Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 338804
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 96 de les Normes subsidiàries per ordenació d’un sistema general d’infraestructures i equipaments per a la implantació d’una deixalleria municipal (Punt Verd) a Cala d’Or (TM Santanyí) (Exp. 175e/22)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual núm. 96 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) a Cala d'Or (TM Santanyí) , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La modificació núm. 96 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) a Cala d'Or (TM Santanyí) es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada ja que es troba inclosa dins els supòsits establerts a l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i a la lletra a de l'apartat 3 de l'article 12 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. La tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del pla

1. El planejament vigent al municipi de Santanyí són les Normes Subsidiàries de 1985 i les modificacions posteriors.

2. La Modificació núm. 96 de les Normes Subsidiàries té per objecte l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (punt verd) a Cala d'Or (TM Santanyí).

3. La proposta de modificació del planejament es fa a l'empara del procediment establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.

4. L'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 954 del polígon 8, la qual es troba a l'Avinguda des Sementer. D'acord amb la modificació núm. 75 de les NNSS, la qual es va aprovar el 23 de gener de 2003, la parcel·la 954, de titularitat municipal, està qualificada com a Sistema General de Comunicació, espais lliures i equipaments, SGEC/DP-P 22-02-P, destinat a centres i instal·lacions esportives i municipals diverses, públiques, guarderies, centres assistencials i d'urgència. La parcel·la té una superfície de 20.450 m2, dels quals es qualificaran 3.000 m2 com a sistema general d'infraestructures i equipament. Es troba entre els nuclis de Cala d'Or i Portopetro i s'hi accedirà per l'Avinguda des Sementer.

5. A la documentació presentada es justifica que les infraestructures projectades responen a les necessitats del municipi pel que fa a la gestió dels residus.

6. D'acord amb la documentació presentada, l'actual parc verd es situa a sòl rústic, contigu a la depuradora. L'accés és fa per un camí rural i es troba a més de 400 metres de la zona residencial.

7. En relació a les xarxes municipals de serveis urbanístics, la parcel·la 954 disposa d'aigua potable amb un dipòsit ubicat dins de la parcel·la i connectat a la xarxa pública. A la documentació presentada s'explica que ateses les característiques de la parcel·la i l'ús esportiu actual, es considera suficient aquesta instal·lació per a l'activitat a la qual es destina. S'indica també que el vial disposa d'enllumenat públic amb faroles instal·lades a la vorera i que la parcel·la disposa de connexió a la xarxa de clavegueram.

A la memòria del pla es preveu també la instal·lació de plaques fotovoltaiques així com l'aprofitament de l'aigua pluvial per a reg i neteja.

3. Avaluació dels efectes previsibles

Al document ambiental estratègic s'identifiquen i valoren els impactes rellevants que tendran lloc durant la fase de construcció i la fase d'explotació de la futura deixalleria. Els impactes negatius previstos durant la fase de construcció, els quals tendran un caràcter temporal, seran els següents: emissió de partícules en suspensió i gasos contaminants, increment dels nivells sonors, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, alteració del terreny, efectes sobre la flora i la fauna i alteració del paisatge.

Pel que fa impactes més significatius previstos durant la fase d'explotació seran els següents: increment dels nivells sonors, risc de contaminació del sòl i aigües subterrànies per abocament accidental de substàncies contaminants, efectes sobre la flora i la fauna i alteració del paisatge.

Per una altra banda, el principal impacte positiu derivat de l'execució del pla és la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus. En aquest sentit, al document ambiental estratègic es destaca que el desenvolupament del pla respon a la necessitat del municipi de disposar d'un parc verd en les condicions adequades i que respongui a les necessitats reals del municipi, el qual té una considerable activitat turística i de restauració.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la modificació núm. 96 de les Normes Subsidiàries per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria a Cala d'Or al TM de Santanyí:

  • Direcció General de Territori i Paisatge, Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (núm. identificador VALIB 154366).
  • Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS408899/2022).
  • Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS401045/2022).
  • Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 154264).
  • Direcció General d'Emergències i Interior (núm. identificador VALIB 154287).
  • Direcció General de Salut Pública i Participació (núm. identificador VALIB 154355).
  • Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 154358).
  • Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (núm. identificador VALIB 154358).
  • Direcció General de Residus i Educació Ambiental, Servei de Residus i Sòls Contaminats (núm. identificador VALIB 154363).
  • Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 154368).
  • Amics de la Terra (RS GOIBS400592/2022).
  • Terraferida (RS GOIBS400990/2022).
  • GOB (RS GOIBS400982/2022).

A dia d'avui dins l'expedient consten els informes del Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la Direcció Insular d'Urbanisme, del Servei d'Estudis i Planificació, del Servei de Protecció d'Espècies, del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera i del Servei de Salut Ambiental.

El Servei de Residus i Sòls Contaminats va concloure el següent:

[...] Se considera positiva la modificació puntual de delimitació i ordenació proposada per tal de donar compliment a la normativa actual d'aplicació en matèria de residus, i més concretament pel que fa a les deixalleries, mitjançant el procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una activitat de recollida municipal de residus (parcs verds) establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries d'impuls de l'activitat econòmica.

La Direcció Insular d'Urbanisme va informar el següent:

[...]

Consideracions

[...]

  • Cal una major justificació de la compatibilitat del nou sistema d'activitat de recollida municipal de residus (punt verd) annex o inclòs dins un sistema general esportiu, així com de la delimitació proposada on queda una zona esportiva trencada en forma de «L».
  • Cal que l'estudi d'integració paisatgística reculli i incrementi les mesures explicitades al document ambiental, vers una major separació amb l'ús esportiu confrontant.

Conclusions

Per tot el que s'ha exposat, tot i informar favorablement la proposta d'emplaçament del nou sistema, cal tenir en compte les observacions contingudes en el present informe, havent d'incorporar la documentació escrita i gràfica requerida per la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme, de les Illes Balears per entendre-la com tal modificació del planejament general.

El Servei de Protecció d'Espècies va informar favorablement el pla.

El Servei d'Estudis i Planificació va concloure el següent:

En relació a la suficiència hídrica i a la protecció del domini públic hidràulic subterrani, inform favorablement la Modificació núm. 96 de les NNSS per a l'ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal a Cala d'Or, al TM de Santanyí, amb les següents condicions:

1. El futur projecte de la deixalleria haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de la deixalleria s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2. El futur projecte de la deixalleria ha d'aclarir com es duu a terme el subministrament d'aigua potable.

3. Quan es realitzi el futur projecte de la deixalleria, haurà de concretar com es durà a terme el sanejament i estudiar les alternatives de connectar-se a la xarxa de sanejament del municipi o implantar un sistema autònom de depuració que compleixi amb els requisits tècnics establerts a l'article 80 del PHIB 2019 o normativa que el substitueixi.

4. S'ha de donar compliment a les mesures preventives i correctores establertes al document ambiental i al Pla de Seguiment Ambiental.

5. El reg de les zones enjardinades es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

El Servei de Salut Ambiental va informar el següent:

S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al document de referència i a la normativa ambiental vigent.

Atesa la proximitat d'habitatges a la parcel·la destinada a punt verd s'haurà de complir estrictament la normativa referent a emissions atmosfèriques (renous, gasos, partícules, etc.).

El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va concloure el següent:

1. El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2. La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3. Per altra part, no s'ha tengut en compte la perspectiva climàtica per a l'avaluació de les alternatives proposades ni tampoc s'ha avaluat l'impacte sobre les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i induïdes.

4. Finalment, es considera que al document ambiental no s'ha mencionat com a mesura ambiental la instal·lació de panells fotovoltaics, cosa que sí s'ha fet a la memòria presentada (pàgina 17/28) i per tant no queda clar si el projecte contempla o no la instal·lació d'energies renovables i per tant no es pot concloure que vagi en concordança amb la Llei de canvi climàtic i transició energètica.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, d'Avaluació Ambiental, i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques de la Modificació: aquesta modificació de planejament té per objecte la delimitació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments municipals destinats a la recollida de residus. La modificació permetrà donar compliment a la normativa vigent en matèria de residus.

2. Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: l'àmbit de la modificació es correspon amb una part de la parcel·la 954 del polígon 8, la qual es troba a l'Avinguda des Sementer. Segons el Pla Territorial Insular de Mallorca, l'àmbit del pla es troba a sòl rústic, amb la categoria d'àrea de transició d'harmonització. D'acord amb la modificació núm. 75 de les NNSS, la qual es va aprovar el 23 de gener de 2003, la parcel·la 954, de titularitat municipal, està qualificada com a Sistema General de Comunicació, espais lliures i equipaments, SGEC/DP-P 22-02-P, destinat a centres i instal·lacions esportives i municipals diverses, públiques, guarderies, centres assistencials i d'urgència. La parcel·la té una superfície de 20.450 m2, dels quals es qualificaran 3.000 m2 com a sistema general d'infraestructures i equipament. Es troba entre els nuclis de Cala d'Or i Portopetro.

El pla no afecta a cap espai natural protegit per la Llei 5/2005, de 26 de maig, per a la conservació del espais de rellevància ambiental (LECO) ni per la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'espacial protecció de les Illes Balears (LEN) ni forma part de Xarxa Natura 2000. Tampoc s'hi troben hàbitats d'interès comunitari. D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica la futura deixalleria, no hi ha constància de la presència d'espècies protegides ni tampoc de la presència de nius de rapinyaires a la zona.

La zona d'estudi es troba a la zona limítrofa entre una àrea residencial a banda i banda i una zona de cultius a la seva zona posterior.

El pla no està afectat per Àrees de Prevenció de Riscos (APRs) d'erosió, incendi esllavissament ni inundació. Tampoc està afectat per cap Zona d'Alt Risc d'Incendi Forestal (ZAR). L'àmbit no es troba a zona de policia de torrents ni a cap zona inundable o potencialment inundable.

Pel que fa a la protecció de les aigües subterrànies, la vulnerabilitat a la contaminació de l'aqüífer és alta i l'àmbit pel pla es troba fora dels perímetres de protecció dels pous de proveïment urbà.

Si bé l'estudi de mobilitat presentat presenta algunes mancances, no es considera que la infraestructura prevista pugui provocar un impacte significatiu sobre la mobilitat.

Pel que fa al canvi climàtic i als criteris d'eficiència energètica, a la memòria del pla s'inclou la fitxa del sistema general en la qual es fa referència al compliment dels criteris d'eficiència energètica establerts a l'article 25 del PDSRNPMA, a l'aprofitament de l'aigua pluvial i a la instal·lació de panells fotovoltaics. Tot i que aquestes mesures es consideren molt adequades, és necessari que el projecte de la deixalleria incorpori la perspectiva climàtica segons l'establert a l'article 20 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació, la qual afecta a un àmbit de reduïda extensió (3.000 m2), són poc significatius i, en tot cas, es veuran minimitzats amb les mesures proposades al document ambiental estratègic.

Entre els impactes positius, s'ha de destacar la millora de la dotació d'infraestructures per a la gestió de residus, la qual cosa permetrà donar compliment a l'establert en la normativa en matèria de residus.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la «modificació núm. 96 de les Normes subsidiàries per ordenació d'un sistema general d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una deixalleria municipal (Punt Verd) a Cala d'Or (TM Santanyí)», atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores proposades al Document Ambiental Estratègic, signat digitalment en data 21 de setembre de 2022 i redactat per la senyora Aina Sánchez Gayoso (biòloga) i pel senyor Miquel Llompart Cànaves (geògraf) i al document «Procediment urbanístic extraordinari per a l'ordenació d'un sistema general municipal d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una activitat de recollida municipal de residus» signat digitalment en data 11 d'octubre de 2022 per l'arquitecte Marc Pons Sanz així com els condicionants següents:

1. L'estudi de mobilitat ha d'incloure mesures específiques per a l'àmbit que garanteixin una connectivitat adequada al sistema viari.

2. En relació amb el futur projecte de deixalleria que se'n derivi del pla:

a) Haurà de complir amb els criteris recollits a la «Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries», la qual es pot consultar a l'apartat de Gestors de Residus a residus.caib.es.

b) Haurà d'incloure la perspectiva climàtica, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. S'ha de fer un estudi específic on es tengui en compte: eficiència energètica dels equipaments i avaluar la instal·lació d'energies renovables.

c) Sempre que sigui possible, s'ha de preveure la utilització de materials de construcció sostenibles, preferentment d'origen local.

d) Haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de la deixalleria s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

e) Haurà de concretar com es durà a terme el subministrament d'aigua potable.

f) Haurà de concretar com es durà a terme el sanejament i estudiar les alternatives de connectar-se a la xarxa de sanejament del municipi o implantar un sistema autònom de depuració que compleixi amb els requisits tècnics establerts a l'article 70 del PHIB de tercer cicle o normativa que el substitueixi.

g) Haurà d'incloure un estudi d'incidència paisatgística en el qual s'ha de valorar la potencial afecció visual del projecte sobre el territori a diferents zones amb un nombre significatiu d'observadors potencials i s'ha de tenir en compte l'efecte sobre el paisatge de la instal·lació d'energia fotovoltaica prevista. S'han de proposar les mesures d'integració paisatgística corresponents, les quals, entre d'altres coses, han de minimitzar l'impacte sobre l'ús esportiu confrontant.

h) Ha d'establir mesures per a la prevenció d'incendis. En aquest sentit, s'hauran de proposar mesures específiques per a la gestió de residus inflamables.

i) El reg de les zones enjardinades es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

Es recorda que:

1. En relació amb el del futur projecte de deixalleria:

  • Haurà de comptar amb les autoritzacions previstes a la la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i a la Llei 8/2019, de 19 de febrer, de residus i sòls contaminats de les Illes Balears.
  • El titular de la instal·lació haurà de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com a activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'haurà d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2. D'acord amb la disposició transitòria primera del Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus Perillosos de les Illes Balears, les deixalleries municipals han de garantir la recepció i la recollida gratuïta dels residus perillosos d'origen domèstic en aquestes instal·lacions.

3. D'acord amb l'informe de la Direcció Insular d'Urbanisme, és necessària una major justificació de la compatibilitat del nou sistema d'activitat de recollida municipal de residus (punt verd) annex o inclòs dins un sistema general esportiu, així com de la delimitació proposada on queda una zona esportiva trencada en forma de «L».

4. La modificació del planejament ha d'incorporar la documentació escrita i gràfica requerida per la Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme, de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

(Signat electrònicament: 18 de maig de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)