Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 610547
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria pública i les bases per a la concessió de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de les Illes Balears per a l’any 2024, i s’obre el termini per presentar-hi candidatures
Una de les mesures més antigues en què es visualitza l'activitat de foment de les administracions públiques és la distinció pública i honorífica de persones i institucions, amb la qual cosa es pretén estimular el reconeixement social a partir d'actituds meritòries.
L'article 86 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en les matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment, sens perjudici de l'activitat que correspongui a l'Estat. D'altra banda, l'apartat p) de l'article 17 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, atribueix al Consell de Govern la concessió d'honors i distincions, d'acord amb la normativa específica.
Així mateix, l'article 31.11 de la norma esmentada estableix que, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el desenvolupament legislatiu i l'execució en matèria de protecció civil.
La Conselleria de Presidència i Administracions Públiques és l'òrgan superior de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que té atribuïdes les competències en matèria d'emergències i protecció civil, mitjançant la Direcció General d'Emergències i Interior, segons el que disposa l'article 2.2.d) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El Decret 16/2023, de 20 de març, pel qual es crea la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i es regulen els criteris per atorgar-la, estableix que la consellera competent en matèria d'emergències i protecció civil ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i a la pàgina web, abans de l'1 d'octubre de cada any, la resolució de convocatòria per presentar les candidatures a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de l'exercici següent.
Per tot això, i d'acord amb l'article 9 del Decret 16/2003, de 20 de març, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria pública i les bases per a l'atorgament de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil per a l'any 2024, que consten en l'annex 1.
2. Establir un termini de presentació de sol·licituds des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució fins al 31 de desembre de 2023.
3. Designar la Direcció General d'Emergències i Interior òrgan instructor del procediment d'atorgament.
4. Disposar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència i Administracions Públiques en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (26 de setembre de 2023)
La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX 1 Bases de la convocatòria pública per a la concessió de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil per a l'any 2024
1. Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquestes bases és fer pública la convocatòria i regular l'atorgament de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix el Decret 16/2003, de 20 de març, que serà aplicable en tot el que no estableixin aquestes bases.
2. La concessió de la Medalla objecte d'aquesta convocatòria té per finalitat honorar i distingir les persones naturals o jurídiques que es destaquin per les seves activitats en l'àmbit preventiu i operatiu de la protecció de persones i béns que es puguin veure afectats per situacions d'emergència en els casos de greu risc, catàstrofe o calamitat pública; mitjançant la realització d'accions singulars que impliquin risc notori o solidaritat excepcional, actes més enllà del compliment del deure, col·laboració singular amb les autoritats competents en la direcció i coordinació dels recursos d'intervenció en aquestes circumstàncies, o cooperació altruista amb aquestes en accions de finalitat tècnica, pedagògica, de recerca, econòmica o social, com també en actuacions continuades i rellevants d'interès per a la protecció civil, tot dins l'àmbit territorial de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Naturalesa jurídica
La Medalla al Mèrit de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té naturalesa exclusivament honorífica, per la qual cosa no genera cap efecte econòmic, i és de caràcter personal, intransferible i permanent, llevat que la persona guardonada sigui condemnada per sentència judicial ferma per qualsevol fet delictiu.
3. Atorgament
1. La Medalla al Mèrit de Protecció Civil de les Illes Balears s'ha d'atorgar mitjançant una resolució motivada de la consellera de Presidència i Administracions Públiques, a proposta de la persona instructora.
2. És requisit, tant per atorgar com per mantenir la Medalla al Mèrit de Protecció Civil, que la persona guardonada no hagi estat condemnada per sentència ferma per cap fet delictiu.
4. Candidats o candidates
Pot ser candidat o candidata a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de les Illes Balears qualsevol persona natural o jurídica, pública o privada, els mèrits de la qual es considerin mereixedors o dignes d'aquesta distinció. No obstant això, no es pot atorgar la Medalla al Mèrit de Protecció Civil a persones que hagin estat condemnades per sentència ferma per qualsevol fet delictiu.
Així mateix, poden presentar candidatures per optar a qualsevol de les medalles al mèrit de protecció civil de les Illes Balears les persones físiques o jurídiques, representants d'organismes, entitats i associacions, així com qualsevol administració pública.
5. Distintius i actes meritoris
1. Poden ser candidates a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb el distintiu vermell les persones que hagin duit a terme actes d'heroisme o actes que impliquin un risc notori o de solidaritat excepcional.
2. Poden ser candidates a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb distintiu blau les persones que hagin duit a terme actes supererogatoris, és a dir, els actes la realització dels quals impliqui la superació dels límits del deure positiu de la persona que els fa, o les que hagin duit a terme actes de col·laboració singular amb les autoritats competents, més enllà del que s'espera d'algú.
3. Poden ser candidates a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb distintiu blanc les persones que hagin duit a terme actes de cooperació institucional o hagin cooperat o participat de manera altruista en accions de finalitat tècnica, pedagògica, de recerca, econòmica o social. Queda inclosa en aquest distintiu la permanència del personal de la Direcció General d'Emergències i Interior, durant un mínim de quinze anys al servei de les emergències i de la protecció civil.
4. Poden ser candidates a la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb distintiu taronja les persones que hagin format part del personal voluntari de qualsevol agrupació de voluntaris de protecció de les Illes Balears, sempre que compleixin els requisits següents:
— Que en el moment de la presentació de la candidatura es trobin prestant servei actiu en una agrupació de voluntaris de protecció civil inscrita en el Registre de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
— Que acreditin un mínim de quinze anys de prestació ininterrompuda de serveis o vint anys de prestació intermitent, al servei en una mateixa agrupació de personal voluntari de protecció civil o en agrupacions diferents.
La sol·licitud podrà ser efectuada per l'AVPC a la qual pertanyi el voluntari o voluntària o per l'ajuntament de pertinença de l'AVPC i caldrà aportar la documentació necessària que acrediti la citada permanència en el servei actiu.
5. També es podrà concedir la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears al personal funcionari de diferents administracions públiques i membres de cossos i forces de seguretat o de les forces armades, només en els casos següents:
a) Per accions duites a terme quan no estiguin de servei.
b) En els casos en què, encara que l'acció s'hagi duit a terme estant de servei, s'acrediti que s'ha superat el nivell d'exigència reglamentària en el compliment d'aquest.
c) Per la feina continuada i rellevant en interès de la protecció civil.
6. Presentació de candidatures i termini
1. Les candidatures s'han de formalitzar mitjançant la presentació del formulari digital que es troba a la pàgina web de la Direcció General d'Emergències i Interior i a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es). També es poden presentar les candidatures en qualsevol de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. S'ha d'emplenar un formulari per a cada candidatura proposada, sense que hi hagi un nombre màxim de candidatures que es puguin proposar per entitat o persona. S'han d'emplenar tots els camps obligatoris:
— Identificació de la persona física, administració, òrgan, ens o entitat que presenta la candidatura i, si escau, de la persona que la representa.
— Identificació com més precisa millor del candidat o candidata, que com a mínim ha d'incloure el nom, els llinatges i, si escau, l'àlies, o la denominació oficial, la professió o el càrrec, l'administració a la qual pertany (en cas de personal funcionari) o l'ajuntament al qual pertany l'AVPC (en cas de personal voluntari de protecció civil).
— Biografia del candidat o candidata en la qual constin raonadament i suficientment els mèrits o les accions que el fan mereixedor de la distinció
— Distintiu que se sol·licita.
3. Juntament amb el formulari de sol·licitud, s'ha de presentar la documentació següent:
a) En cas que es presenti la candidatura en nom propi, s'ha de presentar un certificat d'antecedents penals, només si no se n'autoritza la consulta en el formulari.
b) Si la candidatura es presenta en nom d'una altra persona, i no és possible presentar el certificat d'antecedents penals amb la candidatura, o l'autorització signada pel candidat o candidata, la persona que instrueix el procediment ha de donar un termini al candidat o candidata per presentar-lo, o, si escau, per presentar una autorització per consultar-lo.
c) En cas que se sol·liciti el distintiu taronja, s'han de presentar un o diversos certificats que acreditin la citada permanència en el servei actiu.
d) Així mateix, es poden presentar tots els informes i documents que es considerin oportuns per tal de fonamentar els mèrits al·legats.
4. Si la candidatura es proposa a títol pòstum, s'ha de fer constar aquesta circumstància.
5. El termini per presentar candidatures comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 30 de desembre de 2023.
7. Procediment de concessió de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil de les Illes Balears
1. Una vegada finalitzat el termini de presentació de candidatures, la Direcció General d'Emergències i Interior ha de dictar una resolució en què ha de nomenar la persona instructora del procediment, que s'encarregarà de la realització de les actuacions i diligències necessàries per a la instrucció d'aquest. A aquest efecte, podrà sol·licitar els informes i les proves que consideri necessaris. En tot cas, ha de sol·licitar un certificat d'antecedents penals del candidat o candidata o l'autorització per poder consultar-lo, en cas que no s'hagi presentat amb la sol·licitud ni se n'hagi autoritzat expressament la consulta. També podrà sol·licitar l'esmena o aportació dels documents que consideri necessaris, i donarà un termini de deu dies a aquest efecte.
2. Una vegada comprovades totes les candidatures, i, si escau, esmenades les sol·licituds, ha de trametre al secretari o secretària del Ple de la Comissió d'Emergències i Protecció un informe proposta sobre les candidatures que reuneixin els requisits que estableix aquesta convocatòria.
3. La deliberació de les candidatures i la seva votació en el si de la Comissió d'Emergències i Protecció Civil s'han de fer de manera pública, i les decisions s'han de prendre per majoria dels assistents.
4. En cas que qualsevol membre de la Comissió d'Emergències i Protecció Civil es trobi en conflicte d'interessos amb alguna de les candidatures presentades, haurà d'informar de la situació al secretari o secretària del Ple, abans de la reunió. Si escau, aquesta persona podrà ser substituïda per la persona nomenada el seu suplent a l'òrgan col·legiat.
5. Una vegada aprovades, si escau, les candidatures proposades, el secretari o secretària del Ple de la Comissió d'Emergències ha d'emetre un certificat amb els resultats de les votacions i l'ha de trametre a la persona que instrueix el procediment.
6. A continuació, la persona instructora ha de dictar una proposta de resolució, en el termini de deu dies. Aquesta proposta ha de contenir una relació detallada dels fets, la seva qualificació i la distinció o condecoració corresponent.
7. Aquesta proposta s'ha d'elevar a la consellera de Presidència i Administracions Públiques, que ha de dictar una resolució motivada.
8. L'acord de concessió de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil s'ha de notificar a les persones interessades o, si escau, als seus familiars, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de Illes Illes Balears, i a la pàgina web del procediment.
8. Lliurament de les medalles
1. El lliurament de les medalles s'ha de dur a terme en un acte de caràcter institucional que ha de tenir lloc a Palma, preferentment al voltant del 28 de febrer de 2024, coincidint amb els actes de celebració del Dia de les Illes Balears.
2. El lliurament de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb el distintiu vermell correspon a la presidenta de les Illes Balears.
3. El lliurament de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb el distintiu blanc correspon a la consellera de Presidència i Administracions Públiques.
4. El lliurament de la Medalla al Mèrit de Protecció Civil amb els distintius blau i taronja correspon al director general d'Emergències i Interior.
9. Protecció de dades
De conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de dades de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament de protecció de dades), les dades de caràcter personal que les persones interessades han de facilitar per tal de concórrer a aquesta convocatòria han de ser custodiades per la Direcció General d'Emergències i Interior.
La persona interessada pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de la tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.