Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 338538
Decret 30/2023. de 22 de maig, pel qual es regula el transport escolar en els centres educatius públics i en els centres d’educació especial sostinguts amb fons públics de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

L'article 36 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d'ensenyament no universitari, la competència exclusiva en la creació, l'organització i el règim dels centres públics; el règim de beques i d'ajudes amb fons propis, la formació i el perfeccionament del personal docent; els serveis educatius i les activitats extraescolars complementàries amb relació als centres públics i privats sostinguts amb fons públics, en col·laboració amb els òrgans de participació dels pares i les mares dels alumnes d'aquests. En conseqüència, és competència de la Comunitat Autònoma la matèria relativa als serveis educatius, entre ells, el servei complementari de transport escolar. El mateix Estatut d'autonomia estableix en l'article 26.3 que es garantirà la gratuïtat de l'ensenyament en els nivells obligatoris i en els altres nivells que s'estableixin per llei.

La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, amb la que es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, assenyala com a principis del sistema educatiu la qualitat de l'educació per a tot l'alumnat, independentment de les seves condicions i circumstàncies; l'equitat, que garanteixi la igualtat d'oportunitats per al ple desenvolupament de la seva personalitat a través de l'educació; la inclusió educativa, la igualtat de drets i oportunitats que ajudin a superar qualsevol discriminació i l'accessibilitat universal a l'educació actuant com element compensador de les desigualtats personals, culturals, econòmiques i socials, amb especial atenció a les que es derivin de qualsevol tipus de discapacitat.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, a la disposició addicional sisena, estableix que l'administració educativa ha de regular el servei complementari de transport escolar per a l'alumnat de l'ensenyament bàsic que estigui obligat a desplaçar-se fora de la seva localitat de residència perquè no hi existeix l'etapa educativa corresponent. Així, ha de determinar les condicions per estendre progressivament aquest servei a l'alumnat del segon cicle d'educació infantil i promoure mesures, juntament amb altres administracions públiques, per facilitar el transport a l'alumnat de batxillerat i al de formació professional.

Fins ara, el servei complementari de transport escolar ha estat regulat per l'Ordre del conseller d'Educació i Cultura de 21 de juliol de 2005, per la qual es regula el transport escolar en els centres docents públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta ordre delimitava els beneficiaris de la prestació i en regulava el funcionament, l'organització i la gestió del servei de transport escolar.

Aquesta Ordre es va modificar mitjançant l'Ordre de 24 d'agost de 2009 (BOIB núm. 128, d'1 de setembre de 2009), on en la Resolució del secretari general de la Conselleria d'Educació i Cultura,s 'estableixen les condicions i els criteris de preferència perquè l'alumnat de segon cicle d'educació infantil i de nivells educatius postobligatoris de centres públics no universitaris faci ús del transport escolar.

Així es va donar resposta a la realitat social que demanava a les administracions educatives serveis escolars de transport en els centres docents públics que depenen de la conselleria competent en matèria d'educació. Un servei educatiu complementari, compensatori i social, especialment destinat a garantir l'efectivitat de l'educació segons els principis d'igualtat i de solidaritat.

Actualment es manté aquesta necessitat social i educativa de mantenir el servei del transport escolar en els centres públics. A més, en el dret d'ús del transport, ens trobam davant l'obligació d'incloure l'alumnat dels cicles formatius de grau bàsic, així com d'ampliar-lo a l'alumnat de segon cicle d'educació infantil dels centres docents públics. També, d'oferir servei de transport escolar a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres concertats d'educació especial atès que, no hi ha places vacants en l'únic centre públic d'educació especial. I, així, puguin accedir al servei de transport amb les condicions d'igualtat, equitat, garantia i seguretat.

Per raons de necessitat, també, es preveu la possibilitat de formalitzar protocols, acords i convenis amb centres privats concertats, i així, facilitar l'escolarització de l'alumnat que cursa educació bàsica en aquests centres. A més, en tant que sigui possible, adoptar mesures per ampliar el transport en etapes no obligatòries per als centres sostinguts amb fons públics, amb la finalitat de fomentar la continuïtat en els estudis i reduir l'abandonament escolar.

 

II

Pel que fa a l'alumnat amb necessitats educatives especials, l'article 16 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears estableix que l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'haurà de centrar, entre altres àmbits, en l'accessibilitat universal en qualsevol àmbit de la vida pública, social, educativa i econòmica. En l'article 19 es preveu que les administracions públiques de les Illes Balears procuraran a les persones dependents la seva integració per mitjà d'una política d'igualtat d'oportunitats, amb el desenvolupament de mesures d'acció positiva, i garantiran l'accessibilitat espacial de les instal·lacions, els edificis i els serveis públics. A més, en l'article 26.4 es determina que totes les persones amb necessitats educatives especials per raons de malaltia o discapacitat tenen dret a accedir a una educació adaptada.

La Llei orgànica 2/2006, estableix a l'article 74 que l'escolarització de l'alumnat que presenta necessitats educatives especials en unitats i centres d'educació especial, només s'ha de dur a terme quan les seves necessitats no puguin se ateses en el marc de les mesures d'atenció a la diversitat dels centres ordinaris.

El Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors, recull els elements destinats a facilitar l'accés i la utilització dels vehicles als usuaris amb mobilitat reduïda. També, estableix les condicions en les quals és obligatòria la figura de l'acompanyant i quan se'n pot prescindir excepcionalment, cas que la no realització del servei impliqui un risc major per als menors. Aquest mateix Reial decret, en virtut de la disposició addicional quarta, preveu excepcions d'aplicació per a les comunitats autònomes de les Illes Balears i de Canàries en matèria d'antiguitat dels vehicles.

Així mateix, el Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d'accessibilitat i no discriminació per a l'accés i la utilització dels mitjans de transports per a persones amb discapacitat, actualitza les adaptacions de mobilitat i les condicions bàsiques del transport adaptat.

El Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, en l'article 5 determina que les mesures específiques per garantir la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal s'han d'aplicar, entre d'altres, a l'àmbit del transport. A l'article 13 s'atribueix a les administracions públiques vetllar per al manteniment d'uns serveis d'atenció adequats amb la finalitat de garantir a les persones amb discapacitat una oferta de serveis i programes pròxima, tant en zones rurals com urbanes.

També, l'article 18.1 del Reial decret legislatiu 1/2013 estableix que les persones amb discapacitat tenen dret a l'educació inclusiva, de qualitat i gratuïta, en igualtat de condicions amb les altres persones. L'article 18.3 en determina la seva escolarització en centres d'educació especial o unitats substitutòries, aquesta només s'ha de dur a terme quan, excepcionalment, les seves necessitats no puguin ser ateses en el marc de les mesures d'atenció a la diversitat dels centres ordinaris i prenent en consideració l'opinió dels pares, de les mares o dels tutors legals. Així mateix, en l'article 19 s'estableix que les persones amb discapacitat, en la seva etapa educativa, tenen dret a la gratuïtat de l'ensenyament, en els centres ordinaris i en els centres especials, d'acord amb el que disposa la Constitució i les lleis que la desenvolupen.

La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, determina en l'article 28 que les persones menors d'edat amb diversitat funcional tenen dret a una escolaritat inclusiva i amb el suport necessari per potenciar el màxim desenvolupament acadèmic, personal i social. A l'article 37 s'estableix que les persones menors d'edat amb diversitat funcional tenen dret a gaudir d'un sistema educatiu inclusiu, amb accés a l'educació obligatòria i no obligatòria en les mateixes condicions que els altres membres de la comunitat amb els ajusts i els suports necessaris per fer possible l'accés.

La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, estableix en l'article 111 que l'escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha de regir pel principi d'inclusió i ha d'assegurar la no-discriminació i la igualtat efectiva d'accés al sistema educatiu, així com la permanència en aquest. També, determina que aquests alumnes es poden escolaritzar excepcionalment en unitats especials en centres ordinaris, en centres d'educació especial o en la modalitat d'escolarització combinada, amb la finalitat de garantir-ne l'escolarització en les condicions més apropiades.

És per això que convé fer una aplicació pràctica d'allò que estableix l'article 7 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social. En el punt 2, especifica que les administracions públiques han de promoure les mesures necessàries perquè l'exercici en igualtat de condicions dels drets de les persones amb discapacitat sigui real i efectiu en tots els àmbits de la vida.

Per aquest motiu, s'inclouen en l'alumnat amb dret a transport els alumnes amb necessitats educatives especials escolaritzats en centres concertats d'educació especial, atès que no hi ha places sostingudes amb fons públics disponibles en la localitat de residència que puguin atendre'ls satisfactòriament.

 

III

Per altra banda, d'acord amb el Marc estratègic per a la cooperació europea en l'àmbit de l'educació i la formació (ET2020) de la Unió Europea, s'aposta per ampliar els nivells d'escolarització i de formació de la població, conforme amb l'evolució de les necessitats socials. En aquest sentit, és en el preàmbul de la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, on s'assenyala la voluntat dels poders públics d'augmentar les oportunitats educatives i formatives de tota la població.

En relació als drets de les persones a una educació de qualitat, a l'accés de determinats ensenyaments gratuïts i al deure de les administracions educatives d'establir les condicions que permetin l'exercici del dret a l'educació, el transport escolar constitueix un factor que condiciona aquest exercici. Per tant, forma part de les obligacions que han de ser assumides per les administracions en determinades circumstàncies i ensenyaments.

Per garantir el principi d'equitat, d'acord amb l'article 3.3 de la Llei 2/2006, s'estableix l'obligatorietat de totes les persones de cursar l'educació bàsica, on s'inclou l'educació primària, l'educació secundària obligatòria i els cicles formatius de grau bàsic. També es disposa la gratuïtat de l'educació bàsica i del segon cicle d'educació infantil en els articles 4.1 i 15.2, respectivament.

D'acord amb l'exposició de motius de la primera llei d'educació a voluntat del Govern de les Illes Balears i aprovada pel seu Parlament, s'exigeix l'adopció d'iniciatives per avançar vers una educació de més qualitat, que atengui les desigualtats i consolidi una oferta formativa atractiva. Així com apostar decididament per augmentar la inversió en polítiques educatives a fi que l'educació de qualitat arribi a tots els alumnes, sense exclusió.

Per aquest motiu, es considera oportú incloure en l'ús del transport a l'alumnat dels cicles formatius de grau bàsic i ampliar-ho a l'alumnat del segon cicle d'educació infantil dels centres docents públics.

A més, és convenient regular algunes necessitats que poden sorgir en relació a la possibilitat d'utilitzar el servei de transport escolar per als alumnes d'ensenyament no universitari postobligatori.

IV

Per tant, l'objectiu d'aquest Decret és actualitzar el contingut de l'Ordre de 21 de juliol de 2005, amb la incorporació del reconeixement al dret del servei de transport escolar a l'alumnat de segon cicle d'educació infantil, al que cursa cicles formatius de grau bàsic en centres públics i als alumnes escolaritzats en centres concertats d'educació especial. A més, de regular l'ús del servei de transport per als alumnes d'ensenyament no universitari postobligatori.

Tot això sense perjudici del desenvolupament posterior que sigui necessari, per part de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, de les condicions i el funcionament del servei de transport escolar en el marc d'aquest Decret.

Aquest Decret compleix amb els principis de bona regulació que s'estableixen a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb els que es determinen a la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

En relació als principis de necessitat i d'eficàcia, aquest Decret és imprescindible per a la regulació del transport escolar i per complir el mandat de l'apartat quart de la disposició addicional sisena de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

La norma conté, d'acord amb el principi de proporcionalitat, la regulació imprescindible per atendre els objectius que es pretenen, quan s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris.

Així mateix, aquesta norma és coherent amb les disposicions de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb les de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, amb les de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, i altres disposicions esmentades.

En virtut del principi de transparència, la norma s'ha sotmès al tràmit de consulta pública en els termes indicats en l'article 133 de la Llei 39/2015; també s'ha garantit aquest principi amb l'exposició pública en el lloc web de l'Administració autonòmica per a la consulta de la iniciativa, el seu estat de tramitació i les consultes prèvies a l'elaboració de l'esborrany; s'ha sotmès a informació pública i a audiència de les persones interessades; també s'ha presentat a les diverses meses ja constituïdes i al Consell Escolar de les Illes Balears, el qual ha emès l'informe corresponent. Tot això, a fi de garantir l'accés permanent de la ciutadania a la informació i a la presentació de suggeriments per mitjans telemàtics, com s'estableix en l'article 51 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

La norma no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius que es pretenen, conforme al principi d'eficiència. També, s'ajusta al principi de simplificació ja que es recullen en un sol decret els aspectes fonamentals que afecten el servei complementari de transport escolar, sense perjudici de les resolucions o instruccions que es puguin dictar per al seu desplegament.

En base al principi de qualitat, en el procediment d'aprovació de la norma, s'ha vetllat per la formalitat de la redacció i per seguir els procediments vigents en la seva tramitació.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació i Formació Professional, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 22 de maig de 2023.

DECRET

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

1. L'objecte d'aquest Decret és regular la prestació del servei de transport escolar, en condicions de seguretat i qualitat, en els centres docents públics i en els centres d'educació especial de les Illes Balears sostinguts amb fons públics.

2. El transport escolar en aquests centres educatius té la consideració de servei educatiu complementari, de caràcter compensatori, i s'ha de realitzar segons les condicions establertes en aquest Decret i en la resta de normes que hi siguin aplicables.

3. La finalitat del servei escolar de transport és garantir el desplaçament gratuït a l'alumnat del segon cicle d'educació infantil i d'educació bàsica, quan hagin d'escolaritzar-se fora del seu municipi de residència en un centre públic ordinari, en un centre públic d'educació especial o en un centre concertat d'educació especial, o quan així ho determini l'Administració educativa per raons justificades, amb l'objecte de garantir-li l'accés als distints nivells del sistema educatiu en condicions d'igualtat.

4. També constitueix una finalitat d'aquest Decret possibilitar un marc que faciliti el transport per a l'alumnat dels ensenyaments postobligatoris que s'hagin d'escolaritzar fora del seu municipi de residència en un centre públic ordinari.

Article 2 Alumnat amb dret al transport escolar

1. Es reconeix el dret al servei de transport escolar a tot l'alumnat que cursa el segon cicle d'educació infantil o l'educació bàsica en centres docents públics (educació primària, educació secundària obligatòria, cicles formatius de grau bàsic i educació especial) o que cursen la modalitat d'educació especial bàsica i de transició a la vida adulta en centres concertats d'educació especial.

La sol·licitud del servei de transport escolar per a alguna de les rutes establertes s'ha de formalitzar en el moment de la matrícula.

2. Tenen dret a l'ús del transport contractat per la Conselleria d'Educació i Formació Professional els alumnes a què es refereix l'apartat anterior i que reuneixin algun dels requisits següents:

a) Residir en una localitat o en una zona rural distinta d'on està ubicat el centre educatiu al qual assisteixin, perquè no disposen d'un centre docent públic on hagin pogut ser escolaritzats en la seva localitat o zona de residència, sempre que la distància del domicili fins al centre sigui superior a 3 quilòmetres.

En el cas d'alumnes amb necessitats educatives especials, quan les necessitats derivades de la seva discapacitat dificultin el desplaçament al centre, la distància mínima pot ser inferior. Aquesta circumstància requereix un informe justificatiu de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, competent en matèria de transport escolar.

b) Quan s'hagin d'escolaritzar de manera excepcional en un centre d'educació especial concertat, perquè no hi hagi places sostingudes amb fons públics disponibles en la localitat de residència que puguin atendre satisfactòriament aquest alumnat.

c) Quan el conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ho autoritzi per necessitats d'escolarització o dificultats específiques justificades, tals com llunyania dels espais poblacionals, exclusió social o casos d'alumnes amb dificultats o necessitats especifiques.

3. Serà un requisit per exercir el dret al transport que la ruta tengui el número mínim d'alumnes establert a l'article 5.

Article 3 Altres beneficiaris

1. L'alumnat de nivells educatius postobligatoris de centres públics no universitaris pot ocupar, excepcionalment i sense cap cost, places vacants en alguna de les rutes contractades per a l'alumnat dels nivells obligatoris. No obstant això, quan es produeixi en qualsevol moment la incorporació d'alumnat que cursa ensenyaments de caràcter obligatori amb dret al servei de transport escolar i no hi hagi places vacants, se produirà la baixa d'igual nombre d'alumnes autoritzats d'acord amb aquest apartat.

2. El conseller d'Educació i Formació Professional ha d'establir, mitjançant una ordre, les condicions i els criteris de preferència per accedir al servei per part d'alumnes de nivells educatius postobligatoris.

 

3. En els casos en què hi hagi necessitat de transport escolar d'alumnat de nivells educatius postobligatoris i es pugui justificar un interès públic subjacent, ja sigui per l'absència de línies regulars o perquè aquestes línies regulars tenen horaris incompatibles amb els horaris del centre escolar o per qualsevol altra circumstància autoritzada per l'Administració educativa, es poden formalitzar convenis amb els consells insulars, ajuntaments, mancomunitats de municipis i entitats sense fi de lucre, amb la finalitat d'ampliar places per a aquest alumnat o mitjançant altres fórmules en el marc de la normativa vigent, amb el pagament previ per part de les famílies, si s'escau, per facilitar el transport d'aquest alumnat.

4. Excepcionalment, sempre que es justifiqui la necessitat, també es poden formalitzar convenis amb altres administracions, associacions de famílies i centres privats concertats per facilitar el transport d'alumnes que cursen educació bàsica a un centre privat concertat, quan en la localitat en què resideixen no hi hagi places públiques suficients i n'hi hagi de disponibles al transport escolar ordinari contractat.

5. L'Administració educativa i les administracions competents en matèria de transport públic urbà i interurbà han de promoure actuacions per facilitar l'accés gratuït al transport públic dels estudiants que cursen ensenyaments postobligatoris no universitaris en centres sostinguts amb fons públics fora de la seva localitat de residència quan aquesta no disposa de l'oferta educativa que cursen.

6. El professorat no té la consideració d'usuari del transport escolar. No obstant, en cas de disponibilitat de places, pot fer ús d'aquest servei exclusivament en les rutes que afecten el centre on té el destí.

Article 4 Modalitats

El servei de transport escolar es presta mitjançant qualsevol de les modalitats següents:

a) Rutes de transport escolar, mitjançant el procediment de contractació corresponent tramitat de conformitat amb la normativa de contractació i de transport escolar aplicable en cada moment.

b) Convenis de col·laboració amb consells insulars, entitats locals i associacions de famílies per a la utilització de serveis de transport d'acord amb la normativa vigent.

c) Ajudes al transport escolar en els termes que fixin les convocatòries que convoquin les administracions públiques.

Article 5 Planificació de les rutes de transport escolar

1. Es presta el servei de transport d'alumnes en vehicles autoritzats per al transport escolar, mitjançant rutes autoritzades d'acord amb la normativa de seguretat del transport escolar, a l'itinerari de les quals hi hagi un mínim de vuit alumnes amb dret a aquest servei, llevat que, excepcionalment, l'Administració educativa autoritzi rutes amb un nombre inferior d'alumnes. En el cas de rutes autoritzades, d'acord amb la normativa de seguretat del transport escolar per a alumnes en centres d'educació especial, el nombre mínim pot ser inferior al que es determina amb caràcter general.

2. Correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa definir les rutes d'acord amb l'autoritat de transports, els consells insulars competents i l'autoritat de trànsit afectada, en què es presta el servei de transport escolar. Per a la definició de les rutes de Menorca, Eivissa i Formentera s'ha de tenir en compte la proposta que facin les direccions territorials d'educació respectives.

3. Les rutes es configuren amb la proposta d'itinerari que elaboren els directors dels centres docents amb dret a transport, en la qual s'ha d'indicar el número d'alumnes a transportar, els quilòmetres de recorregut i el temps necessari per realitzar el servei que, en cap cas, no pot excedir els 60 minuts o el temps que determini la normativa que regula les condicions de seguretat en el transport escolar i de menors.

4. Una vegada definides les rutes i els itineraris, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha d'elevar la proposta d'inici de la contractació del servei de transport escolar, de conformitat amb la normativa aplicable en matèria de contractació pública i la resta de normativa aplicable a la matèria.

Article 6 Seguiment del servei de transport escolar

1. Els centres educatius han de facilitar a les empreses adjudicatàries una relació dels alumnes usuaris de cada ruta, quan s'ha iniciat el curs. Igualment, el centre ha de trametre a través del GestIB la informació relativa als alumnes que utilitzen el servei.

2. El seguiment habitual del funcionament de les rutes de transport escolar correspon als directors dels centres educatius, que han d'informar puntualment a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa sobre qualsevol incidència que es produeixi en la prestació del servei.

 

​​​​​​​3. La infrautilització del servei sense justificació per part d'alumnat autoritzat donarà lloc a la revocació de l'autorització i a la retirada del carnet o del document que possibilita l'ús del transport. En el reglament de funcionament o reglament de règim intern del centre s'ha d'especificar el procediment que ha de seguir la direcció del centre per a l'adopció de la decisió d'impossibilitar l'ús del transport escolar.

4. Es considera infrautilitzat el servei quan es fa un ús inferior al 70% dels trajectes mensuals del servei computant dos trajectes diaris. En els casos de progenitors separats amb custòdia compartida, l'exigència mínima d'ús del servei és del 35% dels trajectes d'anada i tornada mensuals.

Article 7 Condicions mínimes de qualitat i seguretat del servei

1. Els horaris d'arribada i de sortida dels vehicles els fixen la direcció del centre i l'empresa adjudicatària del servei de transport. El temps mitjà d'espera dels alumnes en el centre per pujar a l'autocar, com també el que hagin d'esperar des que en baixin fins que s'obrin les portes del centre docent, en cap cas, no pot ser superior a 15 minuts.

2. Per racionalitzar el servei, en els centres on s'imparteixen distints ensenyaments que afecten alumnes amb dret a transport escolar, els horaris d'entrada i de sortida han de ser els mateixos. En la determinació dels horaris dels centres s'ha d'entendre com a element prioritari la planificació del transport escolar de la zona.

3. Els centres educatius que disposen de servei de transport escolar aplicaran les mesures correctores pertinents contemplades en el Decret 121/2010, de 10 de desembre, pel qual s'estableixen els drets i deures dels alumnes i les normes de convivència als centres docents no universitaris sostinguts en fons públics de les Illes Balears.

4. Qualsevol incidència que el transportista o l'acompanyant observin relativa a la conducta dels alumnes durant el viatge o sobre l'incompliment per part de les famílies, tutors legals o persones autoritzades de les normes de funcionament del servei relatives a l'horari, l'han de comunicar a la direcció del centre. Igualment, els alumnes o les famílies, tutors legals o persones autoritzades han de comunicar al centre les incidències o anomalies referents al vehicle, el transportista o l'acompanyant del servei de transport escolar.

5. Els vehicles han de recollir els alumnes en les parades autoritzades per l'autoritat competent i deixar-los dins el recinte escolar i a la inversa, en el cas del viatge de retorn. Si no és possible que la parada estigui situada dins el recinte escolar o en el mateix costat de la via en què es troba el centre, s'ha de fixar de manera que les condicions de seguretat resultin tan idònies com sigui possible quant a l'accés al centre.

Article 8 Acompanyant del servei de transport escolar

1. És obligatòria la presència de, com a mínim, una persona major d'edat distinta del transportista que faci les funcions d'acompanyant en els casos prevists a l'article 8 del Reial decret 443/2001, de 27 d'abril, sobre condicions de seguretat en el transport escolar i de menors. L'Administració educativa pot establir, per a determinades rutes, la presència de més d'un acompanyant, quan les circumstàncies dels menors transportats ho aconsellin.

2. En els casos en que sigui obligatòria la presència de l'acompanyant, no es pot fer el transport sense que aquest estigui dins el vehicle, llevat que no fer el transport impliqui un risc major per als menors. No obstant, si hi ha reiteració d'aquesta circumstància, pot ser considerada com incompliment del contracte per part de l'empresa adjudicatària del servei d'acompanyament. En el cas que la no realització del transport impliqui un risc major per als menors i s'hagi de fer sense acompanyant, l'Administració ho ha de notificar a l'empresa adjudicatària de la ruta de transport.

El transportista és el responsable del compliment d'aquesta obligació amb independència de a qui correspongui aportar l'acompanyant, d'acord amb el que s'especifica en el contracte corresponent.

3. Els acompanyants han de posseir, preferentment, el títol de monitor o animador de temps lliure o equivalent, i de coneixements de llengua catalana equivalent al nivell A2 o superior.

4. En el supòsit que es transportin alumnes amb necessitats educatives especials, l'Administració educativa ha de valorar la possibilitat d'incrementar el nombre d'acompanyants per vehicle amb la finalitat de prestar millor atenció a aquest alumnat.

Article 9 Funcions de l'acompanyant

1. L'acompanyant té les funcions que li assigna la normativa vigent i especialment les següents:

 

a) La vigilància de l'alumnat durant el trajecte.

b) El control de la pujada i la baixada de l'alumnat a les parades establertes, així com la recollida i l'acompanyament dels alumnes des de i fins a l'interior del recinte escolar o el lliurament a les famílies o tutors legals o persones autoritzades, si és el cas.

c) Assegurar el compliment de les normes d'ús del vehicle per part de l'alumnat.

d) L'atenció a l'alumnat en cas d'accident escolar durant la prestació del servei.

e) Conèixer els mecanismes de seguretat del vehicle i utilitzar-los quan sigui necessari per a la seguretat dels alumnes.

f) Col·laborar amb els equips directius dels centres en el control i la presa de dades que puguin millorar el servei de transport escolar.

2. En el supòsit que es transportin alumnes amb necessitats educatives especials, l'acompanyant ha de tenir els requisits necessaris per atendre adequadament aquest tipus d'alumnat.

Article 10 Compliment de les normes

1. Dins l'àmbit de les seves competències, les conselleries competents en matèria d'educació i de transport han de vetllar pel compliment de les normes previstes en aquest Decret i en la resta de normes aplicables en matèria de transport escolar i, a aquest efecte, els transportistes han de passar les inspeccions necessàries amb l'objectiu de garantir la prestació del servei de transport escolar en les millors condicions de seguretat i qualitat.

2. Els centres docents i els serveis corresponents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional han de vetllar perquè les empreses adjudicatàries de rutes de transport escolar compleixin la normativa vigent, així com les condicions recollides als plecs de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques per les quals es regeixen els contractes corresponents.

Disposició addicional primera Certificació negativa de delinqüència sexual

Les empreses que presten el servei de transport i d'acompanyament han d'obtenir dels seus treballadors i treballadores el certificat negatiu de delictes de naturalesa sexual del Registre Central de Delinqüents Sexuals, d'acord amb l'article 57 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral de la infància i l'adolescència front a la violència.

El certificat s'ha de lliurar a l'Administració educativa quan els sigui requerit.

Disposició addicional segona Protocols, acords i convenis de transport

En les condicions que s'estableixin, l'Administració educativa pot formalitzar protocols, acords i convenis amb centres sostinguts amb fons públics, associacions de famílies d'alumnes, entitats sense ànim de lucre i altres administracions públiques, per facilitar el transport per raons d'escolarització de l'alumnat que ho requereixi.

Amb aquesta finalitat es podran convocar els ajuts que siguin necessaris.

Disposició transitòria única Regim transitori per al transport escolar per a determinats beneficiaris

Mentre sigui vigent el contracte de servei de transport actual o una pròrroga d'aquest, d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, els beneficiaris assenyalats a l'article 2.1 d'aquest Decret que cursen el segon cicle d'educació infantil o els cicles formatius de grau bàsic quedaran sotmesos als criteris assenyalats a l'article 3.1, per a l'ús del transport escolar.

Disposició derogatòria única Norma que es deroga

Queda derogada l'Ordre de 21 de juliol de 2005 del conseller d'Educació i Cultura, per la qual es regula el transport escolar en els centres docents públics de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que disposa aquest Decret.

Disposició final primera Desplegament

Es faculta el conseller d'Educació i Formació Professional per dictar les disposicions necessàries per desplegar aquest Decret.

 

​​​​​​​Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 22 de maig de 2023

 

 La presidenta

El conseller d'Educació i Formació Professional                    Francesca Lluch Armengol i Socias
Martí X. March i Cerdà