Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL DE GOVERN
Núm. 232900
Acord del Consell de Govern de 3 d’abril de 2023 pel qual s’autoritza l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació corresponent al «Projecte d’incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3). TM de Valldemossa, Deià i Esporles»
El 15 de març de 2023 va tenir entrada en la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears l'escrit de la consellera executiva de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca en què sol·licita la declaració d'ocupació urgent dels terrenys necessaris per executar les obres del Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3), que afecta els municipis de Valldemossa, Deià i Esporles. Amb aquest escrit es trameten els documents relatius a la sol·licitud de declaració d'ocupació urgent amb la finalitat que el Consell Insular de Govern la declari, si escau.
La documentació aportada pel Consell Insular de Mallorca és la següent:
- Resolució d'aprovació definitiva del Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3), signada el 23 de febrer de 2023, i publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 29, de 7 de març de 2023.
- Diligència d'aprovació pel Consell Executiu de la Proposta d'acord relatiu a la declaració de la necessitat d'ocupació dels béns i a l'aprovació definitiva de la relació de béns i drets afectats pel Projecte esmentat, en sessió extraordinària de dia 2 de març de 2023, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 29, de 7 de març de 2023.
- Informe del cap del Servei de Medi Ambient, signat el 25 d'octubre de 2022, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3).
- Certificat del secretari del Consell Insular de Mallorca, signat amb el vistiplau del conseller de Presidència el 16 de febrer de 2023, que certifica que les al·legacions presentades no fan referència a la tramitació del procediment d'ocupació urgent.
- Certificat de la secretària de l'Ajuntament d'Esporles, signat el 2 de febrer de 2023, que certifica que durant el termini d'exposició al públic no s'hi han presentat al·legacions.
- Certificat de la secretària-interventora de l'Ajuntament de Deià, signat el 30 de gener de 2023, que certifica que durant el termini d'exposició al públic no s'hi han presentat al·legacions.
- Certificat de la secretària de l'Ajuntament de Valldemossa, signat el 6 de març de 2023, que certifica que durant el termini d'exposició al públic no s'hi han presentat al·legacions.
- Certificat de la interventora general del Consell Insular de Mallorca, signat el 9 de març de 2023, d'existència de crèdit disponible per atendre les despeses derivades de l'expropiació dels béns afectats per l'execució del Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3).
- Plànols parcel·laris dels béns afectats i relació definitiva de les persones afectades, així com dels seus béns i drets.
- Anunci d'obertura del tràmit d'informació pública de l'aprovació inicial del Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3) i de la relació de béns i drets afectats, signat l'11 de novembre de 2022 per la consellera executiva del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca, i que fou publicat en el taulell d'anuncis electrònic del mateix òrgan.
- Anunci d'obertura d'un nou tràmit d'informació pública arran de la rectificació de les errades materials observades en l'Acord del Consell Executiu de dia 9 de novembre de 2022, signat el 21 de desembre de 2022 per la consellera executiva del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell Insular de Mallorca, i que fou publicat en el taulell d'anuncis electrònic del mateix òrgan.
- Anunci de l'obertura del tràmit d'informació pública de l'aprovació inicial del projecte esmentat i de la relació de béns i drets afectats, publicat en la Secció V del Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 148, de 17 de novembre de 2022.
- Anunci de l'obertura d'un nou tràmit d'informació pública arran de la rectificació de les errades materials observades en l'Acord del Consell Executiu de dia 9 de novembre de 2022, publicat en la Secció V del Butlletí Oficial de les Illes Balears, núm. 166, de 22 de desembre de 2022.
- Captura de pantalla de la Seu Electrònica del web del Consell Insular de Mallorca en què consta adjunt l'anunci de publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears del tràmit d'informació pública en relació amb el Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3) i la relació de béns i drets afectats.
- Anunci publicat en el diari Última Hora el dia 22 de desembre de 2022 (pàgina 20).
- Resolució d'aprovació inicial del Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3), signada el 30 d'octubre de 2022.
- Diligència d'aprovació pel Consell Executiu de la Proposta d'acord relativa a la declaració de la necessitat d'ocupació dels béns i a l'aprovació inicial de la relació de béns i drets afectats pel Projecte esmentat, en sessió ordinària de dia 9 de novembre de 2022.
- Diligència d'aprovació pel Consell Executiu de la Proposta d'acord de rectificació d'errades materials observades a l'Acord del Consell Executiu de dia 9 de novembre de 2022, en sessió ordinària de dia 21 de desembre de 2022.
Cal referir-se a l'informe tècnic del cap del Servei de Medi Ambient, signat el 25 d'octubre de 2022, sobre la urgència en l'obtenció dels terrenys afectats per les obres corresponents al Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3):
En relació al «Projecte d'incorporació de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3) a la Ruta de Pedra en Sec», el tècnic que subscriu eleva per a la seva superior consideració el següent Informe:
La necessitat de la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiació de béns i drets afectats per les actuacions del projecte esmentat, per a la seva incorporació a la Ruta de Pedra en Sec es fonamenta en:
1. D'acord amb la Llei 13/2018 de camins públics i rutes senderistes de Mallorca i Menorca, el Consell de Mallorca és el responsable de vigilar, conservar, senyalitzar i fer el manteniment de les rutes senderistes d'àmbit o d'interès supramunicipal els promotors de les quals siguin els consells insulars.
2. D'acord amb l'article 55 de l'esmentada llei de camins públics i rutes senderistes de
Mallorca i Menorca, l'administració promotora de la ruta hi ha de fer les obres que calguin per a la seguretat de les persones usuàries.
3. El Consell de Mallorca, mitjançant el Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient és l'administració pública gestora responsable del desenvolupament, execució i gestió de la Ruta de Pedra en Sec, d'acord amb el Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec aprovat el 21 de maig de 2015 (BOIB 93, de 25 de juny de 2015) i ha de vetllar, entre d'altres, per la seguretat dels senderistes que la recorren.
4. Els trams prevists per incorporar a la Ruta de Pedra en Sec en el present projecte se situen en els municipis d'Esporles, Valldemossa i Deià, entre la urbanització de Son Cabaspre (Esporles) i el Refugi de Can Boi (Deià). Entre Valldemossa i Deià la Ruta de Pedra en Sec discorre en part pel llocs anomenats «Comuna de Valldemossa» i «Cingles de Son Rullan». Trams especialment complexos pel que fa a l'orientació sense una correcta senyalització, però molt freqüentats pels excursionistes, ja que es tracta d'itineraris molt coneguts i que suposen la connexió natural entre els municipis d'Esporles, Valldemossa i Deià.
5. Malgrat el temps transcorregut des de l'inici de la creació de la Ruta i de l'aprovació del Pla Especial, el trams esmentats no s'han pogut senyalitzar per manca de disponibilitat dels terrenys.
6. Tot i aquesta circumstància, i que el Consell de Mallorca no recomana el trànsit pels trams no senyalitzats de la Ruta de Pedra en Sec, el seu interès, i la popularitat que ha adquirit, han generat un increment en el nombre d'usuaris, així com una diversificació del seu perfil, amb un augment de les persones no experimentades o poc preparades. Cal remarcar en aquest sentit el gran nombre de guies, mapes i pàgines web que actualment ofereixen aquest camí com itinerari d'interès senderista i/o excursionista.
7. La no senyalització del camí genera problemes d'orientació, especialment en condicions climàtiques adverses (pluges, boira...), una circumstància que es veu agreujada en el cas dels senderistes amb poca experiència o escassa preparació esmentats anteriorment, amb el conseqüent increment del risc i del nombre d'accidents.
8. El fet de ser un itinerari molt popular, tant entre la població local com turistes, juntament amb l'absència de senyalització i l'existència de punts amb elevada dificultat fan que sigui un dels indrets de l'illa amb més intervencions per part dels grups de rescat.
9. En relació als rescats i a la necessitat de senyalització, a l'informe relatiu a les actuacions del GREIM (Grupo de rescate e intervención en montaña), signat pel Coronel Jefe de la Zona de la Guàrdia Civil, de 6 d'octubre de 2021, es fan les següents observacions i suggeriments:
− Las intervenciones practicadas han tenido como antecedente previo, episodios de accidentes con lesiones, así como supuestos de extravío.
− La zona de mayor casuística registrada, especialmente casos de extravío, se corresponde con la comprendida entre la Comuna de Valldemossa y los Cingles de Son Rullán (Valldemossa-Deià). Acciones recomendadas: Incorporación de señalización (informativa, preventiva y de existencia de peligro), así como de elementos de seguridad. El tramo señalado presenta un aparente incremento de tránsito de senderistas tanto nacionales como extranjeros.
− La propia orografía del conjunto general de los tramos recogidos en el escrito solicitud aconseja un reforzamiento de la señalización, así como una incorporación de elementos de seguridad en todo su itinerario (Andratx-Deià), habida cuenta la existencia de terreno frecuentemente escarpado, grandes desniveles y frondosa vegetación.
10. En aquest sentit la incorporació del camí a la Ruta de Pedra en Sec esdevé un element imprescindible per a garantir la seguretat dels usuaris, ja que du aparellada la seva senyalització, d'acord amb el Pla Especial. Aquesta garanteix la correcta orientació del senderista, en qualsevol condició meteorològica i li proporciona una informació sobre la distància, dificultat i temps de recorregut, per tal de facilitar la correcta planificació de l'excursió i evitar els possibles perills.
11. Cal, en conseqüència, i per raons de seguretat dels usuaris, donar prioritat a aquesta actuació, i per interès públic, s'ha de dur a terme amb caràcter urgent.
CONCLUSIONS
Per tot el que s'ha exposat anteriorment el tècnic que subscriu considera degudament justificada la tramitació per urgència de l'expedient d'expropiació de béns i drets afectats per les obres del «Projecte d'incorporació de diversos trams entre la urbanització de Son Cabaspre i el refugi de Can Boi (etapa 3) a la Ruta de Pedra en Sec», entre elles la declaració de l'urgent ocupació, per la qual cosa eleva el present Informe, sense perjudici que per part d'altres tècnics o departaments d'aquest Consell de Mallorca es puguin emetre els informes millor fonamentats tècnicament o jurídicament que es considerin pertinents.
El 21 de març de 2023, una vegada examinat l'expedient del Consell Insular de Mallorca, la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre un informe jurídic. Aquest informe exposa que, per declarar l'ocupació urgent, són necessaris certs requisits, com, en el cas que hi concorrin unes circumstàncies excepcionals, que aquestes circumstàncies estiguin degudament motivades i documentades en l'expedient administratiu i que, a més, impossibilitin que l'Administració compleixi els objectius que pretén assolir si utilitza el procediment ordinari.
Aquests requisits generals es fonamenten en la jurisprudència del Tribunal Suprem en relació amb l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa i l'article 56 del Reglament de la Llei d'expropiació forçosa. Aquesta jurisprudència del Tribunal Suprem consta en les sentències de la Sala Contenciosa Administrativa de 30 de setembre de 1992 (recurs 1581/1990), de 3 de desembre de 1992 (recurs 1797/1989), de 9 de març de 1993 (recurs 8333/1990), de 23 de setembre de 1997 (recurs 14176/1991), de 10 de desembre de 1997 (recurs 4575/1993), de 22 de desembre de 1997 (recurs 782/1996), de 3 de desembre de 1998 (recurs 5821/1994), de 14 de novembre de 2000 (recurs 2939/1996), de 18 de maig de 2002 (recurs 628/1998), de 25 d'abril de 2003 (recurs 318/1999), de 16 de juny de 2004 (recurs 6068/1999), de 14 de febrer de 2005 (recurs 2381/1999) i d'11 d'octubre de 2006 (recurs 5909/2003), entre d'altres.
L'informe jurídic esmentat considera procedent la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca, atès que resta acreditada la concurrència de circumstàncies de caràcter excepcional que fan recomanable recórrer al procediment d'urgència i que es fonamenten en la seguretat en els termes indicats en l'informe tècnic del Servei de Medi Ambient, signat el 25 d'octubre 2022.
D'acord amb la jurisprudència del Tribunal Suprem, millorar una carretera per evitar el perill greu que suposa l'estat o el traçat de la via i per garantir la seguretat dels usuaris es considera una motivació suficient que justifica la utilització del procediment excepcional de l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa.
Per tant, la declaració d'ocupació urgent dels béns afectats per l'expropiació dels terrenys afectats pel Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3) té com a finalitat millorar l'orientació de la ciutadania mitjançant la senyalització d'acord amb el que disposa el Pla Especial d'Ordenació i Protecció de la Ruta de Pedra en Sec, en particular, en allò que es refereix a augmentar les condicions de seguretat de les persones usuàries del tram afectat per les obres aprovades. Els arguments que s'han exposat justifiquen la declaració d'ocupació urgent que ha sol·licitat el Consell Insular de Mallorca.
S'ha de tenir en compte el que disposa l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa, pel que fa a l'excepcionalitat de la declaració d'ocupació urgent, en relació amb l'article 56 del Reglament que l'aplica.
Així mateix, s'ha de considerar que la competència que atorga l'article 52 al Consell de Ministres es va transferir a la Comunitat Autònoma mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, sobre transferència de competències, funcions i serveis de l'Administració de l'Estat al Consell General Interinsular de Balears en matèria d'Administració local, i s'ha de preveure el que disposen l'article 32.1 de la Llei orgànica 2/1983, de 25 de febrer, d'Estatut d'autonomia per a les Illes Balears, i el Decret 81/1984, de 30 d'agost, pel qual s'assumeixen i es distribueixen les competències transferides pel Reial decret 2612/1982.
L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de relacions de col·laboració, cooperació i coordinació amb els ens territorials a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local. En conseqüència, exerceix també les competències en matèria d'expropiació forçosa i, per tant, la proposta de declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats en tots els expedients que tramitin les corporacions locals que ho sol·licitin.
Per tot això, el Consell de Govern a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, en la sessió de dia 3 d'abril de 2023 adoptà, entre d'altres, l'Acord següent:
Primer. Declarar l'ocupació urgent dels terrenys afectats per dur a terme l'expropiació relativa al Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3), atesa la sol·licitud del Consell Insular de Mallorca i a l'efecte del que estableix l'article 52 de la Llei d'expropiació forçosa. Els béns i drets afectats per la declaració d'ocupació urgent s'enumeren, de manera individualitzada i amb la indicació dels titulars, en l'annex 1 d'aquest Acord.
Segon. Fonamentar la urgència en la documentació presentada pel Consell Insular de Mallorca, en especial en l'informe tècnic del Servei de Medi Ambient, signat el 25 d'octubre de 2022, el qual es recull en l'informe jurídic de la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local, el qual considera procedent la declaració d'urgència del Consell de Govern, perquè en el cas hi concorren circumstàncies excepcionals que motiven la declaració d'ocupació urgent dels béns i drets afectats per l'expedient d'expropiació forçosa i que es basen en l'adopció de mesures que augmenten la seguretat de les persones usuàries del tram afectat per les obres d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3).
Tercer. Fer constar que, durant el període d'informació pública a què s'ha sotmès la sol·licitud d'ocupació urgent, s'han presentat al·legacions que, no obstant això, no fan referència a la urgència, i que el Consell Insular de Mallorca té crèdit disponible per fer front a les despeses derivades de l'expropiació.
Quart. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Cinquè. Notificar a les persones que consten com a interessades en l'expedient que, contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el Consell de Govern en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la notificació de l'Acord, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 3 d'abril de 2023
La secretària del Consell de Govern Mercedes Garrido Rodríguez
ANNEX 1 Llista concreta i individualitzada dels béns, els drets i les persones afectades per l'expropiació en relació amb el «Projecte d'incorporació a la Ruta de Pedra en Sec de diversos trams entre la urbanització Son Cabaspre i el refugi Can Boi (etapa 3)»