Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE FORMENTERA

Núm. 331821
Aprovació del conveni de col·laboració entre l’Associació de Ramaders de Formentera i el CIF, per donar suport al sector ramader de l’illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Aprovat per la Junta de Govern del Consell Insular de Formentera, en sessió de caràcter Ordinari, de 9 de maig de 2023, de la qual es transcriu, entre d'altres,  el següent acord:

(...)

PROPOSTA D'ACORD

11. Agricultura

PRP2023/308   Proposta a junta de govern conveni ramaders 2023.

Vista la proposta realitzada en l'expedient present, del tenor literal següent, que formula el conseller Sr. Marí Mayans i que defensa la presidenta:

“A LA JUNTA DE GOVERN

JOSÉ MARÍ MAYANS, CONSELLER D'INFRAESTRUCTURES, SECTOR PRIMARI I INTERIOR DEL CONSELL INSULAR DE FORMENTERA, ILLES BALEARS, presenta la següent proposta per a la seva aprovació:

Vista la sol·licitud de renovació del Conveni de col·laboració presentada per l'Associació de Ramaders de Formentera (d'ara endavant ARF) en aquesta corporació amb el número de registre d'entrada 1718, de data 12/01/2023.

La LGS estableix a l'art. 22 que el procediment ordinari de concessió de subvencions és en règim de concurrència competitiva, si bé es podrà concedir de manera directa i amb caràcter excepcional, aquelles en que s'acrediti raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, u altres degudament justificades que dificultin la seva convocatòria pública.

L'Associació de Ramaders de Formentera (ARF), creada com a entitat associativa integrada per ramaders amb explotacions ovines, caprines i porcines de l'illa de Formentera, posa en pràctica un Programa Sanitari comú per aconseguir una millora sanitària i productiva de les seves explotacions.

Essent l'ARF l'única associació de ramaders a l'illa de Formentera, que es constitueix en Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de conformitat amb el que s'estableix en el marc del que preveu el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011), l'Ordre del conseller d'Agricultura i Pesca, de 26 de maig de 1992, per la qual es regulen les Agrupacions de Defensa Sanitària ramaderes de les Illes Balears, que va ser modificada mitjançant l'Ordre de 3 de juliol de 2001 i complementada mitjançant l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca, de 16 de març de 2007.

Per tot això, és voluntat de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera el donar suport i foment al camp de l'illa de Formentera, i dins d'aquest objectiu s'entén inclòs el suport a l'activitat ramadera.

El procediment de concessió d'aquesta subvenció s'ha d'ajustar al que disposen les bases d'execució del pressupost general del Consell Insular de Formentera per al 2023 (BOIB  núm. 11, de 24 de gener de 2023), al Pla estratègic de subvencions del Consell Insular de Formentera per al període 2022 i primer semestre de 2023 (BOIB núm. 36, de 12 de març de 2022) i a les previsions de la normativa específica en matèria de subvencions, en concret, les previstes al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (d'ara endavant TRLSCAIB), la Llei general de Subvencions i al seu Reglament.

Vista la Providència de dia 02 de febrer de 2023, del conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior sobre la concessió de subvencions directes en matèria de millora productiva i sanitat animal a l'Associació de Ramaders de Formentera.

Vist l'informe jurídic, emès pels Serveis Jurídics del Consell insular de Formentera, en data de 27 d'abril de 2023, del tenor literal:

Expedient: 2023/1879

Informe jurídic relatiu a la concessió d'una subvenció directa mitjançant l'aprovació i signatura d'un Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera per l'anualitat 2023

Atesa la Providència d'inici, de dia 2 de febrer de 2023, del Conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior en què s'acorda que sigui emès informe jurídic en relació amb el procediment i la legislació aplicable per a la redacció i signatura d'un conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera.

Vista la proposta de Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, que preveu un programa sanitari de l'agrupació de defensa sanitària d'oví, caprí i porquí de l'illa de Formentera i les activitats proposades en el mateix s'han quantificat per un pressupost de 37.000 € (trenta-set mil euros) amb càrrec a la partida 2023.1.410.48000.01 del Consell Insular de Formentera dels vigents pressupostos (BOIB núm. 11 de 24 de gener de 2023), i que preveu la subvenció nominativa que s'instrumenta amb aquest conveni.

NORMATIVA D'APLICACIÓ

-Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 276, de 18/11/2003)

-Reial Decret 887/2003, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE núm. 176, de 27/07/2006),

-Reial Decret 130/2019, de 18 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajudes publiques.

-Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de  desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions de la CAIB (BOIB núm. 196, de 31/12/2005)

-Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (BOE núm. 236, de 2/10/2015)

-Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic (BOE núm. 236, de 2/10/2015).

-Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania (BOCAIB núm. 051 de 1999) afectada per Decret 3/2011, de 14 de gener, d'ampliació dels mitjans econòmics adscrits a les funcions i els serveis inherents a les competències que al seu moment foren traspassades a l'extint Consell Insular d'Eivissa i Formentera per la Llei 8/1999, de 12 d'abril, d'atribució de competències als consells insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i artesania, la titularitat i l'exercici de les quals assumeix avui, també per mandat legal, el Consell Insular de Formentera, en l'àmbit territorial d'aquesta illa, des del moment de l'entrada en vigor de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer (finançament dels costs vinculats a l'execució de programes d'assistència i assessorament tècnic i capacitació del sector agrari, com també de promoció, seguiment i protecció territorial dels productes agroalimentaris, a l'illa de Formentera) (BOIB núm. 9, de 18 de gener 2011).

-Aprovació definitiva del Pressupost General del Consell Insular de Formentera per a l'exercici de 2023 (BOIB núm. 11 de 24 de gener de 2023).

-Aprovació del Pla Estratègic de Subvencions pel període 2022 i el primer semestre de 2023 del Consell insular de Formentera, aprovat a la sessió plenària de 25 de febrer de 2022 publicat al BOIB núm. 36, de 12/03/2022

-Estructura organitzativa i competencial del Consell Insular de Formentera, així com les delegacions de Presidència i del Ple, per a la segona part del mandat 2019-2023, anys 2021-2023 (BOIB núm. 146, 26 d'octubre de 2021).

ANTECEDENTS

I. El Consell Insular de Formentera, té consideració d'administració territorial amb naturalesa jurídica múltiple -local, d'entitat municipal i insular, i per tant doble- i d'institució de la comunitat autònoma de les Illes Balears des de la seva constitució formal el 10 de juliol de 2007, segons estableix l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears aprovat per la Llei Orgànica 2/1983 de 25 de

febrer, en la redacció que li dona la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer. Així mateix el Consell

Insular forma part del sistema institucional de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears segons els articles 39 i 61 i següents del citat Estatut d'autonomia.

II. En virtut de la Llei 8/99, de 12 d'abril d'atribució, de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania, el Consell d'Eivissa i Formentera va assumir la competència en la matèria, competències que serien, posteriorment, assumides pel Consell Insular de Formentera arran de la seva constitució en 2007.

III. Vistes les instàncies presentades per l'Associació de Ramaders de Formentera, NRGE 1718/20223 en data 12 de gener de 2023.

IV. Atesa la Providència d'inici, de dia 3 de febrer de 2023, del Conseller d'Infraestructures, Sector Primari i Interior en què s'acorda que sigui emès informe jurídic en relació amb el procediment i la legislació aplicable per a la redacció i signatura d'un conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera.

V. Consta a l'expedient, informe tècnic “Informe tècnic sobre el Conveni marc de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius” elaborat per la Veterinària de l'Àrea de Ramaderia del Consell Insular de Formentera, en data de 27 d'abril de 2023.

VI. Consta document de reserva de crèdit, de data 6 de febrer de 2023, en la que es justifica l'existència de crèdit adequat i suficient per a la cobertura pressupostària que suposa la present subvenció a càrrec de la partida pressupostaria núm. 2023/1/410/48000 /01 per un import de 37.000€.

En virtut de tot l'anterior, s'emet informe jurídic respecte de la normativa d'aplicació i del procediment a seguir per l'aprovació de la subvenció nominativa esmentada atenint als següents.

FONAMENTS JURÍDICS

PRIMER.- Procediment de concessió directa

Els procediments de concessió de subvencions, segons l'article 22 de la Llei General de Subvencions (en endavant LGS), són la concurrència competitiva i la concessió directa, també conegudes com a subvencions nominatives.

Respecte d'aquestes últimes, preveu dos supòsits, a l'apartat segon quan diu que:

“2. Podrán concederse de forma directa las siguientes subvenciones:

a) Las previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, de las Comunidades Autónomas o de las Entidades Locales, en los términos recogidos en los convenios y en la normativa reguladora de estas subvenciones. A efectos de lo establecido en el párrafo anterior, se entiende por subvención prevista nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado aquella en que al menos su dotación presupuestaria y beneficiario aparezcan determinados en los estados de gasto del Presupuesto. El objeto de estas subvenciones deberá quedar determinado expresamente en el correspondiente convenio de colaboración o resolución de concesión que, en todo caso, deberá ser congruente con la clasificación funcional y económica del correspondiente crédito presupuestario.

b) Aquellas cuyo otorgamiento o cuantía venga impuesto a la Administración por una norma de rango legal, que seguirán el procedimiento de concesión que les resulte de aplicación de acuerdo con su propia normativa.

c) Con carácter excepcional, aquellas otras subvenciones en que se acrediten razones de interés público, social, económico o humanitario, u otras debidamente justificadas que dificulten su convocatoria pública.”

Per la seva part, reconeix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB), a la seva Disposició addicional segona que: “Los Consejos Insulares han de adecuar la actividad de concesión de subvenciones a lo que dispone esta Ley cuando aquélla se desarrolle en materias en las que la Comunidad Autónoma les haya atribuido competencias.” I recordem que en aquest cas, el Consell Insular de Formentera ha assumit les competències en matèria de ramaderia, agricultura, artesania i pesca. Si bé, en tot allò no previst en aquest Decret Legislatiu, s'estirà al previst a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i al Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, per el qual s'aprova el seu Reglament.

En concret, la subvenció que es valora en aquest informe, ha estat consignada pressupostàriament per a l'any 2023, a la partida pressupostària núm. 2023/1/410/48000/01.

Igualment, aquesta subvenció ha estat prevista en una norma aprovada pel Consell Insular de Formentera de manera inicial com és el Pla estratègic de subvencions per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023 entès com la norma reguladora de les subvencions -instrument de planificació de les polítiques públiques que tinguin per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o d'interès social o de promoció d'una finalitat pública- per aquesta corporació.

En aquest Pla, en les seves disposicions generals es reconeix, a l'article primer que “l'establiment de subvencions per aquest Consell Insular per a l'any 2022 i el primer semestre de 2023 s'ajustarà al previst al Pla present.” I al segon que “l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla requerirà la inclusió de les consignacions corresponents als Pressupostos Generals del Consell de cada any i l'aprovació, quan s'escaigui, de les regles que continguin les bases reguladores de la seua concessió.”

Pel que fa a les subvencions destinades a les races autòctones, l'article 10 de l'esmentat Pla estableix que “en matèria d'agricultura, ramaderia, pesca i caça, el Consell Insular, durant el període de vigència del Pla, durà a terme les següents línies de subvenció” i tot seguit enumera 11 actuacions. D'aquestes, l'actuació 1 es refereix a les races autòctones:

“-  ACTUACIÓ 1. Ajuts dirigits a les associacions ramaderes de Formentera per a actuacions veterinàries per realització de vacunacions anuals obligatòries i els tractaments antiparàsits interns; i ajuts dirigits a l'adquisició de llavor per part dels associats que hagin declarat les superfícies de sembra a la PAC.

Objectius i efectes perseguits: facilitar a les associacions de l'àmbit de la ramaderia assistència en matèria de sanitat animal i possibilitar altres activitats encaminades a la conservació i millora del sector ramader. Millora de la sanitat animal i manteniment o augment de l'activitat ramadera tradicional.

Cost previst: 37.000,00 €

Finançament: es durà a terme amb fons propis, amb càrrec al capítol IV dels pressupostos del Consell Insular de Formentera.

Pla d'acció: Signatura del corresponent Conveni.

Procediment de concessió: subvenció nominativa, tot atenent-nos al que prevegi el Pressupost per a l'any corresponent.”

Per tant, es segueix el procediment de subvenció nominativa. Pel que fa a la normativa, l'article 14 del Decret legislatiu 2/2005, en la seva versió consolidada, relatiu a la concessió directa, queda derogat. En aquest sentit s'ha d'estar al que preveu la LGS al seu article 28 quan regula el procediment de concessió directa:

“1. La resolución de concesión y, en su caso, los convenios a través de los cuales se canalicen estas subvenciones establecerán las condiciones y compromisos aplicables de conformidad con lo dispuesto en esta ley. Los convenios serán el instrumento habitual para canalizar las subvenciones previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, o en los de las corporaciones locales, sin perjuicio de lo que a este respecto establezca su normativa reguladora.

2. El Gobierno aprobará por real decreto, a propuesta del ministro competente y previo informe del Ministerio de Hacienda, las normas especiales reguladoras de las subvenciones regulades en el párrafo c) del apartado 2 del artículo 22 de esta ley.

3. El real decreto a que se hace referencia en el apartado anterior deberá ajustarse a las previsiones contenidas en esta ley, salvo en lo que afecte a la aplicación de los principios de publicidad y concurrencia, y contendrá como mínimo los siguientes extremos:

a) Definición del objeto de las subvenciones, con indicación del carácter singular de las mismas y las razones que acreditan el interés público, social, económico o humanitario y aquéllas que justifican la dificultad de su convocatoria pública.

b) Régimen jurídico aplicable.

c) Beneficiarios y modalidades de ayuda.

d) Procedimiento de concesión y régimen de justificación de la aplicación dada a las subvenciones por los beneficiarios y, en su caso, entidades colaboradoras.”

Aquest procediment es detalla a l'article 65 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (en endavant RLGS), quan diu:

“Artículo 65. Procedimiento de concesión de las subvenciones previstas nominativamente en los presupuestos.

1. A efectos de lo dispuesto en el artículo 22.2 a) de la Ley General de Subvenciones, son subvenciones previstas nominativamente en los Presupuestos Generales del Estado, de las Comunidades Autónomas o de las Entidades Locales, aquellas cuyo objeto, dotación presupuestaria y beneficiario aparecen determ inados expresamente en el estado de gastos del presupuesto.

2. En la Administración General del Estado, en las Entidades Locales y en los organismos públicos vinculados o dependientes de ambas, será de aplicación a dichas subvenciones, en defecto de normativa especifica que regule su concesión, lo previsto en la Ley General de Subvenciones y en este Reglamento, salvo en lo que en una y otro afecte a la aplicación de los principios de publicidad y concurrencia.

3. El procedimiento para la concesión de estas subvenciones se iniciará de oficio por el centro gestor del crédito presupuestario al que se imputa la subvención, o a instancia del interesado, y terminará con la resolución de concesión o el convenio. En cualquiera de los supuestos previstos en este apartado, el acto de concesión o el convenio tendrá el carácter de bases reguladoras de la concesión a los efectos de lo dispuesto en la Ley General de Subvenciones. La resolución o, en su caso, el convenio deberá incluir los siguientes extremos:

a) Determinación del objeto de la subvención y de sus beneficiarios, de acuerdo con la asignación presupuestaria.

b) Crédito presupuestario al que se imputa el gasto y cuantía de la subvención, individualizada, en su caso, para cada beneficiario si fuesen varios.

c) Compatibilidad o incompatibilidad con otras subvenciones, ayudas, ingresos o recursos para la misma finalidad, procedentes de cualesquiera Administraciones o entès públicos o privados, nacionales, de la Unión Europea o de organismos internacionales.

d) Plazos y modos de pago de la subvención, posibilidad de efectuar pagos anticipados y abonos a cuenta, así como el régimen de garantías que, en su caso, deberán aportar los beneficiarios.

e) Plazo y forma de justificación por parte del beneficiario del cumplimiento de la finalidad para la que se concedió la subvención y de la aplicación de los fondos percibidos.”

Per la seva part, l'article 21 del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears relatiu a la resolució i notificació, reconeix que:

“1. La resolución expresa que finaliza el procedimiento de concesión de subvenciones debe ser motivada y debe fijar, con carácter definitivo, la cuantía individual de las subvenciones concedidas.

2. La Administración y los beneficiarios pueden formalizar convenios instrumentales a fin de concretar los compromisos asumidos por ambas partes.

3. En los supuestos exentos de publicidad y concurrencia previstos en las letras c) y d) del apartado 1 del artículo 7 de la presente Ley, la resolución tendrá que expresar las condiciones de la concesión, sin perjuicio de la formalización de los convenios a que se refiere el apartado anterior.

4. La resolución debe notificarse individualmente o mediante publicación en el Boletín Oficial de las Illes Balears, de acuerdo con lo que disponga la convocatoria.”

Per tant, en aquest cas i segons la normativa aplicable, es pot resoldre l'atorgament de la subvenció nominativa a través d'una resolució o d'un conveni. Com existeix la discordança manifesta entre els Pressupostos del Consell Insular de Formentera i el previst a l'aprovació inicial del Pla estratègic de subvencions de la mateixa corporació, la manera d'aprovar aquesta subvenció serà mitjançant Resolució motivada amb el contingut que detalla l'article 65 del RLGS.

SEGON.- Contingut del Conveni d'atorgament de subvenció nominativa

Seguint el previst a la normativa específica, en concret, l'article 65 del RGLS i l'article 13 del DL 2/2005, la resolució d'atorgament de la subvenció nominativa- que en aquest cas és un Conveni- ha d'incloure els següents punts:

a) Determinació de l'objecte de la subvenció que expressi la finalitat o utilitat pública a la que es destina la subvenció i els beneficiaris, d'acord amb l'assignació pressupostaria.

b) Crèdit pressupostari al que s'imputa la despesa i la quantia de la subvenció.

c) Les obligacions especifiques dels beneficiaris.

d) Compatibilitat o incompatibilitat amb d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol Administració o ens públic o privat, nacionals de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

En cas de compatibilitat s'estirà al que preveu l'article 20 del RGLS: “cuando se trate de subvenciones compatibles, concedidas a un mismo beneficiario para la misma finalidad, el importe no puede alcanzar, en ningún caso, una cuantía que, aislada o conjuntamente con subvenciones o ayudas de la misma Administración o de otras entidades públicas o privadas, supere el coste de la actividad que el beneficiario debe realizar o el valor de la situación objeto de financiación”.

e) Termini i forma de pagament de la subvenció, si es preveu la possibilitat de pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties, si s'escau, que hauran d'aportar els beneficiaris.

Diu la LGS sobre els pagaments anticipats i els abonaments a compte a l'article 34, al seu apartat quart, que:

“ 4. Cuando la naturaleza de la subvención así lo justifique, podrán realizarse pagos a cuenta. Dichos abonos a cuenta podrán suponer la realización de pagos fraccionados que responderán al ritmo de ejecución de las acciones subvencionadas, abonándose por cuantía equivalente a la justificación presentada. También se podrán realitzar pagos anticipados que supondrán entregas de fondos con carácter previo a la justificación, como financiación necesaria para poder llevar a cabo las actuacions inherentes a la subvención. Dicha posibilidad y el régimen de garantías deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención. En ningún caso podran realizarse pagos anticipados a beneficiarios cuando se haya solicitado la declaración de concurso voluntario, haber sido declarados insolventes en cualquier procedimiento, hallarse declarado en concurso, salvo que en éste haya adquirido la eficacia un convenio, estar sujetos a intervención judicial o haber sido inhabilitados conforme a la Ley 22/2003, de 9 de julio, Concursal, sin que haya concluido el período de inhabilitación fijado en la sentencia de calificación del concurso. La realización de pagos a cuenta o pagos anticipados, así como el régimen de garantías, deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención”.

Diu el RLGS, a l'article 43, que només es podran demanar garanties en tres supòsits concrets:

“1. En los procedimientos de selección de entidades colaboradoras.

2. Cuando se prevea la posibilidad de realizar pagos a cuenta o anticipados.

3. Cuando se considere necesario para asegurar el cumplimiento de los compromisos

asumidos por beneficiarios y entidades colaboradoras.”

f) Termini i forma de justificació per part de beneficiari, del compliment de la finalitat per a la que es va concedir la subvenció, i de l'aplicació dels fons percebuts, tant pel que es refereix a la despesa realitzada com, en el seu cas, al seu pagament.

Reconeix l'article 34 de la LGS sobre el procediment de gestió pressupostaria que:

“1. Con carácter previo a la convocatoria de la subvención o a la concesión directa de la misma, deberá efectuarse la aprobación del gasto en los términos previstos en la Ley General Presupuestaria o en las normas presupuestarias de las restantes Administraciones públicas.

2. La resolución de concesión de la subvención conllevará el compromiso del gasto correspondiente.

3. El pago de la subvención se realizará previa justificación, por el beneficiario, de la realización de la actividad, proyecto, objetivo o adopción del comportamiento para el que se concedió en los términos establecidos en la normativa reguladora de la subvención. Se producirá la pérdida del derecho al cobro total o parcial de la subvención en el supuesto de falta de justificación o de concurrencia de alguna de las causas previstas en el artículo 37 de esta ley.

4. Cuando la naturaleza de la subvención así lo justifique, podran realizarse pagos a cuenta. Dichos abonos a cuenta podrán suponer la realización de pagos fraccionados que responderán al ritmo de ejecución de las acciones subvencionadas, abonándose por cuantía equivalente a la justificación presentada. También se podran realizar pagos anticipados que supondrán entregas de fondos con carácter previo a la justificación, como financiación necesaria para poder llevar a cabo las actuacions inherentes a la subvención. Dicha posibilidad y el régimen de garantías deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención. En ningún caso podran realizarse pagos anticipados a beneficiarios cuando se haya solicitado la declaración de concurso voluntario, haber sido declarados insolventes en cualquier procedimiento, hallarse declarado en concurso, salvo que en éste haya adquirido la eficacia un convenio, estar sujetos a intervención judicial o haber sido inhabilitados conforme a la Ley 22/2003, de 9 de julio, Concursal, sin que haya concluido el período de inhabilitación fijado en la sentencia de calificación del concurso. La realización de pagos a cuenta o pagos anticipados, así como el régimen de garantías, deberán preverse expresamente en la normativa reguladora de la subvención.

5. No podrá realizarse el pago de la subvención en tanto el beneficiario no se halle al corriente en el cumplimiento de sus obligaciones tributarias y frente a la Seguridad Social o sea deudor por resolución de procedencia de reintegro”.

La pròpia LGS preveu la manera en que es justificarà l'aplicació dels fons a l'article 39, d'acord amb el qual:

“1. Los beneficiarios y, en su caso, las entidades colaboradoras tienen la obligación de justificar ante el órgano concedente la aplicación de los fondos percibidos y el cumplimiento del resto de condiciones impuestas a la finalidad que haya servido de fundamento a la concesión de la subvención.

2. Con carácter general, y sin perjuicio de la aplicación de las normas contenidas en los apartados 2 y 3 del artículo 44 de esta Ley, no se entenderá del todo justificada la aplicación de los fondos percibidos hasta que no se haya acreditado, como mínimo, el importe del proyecto de actuación que sirvió de base a la concesión de la subvención. De acuerdo con ello, cuando las actividades hayan sido financiadas, además de por la subvención, con fondos propios u otras subvenciones o recursos, tiene que acreditarse en la justificación el importe, la procedencia y la aplicación de estos fondos.

3. La justificación se documentará de la manera que se determine reglamentariamente, pudiendo revestir la forma de cuenta justificativa del gasto realizado o acreditarse dicho gasto por módulos o mediante la presentación de estados contables, según se disponga en la normativa reguladora.

La rendición de la cuenta justificativa constituye un acto obligatorio del beneficiario o de la entidad colaboradora, en la que se deberán incluir, bajo responsabilidad del declarante, los justificantes de gasto o cualquier otro documento con validez jurídica que permita acreditar el cumplimiento del objeto de la subvención pública. La forma de la cuenta justificativa y el plazo de rendición de la misma tienen que determinarse en las bases reguladoras de la subvención.

A falta de previsión de las bases reguladoras, la cuenta deberá incluir la declaración de las actividades realizadas que hayan sido financiadas con la subvención y su coste, con el desglose de cada uno de los gastos incurridos, y su presentación se realizará, como máximo, en el plazo de tres meses desde la finalización del plazo para la realización de la actividad.

4. Los gastos se acreditarán mediante facturas y demás documentos de valor probatorio equivalente con validez en el tráfico jurídico mercantil o con eficàcia administrativa, en los términos establecidos reglamentariamente. La acreditación de los gastos también podrá efectuarse mediante facturas electrónicas, siempre que cumplan los requisitos exigidos para su aceptación en el ámbito tributario. Reglamentariamente, se establecerá un sistema de validación y estampillado de justificants de gasto que permita el control de la concurrencia de subvenciones.

5. En el supuesto de adquisición de bienes inmuebles, además de los justificants establecidos en el apartado 4 anterior, debe aportarse certificado de tasador independiente debidamente acreditado e inscrito en el correspondiente registro oficial.

6. Los miembros de las entidades previstas en el apartado 2 y en el segundo párrafo del apartado 3 del artículo 9 de esta Ley vendrán obligados a cumplirlos requisitos de justificación respecto de las actividades realizadas en nombre y por cuenta del beneficiario, del modo en que se determina en los apartados anteriores de este artículo. Esta documentación formará parte de la justificación que viene obligado a rendir el beneficiario solicitante la subvención.

7. No obstante, las subvenciones que se concedan en atención a la concurrencia de una determinada situación en el perceptor no requerirán otra justificación que la acreditación por cualquier medio admisible en derecho de dicha situación previamente a la concesión, sin perjuicio de los controles que puedan establecerse para verificar su existencia.”

g) Els òrgans competents per a la iniciació, instrucció i resolució del procediment.

Segons l'art. 32 LGS: “1. El órgano concedente comprobará la adecuada justificación de la subvención, así como la realización de la actividad y el cumplimiento de la finalidad que determinen la concesión o disfrute de la subvención. 2. La entidad colaboradora, en su caso, realizará, en nombre y por cuenta del órgano concedente, las comprobaciones previstas en el párrafo b) del apartado 1 del artículo 15 de esta ley”.

L'òrgan competent també podrà acordar les accions de publicitat que es sol·licitin als beneficiaris en relació a la subvenció atorgada.

Igualment, de cara a aprovar la present subvenció, s'estirà al previst a la base 33

Cal tenir en compte també el previst a la base 33 de l´aprovació definitiva del Pressupost General -del Consell Insular de Formentera- per a l'exercici de 2023, on s´estableix:

“(...)

Tot i que estiguessin previstes en el Pressupost, la subvenció nominativa, es formalitzi o no a través de conveni, s'aprovarà per la Junta de Govern, i s'iniciarà amb una proposta del conseller de l'Àrea interessat en la subvenció, adjuntant a la mateixa els següents documents:

• Sol·licitud de l'Entitat interessada en percebre la subvenció.

• Declaració responsable de no trobar-se incurs en cap de les causes de prohibició per obtenir la condició de beneficiari de la subvenció sol·licitada d'acord amb l'article 13 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, general de subvencions.

• Presentació del Programa d'activitats que desenvolupi el beneficiari. Si la subvenció es va a atorgar per a una activitat específica, es presentarà el programa de la mateixa. • Memòria justificativa de la necessitat de la subvenció. Per a això s'adjuntarà el Pressupost detallat de les despeses a realitzar i dels ingressos amb què compta per a això.

• Si el beneficiari és una persona jurídica, un exemplar dels Estatuts de l'Associació, degudament compulsats, i donats d'alta en el Registre General d'Associacions i, una fotocòpia autenticada de l'DNI, si es tracta d'una persona física.

• Declaració de les subvencions rebudes del Consell Insular i altres Administracions Públiques en l'últim any.

• Una declaració responsable d'estar al corrent de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, en la que expressament s'autoritzi a la Intervenció General municipal a recaptar telemàticament les dades o certificacions que precisin per a la comprovació el fidel compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat social.

• Acreditació d'estar al corrent de les seves obligacions de pagament amb el Consell Insular de Formentera, obligació que abasta tant les obligacions tributàries com les de dret públic. Aquesta acreditació serà emesa per la Tresoreria Municipal a proposta de l'òrgan gestor de la subvenció. D'aquesta norma podran excloure els ajuts aprovats pels Serveis Socials municipals previ informe del departament.

• Fitxa de Tercers contenint les dades bancàries del compte corrent al qual es podrà transferir la subvenció. No caldrà presentar els documents exigits si ja es troben en poder del Consell en expedients de subvencions tramitades amb anterioritat, en aquest cas s'ha d'aportar una declaració responsable en què s'indiqui que el document no s'aporta per trobar-se ja en poder de la entitat i que l'original no ha sofert variació. Sense perjudici que els serveis municipals considerin la necessitat de requerir la presentació d'algun document per contrastar la veracitat del que s'ha afirmat en la declaració responsable.”

TERCER.- Publicitat de les subvencions

D'acord amb l'article 18 LGS:

1. La Base de Datos Nacional de Subvenciones operará como sistema nacional de publicidad de subvenciones.

2. A tales efectos, las administraciones concedentes deberán remitir a la Base de Datos Nacional de Subvenciones información sobre las convocatorias y las resoluciones de concesión recaídas en los términos establecidos en el artículo 20.

3. Los beneficiarios deberán dar publicidad de las subvenciones y ayudas percibidas en los términos y condiciones establecidos en la Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno. En el caso de que se haga uso de la previsión contenida en el artículo 5.4 de la citada Ley, la Base de Datos Nacional de Subvenciones servirá de medio electrónico para el cumplimiento de las obligaciones de publicidad.

4. Los beneficiarios deberán dar la adecuada publicidad del carácter público de la financiación de programas, actividades, inversiones o actuaciones de cualquier tipo que sean objeto de subvención, en los términos reglamentariamente establecidos.

Cal tenir en compte que l'incompliment d'aquesta obligació de l'administració donarà lloc a l'anulabilitat de la resolució segons l'establert a l'art. 36 LGS.

En el cas dels beneficiaris, la falta d'adoptar les mesures de difusió es contempla com causa de reintegrament a l'art. 37.

La publicitat per part dels beneficiaris es regula més detalladament a l'art. 31 RGLS.

QUART.- Control financer i fiscalització de la subvenció

Correspon al Departament d'Intervenció del Consell Insular de Formentera el control financer de la subvenció (art. 44 LGS) i la seva fiscalització segons el que disposa l'article 214 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovat per RD legislatiu 2/2004, de 5 de març.

CINQUÉ.- Òrgan competent per a la concessió de la subvenció.

D'acord amb l'article 10.4 LGS “La competencia para conceder subvenciones en las corporaciones locales corresponde a los órganos que tengan atribuidas tales funciones en la legislación de régimen local.”

Per la seva part, reconeix el RLGS, al seu article 17, sobre delegació i desconcentració de competències que:

“1. La delegación de la facultad para conceder subvenciones lleva implícita la de comprobación de la justificación de la subvención, así como la de incoación, instrucción y resolución del procedimiento de reintegro, sin perjuicio de que la resolución de delegación disponga otra cosa. La delegación de competencias conllevará según se disponga en la norma habilitante la aprobación de gasto, salvo que se excluya de forma expresa.

2. La desconcentración de competencias para la concesión de subvenciones se entenderá que es completa, y que abarca no solamente el procedimiento de concesión, sino también las facultades de comprobación y, en su caso, la incoación, instrucción y resolución del procedimiento de reintegro previsto en la Ley General de Subvenciones. No obstante, el Real Decreto que apruebe la desconcentración podrá imponer limitaciones al ejercicio de las funciones enunciadas en este apartado.”

Pel que fa al Consell Insular de Formentera, l'estructura organitzativa i competencial, així com les delegacions de Presidència i del Ple, per a la segona part del mandat 2019-2023, anys 2021-2023 (BOIB núm. 146, 26 d'octubre de 2021) conté al seu punt 8 el Decret de presidència de 15 d'octubre de 2021, relatiu a la delegació de competències de la presidència del Consell Insular en favor de la Comissió de Govern. Aquell estableix al punt 1.7 que es resol delegar en la Junta de Govern les següents atribucions de la presidència (...)  “7. - L'aprovació de les Bases reguladores de les subvencions i els convenis o acords a través dels quals s'articulin les subvencions directes. Igualment s'inclouen l'adjudicació i atorgament de les subvencions i l'aprovació de la seva justificació, sigui quina sigui la quantia i naturalesa.”

Per tant, correspon l'adjudicació i atorgament d'aquesta subvenció, el conveni a través del qual s'articula, així com l'aprovació de la seva justificació, a la Junta de Govern. Es considera que s'haurà de seguir el procediment d'atorgament d'una subvenció nominativa, tal i com s'estableix al Pla Estratègic i al Pressupost del Consell de l'any 2023.

CONCLUSIONS

En conseqüència, s'informa FAVORABLEMENT, la tramitació del Conveni marc de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, per un import de 37.000,00€ (trenta-set mil euros) amb càrrec a la partida 2023/1/410/48000/01, dels vigents pressupostos.

De la qual cosa s'informa sota el meu lleial saber i entendre i a salvaguarda de qualsevol millor altre parer fonamentat en Dret al qual sotmet l'informe present i sense perjudici que l'òrgan competent aprovi el que estimi més oportú.

Formentera, en data de la signatura electrònica.

Serveis Jurídics del Consell Insular de Formentera,

Marta Vila Soriano

Vist l'informe tècnic, emès pels Serveis Veterinaris de l'àrea d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera, de data 26 d'abril de 2023.

Vist el document de reserva de crèdit emès per Intervenció, de data 06 de febrer de 2023 que justifica l'existència de crèdit adequat i suficient per a la cobertura pressupostària de la despesa que suposa el conveni per un import de 37.000 €.

I verificat que al llistat de Subvencions nominatives del Pressupost del CIF hi apareix l'associació de Ramaders de Formentera (CIF G07605124), amb 37.000 € amb càrrec a la partida 2023/1/410/48000/01.

En base a tots els punts anteriorment exposats, s'acorda la redacció i ulterior aprovació d'un conveni marc pel desenvolupament d'accions dirigides a donar suport al sector ramader de l'illa de Formentera en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, essent aquest l'objecte del present document.

Atès el que disposa l'article 2.1.3 de la Llei 8/99 de 12 d'abril d'atribució de competències als Consells Insulars de Menorca i d'Eivissa i Formentera en matèria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Artesania i segons l'Acord de la Comissió Mixta Paritària per a la formulació de la proposta de transferències al Consell Insular de Formentera de data 28-02-2008 (BOIB núm. 40, 22-03-2008).

Atès l'article 70.12 de la Llei Orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma del Estatut de les Illes Balears.

En virtut del Decret de Presidència de data 15 d´octubre de 2021, aprovat per BOIB número 146, de 26 d´octubre de 2021, mitjançant el qual es deleguen competències en la Comissió de Govern, que a partir de la llei de consells insulars 4/2022, de 28 de juny passa a ser la Junta de Govern, i de la resta d'atribucions que li atorga la legislació vigent, s'eleva a aquest òrgan la següent:

PROPOSTA D'ACORD

Primer.- CONCEDIR una subvenció nominativa a l'Associació de Ramaders de Formentera amb CIF G07605124 per un import de 37.000 € segons el previst als Pressupostos Generals per al 2023 i el Pla Estratègic de Subvencions per 2022 i primer semestre de 2023 del Consell Insular de Formentera.

Segon.- APROVAR el Conveni de col·laboració entre l'Associació de Ramaders de Formentera i el Consell Insular de Formentera que figura a l'annex, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, on es detalla com es durà a terme la gestió de la subvenció.

Tercer.- AUTORITZAR I DISPOSAR la despesa amb càrrec a la partida pressupostària 2023/1/410/48000/01 a favor del beneficiari Associació de Ramaders de Formentera per l'import concedit.

Quart.-  RECONÈIXER L'OBLIGACIÓ, ORDENAR EL PAGAMENT I PAGAR el 50 % de l'import total de la subvenció, és a dir, 18.500 €, en el moment de la signatura del Conveni, en concepte de pagament anticipat. Registrar l'operació com a pendent de justificar fins que el beneficiari no procedeixi a la justificació de la mateixa d'acord amb les normes de concessió i quan aquesta s'hagi realitzat en els termes establerts en el Conveni, pagar la resta del 50%.

Cinquè.- INFORMAR a la Presidenta del Consell Insular de Formentera respecte de la firma del present Conveni, la signatura del qual és competència seva, en ús de les facultats que li atribueix l'article 21, 1 k i r de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i per Acord adoptat a la sessió de ple extraordinari de 15 de d'octubre de 2021, publicat al BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021.

Sisè.- GUARDAR original signat i còpia d'aquest acord en el Registre de Convenis que du la secretaria del consell.

Setè-. NOTIFICAR aquest acord a l'Associació de Ramaders de Formentera per al seu coneixement i efectes adients.

Vuitè.- PUBLICAR el conveni en BOIB, en el tauler d'anuncis, en la pàgina web del Consell i a la BDNS.

Formentera, amb la data de la signatura electrònica

El conseller,                                                 Intervingut i conforme, l'interventor,

José Marí Mayans                                       Pablo Serra Serra

 

ANNEX ​​​​​​​Conveni de col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius segons l'Annex I.

Formentera, a XX de maig de 2023

REUNITS

D'una part, l'Honorable Sra. Ana Juan Torres, presidenta del CONSELL INSULAR DE FORMENTERA, amb domicili, a efectes de notificacions, a Plaça de la Constitució, 1, 07860 Formentera, qui actua en nom i representació del Consell Insular de Formentera, en ús de les facultats que li atribueix l'article 21, 1, k i r de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars i està expressament facultada per signar aquest Conveni per Acord adoptat a la sessió del ple extraordinari de 15 d'octubre de 2021, publicat al BOIB núm. 146, de 26 d'octubre de 2021 (d'ara endavant, el CONSELL).

I, d'una altra, el Sr. Juan Antonio Yern Castelló amb DNI núm. ... , president de l'ASSOCIACIÓ DE RAMADERS DE FORMENTERA amb NIF G07605124 i domicili, a efectes de notificacions, a la Cooperativa del Camp de Formentera, Polígon Industrial Can Teuet (d'ara endavant, l'ARF).

EXPOSEN

1. El Consell Insular de Formentera té, entre altres finalitats, la de donar suport al camp de l'illa de Formentera, i dins d'aquest objectiu s'entén inclòs el recolzament a l'activitat ramadera.

2. L'ARF, creada com a entitat associativa integrada per ramaders amb explotacions ovines, caprines i porcines de l'illa de Formentera, posa en pràctica un Programa Sanitari comú per aconseguir una millora sanitària i productiva de les seves explotacions.

3. Essent l'ARF l'única associació de ramaders a l'illa de Formentera, que es constitueix en Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera de conformitat amb el que s'estableix en el marc del que preveu el Reial decret 842/2011, de 17 de juny (BOE núm. 168, de 14 de juliol de 2011) i el Decret 42/2021, d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les A.D.S. a l'àmbit de les Illes Balears.

4. El present Conveni és l'instrument pel que es materialitza l'atorgament d'una subvenció a l'Associació de Ramaders de Formentera. La subvenció atorgada mitjançant el present conveni serà compatible amb qualsevol altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos assignats per al mateix objecte, procedents de qualsevol Administració o entitat pública o privada, nacionals o internacionals, sempre que la suma de totes elles no superi el cost de l'activitat subvencionada, o impliqui una disminució de l'import del finançament propi exigit, en el seu cas, per a cobrir l'activitat subvencionada, i respecte la normativa comunitària sobre acumulació d'ajudes.

Que de conformitat amb l'exposat, i essent el Conveni una de les vies per instrumentar la col·laboració entre el Consell Insular de Formentera i l'Associació de Ramaders de Formentera pel desenvolupament d'accions dirigides a donar suport al sector ramader de l'illa de Formentera en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius, ambdues parts es reconeixen capacitat legal per subscriure aquest i acorden la formalització del present Conveni, conforme a les següents:

CLÀUSULES

CAPÍTOL PRIMER ​​​​​​​ OBJECTE I ÀMBIT TERRITORIAL

PRIMERA. Objecte del Conveni

Aquest Conveni té per objecte regular la col·laboració i fixar els termes i les condicions d'aquesta col·laboració, que inclou la concessió d'una subvenció directa, entre el Consell Insular de Formentera, a través de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, i l'Associació de Ramaders de Formentera, per donar suport al sector ramader de l'illa de Formentera en matèria de sanitat animal i millora dels sistemes productius. Amb aquest objectiu, l'ARF es compromet a mantenir el seu ramat en bones condicions sanitàries, duent a terme les actuacions pertinents referents a vacunacions i tractaments antiparasitaris anuals, entre d'altres, seguint el programa sanitari presentat a la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera.

SEGONA. Àmbit territorial

El present Conveni s'aplica en tot el seu articulat al Terme Municipal de Formentera.

 

CAPÍTOL SEGON CONSIDERACIONS GENERALS

TERCERA. Compromisos de les parts

3.1. Compromisos del Consell

a. El Consell Insular de Formentera finançarà, segons les disponibilitats pressupostàries, les activitats en benefici de la producció i la sanitat animal a l'illa de Formentera, previstes en els programes o plans d'actuacions acordats, tal i com marca la clàusula 2.

Les activitats proposades i aprovades per a l'any 2023 es detallen a l'Annex I d'aquest Conveni, amb un pressupost de 37.000 € (trenta-set mil euros) amb càrrec a la partida 2023.1.410.48000.01, dels vigents pressupostos (BOIB núm.11, de 24/01/2023), i que preveu la subvenció nominativa que s'instrumenta amb aquest conveni.

b. El Consell Insular de Formentera, pagarà la subvenció, en la següent forma i terminis:

- Un 50 % de la subvenció (18.500 €) es pagarà al moment de signar-se el conveni, en concepte de pagament anticipat. Aquest pagament anticipat es condiciona a l'acreditació per part de la beneficiària d'estar el corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, d'acord amb l'art.34 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de subvencions. S'eximeix de la presentació de garanties d'acord amb l'Art.17.3 k) de la mateixa llei.

- La resta de subvenció (18.500 €) es procedirà a pagar, a partir de l'1 de juny de 2023, una vegada l'ARF hagi presentant una memòria d'haver dedicat al programa concertat els fons de l'anterior pagament i els SSTT del Consell elaborin informe tècnic que justifiqui l'adequada aplicació dels fons percebuts per l'ARF.

3.2. Compromisos de l'ARF

- Oferir el suport al Consell Insular de Formentera en matèria de producció i sanitat animal i en qualsevol altre actuació referent al benestar i identificació dels animals de les explotacions ramaderes integrades dins l'Agrupació de Defensa Sanitària.

- Realitzar les actuacions sanitàries acordades anualment en el Programa Sanitari comú.

- Justificació de la subvenció obtinguda: la justificació del compliment de les activitats en matèria de sanitat i millora dels sistemes productius per part de l'ARF es farà mitjançant la presentació, sota la responsabilitat del declarant, de la compta justificativa de les despeses, amb data límit 31 de gener de 2023, amb el contingut següent:

5. En vacunacions i tractaments antiparasitaris:

- Còpia del formulari d'actuacions de l'ADS.

- Relació de despeses que se'n deriva de les actuacions.

- Memòria descriptiva de les actuacions realitzades.

6. En altres actuacions veterinàries: Factures o documents que justifiquin les despeses i els costos de les actuacions emmarcades en el present conveni.

7. Factures relacionades amb el subministrament de llavors farratgeres com són la civada, la veça i l'alfals per a l'obtenció d'aliments destinats als animals.

8. Qualsevol altre documentació que es cregui convenient per a la correcta justificació de les actuacions efectuades emmarcades en el present conveni.

- ARF continuarà la seva labor d'assessorament cap als ramaders que pertanyen a l'associació, en referència a les actuacions que han de portar a terme de forma individual i que són obligatòries. Com són:

- Activitats de desinfecció, desinsectació i desratització de les instal·lacions.

- Desparasitacions externes del ramat oví, caprí i porquí, així com desparasitacions internes dels cans i gats existents a les explotacions.

- Registrar tot medicament subministrat als animals de producció al Llibre de registre de tractaments medicamentosos.

- Tot medicament amb prescripció veterinària s'ha d'administrar als animals segons la pauta marcada pels serveis veterinaris de l'ADS.

- Omplir les dades relatives a la informació de la cadena alimentària (ICA) quan es realitza la guia per a l'escorxador.

- Identificació amb cròtals amb el codi de l'explotació, de tots els anyells i cabrits amb destí a l'escorxador. Els cròtals seran subministrats per part de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Caça del Consell Insular de Formentera.

- Realitzar les guies de trasllat d'animals vius entre explotacions ramaderes, tant per l'espècie ovina i caprina, com per la porcina.

- Realitzar la declaració del cens d'animals de les explotacions ramaderes en el període obligatori comprés entre el 1 de gener i el darrer dia de febrer del any en curs.

- Complir la normativa relacionada amb el benestar animal

- Presentar, a partir del dia 1 de juny, memòria d'haver dedicat al programa concertat els fons de   l'anterior pagament i sol·licitar el pagament de l'altra 50% de la subvenció.

- Amb data límit 31 de gener del 2022, l'ARF haurà de justificar la destinació de la subvenció mitjançant una relació de factures de l'exercici 2021 i els corresponents justificants de pagament de les mateixes juntament amb una memòria de les actuacions realitzades.

3.3. Compromisos d'ambdós parts

La col·laboració entre les parts es concretarà mitjançant els programes o projectes acordats de forma anual, en els termes que quedin establerts en el present conveni i en altres acords de desenvolupament o instruments.

 

CAPÍTOL TERCER  COMISSIÓ DE SEGUIMENT

QUARTA. COMISSIÓ DE SEGUIMENT

4.1. Membres de la Comissió

a) Presidència: Conseller de la Conselleria d'Infraestructures, Sector Primari i Interior del Consell Insular de Formentera, o per la persona en la qual ho delegui

b) President de l'ARF o per la persona en la qual ho delegui

c) Un màxim de dos persones nomenades per cada part; totes elles membres amb veu i vot.

La persona que presideixi aquesta comissió podrà designar, a més de la resta de membres, com a secretari, amb veu i sense vot, a un funcionari del Consell.

4.2. Reunions

Es reuniran una vegada a l'any o tantes vegades com siguin necessàries a petició de qualsevol de les parts i ajustarà el seu funcionament, en allò no previst en aquest conveni, al que disposa la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, als seus articles 15 a 18, sobre règim jurídic i funcionament dels òrgans col·legiats.

4.3. Funcions

Les seves funcions seran:

a) avaluar els resultats del conveni i realitzar el seu seguiment;

b) definir i elaborar la proposta anual;

c) Interpretar i resoldre els dubtes i les controvèrsies que es puguin suscitar en l'aplicació i la interpretació de les clàusules d'aquest conveni.

CAPÍTOL QUATRE DISPOSICIONS FINALS

CINQUENA. Modificació del Conveni

Aquest conveni es podrà modificar de manera expressa i de comú acord entre les parts mitjançant la redacció i signatura d'addendes o annexos a aquest conveni.

SISENA. Causes d'extinció

Són causes d'extinció del Conveni:

  • El mutu acord de les parts que intervenen en el present Conveni;
  • La determinació unilateral del Consell, que podrà en qualsevol moment, desistir del present Conveni, sempre que existeixi una causa justificada d'interès públic;
  • La impossibilitat d'aconseguir l'objectiu o la finalitat prevista en aquest Conveni;
  • El incompliment dels compromisos adquirits per les parts en aquest Conveni;
  • Per decisió judicial declaratòria de la nul·litat del Conveni;
  • Qualsevol de les causes de resolució previstes en el marc normatiu vigent.

SETENA. Efectes de la resolució dels Convenis

El compliment i la resolució del present Conveni donarà lloc a la liquidació del mateix amb l'objecte de determinar les obligacions i els compromisos de cadascuna de les parts sempre que s'hagi realitzat en els termes i satisfent a ambdues parts, d'acord amb les seves respectives competències. En el moment de resolució del Conveni hauran d'estar liquidats tots els pagaments. No obstant, si concorre alguna de les causes de resolució del conveni i existeixen actuacions en curs d'execució, les parts podran acordar la continuació de les actuacions en curs que considerin oportunes, establint un termini improrrogable per a la seva finalització i transcorregut aquest s'haurà de liquidar el Conveni segons els termes abans esmentats.

VUITENA. Jurisdicció i fur

Aquest Conveni constitueix l'instrument a través del qual es canalitza una subvenció pel procediment de concessió directa previst en l'article 22.2.a de la Llei de general subvencions, perquè està prevista nominativament en els pressupostos generals del Consell Insular de Formentera.

El present conveni de col·laboració s'entén com una relació jurídica exempta de l'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, segons el que disposa al seu article

6.2. No obstant això, l'article 4 de la Llei de contractes del sector públic estableix que seran d'aplicació els principis generals de dita Llei per resoldre els dubtes i llacunes que poguessin presentar-se en el compliment del citat conveni.

Les parts que subscriuen aquest Conveni es comprometen a intentar resoldre en comú les diferències que puguin sorgir en l'aplicació i la interpretació d'aquest Conveni, en el sí de la Comissió de seguiment, creada a l'efecte. Però si això no és possible, les parts acorden sotmetre expressament les qüestions litigioses sorgides sobre la interpretació, la modificació, la resolució i els efectes d'aquest a la jurisdicció contenciosa-administrativa de les Illes Balears, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa- Administrativa.

NOVENA. Període de Vigència i entrada en vigor

El present conveni entrarà en vigor en el moment de la seva signatura i es mantindrà vigent fins el 31 de desembre de 2022 i no podrà ser renovat fins que s'hagin realitzat les justificacions de les despeses, amb data límit 31 de gener de 2023.

Les parts manifesten la seva conformitat amb el contingut íntegre de les estipulacions d'aquest Conveni i, com prova d'això, el signen i rubriquen en dos exemplars originals i autèntics a un sol efecte, en el lloc i la data que figuren a l'encapçalament, de la qual cosa el Secretari en dona fe.

La Presidenta,                      Per l'Associacióde Ramaders,                                El Secretari,

Ana Juan Torres                     Juan Antonio Yern Castelló                                      Àngel Custodio Navarro Sánchez.

 

ANNEX I PROGRAMA SANITARI COMÚ DE L'AGRUPACIÓ DE DEFENSA SANITÀRIA OVINA, CAPRINA I PORQUINA DE FORMENTERA (2023)

INTRODUCCIÓ

El programa sanitari que es presenta recull les següents línies de treball, que tenen previst acomplir-se sempre que la situació sanitària global no empitjori o canviï i es disposi del pressupost necessari destinat a tal finalitat.

El programa sanitari té com a finalitat millorar l'estatus sanitari de les explotacions, els seus rendiments, el benestar animal i l'assessorament als ramaders en matèria de maneig, reproducció, prevenció de malalties, gestió, comercialització i pràctiques higiènico-sanitàries, així com intentar millorar la qualitat dels fetges dels animals que es porten a escorxador per a aconseguir reduir la quantitat de decomisos (qüestió molt important per als ramaders de l'illa).

MARC LEGAL

Normativa reguladora estatal: Reial Decret 842/2011, de 17 de juny, pel qual s'estableix la normativa bàsica de les Agrupacions de Defensa Sanitària Ramadera (A.D.S. a partir d'ara) i es crea i regula el seu Registre Nacional.

Normativa reguladora autonòmica: Decret 42/2021, d'11 d'octubre, pel qual es regula el funcionament de les A.D.S. a l'àmbit de les Illes Balears.

DESCRIPCIÓ DE L'ADS DE RAMAT OVÍ, CAPRÍ I PORQUÍ DE FORMENTERA

L'Associació de Ramaders de Formentera es va inscriure al registre provincial d'associacions el 12 de febrer del 1993, amb els objectius de fomentar, millorar i rentabilitzar la producció dels ramats ovins i caprins de l'illa, així com defendre els interessos dels ramaders.

L'11 d'abril del 2021 es modificaren els estatuts de l'Associació, constituint-se com a A.D.S. multi espècie (ordre del 26 de maig de 1992) d'acord amb l'establert al RD 842/2011 del 17 de juny. Des d'aleshores, s'ha augmentat la sanitat i la productivitat de les explotacions ramaderes i ens encaminem a posar en pràctica l'aplicació d'un programa sanitari comú.

Actualment, la nostra ADS consta d'una veterinària d'explotació, autònoma, que fa les campanyes de vacunació i desparasitació ordinàries (biannuals) i les extraordinàries, lligades a la seva formació, que puguin donar-se, com ho serien les urgències, tots els dies de l'any exceptuant aquells destinats a les vacances.

Com a mitjans tècnics, l'ADS disposa d'una furgoneta amb nevera portàtil, una oficina amb magatzem i nevera per tenir els medicaments i vacunes adequadament conservats, un microscopi, un telèfon mòvil a disposició dels ramaders 24 hores al dia, 7 dies a la setmana, i un ordinador compartit a l'anomenada oficina. Aquesta està ubicada físicament a Formentera, al Polígon Industrial Can Bonet, Cooperativa del camp, 07860, Illes Balears.

Avui en dia l'ADS de de Formentera es composa de 100 explotacions inscrites de les quals 96 tenen animals, amb un total de 717 ovins adults reproductors, 286 caprins adults reproductors, 282 animals entre animals de recria i animals d'engreix (189 anyells i 93 cabrits), així com 26 porquins reproductors.

PROGRAMA SANITARI COMÚ

Atès que des que l'ADS va iniciar la seva activitat s'han pogut observar lesprincipals patologies presents a l'illa i que les patologies dels petits remugants són similars, tenint en compte la normativa esmentada a la introducció i el Reglament (CE) 429/2016 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2016, relatiu a les malalties transmissibles dels animals, en el seu annexe II.

S'estableix el següent Programa Sanitari per a les espècies ovina i caprina conjuntament amb l'objectiu de realitzar una actuació integral de sanitat animal dels ramats de remugants de l'illa. És amb aquesta finalitat que es realitzaran mínim dues visites a l'any a cada explotació.

En aquestes dues visites s'assessorarà als ramaders segons les condicions i aptituds que s'observin, per tal de millorar la higiene i el benestar dels animals.

A més s'aplicaran les següents actuacions sanitàries:

1. Programa de vigilància i control de les enterotoxèmies .

1.1. Vacuna per a enterotoxèmia.- Es realitzarà dos cops a l'any, preferiblement al principi de la primavera i de la tardor, fent-lo coindicir amb l'època de la paridera. Es vacunaran tots els animals adults de les espècies ovina i caprina presents a l'explotació al moment de la visita, així com es recomanarà la vacunació del baciu de més de dos mesos d'edat.

1.2. Vacuna per a tètanus.- Aquesta es realitza conjuntament amb l'anterior. Es vacunarà amb Toxipra Plus®, vacuna inactivada de carboncle simptomàtic, enterotoxèmia (basquilla), hepatitis necròtica i tètanus, dels Laboratoris Hipra.

Durant la vacunació s'utilitzen llapissos marcadors per distingir els animals ja tractats dels que no. A l'any es gasten aproximadament 4 llapissos marcadors en les 96 explotacions que consten com a associades i que encara tenen animals.

2. Altres vacunes.

Segons les necessitats de la campanya ramadera i l'aparició de diferents patologies, es podrien implementar altres vacunes dins el programa sanitari, així com adaptar la vacunació biannual als retrassos de les èpoques de paridera (cosa que es ve observant els dos darrers anys, associat en certa manera als canvis climàtics i la disponibilitat d'aliments).

Referent a l'anterior, podríem parlar de la detecció de Febre Q en diferents explotacions, a l'espera de confirmació per PCR, on s'hauria de procedir a la vacunació un cop confirmats els focus.

Així mateix, atès a la situació epidèmica de llengua blava declarada al 2021 a les Illes Balears, s'està procedint a la vacunació de tota la campanya ramadera susceptible de veure's afectada (espècie ovina, majors de 2 mesos d'edat) un cop a l'any, coincidint amb el mesos de juliol/agost, amb la vacuna Syvazul® de Laboratoris Syva (virus de llengua blava inactivat) i que està subvencionada i subministrada per l'IRFAP.

3. Desparasitació interna i externa.

La desparasitació interna es realitzarà dos cops a l'any, amb Closantel / Albendazol en proporció 2:1.

El programa de desparasitació externa es durà a terme mitjançant un producte d'aplicació tòpica, oral o injectable enfront ectoparàsits (puces i paparres), insectes (mosques i mosquits) i Oestrus spp.

Per la desparasitació externa

s'utilitzaran els antiparasitaris Ivermectina o Cipermetrina, segons les necessitats del ramat però mínim un cop a l'any. Tant la Ivermectina com el Closantel (que ja s'administra en la desparasitació interna) oral, serien efectius vers a Oestrus spp. Es posarà a disposició del ramader l'anomenat producte i se l'instruirà en el seu ús correcte (tant en quant a aplicació i maneig segur per a animals i persones com en temps d'espera).

4. Programa de bioseguretat.

Amb actuacions de formació i assessorament sobre temes relacionats amb la bioseguretat a les granges, models de registres, així com instruccions de neteja i desinfecció de les instal·lacions i estris quan es detectin malalties als animals i també enfocar una bona neteja i desinfecció de manera quotidiana, així com a explicar la importància d'usar roba específica durant la interacció amb el ramat per part del ramader.

Assessorar amb neteja-desinfecció-desinsectació “tot dins / tot fora” en aquest ordre:

- Neteja i eliminació de fems i brutor grosera, ajudats per detergent i aigua calenta

- Correcta desinfecció amb desinfectants tipus lleixiu o amonis quaternaris, respectant temps d'espera si n'és el cas. Es recomanarà que llegeixin bé l'etiquetat dels productes per a la dosificar correctament i no infringir els períodes d'espera recomanats.

Aquests passos són molt importants per a disposar d'una explotació amb la sanitat adequada, ja que sense una bona higiene dels corrals totes les actuacions que es puguin efectuar després en forma de medicina preventiva no seran igual d'eficients. Amb la neteja i desinfecció aconseguim reduir les possibles càrregues bacteriana i viral, disminuint de forma directament proporcional la possibilitat d'infecció dels animals.

També es realitzarà un tractament insecticida a tot el corral.

5. Sanejament i extracció de troncs encefàlics

Es prendran mostres de sang a tots els ramats ovins i caprins que hagin sigut seleccionats per l'IRFAP, per analítica de Brucel·losi. Les mostres seran enviades a l'IRFAP de Mallorca.

A més, es procedirà a l'extracció de troncs encefàlics d'oví i/o caprí majors d'un any d'edat per a la identificació de Scrapie.

Relatiu a aquesta feina, el nombre de mostres i la selecció d'explotacions ens serà comunicat per l'IRFAP.

6. Identificació dels animals.

Realització de les tasques d'identificació electrònica d'oví i caprí segons les directius tècniques del SEMILLA (Servei de Millora Agrària) amb el material subministrat per la citada entitat (bolus ruminals i crotals), al mateix temps que es realitzin les actuacions sanitàries s'efectuarà el control i la identificació dels animals majors de 6 mesos que hagin de restar a l'explotació com a reproductors o que hagin de ser traslladats a una altra explotació.

Si hi hagués animals que haguéssin perdut la identificació (ja sigui de cròtals o de bolus ruminals) es facilitaria al ramader la comanda de duplicats.

També es revisaran i cumplimentaràn els llibres d'explotació, llibres de registre de tractaments medicamentosos i les cartilles ramaderes i s'informarà als ramaders de la importància, obligacions i responsabilitats en relació a les campanyes de sanejament esmentades i al sistema d'identificació dels animals.

En el cas dels porquins, s'estableixen els següents punts al Programa Sanitari amb l'objectiu de realitzar una actuació integral de sanitat animal de l'illa. És amb aquesta finalitat que es realitzaran mínim dues visites a l'any a cada explotació.

En aquestes dues visites s'assessorarà als ramaders segons les condicions i aptituds que s'observin, per tal de millorar la higiene i el benestar i s'aplicaran les següents actuacions sanitàries:

1. Programa de vigilància i control del mal roig i la parvovirosi.

1.1. Vacuna.- Es realitzarà dos cops a l'any en aquells animals súids reproductors que hagin estat vacunats prèviament (2-3 setmanes prèvies a la cubrició) i en individus no vacunats amb anterioritat s'administraràn dues dosis a partir dels 6 mesos d'edat, fent coincidir la segona dosi amb que faltin de 3 a 4 setmanes per a la cubrició o monta.

Es vacunarà amb Eryseng Parvo®, vacuna inactivada enfront Parvovirus porquí i erisipela porquina, dels Laboratoris Hipra.

Habitualment els animals de l'espècie porcina que són vacunats es troben estabulats de forma individual i no és necessari marcar-los. Quan la situació és diferent, es marquen amb els mateixos llapissos marcadors del bestiar oví i caprí.

2. Altres vacunes.

Segons les necessitats de la campanya ramadera i l'aparició de diferents patologies, es podrien implementar altres vacunes dins el programa sanitari, així com adaptar la vacunació biannual a èpoques de cubrició/monta diferents.

3. Desparasitació interna i externa.

La desparasitació interna es realitzarà dos cops a l'any, amb Levamisol (Vermivet® solución oral). Es recomanarà també la desparasitació dels porquins d'engreix en la mateixa pauta que els reproductors.

La desparasitació externa amb l'antiparasitari Foxima, d'aplicació tòpica, segons les necessitats de l'animal, almenys un cop l'any.

4. Programa de bioseguretat.

Amb actuacions de formació i assessorament sobre temes relacionats amb la bioseguretat a les granges, models de registres, així com instruccions de neteja i desinfecció de les instal·lacions i estris quan es detectin malalties als animals i també enfocar una bona neteja i desinfecció de manera quotidiana, així com a explicar la importància d'usar roba específica durant la interacció amb el ramat per part del ramader.

Assessorar amb neteja-desinfecció-desinsectació “tot dins / tot fora” en aquest ordre:

- Neteja i eliminació de fems i brutor grosera, ajudats per detergent i aigua calenta

- Correcta desinfecció amb desinfectants tipus lleixiu o amonis quaternaris, respectant temps d'espera si n'és el cas. Es recomanarà que llegeixin bé l'etiquetat dels productes per a la dosificar correctament i no infringir els períodes d'espera recomanats.

Aquests passos són molt importants per a disposar d'una explotació amb una sanitat correcte, ja que sense una bona higiene dels corrals totes les actuacions que es puguin efectuar després en forma de medicina preventiva no seran igual d'eficients. Amb la neteja i desinfecció aconseguim reduir la càrrega bacteriana i viral, disminuint de forma directament proporcional la possibilitat d'infecció dels animals.

També es realitzarà un tractament insecticida a tot el corral.

5. Sanejament.

Es prendran mostres de sang de tots els suids reproductors per a la detecció de la malaltia d'Aujezsky un cop a l'any. Les mostres s'enviaran a l'IRFAP de Mallorca. Relatiu a aquesta feina el nombre de mostres i la selecció d'explotacions ens serà comunicat per l'IRFAP.

Els següents punts a tractar seran comuns tant per les explotacions d'oví/caprí com per les de porquí.

1. Diagnòstics laboratorials.

Per al millor control de les malalties o detecció de noves afeccions, es poden realitzar presa de mostres i/o necròpsies per al diagnòstic laboratorial.

També es poden prendre mostres de femtes per al control de paràsits interns.

Segons el tipus de patologia de què es sospiti, la mostra es remitirà a on es consideri oportú (IRFAP, Laboratori privat, etc).

2. Urgències.

La veterinària de l'A.D.S. també atén urgències i/o casos clínics que es desenvolupin al llarg de la setmana fora d'horari laboral.

El més freqüent són:

- parts distòcics,

- atacs de cans,

- animals decaiguts o postrats,

- diarrees i indigestions,

- problemes respiratoris,

- apatia i anorèxia

3. Estudis epidemiològics i xarxa de vigilància de malalties de declaració obligatòria.

Durant l'execució del programa sanitari, prenent com a punt de partida les malalties detectades a la zona d'actuació s'elaborarà un estudi epidemiològic bàsic anual de la sanitat dels ramats associats.

Es col·laborarà amb l'administració pública en la xarxa de vigilància epidemiològica, en programes de vigilància contra les EETs, Brucel·losi, Febre Q, Llengua Blava i altres que es puguin establir.

4. Programa de vigilància específica de determinades malalties.

Es realitzaran les actuacions convenients i els tractaments adequats en relació al control de les malalties publicades al Reglament (CE) 429/2016 del Parlament Europeu i del Consell, de 9 de març de 2016, relatiu a les malalties transmissibles dels animals, en el seu annexe II.

En quasi tots els casos com a prevenció i/o control s'intentarà erradicar la malaltia en els reservoris, identificant i eliminant els animals dels ramats afectats, així com vacunant els animals susceptibles. També s'implantaran les mesures d'higiene i protecció necessàries per a reduir l'exposició dels ramaders als espais de feina i el tractament adequat dels aliments i productes derivats d'animals potencialment contaminats.

LLENGUA BLAVA

OVÍ I CAPRÍ

En els ovins afectats, els signes clínics són variables i poden incloure febre, hemorràgies, ulceració del teixit oral i nasal, sialorrea, descàrrega nasal, edema de llavis, llengua i mandíbula, inflamació del rodet coronari i coixeres, debilitat, depressió, pèrdua de pes, diarrea profusa, vòmits, pneumonia i cianosis, que provoca el color blau de la llengua, avortaments i interrupció en el creixement de la llana.

La lluita contra aquesta malaltia es basa en mesures preventives higiènicosanitàries i evitar l'entrada de portadors virèmics i l'establiment de mesures de protecció davant dels vectors, com ho serien insecticides, tractament dels purins i dels locals de les explotacions on són els animals per limitar la població de Culicoides.

Es recomana als ramaders tancar el ramat a la nit per reduir el risc d'infecció i transmissió.

FEBRE AFTOSA

OVÍ, CAPRÍ I PORQUÍ

Els signes clínics inclouen depressió, anorèxia i coixera. Es poden observar vesícules a la llengua i al coixinet dental, i al rodet coronari de les peülles. Les lesions produïdes en ovins solen ser transitòries. Pot provocar la mort súbita per miocarditis en anyells i avortaments en ovelles reproductores.

FEBRE DE LA VALL DEL RIFT

OVÍ I CAPRÍ

La malaltia es caracteritza per debilitat aguda, avortaments i altes taxes de mortalitat i morbilitat.

L'espècie més afectada és l'oví, on els avortaments poden arribar a ser del 100%.

BRUCEL·LOSI

OVÍ, CAPRÍ I PORQUÍ

La malaltia es caracteritza per la presencia d'avortaments, retenció de placenta, orquitis, epididimitis i rarament artritis, amb excreció de la bacteria a través de la llet.

Produeix malaltia clínica o subclínica als ramats ovins, produint disminució de la fertilitat, orquitis i epididimitis en moltons i avortaments i placentitis en ovelles, així com augment de les morts perinatals.

Aquesta malaltia també pot afectar als ramats caprins i als suids, amb simptomatologia molt similar a la presentada en ovins.

Les actuacions actuals són de sanejament aleatori ja que Formentera té la qualificació sanitària M4 (oficialment indemne a brucel·losi). Si es detectàs la malaltia s'hauria de sacrificar tota la cabanya ramadera afectada i fer zones de protecció i vigilància al voltant.

SCRAPIE

OVÍ I CAPRÍ

No existeix tractament per als animals afectats, només sacrifici. Es col·labora amb l'IRFAP fent la campanya d'extracció de troncs encefàlics per analitzar la casuística.

CARBONCLE BACTERIÀ

OVÍ I CAPRÍ

Afecta a petits remugants. Es dona de forma hiperaguda, on el signe més característic és la mort súbita. Alguns animals poden observar-se amb tremolors, atàxia i dificultat respiratòria. La majoria solen ser trobats morts, amb marcat meteorisme i poc rigor mortis, sortida de líquid sanguinolent pel nas i l'anus i ràpida descomposició. Una característica comú és que animals aparentment sans moren de sobte sense símptomes evidents de malaltia.

Administració d'antibiòtics com a tractament i de forma preventiva, quarantena d'animals nous.

EQUINOCOCCOSI

OVÍ I CAPRÍ

En els ramats infectats per E. Granulosus es poden produir: disminució del creixement, de la producció de llet, carn i llana, de la taxa de natalitat, així com pèrdues lligades al decomís d'òrgans en la inspecció postmortem. Però com els quists creixen molt lentament, molts animals infectats es sacrifiquen abans de que hagin manifestat símptomes.

La prevenció i tractament es basen en tractar als cans presents de ramats amb medicaments antiparasitaris tipus praziquantel i evitar la carn crua per menjar.

TUBERCULOSI

OVÍ, CAPRÍ I SÚIDS (molt rarament)

És una malaltia de curs lent, consuntiva, que debilita l'animal i pot trigar mesos o anys en mostrar els primers símptomes, que solen ser: caquèxia, anorèxia, aprimament, febre fluctuant, disminució de la producció de llet, dificultat respiratòria i tos seca intermitent.

PARATUBERCULOSIS

OVÍ I CAPRÍ

El signe clínic més comú en petits remugants és la pèrdua de pes. Un 10-20% dels casos pot presentar diarrea. Els casos es presenten de forma esporàdica i en moments concrets com la gestació, lactació, canvis d'alimentació, augment d'estrès o infeccions.

FIEBRE Q

OVÍ I CAPRÍ

En animals pot ser assimptomàtica, però si es manifesta es pot veure infertilitat, avortaments, mortalitat neonatal i parts prematurs. Els avortaments solen ser al final de la gestació i es poden presentar conjuntament amb retenció placentària. A vegades es presenta juntament amb peripneumonia, metritis, conjuntivitis i artritis, però no és freqüent.

PNCC

CAPRÍ

La pleuroneumonía contagiosa caprina (PNCC) és una malaltia que afecta a les cabres i a algunes espècies de remugants salvatges, causada per Micoplasma capricolum subespecie capripneumoniae (Mccp). En les cabres, es manifesta amb anorexia, febre i signes respiratoris, com disnea, polipnea, tos y rinorrea.

Les formes aguda i subaguda de la malaltia es caracteritzen per una pleuropneumonia serofibrinosa unilateral amb vessament pleural intens.

PPC

PORQUÍ

La malaltia té formes agudes i cròniques i pot ser greu, amb una alta mortalitat, o lleu, inclús inaparent. En la forma aguda de la malaltia, en tots els grups d'edat, hi ha febre, anorexia, apatia, debilidtat, conjuntivitis, estrenyiment alternat amb diarrea, ambulació erràtica. Dies després de l'inicio dels signes clínics, les orelles, l'abdomen i la cara interna de les extremitats poden presentar una decoloració púrpura. Els animals amb la malaltia aguda moren en un plaç d'1-2 setmanes.

PPA

PORQUÍ

La pesta porcina africana és una malaltia vírica que afecta a porcs i porcs senglars i que sol ser mortal. No té vacuna ni cura. Per aquest motiu, té greus conseqüències socioeconòmiques en els països afectats. Els éssers humans no es veuen afectats per la malaltia.

Els símptomes típics de la pesta porcina africana són similars als de la pesta porcina clàssica i, per distinguir-les, sol ser necessari un diagnòstic de laboratori. Els símptomes consisteixen, entre d'altres, en febre, anorexia, apatia, avortaments, hemorràgies internes i hemorràgies visibles en oïdes i ingles. Pot inclús produïr-se la mort súbita.

AUJEZSKY

PORQUÍ

En els suids, els símptomes clínics varien segons l'edat de l'animal; en los porquins de menys d'una setmana d'edat, els símptomes són febre i anorèxia, seguits ràpidament per tremolors, pedaleig, convulsions o altres símptomes relacionats amb el SNC. Alguns pateixen paràlisi en les extremitats posteriors i adopten la postura de “gos assegut”, altres es tomben, pedalegen o caminen en cercles. Els porquins poden morir en només hores sense presentar símptomes; la mortalitat en aquesta franja d'edat és molt elevada; un cop es presenten signes neurològics, l'animal mor generalment entre les 24 i les 36 hores. Signes similars es presenten en porquins majors, però l'índex de mortalitat és més baix. També s'han documentat vòmits i signes respiratoris en el grup de major edat.

En els porquins destetats, la malaltia d'Aujeszky es presenta principalment com una malaltia respiratoria els símptomes són febre, anorèxia, pèrdua de pes, tos, estornuts, conjuntivitis i dispnea. La malaltia respiratoria pot complicar-se amb infeccions bacterianes secundaries. Ocasionalment se pueden observar signes d'afecció del SNC. Els porquins destetats tendeixen a recuperar-se entre 5 i 10 dies post aparició de símptomes.

En els adults, la infecció per lo general és moderada o pot passar desapercibida, amb predomini de signes respiratoris; no obstante, alguns animals adults poden desarrollar signes respiratoros greus que poden derivar

en pneumonía. En casos esporàdics, poden manifestar-se signes neurològics que varien en la seva gravetat: des de tremolors musculars lleus fins a convulsions. Les trujes prenyades poden reabsorbir fetus infectats, avortar o parir neonats dèbils i tremolosos; les camades afectades poden contenir porquins normals, mortinats i dèbils.

Per els ramats bovins i ovins, la malaltia d'Aujeszky resulta quasi sempre mortal en el transcurs de dies. El primer símptoma és prurígen intens en una àrea cutànea puntual; pel general, això es manifesta perque l'animal no deixa d'automutilar-se la pell. Els animals afectats es debiliten progressivament fins arribar a la postració. Són freqüents les convulsions, brams, retxinar de dents, arrítmies i la taquipnea i dispnea.

SÍNDROME DISGENÈSIC I RESPIRATORI PORQUÍ

Existeixen dos síndromes associats al SDRP; el fracàs de la reproducció en las trujes i la malaltia respiratòria en els juvenils. El fracàs de la reproducció es caracteritza per infertilitat, avortaments, mortalitat perinatal o nascuts dèbils que en general moren poc després del naixement degut a la malaltia respiratòria i a infeccions secundaries. L'estat de gestació, l'estat inmune de la truja i la virulència del virus determinen els efectes de la infecció.

En els mascles i trujes joves i adultes de reposició no creuades, es pot observar febre i anorèxia, però la infecció és amb freqüència inaparent.

Els símptomes són dispnea, febre, anorèxia i apatia, decoloració vermella del cos i cianosi dels pabellons auriculars.

RÀBIA

OVÍ, CAPRÍ I SÚIDS

Els animals afectats de ràbia solen presentar excitació, debilitat del terç posterior, contracció muscular generalitzada, ptialisme, sialorrea deguda a la paràlisis de la musculatura faríngea i dacriorrea.

Actualment les Illes Balears estan lliures de ràbia.

VEROLA

OVINA I CAPRINA

La verola ovina i caprina són malalties que es caracteritzen per febre, pàpules o nòduls generalitzats, vesícules, lesions internes i mort de l'animal.

Aquesta darrera com a malaltia emergent a Andalusia i Castella La Manxa actualment. A Espanya, la malaltia és de declaració obligatòria (D.O.) i és imperatiu realitzar el sacrifici immediat dels animals afectats.

PESTE (VPPR)

OVÍ I CAPRÍ

La gravetat de la malaltia varia amb l'espècie, la inmunitat de l'animal al virus i la raça. Quan s'exposen per primera vegada es poden veure febre elevada, depressió greu i mort, tot i que el més comú és febre alta repentina, somnolència, marcada depressió i apatia.

Les descàrregues oculars i nasals ocurreixen poc després i es tornen mucopurulentes degut a infeccions secundàries. Als pocs dies, es pot veure hiperèmia de les genives i petits focus necròtics grisos en cavitat oral, pel que també apareixen ptialisme i sialorrea. Més endavant apareix diarrea profusa, aquosa i fètida, taquipnea i disnea, tos i signes de pneumonia. Hi pot haver avortaments.

En cas de que es produeixi un brot, les mesures recomanades consistirien en el sacrifici dels animals afectats i control dels desplaçaments d'animals vius per a evitar que la malaltia s'expandeixi a altres àrees. S'ha dessarrollat una vacuna preventiva que en cas de risc es podria fer servir.

5. Programa de formació sanitària per als ramaders de les explotacions integrades a l'ADS.

Formació dels ramaders sobre qualitat, traçabilitat, benestar animal, normativa i gestió mediambiental de residus, nutrició animal, maneig del ramat, , malalties més freqüents, instal·lacions adequades, transport d'animals vius, parasitosis freqüents així com assessorament en bioseguretat, instruccions de neteja i/o desinfecció que s'aplicaran quan es detectin malalties en els animals, etc.

La temàtica dels cursos de formació serà acordada amb l'àrea de Medi Rural de Formentera i la junta directiva de l'ADS de Formentera, sempre tenint en compte els temes proposats pels ramaders, que siguin de reciclatge per a ramaders consolidats o de nou aprenentatge per a joves / nous ramaders, amb la freqüència que es consideri adient i sempre que hi hagi malalties noves o emergents per tal de solucionar els dubtes que puguin sorgir.

6. Apropament de la funció de l'ADS i avantatges de pertànyer-hi als ramaders de la zona que no en són membres.

7. Altres.

Es visitaran el 100% de les explotacions pertanyents a l'ADS i es vacunarà i desparasitarà el 100% dels animals susceptibles de ser tractats, tant en oví/caprí com en súids.

Es realitzaran totes aquelles actuacions necessàries per aconseguir els objectius de l'associació.

Programa sanitari elaborat i signat per la veterinària tècnica de l'ADS de Formentera, Loana Fraga Bornschein, col·legiada número 755 al Il·lustre Col·legi de Veterinaris de les Illes Balears.”

Vist que el secretari informa que hom ha d'estar, en qualsevol cas, a l'establert a l'article 96.2 sobre Contingut [de les competències pròpies -activitat de foment] i a la disposició addicional novena, sobre Normativa en matèria de subvencions de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. I així s'ha d'afegir a l'acord.

La Junta de Govern, en exercici de les seues competències [articles 130.2, 132 (en relació a l'article 28) i 134 de la Llei 4/2022, 28 de juny, de consells insulars], sobre la base d'allò proposat (que conforme als articles 35 i 88.3 i 6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques suposa la motivació d'aquest acte) i el que ha informat de paraula el secretari, adopta, per unanimitat, el següent

ACORD

ÚNIC. - Aprovar la proposta transcrita que es dona aquí per reproduïda, en el ben entès que hom estarà, en qualsevol cas, a l'establert a l'article 96.2 sobre Contingut [de les competències pròpies -activitat de foment] i a la disposició addicional novena, sobre Normativa en matèria de subvencions de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. I així s'ha d'afegir a l'acord.

(...)

La qual cosa es fa públic per a general coneixement.

 

Formentera, 17 de maig de 2023

La presidenta Ana Juan Torres