Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 292011
Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions del Programa d’Orientació Professional per a l’Ocupació i l’Autoocupació «SOIB Orientació Professional»
Exposició de fets
Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es varen traspassar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears les competències en matèria de gestió del treball, l'ocupació i la formació, que varen ser assumides per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i de distribució de les competències transferides per l'administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, l'ocupació i la formació (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).
D'acord amb l'article 1 dels estatuts del SOIB, continguts al Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, el SOIB té com a finalitat primordial planificar, gestionar i coordinar les polítiques actives d'ocupació, amb funcions concretes d'informar, orientar i fer d'intermediari en el mercat laboral, fomentar l'ocupació en tots els vessants i desenvolupar la formació professional per a l'ocupació.
El desenvolupament d'aquestes finalitats s'ha de fer en coherència amb el contingut de les matèries transferides, o que es puguin transferir, per l'Estat a través del Servei Públic d'Ocupació Estatal o que procedeixin de serveis d'ocupació internacionals.
El Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre), va aprovar l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació 2021-2024 (EESAO 2021-2024), la qual es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. Aquesta convocatòria, com que es tracta d'una política activa d'ocupació, s'engloba en els objectius estratègics de l'EESAO.
En el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears 2022-2025 (POQIB), dins la prioritat 3: «Orientació i acompanyament laboral per a les persones en situació de desocupació (com a dret subjectiu)», es troba la línia d'actuació 3.3 «Consolidació dels serveis integrals d'orientació i acompanyament laboral dels col·lectius en risc d'exclusió social de joves, dones, persones amb discapacitat i persones en situació de reinserció social»; i dins la prioritat 7: «Col·lectius vulnerables d'atenció prioritària», hi ha la línia d'actuació «7.4. Col·lectiu de persones vulnerables: persones amb capacitats diferents o en risc d'exclusió social».
L'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre), en l'article 1.2 apartat a) es disposa que poden ser objecte d'ajuts els programes de polítiques actives d'ocupació d'orientació professional.
El Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació «SOIB Orientació Professional» és un programa comú regulat en el Decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació.
El Reial decret 818/2021, de 21 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació, configura els continguts essencials dels programes comuns i reprodueix els pressuposts que han d'inspirar les polítiques actives d'ocupació d'acord amb el que estableix la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'Ocupació, a l'Estratègia Espanyola de Suport Actiu a l'Ocupació i en els plans anuals per al foment de l'ocupació digna, amb el principal objectiu de generar ocupació de qualitat.
Per una altra part, una de les idees principals del Reial decret esmentat és el reforçament de l'orientació individualitzada per mitjà de personal orientador qualificat i, a tal efecte, estableix les característiques essencials que ha de tenir el Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació i fixa les quanties de referència de les subvencions dirigides a finançar aquests tipus de programes.
Fins al mes de desembre de 2022, les entitats sense ànim de lucre del tercer sector d'acció social de les Illes Balears inscrites en el Registre prestaven els serveis d'orientació professional mitjançant una subvenció provinent de la convocatòria d'Itineraris Integrals d'Inserció aprovada pel SOIB.
Aquesta convocatòria finançava les accions d'orientació en el marc dels Itineraris Integrals d'Inserció, que es varen executar fins al dia 31 de desembre de 2022. El 7 de gener de 2023 es varen publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears distintes resolucions informatives del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, mitjançant les quals es convocava el concert per prestar el servei d'orientació laboral (SOP) per a diferents col·lectius.
Per tal de garantir la continuïtat de la prestació dels serveis d'orientació professional als col·lectius vulnerables envers el mercat laboral i amb dificultats d'inserció laboral, durant el temps de tramitació del concert i fins que comenci a executar-se, es considera necessari tramitar una convocatòria d'ajuts dirigida a les entitats del tercer sector d'acció social, que permeti finançar la prestació del serveis d'orientació professional als col·lectius que s'esmenten a continuació, durant els mesos de gener i febrer de 2023.
Els col·lectius que a continuació es detallen són objecte d'atenció preferent dels serveis d'orientació professional d'acord amb el que disposa l'article 4 del Decret 36/2022 de 22 d'agost, pel qual s'estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació i es regulen els requisits que han d'acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris:
S'ha de tenir en compte que les entitats del tercer sector d'acció social no disposen de recursos suficients per finançar les seves activitats, i és destacable la tasca que duen a terme envers aquests col·lectius, per això, aquests ajuts es poden considerar d'interès públic; és per aquest motiu que la convocatòria es tramita per al procediment d'urgència d'acord amb el que disposa l'article 33 de la Llei 39/2015, d'1d'octubre, del procediment comú de les administracions públiques.
La convocatòria s'ha configurat amb les característiques descrites en el programa comú, que regula l'article 17 i següents del Reial decret 818/2021, de 21 de setembre amb la finalitat fomentar accions d'orientació i millora de l'ocupabilitat que impulsin la integració de col·lectius amb especials dificultats d'inserció en el món laboral, per donar resposta a un problema d'interès públic, atesa la realitat social d'aquests col·lectius.
Aquesta convocatòria va destinada a les entitats inscrites i acreditades en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professionals i serveis complementaris del SOIB, d'acord amb el que disposen els decrets 35/2022 i 36/2022, de 22 d'agost, que acreditin haver duit a terme les actuacions descrites en la convocatòria en l'àmbit temporal que s'hi estableix.
L'article 8 i següents del Decret 818/2021, preveuen la gestió dels programes comuns mitjançant subvencions i que es puguin concedir i justificar a través del sistema de mòduls econòmics.
Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es concediran a partir del mòdul econòmic de 8.466,44 € que s'ha determinat a l'informe tècnic justificatiu de l'import del mòdul de la convocatòria de subvencions del Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació «SOIB Orientació Professional», de 15 de març de 2023.
Així, tal com s'esmenta a l'informe esmentat anteriorment, s'ha establert el mòdul econòmic a partir de la normativa vigent i l'experiència del SOIB en la gestió de subvencions, i s'ha entès que la unitat física que s'ha de considerar com a mòdul és l'equip d'orientació, integrat pels perfils professionals següents: orientador, coordinador i personal de suport. Així mateix, l'informe defineix els perfils professionals i el temps de dedicació de la jornada laboral de cada un d'aquests perfils a les accions d'orientació. Per una altra banda, l'import de les retribucions dels perfils professionals que s'han de finançar s'han calculat a partir de l'article 19 del Reial decret 818/2021.
El procediment de concessió no és el concurs, atès que no és necessari comparar les sol·licituds, per la qual cosa es concediran a mesura que tinguin entrada al registre. Juntament amb la sol·licitud s'haurà de presentar la documentació acreditativa de l'activitat, i així s'entendrà justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb l'article 39.3 TRLS. D'acord amb això, el pagament es tramitarà amb la concessió de la subvenció una vegada fetes les comprovacions oportunes.
Com a resultat, s'ha determinat el mòdul de 8.466,44 € l'import del qual és el resultat de sumar els imports de cada un del perfils professionals que integren els equips d'orientació.
Aquesta convocatòria s'haurà d'incloure dins el Pla Anual per al Foment de l'Ocupació digne 2023 com a programa comú.
Aquesta convocatòria està inclosa a la línia IV.7.9 del Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB, per als exercicis 2021-2023, aprovat per Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre de 2021), modificat mitjançant la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 20 de febrer de 2023, publicada al BOIB núm. 31 d '11 de març de 2023, en compliment del que disposa l'article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
Els ajuts prevists en aquesta convocatòria no constitueixen ajuts de l'Estat en els termes prevists en els articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), atès que la concessió no falseja ni amenaça de falsejar la competència d'afavorir determinades empreses o produccions, donat que el serveis d'orientació que són objecte dels ajuts no es consideren activitat econòmica d'acord amb l'aclariment establert en la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut estatal conforme a allò que preveu amb el que disposa l'article 107.1 del TFUE.
D'acord amb l'article 38 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social, correspon als serveis públics d'ocupació, bé directament o bé mitjançant entitats col·laboradores, i a les agències de col·locació degudament autoritzades, l'orientació i la col·locació en igualtat de condicions de les persones amb discapacitat que es trobin en situació de recerca d'ocupació.
El Decret 35/2022, de 22 d'agost, crea i regula el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, i els procediments d'acreditació de serveis i habilitació d'entitats.
La inscripció en el Registre acredita que l'entitat està habilitada pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears i compleix els requisits de personal, instal·lacions, infraestructures i mitjans per a prestar els serveis d'orientació professional d'acord amb els principis generals de funcionament que preveu el Decret 36/2022, de 22 d'agost, pel qual s'estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional i es regulen els requisits que han d'acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i serveis complementaris.
S'ha informat d'aquesta convocatòria al Consell de Direcció del SOIB.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria de subvencions del Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació «SOIB Orientació Professional».
2. Ordenar la comunicació d'aquesta Resolució a la Base de dades Nacional de Subvencions i la publicació de la Resolució de la convocatòria en el Butlletí Oficial de las Illes Balears, que comença a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 2 de maig de 2023)
El conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1
Primer
Objecte i àmbit d'aplicació de la subvenció
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per a l'execució d'actuacions incloses en el Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació «SOIB Orientació Professional» dins l'àmbit geogràfic de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Formen part d'aquest programa les iniciatives per dur a terme accions d'orientació professional per a l'ocupació i assistència per a l'autoocupació, articulades en itineraris d'inserció ocupacional personalitzats i dirigides a millorar les possibilitats d'ocupació de les persones demandants d'ocupació i serveis inscrites en el SOIB. Les accions que s'han de desenvolupar són les que descriu l'Annex II d'aquesta convocatòria.
Segon
Normativa
Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS); el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions (TRLS), el Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del Sistema nacional d'ocupació i l'Ordre de la consellera d'Educació, Cultura i Universitats, de 10 d'octubre de 2013, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d'octubre); el Decret 35/2022, de 22 d'agost, crea i regula el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, i els procediments d'acreditació de serveis i habilitació d'entitats; el Decret 36/2022 de 22 agost, pel qual s'estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació i es regulen els requisits que han d'acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris.
Tercer
Crèdit assignat a la convocatòria
1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és d'un milió tres-cents noranta dos mil set-cents trenta euros (1.392.730 €) imputables als pressuposts generals de la CAIB per a l'exercici 2023 al centre de cost 76101, subprograma 322D02, capítol 4 FF 23021.
2. La partida del pressupost de despesa a la qual s'imputa aquesta convocatòria es finança mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que anualment distribueix la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes laborals per la qual s'aprova la distribució de fons en matèria laboral per a les diferents comunitats autònomes.
3. Si s'exhaureixen els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar les sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de nous ajuts mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Quart
Entitats beneficiàries
Les entitats que es poden beneficiar de les subvencions són les entitats inscrites i acreditades en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professionals i serveis complementaris del SOIB, d'acord amb el que disposen els decrets 35/2022 i 36/2022, de 22 d'agost, que acreditin haver fet les actuacions objecte d'aquesta convocatòria des de dia 1 de gener fins al dia 28 de febrer de 2023.
La distribució geogràfica dels serveis d'orientació i el nombre de professionals que podran constituir els equips d'orientació per a l'execució dels programes d'orientació professional per a l'ocupació i l'autoocupació s'ajustarà com a màxim al que s'ha acreditat per a cada entitat i que es troba inscrit en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris publicat al web del SOIB.
Les entitats han d'estar inscrites i acreditades en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professionals i serveis complementaris del SOIB abans de l'1 de gener de 2023.
No se'n poden beneficiar les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en els articles 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, en l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, i en l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost) i les que es determinen a la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Cinquè
Import de la subvenció
L'import de la subvenció que ha de sol·licitar cada entitat ha de ser el resultat de multiplicar el mòdul de 8.466,44 € pel nombre d'unitats d'orientació que les entitats tenen inscrites en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris (RESOP).
La concessió i la justificació de la subvenció es durà a terme mitjançant la modalitat de mòduls en aplicació de l'article 9 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre i els articles 23 i 24 de l'Ordre de bases.
Sisè
Subcontractació
L'entitat beneficiària de la subvenció no pot subcontractar amb tercers l'execució total o parcial del procés d'inserció aprovat.
Setè
Persones destinatàries de les accions d'orientació
1.Les accions del Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació es dirigeixen als col·lectius vulnerables envers el mercat laboral, inscrites al SOIB com a demandants d'ocupació i amb especials dificultats d'inserció.
2. Els col·lectius vulnerables que han d'atendre són els que preveu l'article 4 del Decret 36/2002, de 22 d'agost, pel qual s'estableixen els principis generals de funcionament dels serveis d'orientació professional i es regulen els requisits que han acreditar per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris; concretament:
a) Col·lectiu de persones en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació. S'entén com a «persona en risc d'exclusió social» la que acredita aquesta situació mitjançant un informe de serveis socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.
b) Col·lectiu de joves en risc d'exclusió social i amb dificultats especials d'inserció laboral, majors de 16 anys i menors de 30 anys, inscrits en el SOIB com a demandants d'ocupació. S'entén com a «persona en risc d'exclusió social» la que acredita aquesta situació mitjançant un informe de serveis socials o un informe tècnic de l'entitat que especifiqui les causes conduents a la situació de risc d'exclusió.
c) Col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33 %. També hi queden incloses les persones amb capacitat intel·lectual límit, inscrites com a demandants d'ocupació no ocupades, que hi poden accedir acreditant una valoració d'almenys un 20 % de discapacitat intel·lectual i que no arribi al 33 %.
d) Col·lectiu de persones amb diagnòstic de salut mental i amb dificultats especials d'inserció, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació. S'entén com a «persona amb diagnòstic de salut mental» la que acredita aquesta situació mitjançant documentació que certifica una discapacitat amb un grau igual o superior al 33 % o amb la presentació d'un informe psiquiàtric emès per part de l'Àrea de Salut Mental del Servei de Salut Pública.
e) Col·lectiu de persones amb discapacitat sensorial i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33 %.
f) Col·lectiu de persones amb discapacitat física i altres discapacitats amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació amb la condició de persona amb discapacitat amb un grau igual o superior al 33 %.
g) Col·lectiu de persones recluses de segon i tercer grau, exrecluses o amb mesures alternatives i amb dificultats especials d'inserció laboral, inscrites en el SOIB com a demandants d'ocupació. Les persones recluses de segon grau estan exemptes d'estar inscrites en el SOIB.
Vuitè
Atenció a les persones participants en el Programa
L'atenció a les persones participants s'articula en itineraris d'inserció ocupacional personalitzats i dirigits a millorar-ne les possibilitats d'ocupació. Aquests itineraris començaran amb una tutoria individualitzada d'un mínim de 3 hores de durada, actuació mínima obligatòria per a totes les persones participants en el programa, on es durà a terme una acollida inicial, li serà assignada una persona tècnica orientadora de referència i s'elaborarà un pla individual d'actuació a partir de la detecció individualitzada de necessitats. Aquest pla individual haurà de recollir el conjunt d'actuacions acordades amb l'usuari, les quals estan descrites a l'Annex II. La tutoria individual i la participació en les diferents actuacions de millora de les seves possibilitats d'ocupació conformaran l'itinerari personalitzat d'inserció ocupacional.
L'Annex II descriu el conjunt d'actuacions o activitats que conformen l'itinerari d'inserció ocupacional que tenen la finalitat d'oferir accions d'orientació, informació laboral, assessorament especialitzat, entrenament competencial, identificació de necessitats o opcions formatives, cerca d'ocupació, identificació de possibilitats emprenedores i millora de les seves possibilitats reals d'inserció laboral i ocupació. Es tracta d'una relació detallada d'activitats que incorpora una descripció de l'objectiu, la durada i la modalitat d'impartició que podrà ser individual o grupal. Es considerarà l'actuació grupal amb un grup mínim de 3 usuaris participants.
Les entitats beneficiàries han de desenvolupar les accions d'orientació d'acord amb les actuacions, els objectius i la durada que es determinen en l'Annex II. Per tant, segons les necessitats detectades de cada participant, es desenvoluparan les actuacions:
a) Tutoria individualitzada i elaboració del pla individual d'actuació
b) Accions d'informació, assessorament i ajut tècnic, que es poden fer de manera individual i/o grupal.
Les entitats beneficiàries han de dissenyar uns processos d'orientació individualitzats, i que han de contenir les actuacions previstes en l'Annex II, a més d'altres actuacions de lliure disseny per part de l'entitat, en format tant individual a com grupal (accions d'1 hora, 5 hores, 15 hores o 25 hores) identificades també en l'Annex II.
Cada orientador que treballi a jornada completa en còmput anual al Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació ha de destinar 70 hores mensuals dins cada mes natural a la intervenció directa amb les persones participants ja sigui tutoritzant accions individuals com a impartint accions grupals.
Totes les hores d'intervenció directa amb els usuaris participants hauran de quedar evidenciades mitjançant la signatura tant del tècnic com dels participants si es tracta d'una activitat grupal. També es podran considerar atenció directa totes les actuacions realitzades telemàticament que es puguin evidenciar.
Per prestar el Programa d'Orientació Professional per a l'Ocupació i l'Autoocupació «SOIB Orientació Professional» les entitats hauran de mantenir les condicions i disposar de les plantilles de professionals, els espais i les infraestructures acreditades i inscrites en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional mitjançant una resolució d'acord amb el Decret 35/2022, de 22 d'agost de 2022, pel qual es crea i regula el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris, i els procediments d'acreditació de serveis i habilitació d'entitats i el Decret 36/2022, de 22 d'agost pel qual s'estableixen els principis generals i es regulen els requisits per acreditar els serveis d'orientació professional per a la inscripció posterior en el Registre d'entitats i els serveis d'orientació professional i els serveis complementaris.
Atenent a l'article 15 del Decret 35/2022, de 22 d'agost de 2022, que estableix les obligacions de l'entitat habilitada, i segons l'apartat a) pel qual queda establerta l'obligació de mantenir actualitzada tota la documentació que ha servit de base a la inscripció al registre, s'haurà de presentar per a la seva comprovació i autorització qualsevol canvi que es pugui produir en el projecte de plantilla de personal que es va utilitzar per a l'habilitació i acreditació inicial del Servei d'Orientació Professional.
Novè
Compatibilitat amb d'altres ajuts
Aquestes subvencions són incompatibles amb la subvenció destinada a la mateixa finalitat, per la qual cosa s'hauran de reintegrar les quanties percebudes.
Els usuaris poden haver participat en altres programes subvencionats o en altres serveis, distints als subvencionats en aquesta convocatòria, durant el període d'execució previst en aquesta convocatòria sempre que les altres administracions que els financin no n'hagin declarat expressament la incompatibilitat. No obstant això, per als usuaris que participin en altres programes o serveis amb el mateix contingut, s'haurà d'haver comunicat prèviament la baixa al programa que regula aquesta convocatòria.
Desè
Termini i model de presentació de sol·licituds
1. La tramitació de la sol·licitud de subvenció s'ha de formalitzar mitjançant l'aplicació web del SOIB ACCFOR/ESOIB, <www.soib.es>.
L'enllaç per tramitar la sol·licitud és https://intranet.caib.es/accfor/principal.xhtml.
Una vegada feta la tramitació mitjançant l'ESOIB/ACCFOR, per tal de completar el tràmit i tenir-lo per finalitzat, el document de sol·licitud generat amb l'aplicació s'ha de signar electrònicament per part del representant de l'entitat i s'ha de presentar, dins del termini de presentació de les sol·licituds, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible a la seu electrònica de la CAIB, d'acord amb els articles 16 i 66.6 de la Llei 39/2015.
Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic a la seu electrònica del SOIB, no es considerarà vàlidament presentada.
2. En cas de presentar-la de manera presencial, l'Administració, d'acord amb el que estableix l'article 68.de la Llei 39/2015 els requerirà perquè la presentin de la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, la data de presentació de l'esmena és la que estableix l'ordre per resoldre l'expedient.
El SOIB publicarà a la seva pàgina web una guia informativa o protocol per ajudar les entitats a tramitar la sol·licitud a través d'aquesta aplicació.
3. Les entitats poden sol·licitar com a màxim el nombre d'unitats d'orientació que per cada col·lectiu tenen acreditat en el Registre d'entitats i serveis d'orientació professional i serveis complementaris.
4. La sol·licitud inclou una declaració responsable en relació amb els aspectes següents:
a) Una declaració responsable:
b) En cas que l'entitat no sigui perceptora econòmica de la Comunitat Autònoma, la declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, de conformitat amb el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius (BOIB núm. 21/2013, de 12 de febrer).
c) La presentació de la sol·licitud d'ajuts implica que s'autoritza el Servei d'Ocupació de les Illes Balears a obtenir de manera directa l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració General de l'Estat i amb la Seguretat Social, llevat que la persona interessada en manifesti expressament la negativa.
En aquest cas, ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració General de l'Estat i de la Seguretat Social, la qual ha de tenir data posterior a la data de publicació d'aquesta convocatòria, juntament amb la sol·licitud d'ajuts.
5. El termini per presentar sol·licituds i la resta de documentació és d'un mes comptador a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Dins els primers deu dies naturals del termini per presentar les sol·licituds, les entitats que tenguin la intenció de presentar-la que no estiguin donades d'alta a l'aplicació ACCFOR/ESOIB, l'hauran de sol·licitar al SOIB i enviar un correu electrònic a la bústia seguimenteconomic@soib.es amb el concepte «Alta ACCFOR/ESOIB», en el qual s'ha d'indicar el nom jurídic de l'entitat, el NIF, el nom i el DNI del representant i, si ho consideren convenient, el nom i el DNI del gestor de l'entitat, que serà, juntament amb el representant, la persona que podrà fer els tràmits de la sol·licitud dins l'aplicació ACCFOR/ESOIB.
6. D'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i l'article 15.1.b) de les bases reguladores aplicables, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeix aquesta Resolució s'ha de requerir la persona interessada perquè en el termini de cinc dies esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.
7. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment s'han de fer per mitjans electrònics, de conformitat amb l'article 43 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. D'acord amb l'article 28.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, els sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagi estat aportada anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. En el cas excepcional que el SOIB no pogués aconseguir electrònicament la documentació, podrà requerir la persona perquè l'aporti.
Onzè
Documentació adjunta a la sol·licitud
Juntament amb el tràmit de sol·licitud a través de l'aplicació ACCFOR/ESOIB i amb els models que estaran disponibles en aquesta aplicació, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent, la qual, inclosa la sol·licitud, ha d'estar signada digitalment:
1.Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades a la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats duites a terme i dels resultats obtinguts:
2.Una memòria econòmica justificativa, segons el model del SOIB que ha de contenir els aspectes següents:
Dotzè
Procediment de concessió de subvencions
1. El procediment de concessió dels ajuts es durà a terme per un procediment que no és de concurs atès que no és necessària la comparació i la prelació de les sol·licituds entre si, en aplicació de l'article 17.2 i 3 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 7.3 de les bases reguladores.
2. Les sol·licituds de subvenció es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació i es concediran per rigorós ordre d'entrada en el Registre.
3. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora del SOIB, que ha de dur a terme d'ofici les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució i, en concret, les que determina l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions.
4 Revisió tècnica i liquidació
A. Revisió tècnica
Els serveis tècnics revisaran que s'ha entregat la documentació sol·licitada a la memòria d'actuació justificativa, i comprovaran a partir de les evidències presentades si s'han realitzat les 70 hores mínimes d'atenció directa mensual del personal orientador. Posteriorment emetran un informe del grau de compliment d'hores mensuals realitzades per cada orientador.
B. Liquidació
Vista la documentació justificativa de la subvenció, previ l'informe favorable dels serveis tècnics i, si escau, fetes les comprovacions que es considerin oportunes sobre la documentació justificativa presentada, el SOIB ha de liquidar la subvenció.
El SOIB ha de comprovar els contractes dels treballadors mitjançant les seves vides laborals.
L'import subvencionable és de 8.466,44 € per unitat d'orientació (inscrita al Registre i sol·licitada) sempre que l'orientador de l'equip acrediti 70 hores mensuals d'atenció directa a l'usuari.
La manca d'acreditació de les 70 hores d'atenció directa de l'orientador, si no es justifica per les causes que s'indiquen en paràgraf següent, serà motiu de denegació de la concessió de la subvenció.
En cas que el personal tècnic orientador faci menys de 70 hores d'atenció directa als usuaris per trobar-se en situació d'incapacitat transitòria o per gaudir de mesures de conciliació laborals i familiar, i sempre que com mínim es duguin a terme 35 hores mensuals d'atenció directa, l'import subvencionable es minorarà proporcionalment a les hores d'atenció efectivament executades. Així l'import del mòdul es multiplicarà per la fracció que resulta de dividir les hores realitzades (que com a mínim seran 35) per 70 hores.
En qualsevol cas, les entitats beneficiàries estan obligades a reunir i custodiar tota la documentació justificativa de cada despesa executada i dels pagaments efectuats en l'execució de les accions d'orientació i de mantenir-la a plena disposició de les administracions amb competències en matèria de control, seguiment i justificació de subvencions públiques, que poden requerir-la en qualsevol moment.
Les persones o les entitats beneficiàries estan dispensades de l'obligació de presentar llibres, registres i documents de transcendència comptable o mercantil, sense perjudici dels requeriments que puguin fer els òrgans administratius competents per comprovar i controlar l'aplicació de la subvenció.
5. La directora del SOIB, a la vista de l'expedient i dels informes tècnics i de liquidació corresponents ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, la qual s'ha de notificar a les persones interessades, i se'ls concedeix un termini de 5 dies hàbils per al tràmit d'audiència per poder al·legar i presentar els documents i les justificacions que considerin pertinents.
6. Es pot prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els que hagi formulat la persona interessada. En aquests cas, la proposta de resolució provisional formulada té caràcter de definitiva.
7. Tenint en compte, les al·legacions fetes per l'entitat sol·licitant en el tràmit d'audiència i, si escau, els informes tècnics i de liquidació, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, degudament motivada.
8. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de la persona beneficiària davant l'Administració, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.
9. El president del SOIB, atesa la proposta de resolució definitiva, ha de dictar i notificar una resolució en el termini màxim de tres mesos comptadors des l'endemà de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, la qual ha d'estar degudament motivada. Transcorregut el termini màxim per resoldre el procediment sense que s'hagi notificat la resolució, s'ha d'entendre que es desestima la sol·licitud.
10.La resolució de concessió o denegació s'ha de notificar de manera individualitzada.
Tretzè
Període d'execució de les accions subvencionades
Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria són les executades dins el termini comprès entre l'1 de gener i el 28 de febrer de 2023.
Catorzè
Forma de pagament
Amb la presentació de la sol·licitud i la documentació establerta a l'apartat onzè, s'entén justificada l'aplicació de l'ajut a la finalitat de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 39.7 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
El SOIB tramitarà el pagament amb la concessió de la subvenció una vegada fetes les comprovacions oportunes.
Quinzè
Obligacions genèriques de les entitats beneficiàries
Són obligacions genèriques de l'entitat beneficiària, a més de les que estableix l'article 14 de l'Ordre de bases i l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions:
a) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, circumstància que s'ha d'acreditar abans de dictar la proposta de resolució definitiva de concessió mitjançant un certificat que ha de presentar la UGE del SOIB a sol·licitud de la Comissió Avaluadora. Així mateix, també ha d'estar al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, fets que han de quedar acreditats abans de la proposta de resolució definitiva en la forma que estableix el punt 13.5.e) d'aquest annex.
b) Dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
c) Justificar l'execució de l'activitat i també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
d) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i financer dels programes subvencionats que el SOIB consideri necessaris i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.
e) Sotmetre's a les actuacions de control de l'activitat econòmica i financera que corresponguin a la Inspecció de Treball i Seguretat Social, a la Intervenció General de la CAIB, a la Sindicatura de Comptes i a altres òrgans de control.
f) Facilitar qualsevol informació que li requereixi l'òrgan que concedeix la subvenció i els òrgans de control indicats en l'apartat anterior.
g) No percebre cap quantia de les persones que participen en les accions.
h) Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals.
i) Contractar una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi els llocs on es desenvoluparà l'activitat durant tot el període de vigència.
j) Contractar assegurances de protecció per als participants per risc d'accident derivat de l'assistència a un servei d'itineraris integrals d'inserció.
Setze
Obligacions tècniques
1. Les entitats que duen a terme les accions orientació han de complir les obligacions següents:
a) Donar cobertura a la totalitat de l'àmbit territorial del projecte.
b) Garantir l'atenció personalitzada a les persones del col·lectiu objecte d'intervenció.
c) Mantenir en tot moment les condicions de personal, instal·lacions i infraestructures que van donar lloc a l'acreditació i registre del servei d'orientació laboral.
d) Tenir a disposició del SOIB els expedients complets.
e) Les entitats beneficiàries han de complir les disposicions legislatives sobre protecció de dades de caràcter personal, concretament la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, i el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016.
Dissetè
Protecció de dades de caràcter personal
En relació amb la protecció de les dades de caràcter personal, són aplicables el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal i garantia dels drets digitals.
ANNEX II Accions d'orientació del programa «SOIB Orientació Professional»
CODI DEL SERVEI |
SERVEI |
DESCRIPCIÓ |
MODALITAT |
DURADA DE L'ACCIÓ |
---|---|---|---|---|
111 |
TUTORIA INDIVIDUALITZADA |
Acció individual i presencial, primera actuació obligatòria amb les persones participants al programa que té per finalitat elaborar un pla individual d'actuació a partir d'una detecció acurada de les necessitats de la persona destinatària envers el seu procés de recerca de feina per a la inserció laboral. La tutoria individualitzada ha de servir també per fer un seguiment de la participació de l'usuari en les activitats d'orientació previstes en el pla. |
Individual |
3 hores |
130 |
INFORMACIÓ PROFESSIONAL I POLÍTIQUES ACTIVES D'OCUPACIÓ |
Es tracta d'una acció informativa sobre la situació del mercat de treball, les polítiques actives d'ocupació i l'oferta de programes i els serveis dissenyats des del SOIB per millorar l'ocupabilitat dels demandants, a fi de posicionar l'usuari davant del mercat laboral i generar-ne l'activació laboral. |
Individual / grupal |
15 hores |
132 |
INFORMACIÓ SOBRE OFERTA FORMATIVA I PROGRAMES DE MOBILITAT |
Consisteix en una acció informativa sobre l'oferta formativa de les convocatòries de formació professional per a l'ocupació, els programes mixts de formació i ocupació, la formació dual i totes les actuacions per millorar la qualificació dels treballadors. Inclou informació del Sistema Nacional de Qualificacions Professionals i de la interrelació entre els certificats de professionalitat i els títols de formació professional, així com sobre el procediment de reconeixement de competències professionals adquirides mitjançant l'experiència professional i l'aprenentatge no formal. |
Individual / grupal |
15 hores |
135 |
INFORMACIÓ SOBRE EL SISTEMA NACIONAL DE GARANTIA JUVENIL |
En aquesta activitat s'informa les persones que hi participen sobre el Sistema Nacional de Garantia Juvenil (SNGJ), tant sobre les formes per donar-s'hi d'alta com sobre els beneficis i ajuts que comporta. |
Individual / grupal |
5 hores |
115 |
DEFINICIÓ DE CURRÍCULUM |
S'elabora el currículum de la persona demandant, de manera que en reflecteixi el perfil professional en termes de competències professionals. Comprèn, en primer lloc, la definició de les competències adquirides en la formació formal i no formal, l'experiència professional i les competències transversals i personals. En segon lloc, la informació i assessorament sobre diferents tipus i formats de currículums. I, finalment, l'elaboració del currículum adaptat als objectius professionals del demandant. |
Individual / grupal |
8 hores |
116 |
TÈCNIQUES PER A LA RECERCA D'OCUPACIÓ |
Es tracta d'una acció d'assessorament i entrenament sobre les tècniques, les eines i els recursos per a la recerca activa d'ocupació, incloent-hi els mitjans telemàtics i l'ús de les xarxes socials. |
Individual / grupal |
25 hores |
121-A |
DESENVOLUPAMENT D'ASPECTES PERSONALS PER A L'OCUPACIÓ (DAPO) |
L'acció s'encamina a incidir sobre els aspectes personals que faciliten la posada en marxa i el manteniment d'activitats en un procés d'inserció professional, adreçada a persones amb baixa autoestima i desconfiança en les seves capacitats. Es treballen els recursos personals i s'afavoreix una actitud positiva cap a la cerca d'ocupació. |
Individual / grupal |
25 hores |
123 |
PREPARACIÓ DE PROVES DE SELECCIÓ |
L'objectiu de l'acció és entrenar en habilitats per superar diferents proves de selecció, com diferents tipus d'entrevistes, proves psicotècniques, proves professionals, projectives, etc. |
Individual / grupal |
25 hores |
124 |
FORMACIÓ BÀSICA DIGITAL PER A LA RECERCA ACTIVA D'OCUPACIÓ |
És una acció per adquirir competències bàsiques en el maneig d'equips informàtics, correu electrònic, missatgeria i recerca d'informació telemàticament; tot això, orientat a la recerca d'ocupació.
|
Individual / grupal |
25 hores |
125 |
FORMACIÓ AVANÇADA DIGITAL PER A LA RECERCA ACTIVA D'OCUPACIÓ |
L'acció conjuga la informació, la utilització de tècniques i eines informàtiques, i les habilitats per cercar ocupació. L'objectiu és que les persones que hi participen adquireixin les competències digitals i el coneixement necessaris sobre portals d'ocupació, metacercadors, cerca d'ocupació a través de xarxes socials i apps mòbils, importància de la marca personal (empremta digital) etc. per fer una recerca d'ocupació eficaç utilitzant les noves tecnologies. |
Individual / grupal |
25 hores |
210 |
INFORMACIÓ I MOTIVACIÓ PER A L'AUTOOCUPACIÓ I L'EMPRENEDORIA (INMA) |
Es tracta d'una acció individual o grupal per motivar l'usuari respecte de la iniciativa empresarial i donar a conèixer l'autoocupació com a via d'accés al mercat laboral. |
Individual / grupal |
5 hores |
14E |
TALLER D'OCUPACIÓ |
L'usuari, sota la supervisió i la coordinació d'una persona d'orientació, utilitza un espai dotat amb els mitjans materials i tècnics necessaris tant per a l'aprenentatge autònom com per a la recerca col·laborativa d'ocupació. |
Individual / grupal |
2 hores per cada dia d'assistència |
121-B |
DESENVOLUPAMENT DE LES «SOFT SKILLS» |
L'acció s'encamina a millorar les competències personals més valorades en el mercat de treball per a l'accés, el manteniment i la millora en l'ocupació. |
Individual / grupal |
30 hores |
101 |
ACCIÓ PROPOSADA PER L'ENTITAT |
Segons la descripció que presenti l'entitat i que sigui aprovada pel SOIB. |
Individual / grupal |
1 hora |
102 |
ACCIÓ PROPOSADA PER L'ENTITAT |
Segons la descripció que presenti l'entitat i que sigui aprovada pel SOIB. |
Individual / grupal |
5 hores |
103 |
ACCIÓ PROPOSADA PER L'ENTITAT |
Segons la descripció que presenti l'entitat i que sigui aprovada pel SOIB. |
Individual / grupal |
15 hores |
104 |
ACCIÓ PROPOSADA PER L'ENTITAT |
Segons la descripció que presenti l'entitat i que sigui aprovada pel SOIB. |
Individual / grupal |
25 hores |