Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MENORCA

Núm. 341843
Decret de la presidència del Consell Insular de Menorca núm. 66/2023 de 22 de maig, relatiu a l’establiment dels serveis mínims del servei públic d'inspecció tècnica de vehicles de compliment obligat a l'àmbit de l'illa de Menorca durant la vaga indefinida convocada a partir del dia 23 de maig de 2023 (Exp. C4317-2018-000007)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb data 12 de maig de 2023 i registre d'entrada núm. GE/018153/2023, el comitè de vaga dels centres de treball de Maó i Ciutadella de l'empresa TÜV Rheinland Certio SL, prestadora del servei públic d'inspecció tècnica de vehicles (ITV), presenta escrit dirigit al Consell Insular de Menorca (CIM) en el què comunica la decisió de convocar una vaga que, començarà el 23 de maig de 2023, amb caràcter indefinit fins a la resolució del conflicte.

L'article 28.2 de la Constitució Espanyola, estableix com a dret fonamental el dret a la vaga dels treballadors per a la defensa dels seus interessos i precisa que la llei que reguli l'exercici d'aquest dret, determinarà les garanties per assegurar el manteniment dels serveis essencials de la comunitat.

La normativa que regula les garanties a les quals fa referència el precepte constitucional, en absència del desenvolupament d'una Llei de vaga, es troba recollida en el Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, el qual concreta al seu article 10, que «(...) quan la vaga es declari en empreses encarregades de la prestació de qualsevol gènere de serveis públics o de reconeguda i inajornable necessitat i concorrin circumstàncies d'especial gravetat, l'autoritat governativa podrà acordar les mesures necessàries per a assegurar el funcionament dels serveis. (...)»

De manera que, l'exercici del dret de vaga ha de ser compatible amb el manteniment dels serveis essencials.

En aquest respecte, el Tribunal Constitucional en les seves Sentències 11, 26 i 33/1981, 51/1986 i 27/1989 ha assentat la doctrina en matèria de vaga, respecte a la fixació dels serveis essencials de la comunitat, la qual ha estat resumida per la Sentència d'aquest Tribunal 43/1990, de 15 de març, i ratificada en la de 29 d'abril de 1993, assenyalant en aquest respecte, que és obligació de l'Administració vetllar pel funcionament dels serveis essencials de la comunitat, tenint en compte que ha d'existir una raonable proporció entre els serveis a imposar als vaguistes i els perjudicis que pateixin els usuaris d'aquells, evitant que els serveis essencials establerts suposin un funcionament normal del servei i al mateix temps procurant que l'interès de la comunitat sigui pertorbat per la vaga solament en termes raonables.

Conseqüentment, s'ha de compatibilitzar, per una part el manteniment dels referits serveis al nivell imprescindible, i per l'altre, la mínima limitació possible del dret de vaga, de tal forma que quedin salvaguardats, al mateix temps, i en la mesura del possible, l'interès general de la comunitat, que es troba implícit en la consideració legal d'aquests serveis com a “essencials”, i el dret fonamental de vaga del qual són titulars els treballadors.

Cal ressaltar que el servei d'ITV és de caràcter essencial;

En aquest respecte, la Constitució Espanyola, dintre dels principis rectors de la política social y econòmica, estableix en el seu article 51, que els poders públics protegiran la seguretat dels consumidors i usuaris mitjançant procediments eficaços. La ITV és una mesura proporcional i eficaç per a elevar el nivell de seguretat en la circulació viària i disminuir en la mesura del possible la taxa d'accidents originats per la circulació, assenyalant que un dels factors que incideixen de manera decisiva sobre el nivell de seguretat és l'estat del vehicle derivat de la seva utilització, amb els consegüents desajustaments i deterioracions produïdes pel progressiu envelliment i desgast dels seus mecanismes principals.

Per tant, els béns jurídics que es protegeixen amb la ITV són la seguretat viària i el medi ambient, atès que la inspecció tècnica, una vegada comprovada la identificació del vehicle, versarà sobre les condicions del vehicle relatives a la seguretat viària, protecció del medi ambient, inscripcions reglamentàries, reformes, i en el seu cas, vigència dels certificats per al transport de les mercaderies perilloses i peribles, de conformitat amb el que prescriu l'article 10.1 del Reial Decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles.

Per la seva banda, el Reial Decret 920/2017, de 23 d'octubre, pel qual es regula la Inspecció Tècnica de Vehicles, estableix l'obligació de que tots els vehicles matriculats siguin sotmesos a inspeccions periòdiques, les quals tenen com a finalitat comprovar que tant l'estat general com els elements de seguretat del vehicle es troben en condicions adequades per a circular, sense que el vehicle constitueixi un perill per als seus ocupants ni per a terceres persones, béns i el medi ambient.

Així mateix, el Reial Decret Legislatiu 6/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, preveu com a infracció greu, circular amb un vehicle que no hagi estat sotmès a la ITV en el seu termini corresponent.

De tot l'exposat amb anterioritat, es conclou que superar la ITV és una obligació imposada per motius de seguretat, de tal importància que és infracció sancionable circular sense haver superat la mateixa. Per tant, la falta de prestació del servei d'ITV, portada a l'extrem, podria portar a vulnerar els drets constitucionals referents a la integritat física i la lliure circulació de les persones, i conculcar el dret al treball, a la distribució de mercaderies i al transport de viatgers per carretera.

També s'ha d'assenyalar que la superació de la ITV és una obligació centrada en uns terminis concrets, que s'ha de realitzar quan li correspongui al vehicle i no es pot dilatar en el temps, atès el risc de sanció o de no estar cobert per l'assegurança. De manera que, en aquest sentit, és imprescindible conjugar els interessos generals de la comunitat amb els drets dels treballadors, adoptant les mesures necessàries per assegurar el funcionament dels serveis essencials en les degudes condicions de seguretat i permetent, alhora, que els treballadors puguin exercir el seu dreta a vaga.

Per tot això, del conjunt d'usuaris afectats per la vaga, és necessari prioritzar la realització d'inspeccions d'aquells vehicles als quals la falta de la mateixa pogués suposar un major perjudici, per als propis usuaris i per a la comunitat; en atenció a termes d'utilització i de seguretat. Així en termes d'utilització, seran prioritaris els vehicles del servei d'ambulàncies, de bombers i de policia, els afectes a la seguretat pública i els dedicats al transport públic de persones, els de transport escolar, els de transport de mercaderies, i els d'obres, serveis i construccions. En quant a termes de seguretat, seran prioritaris els vehicles amb la darrera inspecció realitzada pròxima a caducar i aquells altres que tinguin pendent la correcció de defectes greus. Per consegüent, tots els vehicles esmentats anteriorment, tindran prioritat en la inspecció enfront de la resta.

Pel que fa als aspectes particulars d'aquesta convocatòria de vaga, s'ha de ressaltar el fet de que a Menorca només existeixen dues estacions d'ITV per a la prestació del servei, una a Maó i una altre a Ciutadella, gestionades ambdues per l'empresa TÜV Rheinland Certio SL., empresa concessionària del servei titularitat del Consell Insular de Menorca, tot això tenint en compte el factor d'insularitat que afecta a l'illa, i que impedeix que els usuaris es puguin desplaçar fins a una altre estació per a passar la corresponent inspecció. De manera, que a l'hora de fixar els serveis mínims, s'han de tenir presents aquests aspectes.

Ha quedat palès que el servei públic d'ITV és de caràcter essencial i que per tant no pot veure's greument afectat per la vaga dels treballadors. Per la qual cosa, és necessari garantir les inspeccions d'aquells vehicles que, per raons d'utilització o antiguitat necessitin imperiosament superar la ITV, com són els destinats a ambulàncies, els vehicles afectes a la seguretat pública i els vehicles de servei públic dedicats al transport de persones, transport escolar, transport de mercaderies, i d'obres, serveis i construccions, a més a més dels vehicles la ITV dels quals ja hagi caducat o que caduqui en els dies de la vaga, i els vehicles que tinguin pendent la correcció de defectes greus en un termini concret.

No obstant això, i vist que aquesta limitació pot afectar a drets fonamentals i llibertats públiques, amb l'objectiu de que els serveis mínims decretats guardin proporcionalitat i no es buidi de contingut el dret a la vaga dels treballadors, el personal afectat serà el mínim imprescindible perquè amb els serveis mínims establerts es puguin atendre els casos més urgents i necessaris, amb les prioritats d'utilització i antiguitat anteriorment assenyalades.

La Sentència del Tribunal Constitucional núm. 33/1981, que ha interpretat que quan l'article 10.2 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, fa referencia a l'autoritat governativa, s'ha d'entendre que aquesta activitat correspon a l'Estat o a la Comunitat Autònoma amb competències en els serveis afectats.

En aquest respecte, l'article 1 de la Llei 13/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'inspecció tècnica de vehicles, s'atribueix, amb el caràcter de pròpies, als Consells Insulars de Mallorca, de Menorca, d'Eivissa i Formentera, totes les competències executives i de gestió assumides per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en relació amb les inspeccions tècniques de vehicles i automòbils, inclosos els agrícoles. D'igual manera s'atribueix en l'article 70.5 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, al reconèixer com a competència pròpia dels consells insulars la inspecció tècnica de vehicles.

De manera que, per tot l'exposat i de conformitat amb el que disposa l'article 28.2 de la Constitució Espanyola, l'article 10 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball, i en atenció a les competències del CIM, en matèria d'inspecció tècnica de vehicles a l'empara del que preveuen l'article 1 de la Llei 13/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria d'inspecció tècnica de vehicles i l'article 70.5 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, correspon al Consell Insular de Menorca resoldre respecte a l'establiment dels serveis mínims del servei publico de ITV d'obligat compliment durant la vaga indefinida convocada a partir de dia 23 de maig de 2023, per els treballadors dels centres de treball de Maó i Ciutadella de l'empresa TÜV Rheinland Certio SL, prestadora del servei públic d'ITV.

Com a presidenta del Consell Insular de Menorca, en exercici de les competències atribuïdes pels articles 20 i 21 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insular;

RESOLC:

Primer.- Establir els següents serveis mínims per a mantenir la continuïtat mínima necessària del servei públic d'ITV que haurà de prestar l'empresa TÜV Rheinland Certio SL., durant tots els dies que duri la vaga, de manera que es realitzaran inspeccions als vehicles que reuneixin algun dels següents requisits:

1. Vehicles prioritaris del servei d'ambulàncies, de bombers i de policia, els afectes a la seguretat pública i els dedicats al transport públic de persones, els de transport escolar, els de transport de mercaderies, i els d'obres, serveis i construccions.

2. Aquells vehicles la ITV dels quals ja hagi caducat o que caduqui en els dies de la vaga.

3. Aquells vehicles que hagin de realitzar una inspecció per a comprovar la correcció de defectes detectats en una inspecció anterior.

Segon.- L'empresa TÜV Rheinland Certio SL., prestadora del servei públic d'ITV establirà els horaris, els torns i designarà als treballadors que hauran de realitzar els serveis mínims establerts i ho haurà de comunicar al Consell Insular de Menorca. Així mateix, l'empresa haurà d'adoptar les mesures necessàries per a que es mantenguin oberts els centres de treball durant el període de vaga, de conformitat amb el previst en l'article 12 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball.

Tercer.- L'empresa TÜV Rheinland Certio SL., prestadora del servei públic d'ITV, mantindrà el sistema de cita prèvia, el qual gestionarà a petició de l'usuari, amb reserves d'hora d'inspecció per a les dues estacions d'ITV, de Maó i Ciutadella, preveient amb la suficient antelació els dies de vaga. Publicant, en tot cas, en la seva pàgina web i en el servei de cita prèvia els serveis mínims establerts en aquesta resolució.

Quart.- Qualsevol paralització, cessament o alteració en el desenvolupament dels serveis mínims produïts pel personal de l'empresa seran considerats il·legals i els qui els ocasionin incorreran en responsabilitat, que se'ls exigirà de conformitat amb l'ordenament jurídic. A aquest efecte, es considerarà alteració en el desenvolupament dels serveis mínims, la retenció d'un vehicle o dels seus documents dins de la línia d'inspecció per coincidir amb el període de vaga; de manera que tot aquell vehicle que entri en la línia d'inspecció l'haurà de concloure i recollir la documentació associada en el temps normal estipulat a l'efecte. Els treballadors que es neguin a realitzar els serveis mínims poden ser objecte de les sancions, previstes en l'article 16 del Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball.

Cinquè.- L'empresa TÜV Rheinland Certio SL., emetrà un document justificatiu d'impossibilitat de realitzar la inspecció en la data en la qual es van presentar en l'estació d'ITV, a tots aquells usuaris que no hagin pogut ser atesos. Així mateix l'empresa concessionària facilitarà a requeriment del Consell Insular qualsevol informació en relació als serveis efectivament prestats mentre es mantengui la vaga.

Sisè.- Que el que es disposa en els punts anteriors no suposa cap limitació dels drets que la normativa reguladora de la vaga reconeix al personal en aquesta situació.

Setè.- Que el que no estigui previst expressament en aquesta resolució s'estarà al que es disposa en el Reial Decret Llei 17/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball.

Vuitè.- Que aquest resolució desplegarà els seus efectes el mateix dia de la seva adopció sens perjudici de la seva publicació al Bulletí Oficial de les Illes Balears, a la seu electrònica i plana web del Consell Insular de Menorca.

Novè.- Notificar aquest decret a l'empresa i donar-ne compte al Consell Executiu en la primera sessió que tengui.

La qual cosa es fa pública per a general coneixement i tengui els efectes que corresponguin, al mateix temps que es fa saber que contra l'acord precedent, que posa fi a la via administrativa, es poden interposar els recursos següents:

- En el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs potestatiu de reposició davant aquesta Presidència. Aquest recurs s'entendrà desestimat si no es notifica la resolució quan hagi transcorregut un mes des de la seva interposició. Contra la desestimació per silenci del recurs de reposició es podrà interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.

- En el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma sempre que no s'hagi interposat recurs potestatiu de reposició, atès que en aquest cas s'haurà d'esperar que se'n dicti resolució.

Tot això sens perjudici que es pugui utilitzar qualsevol altre recurs que es consideri procedent en dret.

Tot l'anterior s'ajusta a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, que regula de la jurisdicció contenciosa administrativa, i a la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Finalment, escau d'indicar que la interposició dels recursos pertinents no suspèn l'eficàcia de la resolució impugnada ni interromp els terminis que se'n puguin derivar, excepte que l'autoritat competent ho acordi expressament.

 

Maó, 23 de maig de 2023

Per delegació de la presidenta, La secretària Rosa Salord Olèo (Decret 427/2019, d'11 de juliol) ​​​​​​​(BOIB núm. 97 de 16-7-2019)