Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 273678
Acord del Consell de Govern de 24 d’abril de 2023 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l’EI‑100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)»

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El 24 de febrer de 2023 va tenir entrada a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears l'escrit del conseller executiu del Departament de Gestió del Territori, Infraestructures Viàries, Ordenació Turística i Lluita contra l'Intrusisme del Consell Insular d'Eivissa, en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150», que afecta el municipi de Santa Eulària del Riu. Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell de Govern la declari, si escau.

La documentació aportada pel Consell Insular d'Eivissa és la següent:

1. El certificat de la Secretaria General del Consell Insular d'Eivissa que certifica l'aprovació per unanimitat de la Proposta d'acord, adoptada en la reunió ordinària del dia 4 d'agost de 2023, sobre el «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)». Dins el contingut d'aquesta Proposta s'hi inclouen, entre d'altres, els punts següents:

— L'objecte del Projecte, que consisteix a definir, valorar i servir de base a la contractació dels treballs necessaris per millorar la seguretat viària d'un tram de la carretera EI-100, així com dotar-lo d'un itinerari per a vianants i ciclistes, i que té un pressupost de 97.205,78 euros per a expropiacions.

— L'aprovació inicial del Projecte per Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa, que va tenir lloc en la sessió de dia 11 de febrer de 2022. El tràmit d'informació pública es va dur a terme mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 27, de 19 de febrer de 2022, i l'única al·legació presentada no feia referència a la urgència del procediment.

— La proposta d'aprovació definitiva del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)», així com el pressupost per a l'expropiació, la desestimació de l'al·legació, la notificació de la resposta a la persona interessada i la publicació d'aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. El certificat de la Secretaria General del Consell Insular d'Eivissa que certifica l'aprovació per unanimitat de la Proposta d'acord, adoptada en la reunió ordinària del dia 23 de febrer de 2023, relativa al «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)». Dins el contingut d'aquesta Proposta s'hi inclouen, entre d'altres, els punts següents:

— L'aprovació definitiva pel Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a la EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150», que es va produir el 4 d'agost de 2022, la qual du implícita la necessitat d'ocupació i la declaració d'utilitat pública de les obres, atès que aquestes s'adapten als programes d'actuació del Pla Director Sectorial de Carreteres d'Eivissa, aprovat definitivament pel Ple del Consell Insular d'Eivissa el 29 d'abril de 2016 i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 69, de 2 de juny de 2016.

— L'aprovació inicial de la relació de béns i drets afectats pel Projecte esmentat, duita a terme el dia 19 de setembre de 2022.

— La publicació d'aquesta relació inicial individualitzada de béns i drets, feta en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 127, de 29 de setembre de 2022, en el Diario de Ibiza i el Periódico de Ibiza del 28 de setembre de 2022, i en el tauler d'anuncis de Santa Eulària del Riu, des del 28 de setembre fins al 24 d'octubre de 2022. Segons es manifesta, també es va practicar la notificació individual als interessats.

— La presentació i la resolució de set al·legacions presentades, les quals no fan referència al procediment d'ocupació urgent.

— La proposta d'aprovació del pagament del 70 % del dipòsit previ i del 100 % de la indemnització per la immediata ocupació l'any 2023, per un total de 69.203,96 euros; i el 30 % restant del valor del sòl expropiat (previsió del preu just) i el premi d'afecció l'any 2024, per un total de 25.967,40 euros.

— La proposta d'aprovació i la incorporació de la relació definitiva de béns i drets afectats per les obres com a annex 1 d'aquest certificat, així com declarar-ne la necessitat d'ocupació i adquisició a l'efecte d'expropiació.

— La incorporació íntegra de l'informe tècnic del Servei d'Infraestructures Viàries del Consell Insular, que motiva i justifica la urgència en l'ocupació com a annex 2 d'aquest certificat.

— La sol·licitud al Govern de les Illes Balears de la declaració d'urgència en l'ocupació dels béns i drets afectats, als efectes de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

3. L'informe del cap del Servei d'Infraestructures Viàries, signat el 6 de setembre de 2022, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150».

4. El certificat de la secretària de l'Ajuntament de Santa Eulària del Riu, signat el 24 de març de 2023, que certifica que es va publicar en el tauler d'anuncis del consistori l'edicte en relació amb les obres del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150», des del 27 de setembre de 2022 fins al 20 d'octubre de 2022, i que no es va presentar cap al·legació.

5. El certificat de la interventora general del Consell Insular d'Eivissa, signat el 18 de gener de 2023, d'existència de crèdit disponible per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150», per un import de 69.203,96 € en l'exercici 2023.

6. El plànol parcel·lari dels béns afectats, el qual s'adjunta com a part de l'annex 1 del certificat de la Secretaria General del Consell Insular d'Eivissa, de 23 de febrer de 2023.

7. La relació definitiva de les persones afectades, així com dels seus béns i drets, d'acord amb el contingut de l'annex 1 del certificat de la Secretaria General del Consell Insular d'Eivissa, de 23 de febrer de 2023.

8. L'ofici de tramesa d'aquesta documentació en què consta el següent:

Després de l'oportú tràmit d'informació pública i audiència als interessats, no s'ha presentat cap al·legació en relació amb la urgència, i, així, en data 23 de febrer de 2023, s'ha aprovat definitivament la relació individualitzada de béns i drets afectats pel Projecte esmentat.

D'acord amb la Llei d'expropiació forçosa, també s'ha retingut el crèdit necessari als efectes expropiatoris. Així mateix, s'ha acordat sol·licitar al Govern de les Illes Balears la declaració d'urgència en l'ocupació dels béns i drets afectats per aquest Projecte, als efectes de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

A més, s'incorpora a l'expedient la documentació següent:

Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 27, de 19 de febrer de 2022, relatiu a la informació pública del Projecte.

Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 103, de 6 d'agost de 2022, relatiu a l'Acord del Consell Executiu del Consell Insular d'Eivissa d'aprovació definitiva del Projecte.

Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 127, de 29 de setembre de 2022, relatiu a la informació pública de la relació inicial de béns i drets afectats per l'expropiació del Projecte.

Cal referir-se a l'informe tècnic del cap del Servei d'Infraestructures Viàries, signat el 6 de setembre de 2022, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150». Aquest informe justifica la declaració d'ocupació urgent dels terrenys afectats per aquest expedient d'expropiació forçosa en els termes següents:

El objeto del proyecto de referencia es la definición y valoración de las obras necesarias para mejorar la seguridad de un tramo de la carretera EI-100 (antigua PM-810.1). Se trata de un tramo de carretera interurbana que conecta varios núcleos urbanos (Can Nadal, Can Ramón, Siesta y Santa Eulalia), en el TM de Santa Eulària des Riu, en la isla de Ibiza.

De acuerdo con lo establecido en el Plan Director Sectorial de Carreteras de Eivissa (en adelante, PDSCE), aprobado definitivamente por el Pleno del Consell Insular d'Eivissa en fecha 29/04/2016 (BOIB nº 69 de 02/06/2016), la carretera EI-100 pertenece a la red secundaria de carreteras de Ibiza.

Este tramo de carretera soporta una intensidad media diaria de tráfico de 4.816 vehículos, con un 4,0 % de vehículos pesados, se halla en un entorno interurbano y conecta varios barrios, pero carece de itinerarios peatonales, lo que dificulta la movilidad peatonal y genera situaciones de riesgo.

Además, este tramo de carretera presenta unos parámetros de trazado que no cumplen con la Normativa técnica vigente y presenta una intersección que tiene ciertos problemas de seguridad vial y fluidez.

Por todo ello, se considera necesario acondicionar este tramo de carretera, con el objetivo de dotarla de unas características técnicas que cumplan con la normativa actual y de un itinerario peatonal/ciclista que permita la circulación de éstos en condiciones de seguridad.

En este tramo no se dispone de más dominio público que el de la propia plataforma de la carretera, por lo que para acondicionarla es obligado llevar a cabo una expropiación aproximada de 6.403 m2.

El artículo 18.1 de la Ley 5/1990, de 24 de mayo, de carreteras de las Islas Baleares, establece lo siguiente:

 

«La aprobación de proyectos de carreteras contenidas en el Plan Director Sectorial implicará la necesidad de ocupación de los bienes y la adquisición de los derechos correspondientes a los fines de expropiación, de ocupación temporal o de imposición o modificación de servidumbres».

 

Por otro lado, el artículo 16 de la Ley 14/2000, de 21 de diciembre, de ordenación territorial, establece que:

 

«La aprobación de cualquier instrumento de ordenación regulado en esta Ley lleva implícita la declaración de utilidad pública de las obras, de las instalaciones y de los servicios que se hayan previsto de manera concreta, a los efectos de aquello que prevé la legislación sobre expropiación forzosa».

 

El PDSCE plantea, en el punto 9 de la Memoria, así como en el documento 4 del Plan, diferentes programas de actuación, entre los que se encuentra el Programa de construcción, que en su fase 1 contempla el acondicionamiento de la carretera EI-100.

Por otro lado, el PDSCE plantea la planificación de una red de vías ciclistas interurbanas y prevé la implantación de un carril bici en esta carretera.

Por tanto, se considera que el proyecto de referencia se adapta al programa de actuación del PDSCE y, por ello, su aprobación implica la necesidad de ocupación y la utilidad pública de las obras.

Por todo lo anterior, con objeto de reducir el plazo para poder acometer las obras y disminuir así las posibles situaciones de riesgo, el técnico que suscribe considera necesaria la declaración de la necesidad de urgente ocupación de los terrenos afectados por el proyecto de referencia.

El 5 d'abril de 2023, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular d'Eivissa, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.

Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.

L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat viària, la mobilitat de vianants i la fluïdesa, en els termes indicats en l'informe tècnic del Servei d'Infraestructures Viàries, signat el 6 de setembre de 2022.

D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.

Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150» té com a finalitat millorar la seguretat viària del tram i dotar-lo de les condicions tècniques exigides en la normativa actual, connectar els barris esmentats, reduir el temps dels viatges mitjançant la rotonda projectada i millorar la fluïdesa. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular d'Eivissa.

S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.

Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de les Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.

L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de 24 d'abril de 2023, adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:

Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)», atesa la sol·licitud del Consell Insular d'Eivissa i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex d'aquest Acord.

Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular d'Eivissa, en especial en l'informe tècnic del Servei d'Infraestructures Viàries, signat el 6 de setembre de 2022, que es recull en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en l'adopció de mesures que augmenten la seguretat viària, la connectivitat i la fluïdesa dels trams afectats per les obres del «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)».

Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència, i que el Consell Insular d'Eivissa té crèdit disponible per atendre les despeses derivades de l'expropiació.

Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 24 d'abril de 2023)

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

 

ANNEX

Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el «Projecte constructiu de millora de la seguretat i la connectivitat de vianants dels barris de Can Ramon i Siesta a l'EI-100 entre el PK 11+590 i el PK 12+150 (TM de Santa Eulària del Riu)»