Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 228557
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte de construcció de piscina natural per a ús privat en rústic a la finca de les Salines de la Concepció. TM des Mercadal ( Menorca) (Exp. 85a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 26 de Gener de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte de construcció de piscina natural per a ús privat en rústic a la finca de les Salines de la Concepció del terme municipal des Mercadal (Menorca), en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

Des del punt de vista ambiental, el projecte es tramita pels articles 45-47 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental.

Segons l'article 13.2 del Decret legislatiu 12/2016, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental simplificada els projectes poden afectar a espais de la Xarxa Natura 2000 en els termes prevists a la legislació sobre patrimoni natural i biodiversitat.

La Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de dia 2 de novembre de 2021 certifica que el projecte de construcció d'una piscina per a ús privat en habitatge unifamiliar en sòl rústic a la finca de les Salines de la Concepció, en el polígon 8 parcel·la 19 del terme municipal d'Es Mercadal, no té relació directa amb la gestió del lloc i pot afectar de manera apreciable els hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari dels espais protegits de la Xarxa Natura 2000, tant individualment com en combinació amb altres projectes i activitats que ja es desenvolupen a l'àrea immediata d'aquest espai de rellevància ambiental. Així mateix, es comunica a l'òrgan substantiu, que el projecte hauria de ser sotmès al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'encomanat per l'article 7.2.b de la Llei 21/2013 pels projectes no inclosos ni a l'annex I ni a l'annex II, però que poden afectar de forma apreciable, directa o indirectament a espais de la Xarxa Natura 2000.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en la construcció d'una piscina de forma rectangular a la finca de les Salines de la Concepció T.M. Es Mercadal, al polígon 8 parcel·la 37, amb una superfície de 374.596 m2 (referències cadastrals 07037A008000190000RA i 07037A008000190001TS).

La piscina descoberta d'ús associat a habitatges, segons el projecte i el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat (en endavant DAIAS), en la zona de bany, de superfície d'aigua de 35 m2, un canal d'aigua tractada de 9 ml amb una secció aproximada de 15 x 15 cm2, i una zona de filtratge d'aigua de forma natural a base de diferents tancs de decantació, amb un total de 9,6 x 2,2 m de superfície de plantació d'exemplars vegetals amb capacitat de depuració. La profunditat de l'aigua en la piscina és variable, des d'una cota - 1,40 m fins a la cota de - 1,60 m. La piscina queda enrasada amb la zona de la terrassa exterior que rodeja la làmina d'aigua de la piscina, incrementant la superfície afectada per la instal·lació principal fins a 172,08 m2.

La instal·lació de depuració constarà de diferents tancs de decantació, amb una superfície de làmina d'aigua de 15 m2, amb plantes depuradores de l'aigua. La totalitat de la instal·lació dels tancs ocupa uns 22 m2, als que cal afegir la zona de superfície de 4,4 m2. La impulsió de l'aigua garantirà la circulació contínua, des del filtre biològic fins al tanc de bany.

La construcció del filtre biològic, incorporarà una caseta per al quadre elèctric. La instal·lació elèctrica de la piscina preveu una presa de 220 v per a la bomba i un punt de llum, mitjançant una derivació soterrada presa directament del comptador, la qual acabarà en un quadre de distribució instal·lat en la caseta de la depuradora. Per al subministrament elèctric s'instal·laran dues plaques solars en l'entorn de la piscina, sense especificar el lloc concret.

Segons la documentació presentada, la construcció de la piscina suposa la creació d'una terrassa, l'excavació i la delimitació del vas de la piscina mitjançant murs de blocs de formigó, la impermeabilització i la instal·lació d'un equip de depuració mitjançant tancs d'espècies vegetals amb capacitat d'eliminació de nutrients. La piscina tindrà una superfície de làmina d'aigua de 35 m2 i una superfície de terrasses de 137,08 m2 i la instal·lació de depuració incrementarà la superfície ocupada en 26,4 m2, ambdues estaran connectades pels 9 ml de canals.

Les parcel·les es troben a la finca de les Salines de la Concepció, definides el PTIMe com a sòl rústic, amb classificació d'Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI), i AANP (ANEI d'alt nivell de protecció) ullastrar, hàbitat d'interès comunitari HIC 9320, de garriga d'Olea ceratonion Ullastar arborescent, a l'àmbit de la ZEC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells que forma part de Xarxa Natura 2000. A menys de 500 metres d'un niu de milà reial (Milvus milvus).

Així mateix, aquesta ubicació estaria a zona APR per risc molt alt d'incendis i a Zona d'Alt Valor Agrícola (ZAVA), d'acord amb l'aprovació inicial (aprovat pel Ple en sessió de caràcter ordinari de 21 de desembre de 2020, BOIB núm. 7 de 16/01/2021) de la modificació del Pla Territorial Insular de Menorca (en endavant PTIMe).

3.Avaluació dels efectes previsibles

Les obres de construcció suposen el moviment de terres, excavacions i preparació del terreny, amb afeccions sobre el sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura en l'estructura del sòl i afecció de la seva qualitat, destrucció d'hàbitats faunístics del sòl, i impermeabilització del sòl, compactació), la generació de residus d'enderroc i perillosos durant l'execució del projecte, l'emissió de gasos i partícules durant l'execució del projecte, l'augment d'emissions sonores, l'augment de necessitats hídriques i energètiques, l'augment de residus domèstics i aigües residuals, l'augment de la contaminació lumínica i l'augment d'emissions sonores que afectaran a la fauna associada a l'ecosistema.

Els efectes previsibles durant la fase de funcionament són afeccions directes a un ecosistema ZEC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells de la Directiva Aus de la Xarxa Natura 2000 i un hàbitat d'interès comunitari amb codi 9320 de garriga d'ullastre arborescent en un paisatge agroforestal, a més de la pèrdua de terreny que es classifica com a zona d'alt valor agrícola (ZAVA) a l'aprovació inicial de la revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (aprovat pel Ple del Consell Insular en sessió de caràcter ordinari de 21 de desembre de 2020, BOIB núm. 7 de 16/01/2021). Tot això implica l'antropització i trencament del mosaic de conreus i garriga, en un indret d'alta sensibilitat ambiental i la dispersió, evitable, de la influència antròpica en un entorn que usos agrícoles tradicionals favorables a les espècies que justifiquen la declaració de la LIC i de la ZEP, que es tradueix en la desnaturalització no adequada als objectius de conservació de la Xarxa Natura 2000. Intrínsecament implica l'augment dels sorolls pel trànsit i ús de la piscina a espais de la Xarxa Natura 2000 que comprenen àrees de silenci o zones d'alta sensibilitat acústica, entesa aquesta com a una alteració de les condicions existents en l'espai protegit, convertir l'indret en un lloc poc atractiu per a la concentració de determinades espècies i, fins i tot, pot tenir un efecte dissuasiu en les nidificacions. Així mateix implica l'augment significatiu del trànsit en zona APR de risc molt alt d'incendis, d'acord també a l'aprovació inicial de la revisió del Pla Territorial Insular de Menorca, i la possible introducció de les espècies Iris pseudacorus i Cyperus papyrus del sistema de depuració i la restauració paisatgística, que són espècies al·lòctones dins d'un mosaic d'espècies tradicionals de conreu i silvestres, amb el risc addicional que l'espècie Cyperus papyrus apareix documentada com de comportament invasor en determinats indrets.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

En el marc de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada (AIAS) en data 21 de juny de 2022 es sol·liciten per part de la CMAIB informes en relació amb el projecte a: Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell Insular de Menorca (RS GOIBS21213/2022), Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca (RS GOIBS211407/2022), Servei de Planificació al Medi Natural i Servei de Protecció d'Espècies de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (VALIB 111962), Direcció general de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (VALIB 111973) En el marc de l'Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada (AIAS) en data 22 de juny de 2022 es sol·liciten per part de la CMAIB informes en relació amb el projecte a:GOB Menorca (RS GOIBS213098/22).

El 06 de juliol de 2022 té entrada a la CMAIB informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT (VALIB 117037), en el qual esmentaven que la mateixa consulta havia estat informada el 22 d'octubre de 2021 per sol·licitud del servei de Planificació del Medi Natural (expedient SPE 156/2021), informe que s'adjunta.

L'11 de juliol de 2022 té entrada a la CMAIB informe (XN-258/2022) del Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT (VALIB 117641)

El 26 d'agost de 2022 té entrada (RE SAA 674) a la CMAIB informe del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca sobre l'emplaçament exacte del projecte, a quin habitatge està vinculat la piscina i quina és l'explotació agrària que explota la parcel·la on s'emplaçarà la piscina ja que actualment el promotor «Salinas de la Concepción S.L.» no consta com a explotació agrària al Registre Insular Agrari de Menorca.

El 22 d'agost de 2022 té entrada a la CMAIB informe (2022/03279E) del Servei de d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la CMAT (VALIB 125268)

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

Conselleria de Medi Ambient

-El Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT (VALIB 117037), el 22 d'octubre de 2021, va informar:

«Consideracions tècniques:

(...)En el servei de Planificació s'ha pogut comprovar la proximitat d'un niu de coabarrada. És adient conèixer si existeixen altres espècies que es puguin veure afectades cas en el qual els caldria conèixer la compatibilitat de la proposta de construcció o les mesures correctores o condicionants adequats pel que fa a la protecció de les especies.

Segons la informació disponible al servei de Protecció d'Espècies, a la zona on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents espècies protegides:

•espècies catalogades com En Perill d'Extinció (RD 139/2011): Ratapinyada de peus grans Myotis capaccinii;

•espècies incloses al Llistat d'Especies Silvestres en Regim de Protecció Especial (RD 139/2011 ): Aguila calcada Aquila pennata, Abellerol Merops apiaster, Granot arbori Hyla meridionalis, Tortuga mediterrània Testudo hermanni, Tortuga d'aigua Emys orbicularis, Ratapinyada daigua Myotis daubentonii;

•espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Murta Mytus communis, Llengües grosses Serapias nurrica, Llampúgol Rhamnus a/aternus;

Hi ha constància de la presència d'un niu d'àguila calcada a 470 metres de la zona on s'ubica el projecte. La distància recomanada de tranquil·litat per aquesta especie durant l'època de reproducció és de 100 metres, per la qual cosa no es considera necessari aplicar mesures preventives.

Segons la opinió del Servei de Protecció d'Espècies, no és d'esperar que el projecte esmentat pugui suposar un efecte negatiu destacable sobre la flora i fauna protegida present a la zona, sempre que es portin a terme les mesures preventives i correctives proposades així com el Programa de vigilància ambiental.

Conclusió

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre el projecte de construcció d'una piscina natural en una de les parcel·les cadastrals que conformen les Salines de la Concepció.»

-Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT (VALIB 117037), el 22 d'octubre de 2021, va informar:

«Consideracions tècniques de tramitació

1.La Resolució del director general d'Espais Naturals i Biodiversitat de dia 2 de novembre de 2021 certifica que el projecte de construcció d'una piscina per a ús privat en habitatge unifamiliar en rústica la finca de les línies de la Concepció, en el polígon 8 parcel·la 19 del terme municipal d'Es Mercadal, no té relació directa ambla gestió del lloc i pot afectar de manera apreciable els hàbitats naturals i les espècies d'interès comunitari dels espais protegits de la Xarxa Natura 2000, tant individualment com en combinació amb altres projectes i activitats que ja es desenvolupen a l'àrea immediata d'aquest espai de rellevància ambiental. Així mateix, es comunica a l'òrgan substantiu, que el projecte hauria de ser sotmès al procediment d'avaluació ambiental simplificada, segons l'encomanat per l'article 7.2.b de la Llei 21/2013 pels projectes no inclosos ni a l'annex I ni a l'annex II, però que poden afectar de forma apreciable, directa o indirectament a espais de la Xarxa Natura 2000.

(...)

Consideracions tècniques en relació amb l'espai Xarxa Natura 2000

1.La zona on es vol dur a terme el projecte forma part de la ZEC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells. La qualitat i importància d'aquest espai respon a la singularitat, extensió i excepcional estat de conservació d'alguns dels seus s i especies.

2.La motivació per la designació de la ZEC i la ZEPA esmentada és, entre altres, que es tracta d'una zona important de nidificació i permanència pera espècies protegides incorporades en l'Annex I de la Directiva Aus, com Milvus milvus, Burhinus oedicnemus, Falco peregrinus, Galerida theklae, o Hieraaetus pennatus, entre altres.

(...)

5.La ubicació prevista per a la piscina, especificada en el document de repercussions ambientals, a més de 180 m de l'habitatge associat, coincideix amb una zona destinada al conreu, desproveïda actualment de vegetació arbustiva, però en un context de l'HIC 9320, de garriga d'Olea ceratonion. S'ha comprovat que des de fa anys aquesta zona es desenvolupa com sol de conreu de seca contribuint al mosaic paisatgístic i d'usos que afavoreix la proliferació de les espècies i el manteniment dels corredors d'habitats que justifiquen la inclusió de l'espai en la Xarxa natura 2000.

Afectacions a la ZEC i ZEPA

1.(...)

2.La Xarxa Natura 2000, segons l'article 3 de la Directiva Hàbitats, haurà de garantir el manteniment, o en el seu cas, el restabliment, en un estat de conservació favorable dels tipus d'hàbitats naturals i les especies. En el cas que ens ocupa, l'habitat presenten les rodalies de l'indret destriat (HIC 9320 ullastrar arborescent) que es troba llistat en la directiva esmentada manifesta una alternança amb les zones de conreu de la tanca, constituint un paisatge de mosaic altament favorable pera les espècies presents en aquest espai de rellevància ambiental, a l'hora que permet la conservació de l'hàbitat prioritari.

(...)

Conclusions

Considerant que:

(...)

Es proposa un sistema de tractament natural que requereix la plantació i manteniment de plantes depuradores. L'estudi d'impacte ambiental presentat especifica que les espècies depuradores proposades són: Potamogeton pectinatus (espiga d'aigua), Myriophyllum spicatum (volantí espigat) i Phragmites australis (carris). Aquesta especificació es contradiu amb el que apareix detallat en els planols i esquemes del sistema (apartat 3.3) on es fa referencia i es dimensionen les instal·lacions pera les espècies Iris pseudacorus i Cyperus papyrus, així com apareix també al detall de la memòria del projecte d'execució. En aquest sentit, cal dir que la introducció de Iris i Cyperus en aquest espai significaria la introducció d'espècies al·lòctones dins d'un mosaic d'espècies tradicionals de conreu i silvestres.

La ubicació prevista per a la piscina, a més de 180 m de l'habitatge associat, coincideix amb una zona destinada al conreu, desproveïda actualment de vegetació arbustiva, però en un context de l'HIC 9320, de garriga d'Olea ceratonion.

Des de fa anys aquesta zona es desenvolupa com sol de conreu de seca contribuint al mosaic paisatgístic i d'usos que afavoreix la proliferació de les espècies i el manteniment dels corredors d'habitats que justifiquen la inclusió de l'espai en la Xarxa natura 2000.

L'àmbit de l'actuació s'inclou en l'àmbit del Pla de gestió de la Costa Est de Menorca i el Pla rector d'ús i gestió del Pare natural de s'Albufera des Grau i de les reserves naturals de les Illes des Porros (illots d'Addaia), de s'Estany, de la bassa de Morella, des Prat i de l'illa d'en Colom. La zona on es vol dura terme el projecte forma part de la ZEC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells. La qualitat i importància d'aquest espai respon a la singularitat, extensió i excepcional estat de conservació d'alguns dels seus habitats i especies.

La motivació per la designació de la ZEC i la ZEPA esmentada és, entre altres, que es tracta d'una zona important de nidificació i permanencia pera espècies protegides incorporades en l'Annex I de la Directiva Aus, com Milvus milvus, Burhinus oedicnemus, Falco peregrinus, Galerida theklae, o Hieraaetus pennatus, entre altres.

En la zona concreta on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents especies protegides:

- Espècies catalogades com En perill d'Extinció (RD 139/2011): Ratapinyada de pues grans, Myotis capaccinii.

- Espècies incloses al Llistat d'Especies Silvestres en Reqim de Protecció Especial (RD 139/2011 ): Aguila calcada. Aquí/a pennata; abellerol, Merops Apiaster; granot arbori, Hyla meridianalis; tortuga mediterrania Testudo hermanni, tortuga d'aigua, Emys orbicularis; ratapinyada d'aigua, Myotis daubentonii.

- Espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Murta, Myrtus communis, llengües grosses, Serapias nurrica, llampúgol, Rhamnus alaternus.

- Presència d'un niu d'àguila calcada a 470 metres de la zona on s'ubica el projecte. La distancia recomanada de tranquil·litat per aquesta espècies durant l'època de reproducció és de 100 metres, per la qual cosa no es preveu per ara la consideració de mesures específiques per aquesta situació. En aquest context, l'informe del Servei de protecció d'espècies es manifesta favorable.

Segons la revisió actual del PTI, part de la parcel·la on es vol ubicar el projecte, és zona d'alt valor agrícola (ZAVA), és a dir, terrenys de sol rústic amb un alt valor productiu. Aquests tipus de sòl constitueixen també habitats reals i potencials, i nombroses espècies hi tenen abrigall, estada i lloc d'alimentació, precisament gràcies a la característica de sols fèrtil. Per aquest motiu, la construcció de la infraestructura de la piscina projectada, significara una desnaturalització no adequada als objectius de conservació de la Xarxa Natura 2000.

L'augment dels nivells sonors durant la fase d'execució i la fase de funcionament, impliquen un increment dels nivells de renou en les rodalies del projecte, mentre que, d'acord amb la Llei 1/2007, els espais de la Xarxa Natura 2000 comprenen àrees de silenci zones d'alta sensibilitat acústica, entesa aquesta com una alteració de les condicions existents en l'espai protegit. Atesa la distància del projecte a les edificacions principals, es produiria una alteració permanent de les condicions d'àrea de silenci, derivada del mateix ús recreatiu de la infraestructura projectada, que serà un focus puntual de renou antròpic, que desvirtuara l'escenari de sons naturals.

La construcció de la piscina i els seu ús posterior comporta la desaparició d'una superfície de terra i camp de conreu de seca amb plantes herbàcies, perfectament integrada en l'esmentat mosaic, característic del paisatge menorquí i prou significatiu com a lloc d'estada, possible nidificació i alimentació de diverses especies, especialment ornítiques.

Les espècies que s'empraran per al funcionament de la depuració natural de la piscina són: Potamogeton pectinatus, Myriophyllum spicatum y Phragmites australis. En aquest sentit, s'evidencia una contradicció entre el contingut del projecte i l'estudi d'impacte ambiental (i així mateix, ambla cartografía inclosa en el document ambiental), ja que el projecte d'execució fa referencia a les espècies Iris Ipseudacorus i Cyperus papyrus, emprades habitualment en sistemes de depuració i la restauració paisatgística, cal dir que la seva introducció en aquest espai requereix la cautela derivada de la introducció d'espècies al·lòctones dins d'un mosaic d'espècies tradicionals de conreu i silvestres L'alteració de les condicions dels nivells sonors naturals, derivats de la presència humana realitzant usos recreatius associats a una piscina en aquest indret, provoca una alteració significativa que pot convertir l'indret en un lloc poc atractiu per a la concentració de determinades espècies i, fins i tot, pot ten ir un efecte dissuasiu en les nidificacions.

Per tot l'anterior, pels efectes significatius sobre el medi ambient que pot tenir l'execució del projecte, s'informa desfavorablement el projecte de construcció d'una piscina pera ús privat en una parcel·la rústica a la finca de les Salines de la Concepció, a l'arnbit del LIC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells, perquè pot causar afeccions negatives significatives sobre els habitats natura Is i les espècies d'interès comunitari pels qua Is es varen declarar els espais de la Xarxa Natura 2000.»

-El Servei de d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics. el 22 d'agost de 2022, va informar:

«Conclusió

Per tot això, sobre el «Proyecto para la ejecución de una piscina natural de uso privado para vivienda unifamiliar en rústico» situat al polígon 8, parcel·la 19 del TM des Mercadal, informam favorablement ates al compliment deis següents condicionants:

1.Coma plantes purificadores, es plantaran especies pròpies de les zones humides de l'illa.

2.S'assegurarà el compliment del Pla de Vigilància Ambiental i el seguiment de les seves fitxes d'inspecció.

3.Ates que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat i la proximitat de la zona sensible Ses Salines de la Concepció, segons l'art. 2 punt 1.c) del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística:

«Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substancies contaminants, incloses les derivades del manteniment de maquinàries»

Consell Insular

-El Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca del Consell de Mallorca, el 25 d'agost de 2022, va informar:

«(...)Ates l'article 91 de la revisió del PTI aprovada inicialment i actualment vigent, ates a la no existència d'edificació d'ús residencial legalment establerta, és a dir, d'habitatge, tal i com queda justificat a l'informe jurídic en base al qual es denegà la cèdula d'habitabilitat sol-licitada a data 10/05/2021 per habitatge unifamiliar aïllat amb capacitat màxima 4 places, no es pot construir cap piscina a l'interior de la parcel-la 37 del polígon 8 del sòl rústic des Mercadal.

Ates el punt anterior, no cal valorar la classificació del sòl on es proposa la construcció de la piscina natural proposada al projecte estudiat (que tampoc seria viable al estar projectada sobre una zona classificada com AANP-Ullastrar, també atesos a l'article 91 de la revisió del PTI, transcrit anteriorment), dones en cap cas és viable urbanísticament per no quedar la piscina proposada vinculada a cap habitatge legalment executat.

Conclusió

Un cap revisada la informació i documentació disponible i que s'ha comentat en el cos d'aquest informe, des del Departament d'Ordenació del Territori s'entén que:

No és viable, urbanísticament, la construcció de la piscina al lloc exacte on preveu el projecte presentat, concretament i en cap cas, a l'interior de la parcel·la 37 del polígon 8 del cadastre de sol rústic del TM des Mercadal, ates que aquesta no quedaria vinculada a cap habitatge legalment establert, ates tot allò que s'ha especificat al respecte en el cos d'aquest informe."

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1.Característiques del projecte: projecte consisteix en la construcció d'una piscina descoberta d'ús associat a habitatges, segons el projecte i el document d'avaluació d'impacte ambiental simplificat (en endavant DAIAS), en la zona de bany, de superfície d'aigua de 35 m2, un canal d'aigua tractada de 9 ml amb una secció aproximada de 15 x 15 cm2, i una zona de filtratge d'aigua de forma natural a base de diferents tancs de decantació, amb un total de 9,6 x 2,2 m de superfície de plantació d'exemplars vegetals amb capacitat de depuració. La profunditat de l'aigua en la piscina és variable, des d'una cota - 1,40 m fins a la cota de - 1,60 m. La piscina queda enrasada amb la zona de la terrassa exterior que rodeja la làmina d'aigua de la piscina, incrementant la superfície afectada per la instal·lació principal fins a 172,08 m2. Així la construcció suposa la creació d'una terrassa, l'excavació i la delimitació del vas de la piscina mitjançant murs de blocs de formigó, la impermeabilització i la instal·lació d'un equip de depuració mitjançant tancs d'espècies vegetals amb capacitat d'eliminació de nutrients.

La instal·lació de depuració constarà de diferents tancs de decantació, amb una superfície de làmina d'aigua de 15 m2, amb plantes depuradores de l'aigua. La totalitat de la instal·lació dels tancs ocupa uns 22 m2, als que cal afegir la zona de superfície de 4,4 m2. La impulsió de l'aigua garantirà la circulació contínua, des del filtre biològic fins al tanc de bany.

La construcció del filtre biològic, incorporarà una caseta per al quadre elèctric. La instal·lació elèctrica de la piscina preveu una presa de 220 V per a la bomba i un punt de llum, mitjançant una derivació soterrada presa directament del comptador, la qual acabarà en un quadre de distribució instal·lat en la caseta de la depuradora. Per al subministrament elèctric s'instal·laran dues plaques solars en l'entorn de la piscina, sense especificar el lloc concret.

2.Ubicació del projecte: la piscina es situaria a la finca de les Salines de la Concepció T.M. Es Mercadal, al polígon 8 parcel·la 37, amb una superfície de 177.714 m2 (referències cadastrals 07037A008000190000RA i 07037A008000190001TS).

El projecte es desenvolupa en un entorn rural, alternant ullastrar arborescent, classificat com comunitat d'interès comunitari amb codi HIC 9320, de garriga d'Olea ceratonion Ullastar arborescent, amb alternança de zones de conreu de la tanca, constituint un paisatge, de mosaic altament favorable pera les espècies presents en aquest espai de rellevància ambiental, sense situar-se en zones de fragilitat paisatgística.

Les parcel·les es troben a la finca de les Salines de la Concepció, definides el PTIMe com a sòl rústic, amb classificació d'Àrea Natural d'Especial Interès (ANEI) i AANP (ANEI d'alt nivell de protecció) ullastrar, a l'àmbit de la LIC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells que forma part de Xarxa Natura 2000.

Així mateix, questa ubicació estaria a zona APR per risc molt alt d'incendis i a Zona d'Alt Valor Agrícola (ZAVA), d'acord amb l'aprovació inicial (aprovat pel Ple en sessió de caràcter ordinari de 21 de desembre de 2020, BOIB núm. 7 de 16/01/2021) de la modificació del Pla Territorial Insular de Menorca (en endavant PTIMe).

D'acord amb l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de 22 d'octubre de 2021, la motivació per A la designació de la LIC i la ZEPA esmentada és, entre altres, que es tracta d'una zona important de nidificació i permanència per a espècies protegides incorporades en l'Annex I de la Directiva Aus, com Milvus milvus, Burhinus oedicnemus, Falco peregrinus, Galerida theklae, o Hieraaetus pennatus, entre altres.

D'acord amb l'informe del Servei de Protecció d'Espècies de 22 d'octubre de 2021, en la zona concreta on s'ubica el projecte hi ha constància de la presència de les següents espècies protegides:

•espècies catalogades com En perill d'Extinció (RO 139/2011): Ratapinyada de pues grans, Myotis capaccinii.

•espècies incloses al Llistat d'Especies Silvestres en Regim de Protecció Especial (RD 139/2011): Águila calcada, Aquila pennata; abellerol, Merops Apiaster; granot arbori, Hyla meridiana/is; tortuga rnedlterránla Testudo hermanni, tortuga d'aigua, Emys orbicularis; ratapinyada d'aigua, Myotis daubentonii.

•espècies d'Especial Protecció (Decret 75/2005): Murta, Myrtus communis, llengües grosses, Serapias nurrica, llampúgol, Rhamnus alaternus.

Així mateix, hi ha constància de la presència d'un niu d'àguila calçada a 470 metres de la zona on s'ubica el projecte. La distància recomanada de tranquil·litat per a aquesta espècies durant l'època de reproducció és de 100 metres, per la qual cosa no es preveu per ara la consideració de mesures específiques per aquesta situació.

Quan a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte es desenvolupa sobre la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 19NM01 «Ferrereies-Cavalleria» la qual segons el PHIB 2019, és un aqüífer poc profund, la massa d'aigua es troba en bon estat (sense contaminació per clorurs o nitrats i bon estat quantitatiu). No és AVCN i el nivell de vulnerabilitat a la contaminació és entre baix i moderat.

Respecte a les aigües superficials, la parcel·la objecte d'estudi no se situen dins una zona potencialment inundable, ni zona de risc potencial significatiu d'inundació ARPSI.

3.Característiques del potencial impacte:

Els efectes previsibles durant la fase de construcció: afeccions sobre el sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura en l'estructura del sòl i afecció de la seva qualitat, destrucció d'hàbitats faunístics del sòl, i impermeabilització del sòl, compactació), la generació de residus d'enderroc i perillosos durant l'execució del projecte, l'emissió de gasos i partícules durant l'execució del projecte, l'augment de necessitats hídriques i energètiques, l'augment de residus domèstics i aigües residuals, l'augment de la contaminació lumínica i l'augment d'emissions sonores que afectaran a la fauna associada a l'ecosistema.

Els efectes previsibles durant la fase de funcionament són afeccions directes a un ecosistema ZEC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells de la Directiva Aus de la Xarxa Natura 2000 i un hàbitat d'interès comunitari amb codi 9320 de garriga d'ullastre arborescent en un paisatge agroforestal, a més de la pèrdua de terreny que es classifica com a zona d'alt valor agrícola (ZAVA) a l'aprovació inicial de la revisió del Pla Territorial Insular de Menorca (aprovat pel Ple del Consell Insular en sessió de caràcter ordinari de 21 de desembre de 2020, BOIB núm. 7 de 16/01/2021). Tot això implica l'antropització i trencament del mosaic de conreus i garriga, en un indret d'alta sensibilitat ambiental i la dispersió, evitable, de la influència antròpica en un entorn que usos agrícoles tradicionals favorables a les espècies que justifiquen la declaració de la LIC i de la ZEP, que es tradueix en la desnaturalització no adequada als objectius de conservació de la Xarxa Natura 2000. Intrincadíssim implica l'augment dels sorolls pel trànsit i ús de la piscina a espais de la Xarxa Natura 2000 que comprenen àrees de silenci o zones d'alta sensibilitat acústica, entesa aquesta com a una alteració de les condicions existents en l'espai protegit, convertir l'indret en un lloc poc atractiu per a la concentració de determinades espècies i, fins i tot, pot tenir un efecte dissuasiu en les nidificacions. Així mateix implica l'augment significatiu del trànsit en zona APR de risc molt alt d'incendis, d'acord també a l'aprovació inicial de la revisió del Pla Territorial Insular de Menorca, i la possible introducció de les espècies Iris pseudacorus i Cyperus papyrus del sistema de depuració i la restauració paisatgística, que són espècies al·lòctones dins d'un mosaic d'espècies tradicionals de conreu i silvestres, amb el risc addicional que l'espècie Cyperus papyrus apareix documentada com de comportament invasor en determinats indrets.

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer. Subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de «projecte de construcció de piscina natural per a ús privat en rústic a la finca de les Salines de la Concepció (TM Es Mercadal)» d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

L'estudi d'impacte ambiental (EIA) contindrà com a mínim el que estableix l'article 35 de la Llei 21/2013, en els termes desenvolupats a l'annex VI, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix a l'apartat 2 de l'article 21 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears. S'hauran d'incloure la valoració de l'actual estat de les parcel·les, i els aspectes mencionats al present informe, que servirà com a document d'abast de l'EIA, i els indicats als informes rebuts de les administracions afectades.

L'EIA ha d'incloure, d'acord amb l'art. 21.2 del Decret legislatiu 1/2020, un annex d'incidència paisatgística que identifiqui el paisatge afectat pel projecte, els efectes del seu desenvolupament i, si escau, les mesures protectores, correctores o compensatòries, així com un annex consistent en un estudi sobre l'impacte directe i induït sobre el consum energètic, punta de demanda i les emissions de gasos d'efecte hivernacle, i també la vulnerabilitat davant el canvi climàtic. També, segons l'article 27 d'aquest Decret legislatiu, l'EIA ha d'incloure una avaluació de riscs. Tota la documentació haurà d'anar signada per la persona redactora i col·laboradors.

Tal com preveu l'annex VI. Estudi d'impacte ambiental i criteris tècnics de la Llei 21/2013, es realitzarà un examen multicriteri de les diferents alternatives que resultin ambientalment més adequades i que siguin tècnicament viables, inclosa l'alternativa zero o de no actuació. Es justificarà la solució proposada en funció de diversos criteris: econòmic, funcional, entre els quals hi ha l'ambiental.

Les alternatives han de ser raonables i tècnicament i ambientalment viables. S'ha d'incloure, per a cada alternativa examinada, la identificació, quantificació i valoració dels efectes significatius previsibles de les activitats projectades sobre la població, la salut humana, la flora, la fauna, la biodiversitat, la geodiversitat, el sòl, el subsol, l'aire, l'aigua, els factors climàtics, el canvi climàtic, el paisatge, els béns materials, inclòs el patrimoni cultural, i la interacció entre tots els factors esmentats, durant les fases d'execució, explotació i, si s'escau, durant la demolició o l'abandonament del projecte.

Si el pressupost del projecte supera el milió d'euros, es designarà un auditor ambiental. S'hauran d'incloure, al pressupost del projecte i l'EIA, les partides mediambientals de les mesures a aplicar i el seguiment ambiental.

A més, a l'EIA s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:

1. L'existència de un informe d'inviabilitat urbanística del del Departament d'Economia i Territori del Consell Insular de Menorca es va concloure:

«(...) Ates l'article 91 de la revisió del PTI aprovada inicialment i actualment vigent, ates a la no existència d'edificació d'ús residencial legalment establerta, és a dir, d'habitatge, tal i com queda justificat a l'informe jurídic en base al qual es denegà la cèdula d'habitabilitat sol·licitada a data 10/05/2021 per habitatge unifamiliar aïllat amb capacitat màxima 4 places, no es pot construir cap piscina a l'interior de la parcel-la 37 del polígon 8 del sòl rústic des Mercadal.

Ates el punt anterior, no cal valorar la classificació del sòl on es proposa la construcció de la piscina natural proposada al projecte estudiat (que tampoc seria viable al estar projectada sobre una zona classificada com AANP-Ullastrar, també atesos a l'article 91 de la revisió del PTI, transcrit anteriorment), dones en cap cas és viable urbanísticament per no quedar la piscina proposada vinculada a cap habitatge legalment executat.

Conclusió

Un cop revisada la informació i documentació disponible i que s'ha comentat en el cos d'aquest informe, des del Departament d'Ordenació del Territori s'entén que:

No és viable, urbanísticament, la construcció de la piscina al lloc exacte on preveu el projecte presentat, concretament i en cap cas, a l'interior de la parcel·la 37 del polígon 8 del cadastre de sol rústic del TM des Mercadal, ates que aquesta no quedaria vinculada a cap habitatge legalment establert, ates tot allò que s'ha especificat al respecte en el cos d'aquest informe.»

2.L'existència de un informe desfavorable del Servei de Planificació al Medi Natural de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat, que va concloure:

«Per tot l'anterior, pels efectes significatius sobre el medi ambient que pot tenir l'execució del projecte, s'informa desfavorablement el projecte de construcció d'una piscina per a ús privat en una parcel·la rústica a la finca de les Salines de la Concepció, a l'àmbit del LIC i ZEPA ES0000232 La Mola i s'Albufera de Fornells, perquè pot causar afeccions negatives significatives sobre els habitats naturals i les espècies d'interès comunitari pels quals es varen declarar els espais de la Xarxa Natura 2000.»

D'acord amb l'article 36 de la Llei 21/2013 l'orgue substantiu sotmetrà el projecte i l'estudi d'impacte ambiental a informació pública durant un termini no inferior a trenta dies, mitjançant la publicació al BOIB i si escau a la seva seu electrònica. En l'anunci de l'inici de la informació pública, l'òrgan substantiu, inclourà un resum del procediment d'autorització del projecte amb la informació mínima que assenyala l'art. 36.2 de la Llei 21/2013.

A més, tal com es preveu a l'article 37 de la Llei 21/2013, simultàniament al tràmit d'informació pública, l'òrgan substantiu consultarà a les administracions públiques afectades i a les persones interessades. Es considera que s'han de realitzar les consultes següents:

-Direcció Insular de Reserva de la Biosfera del Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera del Consell de Menorca.

-Direcció Insular d'Ordenació Territorial del Departament d'Economia i Territori del Consell de Menorca.

-Àrea d'Agricultura del Departament d'Economia i Territori del Consell de Menorca.

-DG de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei de Planificació al Medi Natural (XN 2000) de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-Servei de Gestió Forestal i Protecció del Sòl de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat de la Conselleria de Medi Ambient i Territori.

-GOB.

-Amics de la Terra.

-Terraferida.

Segon. El present informe ambiental, que actua com a document d'abast, es publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la seu electrònica de la CMAIB, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013

(Signat electrònicament: 29 de març de 2023) La secretària general Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 26, de 28/02/2023) Catalina Inès Perelló Carbonell