Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 781910
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives per la qual s’estableix l’ordenació i les instruccions d’organització i funcionament del Programa d’Ensenyaments Integrats (PEI) a partir del curs escolar 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. La formació musical i de dansa als conservatoris professionals se superposa a l'educació secundària al llarg dels quatre cursos d'ESO i els dos de batxillerat. Aquest fet exigeix als alumnes un esforç molt important per compatibilitzar els seus estudis. Els ensenyaments professionals de Música i Dansa desenvolupen nivells d'expressió artística propis d'uns estudis especialitzats, que tenen com a finalitat l'exercici professional.

2. L'elevada càrrega lectiva dels ensenyaments professionals de Música i Dansa, l'obligada dedicació a l'educació secundària i altres dificultats derivades dels desplaçaments al conservatori i l'organització horària d'aquest tipus de centre dificulten la racionalització de les hores d'estudi, ja que, en alguns casos, aquesta càrrega pot arribar fins a 40 hores lectives setmanals de docència directa en els estudis de música, i a 53 hores en els de dansa.

3. Amb la finalitat de millorar el rendiment de l'alumnat que cursa simultàniament els ensenyaments professionals de Música o Dansa i l'educació secundària, la Conselleria d'Educació i Formació Professional va posar en funcionament el Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) a l'illa de Mallorca el curs 2015-2016 a l'IES Joan Maria Thomàs i al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca. A l'illa d'Eivissa, es va iniciar el curs 2016-2017, a l'IES Sa Colomina i al Conservatori Professional de Música i Dansa d'Eivissa i Formentera. A l'illa de Menorca, es va iniciar a Ciutadella a l'IES Josep Maria Quadrado i a l'aula d'ampliació del Conservatori Professional de Música a aquesta localitat el curs 2017-2018; i a Maó, a l'IES Pasqual Calbó, a la seu del Conservatori Professional de Música de Menorca el curs 2019-2020.

4. Aquest Programa té com a objectiu racionalitzar els horaris dels dos règims d'ensenyament establint diferents franges horàries, de manera que siguin tan compactes com sigui possible i es pugui optimitzar el temps dedicat a assistir a les activitats lectives. La coordinació dels horaris d'ambdós ensenyaments permet generar un horari lectiu de l'alumnat més adequat, amb el qual disposa de més temps per organitzar el seu temps d'estudi i, també, el seu temps d'oci.

5. El 30 d'agost de 2016 el director general de Planificació, Ordenació i Centres va dictar les primeres instruccions relatives al PEI i al funcionament d'aquest Programa per al curs acadèmic 2016-2017.

6. Des dels centres autoritzats a implantar el PEI i la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres s'han duit a terme diverses avaluacions del Programa al llarg dels darrers cursos acadèmics, amb la col·laboració de l'alumnat i les famílies implicades, les associacions de pares i mares i els equips directius d'ambdós centres. Els resultats generals d'aquest procés d'avaluació han estat molt positius. L'anàlisi de les dades mostra, entre altres punts, uns resultats acadèmics altament satisfactoris, tant de les assignatures dels ensenyaments professionals de Música o Dansa com de les assignatures d'educació secundària de l'alumnat que ha cursat el PEI.

Fonaments de dret

1. L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, i reformat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que estableix, en l'article 36.2, que, en matèria d'ensenyaments, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

2. L'article 47 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb les modificacions introduïdes per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix que les administracions educatives han de facilitar la possibilitat de cursar simultàniament els ensenyaments artístics professionals de música i dansa i l'educació secundària i que, per fer-ho efectiu, es poden adoptar les mesures oportunes d'organització i d'ordenació acadèmica d'ambdós tipus d'ensenyaments, que han d'incloure, entre altres, les convalidacions i la creació de centres integrats.

3. El Reial decret 1577/2006, de 22 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de Música regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

4. El Reial decret 85/2007, de 26 de gener, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de Dansa regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

5. El Reial decret 242/2009, de 27 de febrer, pel qual s'estableixen les convalidacions entre els ensenyaments professionals de Música i de Dansa i l'educació secundària obligatòria i el batxillerat, així com els efectes que sobre la matèria d'educació física han de tenir la condició d'esportista d'alt nivell o alt rendiment i els ensenyaments professionals de Dansa, amb les modificacions introduïdes pel Reial decret 14/2023, de 17 de gener.

6. El Reial decret 217/2022, de 29 de març, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de l'Educació Secundaria Obligatòria.

7. El Reial decret 243/2022, de 5 d'abril, pel qual s'estableix l'ordenació i els ensenyaments mínims de Batxillerat.

8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la redacció donada pels Decrets 16/2023 i 17/2023, de 20 de juliol i 23 d'agost de 2023,  respectivament, de la presidenta de les Illes Balears.

9. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

10. El Decret 120/1994, de 15 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de funcionament del Conservatori Professional de Música i Dansa de les Illes Balears, modificat pel Decret 58/1997, de 25 d'abril.

11. El Decret 54/2011, de 20 de maig, de currículum dels ensenyaments professionals de Dansa.

12. El Decret 36/2018, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum dels ensenyaments professionals de Música a les Illes Balears.

13. Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears.

14. Decret 33 /2022, d'1 d'agost pel qual s'estableix el currículum del batxillerat a les Illes Balears.

15. El Decret 4/2023 de 13 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament orgànic de les escoles infantils públiques, els col·legis d'educació primària, els col·legis d'educació infantil i primària, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb ensenyaments elementals de música, els col·legis d'educació infantil i primària integrats amb educació secundària i els instituts d'educació secundària de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

16. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en la redacció donada pels Decrets 16/2023 i 17/2023, de 20 de juliol i 23 d'agost de 2023,  respectivament, de la presidenta de les Illes Balears.

17. El 14 de setembre de 2023, ateses les modificacions dels currículums d'ESO i Batxillerat introduïdes per la LOMLOE i la modificació del Reial Decret 242/2009 introduïda pel Reial decret 14/2023 en relació a les convalidacions entre els ensenyaments professionals de Música i de Dansa i l'Educació Secundaria Obligatòria i el Batxillerat, el Servei dels Ensenyaments de Règim Especial (SERE) ha emès un informe-proposta favorable per tal que es dicti  una resolució que aprovi les instruccions PEI i en reguli els requisits de participació, estableixi les convalidacions i exempcions de matèries i hores de lliure disposició que es poden realitzar a l'ESO i a Batxillerat, amb vocació de permanència, que han de començar a vigir el curs 2023-2024. La resolució que es dicti s'ha de complementar amb les instruccions per a l'organització i funcionament dels conservatoris professionals, les instruccions per a l'organització i funcionament dels centres docents públics, instituts d'educació secundària i les instruccions específiques d'admissió al PEI per a cada curs escolar.

18. El 23 de novembre de 2023, el SERE ha realitzat l'informe complementari a l'informe proposta de resolució del Servei dels Ensenyaments de Règim Especial perquè el director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives dicti una resolució per la qual s'estableixi l'ordenació i les instruccions d'organització i funcionament del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) incorporant les aportacions necessàries realitzades pels centres implicats en el contingut de les instruccions d'organització i funcionament del PEI, previstes en l'annex 1.

Per tot l'exposat anteriorment, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar les instruccions d'organització i funcionament del Programa d'Ensenyaments Integrats i el model d'autorització de sortida del centre per als alumnes PEI que cursen 3r i 4t d'ESO i batxillerat, annexos 1 i 2, respectivament, d'aquesta resolució, que començaran a vigir el curs 2023-2024.

2. Ordenar que es doni trasllat del contingut d'aquesta resolució amb els annexos als equips directius dels centres implicats perquè apliquin les instruccions als seus centres i informin els claustres i els consells escolars sobre el Programa d'Ensenyaments Integrats.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució a la pàgina Web de la Conselleria d'Educació i Universitats i al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També s'hi pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (7 de desembre de 2023)

El director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives Ismael Alonso Sánchez

 

ANNEX 1 Instruccions d'organització i funcionament del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI)

Primer Finalitats i característiques del PEI

Les finalitats d'aquest programa són:

a) Racionalitzar l'horari escolar de l'alumnat d'ESO o batxillerat que cursa els ensenyaments professionals de música o dansa, mitjançant una sèrie de mesures organitzatives que, a partir de les convalidacions establertes a la normativa vigent, afavoreixen jornades escolars contínues en les quals es coordinen els horaris d'ambdós ensenyaments.

b) Millorar el rendiment de l'alumnat en ambdós ensenyaments.

c) Millorar el benestar emocional i personal de l'alumnat.

Segon Requisits de correspondència entre ensenyaments que ha de tenir l'alumnat d'ensenyaments professionals de música o dansa per a participar al PEI a l'ESO i al Batxillerat

1. Podrà ser alumnat participant del Programa d'Ensenyaments Integrats (PEI) l'alumnat que cursi simultàniament, durant un mateix curs acadèmic els ensenyaments professionals de música o dansa i l'educació secundària obligatòria o el batxillerat, en qualsevol modalitat, atenent a la següent correspondència entre els dos ensenyaments:

ESO/

Batxillerat

Ensenyaments professionals

de música

Ensenyaments professionals

de dansa

1r ESO

1r curs o superior

1r curs o superior

2n ESO

1r curs o superior

1r curs o superior

3r ESO

2n curs o superior

1r curs o superior

4t ESO

3r curs o superior

2n curs o superior

1r batxillerat

4r curs o superior

3r curs o superior

2n batxillerat

5è curs o superior

4r curs o superior

 

a) L'alumnat que hagi participat en el PEI en cursos anteriors hi podrà continuar, encara que no compleixi aquesta correspondència.

b) També podrà formar part del PEI l'alumnat que estigui cursant un o més cursos superiors d'ensenyaments professionals de música o dansa a l'establert per a cada nivell.

c) L'alumnat que opti pel batxillerat reduït ha de cursar de forma simultània els següents cursos:

 

Batxillerat

Ensenyaments professionals

de música

Ensenyaments professionals

de dansa

1r batxillerat

5è o 6è curs

5è o 6è curs

2n batxillerat

6è curs

6è curs

d) L'alumnat que opti pel batxillerat per blocs en tres anys acadèmics pot cursar el primer bloc de batxillerat amb el 3r, 4t o 5è curs d'ensenyaments professionals de música o dansa dins la unitat PEI.

2. L'alumnat de batxillerat PEI podrà matricular-se, d'acord amb les condicions establertes en el programa Xarxa, fins a un màxim de 3 matèries a distància a l'IEDIB.

Tercer Convalidacions, exempcions de matèries i hores de lliure disposició a ESO i a batxillerat

1. El Reial decret 242/2009, (BOE del 28 de febrer de 2009) estableix les convalidacions i exempcions de matèries d'ESO i batxillerat amb determinades assignatures dels ensenyaments professionals de música i/o dansa.

2. Abans de l'inici de curs, mitjançant el model de sol·licitud de convalidacions i exempcions als ensenyaments professionals de música i de dansa, l'alumnat PEI ha de sol·licitar a l'IES la convalidació i/o l'exempció de les matèries d'ESO o batxillerat que vulgui i pugui convalidar. La relació de matèries convalidables per a cada curs d'ESO i batxillerat es pot consultar a l'Annex 1(música) i a l'Annex 2 (dansa) de les noves instruccions a partir del curs 2023-2024 sobre convalidacions, exempcions i compatibilitat d'estudis als ensenyaments no universitaris de les Illes Balears.

Quart Matrícula, convalidacions i exempcions per a les diferents opcions amb les quals es pot cursar el batxillerat

1. L'alumnat PEI de batxillerat s'ha de matricular en alguna de les següents opcions establertes per la normativa vigent:

a) Batxillerat reduït (modalitat batxillerat general).

b) Batxillerat per blocs en alguna de les quatre modalitats (arts - arts plàstiques, imatge i disseny; arts - música i arts escèniques; ciències i tecnologia; general; humanitats i ciències socials), en 3 anys acadèmics, sol·licitant les convalidacions i exempcions corresponents per a cada una de les modalitats establertes en la normativa vigent.

c) Batxillerat ordinari, en dos cursos acadèmics, en alguna de les quatre modalitats (arts - arts plàstiques, imatge i disseny; arts - música i arts escèniques; ciències i tecnologia; general; humanitats i ciències socials), sol·licitant les convalidacions i exempcions corresponents per a cada una de les modalitats establertes en la normativa vigent.

2. Si l'alumne només pot convalidar la matèria al final del curs escolar, la matrícula de batxillerat d'aquesta matèria s'ha de fer a l'IEDIB mitjançant el programa Xarxa.

3. Si la situació acadèmica d'un alumne de batxillerat i d'ensenyaments professionals de música o dansa no permet fer possible les convalidacions establertes en aquest punt segons la normativa vigent, s'haurà d'estudiar la seva situació abans de l'admissió com a alumne del PEI des de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives.

Cinquè Característiques del batxillerat reduït i del batxillerat per blocs en 3 anys acadèmics.

Així com es disposa a l'article 15 del Reial Decret 243/2022, de 5 d'abril, pel que s'estableixen l'ordenació i els ensenyaments mínims de Batxillerat, l'alumnat PEI de música i dansa també podrà optar per cursar el batxillerat reduït o el batxillerat per blocs en tres anys acadèmics (veure resum estructura i càrrega horària normativa vigent).

Aquestes dues maneres de cursar el batxillerat permeten una major flexibilitat i comoditat, respecte a l'ordinària, a l'hora de cursar simultàniament els dos ensenyaments:

1. Batxillerat reduït:

L'alumnat, que cursi simultàniament 1r de batxillerat i 5è o 6è d'ensenyaments professional de música o dansa, i l'alumnat que cursi simultàniament 2n de batxillerat i 6è d'ensenyaments professional de música o dansa, podrà sol·licitar cursar el Batxillerat reduït.

En aquest cas, únicament cursarà la tutoria i les 5 matèries comunes de Batxillerat (3h) a cada un dels cursos i realitzarà un total de 16 h a l'IES.

Així com estableix l'article 20.2 del Reial decret 984/2021, de 16 de novembre, podrà obtenir el títol de batxillerat en la modalitat d'arts, qui hagi superat els ensenyaments professionals de música o de dansa i les matèries comunes de batxillerat. La nota que figurarà al títol de batxillerat d'aquest alumnat es deduirà de la següent ponderació:

a) el 60% de la mitjana de les qualificacions obtingudes en les matèries comunes del batxillerat.

b) el 40% de la nota mitjana obtinguda en els ensenyaments professionals de música i dansa.

A més, l'alumnat que opti per realitzar el batxillerat reduït i vulgui preparar la PBAU, es podrà matricular a l'IEDIB al curs a distància preparatori per a la PBAU de les matèries que no cursa.

2. Batxillerat per blocs en tres anys acadèmics:

Aquesta possibilitat permet una major flexibilitat i comoditat a l'hora de cursar simultàniament els dos ensenyaments, ja que es distribueixen les diferents matèries en tres cursos acadèmics. Les hores que s'han de fer a cada bloc o any acadèmic són les següents:

 

1r bloc

2n bloc

3r bloc

Música

18

21

21

Dansa

18

18

21

A aquesta distribució s'han de descomptar, depenent de la modalitat que es cursi, les convalidacions establertes a la normativa vigent.

Així mateix, el batxillerat per blocs en tres anys acadèmics permet ampliar, amb un curs, el desfasament quant a la correspondència de cursos entre els dos ensenyaments, prevista en el punt segon de l'annex 1 d'aquestes instruccions.

Sisè Unitats PEI

1. Una unitat PEI completa està formada únicament amb alumnat PEI. El nombre mínim d'alumnes per obrir una unitat PEI serà de 20 alumnes. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives podrà autoritzar unitats PEI amb menys de 20 alumnes en casos degudament justificats. En el cas que hi hagi vacants a una unitat PEI, només es podrà cobrir amb alumnat PEI.

2. Si hi hagués més d'una unitat PEI completa per curs de l'ESO o del batxillerat, l'assignació de l'alumnat a les diferents unitats es realitzarà tenint en compte les matèries i assignatures que cursin de l'educació secundària i dels ensenyaments professionals de música o dansa, les modalitats de batxillerat així com la disposició de recursos materials i humans per part dels centres.

3. En el cas que hi hagi menys de 20 alumnes PEI, l'alumnat PEI d'un mateix curs ha de ser escolaritzat en una mateixa unitat de grup ordinari amb PEI, si l'organització del centre ho permet.

4. A l'inici dels processos d'adscripció i d'admissió anuals i després de determinar el nombre de vacants i unitats per a l'alumnat d'ESO i batxillerat amb matrícula ordinària per a cada centre, la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives, a proposta de la comissió de coordinació PEI, ha de reservar i autoritzar per cada IES, el nombre d'unitats PEI completes i/o el nombre d'unitats de grup ordinari amb PEI amb el nombre de llocs escolars PEI que determini per a cadascun dels cursos, en funció de l'alumnat PEI matriculat en els ensenyaments professionals de música i en els de dansa i de nova incorporació:

a) Es podran reservar unitats completes si el conservatori compta amb més de 240 alumnes matriculats en el PEI.

b) Es procedirà a la reserva d'un nombre de llocs escolars, proporcional a la matrícula, si aquesta fos inferior a 240 alumnes matriculats en el PEI.

Setè Reserva de places i vacants per a alumnes que volen cursar el PEI

1. Tot l'alumnat PEI ha de tenir plaça reservada en el curs següent, inclòs l'alumnat PEI que sol·liciti un trasllat d'expedient un altre IES autoritzat a impartir el PEI.

2. Tot l'alumnat que superi la prova d'accés als ensenyaments professionals de dansa ha de tenir plaça reservada a la unitat PEI.

3. Tot l'alumnat que hagi finalitzat l'educació primària i els ensenyaments elementals de música en algun CEIPIEEM i que, prèvia superació de la prova d'accés als ensenyaments professionals, hagi obtingut plaça a un conservatori professional de música, en el cas que realitzi la sol·licitud, ha de tenir plaça reservada a la unitat PEI.

4. Tot l'alumnat que hagi finalitzat quart d'ESO al CC Escolania de Lluc (07000959), d'Escorca, que compleixi les condicions d'accés al PEI i que, prèvia superació de la prova d'accés als ensenyaments professionals, hagi obtingut plaça al Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca, en el cas que realitzi la sol·licitud, ha de tenir plaça reservada a la unitat PEI.

5. La resta de places o llocs escolars per a cada unitat PEI tindran la consideració de vacants que s'hauran d'adjudicar d'acord amb els criteris de prelació que s'estableixin a les instruccions específiques d'admissió al PEI per a cada curs.

Vuitè Comissió coordinadora del PEI. Funcions

1. La comissió coordinadora PEI és l'òrgan responsable del desenvolupament i aplicació del programa als centres corresponents i ha de vetllar perquè hi hagi la màxima coordinació entre els ensenyaments de l'IES i els del conservatori.

2. La comissió coordinadora PEI ha d'estar constituïda pel director i el coordinador PEI d'ambdós centres. Una vegada constituïda, podrà acordar-se la seva ampliació amb els membres que consideri oportuns per al millor desenvolupament de les seves funcions. També podran col·laborar en les sessions de treball altres membres de l'equip directiu o dels òrgans de coordinació docent dels centres, previ acord de la comissió.

3. La comissió coordinadora PEI ha d'estar presidida per un dels directors. La presidència tindrà una durada anual i serà alternant entre els dos centres.

4. El seu funcionament s'atindrà a l'establert per als òrgans col·legiats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques , a la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic i al Decret 4/2023 de 13 de febrer.

5. Les funcions de la Comissió coordinadora PEI són:

a) Coordinar l'horari de l'alumnat PEI entre ambdós centres d'acord amb la correspondència d'ensenyaments establerta en els punts segon i tercer d'aquestes instruccions i acordar les mesures necessàries per resoldre cada cas.

b) Acordar les següents mesures d'organització i planificació del programa:

 

1. Coordinació entre el calendari d'avaluacions i exàmens de l'IES i el calendari d'avaluacions (exàmens i audicions) del conservatori perquè no coincideixin.

2. Coordinació del calendari d'activitats complementaries i extraescolars d'ambdós centres per tal de preveure l'afectació a l'horari de l'altre centre d'acord amb les següents prescripcions:

 

- Qualsevol activitat que es realitzi fora de l'horari d'un centre ha d'estar autoritzada pels dos centres.

- La participació a les activitats validades pels dos centres és obligatòria per a tot l'alumnat. En cap cas el fet de participar d'aquestes activitats podrà suposar una falta d'assistència per l'alumnat.

 

3. Acordar les mesures necessàries per compartir les qualificacions trimestrals de l'alumnat PEI i conèixer l'evolució del procés d'aprenentatge de l'alumne a l'altre centre.

4. Procurar la racionalització de la càrrega setmanal de deures o tasques a la llar de l'alumnat PEI d'acord amb les Instruccions de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives sobre deures o tasques escolars a la llar per poder cursar saludablement ambdós ensenyaments i disposar de temps d'oci.

5. Establir les pautes per millorar la coordinació dels equips docents d'ambdós centres fomentant, en la mesura que sigui possible, la realització de projectes interdisciplinars relacionats amb la música i la dansa en ambdós centres.

 

c) Realitzar l'admissió de l'alumnat al PEI en els termes establerts en la present Resolució i a la resolució anual per la qual s'estableix el calendari del procés d'admissió i matriculació dels ensenyaments artístics professionals i elementals de música i dansa dels centres sostinguts amb fons públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'autoritza el Programa d'ensenyaments integrats (PEI), se'n dicten les normes d'admissió i se n'aprova el calendari d'admissió.

d) Proposar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives la reserva d'unitats PEI o de llocs escolars PEI, així com la modificació de les unitats o llocs previstos.

e) Proposar a la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives amb caràcter excepcional, l'augment o la disminució de ràtio en unitats PEI.

f) Proposar a les direccions generals de la Conselleria d'Educació i Universitats competents les mesures necessàries per al desenvolupament i millora del Programa.

g) Coordinar el traspàs d'informació de l'alumnat que disposa de reserva de plaça provinent dels centres integrats d'educació infantil primària i ensenyaments elementals de música (CEIPIEEM).

6. En el cas que la comissió coordinadora no arribi a acords satisfactoris en determinats aspectes de coordinació i organització fonamentals per al bon funcionament del programa, qualsevol dels directors podrà sol·licitar instruccions sobre aquest tema a les direccions generals competents, que resoldran per tal de garantir la millora del programa i els interessos de l'alumnat.

Novè Coordinació PEI

1. Per a un millor funcionament del programa i una major coordinació d'ambdós centres hi ha d'haver un coordinador PEI tant a l'IES com al conservatori.

2. El coordinador del PEI ha de ser un docent del centre, preferentment funcionari de carrera amb destinació definitiva al centre, i ha de ser nomenat pel director per un període de dos cursos acadèmics. El coordinador PEI ha de tenir la reducció horària establerta en els criteris per a la confecció d'unitats i de la quota de professorat de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives.

Quan a l'IES PEI hi hagi matriculat un nombre igual o major de 240 alumnes PEI, el coordinador tindrà la consideració de cap d'estudis adjunt.

3. Els coordinadors han d'actuar sota la dependència directa del cap d'estudis del centre i en estreta col·laboració amb l'equip directiu.

4. Els coordinadors del PEI han de cessar en els casos següents:

a) Per la finalització del seu mandat.

b) Quan acabi el mandat del director que els ha nomenat.

c) Per renúncia motivada, acceptada pel director.

d) Pel cessament com a professors del centre.

e) Quan els destitueixi el director mitjançant un informe raonat i després del tràmit d'audiència com a persones interessades.

5. Les funcions dels coordinadors del PEI són les següents:

a) Coordinar l'acció educativa del professorat que imparteix els ensenyaments corresponents al PEI al seu centre, per garantir la coherència de les actuacions.

b) Fer el seguiment dels resultats acadèmics de l'alumnat PEI i valorar-los.

c) Dur a terme a final de curs una anàlisi exhaustiva dels resultats acadèmics del PEI.

d) Fer propostes de millora del programa a la comissió coordinadora del PEI.

e) Col·laborar amb la prefectura d'estudis en l'elaboració d'horaris i en la composició dels grups d'alumnes PEI.

f) Dur a terme qualsevol altra funció que li atribueixin els òrgans de govern del centre o l'Administració educativa.

6. Els orientadors d'ambdós centres —en el cas que el conservatori disposi d'un servei d'orientació— han de fer feina de manera coordinada per dur a terme les tasques següents:

a) Fer el traspàs d'informació i el seguiment de l'alumnat que cursa el PEI entre el conservatori i l'IES.

b) Elaborar i coordinar el procés d'avaluació psicopedagògica de l'alumnat per identificar necessitats específiques de suport educatiu i participar en aquest procés.

c) Promoure i organitzar la informació i l'assessorament a les famílies per afavorir el desenvolupament integral dels seus fills.

d) Col·laborar a l'hora d'establir mesures d'atenció a la diversitat, promoure pràctiques d'educació inclusiva i millorar la convivència.

e) Participar en l'orientació acadèmica i professional de l'alumnat de manera coordinada.

f) Actualitzar la informació periòdicament per fer el seguiment de l'evolució de l'alumnat que atenen ambdós serveis d'orientació.

Per dur a terme aquestes tasques, els orientadors d'ambdós centres han de fer una reunió de coordinació mensual. S'ha d'alternar el lloc de reunió, de manera que un mes s'ha de fer a l'IES i el mes següent, al conservatori.

Desè Comissió de seguiment del PEI

1. La comissió de seguiment del PEI és un òrgan col·legiat en què participen les comunitats educatives d'ambdós centres PEI.

2. La comissió de seguiment del PEI ha d'estar constituïda pels directors d'ambdós centres, els coordinadors del PEI d'ambdós centres, la cap del Servei dels Ensenyaments de Règim Especial de la Conselleria d'Educació i Universitat, un representant de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives nomenat pel director general, els inspectors d'ambdós centres, un representant de l'APIMA del conservatori, un representant de l'APIMA de l'IES, un representant de l'alumnat PEI que cursi ensenyaments professionals de música i un representant de l'alumnat PEI que cursi ensenyaments professionals de dansa, en els conservatoris que imparteixin aquests ensenyaments.

3. Un dels directors ha de presidir la comissió i l'altre ha d'actuar com a secretari. La presidència té una durada d'un any i s'ha d'alternar entre els dos centres.

4. El funcionament de la comissió s'ha d'atenir al que s'estableix per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

5. Les funcions de la comissió de seguiment del PEI són les següents:

a) Fer el seguiment i l'avaluació del Programa a ambdós centres.

b) Analitzar i valorar el funcionament general del PEI a cada centre i l'evolució del rendiment escolar d'ambdós ensenyaments.

c) Elaborar propostes i informes, a iniciativa pròpia o a petició de l'Administració educativa, sobre el funcionament i la millora del programa.

d) Dur a terme qualsevol altra funció que li atribueixi l'Administració educativa.

La comissió de seguiment del PEI s'ha de reunir, com a mínim, una vegada cada curs acadèmic, abans del 30 de gener i ha de ser convocada pel president de la comissió. Després d'aquesta data, la presidència podrà convocar la comissió de seguiment per pròpia iniciativa o a sol·licitud d'almenys, un terç dels seus membres, que hauran d'indicar els temes a incloure a l'ordre del dia; en aquest últim cas, la reunió tendrà lloc dins els 15 dies següents a la data de la sol·licitud.

Onzè Projecte educatiu, programació general anual (PGA) i memòria anual

El PEI forma part de l'oferta educativa i ha d'estar inclòs al projecte educatiu de cada centre.

Abans de l'inici de curs, la comissió coordinadora del PEI ha de planificar i coordinar totes les activitats d'avaluació i complementàries, d'ambdós centres, que es puguin preveure i que puguin interferir en l'horari general de cada centre. La PGA de cada centre ha d'incloure aquesta planificació, juntament amb els objectius del programa i les accions acordades, per a cada centre, a la comissió de seguiment. Les activitats no planificades a principi de curs impliquen una modificació de la PGA i han de ser aprovades per el claustre i el consell escolar de cada centre.

La memòria anual del centre ha d'incloure un apartat d'avaluació del programa a partir de l'anàlisi de dades de matrícula, de resultats obtinguts i la proposta de mesures de millora.

Dotzè Calendari

1. El calendari escolar de l'alumnat PEI és l'establert per a cada un dels ensenyaments en la Resolució anual del conseller d'Educació i Universitats per la qual s'estableix el calendari escolar per als centres docents no universitaris de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Per als ensenyaments de música i dansa s'han de tenir en compte les especificacions sobre el calendari escolar d'aquests ensenyaments establertes en les Instruccions d'organització i funcionament dels conservatoris professionals de música i dansa de les Illes Balears.

3. L'alumnat PEI dels cursos tercer, quart, cinquè i sisè dels ensenyaments professionals de dansa del Conservatori Professional de Música i Dansa de Mallorca han d'iniciar les activitats lectives al mateix temps que els estudis d'ESO i batxillerat de l'IES Joan Maria Thomàs, ateses les característiques específiques dels horaris integrats del PEI per als ensenyaments professionals de dansa.

4. L'IES i el conservatori es poden coordinar perquè els dies festius de lliure elecció del centre siguin els mateixos als dos centres.

Tretzè Horaris integrats

1. Horari de l'alumnat PEI dels ensenyaments professionals de dansa (EPD)

Alumnat de 1r i 2n i segon curs d'EPD:

  • 5 dies de 8.00h a 13.05 h: a l'IES.
  • A partir de les 14.00 hores: al Conservatori.
  • Abans de les activitats de dansa, l'alumnat PEI ha de tenir com a mínim el temps equivalent a un període lectiu per dinar i descansar.

Alumnat de 3r, 4t, 5è i 6è curs d'EPD:

  • 5 dies de 8.00h a 10.45 hores: a l'IES.
  • De les 11.15 a les 15.30 hores: al conservatori.
  • A partir de les 16.30 hores: a l'IES.
  • Abans de reprendre les activitats a l'IES, l'alumnat PEI ha de tenir com a mínim el temps equivalent a un període lectiu per dinar i descansar.

2. Alumnat PEI dels ensenyaments professionals de Música

Alumnat de 1r i 2n d'ESO:

  • Fins a 5 dies de 8.00h a 13.05h: a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat de 3r d'ESO:

  • 4 dies de 8.00h a 13.05h i 1 dia de 8.00h a 14.00h: a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat de 4t d'ESO:

  • 3 dies de 8.00h a 13.05h i 2 dies de 8.00h a 14.00h: a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat 1r i 2n batxillerat reduït (modalitat arts/música i arts escèniques):

  • A partir de les 8.00h (16 hores a la setmana): a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat 1r i 2n batxillerat per blocs (qualsevol modalitat):

  • A partir de les 8.00h (veure apartat cinquè d'aquest annex): a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat 1r i 2n batxillerat general:

  • A partir de les 8.00h (24 hores a la setmana): a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

Alumnat 1r i 2n batxillerat humanitats i ciències socials o ciències:

  • A partir de les 8.00h (27 hores a 1r i 28 hores a 2n a la setmana): a l'IES.
  • A partir de les 13.30h: al Conservatori.

3. Consideracions:

a) En el cas que l'IES autoritzat disposi d'alguna unitat de grup ordinari amb menys de 20 alumnes PEI, l'IES es podrà flexibilitzar l'horari PEI previst en els punts anteriors d'aquest apartat, en funció de la disponibilitat de recursos i espais de què disposi el centre.

b) Quan tota l'activitat lectiva de l'IES i del Conservatori es realitza en un mateix edifici, amb l'objectiu de millorar la jornada lectiva de l'alumnat i optimitzar els recursos i els espais dels dos centres, la comissió coordinadora PEI pot proposar una modificació d'aquesta planificació horària, integrant les assignatures dels ensenyaments professionals de música abans de les 13.05h, d'acord amb la normativa establerta per a cada curs.

c) Quan, per motius de distància entre l'IES i el Conservatori, la realització del PEI impliqui la necessitat d'organitzar el desplaçament de l'alumnat en autocar, la comissió coordinadora PEI pot proposar una modificació d'aquesta planificació horària amb la finalitat de reduir el nombre de desplaçaments a la setmana.

3. Entre les 13.05h i les 16.30h tot l'alumnat PEI ha d'haver tingut el temps equivalent a un període lectiu per dinar i descansar.

4. L'alumnat PEI dels ensenyaments professionals de Música ha d'ocupar preferentment la franja horària al conservatori que se situa entre les 13.30 i les 15.30 hores, si hi ha oferta educativa de les assignatures que ha de cursar.

5. S'ha d'establir un horari específic a l'horabaixa a partir de les 15.30 hores per a cada curs segons les hores curriculars d'ambdós tipus d'ensenyaments que restin per fer. El conservatori i l'IES s'han de coordinar a aquest efecte.

6. L'assignatura d'orquestra/banda, que ha de cursar l'alumnat PEI amb alumnat que no cursa el PEI al conservatori, s'ha d'impartir a partir de les 16.30 hores.

7. Pel que fa a l'assignatura de música de cambra, s'han de tenir en compte les circumstàncies horàries de l'alumnat PEI a l'hora de confeccionar els grups i els horaris.

Catorzè Principis i mesures organitzatives en l'elaboració dels horaris d'ambdós centres PEI

1. Les hores assignades al PEI en la determinació de la quota del professorat anual seguint el document Criteris per a la confecció d'unitats i de la quota de professorat de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives s'han de destinar íntegrament al PEI.

2. Cada unitat PEI ha de tenir uns horaris que possibilitin al màxim l'assignació del major nombre de matèries i assignatures d'ambdós currículums en horari de matí per a la majoria d'alumnes de la unitat corresponent.

3. La comissió coordinadora del PEI s'ha de basar exclusivament en criteris pedagògics i d'un millor ús dels recursos materials i humans, d'acord amb el que s'estableix en aquesta Resolució, per definir les diferents franges de les hores d'integració i la seva distribució setmanal.

4. Si hi ha més d'una unitat PEI per curs d'ESO o de batxillerat, l'assignació d'alumnat a les diferents unitats s'ha de dur a terme tenint en compte les matèries i les assignatures que cursin de l'educació secundària i dels ensenyaments professionals de música o dansa, així com la disposició de recursos materials i humans dels centres.

5. En el cas de l'alumnat de dansa dels cursos segon i tercer d'ESO, si la ràtio és molt reduïda en algun d'aquests cursos, l'alumnat es pot reunir en un sol grup en determinades matèries, tenint en compte els continguts curriculars d'aquestes matèries i amb una atenció individualitzada als alumnes.

6. Les hores lectives de lliure disposició del centre, si n'hi ha, es poden sumar a les hores de les matèries convalidades per a la integració horària dels dos ensenyaments, sempre que ho aprovi el claustre i el consell escolar.

Quinzè Desplaçament de l'alumnat entre els dos centres

1. El desplaçament de l'alumnat entre els dos centres PEI ha de cobrir necessàriament totes les garanties de responsabilitat i seguretat que estableix la legislació vigent.

2. Els desplaçaments de l'alumnat PEI entre els dos centres han de ser àgils, a fi d'optimitzar el temps disponible per dinar.

3. En els desplaçaments de l'alumnat entre els dos centres PEI s'han de tenir en compte els punts següents:

a) En tots els desplaçaments d'alumnes d'ESO entre els dos centres hi ha d'haver el nombre de professors adequat al nombre d'alumnes que s'han de desplaçar. No obstant això, els pares, mares o tutors/tutores legals de l'alumnat de 3r i 4t d'ESO poden sol·licitar l'exempció d'acompanyament del professor en aquest tipus de trasllat, mitjançant l' autorització que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució. Aquesta exempció s'ha de recollir en el Reglament d'organització, funcionament i convivència de centre.

b) L'alumnat de batxillerat es pot traslladar sense acompanyament dels professors del centre, sempre que disposin de l'autorització que figura en l'annex 2 d'aquesta Resolució.

Setzè Proves d'accés als ensenyaments professionals de música i de dansa

Les proves d'accés al conservatori per a aquells alumnes que vulguin cursar el PEI es programaran de forma que es garanteixi tenir-ne els resultats abans del començament de les activitats lectives d'ESO i batxillerat, d'acord amb el que s'estableixi anualment a la resolució per la qual es dictin normes específiques d'organització de les proves d'accés als ensenyaments elementals i professionals de música i dansa per a cada curs acadèmic i a la resolució que autoritzi el programa d'ensenyaments integrats (PEI) i en dicti normes específiques d'admissió per a cada curs acadèmic.

Documents adjunts