Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 228574
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació núm. 97 de les NS de Santanyí per a l’ordenació de dos sistemes generals d’infraestructures i equipaments per a la implantació d’àrees d’aportació de residus a s’Alqueria i Cala Llombards , TM Santanyí (165e-2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 17 de març de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe ambiental estratègic sobre la modificació núm. 97 de les NS de Santanyí per a l'ordenació de dos sistemes generals d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'àrees d'aportació de residus a s'Alqueria i Cala Llombards, en els termes següents:

1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament de Santanyí aporta la documentació amb objecte de complimentar la tramitació d'una avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada, atès que es tracta de la revisió de planejament (NS) per a establir un ús (deixalleria) en l'àmbit municipal, a dues zones d'extensió reduïda, pròximes als nuclis de s'Alqueria Blanca i Cala Llombards. Segons l'art. 12, apartat 3, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada els plans i els programes esmentats en les lletres a) i b) de l'apartat 1 d'aquest article, i les seves revisions, que estableixin l'ús, en l'àmbit municipal, de zones d'extensió reduïda.», en relació amb l'ordenació del territori rural i la gestió de residus. Per altra banda, «també seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental», d'acord amb l'article 12, apartat 4, lletra a.

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2. Descripció i ubicació del pla

L'objecte de la modificació puntual núm. 97 de les NS de Santanyí és l'ordenació de dos sistemes generals municipals d'infraestructures i equipaments (SSGG. INF), un a s'Alqueria Blanca (pol. 8, parcel·la 87, situada sobre la ctra. Ma-19 de Porto Petro a s'Alqueria Blanca, a 75 m del nucli urbà), i l'altre a Cala Llombards (pol. 5, parcel·la 897, situada sobre la ctra. principal a Cala Llombards, al costat de l'aparcament públic), ambdues de titularitat municipal, per a la implantació de deixalleries a aquests nuclis, amb una població de 988 i 356 habitants, respectivament.

La modificació puntual preveu la qualificació com a SSGG.INF d'una part dels 2.163 m2 de superfície total de la parcel·la de s'Alqueria Blanca, mentre que en el cas de la parcel·la de Cala Llombards es qualifica també una part dels 1.000 m2 de la seva superfície total com a SSGG.INF. Es proposa una edificabilitat global per ambdós sistemes de 0,1 m2/m2 i només es permetran els usos d'infraestructures.

Segons el DAE, actualment no existeix cap punt autoritzat per a la recollida de residus a aquests nuclis. L'Ajuntament considera que és necessari habilitar àrees d'aportació per evitar els contenidors al carrer i concentrar els residus en una ubicació concreta per ser traslladats, posteriorment i amb camió, a la deixalleria més pròxima. D'aquesta manera, es preveu que les futures instal·lacions disposin, a més dels diferents contenidors per a residus, de tancament, de zona de maniobra asfaltada, una caseta per al guarda i diversos porxos annexos.

En relació amb les xarxes bàsiques municipals de serveis urbanístics, aquestes parcel·les disposen dels serveis urbanístics següents: enllumenat públic i aigua potable, i no hi figuren construccions. Així mateix, la proximitat als respectius nuclis fa viable la connexió de les parcel·les a les xarxes municipals de clavegueram i xarxa elèctrica, en el cas de s'Alqueria Blanca, i de clavegueram en el cas de Cala Llombards, la qual ja disposa de connexió a la xarxa elèctrica. Ambdues parcel·les disposen de bona accessibilitat.

 

3. Avaluació d'efectes previsibles

D'acord amb el DAE, els principals impactes ambientals a considerar seran l'alteració de la qualitat de l'aire (increment de pols en suspensió i partícules, emissió de gasos contaminants) i emissió de renous, per moviments de terres i trànsit de maquinària, risc de contaminació del sòl i de les aigües subterrànies, ocupació de terreny i impacte paisatgístic. No es preveu un increment de la mobilitat associada a les noves deixalleries, ja que les ubicacions seleccionades al costat de vies principals de trànsit rodat permetrà que els seus usuaris aportin els residus aprofitant desplaçaments cap a Santanyí, Campos i Ses Salines, principalment. Entre els efectes ambientals positius, destaca la millora en la gestió dels residus dels dos nuclis afectats.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

L'òrgan ambiental ha consultat a les següents administracions afectades, d'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013:

  • Servei d'Agricultura (DG d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural), de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
  • Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics.
  • Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.
  • Servei de Residus i Sòls Contaminats, de la DG de Residus i Educació Ambiental.
  • Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
  • Servei d'Espais Naturals, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
  • Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme, de la DG de Territori i Paisatge.
  • Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.
  • DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.
  • DG de Salut Pública i Participació, de la Conselleria de Salut i Consum.
  • Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
  • Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
  • Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
  • GOB.
  • Terraferida.
  • Amics de la Terra.

En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

  • La DG d'Emergències i Interior, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, amb data 14 de novembre de 2022, va informar el següent:

Es conclou que:

Una vegada examinada la documentació, es considera que la modificació núm. 97 de les NS de Santanyí per a l'ordenació d'un sistema general municipal d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'una activitat de recollida municipal de residus, es pot informar favorablement, atès que no introdueix nous riscos per a les persones i béns respecte als existents prèviament.

La Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca, amb data 29 de novembre de 2022, va informar el següent:

Una vegada examinada la documentació, s'emet el següent informe:

1. Vista la nota de Servei 01/2022 «Sobre els informes que ha d'emetre la Direcció Insular d'Infraestructures per a qualsevol obra i activitat a carreteres afectades en zones de reserva a sòl rústic del Pla Director Sectorial de Carreteres» es comprova que les franges de reserva no es veuen afectades per aquesta sol·licitud.

2. La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sòl rústic amb afecció parcial de l'àrea de protecció territorial de carreteres.

L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix com a zona de protecció per a les carreteres de dos (2) carrils de les xarxes primària i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de divuit (18) metres.

3. Ateses les característiques particulars del trànsit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai enfront del tancament de l'entrada suficient per a minimitzar les afeccions al trànsit de la carretera.

4. D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:

Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància a l'aresta d'explanació.

Barreres vegetals i cavallons de terra, si fos el cas, se situaran darrere del tancament.

Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.

Totes les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

5. D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades:

Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

6. Prèviament a l'inici de les obres, s'haurà de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.

El Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb dates 28 de novembre de 2022 i 15 de març de 2023, va informar el següent:

En relació a ambdues ubicacions:

Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és previsible que la nova ordenació pugui suposar un efecte destacable sobre les espècies de la zona, sempre que es portin a terme les mesures previstes.

Es conclou que:

Inform FAVORABLEMENT sobre la Modificació núm. 97 de les NS 3/2022 deixalleria punt verd TM de Petra.

-El Servei d'Estudis i Planificació, de la DG de Recursos Hídrics, amb data 24 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

En relació a la suficiència hídrica i a la protecció del domini públic hidràulic subterrani, inform favorablement la Modificació núm. 97 de les NS per ordenació de sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de deixalleries a s'Alqueria Blanca i Cala Llombards, al TM de Santanyí, amb les següents condicions:

1. Els futurs projectes de les deixalleries hauran de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de les deixalleries s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.

2. Atesa la proximitat al nucli, els futurs projectes de les deixalleries han de preveure la connexió a la xarxa de sanejament del municipi,

3. S'ha de donar compliment a les mesures preventives i correctores establertes al document ambiental i al Pla de Seguiment Ambiental.

4. El reg de les zones enjardinades es durà a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.

5. Queda prohibit la injecció de residus i substàncies contaminants al subsòl i l'emmagatzemament i tractament de productes radioactius.

-El Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat, amb data 30 de gener de 2023, va informar el següent:

Es conclou que:

Ateses les característiques i la naturalesa de l'assumpte de referència, s'informa el següent:

-Sense cap inconvenient o consideració addicional específica en relació al risc d'incendi forestal i a la gestió forestal respecte a l'expedient de referència.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la modificació núm. 97 de les NS de Santanyí per a l'ordenació de dos sistemes generals d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'àrees d'aportació de residus a s'Alqueria i Cala Llombards, tengui efectes significatius sobre el medi ambient. No es preveu un increment de la mobilitat associada a les noves deixalleries, ja que les ubicacions seleccionades al costat de vies principals de trànsit rodat permetrà que els seus usuaris aportin els residus aprofitant desplaçaments cap a Santanyí, Campos i Ses Salines, principalment.

D'altra banda, les fitxes urbanístiques d'ambdues ubicacions incorporen una sèrie de mesures ambientals i d'integració paisatgística, entre d'altres, la creació d'una pantalla verda perimetral amb espècies autòctones i de baix requeriment hídric, la limitació en l'altura de les noves construccions i adaptació a la norma 22 del PTM, la instal·lació de panells fotovoltaics per a cobrir la demanda energètica i d'aljubs per a la recollida d'aigües pluvials per al seu aprofitament posterior, entre d'altres.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer.- No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació núm. 97 de les NS de Santanyí per a l'ordenació de dos sistemes generals d'infraestructures i equipaments per a la implantació d'àrees d'aportació de residus a s'Alqueria i Cala Llombards, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat, amb data 7 d'octubre de 2022, per la Sra. Aina Sánchez Gayoso, biòloga, i pel Sr. Miquel Llompart Cànaves, geògraf, de la consultora GRAM gestió ambiental, i els següents condicionants:

1. El disseny de les noves instal·lacions haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats fora de l'àmbit, així com complir la resta de requisits especificats tant a la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries del Servei de Residus i Sòls Contaminats, i al Pla Director Sectorial de Residus no Perillosos de l'illa de Mallorca (PDSRNPMA).

2. Atès que els àmbits d'actuació es localitzen sobre masses subterrànies amb moderada vulnerabilitat a la contaminació, durant l'execució de les obres de les deixalleries s'hauran de preveure les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries, d'acord amb l'annex I de la Llei 6/1999, de 3 d'abril, de les directrius d'ordenació territorial de les Illes Balears i de mesures tributàries.

3. Durant l'execució de les deixalleries s'hauran d'adoptar bones pràctiques per minimitzar la contaminació atmosfèrica.

Així mateix, es recorda que segons la Direcció Insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca:

a) Ateses les característiques particulars del trànsit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai enfront del tancament de l'entrada suficients per a minimitzar les afeccions al trànsit de la carretera.

b) D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:

  • Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.
  • L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distància a l'aresta d'explanació.
  • Barreres vegetals i cavallons de terra, si fos el cas, se situaran darrere del tancament.
  • Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció.
  • Totes les instal·lacions fixes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.

c) D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'Infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades, les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distància superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.

d) Prèviament a l'inici de les obres, s'haurà de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 29 de març de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)