Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR D'EIVISSA
Núm. 577084
Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa en relació amb el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d’Eivissa i l’Ajuntament d’Eivissa relatiu a la cooperació econòmica en el finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals de l’any 2023
El Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, en sessió ordinària de data 19 de maig de 2023 i rectificació en sessió ordinària del 25 de maig de 2023, va aprovar per unanimitat, l'acord següent:
(...)
PROPOSTA D'ACORD
«PRIMER. APROVAR I SUBSCRIURE el Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa amb NIF: P0702600-H, relatiu a la cooperació econòmica per al finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals de l'any 2023, per import màxim d'un milió quatre-cents quaranta-set mil vint-i-sis amb setanta-vuit cèntims (1.447.026,78 €), que consta a l'expedient núm 2023/5169-N, amb CSV 14615534120302043774.
SEGON. APROVAR la dotació econòmica per un import màxim d'1.447.026,78 €, a càrrec de l'aplicació pressupostària 9420.46200 del vigent pressupost.
TERCER. APROVAR, la despesa anticipada, a favor de l'Ajuntament d'Eivissa per un import màxim d' 1.447.026,78 corresponent al 100% de l'import de l'aportació dinerària, de conformitat amb la clàusula setena del conveni.
QUART APROVAR l'ampliació del termini màxim de justificació de tres a sis mesos, del pagament avançat que es puguin fer en el marc de l'execució del conveni, d'acord amb allò establert a la base 23 de les Bases d'execució del Pressupost General Integrat del Consell Insular d'Eivissa de l'exercici 2023.
CINQUÈ - DESIGNAR com a representants del Consell Insular d'Eivissa en la Comissió de Seguiment del Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa relatiu a la cooperació econòmica per al finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals de l'any 2022, les persones següents:
- Maria Fajarnés Costa, consellera executiva del Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal, que exercirà les funcions de presidenta de la Comissió.
- Rebeca Miguel Climent, tècnica mitjana adscrita al del Departament de Presidència i Gestió Ambiental, que actuarà com a vocal.
- Belén Planells Tur, cap de Secció de Medi Ambient, que actuarà com a vocal.
- Concepción Rebollo Laserna, assessora jurídica i cap de Servei de Presidència, que actuarà com a secretària.
SISÈ. PUBLICAR el conveni al Portal de transparència del Consell Insular d'Eivissa (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). I donar compliment a allò establert a l'article 53 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, pel que fa a la remissió del conveni signat a la Sindicatura de Comptes, com a òrgan de fiscalització externa competent de la Comunitat Autònoma.
SETÈ. Donar trasllat d'aquesta aprovació a l'Ajuntament d'Eivissa.»
Eivissa, 11 de setembre de 2023
La cap de Servei de Presidència Concepción Rebollo Laserna
Conveni de col·laboració entre el Consell Insular d'Eivissa i l'Ajuntament d'Eivissa relatiu a la cooperació econòmica en el finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals de l'any 2023
Parts
Vicent Marí Torres, president del Consell Insular d'Eivissa, actuant en nom i representació d'aquesta Administració, de conformitat amb el que disposen els articles 20 i 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i l'article 52 del Reglament orgànic del Consell Insular d'Eivissa, així com l'article 34.1.b de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (en endavant, LBRL).
Rafael Triguero Costa, alcalde de l'Ajuntament d'Eivissa per nomenament del Ple de 17 de juny de 2023, en nom i representació d'aquesta entitat, actuant en virtut de les facultats previstes a l'article 21.1.b) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
Antecedents
1. La Constitució espanyola preveu a l'article 45 que tothom té dret a disposar d'un medi ambient adequat per al desenvolupament de la persona, i el deure de conservar-lo. Així mateix, també preveu que els poders públics vetllaran per la utilització racional de tots els recursos naturals, a fi de protegir i millorar la qualitat de la vida i defensar i restaurar el medi ambient, amb el suport de la indispensable solidaritat col·lectiva.
L'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, segons la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que va reformar el dit Estatut, estableix en l'article 12 els principis rectors de l'activitat pública, i disposa que les institucions pròpies de la comunitat autònoma han de promoure, com a principis rectors de la política econòmica i social, el desenvolupament sostenible.
Així mateix, l'article 23 estableix que tota persona té dret a gaudir d'una vida i un medi ambient segur i sa. Les administracions públiques de les Illes Balears, en l'àmbit de les seves competències, han de protegir el medi ambient i han d'impulsar un model de desenvolupament equitatiu, territorialment equilibrat i sostenible.
Els poders públics de la comunitat autònoma han de vetllar per la defensa i la protecció de la naturalesa, del territori, del medi ambient i del paisatge. Han d'establir polítiques de gestió, ordenació i millora de la seva qualitat, harmonitzant-les amb les transformacions que es produeixen per l'evolució social, econòmica i ambiental.
2. És voluntat del Consell Insular d'Eivissa cooperar econòmicament per finançar el servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals, per tal de reduir el cost al qual es fa front per a la prestació d'aquest servei i, al mateix temps, assegurar una execució eficaç i sostenible a tots els municipis de l'illa d'Eivissa.
3. El Consell d'alcaldes de data 22 de febrer de 2023, va tractar i va acordar, per unanimitat, “la signatura dels corresponents convenis reguladors amb cadascun dels ajuntaments per a la cooperació econòmica en el finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals de l'any 2023”, a més de la distribució econòmica a cada municipi, d'acord amb les dades de població de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) de 2022, següent:
Conveni Residus |
Total |
Percentatge |
Distribució |
Distribució per població |
Població (*) |
Sobre Total |
4.400.000,00 |
Eivissa |
50.715 |
32,89% |
1.447.026,78 |
Santa Eulària des Riu |
40.548 |
26,29% |
1.156.936,64 |
Sant Josep de sa Talaia |
28.813 |
18,68% |
822.107,52 |
Sant Antoni de Portmany |
27.431 |
17,79% |
782.675,57 |
Sant Joan de Labritja |
6.703 |
4,35% |
191.253,49 |
Totals |
154.210 |
100,00% |
4.400.000,00 |
4. Per la seua banda el Consell Insular d'Eivissa, en virtut de l'article 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local (LBRL) té, entre les seues competències pròpies:
“Article 36
1. Són competències pròpies de la Diputació o entitat equivalent les que li atribueixin en aquest concepte les lleis de l'Estat i de les Comunitats Autònomes en els diferents sectors de l'acció pública i, en tot cas, les següents:
(...) b) L'assistència i la cooperació jurídica, econòmica i tècnica als municipis, especialment als de menor capacitat econòmica i de gestió (...).
d) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori provincial, d'acord amb les competències de la resta d'administracions públiques en aquest àmbit.
2. A l'efecte del que es disposa en les lletres a, b i c de l'apartat anterior, la Diputació o entitat equivalent:
(...)
b) Assegura l'accés de la població de la Província al conjunt dels serveis mínims de competència municipal i a la major eficàcia i economia en la prestació d'aquests mitjançant qualssevol fórmules d'assistència i cooperació municipal.
Amb aquesta finalitat, les Diputacions o entitats equivalents podran atorgar subvencions i ajudes amb càrrec als seus recursos propis per a la realització i el manteniment d'obres i serveis municipals, que s'instrumentaran a través de plans especials o altres instruments específics”.
5. D'altra banda, la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars ( BOIB nº88 de 7 de juliol de 2022), al seu article 117, sobre «Relacions Interadministratives», preveu que, els consells insulars es relacionen amb la resta d'administracions públiques d'acord amb els principis establerts en la legislació bàsica de l'Estat, i especialment els de lleialtat institucional, respecte a l'autonomia, col·laboració, cooperació i coordinació i l'article 120 estableix al seu apartat 1, que d'acord amb la legislació bàsica del l'Estat, els consells insulars i les seves entitats instrumentals poden subscriure convenis amb subjectes de dret públic i privat, sense que això impliqui cessió de la titularitat de la competència.
6. La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears estableix a l'article 68.1 que els ens locals poden subscriure, entre aquestos i amb les altres administracions, convenis interadministratius per a la millor prestació dels serveis públics.
7. La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, preveu al seu article 48.1 que les administracions públiques, els seus organismes públics i entitats de dret públic vinculats o dependents i les universitats públiques, en l'àmbit de les seues competències respectives, poden subscriure convenis amb subjectes de dret públic i privat, sense que això pugui suposar cessió de la titularitat de la competència.
L'esmentada llei en els seus articles 48 i següents estableix el règim jurídic d'aplicació als convenis.
8. L'Ajuntament gaudeix de la naturalesa d'ens local i té plena capacitat i personalitat jurídica independent per al compliment de les seues finalitats pròpies i es regeix pel principi de cooperació i col·laboració, i en la seua actuació pels criteris d'eficiència i servei a la ciutadania.
Per tot l'exposat, les parts ens reconeixem mútuament la representació en la qual actuen i la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, amb subjecció a les següents
Clàusules
PRIMERA. Objecte del Conveni
Aquest conveni de col·laboració, en el marc de la capacitat jurídica dels qui l'atorguen i de conformitat amb les competències que exerceix cada administració intervinent, té per objecte regular les aportacions del Consell Insular d'Eivissa (en endavant, CIE) a l'Ajuntament d'Eivissa (en endavant, l'Ajuntament) per tal d'assistir al consistori en el finançament del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals, amb la finalitat de mantenir i garantir l'eficàcia de la prestació del servei d'acord amb la competència de cooperació econòmica i atribucions establertes en l'article 36 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local.
SEGONA. Compromisos de les parts
Són obligacions del Consell Insular d'Eivissa:
L'aportació econòmica a l'Ajuntament de la quantia d'1.447.026,78 € de la partida pressupostària 9420.46200. Les quanties a aportar pel Consell Insular d'Eivissa tendran, en tot cas, el caràcter d'aportacions màximes.
Són obligacions de l'Ajuntament:
1. L'aplicació de l'aportació dinerària per a aquest any 2023, amb l'obligació de destinar-la a finançar la prestació del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals.
2. La justificació que l'aplicació de l'aportació econòmica rebuda del Consell Insular d'Eivissa a l'empara del present conveni s'ha destinat a l'objecte del mateix, tot d'acord amb la clàusula vuitena.
TERCERA. Compatibilitat de les ajudes
Aquesta aportació és compatible amb qualsevol altra aportació que pel mateix concepte es concedeixi per part d'altres entitats públiques o privades, sense perjudici de l'obligació de l'Ajuntament de comunicar aquest fet al Consell Insular d'Eivissa.
QUARTA. Comissió de seguiment
Aquesta comissió estarà integrada per:
- el president del Consell Insular d'Eivissa o conseller/a executiu/iva en qui delegui, que exercirà les funcions de president de la comissió.
- l'alcalde de l'Ajuntament signant del conveni o regidor/a en qui delegui, que exercirà les funcions de vicepresident de la comissió.
- dos tècnics/iques de l'Ajuntament signant del conveni, que actuaran com a vocals.
- dos tècnics/iques del Consell Insular d'Eivissa, que actuaran com a vocals.
- un/a funcionari/ària del Consell Insular d'Eivissa, assessor/a jurídic/a, que actuarà com a secretari/ària de la comissió.
La comissió podrà convocar a les seues reunions els assessors que consideri oportú d'acord amb els assumptes que hagin d'avaluar en cada sessió.
Són funcions d'aquesta Comissió:
a. El seguiment, la vigilància i el control de l'execució del Conveni i dels compromisos adquirits per les parts.
b. Resoldre els problemes d'interpretació i compliment que es puguin plantejar respecte del Conveni.
CINQUENA. Naturalesa del Conveni
El present Conveni de col·laboració es troba exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, d'acord amb el que estableix l'article 6 d'aquesta llei.
SISENA. Liquidació del Conveni
El compliment i/o la resolució del Conveni donarà lloc a la liquidació amb l'objecte de finalitzar les obligacions i els compromisos de cada una de les parts en els termes de l'article 52 de la Llei 40/2015.
SETENA. Pagament
El pagament es farà de manera avançada pel fet que l'objecte és finançar la prestació del servei durant tot l'any 2023. Aquest pagament correspon al 100% de l'aportació prevista per a aquest exercici pressupostari.
El termini de justificació del pagament avançat, ampliat a sis mesos tot d'acord amb les Bases d'Execució del Pressupost del Consell Insular d'Eivissa, començarà a comptar des de la data del pagament efectiu de la quantia total a aportar. En aquest sentit, el pagament es realitzarà, una vegada signat el conveni i tenint en compte que la prestació del servei que es finança finalitza el 30 de desembre de 2023 i que el termini màxim per justificar el pagament avançat és de sis mesos.
VUITENA. Justificació
Per a la justificació, que s'haurà de fer en el termini establert a la clàusula setena del present conveni, l'Ajuntament haurà de presentar la documentació següent:
a) Certificat de l'informe de l'òrgan gestor que haurà d'informar del següent:
- l'import total al qual hagi fet front l'Ajuntament en concepte del servei públic integral de recollida i transport de residus urbans municipals, desglossant les quanties que hagin pogut rebre de diferents fons per finançar el dit servei i, en particular, dels fons percebuts del Consell Insular d'Eivissa a l'empara del present conveni, i la quantia pagada amb fons provinents de la recaptació mitjançant taxes o tributs.
- que el servei per al qual s'ha rebut l'aportació s'ha prestat i s'ha donat compliment a la finalitat del finançament.
b) Còpia d'un rebut individual dels emesos en concepte de recollida i transport de residus urbans municipals. En el rebut haurà de constar la indicació que la prestació del servei ha estat finançada pel Consell Insular d'Eivissa i en quin percentatge. La indicació referent al finançament del Consell i el seu percentatge s'haurà de fer constar també en les recaptacions d'impostos realitzades a través de l'Agència Tributària de les Illes Balears. En aquest darrer cas, es podrà substituir la indicació expressa en el rebut per una comunicació individual de l'Ajuntament sobre el cobrament del rebut i especificant l'import i percentatge d'aportació del Consell que s'hagi aplicat.
c) Informe de la Intervenció, certificat per la Secretaria de l'Ajuntament, de les factures corresponents a la despesa realitzada en 2023 i efectivament pagada en 2023-2024, adjuntant taula de fulls de càlcul detallant concepte, quantia i data de pagament de les despeses objecte del conveni. L'informe haurà d'acreditar la veracitat i regularitat de la documentació justificativa que s'aporti (d'acord amb els apartats a) i b) de la present clàusula del conveni).
NOVENA. Justificació final
1. L'Ajuntament haurà de comunicar al CIE, fins i tot amb posterioritat a la finalització de la vigència del conveni, qualsevol variació de les despeses efectivament incorregudes que impliqui que aquestes siguin finalment inferiors a l'import total de l'aportació pagada.
2. Si una vegada revisada la documentació justificativa de les actuacions realitzades objecte d'aquest Conveni es comprova que les despeses justificades per l'Ajuntament, en el concepte finançat, són inferiors a les derivades de l'execució total del Conveni, l'Ajuntament ha de retornar al CIE les quanties no aplicades ja cobrades anticipadament.
A aquests efectes, s'iniciarà el procediment establert per reintegrar pagaments indeguts, mitjançant un acord d'iniciació que es notificarà a l'Ajuntament i fixarà la quantia del reintegrament i el termini per formular-hi al·legacions o fer l'ingrés.
DESENA. Seguiment
El seguiment i l'avaluació de les actuacions objecte d'aquest Conveni es realitzarà a través dels representants de les parts integrants de la Comissió Mixta que es constituirà a tal efecte.
ONZENA. Revisió i modificació del Conveni
Els termes d'aquest conveni podran ser revisats sempre que no alterin l'import de l'aportació total establerta, la finalització o el seu termini d'execució.
Qualsevol altre tipus de modificació dels termes del present conveni, haurà de ser aprovada per les parts i serà inclosa en aquest conveni en forma d'addenda, a proposta de la Comissió Mixta de Seguiment.
DOTZENA. Informació i divulgació
L'Ajuntament haurà de consignar en els seus rebuts de fems o comunicacions del cobrament efectuat la indicació que la prestació del servei integral de recollida i transport de residus urbans municipals ha estat finançada pel Consell Insular d'Eivissa i en quin percentatge.
L'Ajuntament té les obligacions de fer constar el finançament del CIE i de comunicar i convocar representats del CIE, a través del seu gabinet de premsa, a qualsevol acte o acció de difusió en mitjans de comunicació que realitzi la corporació local amb motiu d'informar sobre l'objecte del present conveni.
TRETZENA. Extinció
Seran causes de resolució i extinció del conveni, a més de la determinada per la seua vigència:
- Pel compliment de les actuacions que constitueixen el seu objecte, en haver realitzat el pagament i la justificació de la quantia rebuda en la seua totalitat.
- Denúncia del conveni per qualsevol de les parts feta amb un mínim d'un mes d'anticipació a la data prevista d'extinció.
- Per acord de les parts.
- Per les causes generals establertes per la legislació vigent.
- L'anul·lació o la revocació de l'acte d'aprovació del finançament.
- La impossibilitat material o legal de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.
- L'incompliment per part de qualsevol de les parts de les obligacions establertes en aquest conveni suposarà la resolució del mateix. La resolució del Conveni per aquesta causa podrà derivar en una indemnització dels perjudicis causats a la part complidora.
CATORZENA. Reintegrament i revocació de l'aportació rebuda
L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'aportació econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de rebre aportacions del Consell Insular d'Eivissa mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.
En cas de reintegrament total o parcial pertocarà aplicar els interessos de demora, d'acord amb la normativa vigent.
QUINZENA. Règim jurídic
El present conveni no té caràcter contractual sinó que articula una aportació dinerària, i s'ha de regir per les seues clàusules, i en tot allò no previst en el present Conveni, per la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
En la realització de les activitats objecte d'aquest Conveni s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades) (DOUE 4-5-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals que hi sigui d'aplicació.
SETZENA. Vigència
Aquest Conveni és vigent des del moment de la signatura fins al 30 d'abril de 2024 i comprèn totes les actuacions descrites a la clàusula segona que siguin objecte de les aportacions corresponents.
DISSETENA. Pròrroga
Queda prohibida la reconducció tàcita del Conveni; no obstant això, aquest Conveni es podrà prorrogar per voluntat de les parts per anys posteriors mitjançant una addenda al Conveni.
DIVUITENA. Publicitat del conveni
El present Conveni es publicarà al Portal de Transparència del Consell (http://transparencia.conselldeivissa.info), de conformitat amb l'establert als articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, així com en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
DINOVENA. Òrgan competent per instruir i resoldre el procediment
El Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal del Consell és el competent per instruir el procediment d'aquest Conveni, de conformitat amb el Decret de Presidència núm. 2020000768, de modificació del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10-7-2019, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments, i del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020), que atribueix al Departament de Promoció Econòmica i Empresarial, i Cooperació Municipal "l'activitat competencial pròpia del Consell Insular en matèria de cooperació i assistència local als municipis de l'illa, recollides tant a la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local com a la Llei 8/1993, d'1 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de règim local".
Dins d'aquest Departament correspon la consellera executiva, l'ordenació del procediment, en virtut del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-7-2020; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-6-2020 i al BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020).
Pel que fa a la competència per aprovar aquest Conveni, de conformitat amb l'establert a l'article 28,g de la llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i al Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-7-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-7-2020; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, BOIB núm. 101, de 4-6-2020 i al BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020), correspon al Consell Executiu "aprovar els convenis amb altres entitats públiques o privades la quantia dels quals superi els quinze mil euros (15.000 €)".
VINTENA. Diferències en la interpretació del Conveni
Les parts que subscrivim aquest Conveni ens comprometem a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en la seua aplicació i interpretació. Però si això no és possible, les qüestions litigioses que puguin afectar la interpretació i l'execució d'aquest Conveni han de ser del coneixement i de la competència de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.
I, en prova de conformitat, ambdues parts signam aquest Conveni.
Pel Consell Insular d'Eivissa Per l'Ajuntament d'Eivissa