Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CIUTADELLA

Núm. 572843
Aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament intern del Comitè de Seguretat i Salut de l’Ajuntament de Ciutadella de Menorca (expedient 2022/003141)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Una vegada transcorregut el termini d'informació pública de l'aprovació inicial del Reglament d'organització i funcionament intern del Comitè de Seguretat i Salut de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, aprovat inicialment pel Ple, en sessió ordinària de dia 18 de maig de 2023, en el punt número 9 de l'ordre del dia (BOIB número 71 del 30 de maig de 2023), i en no haver-s'hi presentat cap reclamació en contra, aquest reglament queda elevat a definitiu, d'acord amb el que estableix la vigent Llei reguladora de bases de règim local.

A continuació, es transcriu íntegrament el contingut del Reglament:

"REGLAMENT DEL COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT DE L'AJUNTAMENT DE CIUTADELLA DE MENORCA

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

L'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, en exercici de la potestat reglamentària i d'autoorganització que reconeix l'article 4.1 a) de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i en el marc d'una negociació establerta per les parts a l'empara de la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical i la Llei 9/1987, de 12 de juny, d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques, regula, mitjançant el present reglament, el funcionament i la composició del Comitè de Seguretat i Salut de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, observant la normativa vigent reguladora de la prevenció de riscs laborals.

En efecte, la Llei 31/1995, de 8 de novembre de prevenció de riscos laborals, modificada per la nova Llei 54/2003, de 12 de desembre, de reforma del marc normatiu de la prevenció de riscos laborals, estableix a l'article 38 l'obligatorietat de totes les empreses de més de 50 treballadors de constituir un comitè de seguretat i salut. L'Ajuntament de Ciutadella de Menorca, que compta amb aquest òrgan constituït des del 21 de novembre de 1997, vol dotar d'un nou reglament el mencionat comitè, amb l'objectiu de potenciar el seu caràcter d'instrument per a les relacions entre els responsables municipals, els treballadors i els serveis tècnics encarregats de la prevenció, amb relació a les competències i finalitats que la legislació li atorga.

El 15 de juny de 2006, el Ple de l'Ajuntament de Ciutadella aprovà de manera inicial una proposta de Reglament del Comitè de Seguretat i Salut, de la qual no se'n va arribar a fer l'aprovació definitiva ni la posterior publicació al BOIB. Per aquest motiu, es considera necessari dur de nou a aprovació el Reglament de funcionament.

Amb la nova reglamentació, es pretén potenciar una major qualitat en el sistema de gestió de la prevenció, amb la concreció de la composició i les funcions dels membres del Comitè.

Article 1. Àmbit d'aplicació

El present reglament es redacta conforme el disposat al Capítol V de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, sobre consulta i participació dels treballadors, i és d'aplicació a l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

Article 2. Vigència

El present reglament se sotmetrà a revisió cada quatre anys a partir de la seva aprovació o quan ho exigeixi la legislació vigent, i tindrà vigència mentre no se n'aprovi definitivament la modificació per part del Ple de l'Ajuntament de Ciutadella de Menorca.

Article 3. Comitè de Seguretat i Salut

El Comitè de Seguretat i Salut és únic per a tot el personal de l'Ajuntament de Ciutadella, i és l'òrgan paritari i col·legiat de participació, destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de la corporació en matèria de prevenció de riscos, les competències, l'organització i el funcionament del qual s'adequarà al disposat en el present reglament i en l'ordenament jurídic sobre seguretat i salut laboral.

Article 4. Composició i organització

El Comitè de Seguretat i Salut estarà format, d'una part, per tres delegats de prevenció, com a representants dels treballadors i, per l'altra, pels representants de la corporació en nombre igual al dels delegats de prevenció.

Per dur a terme les seves funcions, el Comitè comptarà amb els òrgans que a continuació es detallen:

4.1 El Comitè estarà compost pel president, que serà l'alcalde o el regidor en qui delegui, el vicepresident i la resta dels seus membres, amb veu i vot.

El president nomenarà un secretari, que serà un funcionari municipal. En aquest darrer cas, el secretari tindrà veu però no vot.

4.2 Tindran dret a l'assistència, amb veu però sense vot, els delegats sindicals i els responsables tècnics de la prevenció a l'Ajuntament que no estiguin inclosos en la composició a què es refereix l'apartat anterior. En les mateixes condicions hi podran participar un representant de l'oposició i un representant de cada àrea d'activitat de l'empresa i/o els treballadors de l'empresa que comptin amb una especial qualificació o informació respecte de concretes qüestions que es debatin en aquest òrgan i tècnics de prevenció aliens a l'Ajuntament, sempre que així ho sol·liciti alguna de les representacions del Comitè.

4.3 Es podran crear tantes comissions de treball com siguin necessàries per una major agilitat de les labors del Comitè, la composició de les quals serà paritària en els mateixos termes establerts per a la composició del Comitè de Seguretat i Salut.

4.4 Els delegats de prevenció tindran els drets i les garanties reconeguts per la Llei i l'article 61 del vigent Conveni Col·lectiu del Personal Laboral i l'article 62 del pacte del personal funcionari.

4.5 Els membres del Comitè de Seguretat i Salut rebran els mitjans i la formació especialitzada en matèria de prevenció de riscos laborals necessaris per al compliment de les seves funcions.

Article 5. Funcions

5.1 Del Comitè de Seguretat i Salut

El Comitè de Seguretat i Salut tindrà les competències establertes en els articles 39 i 40 de la Llei de prevenció de riscos laborals i, en particular, les següents:

a) Participar en l'elaboració, posada en pràctica i avaluació dels plans i dels programes de prevenció de riscos a l'Ajuntament. A aquest efecte, es debatran, abans de la seva posada en pràctica i en allò que es refereixi a la seva incidència en la prevenció de riscos, la projecció en matèria de planificació, organització del treball i introducció de noves tecnologies, organització i desenvolupament de les activitats de protecció i prevenció i projecte i organització de la formació en matèria preventiva. En aquest sentit, el Comitè de Seguretat i Salut podrà:

• Estudiar i proposar el vestuari i els EPI d'acord amb cada lloc de treball, així com el temps de duració dels d'aquests. Intervindran en els expedients d'adquisició d'aquest a l'efecte de supervisar la qualitat, idoneïtat, etc dels materials que es pretenen adquirir.

• Promoure la formació del personal, equips o comissions especials, per adquirir els coneixements orientats a la prevenció general i específica sanitària, permanentment actualitzable, i realitzar campanyes d'informació i mentalització del personal, directius, tècnics, comandaments intermedis i altres treballadors municipals, sense excepció, en ordre a la prevenció de malalties professionals i de riscos.

b) Promoure iniciatives sobre mètodes i procediments per a l'efectiva prevenció dels riscos, i proposar a l'empresa la millora de les condicions o la correcció de les deficiències existents.

c) Conèixer directament la situació relativa a la prevenció de riscos en el centre de treball, i realitzar a aquest efecte les visites que estimi oportunes.

d) Conèixer quants documents i informes relatius a les condicions de treball siguin necessaris per al compliment de les seves funcions, així com els procedents de l'activitat del servei de prevenció, si escau.

e) Conèixer i analitzar els danys produïts a la salut o la integritat física dels treballadors, a l'objecte de valorar-ne les causes i proposar les mesures preventives oportunes.

f) Promoure i fomentar la cooperació dels treballadors en l'execució de la normativa sobre prevenció de riscos laborals.

g) Exercir la vigilància i el control sobre el compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals. En especial:

• Interessar-se per la pràctica de reconeixements mèdics inicials i periòdics, així com els ordinaris especials i específics per a cada lloc de treball.

• Proposar la partida econòmica a incloure en els pressuposts anuals per utensilis, aparells de mesures i seguretat, estudis, informes, enquestes, etc.

h) Conèixer i informar la memòria anual sobre les activitats realitzades i la programació anual dels serveis de prevenció.

A més, a fi complir el que es disposa en la Llei respecte de la col·laboració entre empreses en els supòsits de desenvolupament simultani d'activitats en un mateix centre de treball, es podrà recordar la realització de reunions conjuntes dels comitès de seguretat i salut o, en defecte d'açò, dels delegats de prevenció i empresaris de les empreses que no tenguin aquests comitès, o altres mesures d'actuació coordinada.

Amb relació a la inspecció de Treball i Seguretat Social:

• Els treballadors i els seus representants podran recórrer a la inspecció de Treball i Seguretat Social si consideren que les mesures adoptades i els mitjans utilitzats per l'empresari no són suficients per a garantir la seguretat i la salut en el treball.

• En les visites als centres de treball per a la comprovació del compliment de la normativa sobre prevenció de riscos laborals, l'inspector de Treball i Seguretat Social comunicarà la seva presència a l'empresari o al seu representant o a la persona inspeccionada, al Comitè de Seguretat i Salut, al delegat de Prevenció o, en la seva absència, als representants legals dels treballadors, a fi que puguin acompanyar-lo durant el desenvolupament de la seva visita i formular-li les observacions que estimin oportunes, tret que consideri que aquestes comunicacions puguin perjudicar l'èxit de les seves funcions. En cas que la inspecció ometi aquesta comunicació, l'empresari n'informarà per tal que puguin assistir a la visita en qüestió.

• La inspecció de Treball i Seguretat Social informarà els delegats de Prevenció sobre els resultats de les visites a què fa referència l'apartat anterior i sobre les mesures adoptades com a conseqüència d'aquestes, així com a l'empresari, mitjançant diligència en el llibre de visites de la Inspecció de Treball i Seguretat Social que ha d'existir en cada centre de treball. En cas que la inspecció ometi aquesta comunicació, se'n donarà compte en la primera sessió ordinària que celebri el Comitè.

• Les organitzacions sindicals i empresarials més representatives seran consultades amb caràcter previ a l'elaboració dels plans d'actuació de la inspecció de Treball i Seguretat Social en matèria de prevenció de riscos en el treball.

5.2 Del president

El president tindrà les competències que li atorga la normativa i, en particular, les següents:

a) Convocar i presidir les reunions del Comitè, i moderar els debats.

b) Representar legalment el Comitè davant qualsevol persona física o jurídica, administració, organismes jurisdiccionals i qualsevol altre tipus d'institucions.

c) Gestionar davant l'empresa les facilitats i els mitjans perquè els òrgans i membres del comitè duguin a terme les seves activitats.

d) Presidir totes i cadascuna de les comissions de treball, i formar-ne part, si bé podrà delegar la seva representació entre els membres de la Comissió de Treball.

e) Convocar les reunions ordinàries i extraordinàries del Comitè de Seguretat i Salut, així com fixar l'ordre del dia, tenint en compte les peticions dels membres, formulades per escrit amb la suficient antelació.

f) Visar les actes i certificacions dels acords del Comitè.

g) Exercir les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de president del Comitè.

En cas de vacant, absència, malaltia o altra causa legal, serà substituït pel vicepresident o, si no n'hi ha, pel membre que el Comitè designi en aquell moment.

5.3 Del secretari

El secretari serà el responsable de:

a) Custodiar i arxivar la documentació del Comitè de Seguretat i Salut.

b) Cursar les citacions de convocatòria de les reunions.

c) Preparar el despatx dels assumptes i redactar les actes dels temes tractats a les reunions.

d) Rebre els actes de comunicació dels membres del comitè i, per tant, les notificacions, petició de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrit del qual n'hagi de tenir coneixement.

e) Traslladar a cada membre del Comitè còpia de les actes abans de la seva presentació al Comitè.

f) Qualsevol altra funció que li sigui atribuïda pel Comitè.

5.4 Dels membres del Comitè de Seguretat i Salut

Els membres del Comitè tindran les funcions que els atorga la normativa i en particular les següents:

a) Accedir a la documentació dels assumptes que figuren a l'ordre del dia, a partir d'haver rebut la convocatòria.

b) Presentar al Comitè les propostes, els informes o les iniciatives que estimin pertinents.

c) Participar en el debat de les sessions.

d) Sol·licitar del secretari fer constar en acta, de paraula o per escrit, la seva postura o el seu vot particular quan així ho estimi necessari.

e) Obtenir del president la informació necessària per complir les funcions assignades.

f) Formular precs i preguntes.

Els membres del Comitè de Seguretat i Salut podran acordar constituir grups de treball per abordar o fer el seguiment de problemes específics, per les mateixes normes de funcionament següents.

Article 6. Convocatòria i ordre del dia de les reunions

6.1 La convocatòria contindrà l'ordre del dia de la reunió i es farà amb una antelació mínima de set dies en les sessions ordinàries i de 48 hores en les extraordinàries. La informació sobre els temes que figurin a l'ordre del dia serà custodiada pel secretari i estarà a disposició en igual termini.

6.2 Per a la vàlida constitució del Comitè, a l'efecte de la celebració de sessions i deliberacions, es requerirà la presència del president i secretari o, si escau, de qui els substitueixin.

6.3 El Comitè de Seguretat i Salut, per al seu funcionament, s'ajustarà als punts següents:

a) Reunions ordinàries. Se celebraran cada tres mesos, és a dir, hi haurà un mínim de quatre reunions anuals. En la darrera reunió de cada any s'establirà el calendari per a l'any següent.

b) Reunions extraordinàries. Se celebraran davant d'un fet extraordinari o que requereixi una actuació immediata per part del Comitè, o sempre que ho sol·liciti un terç dels seus membres.

Podran ser convocades per:

- El president, a iniciativa pròpia.

- Quan ho sol·liciti una de les comissions de treball creades pel Comitè.

- Quan ho sol liciti un terç dels membres del comitè.

6.4 Pot establir-se un ordre del dia ordinari, el qual s'adaptarà en cada cas segons els temes específics a tractar a cada reunió. Però els següents temes es tractaran mínim una vegada a l'any en alguna de les reunions

• Revisió i proposta de noves activitats preventives i seguiment de les activitats desenvolupades.

• Anàlisi dels accidents (amb baixa o sense baixa) ocorreguts des de la darrera reunió i revisió de les estadístiques de sinistralitat.

• Perills informats pels treballadors i estudi de solucions.

• Condicions perilloses identificades en les inspeccions de seguretat i mesures adoptades o proposades.

• Actes insegurs i incompliments de les instruccions de seguretat.

• Planificació de recursos humans: mesures preventives i equips de protecció necessaris en el disseny de nous llocs de treball.

Article 7. Acords i actes

7.1 És necessària la presència de 2/3 parts dels membres de cadascuna de les parts per poder constituir-se i prendre acords.

7.2 Els acords seran adoptats per la majoria dels membres del Comitè assistents a la reunió. En cas d'empat el vot del president tindrà valor qualificat.

No pot ser objecte de deliberació ni acord cap assumpte que no figuri a l'ordre del dia, a excepció que, en sessions ordinàries, s'acordi la urgència d'alguna qüestió, la qual s'haurà d'acordar per majoria dels presents, o quan en sessions extraordinàries hi siguin tots els membres presents i s'acordi la urgència per majoria absoluta dels membres del Comitè.

7.3 De cada sessió que se celebri s'aixecarà acta per part del secretari, en la qual s'hi hauran d'incloure la relació dels assistents, l'ordre del dia i la data de celebració, així com els punts bàsics resumits de les intervencions produïdes en el transcurs de la reunió i també el contingut dels acords adoptats, amb el resultat de les votacions i, si és el cas que es demani, amb expressió dels motius que justifiquin el sentit del vot.

Les actes s'aprovaran en la sessió següent, com a primer punt de l'ordre del dia, tret de causes de força major i justificada.

Article 8. Relacions del Comitè i els treballadors

8.1 Informació i consulta als treballadors.

Per complir l'article 33 de la Llei de prevenció de riscos laborals referent l'Ajuntament o els seus representants hauran de consultar als delegats de prevenció, amb la deguda antelació, l'adopció de les decisions relatives a:

• La planificació i l'organització del treball a la corporació i la introducció de noves tecnologies, en tot el relacionat amb les conseqüències que aquestes puguin tenir per a la seguretat i la salut dels treballadors.

• L'organització i el desenvolupament de les activitats de protecció de la salut i prevenció dels riscs professionals a l'Ajuntament, inclusivament la designació dels treballadors encarregats de les esmentades activitats o el recurs a un servei de prevenció extern.

• La designació dels treballadors encarregats de les mesures d'emergència.

• Els procediments d'informació i de documentació a què es refereixen els articles 18.1 i 23.1 de la Llei de prevenció de riscos laborals.

• El projecte i l'organització de la formació en matèria preventiva.

• Qualsevol altra acció que pugui tenir efectes substancials sobre la seguretat i la salut dels treballadors.

8.2 Reclamacions

Qualsevol treballador o grup de treballadors que considerin lesionats els seus drets en temes de seguretat i salut laboral podran posar-ho en coneixement, per escrit, a qualsevol membre del Comitè.

Totes les reclamacions hauran de ser posades en coneixement del president o del secretari per al seu trasllat a l'òrgan corresponent, a l'objecte que aquesta sigui solucionada al més prest possible.

8.3 Iniciatives

Els treballadors podran sotmetre a la consideració del Comitè qualsevol tipus d'iniciativa encaminada a millorar les condicions de treball o sobre qualsevol altra matèria de competència del Comitè de Seguretat i Salut. El procediment a seguir serà el mateix que per a les reclamacions.

8.4 Informació

Tot treballador, a més de la informació general que faciliti el Comitè, tindrà dret a ser informat de qüestions específiques que l'afectin directament.

La informació general s'efectuarà mitjançant comunicacions fixades en els taulers d'anuncis o adjuntades a la nòmina dels treballadors.

Article 9. Confidencialitat i protecció de dades

El Comitè de Seguretat i Salut haurà de complir la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals en la qual s'especifica literalment l'obligació sobre la protecció de les persones físiques amb relació al tractament de dades personals. És un dret fonamental protegit per l'article 18.4 de la Constitució espanyola; així com el que s'especifica en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 65 de l'Estatut dels treballadors, de la capacitat i del secret professional,

Els membres del Comitè d'Empresa, i aquest en el seu conjunt, així com, si escau, els experts que els assisteixin, hauran d'observar el deure de secret respecte a aquella informació que, en legítim i objectiu interès de l'empresa o del centre de treball, els hagi estat expressament comunicada amb caràcter reservat.

En tot cas, cap tipus de document lliurat per l'empresa al Comitè podrà ser utilitzat fora de l'estricte àmbit d'aquella ni per a fins diferents dels que en van motivar el lliurament. El deure de secret subsistirà fins i tot després de l'expiració del seu mandat i independentment del lloc en què es trobin.

 

Article 10. Entrada en vigor

El present reglament d'organització i funcionament intern del Comitè de Seguretat i Salut entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el BOIB de l'edicte de la seva aprovació definitiva."

La qual cosa es fa pública per a general coneixement.

 

Ciutadella de Menorca, 8 de setembre de 2023

L'alcaldessa Juana María Pons Torres