Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AGRICULTURA, PESCA I ALIMENTACIÓ

Núm. 241600
Ordre 10/2023 de la consellera d’Agricultura, Pesca i Alimentació per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Preàmbul

1. El Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, estableix normes en relació amb els ajuts als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna, finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER). El reglament esmentat regula, entre altres coses, els objectius generals i específics que s'han de perseguir amb l'ajuda de la Unió finançada pel FEADER en el marc de la política agrària comuna (PAC) i els tipus d'intervencions i requisits comuns perquè els estats membres persegueixin els objectius esmentats, així com les disposicions financeres connexes. Concretament, al capítol IV del títol III del reglament esmentat, es detallen els tipus d'intervencions per al desenvolupament rural.

El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, estableix normes en matèria de finançament de les despeses de la PAC, de gestió i control, i d'establiment dels procediments de liquidació i de conformitat. En particular, l'article 6 del reglament esmentat determina que el FEADER s'ha d'executar en règim de gestió compartida entre els estats membres i la Unió, i ha de finançar la contribució financera de la Unió a les intervencions per al desenvolupament rural a què es refereix el títol III, capítol IV, del Reglament (UE) 2021/2115.

D'acord amb el que disposa l'article 2 del Reglament 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, l'article 19, el títol III, capítol II, tret de l'article 28, paràgraf primer, lletra c, i els articles 46 i 48 del Reglament (UE) 2021/1060 s'han d'aplicar a l'ajuda finançada pel FEADER.

A fi de garantir que el nou marc jurídic que estableixen els reglaments esmentats funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat es dicten, entre d'altres:

- el Reglament delegat (UE) 2022/126, de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres als seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i a les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM);

- el Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2022, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC; i

- el Reglament d'execució (UE) 2022/1173 de la Comissió, de 31 de maig de 2022, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell respecte del sistema integrat de gestió i control de la política agrària comuna.

La nova normativa europea modifica el sistema d'aplicació de la PAC anterior, fins ara basat en el compliment, per centrar-se més en els resultats i orientada al mercat. En conseqüència, amb el nou model, la Unió fixa els objectius polítics essencials, els tipus d'intervencions i els requisits bàsics de la Unió i deixa que els estats membres assumeixin més obligacions a través del disseny de les seves pròpies intervencions, que han d'incloure als plans estratègics que elaborin.

2. Mitjançant la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022, s'aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) per a l'ajuda de la Unió finançada pel FEAGA i el FEADER. Al pla esmentat es recullen les intervencions per al desenvolupament rural que estableix el Reglament UE núm. 2021/2115, esmentat, així com el pla de fites i metes pel qual han de ser avaluades en cada cas les actuacions.

Posteriorment, per tal d'establir les normes bàsiques de coordinació per aplicar a Espanya el sistema de gestió dels ajuts de la PAC, s'aprova la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes. A més, en l'àmbit nacional, les disposicions en matèria de control de gestió i control han estat regulades a través del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrària comuna, i del Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER; i d'altra banda, la regulació de la sol·licitud única ha estat establerta mitjançant el Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

3. L'article 30.10 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears atribueix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència exclusiva en matèria d'agricultura i ramaderia, d'acord amb l'ordenació general de l'economia. En l'exercici d'aquestes competències, corresponen a la comunitat autònoma la potestat legislativa i la funció executiva.

A més, a l'article 115 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears s'estableix que correspon a la comunitat autònoma la gestió dels fons procedents de la Unió Europea i, en general, dels que es canalitzin a través dels programes europeus, tret d'aquells les competències dels quals corresponen a l'Estat.

D'altra banda, a l'article 69 de l'Estatut d'autonomia s'estableix una clàusula de tancament en virtut de la qual les competències no atribuïdes expressament com a pròpies als consells insulars a l'Estatut corresponen al Govern de les Illes Balears, sense que en cap cas siguin susceptibles de transferència les que, per la seva pròpia naturalesa, tinguin un caràcter suprainsular, incideixin sobre l'ordenació i la planificació de l'activitat econòmica general en l'àmbit autonòmic o aquelles competències l'exercici de les quals exigeixi l'obligació de vetllar per l'equilibri o la cohesió territorial entre les diferents illes.

En aquest sentit, l'article 20.2 de la Llei 3/2019, de 31 de gener, agrària de les Illes Balears disposa que el Govern i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per si mateixos o per mitjà dels seus organismes del sector públic instrumental, han de gestionar els ajuts amb fons europeus i estatals.

4. L'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, determina que les subvencions que estableix la Unió Europea, l'Estat o un altre ens públic, la gestió de les qual correspongui totalment o parcialment a l'Administració de la comunitat autònoma, així com els complements eventuals de les subvencions esmentades que pugui atorgar l'Administració esmentada s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora i que, en qualsevol cas, la llei esmentada s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.

L'article 12 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions fins que el conseller competent, en ús de la potestat reglamentària, no hagi establert les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

D'acord amb això, aquesta ordre té per objectiu la creació d'un marc normatiu a les Illes Balears que, tot respectant l'article 13 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la normativa europea i estatal, reguli de manera conjunta totes les línies que preveu el PEPAC per al període 2023-2027.

5. De conformitat amb el que es disposa a l'article 3 del Decret 65/2007, de 25 de maig, es constitueix com a organisme pagador en la Comunitat Autònoma de les Illes Balears el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), entitat de dret públic, creada mitjançant el Decret 64/2005, de 10 de juny, i autoritzada per a aquestes funcions mitjançant la Llei 8/2004, de 23 de desembre, de mesures tributàries, administratives i de funció pública.

D'acord amb el que disposa l'article 9.1 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, els organismes pagadors són els serveis o organismes dels estats membres i, si escau, de les regions responsables de la gestió i el control de les despeses del FEAGA i del FEADER, per la qual cosa aquesta ordre preveu que el FOGAIBA gestioni les línies d'ajuda que es convoquin a l'empara del PEPAC.

6. En l'elaboració d'aquesta ordre s'han seguit els principis de bona regulació que estableix l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener. En aquest sentit, l'ordre respon al principi de necessitat, ja que, d'acord amb l'article 12 de text refós de la Llei de subvencions, no es pot iniciar el procediment de concessió de subvencions sense que el conseller o la consellera competent hagi establert prèviament les bases reguladores. En relació amb el principi d'eficàcia existeixen raons d'interès general per donar suport a un desenvolupament sostenible de l'agricultura, l'alimentació i les zones rurals, així com garantir la seguretat alimentària de la societat a través d'un sector competitiu i un medi rural viu i aquesta ordre constitueix l'instrument adequat per assolir la consecució de les finalitats que es persegueixen. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre les finalitats que descriu, i igualment es garanteix el principi de seguretat jurídica de les persones destinatàries, en la mesura que l'ordre és coherent amb el marc normatiu general en matèria de subvencions. Així mateix, compleix el principi de transparència, ja que s'han efectuat els tràmits d'audiència, consulta i informació pública preceptius i se n'ha identificat amb claredat la finalitat. Finalment, la norma és conforme als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, ja que no imposa càrregues administratives innecessàries i utilitza termes clars, precisos i comprensibles per al sector al qual va dirigida.

Per tot això, a proposta de la Secretaria General, en ús de les facultats que m'atribueix l'article 41.c de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 12 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, dicto la següent

Ordre

Article 1 Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta ordre estableix les bases reguladores autonòmiques per a la concessió dels ajuts corresponents a les intervencions per al desenvolupament rural que preveu el Pla estratègic espanyol de la PAC 2023-2027 (PEPAC) i que són les següents:

a) compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió;

b) limitacions naturals o altres limitacions específiques de la zona;

c) desavantatges específics de la zona com a conseqüència de determinats requisits obligatoris;

d) inversions, incloses les inversions en infraestructures de reg;

e) establiment de joves agricultors i nous agricultors i posada en marxa de noves empreses rurals;

f) cooperació;

g) intercanvi de coneixements i difusió d'informació.

Amb l'aprovació d'aquestes bases reguladores i la concessió de subvencions al col·lectiu al qual van dirigides, es pretén fomentar un sector agrícola viable, modern, competitiu, resilient i diversificat que garanteixi una renda agrària digna i equiparable a la resta dels sectors de l'economia i la seguretat alimentària a llarg termini, així com reforçar la protecció del medi ambient i enfortir el teixit socioeconòmic de les zones rurals.

2. L'àmbit d'aplicació d'aquesta ordre és el territori de les Illes Balears.

3. D'acord amb el que disposen els articles 3.2 i 12.1.a del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (més endavant, text refós de la Llei de subvencions), les bases reguladores dels ajuts al desenvolupament rural que preveu el PEPAC per a les Illes Balears les formen:

- El Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i seguiment de la política agrària comuna, i pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i a les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).

- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.

- La resta de reglaments de la Unió Europea que desenvolupin la normativa anterior.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrària comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajuts de la política agrària comuna.

- El Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions contemplades en el Pla Estratègic de la Política Agrícola Comú, i es modifiquen varis reals decrets pels quals es regulen diferents aspectes relacionats amb l'aplicació a Espanya de la Política Agrícola Comú per al període 2023-2027.

- El Pla estratègic espanyol de la PAC 2023-2027 (PEPAC) aprovat per la Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022.

- La resta de normativa bàsica estatal de transposició de la normativa comunitària

- Aquesta ordre, que s'ha d'aplicar de manera subsidiària a les anteriors.

4. Aquestes bases reguladores i les convocatòries corresponents s'han d'aplicar amb subjecció a la regulació que el PEPAC, aprovat per decisió comunitària, estableix sobre determinades intervencions i els seus elements comuns.

Article 2 Actuacions auxiliables

1. Són subvencionables les actuacions que es derivin de l'execució de les intervencions per al desenvolupament rural aprovades al PEPAC per a les Illes Balears i que les diferents convocatòries d'ajuda detallen de manera específica per a cada una de les intervencions.

2. Les intervencions concretes per al desenvolupament rural aprovades per a les Illes Balears són les següents:

a) Compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió

- Producció integrada. Aquesta intervenció té per objectiu fomentar la biodiversitat, millorar l'eficiència dels recursos naturals i reduir la contaminació d'aigües i terres.

- Compromisos de conreus sostenibles. Aquesta intervenció té per objectiu implantar tècniques de producció sostenible per obtenir un sistema de producció agrària conservador de recursos, respectuós amb el medi ambient i econòmicament viable, i inclou el foment de l'ús d'aigües regenerades per a reg.

- Lluita alternativa a la lluita química. Aquesta intervenció té per objectiu reduir l'ús de productes químics mitjançant el foment de la utilització de sistemes alternatius a la lluita química contra plagues, malalties i males herbes en conreus de fruiters, vinyes, oliverar, cítrics, ornamentals, extensius i hortalisses; incloent-hi la solarització i la biolorarització.

- Compromisos de gestió agroambientals en agricultura ecològica. L'objectiu d'aquesta intervenció és promoure l'adopció de metodologies de producció ecològica que garanteixin a llarg termini una agricultura i ramaderia sostenibles, així com la protecció dels recursos naturals.

- Compromisos per a benestar i sanitat animal. Aquesta intervenció té per objectiu millorar el benestar específic de la cabana ramadera i donar lloc a una millora de la qualitat de la producció ramadera.

- Compromisos de conservació de recursos genètics. Aquesta intervenció té per objectiu basar els compromisos agroambientals i climàtics per a la conservació en les explotacions de races i varietats vegetals amenaçades d'erosió genètica.

- Activitats de conservació de recursos genètics. Aquesta intervenció té per objectiu donar suport a la conservació, ús i desenvolupament sostenibles dels recursos genètics agrícoles i/o ramaders i forestals, mitjançant projectes encaminats per a la caracterització, conservació, utilització i/o difusió dels recursos fitogenètics i zoogenètics d'interès, així com el foment d'aquests recursos.

b) Limitacions naturals o altres limitacions específiques de la zona

- Zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques. Aquesta intervenció té per objectiu donar suport a la renda de les explotacions localitzades en aquestes zones amb limitacions per millorar-ne la viabilitat, i la intervenció s'ha de concretar en les actuacions següents:

- pagaments compensatoris per zones de muntanya,

- pagaments compensatoris per zones amb limitacions específiques.

c) Inversions, incloses les inversions en infraestructures de reg

- Inversions en modernització i/o millora de les explotacions agràries. Aquesta intervenció té per objectiu la modernització i/o millora d'explotacions agràries en general per facilitar la reestructuració en termes de dimensió, mida i/o d'orientació productiva.

- Inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes agroalimentaris. Aquesta intervenció té per objectiu millorar el rendiment i desenvolupament econòmic de les empreses, fomentar els productes de qualitat, millorar la seguretat alimentària, afavorir la creació de cadenes curtes de comercialització, potenciar la innovació i la transformació digital, el desenvolupament de nous productes, la recerca de nous mercats, l'avaluació de subproductes agraris, etcètera.

- Inversions no productives en explotacions agràries vinculades a la mitigació-adaptació al canvi climàtic, ús eficient dels recursos naturals i biodiversitat.

- Inversions forestals no productives en prevenció de danys forestals. Aquesta intervenció té per objectiu fomentar la gestió forestal sostenible, incrementant la multifuncionalitat dels boscos, la seva protecció i restauració, així com millorar la prevenció d'incendis forestals.

d) Establiment de joves agricultors i nous agricultors i posada en marxa de noves empreses rurals

- Establiment de persones joves agricultores. Aquesta intervenció té per objectiu contribuir al relleu generacional necessari per al sector, així com a la creació d'ocupació a les zones rurals.

e) Cooperació

- Leader. Aquesta intervenció té per objectiu reforçar els vincles en les comunitats locals entre els agricultors, les empreses rurals, les organitzacions locals, les autoritats públiques i particulars de diferents sectors per elaborar estratègies de desenvolupament local participatiu.

- Cooperació per a la promoció dels productes agrícoles i alimentaris en els règims de qualitat. Aquesta intervenció té per objectiu promoure la informació i promoció dels productes de qualitat per afavorir el coneixement dels consumidors de les característiques diferenciades dels productes elaborats conforme a programes de qualitat de la Unió Europea o nacionals, mitjançant campanyes d'informació i promoció.

- Grups de cooperació per a la innovació no relacionats amb l'AEI-Agri. Aquesta intervenció té per objectiu impulsar iniciatives de cooperació innovadores que no es trobin dins de l'Associació Europea per a la Innovació en matèria de productivitat i sostenibilitat agrícoles (AEI-Agri).

- Cooperació per a la vertebració del territori. Aquesta intervenció té per objectiu donar suport a aquelles iniciatives de cooperació entre dos o més agents que ajudin al desenvolupament i la vertebració del territori rural, ajudant a millorar la posició dels agricultors a la cadena de valor i el desenvolupament d'ocupació derivada, reduir la tendència a la despoblació amb el desenvolupament de projectes que promoguin la fixació de població i generar atractiu que sigui reclam de nous habitants, i afavorir el desenvolupament de projectes que contribueixin a promoure la inclusió cobrint les necessitats detectades en els objectius indicats.

- Cooperació per a la successió d'explotacions agrícoles. Aquesta intervenció té per objectiu la cerca d'un relleu generacional, que a través de la fixació i/o creació d'ocupació s'aconsegueixi un medi rural dinàmic i una agricultura activa de manera que es pugui combatre el despoblament.

f) Intercanvi de coneixements i difusió d'informació

- Transferència de coneixements i activitats de formació i informació. Aquesta intervenció té per objectiu aconseguir una modernització més gran del sector agrari i de la PAC mitjançant un enfocament integrat de la modernització, la innovació i el coneixement.

- Serveis d'assessorament. Aquesta intervenció té per objectiu tant la creació de serveis d'assessorament com proporcionar assessorament, formació, informació tecnològica i científica actualitzada, elaborada a través de la recerca i la innovació. Tot això a partir d'entitats qualificades com d'assessorament.

3. Malgrat el que preveu l'apartat 2 anterior, són igualment subvencionables totes les actuacions que derivin de l'execució d'intervencions futures que s'aprovin com a conseqüència de la modificació del PEPAC, d'acord amb el que preveu l'article 119 del Reglament (UE) núm. 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

4. La intervenció per a la cooperació a través del mètode Leader s'ha de dur a terme partint d'estratègies de desenvolupament local participatiu que han d'executar els grups d'acció local que siguin seleccionats i que estiguin formats per representants d'interessos socioeconòmics locals públics i privats en els quals cap grup d'interès únic no controli la presa de decisions.

Article 3 Procedència dels fons de finançament

Les subvencions que regula aquesta ordre són cofinançades pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), l'Administració general de l'Estat i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en el percentatge que fixi la convocatòria respectiva per a cada una de les intervencions, que en tot cas ha de respectar els percentatges màxims de finançament que estableix l'article 91 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com el PEPAC aprovat.

Article 4 Incompatibilitat amb altres ajuts

1. De conformitat amb el règim d'incompatibilitats que preveu el PEPAC i la normativa comunitària d'aplicació, les convocatòries d'ajuts han d'establir la compatibilitat o incompatibilitat de la subvenció amb els ajuts que la persona beneficiària pugui obtenir de la mateixa Administració o d'una altra entitat pública o privada.

En el cas de la compatibilitat, s'han de tenir en consideració els límits que s'estableixen a l'article 20 del text refós de la Llei de subvencions.

2. En qualsevol cas, i sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, de conformitat amb el que disposa l'article 36 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, cada operació objecte d'ajuda no pot rebre cap altra forma de suport si el total acumulat dels ajuts concedits en virtut de les diferents formes de suport supera la intensitat màxima d'ajuda o l'import màxim d'ajuda aplicable a cada intervenció que fixa el títol III del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

Article 5 Persones o entitats beneficiàries

1. Poden ser beneficiaris o beneficiàries de les subvencions que preveuen aquestes bases reguladores totes les persones físiques o jurídiques, de caràcter públic o privat, que estiguin legitimades per fer alguna de les actuacions auxiliables que corresponen a les intervencions que preveu el PEPAC per a les Illes Balears i que reuneixin els requisits que s'estableixen a les resolucions de convocatòria d'aplicació d'aquesta ordre, tot això de conformitat amb el que s'estableix a la normativa europea i nacional d'aplicació.

2. També poden ser beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot sense tenir personalitat jurídica, pugui dur a terme els projectes, les activitats o els comportaments o estigui en la situació que motiva la concessió de la subvenció.

Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, sense personalitat, s'han de fer constar de manera explícita, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació, que tenen també la consideració de persona beneficiària, així com l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cada un d'ells. En qualsevol cas, s'ha de nomenar una persona representant o apoderada única de l'agrupació amb prou poder per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. De la mateixa manera, l'agrupació no s'entén dissolta fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions.

3. No poden ser beneficiàries de subvencions les persones, entitats o agrupacions sobre les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, així com a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

La forma de justificació de la no concurrència d'aquestes prohibicions o, si escau, l'apreciació d'aquesta concurrència, s'ha de regir també pel que s'estableix als apartats 3 a 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions o 4 a 7 de la Llei 38/2003 i al Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

4. Quan la persona beneficiària sigui una persona jurídica, també tenen la consideració de beneficiàries les persones que en formin part com a membres que es comprometin a dur a terme la totalitat o una part de les activitats que fonamentin la concessió de la subvenció en nom i per compte del primer.

5. Sens perjudici de la manera d'acreditar la no concurrència de les prohibicions que preveu l'apartat 3, la forma d'acreditació dels requisits generals és la que s'estableix a la convocatòria i pot consistir en qualsevol que sigui admesa en dret que demostri la condició exigida i, si escau, la legitimació per actuar.

6. El període durant el qual s'han de mantenir tots o alguns dels requisits generals s'ha d'establir, si escau, a la convocatòria corresponent i en cap cas no pot ser inferior al que preveu el PEPAC respecte de cada una de les intervencions.

7. Excepte quan la reglamentació estableixi el contrari, la convocatòria pot preveure que la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o la concurrència de les circumstàncies exigides al sol·licitant succeeixi no en el moment de la sol·licitud sinó anteriorment a l'elaboració de la proposta de resolució o quan per circumstàncies excepcionals calgui per la naturalesa de la subvenció, en un moment posterior.

8. No poden ser beneficiàries dels ajuts les empreses que es trobin en crisi, segons la definició que estableixen les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d'empreses en crisi (Comunicació 2014/C 249/01 de la Comissió, de 31 de juliol de 2014) o norma que la substitueixi, amb les excepcions que s'estableixin al text esmentat.

Article 6 Despeses subvencionables

1. Són susceptibles de subvenció les despeses que es prevegin a les convocatòries corresponents a les actuacions que preveu el PEPAC i es compleixin les condicions que estableix per a cada intervenció de desenvolupament rural el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i la normativa nacional i comunitària d'aplicació.

2. En el cas de les inversions, les despeses subvencionables es limiten al que es disposa als articles 73 i 74 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com a l'article 11 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió i a la normativa nacional d'aplicació.

D'altra banda i amb caràcter general, quan una inversió pugui tenir efectes negatius sobre el medi ambient, només és subvencionable si ha estat sotmesa a un procés d'avaluació ambiental amb resultat favorable, d'acord amb la legislació aplicable, que mostri que no es produirà cap efecte mediambiental negatiu com a conseqüència de la inversió esmentada.

3. Quant a les despeses administratives i de personal, és aplicable el que disposa l'article 23 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió.

4. En qualsevol cas, no es consideren subvencionables:

a) Les despeses que enumera l'annex II del Reglament delegat (UE) 2022/126, de la Comissió.

b) Les despeses corresponents a inversions que enumera l'article 73.3 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

c) La compra de terrenys.

d) L'IVA, excepte quan no sigui recuperable de conformitat amb la legislació nacional sobre l'IVA.

e) Les despeses corresponents a inversions en el sector vitivinícola per un import igual o superior a cent mil euros o les que puguin rebre ajuda del FEAGA.

f) Les actuacions de suport a la formació professional i accions formatives, participació en règims de qualitat i activitats de promoció dirigides a membres d'una organització de productors de fruites i hortalisses, promogudes i finançades amb els seus fons.

g) Els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

h) Les despeses de procediments judicials.

i) Totes les despeses que no tinguin la condició de despesa elegible conforme a la normativa comunitària i nacional vigent.

5. D'acord amb el que disposa l'article 82 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i a fi de controlar la moderació dels costos subvencionables, la persona sol·licitant o beneficiària de l'ajuda ha d'adjuntar a la sol·licitud d'ajuda o de pagament, segons s'exigeixi a la convocatòria respectiva, un mínim de tres ofertes de proveïdors diferents i independents entre si. Les ofertes esmentades han de ser clares, detallades i comparables.

L'elecció entre les ofertes presentades s'ha de fer conforme a criteris d'eficàcia i economia, que han de ser justificats per la persona beneficiària quan no recaiguin sobre la proposta econòmica més avantatjosa. De la mateixa manera, en el cas de presentar un nombre d'ofertes més baix que el que es requereix, la persona beneficiària ho ha de justificar de manera adequada.

Malgrat això, sens perjudici del que preveu l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions i d'acord amb el que disposa l'article 82 del Reial decret 1047/2022 esmentat, a les convocatòries respectives d'ajuda es pot establir algun dels sistemes alternatius de control de moderació de costos següents:

a) Costos de referència. Mitjançant l'establiment o ús d'una base de dades de preus de referència, que s'ha d'utilitzar per comparar els costos inclosos a la sol·licitud d'ajuda i, si escau, a la modificació corresponent. Aquesta base de dades ha de ser completa, estar prou detallada, actualitzar-se periòdicament i garantir que els preus reflecteixen els preus de mercat.

b) Comitè d'avaluació. Mitjançant la creació d'un comitè d'avaluació, els membres del qual han de tenir experiència en l'àrea corresponent o mitjançant un estudi de mercat.

6. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha de fer constar a l'escriptura que la persona beneficiària ha de destinar els béns a la finalitat per la qual va ser concedida la subvenció durant un període de cinc anys, així com l'import de la subvenció concedida, i són objecte d'inscripció aquests extrems al registre públic corresponent.

En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'obtenir un certificat de taxador o taxadora independent, degudament acreditat i inscrit al registre oficial corresponent, acreditatiu que el preu de compra no excedeix el valor de mercat.

7. En qualsevol cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que s'estableixen als articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions, i a l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

8. Les despeses financeres, les despeses notarials i registrals i les despeses d'administració específiques són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i són indispensables per a la preparació o execució adequada, sempre que així es prevegi a la convocatòria i no estigui prohibit per la normativa comunitària.

9. El període d'elegibilitat de les actuacions és el que preveuen les convocatòries d'ajuda respectives, sense que l'inici pugui ser anterior a l'1 de gener del 2023 ni el final posterior al 31 de desembre del 2029. No obstant això, quan la despesa passi a ser subvencionable com a resultat d'una modificació del PEPAC, la despesa esmentada ha de ser subvencionable a partir de la data de presentació de sol·licitud de modificació a la Comissió, o bé a partir de la data de notificació de la modificació segons el que disposa l'article 119.9 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre.

Sens perjudici de l'anterior, d'acord amb el que disposa l'article 86.4 del Reglament (UE) 2021/2115, esmentat, i tret de l'excepció que preveu aquest precepte, no són subvencionables les operacions que s'hagin completat físicament o que s'hagin executat per complet abans que es presenti la sol·licitud d'ajuda, amb independència de si s'han efectuat o no tots els pagaments corresponents.

Article 7 Principis de concessió de les subvencions

1. Les subvencions que regula aquesta ordre, tret dels casos que preveu l'article 7 del text refós de la Llei de subvencions, s'han de concedir d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no discriminació, eficàcia i eficiència, amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA i, si escau, de l'Administració general de l'Estat i de la Unió Europea; i cal indicar les partides a què s'imputen les despeses corresponents, que han d'estar supeditades a la disponibilitat de crèdit adequat i suficient.

2. D'acord amb el que estableixin les convocatòries corresponents, les persones beneficiàries es poden seleccionar mitjançant els procediments següents:

a) Procediment de concurs, que és la via ordinària, mitjançant la comparació en un únic procediment de les sol·licituds presentades, a fi d'establir una prelació entre aquestes sol·licituds, d'acord amb els criteris de valoració fixats prèviament a les convocatòries respectives i sempre d'acord amb aquestes bases reguladores.Malgrat això, en el cas que, una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, el crèdit consignat a la convocatòria sigui suficient per atendre el nombre de sol·licituds presentades que reuneixin els requisits establerts, no s'ha d'establir l'ordre de prelació esmentat.

b) Procediment individual de selecció de persones beneficiàries, en el qual, encara que no hagi acabat el termini de presentació, les sol·licituds de subvenció es poden resoldre a mesura que vagin entrant al registre de l'òrgan competent. En aquest supòsit, si abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds s'esgota el crèdit destinat a la convocatòria, s'ha de publicar necessàriament una nova resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears mitjançant la qual se suspengui la concessió de nous ajuts.

c) Procediment de concurrència no competitiva, quan les característiques de la subvenció així ho permetin i es prevegi a la convocatòria d'ajuda. En aquest cas, es pot prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre les persones sol·licitants que compleixin els requisits per ser persona beneficiària.

Article 8 Criteris genèrics de selecció

En el cas que el conjunt de sol·licituds superi la dotació pressupostària que estableix la convocatòria i s'hagi fixat el concurs com a forma de selecció, les sol·licituds s'han d'atendre d'acord amb els criteris que estableixi la convocatòria corresponent a cada intervenció, d'acord amb la decisió que adopti el Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears que es constitueixi conforme al que disposa l'article 124 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre. La convocatòria, a més, pot establir criteris de desempat.

Article 9 Import de la subvenció

1. La quantia màxima i la forma dels ajuts s'han de determinar a les convocatòries d'ajuda corresponents, tot respectant els límits màxims d'ajuda que s'estableixen al Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com al PEPAC.

2. Sens perjudici de l'aplicació de la normativa comunitària, les convocatòries poden preveure el prorrateig de l'import global, segons l'article 18 del text refós de la Llei de subvencions.

3. L'import de l'ajuda no pot superar en cap cas el cost de l'activitat que la persona beneficiària ha de dur a terme.

4. L'import de la subvenció, si escau, s'ha de desglossar per percentatges de cofinançament de les diverses administracions públiques.

Article 10 Resolucions de convocatòries de subvencions

1. El procediment de concessió de subvencions s'inicia d'ofici mitjançant les convocatòries oportunes. A l'efecte esmentat, la presidència del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears pot dictar, o bé per a cada exercici pressupostari, o bé per a diversos, les resolucions de convocatòries de les subvencions corresponents a les intervencions que detalla l'article 2 d'aquesta Ordre. No obstant això, no cal una convocatòria pública en els supòsits que preveu l'article 7 del text refós de la Llei de subvencions.

2. A més del que s'exigeix en altres articles d'aquesta Ordre, les convocatòries han d'incloure, com a mínim, la informació que es detalla a l'article 15.2 del text refós de la Llei de subvencions.

3. A les convocatòries, s'ha d'indicar la quantia pressupostària màxima de la qual es disposa per atendre les sol·licituds. En el cas que aquest import s'ampliï, s'ha de modificar la convocatòria. La modificació no suposa necessàriament l'ampliació del termini de presentació de sol·licituds ni afecta la tramitació ordinària de les sol·licituds presentades i no resoltes expressament.

4. Cada convocatòria ha d'indicar si la resolució del procediment de subvencions s'ha de notificar individualment o mitjançant el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Igualment, en el cas que calgui notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, la convocatòria ha d'indicar si aquestes notificacions s'han de fer individualment o mitjançant la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. Quan les característiques de la subvenció així ho permetin, les convocatòries poden preveure diversos procediments de selecció successius per a una mateixa línia de subvenció, cas en què s'han d'indicar els aspectes següents:

a) El nombre de procediments i de resolucions successives que s'han de dictar.

b) L'import màxim que s'ha d'atorgar en cada període, tenint en compte la durada i el volum de sol·licituds previst. No obstant això, en el cas que una vegada finalitzat qualsevol dels períodes no s'hagi exhaurit l'import màxim previst inicialment per a cada un, la quantitat no aplicada s'ha de traslladar al període següent mitjançant una resolució de l'òrgan competent per a la concessió de subvencions, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

c) El termini en què poden presentar-se sol·licituds per a cada un dels períodes.

d) El termini màxim de resolució de cada un dels procediments.

6. A les convocatòries a què es refereix l'apartat anterior, cada una de les resolucions s'ha de pronunciar sobre les sol·licituds presentades al període de temps corresponent i decidir l'atorgament, si escau, d'acord amb els criteris de selecció que, d'acord amb l'article 8 d'aquesta Ordre, siguin aplicables en cada cas, sense superar la quantia que s'hagi establert a la convocatòria per a cada període.

7. De conformitat amb el que disposen els articles 31 a 34 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, els grups d'acció local que se seleccionin d'acord amb el que es disposa a la disposició addicional única d'aquesta ordre, amb l'informe previ de l'Autoritat Regional de Gestió, poden convocar els ajuts de la intervenció corresponent al Leader.

Article 11 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades que compleixin els requisits que prevegi la convocatòria corresponent poden presentar les sol·licituds en el termini que aquesta convocatòria estableixi, dirigides al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), mitjançant els models oficials que figurin a la pàgina web de l'entitat esmentada.

2. Les sol·licituds i la documentació s'han de presentar als registres d'entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), de la conselleria competent en matèria d'agricultura, dels consells insulars o a qualsevol dels llocs que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Malgrat això, han de presentar la sol·licitud d'ajuda per mitjans electrònics mitjançant el tràmit telemàtic corresponent, disponible a la seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

a) les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre;

b) els sol·licitants dels ajuts corresponents a les intervencions sobre compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió, als quals s'apliqui el que disposen els articles 104 i 108 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, en relació amb l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre; i

c) els sol·licitants persones físiques de la resta d'intervencions regulades en aquesta ordre quan, d'acord amb el que disposa l'article 4 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, es tingui constància que tinguin accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris i així s'estableixi a la convocatòria respectiva.

Sens perjudici del que preveuen les lleis esmentades, les sol·licituds i la documentació per als ajuts tramitats pels grups d'acció local s'han de presentar de la manera que estableixin les convocatòries, sempre que els mitjans emprats garanteixin la transparència del procediment i el compliment de les normes en matèria de protecció de dades de caràcter personal i de seguretat dels sistemes d'informació, així com les condicions que en aquest sentit estableixi la convocatòria de selecció de grups.

3. La presentació de la sol·licitud suposa que la persona interessada accepta les prescripcions que contenen aquestes bases i la convocatòria corresponent.

4. D'acord amb el que s'estableix a l'article 1.6 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, les sol·licituds d'ajuda o les sol·licituds de pagament i qualssevol dels justificants presentats per la persona beneficiària poden ser reparats després de la presentació i sempre que la persona beneficiària hagi actuat de bona fe i que s'efectuï abans que sigui informada que ha estat seleccionada per efectuar un control in situ o abans que el FOGAIBA prengui una decisió respecte de la sol·licitud.

5. Si la sol·licitud no compleix els requisits establerts en la convocatòria, l'òrgan competent ha de requerir la persona sol·licitant perquè ho esmeni en el termini de deu dies, amb la indicació que si no ho fa, es considera que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que consistirà en la declaració d'aquesta circumstància, amb indicació dels fets produïts i les normes aplicables.

Article 12 Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud

1. De la documentació que s'enumera a continuació, només ha d'acompanyar a la sol·licitud la que s'indiqui a la convocatòria corresponent, si bé les convocatòries poden exigir una altra documentació en els casos que es consideri necessari:

a) Fotocòpia del NIF.

b) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat i estatuts socials degudament inscrits al registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats i acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, que ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.

c) Declaració expressa en què es facin constar tots els ajuts i subvencions sol·licitats en qualsevol institució pública o privada, relacionada amb la sol·licitud presentada o concedida per aquestes institucions.

d) Declaració expressa de no tenir cap causa d'incompatibilitat per rebre la subvenció segons la legislació vigent.

e) Memòria explicativa i/o projecte tècnic, si escau, de l'activitat que s'ha de dur a terme.

f) Si la subvenció se sol·licita per a activitats inversores, a la convocatòria corresponent es pot exigir la documentació que es consideri necessària per assegurar el bon fi de l'ajuda.

g) Documentació acreditativa que la persona sol·licitant no incorre en cap de les prohibicions que s'estableixen als apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

h) Estudi de viabilitat econòmica que inclogui el pressupost, el detall de les despeses i dels ingressos previstos i, si escau, l'IVA desglossat, quan procedeixi.

i) En el cas de les operacions d'inversió que, de conformitat amb la legislació nacional o autonòmica aplicable, s'hagin de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental per poder ser elegibles, cal presentar la declaració, informe o resolució corresponent d'impacte ambiental emesa per l'òrgan ambiental en sentit positiu. La convocatòria pot preveure la presentació d'aquesta documentació en el moment de justificació de l'ajuda i de manera prèvia al pagament.

j) Si escau, i conforme al que disposa l'article 59.4 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre, declaració responsable sobre la identificació del grup d'empreses en el qual participin, tal com es defineix a l'article 2, punt 11, de la Directiva 2013/34/UE del Parlament Europeu i del Consell.

2. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament a les persones interessades l'aportació.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

3. La presentació de la sol·licitud de subvenció implica l'autorització de la persona sol·licitant perquè el FOGAIBA obtingui de manera directa davant de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, la Tresoreria General de la Seguretat Social i l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, l'acreditació de les circumstàncies que preveuen els articles 18 i 19 del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, mitjançant certificats telemàtics. No obstant això, la persona sol·licitant pot denegar expressament aquest consentiment, cas en què s'han d'aportar les certificacions corresponents.

En el cas que la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents relatius al compliment de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a la que preveu l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

4. Els documents que presentin esmenes o guixades s'han de considerar defectuosos.

Article 13 Instrucció i resolució del procediment

1. El Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) ha de gestionar els procediments de concessió i pagament de les subvencions que preveuen aquestes bases reguladores, de conformitat amb el Decret 65/2007, de 25 de maig, de constitució, organització i funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (Feader), a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

2. Els òrgans competents per instruir i resoldre el procediment per concedir els ajuts són els que s'estableixen al Decret 65/2007, de 25 de maig, sens perjudici de la instrucció, valoració i selecció d'operacions que facin els grups d'acció local en el marc de la intervenció de cooperació Leader i de les delegacions o els encàrrecs de gestió que es facin en altres conselleries del Govern de les Illes Balears, administracions públiques, entitats o empreses públiques i entitats col·laboradores.

3. L'òrgan instructor ha de dur a terme les actuacions necessàries i, més concretament, les que preveu l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions. En el supòsit que hi hagi una comissió avaluadora, aquesta comissió ha d'elaborar l'informe que ha de servir de base per redactar la proposta de resolució. Així mateix, s'han de dur a terme les tasques de control que preveu el títol III del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre.

4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és el que s'indica a la convocatòria específica corresponent, sense que pugui superar els sis mesos. Si, en vèncer el termini màxim no s'ha notificat la resolució expressa, la persona interessada pot entendre desestimada la sol·licitud. El termini s'ha de computar a partir de la publicació de la convocatòria corresponent, tret si aquesta convocatòria posposa els efectes a una data posterior.

Excepcionalment i de conformitat amb el que s'estableix a l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar la resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i s'ha de notificar a les persones interessades en la forma que preveu la convocatòria.

5. La convocatòria pot preveure la possibilitat d'establir una fase de preavaluació en la qual s'ha de comprovar el compliment de les condicions que s'hagin d'establir per adquirir la condició de beneficiari o beneficiària de la subvenció.

6. Una vegada l'òrgan instructor o la Comissió Avaluadora ha avaluat les sol·licituds, s'ha d'emetre un informe en el qual es concreti el resultat de l'avaluació efectuada, especialment el compliment dels criteris de subvencionalitat i la resta de compromisos que exigeixi la convocatòria.

L'òrgan instructor, després d'estudiar l'expedient i l'informe, ha de formular una proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'ha de notificar a les persones interessades, a les quals s'ha de concedir un termini de deu dies per presentar al·legacions.

Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin al procediment ni siguin tinguts en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han presentat les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.

Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que cal que desenvolupi el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar la persona beneficiària que reformuli la seva sol·licitud per ajustar els compromisos i condicions a la subvenció atorgable.

En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen respecte de les sol·licituds o peticions.

Després d'examinar les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, que ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposi la concessió de la subvenció i la seva quantia, i cal especificar l'avaluació i els criteris de valoració que s'han seguit per elaborar-la, si escau.

L'expedient de concessió de subvencions ha d'incloure l'informe de l'òrgan instructor en el qual consti que, de la informació de la qual es disposa, es desprèn que les persones sol·licitants compleixen tots els requisits necessaris per accedir a la subvenció.

7. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de les persones beneficiàries que es proposin, davant l'Administració, mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

8. En els casos que es denegui totalment o parcialment la subvenció, així com en els casos de desestimació, la resolució ha de ser motivada.

9. La resolució de concessió de les subvencions ha d'estar motivada i contenir, com a mínim, les dades que estableix l'article 21 del text refós de la Llei de subvencions.

10. En el cas que la persona beneficiària de l'ajuda sigui una entitat del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i així ho prevegi la convocatòria concreta, la resolució de concessió ha de preveure el percentatge de finançament amb fons propis de l'entitat beneficiària a l'efecte de complir el finançament autonòmic aprovat al PEPAC.

Article 14 Comissions avaluadores

1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a què correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveuen les convocatòries corresponents i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com desestimació de la subvenció, per no reunir els requisits que s'exigeixen, no és preceptiva la intervenció de la comissió avaluadora i l'òrgan competent declara conclosos aquests expedients sense cap altre tràmit.

2. La comissió avaluadora de subvencions s'ha de compondre d'un president o presidenta, un secretari o secretària i un nombre de vocals no inferior a tres, designats en la resolució de convocatòria segons criteris de competència professional i experiència, un dels quals ha de representar l'Autoritat regional de gestió. A més, els grups d'acció local han de determinar la composició de les comissions avaluadores dels ajuts que convoquin ells mateixos, en els termes que preveu l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions.

3. Segons el que es disposa a l'article 19 del text refós de la Llei de subvencions, les comissions avaluadores s'han de constituir preceptivament en els procediments de concurs sempre que l'import global dels fons públics que preveu la convocatòria sigui superior a 50.000,00 euros o l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000,00 euros. En qualsevol cas, no és preceptiva la constitució de la comissió avaluadora quan les sol·licituds amb dret a ajuda no superin les quanties destinades a la convocatòria respectiva i no calgui establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció previstos.

4. Quan la constitució de la comissió avaluadora no sigui legalment preceptiva, només és necessari si així es preveu a la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'ha de fixar, en qualsevol cas, quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds, aplicar els criteris de valoració que preveuen les convocatòries corresponents i emetre l'informe de proposta de resolució.

Article 15 Modificació de la resolució

1. La concurrència d'alguna de les circumstàncies que s'indiquen a continuació comporta que l'òrgan que ha dictat la resolució per la qual es concedeix l'ajuda l'hagi de modificar i, si escau, sol·licitar el reintegrament de les quantitats percebudes indegudament:

a) L'alteració de les circumstàncies o requisits subjectius i objectius que es tenen en compte per concedir la subvenció, així com la de les que s'imposen.

b) El fet que la persona beneficiària obtingui ajuts o subvencions concedits per altres òrgans de l'Administració pública de la comunitat autònoma o per altres administracions o ens públics amb la mateixa finalitat o destinació, tret que siguin compatibles, i sense que en cap cas no pugui superar el 100% del pressupost de l'activitat.

c) L'obtenció d'ajuts i altres atribucions patrimonials gratuïts d'entitats privades o particulars per a la mateixa finalitat o destinació.

2. Amb caràcter excepcional, sempre que la convocatòria respectiva així ho prevegi i respectant la quantia de l'ajuda concedida, així com la forma i els terminis d'execució i justificació de les despeses corresponents, les persones beneficiàries poden sol·licitar la modificació de les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, d'ofici o a instàncies de la persona beneficiària, sempre que la modificació no alteri substancialment la naturalesa o la finalitat de la subvenció, no perjudiqui tercers i sigui autoritzada pel FOGAIBA.

Les sol·licituds de modificació han d'estar prou motivades i s'han de formular amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquin i, en qualsevol cas, anteriorment al moment en què finalitzi el termini d'execució de les activitats subvencionades.

L'òrgan que va dictar la primera resolució ha de dictar les resolucions de les sol·licituds de modificació en el termini màxim d'un mes comptat a partir de la data de la presentació al registre. Aquestes resolucions no poden implicar perjudici per a altres persones beneficiàries en els supòsits de selecció per concurs. Transcorregut aquest termini sense haver-se dictat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.

Article 16 Terminis i pròrrogues

1. El termini màxim per dictar i notificar la resolució de concessió dels ajuts és el que estableix l'article 13.4 d'aquesta Ordre, amb els efectes que preveu.

2. Si escau, les actuacions auxiliables s'han de dur a terme i justificar en el termini que estableix la convocatòria corresponent.

3. Amb caràcter excepcional i per raons justificades, les persones beneficiàries dels ajuts poden sol·licitar l'ampliació i reobertura dels terminis que estableix la convocatòria respectiva, tret del termini de presentació de sol·licituds. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar abans del venciment del termini del qual es tracti.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació o la reobertura sol·licitada sempre que d'aquesta manera no es perjudiquin drets de terceres persones. L'acord d'ampliació o reobertura s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. En qualsevol cas, en cada convocatòria s'estableixen les condicions de concessió de pròrroga així com els motius excepcionals. En el supòsit que les convocatòries no estableixin les condicions de concessió de pròrroga s'ha d'aplicar, subsidiàriament, el que s'estableix a l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Article 17 Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries, a més de les que s'estableixen al text refós de la Llei de subvencions, les següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Notificar per escrit a l'òrgan gestor l'acabament de les inversions o activitats objecte d'ajuda.

c) Si escau, presentar la documentació que justifica la inversió o l'activitat objecte d'ajuda juntament amb els comprovants de pagament. Aquesta última documentació no cal en els casos en què la convocatòria prevegi la justificació de la inversió mitjançant mòduls d'inversió.

d) Sens perjudici del compliment de la resta de condicions que imposa l'article 11 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, cal mantenir la destinació de la inversió material objecte de subvenció durant un període mínim dels cinc anys següents al pagament final de l'ajuda a la persona beneficiària, excepte en els casos de força major que preveu l'article 3 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021. En el cas de mantenir inversions o llocs de treball creats per microempreses, petites i mitjanes empreses en el sentit de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, aquest període mínim es pot reduir a tres anys.

e) Si escau, i d'acord amb el que preveu el capítol I del títol III, seccions 2 i 3, del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre, i la normativa nacional i comunitària concordant, cal complir els requisits legals de gestió, així com les condicions de treball i ocupació.

f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de Comptes i altres òrgans de control extern, així com facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb els ajuts concedits. Les convocatòries poden establir sistemes de control, mitjançant mostreig, del compliment de les obligacions, com també les penalitzacions corresponents o les reduccions de la quantia de la subvenció.

g) Acreditar, abans que es dicti la proposta definitiva de resolució per la qual es concedeix l'ajuda, que s'està al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social de l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant de la Hisenda autonòmica. Es pot dispensar de l'acreditació esmentada si s'ha autoritzat prèviament el FOGAIBA per examinar l'estat d'aquestes obligacions, autorització que s'entén atorgada amb la presentació de la sol·licitud, excepte en cas de manifestació expressa contrària.

h) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció als llibres de comptabilitat o als llibres de registre que, si escau, hagi de portar la persona beneficiària, d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si procedeix, d'acord amb les convocatòries.

i) D'acord amb la convocatòria, conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j) D'acord amb el que preveu l'article 34.4 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria, així com les d'informació i publicitat del fons FEADER, de conformitat amb el que s'estableix a l'article 6 i a l'annex III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2022.

k) Reintegrar els fons que es percebin segons els supòsits que preveu l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions i la normativa europea aplicable.

l) Totes les altres que es fixin a les convocatòries, així com a la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

Article 18 Subvencions específiques

Les subvencions a les quals es refereix l'article 7 del text refós de la Llei de subvencions, es concedeixen de conformitat amb el que preveuen els articles 14 i concordants d'aquest text legal per al tipus de subvencions esmentat, sense que sigui aplicable el que preveuen aquestes bases reguladores.

En qualsevol cas, i en relació amb les mesures que es gestionin amb la intervenció d'altres organismes de la forma prevista al PEPAC, la seva execució s'ha de determinar mitjançant l'instrument jurídic corresponent, atesa la naturalesa de l'acció.

 

Article 19 Entitats col·laboradores

El lliurament dels fons públics a les persones beneficiàries o la realització d'altres funcions de gestió de les subvencions es pot fer mitjançant entitats col·laboradores en els termes que preveuen els articles 26, 27 i 28 del text refós de la Llei de subvencions.

A aquest efecte, poden obtenir la condició d'entitats col·laboradores:

a) L'Administració general de l'Estat i els organismes públics que en depenen.

b) Els organismes autònoms i la resta d'entitats del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Els consells insulars, els ajuntaments i la resta de corporacions locals, així com les associacions, de l'àmbit territorial de les Illes Balears, a les quals es refereix la disposició addicional cinquena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

d) Les societats mercantils participades íntegrament o majoritàriament per qualsevol de les administracions públiques o entitats de dret públic a les quals es refereixen les lletres a, b i c.

e) Les corporacions de dret públic, els consorcis i les fundacions del sector públic.

f) Qualsevol altra persona jurídica que compleixi les condicions de solvència i eficàcia que preveuen els articles 20 i 21 següents.

Article 20 Condicions de solvència de les entitats col·laboradores

1. S'han de requerir les condicions de solvència següents:

a) Tenir un patrimoni propi —una vegada se'n dedueix el valor de les càrregues i gravàmens que l'afectin— amb un valor superior a l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions. Aquest requisit no s'ha d'exigir a les institucions sense ànim de lucre degudament inscrites al Registre d'associacions de la comunitat autònoma.

b) Constituir garantia, per assegurar el compliment de les obligacions que s'estableixen a l'article 28 del text refós de la Llei de subvencions, en forma d'aval solidari d'entitats de crèdit, assegurances o reassegurances, societats de garantia recíproca, conforme al model que s'estableixi a la convocatòria i per l'import que es fixi a la declaració d'entitat col·laboradora. Aquest import no pot ser inferior al 50% de l'import dels fons públics que s'han de rebre per lliurar i distribuir entre les persones beneficiàries dels ajuts i subvencions.

2. Les condicions que s'estableixen a l'apartat anterior no són exigibles quan les entitats col·laboradores no lliurin fons públics i únicament facin simples actes de tràmit.

Article 21 Condicions d'eficàcia de les entitats col·laboradores

Per poder ser designades com a entitats col·laboradores s'ha de requerir, com a condició d'eficàcia, que comptin amb els mitjans materials i personals suficients per lliurar i distribuir els ajuts i subvencions i dur a terme les comprovacions exigibles.

Article 22 Justificació i pagament

1. Amb caràcter general, el pagament de les subvencions a la persona beneficiària únicament s'ha d'efectuar una vegada justificat degudament que s'ha dut a terme l'activitat subvencionada o que s'ha garantit segons el que es disposa al capítol IV del Reglament delegat (UE) 2022/127, de 7 de desembre, que completa el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell amb normes relatives als organismes pagadors, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro.

Els pagaments als grups d'acció local corresponents a la intervenció de cooperació Leader s'han de fer en la forma que estableix la resolució de selecció dels grups d'acció local i els convenis que se signen amb aquests grups.

Per a cada tipus de subvenció, la convocatòria específica corresponent ha de determinar els tipus de documents vàlids per a les justificacions. En qualsevol cas, la manera d'acreditar l'aplicació dels fons s'ha de regir per l'article 39 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears i per la normativa reglamentària que la desenvolupa.

2. Com a regla general, la justificació ha de tenir la forma de compte justificatiu de la despesa efectuada en els termes que preveu l'article 72 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

No obstant això, la convocatòria pot preveure que l'activitat es justifiqui mitjançant el sistema de mòduls, per a la qual cosa s'ha de tenir en compte el que s'estableix als articles 76 a 79 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Excepte quan la convocatòria estableixi un altre criteri, s'han de considerar despeses les que s'hagin pagat abans que finalitzi el termini de justificació que estableix la convocatòria.

4. Les convocatòries respectives poden preveure la possibilitat de fer bestretes de pagament sobre la subvenció concedida, sempre que es compleixin les condicions que preveu l'article 44 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament i del Consell i la normativa financera o pressupostària que sigui aplicable.

5. D'acord amb el que disposa l'article 36.2 del text refós de la Llei de subvencions, el pagament de la subvenció es pot fraccionar en el cas que estigui previst en la resolució de les convocatòries específiques d'ajuts i subvencions. En aquests casos, el pagament s'efectua quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les inversions o actuacions corresponents, prèvia deducció, si escau, de l'import rebut en concepte d'avançament de pagament.

El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n puguin derivar no eximeixen la persona beneficiària de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.

6. L'activitat subvencionada s'entén justificada amb l'acreditació de la realització efectiva de les actuacions i del compliment de la finalitat per la qual s'ha concedit la subvenció, així com de les condicions imposades.

7. Per justificar les activitats inversores, si la convocatòria no ha establert cap altre procediment, s'ha de presentar el compte justificatiu —aportant els justificants de les despeses— segons el model que s'estableix a la convocatòria, que ha de contenir, com a mínim, els documents següents:

a) Memòria de les activitats que s'han dut a terme i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En cas que la subvenció s'atorgui d'acord amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes.

c) Documentació justificativa de les despeses. Les despeses s'entenen justificades amb la presentació de les factures o dels documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que reuneixin els requisits i les formalitats que preveuen el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i els justificants de pagament, que s'han de determinar en cada convocatòria. L'actuació subvencionada s'ha d'haver efectuat i pagat per part de la persona beneficiària en el termini que preveu la convocatòria i no s'admeten els pagaments efectuats per terceres persones.

d) Certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit al registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles.

e) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes incorporats a la relació de justificants de despeses. Sempre que la normativa comunitària ho permeti, les convocatòries respectives poden preveure un sistema de compensació mitjançant un tant alçat sense necessitat de justificació.

f) Si escau, els tres pressupostos que ha sol·licitat la persona beneficiària en compliment del que preveu l'article 6.5 d'aquestes bases reguladores.

g) Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la procedència.

8. Una vegada s'han justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, s'ha d'abonar l'import de l'ajuda concedida a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària, si així ho ha autoritzat prèviament el director gerent del FOGAIBA.

9. La persona beneficiària pot subcontractar fins al 100% de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit al contingut de l'activitat, excepte quan la convocatòria prevegi un percentatge inferior. En qualsevol cas, s'han de respectar els límits que s'estableixen als apartats 3 a 7 de l'article 38 del text refós de la Llei de subvencions.

10. Per a les subvencions que es concedeixin en consideració a la concurrència d'una determinada situació en la persona beneficiària, i així es determini en la convocatòria, no s'ha de requerir cap altra justificació que no sigui acreditar aquesta situació prèviament a la concessió i complir els requisits per concedir-la.

Article 23 Criteris de gradació de possibles incompliments

1. En el cas d'obtenció concurrent d'altres aportacions que puguin ser compatibles, s'ha de reintegrar l'excés obtingut sobre el cost total en què s'hagi incorregut per dur a terme l'activitat. Si l'obtenció és incompatible, s'ha de reintegrar l'import total percebut.

2. Quan els objectius previstos no s'assoleixin íntegrament però sí de manera significativa, s'ha de valorar el nivell de consecució i l'import de la subvenció ha de ser proporcional al nivell esmentat, sempre que el final de la subvenció, atesa la seva naturalesa, sigui susceptible de satisfacció parcial. En aquest supòsit, si la persona beneficiària reconeix tàcitament o expressament el compliment parcial, es pot acordar de manera immediata la revocació parcial i el pagament de l'ajuda.

En el cas que la convocatòria hagi previst un límit màxim de la inversió auxiliable, no es redueix l'import de la subvenció concedida sempre que la inversió executada sigui igual o superior a la màxima auxiliable i s'hagin assolit de manera significativa els objectius.

Les diferents convocatòries poden establir el percentatge de consecució dels objectius que es consideri significatiu.

Per garantir l'assoliment dels objectius, les diferents convocatòries poden establir garanties bancàries sobre la subvenció concedida.

3. Si l'activitat subvencionable es compon de diverses fases o actuacions i es poden identificar objectius vinculats a cada una d'elles, l'import de la subvenció ha de ser proporcional al volum de les fases o actuacions de l'activitat en la qual s'hagin assolit els objectius previstos. No obstant això, la resolució de la convocatòria pot admetre que, davant d'una execució parcial de la inversió, i amb la finalitat de justificació, es puguin compensar uns conceptes amb els altres, sempre que les resolucions de convocatòria i de concessió hagin previst aquests desglossaments.

4. En cas d'incompliment de l'obligació de manteniment de les circumstàncies que preveu l'article 11 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, el beneficiari o beneficiària ha de reemborsar l'import percebut indegudament en relació amb l'operació, de forma proporcional a la durada de l'incompliment.

5. En qualsevol cas, s'aplica el règim de penalitzacions que imposa l'article 9 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, i en el Reial decret 147/2023, així com les altres exclusions i reduccions que preveuen les disposicions comunitàries i nacionals que siguin aplicables.

6. En particular, i sens perjudici d'altres causes que la presidència del FOGAIBA pugui establir a les convocatòries respectives, els casos que s'indiquen a l'article 3 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i a l'article 3 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, es poden reconèixer com a casos de força major o circumstàncies excepcionals i renunciar posteriorment al reemborsament total o parcial de la subvenció percebuda per la persona beneficiària, que són:

a) defunció de la persona beneficiària o la seva desaparició;

b) incapacitat laboral de llarga durada de la persona beneficiària;

c) catàstrofe natural greu o fenomen climatològic advers assimilable a catàstrofe natural que hagi afectat seriosament les terres agràries de l'explotació;

d) destrucció accidental dels locals de l'explotació destinats al bestiar;

e) epizoòtia, reconeguda per l'autoritat competent, que hagi afectat una part o la totalitat del bestiar de l'explotació de la persona beneficiària;

f) plaga vegetal o malaltia vegetal causada per microorganismes patogènics o factors ambientals, reconeguda per l'autoritat competent, que hagin afectat una part o la totalitat dels conreus de l'explotació de la persona beneficiària;

g) expropiació de la totalitat o d'una part important de l'explotació, si aquest esdeveniment no era previsible el dia en què es va presentar la sol·licitud;

h) la pèrdua de la producció en una part o en la totalitat del conreu o del ramat, per danys produïts per la fauna silvestre que hagin estat reconeguts per l'autoritat competent.

No obstant això, d'acord amb el que disposa l'article 4.7 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, la causa eximent de reintegrar l'ajuda queda condicionada al fet que la persona beneficiària notifiqui a l'òrgan gestor els casos de força major o les circumstàncies excepcionals i aporti les proves pertinents, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en la qual la persona beneficiària o el seu drethavent estigui en condicions de fer-ho.

Article 24 Controls

1. Les sol·licituds inicials d'ajuda i les sol·licituds successives de pagament presentades queden subjectes al règim de control que estableix el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i la normativa europea aplicable.

2. En el cas dels ajuts gestionats pels grups d'acció local, la realització dels controls sobre la despesa que preveu l'article 108 del Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, és competència del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) com a organisme pagador dels fons FEADER.

 

​​​​​​​Article 25 Reintegrament dels ajuts

Sens perjudici del que es disposa a l'article 59 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com a l'article 10 de la Llei 30/2022, de 23 de desembre, correspon el reintegrament total o parcial de les subvencions en els supòsits que s'estableixen a l'article 44 del text refós de la Llei de subvencions.

Article 26 Informació i coordinació amb la base de dades de subvencions

Les persones instructores dels procediments de concessió de subvencions han d'adoptar les mesures que calguin per subministrar la informació necessària a la base de dades nacional de subvencions, de conformitat amb l'article 20 de la Llei 38/2003 general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, i la normativa de desenvolupament.

Disposició addicional única Grups d'acció local

Les condicions que s'imposen als articles 20 i 21 de l'annex d'aquesta ordre no són aplicables a aquests grups d'acció local.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta ordre s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears i entrar en vigor l'endemà de la seva publicació.

 

Palma, (signat electrònicament: 5 d'abril de 2023)

La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació ​​​​​​​María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño