Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 331409
Medi Ambient i Benestar Animal. Decret de serveis mínims per a la vaga convocada, a partir de dia 21 de maig de 2023, per a garantir el servei municipal de vigilància, salvament i socorrisme a les platges del terme municipal de Palma
Mitjançant Registre núm. REGAGE23e00030789868, el 16 de maig de 2023 es va presentar per part de l'organització sindical CGT un preavís dins el termini legalment establert, donant trasllat d'una convocatòria de vaga indefinida de personal del servei de salvament, socorrisme i accessibilitat al bany a les platges del terme municipal de Palma a partir del dia 21 de maig de 2023, de les 11 a les 18 hores, afectant les platges de Palma, Cala Estància, Ciutat Jardí, Can Pere Antoni, Portixol i Es Carnatge i de les 11 a les 19:00hores a Cala Major.
Per part dels convocants es plantegen diverses reivindicacions, protestant per la postura que manté l'empresa. L'adjudicatària d'aquest servei és l'empresa EMERGÈNCIES SETMIL SL, afectant la convocatòria de vaga a la totalitat de les platges que pertanyen al terme municipal de Palma, essent el seu Ajuntament el titular del servei públic. Atès el decret d'organització de competències d'aquest Ajuntament, núm. AJT 201912313, de 18 de juny de 2019, és competència de l'àrea de Medi Ambient i Benestar Animal “Dirigir i gestionar els serveis municipals de vigilància, salvament i socorrisme a les platges i zones de bany de Palma”.
L'article 28.2 de la Constitució reconeix el dret de vaga dels treballadors i treballadores per a la defensa dels seus interessos, com un dels drets fonamentals sobre el què es constitueix l'actual Estat social i democràtic de dret. La Constitució, en conseqüència, atorga al dret a la vaga la mateixa protecció que la dels drets més rellevants que protegeix com la vida, la integritat física i la salut, entre d'altres; drets que disposen de la màxima tutela constitucional, però que no poden quedar sense la deguda protecció enfront del dret legítim a la vaga. Els termes del seu exercici venen regulats pel Reial decret 14/1977, de 4 de març, sobre relacions de treball. El Tribunal Constitucional en les sentències 11, 26 i 33/1981, 51/1986 i 27/1989, ha abordat aquesta qüestió en matèria del dret de vaga i respecte a la fixació dels serveis essencials, què es resumeix per la sentència 43/1990, de 15 de març, assenyalant “l'obligació de l'Administració de vetllar pels serveis essencials de la Comunitat, tenint en compte que “ha d'existir una raonable proporció entre els serveis a imposar als que realitzen la vaga i els perjudicis que es produeixin als usuaris dels serveis, evitant que els serveis essencials suposin un funcionament normal del servei i al mateix temps, es procuri que l' interès de la comunitat es vegi pertorbat per la vaga tan sols en terminis raonables”. Cal ponderar, aleshores i per aquest cas, garantir el manteniment dels serveis essencials a la Comunitat, entenent que ha de considerar-ne essencial que la interrupció i el cessament dels serveis de salvament i socorrisme a les platges d'aquest terme municipal pot posar en perill la vida i la seguretat de la població del terme. No tan sols d'aquesta, sinó que cal recordar i tenir present el fet de que les costes de Mallorca suposen un reclam turístic important, la qual cosa afegeix un major nombre de persones usuàries. En aquest sentit, la sentència 183/2006, de 19 de juny, exposa en els seus fonaments jurídics tercer i sèptim que “l'anàlisi de la qüestió que es planteja ha de partir de la doctrina d'aquest Tribunal en relació a l'exercici del dret de vaga i, en particular, de les limitacions que es poden imposar al mateix en ordre a assolir els serveis essencials de la comunitat ( SSTC 11/1981, de 8 de abril, FFJJ 7, 9 y 18; 26/1981, de 17 de juliol, FFJJ 10, 14, 15 y 16; 33/1981, de 5 de novembre, FJ 4 ; 51/1986, de 24 de abril, FFJJ 2, 4 y 5; 53/1986, de 5 de maig, FFJJ 2, 3, 6 y 7; 27/1989, de 3 de febrer, FJ 1 ; 43/1990, de 15 de març, FJ 5 ; 122/1990, de 2 de juliol, FJ 3 ; 123/1990, de 2 de juliol, FJ 4 ; 8/1992, de 16 de gener, FJ 2 ; 148/1993, de 29 de abril , FJ 5). La consideració d'un servei com essencial no pot suposar suprimir el dret de vaga dels treballadors que vulguin fer-la, sinó la necessitat de disposar de les mesures precises pel seu manteniment, o dit d'altra forma, per assegurar la prestació dels treballs que siguin necessaris per la cobertura mínima dels drets, llibertats o béns que constitueixen aquest servei, sense exigir assolir el nivell de rendiment habitual ni assegurar el seu funcionament normal, però si salvaguardar la vida i seguretat de tercers [ SSTC 26/1981, de 17 de juliol, FJ 10 ; 53/1986, de 5 de maig, FJ 3 ; 27/1989, de 3 de febrer, FJ 1 ; 43/1990, de 15 de març , FJ 5 c); 8/1992, de 16 de gener, FJ 2 a)]. Hem de destacar que no cal identificar servei públic amb servei essencial, sense que el caràcter d'essencialista pugui definir-se pel compliment dels interessos generals. Al·legar el caràcter públic o utilitat general del servei no és suficient per limitar el dret a la vaga. SSTC 8/1992 ( RTC 1992, 8) y53/1986 ( RTC 1986, 53). La Sentència del Tribunal Constitucional 26/1981 va establir que “un servei no és essencial tant per la naturalesa de l'activitat que desplega sinó pel resultat que es pretén amb aquesta activitat”. El servei de salvament i socorrisme té com objecte salvaguardar la vida de tercers, és a dir, els interessos que constitueixen l'objecte de l'activitat, “sols seran essencials aquells que salvaguardin drets o béns constitucionalment protegits, així com en la mesura i intensitat que ho facin”. ( STC 51/1986 [ RTC 1986, 51] y43/1990 [ RTC 1990, 43] ). Els drets fonamentals a Espanya, es troben regulats en el Títol I de la Constitució Espanyola, si bé diverses organitzacions internacionals disposen del seu propi catàleg de drets fonamentals o drets humans. Basta sobre aquest tema citar la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea o la Declaració Universal de Drets Humans de l'Organització de les Nacions Unides. Les trobem en el capítol segon (“Drets i llibertats”) en el qual s'inicia la regulació dels drets fonamentals pròpiament dits. S'ha de tenir en compte el bé social satisfet. El Tribunal Constitucional defineix els serveis mínims com “la prestació dels treballs necessaris per a la cobertura mínima dels drets, llibertats o béns que el propi servei satisfà, però sense arribar a assolir el nivell de rendiment habitual”(SSTC 53/1986 [ RTC 1986, 53] y183/2006 [ RTC 2006, 183]. Els serveis mínims proposats deriven de l'establert als Plans de salvament de les platges de Palma segons l'article 11 del decret 2/2005 , de 14 de gener, regulador de les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la CAIB. Al respecte, cal destacar la SENTENCIA 8/1992, de 16 de gener (BOE núm. 38, de 13 de febrer de 1992).
Les platges són el lloc on es produeix més afluència de persones, que durant llargues hores formen aglomeracions de gran magnitud. La vaga afecta a la totalitat de les platges del municipi. A la Direcció General d'Emergències i Interior estan registrats els Plans de salvament de les platges de Palma segons art.11 del decret 2/2005 , de 14 de gener, regulador de les mesures mínimes de seguretat i protecció que han de complir les platges i zones de bany de la CAIB. D'acord amb aquests plans de salvament de les platges de Palma, registrats a la Direcció General d'Emergències i Interior de la CAIB, on es determinen els serveis mínims que s'han de complir a les platges de Palma a tota la temporada de bany des del dia 1 de maig fins al 31 d'octubre i ja que a partir del dia 21 de maig es convoca la vaga indefinida de socorristes, els serveis mínims fixats són els següents:
La dotació de socorristes en cada platja ,en virtut del Plans de salvament registrats a la Direcció General d'Emergències i Interior , per platja és la següent:
PLATJA |
SOCORRISTES |
---|---|
Cala Major |
4 |
Can Pere Antoni |
4 |
Ciutat Jardi |
3 |
Cala Estància |
3 |
Platja de Palma |
15 |
Portixol |
2 |
Es Carnatge |
1 |
L'article 156.2 de la llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix que “les entitats locals es troben facultades per adoptar les mesures necessàries per garantir el correcte funcionament dels serveis mínims locals de caràcter públic, en el cas de l'exercici del dret de vaga del personal adscrit als mateixos”. La llei 7/2015, de 9 de juliol, del Sistema Nacional de Protecció Civil defineix què es la protecció civil així com què els serveis de salvament i socorrisme tenen la consideració de servei de rescat de la CAIB, segons disposa l'article 17 de la llei 2/1998, de 13 de març, d'Ordenació d'Emergències de les Illes Balears, en consonància amb la llei 17/2015 del Sistema Nacional de Protecció Civil.
Atès l'anterior i vist el dictamen emès per la Direcció General d'Emergències de la CAIB el 16 de maig de 2023, relatiu a als serveis mínims que ha de complir el servei de salvament, rescat i socorrisme de l'Ajuntament de Palma en la vaga indefinida a partir del dia 21 de maig de 2023 , el qual s'adjunta a la present resolució, s'informa què “per a poder assegurar la integritat i la vida de les persones a les platges del terme municipal de Palma a partir del dia 21 de maig de 2023 i fins a que es desconvoqui els serveis mínims què hi ha d'haver-hi són els que figuren als plans de salvament de cada platja. Altre número de socorristes anirien en contra del Decret 2/2005 i suposaria un risc inadmissible per a la seguretat de les persones usuàries ”. Donat el risc que planteja per a la vida humana l'incompliment dels serveis mínims establerts en aquesta resolució, s'adverteix expressament de l'obligació de complir amb els mateixos, apercebent expressament de les corresponents responsabilitats que es puguin derivar pel cas de no complir amb aquests serveis mínims.
A tal efecte, els coordinadors del servei de platges què subscriuen, és del parer què, de conformitat amb l'establert a l'article 124, 4.h) de la llei 7/85, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, introduït per la llei 57/2003, de 16 de desembre, de mesures per a la modernització del govern local, i demés normativa concordant d'aplicació, d'acord amb el Decret de Batlia núm. 201912198, de data 17 de juny de 2019, BOIB núm. 85, 27/06/2019, de l'estructura de les àrees municipals i titulars, i el Decret de Batlia núm. 201913026, de data 28 de juny de 2019, publicat al BOIB núm. 94, de 11/07/2019, per part de Batlia es podria dictar la següent
RESOLUCIÓ
1.- Fixar els serveis mínims consistents en la dotació de socorristes que ha de complir el servei a cada platja del terme municipal de Palma, d'acord amb l'establert als Plans de salvament registrats a la Direcció General d'Emergències i Interior, amb motiu de la vaga indefinida convocada a partir del proper dia 21 de maig , de les 11 a les 18 hores, afectant les platges de Palma, Cala Estància, Ciutat Jardí, Can Pere Antoni, Portixol i Es Carnatge de les 11 a les 19:00 hores a Cala Major i d'acord amb l'informe sobre els serveis mínims que ha de complir el servei de salvament, rescat i socorrisme de l'Ajuntament de Palma amb motiu de la vaga proposada:
PLATJA |
SOCORRISTES |
---|---|
Cala Major |
4 |
Can Pere Antoni |
4 |
Ciutat Jardi |
3 |
Cala Estància |
3 |
Platja de Palma |
15 |
Portixol |
2 |
Es Carnatge |
1 |
2.- Traslladar la present resolució a l'empresa adjudicatària, així com a la Policia Local, la Direcció General d'Emergències i de Interior de la CAIB, la Direcció General de Treball de la CAIB i altres organismes competents.
3.- Publicar al BOIB la present resolució.
Palma, 17 de maig de 2023
La coordinadora de platges Ana Miguel Sebastián
Que es decreti,
El regidor de l'Àrea de Medi Ambient i Benestar Animal
Decret de Batlia núm. 13009 de 19/07/2022
(BOIB 95, 23/07/2022)
Ramón Vicenç Perpinyà Font
Decret de Batlia núm. 201912198, de 17/06/19
(BOIB núm. 85, de 27/06/2019)
En prenc nota,
mitjançant validació electrónica,
El secretari adjunt, director de la Secretaria de la Junta de Govern
Miquel Ballester Oliver