Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 233136
Decret 21/2023 de 3 d’abril pel qual es regulen l’organització i el funcionament dels camps d’aprenentatge de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

L'article 36.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix, en matèria d'ensenyament, que correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells, graus, modalitats i especialitats.

L'apartat 1.e) de l'article 2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix que un dels objectius de l'educació és «la formació per a la pau, el respecte als drets humans, la vida en comú, la cohesió social, la cooperació i solidaritat entre els pobles, així com l'adquisició de valors que propiciïn el respecte als éssers vius i els drets dels animals i el medi ambient, en particular al valor dels espais forestals i el desenvolupament sostenible».

Al mateix temps, l'article 5 bis de la Llei esmentada estableix que «l'educació no formal en el marc d'una cultura de l'aprenentatge al llarg de la vida ha de comprendre totes aquelles activitats, mitjans i àmbits d'educació que es desenvolupen fora de l'educació formal i que s'adrecen a persones de qualsevol edat, amb un interès especial en la infància i la joventut, que tenen valor educatiu en si mateixos i s'han organitzat expressament per satisfer objectius educatius en diversos àmbits de la vida social [...]. S'ha de promoure l'articulació i complementarietat de l'educació formal i no formal amb el propòsit que aquesta contribueixi a l'adquisició de competències per a un desenvolupament ple de la personalitat».

L'article 147 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, reconeix l'educació no formal i el caràcter educatiu de les activitats educatives que es desenvolupen en aquest àmbit. L'article 148 defineix i regula les accions educatives de l'aprenentatge-servei.

L'apartat B de l'annex del Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, estableix que la dependència i la titularitat administrativa dels centres rurals d'innovació educativa, que fins aleshores exercia l'Administració de l'Estat, es traspassen a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

L'article 1 del Decret 110/2002, de 2 d'agost, pel qual es regula el procediment per dur a terme l'autonomia de gestió econòmica dels centres docents públics no universitaris de la Conselleria d'Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que el Decret és d'aplicació als centres docents públics no universitaris dependents de la Conselleria d'Educació i Cultura de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

II

L'Ordre de 29 d'abril de 1996 de creació i funcionament dels centres rurals d'innovació educativa (BOE núm. 115, d'11 de maig de 1996), estableix, entre d'altres, la finalitat de contribuir a la millora del procés d'evolució personal i de socialització, així com al desenvolupament del currículum escolar.

Així mateix, aquesta mateixa Ordre detalla els centres rurals d'innovació educativa de les Illes Balears que es creen, els quals, per la singularitat interinsular que presenten, es desenvoluparan en sis camps d'aprenentatge:

  • CA Son Ferriol (Palma), amb codi de centre 07500130.
  • CA Orient (Bunyola), amb codi de centre 07500211.
  • CA Es Palmer (Campos), amb codi de centre 07500142.
  • CA Sa Cala (Sant Joan de Labritja), amb codi de centre 07500166.
  • CA Es Pinaret (Ciutadella), amb codi de centre 07500120.
  • CA S'Arenal (Palma), que no es va arribar a crear.

L'annex 5, «Denominació, sigles i àmbits d'actuació dels serveis educatius», de la Resolució del conseller d'Educació, Universitat i Recerca de 21 de gener de 2021 per la qual es modifica la Resolució del conseller d'Educació i Cultura de 12 de març de 2010 per la qual s'estableixen la denominació i les sigles que han de constar al Registre de centres docents de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 4 de febrer de 2021), estableix la sigla CA per als camps d'aprenentatge, que defineix com a centres de suport als centres que vulguin desenvolupar aspectes del currículum escolar mitjançant l'observació, l'experimentació i el treball de camp en un medi singular i cultural, fent especial menció als continguts de l'educació ambiental.

La Conselleria d'Educació i Formació Professional ha subscrit diversos convenis de col·laboració per a l'ús, l'administració, la gestió i el desenvolupament de les activitats educatives que es duen a terme als camps d'aprenentatge, els quals han donat lloc a la creació d'aquests nous centres:

  • CA Formentera (Formentera), amb codi de centre 07500178.
  • CA Far de Cavalleria (es Mercadal), amb codi de centre 07500181.
  • CA Binifaldó (Escorca), amb codi de centre 07500361.

La Conselleria d'Educació i Formació Professional, a través del Servei d'Innovació Educativa de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, duu a terme diferents programes d'activitats per afavorir l'educació ambiental entre l'alumnat.

En aquest àmbit, destaca la tasca que desenvolupen els camps d'aprenentatge, que són serveis educatius que ofereixen a tot l'alumnat dels centres docents de les Illes Balears sostinguts amb fons públics la possibilitat de desenvolupar aspectes del currículum escolar mitjançant el contacte directe amb la natura.

III

Atesa l'experiència de funcionament de la xarxa de camps d'aprenentatge de les Illes Balears, les noves necessitats d'innovació pedagògica que plantegen els currículums actuals i la manca d'una normativa actualitzada, es fa necessària una regulació que permeti un funcionament més eficaç dels CA i que en reguli l'organització.

Aquest Decret compleix amb els principis de bona regulació que s'estableixen en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb els que es determinen en l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

Amb relació als principis de necessitat i eficàcia, aquest Decret és imprescindible per a la regulació del funcionament de la xarxa de camps d'aprenentatge de les Illes Balears. La norma conté, d'acord amb el principi de proporcionalitat, la regulació imprescindible per atendre els objectius que es pretenen una vegada s'ha constatat que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposin menys obligacions als destinataris. Igualment, la iniciativa s'exerceix de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic nacional i de la Unió Europea, d'acord amb el principi de seguretat jurídica.

Així mateix, aquesta norma és coherent amb les disposicions de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, modificada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre; amb les de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears; amb l'Ordre del Ministeri d'Educació i Ciència de 29 d'abril de 1996 de creació i funcionament dels centres rurals d'innovació educativa, i amb altres disposicions esmentades.

En virtut del principi de transparència, la norma s'ha sotmès al tràmit de consulta pública en els termes indicats en l'article 133 de la Llei 39/2015. També s'ha garantit aquest principi amb l'exposició pública en el lloc web de l'Administració autonòmica per a la consulta de la iniciativa i el seu estat de tramitació, així com les consultes prèvies a l'elaboració de l'esborrany, s'ha sotmès a informació pública i a audiència de totes les organitzacions que hi podrien estar interessades, tot això a fi de garantir l'accés permanent de la ciutadania a la informació i presentació de suggeriments per mitjans telemàtics, tal com s'estableix en l'article 51 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears.

La norma no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per a la consecució dels objectius que es pretenen, conforme al principi d'eficiència. A més, s'ajusta al principi de simplificació, ja que recull en un sol decret els aspectes fonamentals que afecten els camps d'aprenentatge de les Illes Balears, sense perjudici de les disposicions necessàries que es puguin dictar per desplegar-lo.

Pel que fa al principi de qualitat en el procediment d'aprovació de la norma, s'ha vetllat per la qualitat formal en la redacció i per seguir els procediments vigents en la seva tramitació.

El projecte de decret s'ha sotmès a les meses sectorials, amb l'informe del Consell Escolar de les Illes Balears.

Per tot això, a proposta del conseller d'Educació i Formació Professional, d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 3 d'abril de 2023,

DECRET

Article 1 Objecte

Aquest Decret té per objecte regular l'organització i el funcionament de la xarxa de camps d'aprenentatge (CA) de les Illes Balears.

Article 2 Relació de camps d'aprenentatge

Constitueixen la xarxa de camps d'aprenentatge de les Illes Balears actual els CA següents:

  • CA Son Ferriol (Palma)
  • CA Orient (Bunyola)
  • CA Es Palmer (Campos)
  • CA Binifaldó (Escorca)
  • CA Far de Cavalleria (es Mercadal)
  • CA Es Pinaret (Ciutadella)
  • CA Sa Cala (Sant Joan de Labritja)
  • CA Formentera (Formentera)

Article 3 Creació i supressió dels camps d'aprenentatge

1. Correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de la Conselleria d'Educació i Formació Professional planificar, crear i suprimir els camps d'aprenentatge, així com garantir-ne la coordinació, havent negociat prèviament a les meses sectorials d'educació.

2. Els camps d'aprenentatge s'han de crear d'acord amb la normativa aplicable als centres i serveis educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional i s'han d'inscriure en el Registre de centres docents de la mateixa Conselleria.

3. La Conselleria d'Educació i Formació Professional pot establir convenis amb altres institucions públiques o privades sense ànim de guany referits a l'ús i la creació de nous camps d'aprenentatge.

Article 4 Definició i objectius dels camps d'aprenentatge

1. Els camps d'aprenentatge de les Illes Balears són un servei educatiu que ofereix al professorat i a l'alumnat d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria, batxillerat i formació professional la possibilitat de realitzar visites o estades en relació directa amb l'entorn natural. La seva finalitat és treballar objectius i continguts del currículum que requereixen un treball fora de l'aula en un medi singular, que compta amb el personal, les instal·lacions i els recursos adequats per tal de poder desenvolupar el treball encomanat.

2. Els objectius dels camps d'aprenentatge són:

a) Oferir als centres docents propostes educatives per desenvolupar el currículum vigent. Aquestes activitats complementàries al treball al centre han d'estar directament vinculades amb l'educació sobre el medi ambient i han de tenir en compte els principis bàsics de la inclusió educativa.

b) Implicar activament el professorat del centre sol·licitant en les activitats d'abans, de durant i de després de la visita al camp d'aprenentatge.

c) Implicar l'alumnat en el desenvolupament de les tasques i activitats de convivència que es proposin durant l'estada.

d) Oferir a l'alumnat la possibilitat de relacionar-se de forma directa amb l'entorn natural a través d'itineraris integrats en una proposta educativa que faciliti la planificació de les activitats que es desenvolupen abans, durant i després de l'estada.

Article 5 Funcions dels docents dels CA

S'ha de destinar als camps d'aprenentatge el personal docent necessari, que ha d'exercir, entre d'altres, les funcions següents:

a) Elaborar l'oferta educativa pròpia del camp: proposta d'activitats i/o itineraris relacionats amb els objectius i continguts del currículum vigent, i el seu desenvolupament.

b) Atendre les necessitats d'organització de les estades de pernoctació d'alumnes, si escau.

c) Dur a terme les tasques que permetin una bona organització i funcionament del camp, entre d'altres: divulgació de l'oferta educativa, comunicació i coordinació amb els centres educatius i gestió de les sol·licituds.

d) Elaborar la documentació pròpia del centre (programació general anual i memòria de final de curs).

e) Encarregar-se de la gestió econòmica del CA.

f) Elaborar materials didàctics i de divulgació d'educació ambiental, relacionats amb el camp d'aprenentatge i el seu entorn, que siguin útils per a tota la comunitat educativa.

g) Tenir cura de les instal·lacions, el material i els recursos propis de cada camp, així com dels animals i de l'hort, si escau.

h) Col·laborar i coordinar-se amb els altres camps d'aprenentatge de les Illes Balears per dur a terme activitats i propostes educatives conjuntes.

i) Dur a terme altres funcions que li atribueixi la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa amb relació a l'organització, el funcionament i la gestió dels CA, havent negociat prèviament amb les meses sectorials.

Article 6 Selecció dels docents dels CA

1. Els aspirants s'han de seleccionar mitjançant concurs públic de mèrits entre els membres del cos de mestres, de secundària o de formació professional que s'hagin presentat, els quals ocuparan les places en comissió de servei i seran nomenats per la directora general de Personal Docent, a proposta de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha de dictar les disposicions necessàries sobre l'organització de les convocatòries corresponents.

2. La convocatòria de les places en comissió de servei es durà a la Mesa Sectorial d'Educació.

3. En el concurs públic de mèrits per a la selecció dels docents, la Comissió de Selecció ha de valorar els apartats següents de conformitat amb els requisits i el barem establerts en la convocatòria corresponent:

  • Adequació del perfil professional al lloc de feina.
  • Mèrits professionals.
  • Presentació i defensa d'un projecte de treball sobre el lloc de feina que se sol·licita.
  • Entrevista personal.

4. El nomenament del personal docent dels CA es farà per un període inicial de dos anys. En finalitzar aquest període, la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa n'ha d'avaluar l'actuació. Si el resultat de l'avaluació és positiu, es renovarà el nomenament, novament en comissió de serveis, per un període de dos anys.

Article 7 Funcionament i coordinació

1. L'organització, el funcionament i la coordinació dels camps d'aprenentatge corresponen a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa, que ha de dictar les instruccions internes oportunes a tal efecte, havent negociat prèviament amb les meses sectorials, d'acord amb les disposicions d'aquest Decret.

2. Les instruccions que es dictin cada curs establiran els criteris de selecció dels centres sol·licitants.

Article 8 Gestió econòmica

1. La Conselleria d'Educació i Formació Professional ha d'aportar als camps d'aprenentatge els fons per atendre les despeses de funcionament.

2. Cada CA ha d'incloure la previsió de la despesa econòmica anual del centre en la programació general anual (PGA).

3. Per a la gestió econòmica dels camps d'aprenentatge, s'ha d'aplicar la normativa general establerta per als centres docents públics no universitaris.

Article 9 Registres

1. Cada camp d'aprenentatge ha de comptar almenys amb els registres següents, sota la custòdia dels docents responsables del CA:

a) Registre d'inventari del material de què disposa el centre.

b) Registre de comptabilitat de totes les despeses efectuades.

c) Registre d'entrades i sortides de documentació.

2. En els casos en què hi hagi més d'un docent, s'ha d'acordar la distribució de responsabilitats de la gestió que requereix el CA. Aquest acord s'ha de reflectir en la PGA.

Disposició final primera Aplicació i desenvolupament

Es faculta el conseller d'Educació i Formació Professional per dictar les disposicions necessàries per desenvolupar i aplicar aquest Decret.

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 d'abril de 2023

 

El conseller d'Educació i Formació Professional

Martí X. March i Cerdà

La presidenta

Francesca Lluch Armengol i Socias