Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 233002
Acord del Consell de Govern de 3 d’abril de 2023 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 de març de 2023 pel qual s’adopten mesures organitzatives en matèria de selecció de personal temporal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 26 de l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de treball per a cada categoria i especialitat (d'ara endavant, Acord de Borsa) regula un procediment especial de selecció aplicable a determinades categories (entre les quals es troben incloses les categories de facultatius especialistes d'àrea i la de metge/metgessa d'urgències hospitalària).

L'article 27 de l'Acord de Borsa regula els nomenaments de caràcter urgent de determinades categories (entre les quals es troben incloses les categories de facultatius especialistes d'àrea i la de metge/metgessa d'urgències hospitalària).

D'altra banda, la disposició transitòria sisena de l'Acord de Borsa fa referència als procediments especials de selecció i estableix que «les parts es comprometen a regular un procés de selecció temporal específic per al personal facultatiu que substitueixi les previsions contingudes en els punts 25, 26 i 27 d'aquest acord, que continuaran sent aplicables fins al moment en què s'aprovi aquest procediment específic».

Per part de la Direcció General del Servei de Salut de les Illes Balears s'ha detectat una situació de manca greu de facultatius especialistes d'àrea (d'ara endavant, FEA).

Aquesta situació compromet la correcta prestació de l'activitat assistencial i fa imprescindible disposar de sistemes de selecció de personal estatutari temporal més àgils i eficients que els utilitzats fins avui que permetin la formalització de nomenaments de llarga durada en un curt espai de temps. Així mateix, en aquest punt cal destacar que els procediments de selecció prevists en els punts 26 i 27 de l'Acord de Borsa no resulten adequats per cobrir les necessitats de professionals. En aquest punt cal destacar que el procediment per a nomenaments de caràcter urgent està previst per a la formalització de nomenaments temporals de curta durada (3 mesos).

Per tot això, la Direcció general del Servei de Salut de les Illes Balears entén que és necessari solucionar de manera immediata la situació exposada. Per això, de conformitat amb l'establert en la disposició transitòria sisena de l'Acord de Borsa, es considera convenient regular un procés de selecció temporal específic per al personal facultatiu a l'efecte de disposar d'un instrument àgil i eficaç que permeti convocar (i resoldre) els esmentats procediments de selecció amb més celeritat i, alhora, serveixi com a mesura de captació de professionals.

A l'efecte, es considera necessari regular un procés específic de selecció obert i permanent.

D'altra banda, cal destacar que, en compliment d'allò que estableix la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, s'han convocat un total de 147 processos selectius derivats de l'estabilització, que afecten pràcticament la totalitat de les categories estatutàries del Servei de Salut de les Illes Balears. Aquests processos han de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.

Arribats a aquest punt, cal destacar que l'obligació de convocar i resoldre els esmentats procediments d'estabilització ha tingut lloc en un moment de dèficit de personal sanitari estatutari i amb una elevada taxa de temporalitat que dificulta, i pràcticament, impossibilita cobrir les necessitats de professionals.

Aquesta situació es veu agreujada per la dificultat de captar personal provinent d'altres comunitats autònomes, així com la cobertura dels diferents processos de provisió.

Tot això, unit a la problemàtica esmentada anteriorment, provoca que la prestació assistencial pugui veure's compromesa.

Per tot l'anterior, atenent a les circumstàncies actuals, s'entén que, de forma excepcional i temporal, és necessari adoptar algunes mesures relatives als processos de selecció del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears a l'efecte de garantir en tot moment la prestació assistencial correcta.

Conseqüència a de tot l'anterior, i de conformitat amb l'article 80.1 de la Llei 55/2003, en el si de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears —formada per l'Administració i les organitzacions sindicals amb representació en ella— el 27 de març de 2023 es va aprovar un acord pel qual s'adopten mesures organitzatives en matèria de selecció de personal temporal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears

L'article 38 del Text refós de l'estatut bàsic de l'empleat públic (aprovat pel Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre), en relació amb l'article 80 de la Llei 55/2003, disposa que els acords que versin sobre matèries que siguin competència del consell de govern d'una comunitat autònoma requereixen l'aprovació expressa i formal d'aquest òrgan perquè tinguin validesa i eficàcia.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, en la sessió de 3 d'abril de 2023, adoptà entre d'altres l'Acord següent:

Primer. Ratificar l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 de març de 2023 pel qual s'adopten mesures organitzatives en matèria de selecció de personal temporal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.

Segon. Ordenar que es publiqui íntegrament aquest Acord, que s'annexa, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Tercer. Disposar que aquest Acord tindrà efectes per un termini màxim de dos anys a comptar des de l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 3 d'abril de 2023

La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez

 

Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 27 de març de 2023 pel qual s'adopten mesures organitzatives en matèria de selecció de personal temporal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears

Parts

Per l'Administració, la directora general de Funció Pública, designada per la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, i el director general del Servei de Salut de les Illes Balears —o les persones en qui deleguin—, de conformitat amb el punt 2 de l'annex de l'Acord del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de la Mesa Sectorial de Sanitat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per la part sindical, els representants de les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial que consten com a signants d'aquest acord.

Antecedents

1. L'article 26 de l'Acord del Consell de Govern de 20 de juny de 2022 pel qual es ratifica l'Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de 13 de maig de 2022 pel qual es regulen els procediments de selecció de personal estatutari temporal del Servei de Salut per mitjà de la creació de borses úniques de feina per a cada categoria i especialitat (d'ara endavant, Acord de Borsa) regula un procediment especial de selecció aplicable a determinades categories (entre les quals es troben incloses les categories de facultatius especialistes d'àrea i la de metge/metgessa d'urgències hospitalària).

2. L'article 27 de l'Acord de Borsa regula els nomenaments de caràcter urgent de determinades categories (entre les quals es troben incloses les categories de facultatius especialistes d'àrea i la de metge/metgessa d'urgències hospitalària).

Aquest procediment urgent resultarà d'aplicació quan concorrin raons de caràcter tecnicoassistencial que suposin la necessitat urgent de cobrir places de les categories indicades en el paràgraf anterior quan davant la falta d'aspirants disponibles no es pugui demorar el nomenament temporal. En aquests casos es podrà fer un nomenament temporal amb caràcter urgent per a un període de tres mesos o, com a màxim, pel temps que sigui necessari per publicar la convocatòria de selecció d'acord amb allò que estableix el punt 26 de l'Acord de Borsa.

3. D'altra banda, la disposició transitòria sisena de l'Acord de Borsa fa referència als procediments especials de selecció i estableix que «les parts es comprometen a regular un procés de selecció temporal específic per al personal facultatiu que substitueixi les previsions contingudes en els punts 25, 26 i 27 d'aquest acord, que continuaran sent aplicables fins al moment en què s'aprovi aquest procediment específic».

4. Per part de la Direcció General del Servei de Salut de les Illes Balears(d'ara endavant, SSIB) s'ha detectat una situació de manca greu de facultatius especialistes d'àrea (d'ara endavant, FEA).

Aquesta situació compromet la prestació correcta de l'activitat assistencial i fa imprescindible disposar de sistemes de selecció de personal estatutari temporal més àgils i eficients que els emprats fins avui que permetin la formalització de nomenaments de durada llarga en un espai curt de temps. Així mateix, en aquest punt cal destacar que els procediments de selecció prevists en els punts 26 i 27 de l'Acord de Borsa no són adequats per cobrir les necessitats de professionals. En aquest punt cal destacar que el procediment per a nomenaments de caràcter urgent està previst per a la formalització de nomenaments temporals de durada curta (3 mesos).

5. Per això, la Direcció General del SSIB entén que és necessari solucionar de manera immediata la situació exposada. Per això, de conformitat amb el que s'estableix en la disposició transitòria sisena de l'Acord de Borsa, es considera convenient regular un procés de selecció temporal específic per al personal facultatiu a l'efecte de disposar d'un instrument àgil i eficaç que permeti convocar (i resoldre) els procediments esmentats de selecció amb més celeritat i, alhora, serveixi com a mesura de captació de professionals.

A l'efecte, es considera necessari regular un procés específic de selecció obert i permanent.

La regulació d'aquest procés específic no implica que no hagi de donar-se compliment al que s'estableix en la citada disposició transitòria sisena i, per tant, subsisteix l'obligació de regular un procés de procés de selecció temporal específic per al personal facultatiu.

6. No obstant això, i mentre no es formalitzi la regulació projectada, es considera convenient adoptar, de manera transitòria i excepcional, una sèrie mesures a l'efecte de no perllongar la situació exposada en l'antecedent quart.

7. Així mateix, d'altra banda, el 29 de desembre de 2021 es va publicar en el Butlletí Oficial de l'Estat la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

En virtut d'aquesta Llei es van adoptar una sèrie de mesures per millorar l'eficiència dels recursos humans reduint els alts nivells de temporalitat i flexibilitzant la gestió dels recursos humans en les administracions públiques.

En particular, l'article 2 de la Llei estableix l'ampliació dels processos d'estabilització d'ocupació temporal com a mesura complementària immediata per pal·liar la situació existent.

Així doncs, s'autoritza un tercer procés d'estabilització d'ocupació pública (addicional als processos d'estabilització que van regular els articles 19.Un.6 de la Llei 3/2017, de 27 de juny, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2017 i 19.Un.9 de la Llei 6/2018, de 3 de juliol, de pressuposts generals de l'Estat per a l'any 2018). Així mateix, s'autoritza una taxa addicional per a l'estabilització d'ocupació temporal amb les condicions i requisits que estableix aquella norma.

Per evitar dilacions en aquests nous processos d'estabilització, l'article 2.2 de l'esmentada Llei 20/2021 estableix una sèrie de terminis de compliment obligat per a totes les administracions públiques. En particular, exigeix que «la resolució d'aquests processos selectius ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024».

8. En compliment de l'exposat, el 20 de desembre de 2022 es van publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears les diferents resolucions del director general del SSIB per les quals s'aproven i publiquen les convocatòries específiques que han de regir tots els processos d'estabilització per a l'any 2022 del personal estatutari del SSIB.

En aquest punt cal destacar que s'ha convocat un total de 147 processos selectius derivats de l'estabilització, que afecten pràcticament la totalitat de les categories estatutàries del SSIB. Tal com s'ha indicat, aquests processos han de finalitzar abans de 31 de desembre de 2024.

9. Arribats a aquest punt, cal destacar que l'obligació de convocar i resoldre els procediments d'estabilització esmentats ha tingut lloc en un moment de dèficit de personal sanitari estatutari i amb una elevada taxa de temporalitat que dificulta, i pràcticament, impossibilita cobrir les necessitats de professionals.

Aquesta situació es veu agreujada per la dificultat de captar personal provinent d'altres comunitats autònomes, així com la cobertura dels diferents processos de provisió.

Tot això, afegit a la problemàtica esmentada anteriorment, provoca que la prestació assistencial es pugui veure compromesa.

Per tot l'anterior, atenent a les circumstàncies actuals, s'entén que, de forma excepcional i temporal, és necessari adoptar algunes mesures relatives als processos de selecció del personal estatutari del SSIB a l'efecte de garantir en tot moment la prestació assistencial correcta.

Per tot això, d'acord amb l'article 80.1 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut i de conformitat amb el que estableix la Resolució de la Consellera de Salut i Consum de 3 de novembre de 2020 per la qual es deleguen diferents competències en matèria de personal estatutari en els òrgans del Servei de Salut de les Illes Balears, les parts que integram la Mesa Sectorial de Sanitat ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per subscriure el següent

ACORD

1. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquest acord té per objecte l'adopció de mesures organitzatives relatives a determinats procediments de selecció del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears. En particular aquestes mesures afectaran els procediments de selecció de personal temporal estatutari sanitari del subgrup A1 del SSIB.

2. Principis generals

Els procediments inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest acord es regiran pels principis generals següents:

a. Submissió plena a la llei i al dret de totes les actuacions duites a terme en la tramitació dels procediments.

b. Igualtat, mèrit, capacitat.

c. Objectivitat, imparcialitat, agilitat i eficàcia en l'actuació de les unitats administratives responsables dels procediments.

d. Coordinació, cooperació i informació mútua entre les diferents administracions sanitàries públiques i serveis de salut.

e. Adequació dels procediments a les funcions a desenvolupar en els corresponents llocs de treball.

f. Planificació eficient de les necessitats de recursos.

g. Integració en el règim organitzatiu i funcional del Servei de Salut de les Illes Balears

3. Procediment específic de selecció de personal temporal estatutari temporal sanitari del subgrup A1 del SSIB.

3.1. Per aquest acord s'aprova, de manera transitòria i excepcional, un procediment específic de selecció de personal estatutari temporal facultatiu del SSIB.

Aquest procediment específic, de caràcter obert i permanent, tindrà una convocatòria única que mantindrà la seva vigència en el temps a través del qual es formalitzaran els nomenaments necessaris per cobrir les necessitats assistencials.

3.2. Aquest procediment específic de selecció únicament resultarà d'aplicació per cobrir, de forma temporal, places corresponents a totes les categories de facultatiu/facultativa especialista d'àrea i de metge/metgessa d'urgència hospitalària respecte de les quals no es disposi de borsa única quan concorrin raons de caràcter tecnicoassistencial que suposin la necessitat urgent de cobrir places de les categories indicades i no es pugui demorar el nomenament.

Aquest procediment en cap cas serà aplicable per a la selecció de personal estatutari fix.

3.3. Els titulars de les gerències territorials, o les unitats que aquests designin, hauran d'analitzar les necessitats de plantilla i comunicar a la Unitat de Borsa Única (d'ara endavant la Unitat de Borsa), adscrita a la Subdirecció de Gestió de Personal, les places corresponents a les categories de FEA i de metge/metgessa d'urgència hospitalària la cobertura de la qual sigui urgent i inajornable per garantir la prestació assistencial.

A l'efecte, han de comunicar a la Unitat de Borsa les característiques de les places vacants i/o sense ocupar que requereixen ser cobertes de forma urgent. Si escau, s'haurà de concretar també la capacitació específica necessària per cobrir la plaça oferta.

3.4. D'altra banda, els facultatius especialistes d'àrea interessats a prestar els seus serveis en el SSIB s'hauran d'inscriure telemàticament i emplenar la sol·licitud corresponent per mitjà de la pàgina web habilitada a l'efecte pel SSIB.

Els professionals s'hauran d'inscriure en la categoria de personal estatutari corresponent segons la seva titulació acadèmica i/o especialitat.

Aquesta pàgina web estarà permanentment operativa, de manera que la inscripció per part dels professionals interessats no es troba subjecta a cap tipus de termini.

En qualsevol moment, els interessats podran sol·licitar que es retiri la sol.licitud efectuada.

3.5. La Unitat de Borsa serà la unitat responsable de recepcionar les sol·licituds efectuades de conformitat amb el que estableix el punt 3.3 i de contactar amb els professionals que hagin manifestat interès a prestar serveis en el SSIB.

3.6. La Unitat de Borsa serà la unitat responsable de valorar la idoneïtat dels interessats en funció de les característiques concretes i, si escau, exigència de capacitació específica, de la plaça a cobrir.

Així mateix, en el cas que concorrin diversos interessats que compleixin els requisits necessaris per cobrir la plaça oferta, la Unitat de Borsa serà la responsable d'establir l'ordre de prelació d'acord amb el serveis prestats pels interessats.

3.7. Després d'haver fet la valoració esmentada i, si escau, establert l'ordre de prelació, la Unitat de Borsa contactarà amb els professionals seleccionats i els oferirà nomenaments temporals per cobrir les places vacants i/o sense ocupar prèviament comunicades pels gerents territorials, o per les unitats que aquests designin.

3.8. L'aplicació del procediment específic de selecció temporal del personal facultatiu del SSIB exigirà en tot cas el compliment dels requisits establerts en la normativa vigent per adquirir la condició de personal estatutari temporal.

En tot cas i amb caràcter previ a la formalització del nomenament, la Unitat de Borsa haurà de comprovar que l'interessat compleix amb aquests requisits. A l'efecte, la Unitat de Borsa pot requerir a la persona interessada la documentació que estimi convenient.

En aquest punt cal destacar que, en els procediments de selecció de personal estatutari convocats pel SSIB són exigibles, amb caràcter general, els coneixements de català que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 4/2016, de 6 d'abril, de mesures per a la capacitació lingüística per a la recuperació de l'ús del català en l'àmbit de la funció pública.

No obstant el que disposa l'apartat anterior, quan la prestació assistencial pugui resultar afectada per la manca o insuficiència de professionals interessats, es podrà eximir del requisit de català legalment exigible, en els termes que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 4/2016, de 6 d'abril.

Així mateix, cal destacar que, de conformitat amb el que estableix la disposició addicional desena de la Llei 5/2003 de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears , en aquest procediment específic s'eximeix del requisit de la nacionalitat que estableix l'article 30.5 a) de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'estatut marc del personal estatutari dels serveis de salut.

3.9. En tot el que aquest acord no estableix expressament resultarà d'aplicació l'Acord de Borsa, sempre que aquest no entri en contradicció amb el que aquí s'estableix.

3.10. Cal informar la Comissió de Seguiment de la tramitació del procediment així com dels nomenaments que se'n derivin.

4. Entrada en vigor

El procediment específic de selecció de personal estatutari temporal facultatiu del SSIB resultarà d'aplicació durant el termini màxim de dos anys comptadors des l'endemà a la publicació d'aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Com a prova de conformitat, signam aquest document.

 

Palma, 27 de març de 2023

Per l'Administració

Per les organitzacions sindicals

SATSE SIMEBAL CESM USAE

UGT CCOO CSIF