Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 331501
Aprovació definitiva del Reglament pel qual s’estableixen els criteris d’autorització dels centres d’atenció infantil per a nins i nines de 0 a 3 anys per a l’illa de Mallorca
Aprovat definitivament en el Ple del Consell de Mallorca, a la sessió ordinària celebrada el dia 13 d'abril de 2023 i transcorreguts els quinze dies hàbils a que fan referència els articles 70.2 i 65.2 de la Llei 7/85 de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local sense haver-se presentat cap requeriment per l'anul·lació de l'acord adoptat, es fa públic, als efectes oportuns, que s'entén aprovat definitivament el Reglament pel qual s'estableixen els criteris d'autorització dels centres d'atenció infantil per a nins i nines de 0 a 3 anys per a l'illa de Mallorca, el qual s'adjunta com a annex.
No obstant l'anterior, contra aquest acord, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar directament el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent a la seva publicació.
Palma, 17 de maig de 2023
La presidenta de l'IMAS i consellera executiva de Drets Socials Sofia Alonso Bigler
Reglament pel qual s'estableixen els criteris d'autorització dels centres d'atenció infantil per a nins i nines de 0 a 3 anys per a l'Illa de Mallorca
Índex
PREÀMBUL
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació
Article 2. Finalitat
TÍTOL II. CENTRES D'ATENCIÓ INFANTIL
Article 3. Centre d'atenció infantil
Article 4. Denominació genèrica, específica i publicitat
Article 5. Condicions de seguretat, sanitat i accessibilitat
TÍTOL III. DIRECTRIUS PER A L'AUTORITZACIÓ DELS SERVEIS
Capítol I
Disposicions generals
Article 6. Competència per a autoritzar
Article 7. Autorització del servei
Article 8. Inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials
Capítol II. Condicions materials dels centres d'atenció infantil
Article 9. Espais i instal·lacions
Article 10. Àrea de direcció, administració i reunions
Article 11. Espai per als aliments
Article 12. Magatzems
Article 13. Banys de persones adultes
Article 14. Espais exteriors
Article 15. Seguretat dels espais, mobiliari i instal·lacions
Article 16. Altres usos de les instal·lacions del centre d'atenció infantil
TÍTOL IV. FUNCIONAMENT I ORGANITZACIÓ DELS CENTRES
Capítol I. Recursos humans
Article 17. Unitats d'atenció infantil i nombre màxim d'infants
Article 18. Qualificació dels i les professionals
Article 19. Nombre de professionals
Article 20. Funcions de la direcció
Capítol II. Condicions funcionals dels centres d'atenció infantil
Article 21. Calendari i horari dels centres
Article 22. Condicions generals
Article 23. Documentació dels centres d'atenció infantil
Article 24. Informació, cooperació, col·laboració i participació de les persones progenitores o tutores dels infants
Article 25. Plans d'atenció als infants
Article 26. Promoció i hàbits saludables
TÍTOL V. INSPECCIÓ I RÈGIM SANCIONADOR
Article 27. Règim general
Disposició addicional primera. Avaluació interna i externa dels centres d'atenció infantil.
Disposició transitòria primera. Adaptació dels centres que desenvolupen les activitats regulades en aquest reglament
Disposició transitòria segona. Autorització provisional
Disposició transitòria tercera. Autorització extraordinària condicionada
Disposició final. Entrada en vigor.
PREÀMBUL
I
La Convenció sobre els drets de l'infant, promulgada per l'Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989 i ratificada per Espanya el 30 de novembre de 1990, en els articles 28 i 29, reconeix el dret de l'infant a l'educació i fixa els criteris cap a on ha d'anar adreçada l'educació infantil.
En el 2017, la Xarxa Europea de Política Social, arran de la Recomanació de la Comissió Europea als estats membres de 20 de febrer de 2013 sobre la pobresa infantil titulada «Invertir en la infància: trencar els cicles de desavantatges», la qual considera que invertir en l'educació de la primera infància i en uns serveis de qualitat per a aquesta etapa és una inversió eficaç per fer front a la desigualtat i als reptes als quals han d'enfrontar-se els infants desfavorits, va analitzar desenvolupament del text en 35 països europeus i va publicar un informe detallat que conclou que és necessari augmentar l'accessibilitat i la qualitat dels serveis de l'educació infantil, així com abordar les desigualtats i els problemes d'accés a les escoles infantils.
En el cas concret d'Espanya, segons consta en el document marc, es recomana establir com a prioritat una política d'educació infantil des de les primeres etapes de la vida, com a instrument per facilitar la conciliació de la vida familiar i la laboral, per reduir les desigualtats socials i per millorar les oportunitats dels infants procedents dels entorns socials, econòmics i culturals més vulnerables.
Per a l'elaboració del present reglament s'ha tingut en compte la Llei 8/2018 de 31 de juliol de suport a les famílies I més concretament l'article 25 que fa referència al fet que les administracions públiques de les Illes Balears han d'establir i impulsar mesures que fomentin la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, sota el principi de corresponsabilitat.
La Llei Orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència enfront de la violència, defineix el concepte de violència vers a la infància i el bon tracte, recull els drets dels infants a ser escoltats, a l'atenció integral, a intervenir en el procediment judicial o assistència jurídica gratuïta; regula el deure de comunicació de situacions de violència així com la sensibilització, prevenció i detecció precoç i els diferents àmbits d'actuació en els centres.
Per garantir una educació de qualitat i equitativa a l'etapa de 0 a 3 anys, la Comissió d'Assumptes Socials i Drets Humans del Parlament de les Illes Balears va aprovar, en la sessió de 26 de febrer de 2018, la Proposició no de llei, RGE núm. 16956/17, relativa a l'educació de 0 a 3 anys. Entre altres acords, el Parlament de les Illes Balears va acordar instar el Govern de les Illes Balears i els consells insulars perquè, des de l'àmbit de la Conferència de Presidents, s'impulsàs la creació d'una comissió tècnica de treball encarregada d'elaborar un document marc en què s'analitzàs la realitat dels infants de 0-3 anys a les Illes Balears.
La Comissió Tècnica de Treball de 0 a 3 anys (PNL 16956-17), en la qual participaren experts i expertes en la matèria, va aprovar ,en data 30 de juliol de 2018 ,un document sobre mesures urgents per a l'equitat a l'etapa de 0 a 3 anys.
El dia 9 d'octubre de 2018, aquesta mateixa Comissió Tècnica va aprovar el document «Recomanacions en relació amb els centres d'educació infantil privats i els centres no autoritzats (0-3)», en què, entre altres aspectes, es recomana incentivar de manera urgent l'adaptació dels centres actualment no autoritzats o la reconversió d'aquests centres en centres d'educació infantil degudament autoritzats. El dia 10 de gener de 2019, aquesta Comissió Tècnica ratificava per unanimitat els acords ressenyats i els incloïa en el document marc «L'educació dels infants de 0 a 3 anys i la necessària equitat».
La Comissió Tècnica de Treball va elaborar unes propostes de modificació de la normativa i de mesures urgents per a l'equitat que recullen les principals consideracions i recomanacions orientades a garantir l'accés dels infants al primer cicle de l'educació infantil, en què es remarca la necessitat de garantir una inversió suficient per consolidar i promoure una etapa educativa de 0 a 3 anys de qualitat, comptant amb la col·laboració dels ajuntaments i consells insulars més afectats.
Aquest document marc es va remetre al Govern i als consells insulars per tal que ,a partir del seu contingut ,es dugués a terme el desenvolupament de propostes de modificacions o de noves normatives amb relació a la proposta de normativa per regular i autoritzar els centres que atenen regularment infants de fins a 3 anys sense comptar amb autorització de la Conselleria d'Educació.
II
La població menor d'edat constitueix un dels sectors de la societat més vulnerables per la seva pròpia naturalesa i, per això, requereix una protecció especial, la qual ha de ser reconeguda i exercida amb totes les garanties pel conjunt de les administracions públiques.
Per aquest motiu, es fa necessari i oportú solucionar el nombre indeterminat de centres no autoritzats que no tenen cap altra autorització llevat de la llicència d'activitats i, tanmateix, atenen regularment infants en edat de 1r cicle d'educació infantil. Segons dades recollides l'abril de 2018 per la Conselleria d'Educació a través dels Equips d'Atenció Primerenca (EAP), que són els serveis interdisciplinaris d'orientació i suport dels centres educatius de primer cicle d'educació infantil (0-3) que conformen les xarxes educatives de centres de primer cicle d'educació infantil, es va fixar en 155 els centres existents d'aquesta tipologia a Mallorca durant aquell any.
És evident que des de l'administració educativa s'ha anat estimulant la reconversió del màxim de centres no autoritzats l'any 2019 en centres de primer cicle d'educació infantil durant els anys 2020 i 2021. A més, aquesta realitat es veu reflectida a la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació en la qual, a l'article 12 , s'estableix que els centres que acullen de manera regular durant el calendari escolar nins i nines amb edats entre zero i sis anys hauran d'estar autoritzats per les administracions educatives com a centres d'educació infantil.
L'article 39 de la Constitució estableix els principis rectors dels poders públics en matèria de política social i econòmica: la protecció social, econòmica i jurídica de la família i dels fills, i les obligacions paternes envers els fills. Juntament amb l'article 9.2, s'atribueix als poders públics el deure de promoure les condicions per tal que les llibertats i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives; remoure els obstacles que n'impedeixin o en dificultin la plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans i ciutadanes en la vida pública, econòmica, cultural i social.
L'article 70.4, de Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, estableix que són competències pròpies dels consells insulars, a més de les que els siguin atribuïdes per la legislació estatal, les matèries següents: serveis socials i assistència social; desenvolupament comunitari i integració; política de protecció i atenció a les persones dependents; complements de la seguretat social no contributiva; voluntariat social, i polítiques d'atenció a les persones i als col·lectius en situació de pobresa o necessitat social. Així mateix, l''article 72.1 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, determina que,. en les competències que són atribuïdes com a pròpies als consells insulars, aquests exerceixen la potestat reglamentària.
La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars estableix el marc jurídic fonamental de l'organització, el funcionament i el règim jurídic dels consells insulars i de les entitats que depenen d'ells, d'acord amb la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears i la legislació bàsica de l'Estat.
L'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) és l'òrgan autònom local depenent del Consell Insular de Mallorca que té com a objectiu fonamental l'exercici, de forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i menors. D'acord amb l'article 2 dels Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca a la sessió ordinària celebrada el dia 11 d'abril de 2019 i publicats al BOIB l'11 d'abril de 2019, l'IMAS té, entre altres, les funcions de Registrar, autoritzar, acreditar, avaluar la qualitat, inspeccionar i sancionar les entitats i/o serveis públics o privats, de serveis socials d'àmbit insular o local.
La Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, regula, a l'article 11, els principis rectors de l'acció administrativa, i estableix que les administracions públiques han de tenir particularment en compte l'adequada regulació i supervisió dels espais, centres i serveis en els quals s'acullin habitualment persones menors d'edat, pel que fa a les condicions fisicoambientals, higienicosanitàries, d'accessibilitat i de disseny universal de recursos humans, així com als seus projectes educatius inclusius, a la participació i a la resta de condicions que contribueixin a assegurar els seus drets. A l'article 21.4 de la llei esmentada, es disposa que, amb la finalitat d'assegurar la protecció dels drets de les persones menors d'edat, l'entitat pública haurà de realitzar la inspecció i la supervisió dels centres i serveis semestralment, i sempre que així ho exigeixin les circumstàncies.
La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, respon a la necessitat d'actualitzar el sistema de protecció de la infància i l'adolescència de les illes, emmarca els canvis introduïts en el sistema en l'àmbit estatal i incorpora els canvis socials i les realitats de les administracions públiques, ja que fa referència a l'àmbit competencial. La llei balear fixa els drets i llibertats de les persones menors d'edat i estableix de forma expressa els principis rectors de l'actuació administrativa i la col·laboració institucional i responsabilitat ciutadana. També regula l'accés i l'exercici d'una professió, ofici o activitat que impliqui contacte habitual amb persones menors d'edat.
Així també, la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, té per objecte configurar un sistema de serveis socials que doni resposta a les necessitats de les persones i en potenciï l'autonomia i la qualitat de vida. La mateixa Llei recull d'entre els objectius que han de regir els serveis socials, el de millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de totes les persones. L'article 37 d'aquesta llei també inclou, «la protecció jurídica i social de les persones menors d'edat en situació de risc i de desemparament» entre les prestacions tècniques del sistema públic de serves socials i fixa entre les competències dels consells insulars l'exercici de la potestat reglamentària en els termes prevists en la normativa vigent; el desenvolupament dels serveis socials especialitzats d'acord amb els criteris de la seva programació i els establerts en la planificació general del Govern de les Illes Balears; la creació, organització i gestió dels centres o serveis; la creació i gestió dels registres insulars de serveis socials i la col·laboració en el manteniment del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.
III
Pel que fa a l'autorització dels centres d'atenció infantil, la mateixa llei 4/2009 és la que fixa tot el sistema d'autoritzacions i acreditacions dels serveis socials en general i els requisits mínims per obtenir-les, i habilita de forma expressa, en la disposició final onzena, els consells insulars per aprovar les normes reglamentàries que fixin els requisits i el procediment per a l'autorització dels centres i serveis socials del seu àmbit respectiu.
A més el Decret 10/2013 de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i els procediments per a l'autorització I l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, en desplegament de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, en l'article 34.1, disposa que l'autorització administrativa és l'acte administratiu mitjançant el qual les administracions públiques competents en serveis socials a les Illes Balears reconeixen que un servei o una actuació compleix, abans de l'inici de les activitats objecte de l'autorització, els requisits i els estàndards mínims de qualitat, amb l'objectiu de poder garantir una assistència adequada a les persones destinatàries.
Així mateix, l'article 28 estableix que les administracions públiques competents en matèria de serveis socials han d'establir reglamentàriament els requisits mínims que han de complir les entitats i/o els serveis per a cada tipus de servei social, per presentar la declaració responsable o per obtenir l'autorització.
IV
D'acord amb l'article 75 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars (principis de bona regulació), i l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, cal dir que queden suficientment justificats els principis següents: de necessitat i eficàcia, en tant aquesta norma desplega la regulació dels serveis per a l'atenció dels infants de 0 a 3 anys en centres no educatius, actualment sense regular; de proporcionalitat, atès que la regulació es considera la mesura més adient per a la protecció dels infants; de seguretat jurídica, atès que el Consell Insular de Mallorca fa ús de la potestat reglamentària atribuïda per la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, sense entrar en contradicció ni amb el que disposa aquesta llei ni cap altra; de transparència, en tant s'ha garantit la participació ciutadana abans i durant el procés d'elaboració de la norma, i, finalment, d'eficiència, atès que es regulen els requisits dels serveis socials destinats als infants de 0 a 3 anys, en concordança amb la necessària qualitat que han de tenir els dits serveis, prevista en la Llei 4/2009, d'11 de juny de serveis socials de les Illes Balears, així com el principi de simplificació, el nombre de tràmits del procediment s'han limitat als pertinents, per tal de no comportar dilacions innecessàries.
D'acord amb la Llei 10/2000, de 30 de novembre, del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears, es fa constar que en la tramitació del present Reglament s'ha fet la preceptiva consulta al Consell Econòmic i Social, i aquest ha emès el corresponent Dictamen.
Així mateix, s'ha sol·licitat el dictamen del Consell Consultiu de les Illes Balears amb relació al projecte de reglament i, oït el Consell Consultiu de les Illes Balears, el Ple del Consell de Mallorca, en la sessió de dia xxxx, ha aprovat el Reglament pel qual s'estableixen els criteris d'autorització dels centres d'atenció infantil per a nins i nines de 0 a 3 anys per a l'Illa de Mallorca.
Aquest Reglament s'estructura en 27 articles, compresos en cinc títols, una disposició addicional, tres transitòries i una final.
El títol primer fa referència a les disposicions generals que regeixen la regulació dels centres d'atenció infantil.
El títol segon defineix les característiques generals dels centres d'atenció infantil.
El títol tercer es refereix als principis generals per a l'autorització i es divideix en dos capítols: el capítol primer fa referència a les disposicions generals per a l'autorització i el capítol segon detalla les condicions materials dels centres d'atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys.
El títol quart regula el funcionament intern i l'organització dels centres, i es divideix en dos capítols: el capítol primer fa referència a les condicions dels recursos humans i el capítol segon detalla les condicions funcionals dels centres d'atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys.
El títol cinquè preveu la inspecció i el règim sancionador.
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1 - Objecte i àmbit d'aplicació
L'objecte d'aquest Reglament és regular l'autorització de centres d'atenció infantil a l'illa de Mallorca -coneguts com a guarderies- i que no requereixen autorització per part de l'administració educativa per a la guarda d'infants de 0 a 3 anys.
Queden exclosos de l'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament els centres públics i privats de primer cicle d'educació infantil de les Illes Balears.
Article 2 - Finalitat
Aquests centres tenen com a finalitat l'atenció i la cura dels infants, en el marc d'un grup, per tal de contribuir al seu benestar i al seu procés evolutiu i, si és el cas, facilitar la conciliació de la vida laboral i familiar. Aquests serveis han de donar resposta acurada a les necessitats d'atenció física, psíquica, social, afectiva i higiènica dels infants, amb l'objectiu de completar les funcions pròpies de la família, durant el temps d'estada en el centre en un ambient de benestar, estimulant i de seguretat; i afavorir el seu desenvolupament personal, tenint sempre present l'interès superior del menor.
TÍTOL II CENTRES D'ATENCIÓ INFANTIL
Article 3 - Centres d'atenció infantil
1. Són centres que atenen regularment els infants des dels 0 fins als 3 anys, d'acord amb el que estableix aquest Reglament i que no requereixen l'autorització de l'administració educativa.
2. Per a l'obertura i el funcionament dels centres d'atenció infantil, s'ha de comptar amb l'autorització administrativa que es disposa en aquest Reglament.
3. L'IMAS ha d'inscriure en el Registre Unificat de Serveis Socials, d'ofici o a sol·licitud de la persona o entitat interessada, aquells que hagin estat autoritzats com a centres d'atenció infantil.
4. A efectes informatius, el Consell de Mallorca ha de publicar a la seva pàgina web -o a la de l'IMAS- el llistat de centres d'atenció infantil en funcionament a l'illa de Mallorca amb les adreces corresponents.
Article 4 - Denominació genèrica, específica i publicitat
1. Els centres que acullen regularment infants de 0 a 3 anys sense comptar amb autorització de l'Administració educativa han de tenir una denominació genèrica que ha de ser la de «centre d'atenció infantil» amb un codi de centre assignat.
2. La denominació de «centre d'atenció infantil» no pot ser utilitzada per establiments o serveis que no compleixin els requisits que s'estableixen en aquest Reglament i no hagin estat autoritzats.
3. Els centres han de fer constar la seva denominació genèrica en els documents, a l'exterior del centre i a qualsevol informació pública.
4. En la publicitat exterior, de forma ben visible, s'ha de fer constar que el centre està autoritzat com a «centre d'atenció infantil» i el codi del centre.
5. Les famílies usuàries podran sol·licitar en qualsevol moment informació relativa als preus dels diferents serveis que ofereixin els centres, com el servei de menjador, la matrícula o el preu de l'hora de permanència al centre.
6. En cap cas, no es poden utilitzar les denominacions específiques següents: «llar d'infants», «bressol», «escola bressol», «escoleta», ni cap altra que inclogui els termes «educació» ni «escola» ni els seus derivats, per a evitar a la ciutadania confusions amb els centres amb autorització educativa.
Article 5 - Condicions de seguretat, sanitat i accessibilitat
1. Les condicions de seguretat, sanitat i accessibilitat s'han de regir per la normativa vigent establerta per les administracions competents
2. En cas d'absència de les orientacions o instruccions específiques de les condicions de seguretat, sanitat i accessibilitat s'han d'aplicar les que hi hagi establertes per a centres de 1r cicle d'educació infantil, atès que acullen infants de les mateixes edats i en condicions semblants.
TÍTOL III DIRECTRIUS PER A L'AUTORITZACIÓ DELS SERVEIS
Capítol I Disposicions generals
Article 6 - Competència per a autoritzar
L'òrgan competent per a iniciar i resoldre els expedients d'autorització, inspecció i sanció de les entitats i/o els serveis públics o privats objecte d'aquest Reglament és la presidència de I'IMAS.
Article 7 - Autorització del servei
1. Pel que fa al registre i l'autorització dels serveis, s'ha d'aplicar el que disposa el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i en el qual es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, a més dels requisits generals d'acord amb la normativa general aplicable, i els requisits específics d'aquest Reglament que han de complir els centres d'atenció infantil.
2. En les sol·licituds que es presentin, tant de declaració responsable en el seu cas, com d'obertura i funcionament d'aquests centres, a més de presentar la documentació prevista en els articles 31 i 36 del Decret 10/2013, s'ha d'acreditar ―si és possible dins d'aquesta mateixa documentació— que es compleixen els requisits específics que es recullen en aquest Reglament.
Article 8 - Inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials
Les entitats titulars dels serveis han d'estar degudament inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials. Aquesta inscripció pot ser a instància de part, d'acord amb el Decret 10/2013, o d'ofici, quan s'obtengui l'autorització que correspongui.
Capítol II Condicions materials dels centres d'atenció infantil
Article 9 - Espais i instal·lacions
1. Els centres d'atenció infantil s'han d'ubicar en locals de planta baixa, entresol o en un primer pis. Els locals han de ser d'ús exclusiu i amb accés independent des de l'exterior o amb accés compartit amb altres serveis adreçats a infants d'edats semblants. Han d'estar situats lluny de qualsevol causa de possible contaminació ambiental o risc per a la salut d'acord amb la Llei 10/2019 de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i el seu pla de desenvolupament.
S'admet, així mateix, que ocupin dependències i entrades sense accés independent als centres educatius que imparteixin, dins el mateix edifici, les etapes de 0-3 i 3-6 del segon cicle d'educació infantil. Aquests poden compartir el mateix accés.
2. En qualsevol cas, els centres autoritzats per aquest Reglament han d'estar clarament identificats i diferenciats d'altres tipus de serveis per a infants.
3. S'ha de tenir en compte l'adaptació de les dependències a les característiques físiques i psicosocials dels infants, com també a les dels infants amb alguna discapacitat o afectació.
4. Hi ha d'haver una sala per unitat i aquesta ha de disposar d'una superfície mínima de 30 m2, amb un mínim d'1,5 m2 per infant, a més de complir amb la resta de condicions establertes en aquest Reglament, d'acord amb les edats dels infants.
5. La sala per a infants de 0-1 anys ha de tenir un espai per a jocs amb una superfície mínima de 2,5 m2 per a nin/nina, un espai diferenciat de la zona de joc per al descans dels nadons amb 1,2 m2 mínim per nin/nina; a més d'un espai diferenciat per a la preparació de biberons i canvi de bolquers. La persona responsable de la sala ha de poder tenir sota control permanent el conjunt dels espais.
6. La sala per a infants d'1-2 anys ha de tenir un espai per a jocs amb una superfície mínima d'1,8 m2 per nin/nina; un espai diferenciat de la zona de joc per al descans dels nins i nines, i un espai diferenciat per al canvi de bolquers. La persona responsable de la sala ha de poder tenir sota control permanent el conjunt dels espais.
7. La sala per a infants de 2-3 anys ha de tenir una superfície mínima d'1,5 m2 per nin/nina, així com un espai per a canvi de bolquers.
8. Cal una cambra de bany per a cada sala amb infants de 2-3 anys que ha de comptar, com a mínim, amb un lavabo i un inodor. Cal que hi hagi una instal·lació idònia per a la neteja de cos sencer (banyera, pica o plat de dutxa) adequada a l'edat dels infants i amb visibilitat des de la sala.
El bany pot tenir l'accés directe des de la sala o just al costat de l'accés d'aquesta. En cas que el centre disposi de dues unitats per a infants de 2 a 3 anys, la cambra de bany pot ser compartida sempre que disposi de dos inodors i que, també, disposin de dues piques d'aigua destinades a l'ús dels infants o que una sola pica faciliti l'ús simultani per part de dos o més infants. En el cas de cambra de bany compartida, aquesta ha de ser accessible des d'ambdues sales.
9. Totes les sales destinades als infants han de comptar amb llum natural.
10. La porta d'entrada al centre no pot donar accés a estances d'ús habituals dels menors i ha de comptar amb sistemes de tancament automàtic. El mecanisme d'obertura no ha de ser practicable per als infants.
Article 10 - Àrea de direcció, administració i reunions
S'ha de disposar d'una sala de despatx, amb una superfície mínima de 9 m2, que es pot fer servir per a usos de direcció, de secretaria i de sala de reunions.
Article 11 - Espai per als aliments
S'ha de disposar d'espais adients per a la conservació, manipulació i preparació d'aliments, amb capacitat per als equipaments i adequats a les condicions de seguretat i higiene que determini la normativa vigent.
Article 12 - Magatzems
1. Hi ha d'haver un espai tancat en clau i diferenciat per a emmagatzemar els estris o productes de neteja, el qual no ha de ser accessible als infants i, en cap cas, pot estar ubicat en algun dels espais d'ús habitual per part dels infants.
2. S'ha de disposar d'un segon espai per emmagatzemar els medicaments, no accessible als menors ni ubicat en algun dels espais d'ús habitual per part dels infants.
Article 13 - Banys de persones adultes
Hi ha d'haver una cambra de bany per a ús exclusiu del personal i persones usuàries adultes amb lavabo, inodor i dutxa a la qual no tenguin accés els infants.
Article 14 - Espais exteriors
1. S'ha de disposar d'espais a l'exterior per a l'esplai i ús exclusiu del centre amb una superfície total no inferior a 65 m² i, almenys, amb un mínim de 2 m² per infant. Ha de ser un espai preferentment assolellat i ha de disposar de porxos, arbres o elements similars per alternar amb zones d'ombra.
2. Excepcionalment,es pot disposar d'un espai exterior inferior a la superfície mínima abans esmentada sempre que es garanteixi la distància mínima de 2 m² per infant.
3. Aquells centres ubicats en entorns urbans amb dificultats per a disposar d'espais propis a l'exterior, circumstància que s'ha de certificar per part de l'ajuntament, l'espai a què es fa referència a l'apartat anterior pot ser considerat adequat si reuneix les condicions següents:
a) Un espai a l'exterior per al joc, que ha d'estar acotat per garantir la seguretat dels infants, d'ús exclusiu durant la seva utilització, amb una superfície no inferior a 45 m2 si el centre només té 1 o 2 unitats destinades a infants menors de 2 anys.
b) Si només té 1 o 2 unitats i alguna d'elles acull infants de 2 -3 anys, aquest espai ha de tenir un mínim de 60 m2.
c) Si el centre té entre 3 i 6 unitats, aquest espai no pot ser inferior a 65 m2. Quan se superin les 6 unitats, aquest espai s'ha d'incrementar en 10 m2 per cada unitat afegida.
Article 15 - Seguretat dels espais, mobiliari i instal·lacions
1. Tant els acabats, com el mobiliari i les instal·lacions han de garantir la seguretat i el benestar dels infants.
2. Totes les instal·lacions elèctriques dels aparells elèctrics han d'estar fora de l'abast dels infants i per damunt dels 150 cm del terra. En cap cas hi haurà allargadors ni cablejat accessible per davall de l'esmentada alçada.
3. La il·luminació dels espais d'ús dels infants han de ser indirecta o les lluminàries han de tenir difusors. En cap cas ha de ser llum directe, ja que els infants menuts passen moltes estones estirats a terra. Així mateix:
a) Les obertures a l'exterior han de tenir la possibilitat d'enfosquir la sala i preservar la insolació.
b) Els espais per a dormir han de comptar amb la possibilitat de lluminària regulable per tal que les persones adultes puguin moure's amb seguretat sense alterar el son dels infants.
4. Totes les sales destinades als infants han de comptar amb ventilació natural i les obertures practicables han d'estar a una alçada superior als 120 cm.
Les finestres de la zona de cuina i d'espais que s'utilitzin com menjador han de tenir mosquitera.
5. El centre ha de comptar amb sistemes de climatització (escalfament i refrigeració) que permetin regular la temperatura de cada sala de forma independent i mantenir una temperatura regular al voltant dels 20-21 graus en temps de fred i no superior als 25-26 graus en temps de calor.
6. L'aigua dels canviadors i banys dels infants ha de tenir mecanismes de regulació automàtica de la temperatura. Així mateix:
a) Les aixetes dels banys dels infants o de l'espai obert de joc que són d'ús dels menors han de disposar d'una aixeta de regulació situada a una alçada superior als 150 cm, perquè només sigui accessible per a persones adultes.
b) Les piques d'aigua d'ús dels infants han d'estar situades a alçades corresponents a l'edat i les aixetes d'aquestes piques s'han de situar entre 15 i 20 cm per damunt de les piques.
7. Els inodors destinats a l'ús dels infants han d'estar ajustats a la seva mida i, per tant, han de tenir al voltant de 25 cm d'alçada. És recomanable que el sistema de descàrrega estigui situat a l'alçada dels infants.
8. Cada unitat o zona de canviador ha de comptar amb contenidors per als bolquers emprats que impedeixin la sortida d'olors.
9. Totes les cantonades de les parets, escales, portes i mobiliari han de tenir els cantons arrodonits o s'hi han de posar protectors.
10. Totes les portes de pas han de disposar de protectors fins a una alçada 120 cm o han d'estar dissenyades per a d'impedir l'engrunada dels dits.
11. Tots els vidres situats per davall dels 120 cm han de ser de seguretat, inclosos els miralls.
12. Tot el mobiliari i les instal·lacions han de complir la normativa establerta.
13. El pati i zones obertes utilitzades pels infants han de comptar amb sistema de protecció solar.
14. A més de tots els requisits indicats, es prendran totes les mesures oportunes pel que fa als materials, acabats, instal·lacions i tots tipus d'accions encaminades a complir amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, així com en el seu Pla de desenvolupament.
Article 16 - Altres usos de les instal·lacions del centre d'atenció infantil
Els locals i les instal·lacions dels centres d'atenció infantil han de ser d'ús exclusiu per a aquesta activitat en la franja horària entre l'obertura i la finalització diàries de l'atenció als infants de fins a tres anys, objecte d'aquest Reglament. Les instal·lacions del centre no poden, per tant, ser compartides ni ofertes a persones usuàries d'altres franges d'edat en aquest horari. Un cop finalitzat l'horari diari d'atenció als infants, o en períodes en què no es presti l'activitat de centre d'atenció infantil, el titular en pot disposar per a altres activitats compatibles, sempre que es respectin els materials, la seguretat i la higiene dels locals, i que es compti amb les autoritzacions o llicències que siguin preceptives de les autoritats competents.
TÍTOL IV FUNCIONAMENT I ORGANITZACIÓ DELS CENTRES
Capítol I Recursos humans
Article 17 - Unitats d'atenció infantil i nombre màxim d'infants
1. Les agrupacions d'infants s'han de fer per trams d'edat no superiors a un any de diferència.
2. El nombre màxim d'infants per unitat ha de ser:
a) Unitat de 0-1 any: 7
b) Unitat d'1-2 anys: 13
c) Unitat de 2-3 anys: 19
3. No obstant això, els centres poden fer agrupacions d'infants d'edats heterogènies quan les dels infants agrupats no superin l'interval de 24 mesos entre el menor i el major de tots, i sempre que es respectin les necessitats d'un espai diferenciat per als nadons (0-1 any) no accessible directament per als altres infants. En aquest cas, el nombre màxim d'infants per unitat es calcula d'acord amb les proporcions següents:
a) Unitat de 0-1 any: 1/6 per cada infant.
b) Unitat d'1-2 anys: 1/12 per cada infant.
c) Unitat de 2-3 anys: 1/18 per cada infant.
Per a calcular el nombre d'infants de cada grup, s'ha d'atribuir a cada infant el valor de la fracció que li correspongui segons la seva edat. El nombre màxim d'infants per unitat és el que correspongui al valor 1 unitat (enter) resultat de la suma de les fraccions que representi cada infant. Així, es deriven les ràtios possibles següents:
Taula 1. Ràtios dels grups mixtos d'1 a 3 anys
GRUP |
MIXT D'1 A 3 ANYS |
---|---|
Si d'1 a 2 anys hi ha |
De 2 a 3 anys hi pot haver |
1 infant |
16 infants |
2 infants |
15 infants |
3 infants |
13 infants |
4 infants |
12 infants |
5 infants |
10 infants |
6 infants |
9 infants |
7 infants |
7 infants |
8 infants |
6 infants |
9 infants |
4 infants |
10 infants |
3 infants |
11 infants |
1 infant |
Taula 2. Ràtios dels grups mixtos de fins a 2 anys
GRUP |
MIXT FINS A 2 ANYS |
---|---|
Si fins a 1 any hi ha |
D'1 a 2 anys hi pot haver |
1 infant |
10 infants |
2 infants |
8 infants |
3 infants |
6 infants |
4 infants |
4 infants |
5 infants |
2 infants |
6 infants |
0 infants |
4. Es poden autoritzar centres que no acceptin infants menors de 12 mesos.
5. La capacitat màxima simultània de cada centre s'ha de disposar en la resolució per la qual s'autoritza el centre, tenint en compte el nombre màxim d'infants per unitat que s'estableix a l'apartat 3 d'aquest article, les diferents configuracions de les unitats i les dimensions dels espais que estableixen en aquest Reglament.
Article 18 - Qualificació dels i les professionals
1. L'atenció directa als infants dels centres d'atenció infantil correspon al personal qualificat que estigui en possessió d'alguna de les titulacions o acreditacions següents:
a) Tècnics/tècniques superiors en educació infantil o titulacions equivalents acadèmicament i professionalment.
b) Certificat de professionalitat d'educació infantil de nivell 3.
c) Certificació de totes les unitats de competència que componen la qualificació d'educació infantil.
d) Professionals amb possessió del títol de mestre/a i en l'especialitat d'educació infantil o títol de grau equivalent.
e) Professionals en possessió de qualsevol altre títol o acreditació declarats equivalents a algun dels anteriors o que hagin estat habilitats per a l'atenció a infants de 0-3 anys.
2. Un/una dels o les professionals del centre ha d'estar en possessió del títol de mestre en l'especialitat d'educació infantil o títol de grau equivalent, o bé estar habilitat pel Govern de les Illes Balears per a poder prestar les funcions de mestre/a d'educació infantil a centres de primer cicle d'educació infantil.
3. Les persones amb possessió del títol de mestre amb l'especialitat d'educació infantil o títol de grau equivalent poden, així mateix, exercir les funcions recollides per les titulacions anteriors, inclosa la de direcció.
4. Quant a la formació i reciclatge en primers auxilis pediàtrics, haurà de ser oferida pel centre als seus treballadors/es almenys cada 4 anys.
5. No s'exigeix el requisit de capacitació lingüística, si bé es valorarà positivament per l'administració.
6. El personal ha de disposar de la formació i informació en matèria de prevenció de riscos laborals amb relació al lloc de feina, d'acord amb els articles 18 i 19 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.
7. Qualsevol persona que treballi amb persones menors d'edat, ha de disposar de la certificació negativa del Registre Central de Delinqüents Sexuals, d'acord amb l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei d'enjudiciament civil.
8. El conjunt del personal inclòs en l'apartat 1 i 2 constitueixen l'equip d'atenció als infants i a les famílies.
9. Aquests centres han de comptar amb assessorament de serveis d'atenció primerenca de la xarxa pròpia dels serveis socials, molt especialment per a la detecció i diagnosi de les dificultats evolutives dels infants, reglamentades pel Decret 85/2010, de 25 de juny, pel qual es regula la xarxa pública i concertada d'atenció primerenca en l'àmbit dels serveis socials de les Illes Balears.
Article 19 - Nombre de professionals
Els centres d'atenció infantil han de comptar amb el personal qualificat al qual es refereix l'apartat 1 de l'article 18. El nombre mínim de professionals amb presència simultània ha de ser igual al nombre d'unitats en funcionament simultani, més un per cada tres unitats. Quan el centre disposi només d'una o dues unitats també ha de comptar amb un/una professional més.
Article 20 - Funcions de la direcció
1. Les funcions del director o directora són:
a) Gestionar, organitzar i planificar el funcionament del centre d'atenció infantil amb l'objectiu de garantir la resposta a totes les necessitats dels infants durant el temps d'estada en el centre en un ambient de benestar i seguretat pels infants.
b) Dirigir, supervisar i coordinar el personal del centre, així com dinamitzar l'equip d'atenció als infants i a les famílies.
c) Garantir la higiene, la seguretat i el bon funcionament de les instal·lacions i del conjunt de prestacions del centre.
d) Garantir la resposta que més preservi la seguretat i benestar dels infants davant les situacions imprevistes.
e) Posar en coneixement de l'IMAS tots aquells fets o situacions en què els drets dels infants estiguin en risc i, molt especialment, davant possibles maltractaments dels menors.
2. La persona que exerceix la direcció del centre ha de ser-hi present com a mínim el 50 % del temps d'obertura, mentre que el temps restant, les funcions de direcció han de recaure en un altra persona professional del centre.
S'ha de publicar al tauler d'anuncis l'horari de permanència en el centre per a mantenir les famílies informades.
3. El director o directora del centre ha de disposar de temps de dedicació a les tasques de direcció sense atenció directa als infants amb un mínim de quatre hores setmanals. Si el centre té més de 3 unitats, s'ha de sumar per cada unitat una hora més de dedicació a les tasques de direcció sense atenció directa als infants.
Capítol II Condicions funcionals dels centres d'atenció infantil
Article 21 - Calendari i horari dels centres
1. Els centres han de distribuir l'horari de forma flexible, tenint en compte les característiques dels infants d'aquesta edat, d'acord amb la qualitat i globalitat de l'atenció i la imprescindible seguretat afectiva i física, i la riquesa i diversitat.
També han d'establir i distribuir els horaris de tal forma que es permeti la conciliació de la vida laboral i familiar.
2. El projecte d'atenció d'activitats ha d'incloure tot el temps d'estada de l'infant en el centre, des de la seva entrada a la seva sortida. Les famílies n'han de tenir coneixement escrit i ha d'estar exposat en el centre. També s'ha de comunicar a l'IMAS.
3. El centre ha de respondre durant la permanència dels infants a totes les seves necessitats, incloses les necessitats alimentàries. Per als nadons l'horari s'ha d'adaptar a les necessitats nutricionals de cada infant i per a la resta d'infants no es pot superar el període de 4 hores continuades sense una ingesta completa adaptada a les necessitats nutricionals dels infants d'aquestes edats.
4. Cap infant no pot romandre en el centre més de 8 hores diàries ni més de 6 dies a la setmana, tret d'aquelles excepcions degudament justificades a criteri del centre, i motivades per raons laborals o de salut fins al límit que no perjudiquin el normal desenvolupament de l'infant. Aquestes excepcions han de ser explícitament autoritzades per la direcció del centre i comunicades a l'òrgan competent de l'IMAS.
5. Si hi ha 4 o més infants en el centre, no poden quedar sota la responsabilitat d'una sola persona professional.
6. Els/les professionals han de disposar d'una hora setmanal sense infants a càrrec seu per a poder fer entrevistes amb les famílies del seu grup d'infants i per a poder preparar els materials i les activitats del grup que tenguin sota responsabilitat seva.
7. Les famílies dels infants han de disposar d'informació escrita en la qual s'expliciti quin o quina professional està al càrrec del seu infant en cada moment i del seu horari, que també ha d'estar exposat en el centre.
8. La direcció del centre d'atenció infantil ha de comunicar per escrit a l'IMAS el calendari i horari del centre.
La comunicació ha de ser anual: els centres que segueixen aproximadament el calendari escolar i els centres que ofereixin servei durant tot l'any, l'han de comunicar el mes de setembre; els centres que obrin en cicles vinculats als períodes turístics l'han de comunicar durant el primer mes d'obertura anual.
Així mateix, tots els centres han de comunicar a l'IMAS qualsevol modificació significativa d'aquesta informació.
Els centres poden adaptar l'horari segons les circumstàncies de temporalitat de la feina.
9. Els centres han d'oferir els seus serveis de manera regular, continuada i sistemàtica, amb freqüència diària i amb un mínim de 5 dies a la setmana, a grups estables d'infants, durant 10 o més mesos a l'any, tenint en compte les indicacions següents:
a) Cada centre ha d'establir un horari específic per al temps d'adaptació dels infants que assisteixen per primera vegada al centre.
b) Els horaris d'entrada i sortida han de ser flexibles dins els marges que permeten el funcionament estable de cada grup d'infants.
c) El reglament intern del centre ha de contemplar l'horari d'atenció als infants, el calendari i ha d'establir la informació de l'organització de les activitats que realitzen els infants i quin o quina professional se'n fa càrrec en cada moment. +
10. Els centres han d'aprovar la programació del servei per a cada curs.
11. Excepcionalment, es poden autoritzar centres o unitats que ofereixin els seus serveis de manera regular, continuada i sistemàtica, amb freqüència diària i amb un mínim de 5 dies a la setmana, a grups estables d'infants, durant menys de 10 mesos i amb un mínim de 5 mesos a l'any, sempre que compleixin la resta de requisits establerts en els apartats primer i segon d'aquest article i justifiquin a més que:
a) S'adrecen a infants de famílies sotmeses a calendari laboral marcadament temporal i a fluxos migratoris derivats de l'organització del mercat laboral com són el sector d'hoteleria i d'altres treballs estacionals.
b) No hi ha suficient demanda de places per a infants durant la resta de període fins al mínim de 10 mesos de funcionament previst en aquest article.
Article 22 - Condicions generals
Els centres d'atenció infantil que han obtingut l'autorització corresponent han de complir les obligacions establertes a l'article 29 del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per a autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.
Article 23 - Documentació dels centres d'atenció infantil
1. Els centres d'atenció infantil han de disposar de la documentació referida al centre que s'estableix a continuació.
a) Un pla d'atenció als infants en el qual s'explicitin els objectius que es pretenen assolir, els criteris i estratègies d'atenció als infants, així com l'organització i el funcionament de cada grup per tal de garantir-ne l'estabilitat i la de la persona professional assignada.
b) Un reglament de règim intern en què es fixin les condicions d'accés i manteniment del servei en el qual hi ha de constar, entre altres aspectes, l'horari i el calendari de funcionament del centre.
c) Un pla d'autoprotecció que inclogui, també, la formació en prevenció de riscos laborals a l'equip professional.
d) Assegurances en vigència de responsabilitat civil, danys a tercers i d'accidents
e) Un llibre de registre de persones usuàries, sempre actualitzat, en què hi consti, com a mínim, el nom, els llinatges i el número de DNI de l'infant, si en té, i el de les dues persones progenitores. Aquest s'han de portar mitjançant llibres foliats i numerats, mentre no s'implanti un sistema informàtic produït per l'Administració, el qual serà d'ús obligatori.
f) Per a l'admissió de l'infant en el centre, és necessària la presentació del carnet de vaccinacions. Els/les responsables del centre han de tenir-ne una còpia permanentment actualitzada i un informe mèdic en el supòsit que l'infant pateixi alguna malaltia crònica com al·lèrgia, cardiopatia, sigui celíac, etc., pel fet de necessitar una atenció especial. Aquests documents tenen caràcter confidencial i s'han d'integrar a l'expedient personal de cada infant.
En cas que no es disposi de carnet de vacunacions per el dret a la no vacunació, el centre tindrà un registre d'aquests nins i nines.
g) Control diari d'assistència dels infants. L'ha de realitzar el o la professional responsable de cada grup i aquesta informació s'ha de conservar degudament arxivada.
h) El centre ha d'exhibir una relació de números de telèfon i adreces de serveis d'urgència.
2. Els centres d'atenció infantil han de disposar de la documentació referida a les persones usuàries que s'estableix a continuació. L'expedient individual per a cada infant ha de recollir:
a) La informació d'identificació i de contacte amb la família.
b) Fotocòpia del DNI de l'infant, si en té, i de les persones progenitores o tutores, així com del llibre de família.
c) Informació recollida de la família sobre la seva història personal i característiques evolutives, manera d'expressar-se i d'atendre'l en l'entorn familiar en el moment de la seva inscripció en el centre.
d) Les dades principals de salut i, si és el cas, la patologia mèdica que l'afecti.
e) Còpia de l'informe semestral de la seva situació o expressivitat emocional, conductual i madurativa observades en el centre que ha de ser lliurat a la família i ha de contenir les comentaris i l'avaluació de l'evolució de cada infant per tal de poder-ne identificar les característiques personals i les competències aconseguides. Ha de ser un instrument de feina per als professionals. A més, ha de servir per a ajustar l'atenció a la singularitat de l'infant i facilitar de la detecció de possibles dificultats.
f) Còpia de les resolucions judicials que afectin la guarda i custòdia de l'infant o qualsevol altra circumstància personal de la persona menor d'edat.
3. El centre ha de demanar, en el moment que es detecti alguna dificultat d'un infant, autorització de la família per a poder consultar, si és el cas, als serveis d'atenció primerenca els dubtes i orientacions per a atendre millor el seu infant. Aquesta autorització s'ha de conservar d'acord amb els termes establerts a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
4. L'expedient individual de cada infant s'ha de conservar en el centre un mínim de 5 anys comptadors des de la finalització de la seva estada.
Article 24 - Informació, cooperació, col·laboració i participació de les persones progenitores o tutores dels infants
1. Els centres han d'establir els mecanismes oportuns per garantir la informació, cooperació i col·laboració de les persones progenitores o tutores dels infants en la vida del centre i en el desenvolupament del seu fill o filla. Aquests mecanismes han de contemplar com a mínim:
a) La informació del desenvolupament, de l'evolució, de la maduració i de la integració social i educativa del seu fill o filla. A tal fi, el centre els ha de lliurar l'informe semestral que s'esmenta a l'article 23.
b) L'ús d'un model d'informe en el qual s'ha de recollir la informació esmentada al paràgraf anterior. Com a mínim, s'ha de realitzar anualment una entrevista personal amb les persones progenitores o tutores legals i, sempre, una abans de l'inici de la primera incorporació al centre, així com una reunió anual amb tot el col·lectiu de persones progenitores o tutores de cada grup.
c) La informació a la família sobre la vida quotidiana de l'infant en el centre.
2. Les persones progenitores o tutores poden formular les iniciatives i suggeriments que estimin oportuns.
3. Els centres han de tenir a l'abast de les persones progenitores o tutores dels infants el corresponent llibre de reclamacions de forma visible i accessible.
4. Les persones progenitores o tutores que obtenguin algun tipus de resolució judicial que reguli la guarda i custòdia de l'infant, o modifiqui o condicioni de qualsevol manera la seva relació amb la persona menor d'edat, tenen l'obligació d'informar la direcció del centre d'aquesta circumstància mitjançant el lliurament d'una còpia de la dita resolució.
5. Es fomentarà el dret i deure de corresponsabilitat de dones i homes segon l'establert a l'article 51 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes per a la conciliació de la vida laboral, familiar i personal.
Article 25 - Plans d'atenció als infants
1. El pla d'atenció als infants al qual fa referència l'apartat 1a) de l'article 23 d'aquest Reglament, ha d'incloure:
a) L'estratègia per a l'acollida de les famílies que s'inscriguin al centre i, molt especialment, per a l'acollida de l'infant per tal de facilitar la separació de les seves persones progenitores i l'adaptació al centre amb l'objectiu d'evitar-ne, tant com sigui possible, el patiment emocional.
b) Els objectius d'atenció ajustats a cada moment evolutiu, tant en l'ordre de la salut com en l'ordre del desenvolupament psicomotriu, afectiu, comunicatiu cognitiu, social i d'autonomia personal. També hi han de quedar recollits els objectius relacionats amb la promoció de la salut i els hàbits saludables.
c) Les propostes d'organització del centre, dels grups i de l'atenció personalitzada per a facilitar als infants el seu desenvolupament en un ambient de seguretat.
d) Les propostes per a cada grup d'edat respecte a l'organització dels espais, dels materials i d'activitats en grup per a facilitar l'assoliment els objectius proposats.
e) El pla d'observació i seguiment de l'evolució dels infants inscrits al centre, així com el d'avaluació interna, al qual fa referència la disposició addicional primera d'aquest Reglament.
Article 26 - Promoció i hàbits saludables
1. Els centres han de proporcionar a les famílies, persones tutores o responsables dels infants, inclosos aquells infants amb necessitats especials (intoleràncies, al·lèrgies alimentàries o altres malalties que així ho exigeixin), la programació mensual dels menús adequats.
2. En el supòsit que les condicions d'organització i instal·lació ho permetin, els centres amb infants amb al·lèrgies o intoleràncies alimentàries diagnosticades per especialistes i que mitjançant el corresponent certificat mèdic acreditin la impossibilitat d'ingerir determinats aliments que perjudiquen la seva salut, han d'elaborar menús especials, alternatius i adaptats a aquestes al·lèrgies o intoleràncies.
3. Quan les condicions organitzatives o les instal·lacions i els locals de cuina no permetin complir les garanties exigides per a l'elaboració dels menús especials o el cost addicional d'aquestes elaboracions resulti inassolible pel centre, s'han de facilitar els mitjans de refrigeració i d'escalfament adequats, d'ús exclusiu per a aquests menjars, perquè es pugui conservar i consumir el menú especial proporcionat per la família.
4. Els centres han de disposar d'un/a professional amb formació acreditada en nutrició humana i dietètica que supervisarà els menús que s'hi ofereixen. També pot ser un servei externalitzat.
5. En cas que la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears no aprovi normes o publiqui orientacions referides a les matèries assenyalades en aquest article adreçades específicament als centres d'atenció infantil, s'han d'aplicar les normes i orientacions que ho siguin per als centres de 1r cicle d'educació infantil.
6. Els utensilis d'higiene dels infants han de ser estrictament d'ús individual i, preferentment, d'un sol ús.
TÍTOL IV INSPECCIÓ I RÈGIM SANCIONADOR
Article 27 - Règim general
1. Els centres d'atenció infantil per a infants de 0 a 3 anys estan subjectes a la inspecció, règim sancionador i infraccions que en matèria de protecció dels drets de la infància i l'adolescència s'han establert al títol VII de la Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears.
2. Pel que fa al règim d'autoritzacions, són d'aplicació les previsions en matèria d'inspecció, règim sancionador i infraccions administratives del títol IX de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials.
Disposició addicional primera Avaluació interna i externa dels centres d'atenció infantil
Els centres d'atenció infantil són competents per a avaluar-se d'acord amb les característiques pròpies dels seus projectes, el grau d'atenció a les necessitats de l'infant, durant el temps de permanència en el centre i el grau de satisfacció de les persones usuàries així com la cohesió de l'equip del centre. També són competents per avaluar-se sobre les necessitats formatives sentides i el grau de cooperació entre els professionals.
Disposicions transitòries
Disposició transitòria primera Adaptació dels centres que desenvolupen les activitats regulades en aquest Reglament
Els centres d'atenció infantil que ja estan en funcionament disposen de tres mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Reglament per a informar de la seva existència. La comunicació ha d'incloure, com a mínim, les dades següents: titular, domicili, dades de contactes, nombre de places i franja d'edat dels infants que s'atenen.
Així mateix, aquests centres disposen de 5 anys des de l'entrada en vigor d'aquest Reglament per a presentar la sol·licitud de l'autorització i per a adaptar-se als requisits que s'hi estableixen.
Disposició transitòria segona Autorització condicionada
Durant el termini de 5 anys establerts per a l'adaptació, es podran concedir autoritzacions provisionals de funcionament a aquells centres que compleixen amb la majoria dels requisits establerts en aquest Reglament, condicionades al compliment de la resta dels requisits dins el termini de 5 anys.
El personal del centre disposarà d'aquests 5 anys com a màxim per a assolir la titulació i els requisits establerts en aquest Reglament.
Disposició transitòria tercera Autorització extraordinària condicionada
Per resolució de la presidència de l'IMAS, es podrà concedir autorització extraordinària i condicionada d'exoneració del requisit establert a l'article 9.4 d'aquest Reglament, en els centres següents:
a) Centres ubicats a nuclis de població resident inferior a 2.500 habitants.
b) Centres ubicats a barriades amb especials característiques de privació social.
c) Centres de municipis amb una taxa de natalitat considerablement més baixa que la mitjana de la Comunitat Autònoma.
d) Centres situats dins el nucli antic de la localitat.
e) Centres situats en una zona de la localitat consolidada de tal manera que suposi una greu dificultat comptar amb espais o edificis amb suficient superfície que permetin l'adaptació del centre.
Aquesta autorització es revisarà cada dos anys.
Disposició final Entrada en vigor
Aquest Reglament entra en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.