Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 338807
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació núm. 95 de les Normes subsidiàries per ordenació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments per a la implantació d’una deixalleria municipal (Punt Verd) (TM Santanyí) (174e/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació núm. 95 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) (TM Santanyí), en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació núm. 95 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) al TM de Santanyí es tramita com a una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que es troba inclosa dins els supòsits establerts a l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i a la lletra a de l'apartat 3 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013.

2.Descripció i ubicació del pla

1.El planejament vigent al municipi de Santanyí són les Normes Subsidiàries de 1985 i les modificacions posteriors.

2.La Modificació núm. 95 de les Normes Subsidiàries té per objecte l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (punt verd) a Santanyí.

3.La proposta de modificació del planejament es fa a l'empara del procediment establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

4.L'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 531 del polígon 3. D'acord amb la modificació núm. 81 de les NNSS, la qual es va aprovar el 29 de juny de 2007, la parcel.la 531, de titularitat municipal, està classificada com a sòl rústic, zona excedent. La parcel·la té una superfície de 36.583 m2, dels quals es classificaran 3.740 m2 com a sistema general d'infraestructures i equipaments. Es troba entre els nuclis de Santanyí i Cala Santanyí i s'hi accedirà per la carretera Ma-6102. Aquesta infraestructura serà utilitzada pels residents de fora del nucli urbà i de les zones costaneres.

5.Per tal de justificar la modificació de planejament proposada s'explica que el nucli de Santanyí i les zones properes necessiten un Parc Verd on es recullin els residus urbans.

6.D'acord amb la documentació presentada, actualment s'està emprant part de la parcel·la 531 com a magatzem de contenidors i els terrenys es troben en mal estat.

7.Si bé actualment hi ha en funcionament un punt de recollida de residus situat darrera del cementeri municipal, a la parcel·la 532 del polígon 3, es considera adequat moure aquesta infraestructura a la parcel·la 531 per tal de no situar-la damunt una zona d'alt risc d'incendis.

8.Tot i que l'àmbit del pla no disposa dels serveis urbanístics bàsics propis del sòl urbà, el cementeri situat a la parcel·la confrontant sí disposa d'enllumenat públic i subministrament d'aigua potable. A la memòria del pla es preveu la instal·lació de plaques fotovoltaiques a la coberta dels edificis del futur parc verd.

3.Avaluació dels efectes previsibles

Al document ambiental estratègic s'identifiquen i valoren els impactes rellevants que tendran lloc durant la fase de construcció i la fase d'explotació de la futura deixalleria. Els impactes negatius previstos durant la fase de construcció, els quals tendran un caràcter temporal, seran els següents: emissió de partícules en suspensió i gasos contaminants, increment dels nivells sonors, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, alteració del terreny, efectes sobre la flora i la fauna i alteració del paisatge.

Pel que fa impactes més significatius previstos durant la fase d'explotació seran els següents: increment dels nivells sonors, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, efectes sobre la flora i la fauna i alteració del paisatge.

Per una altra banda, el principal impacte positiu derivat de l'execució del pla és la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus. En aquest sentit, al document ambiental estratègic es remarca que el desenvolupament del pla respon a la necessitat del municipi de disposar d'un parc verd en les condicions adequades i que respongui a les necessitats reals del municipi, el qual té una considerable activitat turística i de restauració. A més, es millorarà l'estat actual dels terrenys, els quals s'utilitzen com a magatzem de contenidors i es troben en mal estat. Una altra millora a destacar que suposa la modificació del planejament prevista respecte a la situació actual és que la nova infraestructura de gestió de residus no es situarà damunt una zona d'alt risc incendis (ZAR). No obstant això i atès que l'àmbit del pla limita amb una ZAR, a la fitxa del sistema general s'hauran d'incorporar les corresponents mesures de prevenció d'incendis.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades i persones interessades per la modificació núm. 95 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) al TM de Santanyí:

-Direcció General de Territori i Paisatge, Servei d'ordenació del Territori i Urbanisme (núm. identificador VALIB 153919).

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS395868/2022).

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS395850/2022).

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 153717).

-Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 153721).

-Direcció General de Salut Pública i Participació (núm. identificador VALIB 153890).

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 153903).

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (núm. identificador VALIB 153903).

-Direcció General de Residus i Educació Ambiental, Servei de Residus i Sòls Contaminats (núm. identificador VALIB 153911).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl (núm. identificador VALIB 153922).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 153928).

-Consell de Mallorca, Departament de Mobilitat i Infraestructures, Direcció Insular d'Infraestructures (RS GOIBS396536/2022).

-Amics de la Terra (RS GOIBS396084/2022).

-Terraferida (RS GOIBS395839/2022).

-GOB (RS GOIBS396421/2022).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes de la Direcció General d'Emergències i Interior, del Servei de Residus i Sòls Contaminats, del Servei d'Estudis i Planificació, del Servei d'Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca, del Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, del Servei de Protecció d'Espècies i del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

La Direcció General d'Emergències i Interior va informar favorablement el pla amb el condicionant que s'incorporin mesures adequades per a la prevenció dels incendis forestals d'acord amb el Departament de Medi Natural.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats va informar el següent:

[...]

Consideracions tècniques

S'haurà de tenir en compte que d'acord amb el visor del MUIB (Mapa Urbanístic de les Illes Balears), encara que la porció de parcel·la escollida per a la modificació urbanística no està afectada per ZAR, tal com s'indica en la documentació, limita per una part a una zona afectada per ZAR. Per tant, si se considera adient la ubicació de la instal·lació per part de l'administració competent, s'hauran d'incorporar, si escau, les mesures ambientals proposades a la nova fitxa urbanística proposada, ja que es tracta d'una activitat de gestió de residus que pot incloure els de tipus perillosos, alguns dels quals inflamables.

[...]

Per tot l'anteriorment exposat, se considera positiva la modificació puntual de delimitació i ordenació del punt verd proposada per tal de donar compliment a la normativa actual d'aplicació en matèria de residus, i més concretament pel que fa a les deixalleries, mitjançant el procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació de SG d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'activitats de recollida municipal de residus (parcs verds) establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries d'impuls de l'activitat econòmica.

S'hauran de tenir en compte les consideracions i observacions recollides en el present informe tècnic.

El Servei d'Explotació i Conservació del Consell Insular de Mallorca va informar el següent:

[...]

L'accés al punt verd és per la carretera Ma-6102 de la xarxa secundària de carreteres del Consell de Mallorca.

Una vegada examinada la documentació, s'emet el següent informe:

1.Vista la Nota de Servei 01/2022 «Sobre els informes que ha d'emetre la Direcció Insular d'Infraestructures per a qualsevol obra i activitat a carreteres afectades en zones de reserva a sòl rústic del Pla Director Sectorial de Carreteres» es comprova que les franges de reserva no es veuen afectades per aquesta sol·licitud.

2.La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sòl rústic amb afecció parcial a l'àrea de protecció territorial de carreteres.

L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix com a zona de protecció per a les carreteres de dos carrils de les xarxes primària i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de 18 metres.

3.Ateses les característiques particulars del trànsit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai en front del tancament de l'entrada suficients per tal de minimitzar les afeccions al trànsit de la carretera.

4.D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:

Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 3 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància de l'aresta exterior d'explanació.

Barreres vegetals i cavallons de terra, si fos el cas, es situaran darrere del tancament.

Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.

Totes les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

5.D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3 e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades:

Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 3 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

Les canalitzacions soterrades d'interès privat, si fos el cas, fora de la zona de domini públic i a una distància superior als 8 metres de l'aresta exterior de l'explanació.

6.Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.

El Departament de Territori del Consell de Mallorca va informar el següent:

[...]

Consideracions

[...]

Segons la modificació número 81, aprovada per la CIOTUPH el 29 de juny de 2007, la parcel·la 531 està qualificada com a sòl rústic, zona excedent. Aquesta parcel·la està annexa al cementiri municipal.

En relació a les xarxes bàsiques municipals de serveis urbanístics, aquesta parcel·la no disposa dels serveis urbanístics bàsics propis del sòl urbà, però s'esmenta que el cementiri disposa de subministrament d'aigua potable i enllumenat públic i que l'energia elèctrica es produirà amb plaques fotovoltaiques situades a la coberta dels edificis del parc.

S'aporta una fitxa del nou sistema.

-Es fa al·lusió a la ubicació vora una zona verda que no es detecta com a tal en el planejament vigent.

-No s'especifica la superfície de la parcel·la total, però sí la delimitació del SSGG dins la mateixa.

-No figuren plànols d'ordenació clars que substitueixin els del planejament vigent.

S'aporta amb la documentació presentada un estudi econòmic que inclou l'impacte en les despeses i un estudi d'impacte paisatgístic que incorpori mesures correctores necessàries per garantir la integració en l'entorn, com indica el punt 4 de l'article 6 de la Llei 2/2020, que regula el procediment extraordinari amb el que s'està tramitant la modificació.

-L'estudi de mobilitat fa referències errònies tant pel que fa al desenvolupament d'un pla parcial com a la situació del parc verd a un solar urbà de l'Avinguda des Sementer, que es troba a Cala d'Or.

-Cal que l'estudi d'integració paisatgística reculli les mesures explicitades al document ambiental.

Conclusions

Per tot el que s'ha exposat, tot i informar favorablement la proposta d'emplaçament del nou sistema, cal tenir en compte les observacions contingudes en el present informe, havent d'incorporar la documentació escrita i gràfica requerida per la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme, de les Illes Balears per entendre-la com tal modificació del planejament general, així com corregir l'estudi de mobilitat generada i l'estudi paisatgístic.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el pla.

El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl va concloure el següent:

«Sense cap inconvenient o consideració específica en relació al risc d'incendi forestal, tot i que en qualsevol cas, durant la realització de les obres caldrà complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'àpoca de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (Art. 8 2.c)».

El Servei d'Estudis i Planificació va concloure el següent:

En relació a la suficiència hídrica i a la protecció del domini públic hidràulic subterrani, informo favorablement la Modificació núm. 95 de les NNSS per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal al TM de Santanyí, amb les següents condicions:

1.El futur projecte de la deixalleria haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de la deixalleria s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2.El futur projecte de la deixalleria ha de preveure la connexió a la xarxa d'aigua potable municipal i s'haurà de concretar com es durà a terme el sanejament, prioritzant en tot cas la connexió a la xarxa de sanejament municipal.

3.S'ha de donar compliment a les mesures preventives i correctores establertes al document ambiental i al Pla de Seguiment Ambiental.

4.El reg de les zones enjardinades es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

5.Queda prohibit la injecció de residus i substàncies contaminants al subsòl i l'emmagatzemament i tractament de productes radioactius.

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:

1.El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.Per altra part, no s'ha tengut en compte la perspectiva climàtica per a l'avaluació de les alternatives proposades ni tampoc s'ha avaluat l'impacte sobre les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i induïdes.

4.Finalment, es considera que al document ambiental no s'ha mencionat com a mesura ambiental la instal·lació de panells fotovoltaics, cosa que sí s'ha fet a la memòria presentada (pàgina 10/30) i per tant no queda clar si el projecte contempla o no la instal·lació d'energies renovables i per tant no es pot concloure que vagi en concordança amb la Llei de canvi climàtic i transició energètica.

El Servei de Salut Ambiental va informar el següent:

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al document de referència i al compliment, per part del projecte, de la normativa sectorial ambiental i de salut pública.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluació Ambiental, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques de la Modificació: aquesta modificació de planejament té per objecte la delimitació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments municipals destinats a la recollida de residus. La modificació permetrà donar compliment a la normativa vigent en matèria de residus.

2.Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: l'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 531 del polígon 3. Aquesta parcel·la, de titularitat municipal, està classificada com a sòl rústic, zona excedent.

El pla no afecta a cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears (LEN) ni forma part de Xarxa Natura 2000. A l'àmbit del pla no s'hi troben hàbitats d'interès comunitari (HIC). No obstant això, l'àmbit limita amb l'HIC 9540 (Pinars mediterranis de pins mesogeans endèmics) i a part de la parcel·la 531 s'hi troben diversos HIC. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica la futura deixalleria, no hi ha constància de la presència d'espècies protegides ni tampoc de la presència de nius de rapinyaires a la zona.

La zona d'estudi està envoltada principalment per camps de cultiu de secà en ús i altres terrenys en desús amb vegetació arbustiva.

L'àmbit del pla no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, esllavissament ni inundació. Tampoc es troba a zona de policia de torrents ni a cap zona inundable o potencialment inundable.

Pel que fa al risc d'incendi, el pla no està afectat per cap Zona d'Alt Risc d'Incendi Forestal (ZAR). No obstant això, la infraestructura prevista està envoltada per una ZAR de risc alt, formada per una massa forestal arbrada poc densa.

Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és moderada i l'àmbit del pla es troba en el perímetre de restriccions moderades de dos pous de proveïment a població.

Si bé l'estudi de mobilitat presentat presenta algunes mancances, no es considera que la infraestructura prevista pugui provocar un impacte significatiu sobre la mobilitat.

Pel que fa al canvi climàtic i als criteris d'eficiència energètica, a la memòria del pla s'inclou la fitxa del sistema general en la qual es fa referència al compliment dels criteris d'eficiència energètica establerts a l'article 25 del PDSRNPMA, a l'aprofitament de l'aigua pluvial i a la instal·lació de panells fotovoltaics. Tot i que aquestes mesures es consideren molt adequades, és necessari que el projecte de la deixalleria incorpori la perspectiva climàtica segons l'establert a l'article 20 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació, la qual afecta a un àmbit de reduïda extensió (3.740 m2), són poc significatius i, en tot cas, es veuran minimitzats amb les mesures proposades al document ambiental estratègic.

Entre els impactes positius, s'ha de destacar la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus, la qual cosa permetrà donar compliment a l'establert en la normativa en matèria de residus. A més, es millorarà l'estat actual dels terrenys, els quals s'utilitzen com a magatzem de contenidors i es troben en mal estat. Una altra millora a destacar respecte a la situació actual és que la nova infraestructura de gestió de residus no es situarà damunt una zona d'alt risc incendis (ZAR). No obstant això i atès que l'àmbit del pla limita amb una ZAR, a la fitxa del sistema general s'hauran d'incorporar les corresponents mesures de prevenció d'incendis.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «modificació núm. 95 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) (TM Santanyí)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades al Document Ambiental Estratègic, signat en data 4 d'octubre de 2022 i redactat per la senyora Aina Sánchez Gayoso (biòloga) i pel senyor Miquel Llompart Cànaves (geògraf) i al document «Procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació d'un sistema general municipal d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una activitat de recollida municipal de residus» signat digitalment en data 11 d'octubre de 2022 per l'arquitecte Marc Pons Sanz així com els condicionants següents:

1.S'han de tenir en compte les consideracions realitzades pel Servei d'Explotació i Conservació del Consell de Mallorca en el seu informe com a resposta de la consulta a les administracions públiques afectades.

2.Pel que fa a la fitxa urbanística del nou sistema general d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus en sòl rústic:

a)S'hauran d'establir condicions d'estètica, materials i acabats de les noves edificacions, per tal de complir amb l'establert a la Norma 22 del PTIM.

b)Atès que part de l'àmbit limita amb una ZAR, s'han d'establir mesures per a la prevenció d'incendis. En aquest sentit, s'hauran de proposar mesures específiques per a la gestió de residus inflamables.

c)El reg de les zones enjardinades es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

3.Pel que fa a l'estudi de mobilitat:

a)S'han de corregir les errades detectades pel Departament de Territori.

b)L'estudi ha de ser específic per a l'àmbit de la modificació núm. 95 de les NNSS.

4.En relació amb el futur projecte de deixalleria que se'n derivi del pla:

a)Haurà de complir amb els criteris recollits a la «Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries», la qual es pot consultar a l'apartat de Gestors de Residus a residus.caib.es.

b)Haurà d'incloure la perspectiva climàtica, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. S'ha de fer un estudi específic on es tengui en compte: eficiència energètica dels equipaments i avaluar la instal·lació d'energies renovables.

c)Sempre que sigui possible, s'ha de preveure la utilització de materials de construcció sostenibles, preferentment d'origen local.

d)Haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de la deixalleria s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

e)Haurà de preveure la connexió a la xarxa d'aigua potable municipal i s'haurà de concretar com es durà a terme el sanejament, prioritzant en tot cas la connexió a la xarxa de sanejament municipal.

f)Haurà d'incloure un estudi d'incidència paisatgística en el qual s'ha de valorar la potencial afecció visual del projecte sobre el territori a diferents zones amb un nombre significatiu d'observadors potencials i s'ha de tenir en compte l'efecte sobre el paisatge de la instal·lació d'energia fotovoltaica prevista. S'han de proposar les mesures d'integració paisatgística corresponents.

Es recorda que:

1.En relació amb el del futur projecte de deixalleria:

-Haurà de comptar amb les autoritzacions previstes a la la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.

-El titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'haurà d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

-Durant la realització de les obres, s'haurà de complir el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendi forestal, especialment pel que fa a les mesures de prevenció durant l'àpoca de perill d'incendi forestal i les accions conjunturals de prevenció (Art. 8 2.c).

2.D'acord amb la disposició transitòria primera del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears, les deixalleries municipals han de garantir la recepció i la recollida gratuïta dels residus perillosos d'origen domèstic en aquestes instal·lacions.

3.Queda prohibida la injecció de residus i substàncies contaminants al subsòl i l'emmagatzemament i tractament de productes radioactius.

4.La modificació del planejament ha d'incorporar la documentació escrita i gràfica requerida per la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme, de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 18 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)