Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MURO

Núm. 513443
Aprovació de les Bases reguladores que han de regir la convocatòria pública de subvencions municipals 2023 per al foment de la rehabilitació de façanes de béns immobles situats en el nucli històric, en les zones de respecte i altres edificis catalogas de la vila de Muro

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Junta de Govern de l'Ajuntament de Muro, en sessió ordinària celebrada el 7 d'agost de 2023, va adoptar el següent acord:

PRIMER. Aprovar les bases reguladores que han de regir la convocatòria pública de subvencions municipals 2023 per al foment de la rehabilitació de façanes de béns immobles situats en el nucli històric, en les zones de respecte i altres edificis catalogas de la vila de Muro.

SEGON. Autoritzar la despesa de 30.000,00 €, a càrrec de l'aplicació pressupostària 1510.78001 del Pressupost General de despeses per al 2023.

TERCER. Publicar les Bases al BOIB, al tauler d'edictes i a la pàgina web de la Corporació.

 

(Signat electrònicament: 8 d'agost de 2023

El batle Miquel Porquer Tugores)

 

BASES REGULADORES DE LA CONVOCATÒRIA DE SUBVENCIONS MUNICIPALS 2023 PER AL FOMENT DE LA REHABILITACIÓ DE FAÇANES DE BÉNS IMMOBLES SITUATS EN EL NUCLI HISTÒRIC, EN LES ZONES DE RESPECTE I ALTRES EDIFICIS CATALOGATS DE LA VILA DE MURO

1.Objecte

L'objecte de les presents bases és establir i regular les ajudes econòmiques que es pretenen destinar a actuacions de conservació, millora, restauració i rehabilitació de les façanes dels immobles situats en l'àmbit del Conjunt Historicoartístic de Muro i de les zones de respecte, així com d'altres immobles catalogats de la vila de Muro.

La finalitat d'aquesta convocatòria és fomentar la conservació del patrimoni històric de la vila de Muro i estimular-ne l'ús, així com embellir i millorar la imatge global del casc antic i del seu entorn de protecció.

Les actuacions que es prevegin realitzar en edificacions catalogades obtindran un percentatge d'ajuda major que les no catalogades, tenint també en compte el grau de protecció, atès que es troben afectades amb major mesura pel planejament municipal i, en general, presenten major antiguitat i problemes de conservació.

2. Dotació pressupostària

La subvenció va a càrrec de la partida núm. 1510.78001 del Pressupost General de l'Ajuntament de Muro de l'exercici 2023, aprovat pel Ple de l'Ajuntament el dia 30 de novembre de 2022 i publicats definitivament en el BOIB núm. 171 de 31 de desembre de 2022 amb una dotació econòmica total de 30.000 €.

La concessió de les subvencions queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment en que es resolgui la concessió.

3. Àmbit de les actuacions subvencionables

Es poden acollir a aquesta convocatòria de subvencions les sol·licituds de llicència i comunicacions prèvies per realitzar obres de conservació, restauració i rehabilitació de façanes d'immobles situats en la delimitació del conjunt historicoartístic, les zones de respecte 1 i 2 i altres immobles catalogats de la vila de Muro, que s'hagin executat en el període comprès entre l'1 de desembre de 2021 i el 30 de novembre de 2023, data límit de presentació de la sol·licitud de subvenció.

Els elements de la façana que podran ser objecte de subvenció són:

  • El propi parament de la façana que doni a via pública.
  • Les portes, persianes i finestres (inclòs les destinades a instal·lacions de comptadors o similars) que donin a via pública.
  • Cornises i alerons de façanes que donin a via pública.
  • Canals i baixants d'aigües pluvials que donin a via pública.
  • Fioles, llindes, llindars, rebranques i sòcols que donin a via pública.
  • Eliminació del cablejat de façana que doni a via pública.
  • Tancaments de solar que donin a la via pública.

Queden excloses de l'àmbit de la subvenció regulada per les presents bases:

  • Façanes d'edificis en situació de fora d'ordenació.
  • Les obres que impliquin la demolició de façanes o murs.
  • Les actuacions que representin el buidat estructural o l'enderroc general del immoble o edificació en què es pretén actuar.
  • Façanes d'edificis en els que s'hagi iniciat, resolt o no, un expedient d'infracció urbanística

4. Beneficiaris

Per acollir-se a les ajudes d'aquestes bases, els promotors de l'obra caldrà que reuneixin les següents condicions:

  • Ser persones físiques o jurídiques, en el cas d'edificacions en règim de propietat horitzontal, Comunitats de Propietaris.
  • Ser propietaris, arrendataris, usufructuaris de l'immoble o titulars d'altres títols jurídics d'igual naturalesa admissibles en dret.
  • Trobar-se al corrent de llurs obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, d'acord amb les normes vigents.
  • El benefici que es reconegui per raó d'una determinada actuació s'entendrà a qui se subrogui en la titularitat o ús de la finca i de la llicència d'obres, prèvia acreditació documental.

La persona sol·licitant perdrà tots els drets sobre les ajudes concedides en el supòsit que les obres s'hagin executat fora dels paràmetres autoritzats a la llicència municipal d'obres o títol habilitant de qualsevol modificació concedida que no hagi estat prèviament autoritzada.

Per poder acollir-se a aquesta subvenció s'ha de complir la condició de no destinar l'habitatge objecte de subvenció a l'explotació turística durant el termini mínim de 15 anys, tal com marca la Disposició addicional catorzena de la Llei 5/2018, de 19 de juny, de l'habitatge de les Illes Balears. En el supòsit de que no es respecti aquesta condició, s'estableix l'obligació als promotors/propietaris del retorn íntegre dels recursos públics invertits degudament actualitzats amb l'interès legal aplicable durant el període.

S'estableix, a més, una carència de 10 anys en el dret dels promotors que hagin estat beneficiaris d'aquesta subvenció per tornar a sol·licitar ajudes pel mateix concepte.

5. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris de les ajudes atorgades, en el seu cas, estan obligats a:

  • Tenir capacitat jurídica d'obrar.
  • Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i amb l'Ajuntament de Muro.
  • Haver obtingut la llicència municipal d'obres o el títol habilitant corresponent de forma prèvia a l'inici de les obres.
  • Realitzar la totalitat de les obres en els terminis màxims establerts en les condicions de la llicència d'obres o del títol habilitant.
  • Justificar la inversió de les quantitats declarades en la sol·licitud.
  • Permetre les actuacions de comprovació, control i seguiment de l'obra per part d'aquesta Corporació Municipal.
  • Comunicar a l'Ajuntament, amb acreditació documental a l'efecte, la tramitació i obtenció d'altres subvencions, ajuts o recursos rebuts d'altres administracions pel mateix concepte.

6. Condicions

L'execució de les accions o la presentació de documentació definida en aquestes bases són de compliment obligat, serà requisit imprescindible per a l'obtenció de la subvenció i el seu incompliment serà motiu de denegació.

Per tal de mantenir unes condicions especialment favorables per a les obres objecte d'aquesta subvenció, es declaren compatibles els ajuts aquí prevists amb els establerts per altres administracions públiques sempre que no es superi amb les subvencions concedides el cost total de l'obra.

7. Quantia i criteris de concessió de la subvenció

La subvenció consistirà en una quantitat equivalent al 30% del cost de l'obra, exclòs impostos, multiplicat pel coeficient de correcció corresponent segons el grau de catalogació, amb un màxim de 3.000 euros.

Als efectes de les presents bases, es considerarà cost de l'obra a la suma de:

  • Imports contractuals de l'execució de les obres dels diferents contractistes a intervenir. Exclòs imposts.
  • Honoraris facultatius referents a la gestió, direcció i coordinació de seguretat i, si escau, els referents a costos de diagnosi i estudi previs i d'elaboració de projecte. Exclòs imposts.

En cas de discrepàncies entre el pressupost d'execució material d'obra presentat juntament amb la sol·licitud de llicència urbanística o amb la comunicació prèvia d'obres i les factures justificatives de l'actuació, prevaldrà el pressupost d'obra sempre i quan les factures no reflecteixin un cost inferior al previst en el pressupost, en aquest cas, es consideraran els imports contractuals de les factures.

Les ajudes seran independents a les exempcions i bonificacions previstes en l'Ordenança fiscal reguladora de la taxa per llicències urbanístiques de l'Ajuntament de Muro.

La determinació de la quantia de les subvencions inclourà un coeficient de correcció (CC) que vindrà determinat per l'àmbit d'actuació.

Així doncs, la quantia de la subvenció (S) serà el resultat d'aplicar la fórmula següent (amb un import màxim de 3.000 € per sol·licitud):

S = mín. [0,30 x Cost de l'obra x CC, 3.000]

Sent el cost de l'obra el resultat de la suma dels imports contractuals dels contractistes a intervenir, imposts exclosos i dels honoraris dels tècnics facultatius.

Els coeficients de correcció (Cc) són els següents:

Cc 1: Edificacions catalogades amb protecció total A.

Coeficient de correcció = 1,00

 

Cc 2: Edificacions catalogades amb protecció estructural B1.

Coeficient de correcció = 0,90

 

Cc 3: Edificacions catalogades amb protecció estructural B2.

Coeficient de correcció = 0,85

 

Cc 4: Edificacions no catalogades amb protecció arquitectònica C.

Coeficient de correcció = 0,80

 

Cc 5: Edificacions no catalogades amb protecció ambiental R.

Coeficient de correcció = 0,75

 

Cc 6: Edificacions no catalogades sense grau de protecció, situades en en la delimitació Conjunt Historicoartístic (N).

Coeficient de correcció = 0,70

 

Cc 7: Edificacions no catalogades sense grau de protecció, situades en les zones de respecte 1 i 2 del Conjunt Historicoartístic.

Coeficient de correcció = 0,65

8. Procediment

El procediment de concessió de les subvencions regulades a les presents bases serà el de concurrència competitiva.

Iniciació

El procediment de concessió de subvencions s'iniciarà d'ofici, mitjançant l'aprovació simultània per la Junta de Govern Local de les bases i la convocatòria. Una vegada aprovades, aquestes seran publicades en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la plana web de l'Ajuntament de Muro.

La convocatòria d'aquestes subvencions també es publicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS), d'acord amb l'article 20.8.b de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Instrucció

La instrucció del procediment de concessió de subvencions correspondrà a la Regidoria d'Urbanisme i Obres.

Correspondrà al batle de l'Ajuntament de Muro o a l'òrgan municipal competent resoldre sobre la concessió o denegació de les subvencions objectes d'aquestes Bases.

Finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, els Serveis Tècnics Municipals (STM) emetran els informes i les proposta pertinents que les valorin en quant a:

  • El compliment dels requisits establerts en la convocatòria o necessitat d'esmenar deficiències.
  • Import de subvenció que correspondria, si escau.
  • Proposta d'aprovació de la subvenció.

Les propostes d'aprovació o denegació de la subvenció s'elevaran al batle o a l'òrgan municipal competent que resoldrà l'aprovació o denegació de la subvenció.

El termini per resoldre les sol·licituds de subvenció serà d'un (1) mes des de la data de finalització del termini de presentació de les sol·licituds en el registre general. En el cas de no resoldre en aquest termini, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada. El silenci administratiu tindrà efecte negatiu.

9. Sol·licitud de subvenció i documentació a presentar

Les sol·licituds de subvenció es presentaran a l'Ajuntament de Muro una vegada s'hagin executat les obres d'acord amb el període de vigència i les condicions de la llicència d'obres o el títol habilitant corresponent.

Les sol·licituds s'hauran de presentar d'acord amb el model oficial establert (annex 1) acompanyades de la documentació següent:

  • Fotocòpia del DNI o CIF del sol·licitant.
  • Còpia compulsada del títol d'ocupació (escriptura de propietat o contracte de lloguer) i, si s'escau, autorització de la propietat.
  • Si el sol·licitant es una comunitat de propietaris, certificació de l'acta en la qual s'aprovin les obres de rehabilitació, amb la relació annexa de copropietaris signada pels representants de la comunitat.
  • Declaració jurada del titular de la propietat i/o del promotor de l'obra relatiu a altres possibles subvencions sol·licitades per a la rehabilitació de l'edifici (annex 2).
  • Certificat de la titularitat del compte bancari emès per l'entitat financera en el què el sol·licitant vulgui que l'Ajuntament li aboni l'ajut si esdevé beneficiari o rebut bancari en el qual consti la identificació del titular i el número de compte.
  • Certificació d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Muro.
  • Certificació d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Estat.
  • Certificació d'estar al corrent de les obligacions fiscals amb la Seguretat social.
  • Declaració responsable de no incórrer en cap supòsit contemplat a l'art. 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions ni de trobar-se sotmès a cap procediment de reintegrament de subvencions públiques o cap procediment sancionador incoat per aquest motiu (annex 3).
  • Declaració responsable de no destinar l'habitatge a l'explotació turística durant 15 anys (annex 4).
  • Llicència municipal d'obres o títol habilitant.
  • Memòria descriptiva del tipus d'intervenció per la qual es sol·licita la subvenció (materials, acabats, etc.) o, si s'escau, projecte tècnic visat.
  • Fotografies de les façanes visibles des de la via pública una vegada acabades les obres.
  • Certificació final d'obres, subscrita pel tècnic facultatiu que les hagi dirigides o, si l'actuació s'ha executat sense la intervenció de tècnic facultatiu, subscrita pel mestre d'obres.
  • Cost de les obres d'acord amb el previst en la base 7 d'aquesta convocatòria (amb amidaments de les partides realitzades i preu unitari de cada una d'elles).
  • Justificació econòmica de l'execució de les obres (factures que demostrin el cost real de les obres de rehabilitació realment executades i dels honoraris dels tècnics facultatius, si escau, i justificants del pagament).

10. Esmena de deficiències

D'acord amb el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si la sol·licitud de subvenció no compleix els requisits que s'indiquen o no s'hi inclou la documentació que pertoca, es requerirà a l'entitat perquè en el termini de deu (10) dies hàbils a partir del dia següent a la notificació, esmeni la mancança o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, o ho fa de forma parcial, es considerarà que desisteix de la seva sol·licitud, prèvia resolució. No se concediran pròrrogues del termini per presentar la documentació.

11. Pagament de la subvenció

Una vegada s'hagi aprovat la concessió de la subvenció es tramitarà el pagament al sol·licitant.

Les subvencions es concediran d'acord amb l'ordre de data de presentació de la sol·licitud de concessió de la subvenció i una vegada que s'hagi presentat, en termini, tota la documentació necessària i s'hagin emesos els informes i les propostes corresponents indicats en la base 8a.

La subvenció ES DENEGARÀ una vegada que s'hagi esgotat la partida pressupostària o aquesta no permeti pagar la totalitat de la subvenció sol·licitada.

Les subvencions concedides i les condicions amb les quals s'ha concedit seran acceptades sense reserves per part del beneficiari en el moment de concessió de la subvenció.

12. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de les sol·licituds d'aprovació (annex 1) finalitza el 30 de novembre de 2023.

Cap sol·licitud presentada fora d'aquests terminis s'admetrà a tràmit.

13. Modificacions

L'alteració de les condicions que van determinar la concessió de la subvenció, i en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes d'altres administracions públiques que superin el cost de les obres realment realitzades, pot donar lloc a la modificació de la resolució d'atorgament.

14. Incompliment

L'incompliment per causes imputables al beneficiari de les obligacions establertes en aquestes bases o en la normativa sectorial de subvencions, o incorre en alguna de les causes de l'article 37 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions, o altera les condicions o aspectes i característiques rellevants del projecte o comunicació prèvia que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, així com el falsejament, la inexactitud, contradicció o l'omissió de les dades subministrades que hagin servit per a la concessió de les subvencions, comportarà la pèrdua total o parcial d'aquestes, i si procedeix, el reintegrament amb l'abonament dels interessos de demora, segons allò establert a la legislació vigent.

15. Naturalesa de la subvenció

A tot allò que no estigui previst en aquestes bases específiques s'aplicarà la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions; La Llei 39/2015 del procediment administratiu comú de les administracions públiques; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei general de subvencions; així com la resta de normativa que li sigui d'aplicació.

Contra aquesta convocatòria pública de subvencions, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs de reposició davant el mateix òrgan que l'ha dictada, d'acord amb els art. 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. El termini per a interposar-lo és d'un mes comptat des de l'endemà de la data de publicació o notificació. En aquest cas no es pot interposar recurs contenciós administratiu fins que no s'hagi resolt el de reposició.

El recurs de reposició es pot presentar al Registre General d'aquest Ajuntament o a les dependències a què es refereix l'art. 16.1 de la Llei 39/2015, i es considerarà desestimat si no s'ha resolt i se n'ha notificat la resolució en el termini d'un mes comptat des de l'endemà que s'interposi. En aquest cas queda expedita la via contenciosa-administrativa.

Si no s'utilitza el recurs de reposició es pot interposar directament recurs contenciós administratiu, d'acord amb l'article esmentat anteriorment i els 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la data de la publicació, sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

D'acord amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, les dades personals que s'aportin s'incorporaran i es tractaran al fitxer de dades de l'Ajuntament de Muro amb la finalitat de dur-ne la gestió. Es pot exercir el dret d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició al tractament d'aquestes dades segons les condicions que preveu la legislació vigent.

Documents adjunts