Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 338539
Acord del Consell de Govern de 22 de maig de 2023 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al «Projecte d’incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l’etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa», en el terme municipal d’Andratx
El 3 de maig de 2023 va tenir entrada a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears l'escrit de la consellera executiva de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa», que afecta el municipi d'Andratx. Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell de Govern la declari, si escau.
La documentació aportada pel Consell Insular de Mallorca és la següent:
Cal referir-se a l'informe tècnic del cap del Servei de Medi Ambient, signat el 27 de febrer de 2023, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa», en el municipi d'Andratx:
En relació al «Projecte d'incorporació de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa a la Ruta de Pedra en Sec» (Exp. 786610P), el tècnic que subscriu eleva per a la seva superior consideració el següent Informe:
La necessitat de la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiació de béns i drets afectats per les actuacions del projecte esmentat, per a la seva incorporació a la Ruta de
Pedra en Sec es fonamenta en:
1. D'acord amb la llei 13/2018 de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, el Consell de Mallorca és el responsable de vigilar, conservar, senyalitzar i fer el manteniment de les rutes senderistes d'àmbit o d'interès supramunicipal els promotors de les quals siguin els consells insulars.
2. D'acord amb l'article 55 de l'esmentada llei de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, l'administració promotora de la ruta hi ha de fer les obres que calguin per a la seguretat de les persones usuàries.
3. El Consell de Mallorca, mitjançant el Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient és l'administració pública gestora responsable del desenvolupament, execució i gestió de la Ruta de Pedra en Sec, d'acord amb el Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec aprovat el 21 de maig de 2015 (BOIB 93 de 25 de juny de 2015) i modificat en data 10 de novembre de 2022 (BOIB núm. 166, de 22 de desembre de 2022) i ha de vetllar, entre d'altres, per la seguretat dels senderistes que la recorren.
4. El tram entre el Pas Vermell i La Trapa forma part de l'etapa 1 (Port d'Andratx – Coma d'en Vidal) de la Ruta de Pedra en Sec, que a té oberts i senyalitzats els trams entre les cases de La Trapa i el Coll de sa Gremola, i entre la finca pública de Galatzó i el Refugi de sa Coma d'en Vidal, de manera que la seva incorporació permetrà connectar amb un tram ja senyalitzat.
5. Els treballs de creació de la Ruta de Pedra en Sec, i l'inici de la seva obertura i senyalització, data de la dècada de 1990. La Federación Española de Montaña y Escalada va aprovar la seva homologació provisional el 2002, i el 21 de maig de 2015 es va aprovar el Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec. Malgrat el temps transcorregut des de l'inici de la creació de la Ruta i de l'aprovació del Pla Especial, el tram entre el Pas Vermell i La Trapa no s'ha pogut senyalitzar per manca de disponibilitat del terrenys.
6. Tot i aquesta circumstància, i que el Consell de Mallorca no recomana el trànsit pels trams no senyalitzats de la Ruta de Pedra en Sec, el seu interès, i la popularitat que ha adquirit, han generat un increment en el nombre d'usuaris, així com una diversificació del seu perfil, amb un augment de les persones no experimentades o poc preparades.
7. Cal remarcar en aquest sentit el gran nombre de guies, mapes i pàgines web que actualment ofereixen aquest camí com itinerari d'interès senderista i/o excursionista.
8. A aquests fets s'hi afegeix que la Trapa és una finca adquirida pels seus valors ambientals i etnològics pel G.O.B. l'any 1980 la qual cosa suposa un atractiu per molta gent que hi vol accedir atès que la mateixa entitat promou la interpretació ambiental i el gaudi dels visitants, tal i com s'indica a https://latrapa.org/es/ (consultada dia 27 de febrer de 2023). L'accés més popular és el que coincideix amb el traçat de la Ruta de Pedra en Sec, el qual actualment, a causa del seu estat i de la manca de senyalització, és perillós per als senderistes i excursionistes que hi transiten.
9. La no rehabilitació i senyalització adequada del camí pot generar problemes de trànsit i d'orientació, especialment en condicions climàtiques adverses (pluges, boira...), una circumstància que es veu agreujada en el cas dels senderistes amb poca experiència o escassa preparació esmentats anteriorment, amb el conseqüent increment del risc i de la probabilitat d'accidents. A tall d'exemple citem la noticia de dia 29/05/2016 d'un accident ocorregut a un excursionista a la Trapa: El hombre fue bajado de La Trapa y una ambulancia lo evacuó hasta un centro hospitalario, donde fue intervenido. En los dos últimos meses se han registrado media docena de caídas en ese tramo. https://www.ultimahora.es/sucesos/ultimas/ 2016/05/29/195580/rescateexcursionista-anos-herido-trapa.html (consultada dia 27 de febrer de 2023).
10. En l'escrit de la Comandancia a les Illes Balears de la Guardia Civil, de 6 d'octubre de 2021, relatiu a les actuacions del GREIM a Mallorca indica que: La propia orografía del conjunto general de los tramos recogidos en el escrito solicitud aconseja un reforzamiento de la señalización, así como una incorporación de elementos de seguridad en todo su itinerario (Andratx-Deià), habida cuenta la existencia de terreno frecuentemente escarpado, grandes desniveles y frondosa vegetación.
11. En aquest sentit la incorporació del camí a la Ruta de Pedra en Sec esdevé un element imprescindible per a garantir la seguretat dels usuaris, ja que du aparellada la seva rehabilitació, és a dir la reparació dels trams en mal estat així com la correcta senyalització, d'acord amb el Pla Especial. Aquestes actuacions garanteixen tant el transit segur com la correcta orientació del senderista, en qualsevol condició meteorològica i li facilita seguir el recorregut del sender i proporciona una informació sobre la distància, dificultat i temps de recorregut, per tal de facilitar la correcta planificació de l'excursió i evitar els possibles perills.
12. Aquesta incorporació determina també que el senderista pugui disposar, a través dels medis oficials de la Ruta: guies, fulletons, xarxes socials, APP senderisme a Mallorca, web, etc. d'informació sobre l'estat del camí, les incidències de la ruta, i els factors de risc, així com una valoració de l'itinerari.
13. Finalment cal assenyalar que amb la urgent ocupació dels terrenys es podran fer les obres necessàries de rehabilitació, seguint la tècnica de pedra en sec, i de senyalització de forma immediata i correctament, en els trams que així sigui possible, mitjançant el model sistemàticament utilitzat pel Consell de Mallorca, i que ha resultat molt adequat per la seva integració en l'entorn.
14. Cal, en conseqüència, i per raons de seguretat dels usuaris, donar prioritat a aquesta actuació, i per interès públic, s'ha de dur a terme amb caràcter urgent.
CONCLUSIONS
Per tot l'exposat anteriorment el tècnic que subscriu considera degudament justificada la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiació de béns i drets afectats per les actuacions del «Projecte d'incorporació de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i La Trapa a la Ruta de Pedra en Sec», per la qual cosa eleva el present Informe, sense perjudici que per part d'altres tècnics o departaments d'aquest Consell de Mallorca es puguin emetre els informes millor fonamentats tècnica o jurídicament que es considerin pertinents.
El 16 de maig de 2023, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.
L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que està acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat en els termes indicats en l'informe tècnic del Servei de Medi Ambient, signat el 27 de febrer de 2023.
D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa» té com a finalitat millorar l'orientació de la ciutadania mitjançant la senyalització d'acord amb el que disposa el Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat de les persones usuàries del tram afectat per les obres aprovades. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.
S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.
Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, en la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 22 de maig de 2023, adoptà entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i La Trapa», en el municipi d'Andratx, atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular de Mallorca, en especial en l'informe tècnic del Servei de Medi Ambient, signat el 27 de febrer de 2023, el qual es recull en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en l'adopció de mesures que augmenten la seguretat de les persones usuàries del tram afectat per les obres d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i la Trapa, en el municipi d'Andratx.
Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència, i que el Consell Insular de Mallorca té crèdit disponible per fer front a les despeses derivades de l'expropiació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 22 de maig de 2023
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez
ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de dos trams de l'etapa 1 entre el Pas Vermell i La Trapa» (TM d'Andratx)
.