Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT D'ALCÚDIA

Núm. 610379
Bases reguladores de les subvencions per la rehabilitació de façanes del conjunt històric i elements catalogats d’Alcúdia de l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern Local de l'Ajuntament d'Alcúdia, en sessió celebrada dia 25 de setembre de 2023, va adoptà, entre altres, l'acord d'aprovació de les Bases reguladores de les subvencions per la rehabilitació de façanes del conjunt històric i elements catalogats d'Alcúdia de l'any 2023.

I d'acord amb el que disposa l'article 9.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es publiquen les bases aprovades envers la subvenció referida.

 

Alcúdia, a la data de la signatura (25 de setembre de 2023)

La batlessa Josefina Linares Capó

 

“BASES REGULADORES DE LES SUBVENCIONS PER LA REHABILITACIÓ DE FAÇANES DEL CONJUNT HISTÒRIC I ELEMENTS CATALOGATS D'ALCÚDIA DE L'ANY 2023

DISPOSICIONS GENERALS

1. Finalitat i objecte

L'Ajuntament d'Alcúdia vol fomentar les actuacions d'adequació, millora, rehabilitació i conservació de les façanes dels immobles emplaçats en l'àmbit del Conjunt Històric de la Ciutat i dels immobles inclosos en el Catàleg de Patrimoni municipal, així com dels murs i marges inclosos al Catàleg de Camins municipal; tot amb la finalitat de garantir la col·laboració entre l'administració pública i els particulars per a la recuperació del Patrimoni Arquitectònic d'Alcúdia.

L'Àrea de Patrimoni de l'ajuntament d'Alcúdia proposa convocar una línia de subvencions per la rehabilitació de façanes i murs d'acord amb el Pla estratègic de subvencions per al trienni 2023-2025, aprovat i publicat al BOIB núm. 19 de data 11 de febrer de 2023.

És objecte de les presents bases establir i regular les ajudes econòmiques que l'Ajuntament d'Alcúdia concedirà durant l'any 2023 per a la rehabilitació de façanes d'edificis situats en l'àmbit del Conjunt Històric de la Ciutat d'Alcúdia, dels immobles inclosos en el Catàleg de Patrimoni municipal i dels murs i marges inclosos al Catàleg de Camins municipal.

2. Dotació pressupostària

La subvenció va a càrrec de la partida núm. PA 336.781.000 de la modificació pressupostària 08/2023 per crèdit extraordinari i suplement de crèdit finançat amb romanent general de tresoreria, aprovada inicialment pel Ple de l'Ajuntament el dia 13 d'abril de 2023 i elevada a definitiva després de l'exposició pública, amb una dotació econòmica total de 20.000 €.

La concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment en que es resolgui la concessió.

3. Beneficiaris

Poden ser beneficiaris d'aquestes subvencions les persones físiques o comunitats de propietaris que siguin promotors d'obres de rehabilitació, que es trobin en la situació que motiva la concessió de la subvenció i que compleixen amb els requisits i les obligacions previstes en els art. 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i les previstes en les bases 9 i 10 de la present subvenció.

Poden optar a aquesta convocatòria les obres de rehabilitació que es duguin a terme als immobles compresos dins el Conjunt històric de la Ciutat d'Alcúdia, als edificis o edificacions incloses al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia, i als marges o murs que delimiten els camins rurals inclosos com espais naturals al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia. Tot això amb les condicions que regulen en les bases següents.

ÀMBIT D'APLICACIÓ I ACTUACIÓ

4. Àmbits d'ajudes

Seran objecte de les ajudes establertes en aquestes bases les actuacions que es duguin a terme dins els àmbits següents:

  • Àmbit 1: Inclou els immobles compresos dins el BIC - Conjunt històric de la Ciutat d'Alcúdia
  • Àmbit 2: Inclou els immobles compresos en l'Entorn de Protecció del BIC - Conjunt Històric de la Ciutat d'Alcúdia.
  • Àmbit 3: Els edificis o edificacions incloses al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia.
  • Àmbit 4: Els marges o murs que delimiten els camins rurals inclosos com espais naturals al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia.

5. Condicions dels immobles inclosos dins els àmbits 1, 2 o 3

Els immobles objecte d'aquesta convocatòria, que es trobin dins els àmbits 1, 2 o 3 segons estableix l'article 4, han de complir les següents condicions:

a) Tenir més de 40 anys d'antiguitat (es justificarà amb qualsevol document oficial que ho acrediti)

b) No haver sofert cap rehabilitació de la façana en els darrers 30 anys (s'entén per rehabilitació de façana les obres o actuacions realitzades que hagin suposat una remodelació, sanejat, reparació o restauració en la seva superfície).

c) Les façanes objecte de subvenció han de donar a la via pública o ser mitgeres visibles des de la via pública.

d) Les obres objecte de subvenció han de disposar de la corresponent llicència o títol habilitant municipal.

Els elements de la façana que podran ser objecte de subvenció són:

  • El propi parament de la façana
  • Fusteries i tancaments dels buits de façana (inclòs les destinades a instal·lacions de comptadors o similars)
  • Cornises i alerons
  • Canals i baixants d'aigües pluvials
  • Escopidors, fioles, llindes, llindars, brancals i sòcols.
  • Eliminació del cablejat de façana i l'execució de les canalitzacions necessàries pel seu soterrament.
  • Habilitació d'armaris o nínxols en façana, per a contenir el RITI (recinte d'instal·lacions de telecomunicacions inferior).

6. Exclusions dels ajuts per als immobles inclosos dins els àmbits 1, 2 o 3

Queden excloses de l'àmbit de la subvenció regulada per les presents bases:

a. Les obres que no s'ajustin a les Normes Subsidiàries.

b. Les obres que utilitzin materials i/o tècniques no tradicionals, a excepció d'intervencions molt puntuals a justificar. S'admet el tractament amb siloxans.

c. Les obres el resultat de les quals desmereixi els valors que motivaren la protecció de l'immoble o la protecció del Conjunt Històric i el seu Entorn, o desvirtuïn indegudament la seva composició o contemplació, o dificulti o redueixi el seu enteniment.

d.  Les intervencions en façanes o parts de façanes que es trobin en situació de fora d'ordenació.

e. La retirada o demolició de parts i elements fora d'ordenació, a excepció del cablejat que discorri per façana.

f. Les intervencions d'ampliació de façanes, tret dels casos en que sigui necessari per motius constructius justificats.

g. Les intervencions d'obertura o cegament de buits de façana, que no siguin per a recuperar la composició tipològica tradicional u original científicament reconeguda de la mateixa.

h.  Les intervencions en façanes que formin part d'obres de buidat estructural o l'enderroc general del immoble o edificació.

i. Façanes d'edificis en els que s'hagi iniciat, resolt o no, un expedient d'infracció urbanística en tant no s'hagi restaurat la legalitat. No són subvencionables les obres necessàries per a la restauració de la legalitat.

j. Les obres que impliquin la demolició, parcial o total, de les façanes.

7. Condicions dels murs o marges inclosos dins l'àmbit 4

Els murs o marges objecte d'aquesta convocatòria, que es trobin dins l'àmbit 4 segons estableix l'article 4, han de complir les següents condicions:

a. Tenir més de 40 anys d'antiguitat (es justificarà amb qualsevol document oficial que ho acrediti)

b. No haver sofert cap rehabilitació en els darrers 30 anys (s'entén per rehabilitació les obres o actuacions realitzades que hagin suposat una remodelació, sanejat, reparació, consolidació o restauració en la seva superfície).

c. Les obres objecte de subvenció han de disposar de la corresponent llicència o títol habilitant municipal.

Les actuacions sobre els murs o els marges que podran ser objecte de subvenció són:

  • Neteja i desbroçament del marges o murs existents
  • Recuperació de les parts esbucades o disgregades
  • Reforç superior o coronació per evitar l'entrada d'aigua
  • Retirada del tancament diàfan superior existent i substitució per un nou executat amb el sistema de pals de fusta i malla metàl·lica cinegètica ampla.

8. Exclusions dels ajuts per els murs o marges inclosos dins l'àmbit 4

Queden excloses de l'àmbit de la subvenció regulada per les presents bases:

a. Les obres que no s'ajustin a les Normes Subsidiàries.

b.  Les obres que utilitzin materials i/o tècniques no tradicionals, a excepció d'intervencions molt puntuals a justificar.

c. Les obres el resultat de les quals desmereixi els valors que motivaren la protecció del mur o marge, o desvirtuïn indegudament la seva composició o contemplació, o dificulti o redueixi el seu enteniment.

d. Les intervencions en murs o parts dels murs o marges que es trobin en situació de fora d'ordenació.

e. La retirada o demolició de parts i elements fora d'ordenació.

f. Les intervencions d'ampliació de trams de murs o marges, tret dels casos en que sigui necessari per motius constructius justificats.

g. Els murs o marges en els que s'hagi iniciat, resolt o no, un expedient d'infracció urbanística en tant no s'hagi restaurat la legalitat. No són subvencionables les obres necessàries per a la restauració de la legalitat.

h. Les obres que impliquin la demolició, parcial o total, dels murs o marges.

i. L'obertura de nous forats a murs o marges, per tal de crear nous accessos, o l'ampliació de les obertures existents.

j. Els murs o marges en els que es pretengui realitzar un augment de l'alçada existent, tret que es tracti de la recuperació de l'estat original científicament reconegut.

k. La modificació del traçat dels murs o marges existents.

l.  L'addició d'elements diàfans sobre murs o marges existents que no els tenien originalment.

REQUISITS GENERALS i OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS

9. Requisits dels beneficiaris

Per acollir-se a les ajudes d'aquestes bases, els promotors de l'obra caldrà que reuneixin les següents condicions:

  • Ser persones físiques o jurídiques, en el cas d'edificacions en règim de propietat horitzontal, Comunitats de Propietaris.
  • Ser propietaris dels immobles objecte de les actuacions, o titulars d'altres títols jurídics d'igual naturalesa admissibles en dret.
  • Trobar-se al corrent de llurs obligacions tributàries, d'acord amb les normes vigents.
  • El benefici que es reconegui per raó d'una determinada actuació s'entendrà a qui se subrogui en la titularitat de la finca i de la llicència d'obres, prèvia acreditació documental.

El sol·licitant perdrà tots els drets sobre les ajudes concedides en el supòsit que s'executin les obres fora dels paràmetres autoritzats a la llicència municipal d'obres o de qualsevol modificació concedida que no hagi estat prèviament autoritzada.

Per poder acollir-se a aquesta subvenció s'ha de complir la condició de no destinar l'habitatge objecte de subvenció a l'explotació turística durant el termini mínim de 15 anys, tal com marca la Disposició addicional catorzena de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears. En el supòsit de que no es respecti aquesta condició, s'estableix l'obligació als promotors/propietaris del retorn íntegre dels recursos públics invertits degudament actualitzats amb l'interès legal aplicable durant el període.

S'estableix, a més, una carència de 10 anys per a poder tornar a sol·licitar una subvenció de rehabilitació, tant pels promotors com pels immobles que efectivament n'hagin obtingut.

10. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris de les ajudes atorgades, en el seu cas, estan obligats a:

a. Tenir capacitat jurídica d'obrar.

b. Haver obtingut prèviament a l'inici de les obres el títol habilitant necessari segons escaigui (llicència / comunicació prèvia).

c. Haver acabat la totalitat de les obres en els terminis màxims establerts en les condicions del títol habilitant.  

d. Justificar la inversió de les quantitats declarades en la sol·licitud.

e. Permetre i facilitar les actuacions de comprovació de l'obra per part d'aquesta Corporació Municipal.

f. Comunicar a l'Ajuntament, amb acreditació documental a l'efecte, la tramitació i obtenció d'altres subvencions, ajuts o recursos rebuts d'altres administracions pel mateix concepte.

g. Comunicar a l'Ajuntament el començament de les obres i qualsevol incidència significativa que es produeixi a la mateixa. 

TIPUS D'AJUDES I QUANTIA

11. Naturalesa de la subvenció

Les subvencions d'aquesta convocatòria es regeixen per el règim de concurrència competitiva. La concessió de les subvencions es realitza mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre les mateixes d'acord amb els criteris de valoració fixats a les presents bases reguladores i a la convocatòria, i adjudicar, amb el límit fixat dins del crèdit disponible, aquelles que hagin obtingut major valoració en aplicació dels esmentats criteris.

L'execució de les accions o la presentació de la documentació definida en aquestes bases son de compliment obligat, serà requisit imprescindible per a l'obtenció de la subvenció i el seu incompliment serà motiu de denegació.

Per tal de mantenir unes condicions especialment avantatjoses per a les obres objecte d'aquesta subvenció, es declaren compatibles els ajuts aquí previstos amb els establerts per altres administracions públiques sempre que no es superi amb les subvencions concedides el cost total de l'obra.

12. Quantia i despeses subvencionables

La subvenció consistirà en una quantitat equivalent al 60% del cost de les obres dins l'objecte de subvenció, exclòs impostos, amb un màxim de 10.000 euros.

En el cas en que les factures justificatives de l'actuació siguin superiors al pressupost d'execució material d'obra que s'ha presentat davant l'ajuntament amb la sol·licitud de llicència urbanística o la comunicació prèvia, la quantitat màxima a percebre es calcularà sobre el pressupost d'obra, que prevaldrà per sobre de les factures.

S'aplicarà una bonificació del 95% de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO), a les obres de rehabilitació d'edificis dins el nucli antic de la Ciutat d'Alcúdia que s'ajustin als criteris, requisits i contingut de la normativa vigent aplicable en base a l'informe tècnic municipal de Patrimoni. En cas contrari no gaudiran de cap tipus de bonificació. Tot això segons l'Ordenança fiscal reguladora de l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres vigent en el moment.

Als efectes de les presents bases es considerarà cost total de l'obra a la suma de:

  • Imports contractuals de l'execució de les obres dels diferents contractistes a intervenir. Exclòs imposts.
  • Honoraris facultatius referents a la gestió, direcció i coordinació de seguretat i, si escau, els referents a costos de diagnosi i estudi previs i d'elaboració de projecte. Exclòs imposts.

13. Limitacions de la intervenció

Quan coincideixin en un mateix edifici l'execució d'obres de rehabilitació en diferents habitatges promogudes per un mateix interessat, s'entendrà que es tracta d'una única intervenció i per tant estarà subjecte a les limitacions establertes en la base 12 de la present convocatòria, encara que aquestes obres no siguin coincidents en el temps o en els conceptes.

En el cas d'actuacions promogudes per dos o més promotors que s'executin en diferents habitatges però que comparteixen la mateixa referència cadastral, es consideraran com una única intervenció i per tant estarà subjecte a les limitacions establertes en la base 12 de la present convocatòria, encara que aquestes obres no siguin coincidents en el temps o en els conceptes.

CRITERIS I PRIORITATS DE LES OBRES OBJECTE DE SUBVENCIÓ

14. Criteris de puntuació de les sol·licituds

L'òrgan col·legiat, un cop rebudes totes les sol·licituds, les puntuarà per tal de determinar l'ordre de precedència de les subvencions.

Aquest ordre de precedència s'establirà sumant els punts designats per una sèrie de criteris. A major nombre de punts major precedència. Si alguna sol·licitud no té cabuda dins alguna de les opcions de cada criteri, equival a zero punts en dit criteri.

Si alhora de puntuar una sol·licitud té cabuda en varies opcions d'un mateix criteri, només es computa la opció més favorable. Per exemple, en el criteri d'ubicació, si un immoble esta catalogat i alhora està dins el BIC conjunt històric, només pot sumar per a aquest criteri la opció per estar catalogat (8 punts).

Els criteris són els següents:

Criteri d'ubicació:

1- Immobles declarats BIC  (10 punts)

2- Immobles inclosos dins el vigent Catàleg de Patrimoni Històric i Artístic del Centre Històric d'Alcúdia (8 punts)

3- Immobles ubicats dins el BIC - Conjunt Històric de la Ciutat d'Alcúdia (6 punts)

4- Immobles ubicats dins l'Entorn de protecció del BIC-Conjunt Històric de la Ciutat d'Alcúdia (4 punts)

5- Els edificis o edificacions incloses al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia (3 punts)

6- Els marges o murs que delimiten els camins rurals inclosos com espais naturals al vigent Catàleg del Patrimoni Històric i Artístic del Medi Rural i Sòl Urbà d'Alcúdia (1 punt)

Criteri de tipologia d'intervenció:

1- Rehabilitació completa de façana (6 punts)

2- Rehabilitació parcial (4 punts)

3- Rehabilitació de marges o murs (1 punt)

Criteri d'eliminació de cablejat de façanes a via pública

1- Dins el BIC-Centre Històric, retirada del cablejat de façana a via pública i el seu soterrament (12 punts)

2- Dins el BIC-Conjunt Històric. Habilitació d'un armari de façana o nínxol apte per ser usat com a RITI (6 punts)

3- Entorn de protecció del BIC-Conjunt Històric, retirada de cablejat de façana a via pública i el seu soterrament (8 punts)

4- Entorn de protecció del BIC-Conjunt Històric, habilitació d'un armari de façana o nínxol apte per a ser usat com a RITI (4 punts)

5- Altres elements catalogats en sol urbà fora del BIC-CH o del seu Entorn. Retirada de cablejat de façana i el seu soterrament i/o habilitació d'un armari o nínxol apte per ser usat com a RITI (3 punts)

Nota: El RITI, ha de ser de les dimensions mínimes imprescindibles. Ha d'incloure conductes individuals fins a cada unitat immobiliària i les conduccions necessàries per a permetre la connexió soterrada amb la xarxa general quan aquesta estigui disponible.

Criteri de manteniment

1. Intervencions dins l'àmbit d'aquesta subvenció que siguin derivades de la Inspecció tècnica d'edificis (ITE) o de informe d'avaluació d'edificis (IEE), degudament presentat a l'Ajuntament prèviament a les obres. (8 punts)

En cas d'empat en la puntuació

En primer lloc tindran prioritat les intervencions encaminades a la major conservació i recuperació dels valors tradicionals i originals dels immobles enfront les que alterin més el seu aspecte.

En cas de nou empat l'edifici més antic segons cadastre. En cas de persistir l'empat tindria prioritat la sol·licitud de menys cost enfront la de major cost.

TERMINIS

15. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de les sol·licituds de concessió de subvenció (annex 1) serà de 1 mes a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria al BOIB.

Cap sol·licitud presentada fora d'aquests terminis s'admetrà a tràmit.

16. Termini de finalització de les obres

Les obres objecte de subvenció hauran d'estar acabades en el termini fixat a la llicència o en l'especificat al títol habilitant i, en tot cas, abans del 31 de desembre de l'any 2023.

Es prendrà com data d'acabament de les obres la que aparegui en el certificat final d'obres signat pel tècnic facultatiu, en el cas de les obres amb projecte o direcció facultativa, o signat pel mestre d'obres, en els altres casos.

PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUD DE SUBVENCIÓ

17. Llocs de presentació de les sol·licituds i models

Les sol·licituds s'han de presentar en el registre general de l'Ajuntament o també es poden presentar en els llocs que s'estableixen a l'article 16 de la Llei 39/2015 de procediment administratiu comú.

Les sol·licituds s'han de presentar amb els models habilitats a l'efecte. Tant el model de sol·licitud com la resta de models annexes d'aquesta subvenció es trobaran penjats a la web de l'ajuntament.

18. Sol·licitud i documentació annexa

Les sol·licituds de concessió (annex 1) es formularan a aquest Ajuntament en el termini establert a l'article 15. Dites sol·licituds s'hauran de presentar amb els models oficials establerts, acompanyats de la documentació següent:

  • Sol·licitud de concessió degudament emplenada (annex 1).
  • Fotocòpia del  DNI del sol·licitant, o del NIF en cas d'una comunitat de veïns.
  • Còpia del títol de propietat, o si escau, autorització de la propietat.
  • Si el sol·licitant es una comunitat de propietaris, certificació de l'acta en la qual s'aprovin les obres de rehabilitació, amb la relació annexa de copropietaris signada pels representants de la comunitat.
  • Còpia del títol habilitant o llicència que s'hagi obtingut per executar les obres.
  • Plànol d'emplaçament de l'immoble.
  • Pressupost detallat de les obres objecte de la sol·licitud de subvenció, diferenciant el pressupost total de les obres del pressupost subvencionable.
  • Fotografies en color de l'estat inicial, abans de la reforma.
  • Declaració jurada del titular de la propietat i/o del promotor de l'obra relatiu a altres possibles subvencions sol·licitades per a la rehabilitació de l'edifici (annex 2).
  • Declaració responsable del compliment dels requisits de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (annex 3).
  • Compromís de no destinar l'habitatge objecte de subvenció, a l'explotació turística durant 15 anys (annex 4).

19. Esmena de deficiències

D'acord amb el que preveu l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, si la sol·licitud de subvenció no compleix els requisits que s'indiquen a les presents bases o no s'hi inclou la documentació que pertoca, es requerirà a l'interessat perquè en el termini màxim i improrrogable de deu (10) dies hàbils a partir del dia següent a la notificació, esmeni la mancança o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, o ho fa de forma parcial, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que s'haurà de dictar  d'acord amb el disposat a l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

No se concediran pròrrogues del termini per presentar la documentació.

PROCEDIMENT DE CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS

20. Iniciació

Les Bases s'aprovaran per el Ple de l'Ajuntament d'Alcúdia, o òrgan delegat per aquest. Una vegada aprovades, seran publicades al BOIB i a la pàgina web de l'Ajuntament d'Alcúdia.

Posteriorment, s'elaborarà i aprovarà la Convocatòria, i la Resolució de l'aprovació serà publicada al BOIB i a la pàgina web de l'Ajuntament d'Alcúdia  (https://www.alcudia.net/ajuntament/ca/anuncios/Subvencions-per-al-pla-de-foment-de-rehabilitacio-de-facanes/).

El procediment de concessió de subvencions s'iniciarà d'ofici, mitjançant l'aprovació de la convocatòria. La convocatòria de la subvenció es registrarà a la Base de Dades Estatal de Subvencions BDNS, d'acord amb l'article 20.8.b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Son aplicables a la instrucció i la resolució del procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva els articles del 18 al 22 de l'Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament d'Alcúdia (publicada en el BOIB núm. 176, de 1 de desembre de 2015).

 

21. Instrucció

L'òrgan instructor el formaran els serveis tècnics adscrits al Departament de Patrimoni i aquest supervisarà el compliment dels requisits esmentats en aquesta convocatòria.

Les activitats d'instrucció comprendran:

a) La petició de tots els informes que s'estimin necessaris per resoldre o que siguin exigits per les normes que regulen la subvenció. El termini per a la seva emissió serà de deu (10) dies hàbils, excepte que per part de l'òrgan instructor s'acordi un altre termini.

b) L'avaluació de les sol·licituds efectuades conforme als criteris, formes i prioritats de valoració establerts en aquestes bases i convocatòria.

Per estudiar i avaluar les sol·licituds es constitueix l'òrgan col·legiat, que es regula a l'apartat 1 de l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Aquest òrgan tindrà la següent composició:

  • President: Regidor/a del Departament de Patrimoni
  • Vocal 1: Tècnic/a de Patrimoni
  • Vocal 2: Arquitecte municipal o arquitecte tècnic municipal

A l'òrgan col·legiat li correspon la funció d'examinar les sol·licituds presentades, avaluar-les i emetre un informe d'avaluació que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució per part del Regidor/a del Departament de Patrimoni, d'acord amb els criteris de valoració i els requisits establerts en aquesta convocatòria i en especial a la base 14. A l'informe d'avaluació s'inclourà la relació de sol·licituds que han aconseguit un ordre preferent un cop aplicats els criteris objectius.

L'òrgan instructor, d'acord amb l'informe d'avaluació de l'òrgan col·legiat, formularà una proposta de resolució provisional, degudament motivada, i es notificarà als interessats de forma conjunta publicant-la a la web de l'ajuntament (aquesta publicació substitueix a la notificació personal i assorteix els mateixos efectes), atorgant un termini de deu (10) dies per presentar al·legacions.

Un cop acabat el tràmit d'audiència, l'òrgan instructor resoldrà, si escau, les al·legacions presentades i formularà la proposta de resolució definitiva, que haurà d'expressar la relació de sol·licituds per les que es proposa la concessió de la subvenció, la seva quantia, i especificant la seva avaluació i els criteris de valoració seguits per efectuar-la.  Aquesta proposta de resolució definitiva es notificarà als beneficiaris de forma individual i tindran un termini de deu (10) dies per des de la notificació per comunicar la seva acceptació. S'entendrà acceptada si en aquest termini no s'expressa el contrari.

Mentre no s'hagi notificat la resolució de concessió, les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor del beneficiari proposat front l'Administració.

22. Termini de resolució i notificació

Un cop aprovada la proposta de resolució definitiva, l'òrgan competent resoldrà el procediment de forma motivada, mitjançant la resolució de concessió.

El termini per a resoldre la concessió serà de dos (2) mesos, a comptar des del termini màxim establert per presentar les sol·licituds indicat a la base 15 d'aquesta convocatòria. El silenci administratiu tindrà efecte negatiu.

Correspondrà al batle de l'Ajuntament d'Alcúdia o òrgan municipal competent resoldre sobre la concessió o denegació de les subvencions objecte d'aquestes bases.

La resolució de concessió de la subvenció dictada per l'òrgan competent es notificarà als interessats de forma conjunta, publicant-la a la web de l'ajuntament (aquesta publicació substitueix a la notificació personal i assorteix els mateixos efectes).  

PROCEDIMENT DE JUSTIFICACIÓ DE LA SUBVENCIÓ I PAGAMENT

23. Justificació de la subvenció

Un cop adoptada la Resolució de concessió de la subvenció, es concedirà un termini d'un (1) mes des de la publicació a la web de l'ajuntament perquè les persones beneficiàries realitzin la justificació de la subvenció aportant la següent documentació:

  • Sol·licitud de pagament degudament emplenada (annex 5).
  • Fotografies en color de l'obra acabada.
  • Certificació final d'obres, signat pel tècnic facultatiu, en el cas de les obres amb projecte o direcció facultativa, o signat pel mestre d'obres en els altres casos.
  • Justificació econòmica de l'execució de les obres incloses (factures que demostrin el cost real de les obres de rehabilitació realment executades i declarades en la sol·licitud de concessió). Les factures han d'estar emeses dins l'any 2023.
  • Número de compte de l'entitat financera en què es sol·licitant vol que l'Ajuntament li aboni l'ajut (segons annex 6).

Són aplicables a la justificació i al pagament relatius al procediment de concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva els articles 23 al 25 de l'Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament d'Alcúdia (publicada en el BOIB núm. 176, de 1 de desembre de 2015).

D'acord amb el que preveu l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, si la documentació entregada en la justificació no compleix els requisits que s'indiquen a les presents bases o no s'hi inclou la documentació que pertoca, es requerirà a l'interessat perquè en el termini màxim i improrrogable de deu (10) dies hàbils a partir del dia següent a la notificació, esmeni la mancança o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, o ho fa de forma parcial, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució que s'haurà de dictar d'acord amb el disposat a l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

No se concediran pròrrogues del termini per presentar la documentació.

24. Resolució de pagament

Un cop presentades les justificacions per part del beneficiaris, l'Òrgan Col·legiat valorarà i emetrà un informe d'avaluació motivat, amb caràcter preceptiu i vinculant, proposant el pagament de les subvencions als beneficiaris.

D'acord amb l'informe d'avaluació esmentat al punt anterior, l'Òrgan Instructor dictarà la proposta de reconeixement i liquidació de l'obligació dels beneficiaris. Posteriorment s'enviarà al Departament d'Intervenció per la seva fiscalització i pagament.

25. Pagament de la subvenció

Les subvencions són postpagables; és a dir, s'abonaran en els terminis corresponents una vegada que es justifiquin degudament.

Les subvencions es concediran una vegada que s'hagi presentat, en termini, tota la documentació necessària i s'hagi emès l'informe de l'Òrgan Col·legiat.

En el cas en que les factures justificatives de les obres siguin superiors al pressupost d'execució material d'obra que s'ha presentat juntament amb la sol·licitud de llicència urbanística o la comunicació prèvia, la quantitat màxima a percebre es calcularà sobre el pressupost d'obra, que prevaldrà per sobre de les factures.

La subvenció ES DENEGARÀ una vegada, seguint l'ordre de precedència de les sol·licituds, s'hagi esgotat la partida pressupostària destinada a la present subvenció.

Quan la partida pressupostària resultés insuficient per cobrir la darrera subvenció concedida, s'abonarà la quantitat romanent de la partida pressupostària destinada a la subvenció.

Les subvencions concedides i les condicions amb les quals s'ha concedit seran acceptades sense reserves per part del beneficiari en el moment de concessió de la subvenció.

PRÒRROGUES

26. Pròrrogues

No es concediran pròrrogues del termini per presentar la documentació de la sol·licitud de concessió ni per presentar la justificació completa de la subvenció.

MODIFICACIÓ, INCOMPLIMENT I REINTEGRAMENT

27. Modificació de les condicions de la subvenció

L'alteració de les condicions que van determinar la concessió de la subvenció, i en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes d'altres administracions públiques que superin el cost de les obres realment realitzades pot donar lloc a la modificació de la resolució d'atorgament.

Si la llicència municipal d'obres concedida caduca o es denega, segons les seves prescripcions, implicarà l'extinció dels efectes de la concessió de la subvenció, ja que la subvenció està vinculada sempre a la llicència.

28. Revocació de la subvenció

Si la persona o entitat beneficiària incompleix les obligacions contemplades en les bases o en la normativa sectorial de subvencions, o incorre en alguna de les causes de l'article 37 de la LGS, o altera les condicions o aspectes i característiques rellevants del projecte o comunicació prèvia, així com el falsejament, la inexactitud o l'omissió de les dades subministrades que hagin servit per a la concessió de les subvencions, comportarà la pèrdua total o parcial d'aquestes, i els òrgans competents de l'Ajuntament hauran de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret a cobrar-la o, si ja l'ha cobrada, l'haurà de reintegrar, d'acord amb el que estableixen l'article 40.1 de la LGS i l'article 13.2 del RLGS.

DISPOSICIONS FINALS

29. Normativa a aplicar

A tot allò que no estigui previst en aquestes bases específiques s'aplicarà l'Ordenança general reguladora de la concessió de subvencions de l'Ajuntament d'Alcúdia (publicada en el BOIB núm. 176, de 1 de desembre de 2015).; la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions; la Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions; així com la resta de normativa que li sigui d'aplicació.

30. Recursos

Contra aquesta convocatòria pública de subvencions, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, d'acord amb els art. 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per a interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de la data de publicació o notificació. En aquest cas no es pot interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició.

El recurs de reposició es pot presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'art. 16.1 de la Llei 39/2015, i es considerarà desestimat si no s'ha resolt i se n'ha notificat la resolució en el termini d'un mes comptat des de l'endemà que s'interposi. En aquest cas queda expedita la via contenciosa administrativa.

Si no s'utilitza el recurs de reposició es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article esmentat anteriorment i els 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la data de la publicació, sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

31. Protecció de dades

D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals que s'aportin s'incorporaran i es tractaran al fitxer de subvencions de Cultura amb la finalitat de dur-ne la gestió. Es pot exercir el dret d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament d'aquestes dades segons les condicions que preveu la legislació vigent.