Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE DEIÀ

Núm. 341308
Aprovació definitiva de l’Ordenança municipal reguladora de la limitació de temps d’aparcament i de la retirada de vehicles abandonats a les vies públiques i als terrenys privats del municipi de Deià

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini de trenta dies d'exposició pública de l'aprovació inicial de l'Ordenança municipal reguladora de la limitació de temps d'aparcament i de la retirada de vehicles abandonats a les vies públiques i als terrenys privats del municipi de Deià, sense presentació d'al·legacions, s'ha aprovat definitivament el reglament.

Per tal motiu i, en compliment del disposat als articles 102 i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, juntament amb l'establert als articles 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, tot seguit es publica el text íntegre de l'esmentada Ordenança:

ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LA LIMITACIÓ DE TEMPS D'APARCAMENT I DE LA RETIRADA DE VEHICLES ABANDONATS A LES VIES PÚBLIQUES I ALS TERRENYS PRIVATS DEL MUNICIPI DE DEIÀ

Article 1r.- Fonament jurídic

La Llei 7 de 1985, reguladora de les Bases de Règim Local, a l'article 25.2.b i g, inclou respectivament dins de les competències municipals la regulació de l'estacionament de vehicles i la matèria referent a la recollida i tractament de residus i a l'article 26 a) imposa com a servei obligatori la recollida de residus.

La Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, reitera en el seu article 29.2.m la competència en la recollida i gestió dels residus sòlids urbans, així com la de regulació i ordenació del trànsit i de l'estacionament de vehicles en vies urbanes (art. 29.2.r).

La Llei 11 de 1999, del 21 d'abril, de modificació de la Llei 7 de 1985, del 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i altres mesures per al desenvolupament del Govern Local en matèria de Trànsit, Circulació de Vehicles a Motor i Seguretat Viària i en matèria d'aigües, a l'article 2n, recull un afegit a l'article 71.1 a) del Reial decret legislatiu 339 de 1990, de 2 de març, que aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, especificant aquells casos en què es pot presumir racionalment l'abandonament d'un vehicle determinant, després d'una sèrie d'advertiments i requeriments als titulars, el tractament d'aquests vehicles com a residus sòlids urbans.

La Llei 10 de 1998, de 21 d'abril, de Residus, considera com a residu urbà els vehicles abandonats (art. 3.b) i atribueix a les entitats locals la competència per a la gestió dels residus urbans, considerant com a servei obligatori “… la recollida, el transport i, almenys, l'eliminació dels residus urbans, en la manera com estableixin les respectives ordenances” (art. 4.3).

La Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminants de les Illes Balears estableix que “amb relació als vehicles fora d'ús, uns percentatges de preparació per a la reutilització i la comercialització de peces i components que comportin, almenys, un 10% l'any 2021 del pes total dels vehicles tractats. Per al 2026 aquest percentatge haurà d'augmentar fins el 15%, i per al 2030 fins el 20%” (art. 2.h). La llei estableix que els vehicles abandonats tindran la consideració de residu domèstic (art. 4.b), i que és competència dels ajuntaments “com a servei obligatori, la recollida i el transport dels residus domèstics no perillosos i perillosos generats en els domicilis de la ciutadania, els comerços i els serveis, en els termes establerts en els plans de prevenció i gestió de residus i en les seves ordenances i reglaments” (art. 12.a), així com “l'exercici de la potestat de vigilància i inspecció i de la potestat sancionadora en l'àmbit de les seves competències” (art. 12.d).

La present Ordenança s'aprova dins de les competències municipals i exclusivament per al terme municipal de Deià, i queden sotmeses a les lleis i disposicions de rang superior a les que en tot cas complementarà però mai substituirà, quedant sense efecte la part d'aquesta Ordenança que pogués contradir el que assenyala.

Article 2n.- Objecte

Aquesta ordenança té per objecte, dins el marc de les competències municipals, regular la correcta gestió dels vehicles quan arriben al final de la seva vida útil, amb la finalitat d'assegurar el seu tractament i/o la seva valoració, protegint així el medi ambient i garantint al seu torn una imatge neta del municipi.

Article 3r. Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordenança s'aplicarà al terme municipal de Deià.

Article 4t. Obligació de compliment

L'obligació de compliment recau sobre el titular del vehicle, i només subsidiàriament i en els casos en què s'indica en aquesta ordenança, del terreny particular on fos abandonat un vehicle.

Article 5è. Prohibició de romandre un vehicle estacionat per un període perllongat

A les Zones d'Aparcament Limitat per Parquímetre està prohibit mantenir el cotxe aparcat a una mateixa plaça més de 24 hores consecutives.

A la resta de zones d'estacionament públic està prohibit mantenir el cotxe aparcat a una mateixa plaça més de 30 dies naturals consecutius.

Si un vehicle amb el pagament al dia de l'impost de circulació a Deià hagués de romandre més de 30 dies naturals consecutius, podrà sol·licitar per escrit autorització per a superar aquesta limitació previ pagament d'una taxa de 50€. La batlia podrà atorgar l'autorització si no s'afecta la disponibilitat bàsica d'aparcament, mitjançant resolució justificada en què indicarà on ha de deixar estacionat el vehicle.

Article 6è.- Prohibició d'abandonament

Queda prohibit que el titular o posseïdor d'un vehicle al final de la seva vida útil se'n desprengui i l'abandoni en qualsevol punt del terme.

L'Ajuntament, en aquests casos, adoptarà les mesures recollides en la present Ordenança, sense perjudici de les actuacions que contempli la legislació estatal i autonòmica en aquest mateix sentit.

Article 7è. Obligació d'entrega

Els titulars o posseïdors d'un vehicle al final de la seva vida útil, han d'entregar-lo a un gestor autoritzat de residus.

Article 8è.- Consideració de vehicle abandonat

Tindran la presumpció de vehicles abandonats:

a. Immediatament, aquells o les restes d'aquells que pels seus signes exteriors no siguin aptes per circular, ja sigui perquè els falti qualque element necessari per a poder-se desplaçar pels seus propis mitjans o ja sigui perquè els falti les plaques de matrícula.

b. Aquells vehicles que, tot i disposar aparentment de la totalitat dels elements necessaris per al seu desplaçament pels seus propis mitjans, romanguin estacionats en el mateix lloc d'una zona blava (zones d'aparcament regulat per parquímetre) durant 7 dies naturals consecutius.

c. Aquells vehicles que, tot i disposar aparentment de la totalitat dels elements necessaris per al seu desplaçament pels seus propis mitjans, romanguin estacionats sense autorització en el mateix lloc de la via pública que no siguin d'una zona blava durant 30 dies naturals consecutius.

d. Aquells vehicles que, tot i disposar aparentment de la totalitat dels elements necessaris per al seu desplaçament pels seus propis mitjans, romanguin estacionats sense autorització en el mateix lloc d'un terreny privat no habilitat segons la normativa com aparcament durant 30 dies naturals consecutius.

Per a determinar els terminis contemplats a aquest article, els serveis municipals aixecaran les corresponents actes d'inspecció.

Article 9è. Inici d'actuacions

1. El procediment podrà iniciar-se d'ofici o a instància de qualsevol persona que comuniqui a l'Ajuntament de Deià l'existència d'un vehicle que presumiblement es trobi abandonat.

2. Un cop transcorreguts els terminis prevists a l'article 9è d'aquesta Ordenança, es procedirà a iniciar l'oportú expedient administratiu de declaració de vehicle abandonat i la retirada, així com el tractament com a residu sòlid urbà un cop transcorregut el termini de més de dos mesos sense que el titular els hagi reclamat d'acord amb el que disposa el Text articulat de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

3. Quan es tracti de vehicles cremats o amb grans desperfectes que puguin constituir un perill per a la ciutadania o que s'utilitzin com a dipòsit de qualsevol tipus de residu, així com aquells que estiguin en llocs de pública concurrència o als seus voltants, com col·legis, dependències oficials, etc. o que siguin utilitzats per persones per pernoctar o com habitatge habitual i presentin desperfectes que en facin presumir racionalment l'abandonament es retiraran immediatament de la via pública i es traslladaran a un dipòsit iniciant-se el corresponent expedient administratiu de declaració d'abandonament un cop transcorregut el termini de més de dos mesos sense que el titular els hagi reclamat d'acord amb el que disposa el Text articulat de trànsit, circulació de vehicles a motor i seguretat vial.

4. En el cas de vehicles sense plaques de matriculació es procedirà a la seva retirada immediata de la via pública i el seu posterior tractament com a residu sòlid urbà en instal·lacions de gestió autoritzades amb la tramitació prèvia de l'expedient corresponent.

Article 10è. Expedient de declaració d'abandonament.

1. En la notificació d'inici de l'expedient administratiu es requerirà al titular per tal que aporti la documentació acreditativa que el vehicle no està abandonat: fotocòpia del permís de circulació del vehicle, targeta d'ITV actualitzada, assegurança obligatòria i darrer rebut de l'Impost sobre vehicles de tracció mecànica al corrent de pagament. Si es presenta tota aquesta documentació en regla i es procedeix al moviment del vehicle s'arxivaran les actuacions. En cas contrari es continuarà amb l'expedient.

2. Si es desconeix el titular o si hi ha impossibilitat de notificar-lo al seu inici o a la seva resolució, la notificació es portarà a terme conforme a l'establert a la normativa vigent i es procedirà a la publicació edictal i a l'anunci en el tauler d'anuncis de l'ajuntament. Transcorreguts els terminis reglamentaris es continuarà amb la tramitació administrativa de l'expedient.

3. La declaració d'abandonament del vehicle es realitzarà mitjançant Decret de batlia.

Article 11è. El dipòsits

Mitjançant Resolució de batlia es determinarà el lloc adequat per al dipòsit dels vehicles; que podrà ser fora del terme municipal de Deià si s'arriba a un acord amb un altre ajuntament.

Article 12è. Responsabilitat

1. S'exigirà la responsabilitat que correspongui als titulars que abandonin els vehicles mitjançant el corresponent expedient sancionador.

2. En cas que el titular d'un vehicle acrediti que va fer entrega del mateix a un gestor autoritzat abans que es produís la situació d'abandonament es considerarà aquest com a posseïdor del vehicle i per tant responsable de qualsevol infracció d'aquesta ordenança.

3. Els titulars de vehicles abandonats que adquireixin la condició de residu urbà i siguin retirats de la via pública o espai públic o de qualsevol espai de titularitat municipal hauran de sufragar els costos de trasllat i estada en el dipòsit de conformitat amb aquesta ordenança amb independència de les sancions que hi pugin correspondre.

4. L'ajuntament no es fa responsable dels desperfectes que es puguin causar als vehicles durant el seu trasllat a un dipòsit o durant la seva estança en el mateix sempre que s'hagi efectuat en compliment de l'establert en aquesta ordenança.

5. En cas de vehicles abandonats en terrenys urbans, la responsabilitat subsidiària serà de la propietat dels terrenys si el titular del vehicle no es localitza o no pot fer front a les despeses contemplades a aquesta ordenança.

Article 13è. Infraccions

Les accions u omissions que contravinguin aquesta ordenança tindran el caràcter d'infraccions administratives sense perjudici del que puguin establir les lleis estatals i/o de la comunitat autònoma. Aquestes infraccions es tipifiquen en lleus, greus o molt greus.

Tindrà la consideració d'infracció lleu mantenir un cotxe estacionat a la via pública més enllà del que permet l'article 5è d'aquesta Ordenança.

Tindrà la consideració d'infracció greu l'abandonament d'un vehicle quan no hagi posat en perill greu la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

Tindrà la consideració d'infracció molt greu l'abandonament d'un vehicle sempre que hagi suposat un perill greu per a la salut de les persones o s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient.

Article 14è. Sancions

Les infraccions lleus tipificades en l'article anterior donaran lloc a la imposició de sancions de 150€, sense perjudici de les corresponents a altres infraccions realitzades.

Les infraccions greus i molt greus tipificades en l'article anterior donaran lloc a la imposició de les sancions establertes en la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sols contaminants.

Article 15è. Graduació de les sancions

S'ha de guardar la deguda adequació entre la sanció i el fet constitutiu de la infracció i es considerarà especialment la seva repercussió, la seva transcendència pel que fa a la salut i la seguretat de les persones i del medi ambient o béns protegits, les circumstàncies del responsable, el seu grau d'intencionalitat, participació i benefici obtingut, la reincidència per comissió en el termini d'un any de més d'una infracció de la mateixa naturalesa quan així hagi estat declarat per resolució ferma com també la irreversibilitat dels danys o els deterioraments produïts.

Article 16è. Prescripció de les infraccions i sancions

1. Les infraccions lleus prescriuen en el termini d'un any, les greus en el de tres anys i les molt greus en el de cinc anys.

2. Interromprà el termini de prescripció la iniciació amb coneixement de l'interessat del procediment sancionador i es reprendrà si l'expedient sancionador resta paralitzat més d'un mes per causa no imputable al presumpte responsable.

3. Les sancions imposades per la comissió d'infraccions lleus prescriuen a l'any, les imposades per infraccions greus als tres anys i les imposades per infraccions molt greus als cinc anys.

4. El termini de prescripció de les sancions començarà a comptar des de l'endemà del dia que adquireixi fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció.

5. Interromprà la prescripció la iniciació, amb consentiment de l'interessat del procediment d'execució i tornarà a transcórrer el termini si aquell està paralitzat durant més d'un mes per causa no imputable a l'infractor.

Article 17è. Tarifes

Per la retirada del vehicle i el seu trasllat a un dipòsit la tarifa serà de 150€.

Disposició addicional única

Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta ordenança es regirà pel que disposa la llei 22/2011, de 28 de juliol de residus i sols contaminats.

Disposició final

Aquesta Ordenança entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expresses.

 

(Signat electrònicament: 16 de maig de 2023

El batle Llluís Enric Apesteguia Ripoll)