Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR D'EIVISSA

Núm. 205663
Bases reguladores per a la concessió d’ajudes econòmiques per al manteniment i la recuperació dels béns mobles i immobles integrants del patrimoni històric a l’àmbit territorial de l’illa d’Eivissa per als anys 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

1. Justificació

El patrimoni històric de l'illa d'Eivissa és el principal testimoni de la contribució històrica dels eivissencs al progrés i al desenvolupament de la humanitat, i la seua conservació ha de ser una de les principals preocupacions dels agents culturals i, entre aquestos, de les administracions perquè pugui ser gaudit per tota la ciutadania i pugui ser transmès en les millors condicions a les futures generacions. El valor d'aquest patrimoni neix de la identitat cultural que proporciona a la ciutadania perquè els béns que l'integren s'han convertit en patrimonials, en primer lloc per la utilitat pública i social que compleixen i, en segon lloc, pel valor afegit de què els ha dotat la població.

En aquest sentit qualsevol acció de foment i protecció del patrimoni històric de l'illa ha de conduir a fer que cada vegada un major nombre de ciutadans i ciutadanes pugui accedir, contemplar i gaudir de les obres que són herència i testimoni de la capacitat col·lectiva dels eivissencs i eivissenques, i tots els béns que l'integren han d'estar adequadament al servei de la ciutadania per facilitar l'accés a la cultura, la qual és garantia del desenvolupament de les societats democràtiques.

La present convocatòria d'ajudes s'inclou dins de mesures de foment que corresponen al Consell Insular d'Eivissa en matèria de patrimoni històric en el seu àmbit territorial, de conformitat amb l'establert als articles 70.6 i 73 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears i del títol IX de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears.

Amb aquestes ajudes el Consell Insular d'Eivissa pretén fomentar la recuperació i la conservació del patrimoni històric de l'illa d'Eivissa, com a riquesa cultural de tota la societat, atès que el manteniment i la rehabilitació d'aquests tipus de béns resulten molt costosos, i en ocasions inassumibles per a les persones propietàries en les condicions que marca la llei, sobretot d'aquells béns que han perdut la seua funcionalitat original i es troben en situació d'abandonament i en un estat avançat de deteriorament, i d'aquesta manera detenir la seua degradació, contribuir a una millor conservació i enriquiment del patrimoni històric d'Eivissa.

Amb la mateixa intenció i amb l'esperit de la línia Apadrina Patrimoni, amb aquestes ajudes es pretén també conscienciar i implicar la societat en general en les tasques de conservació, rehabilitació i divulgació del patrimoni històric illenc.

Altrament, també, es vol col·laborar en les despeses de manteniment i recuperació de patrimoni històric etnològic marítim d'Eivissa, concretament les embarcacions tradicionals de pesca de cala: llaüts, bots, xalanes, barques de bou, pailebots, etc. Per això, amb aquesta línia d'ajudes es vol posar a disposició dels propietaris i posseïdors d'aquest tipus d'embarcacions tradicionals de l'illa d'Eivissa, unes mesures destinades, d'una banda, a mantenir i/o millorar I'estat de conservació d'aquesta part del nostre patrimoni històric i, d'altra banda, a conscienciar en general la societat eivissenca del valor d'aquest testimoni del passat i que, sense perjudici que les embarcacions tradicionals siguin propietat privada, poden ser conservades i mantengudes amb el seu aspecte original amb la col·laboració de les institucions.

Per últim, en aquesta convocatòria es crea una nova línia d'ajudes per fomentar la conservació, la protecció i la recuperació dels elements patrimonials de titularitat privada existents a ses Feixes del prat de Vila (terme municipal d'Eivissa) i del prat de ses Monges (dels termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu).

El Consell Insular d'Eivissa, mitjançant el seu Departament de Cultura, Patrimoni i Educació, vol donar suport econòmic per al manteniment i la recuperació dels béns de patrimoni històric a l'àmbit territorial de l'illa d'Eivissa per als anys 2023-2024, i per això, al Pressupost general del Consell Insular d'Eivissa per a l'any 2023 (aprovació definitiva publicada al BOIB núm. 3, de 7 de gener de 2023) i al Pla estratègic de subvencions 2023-2024-2025 aprovat per acord del Consell Executiu en data 23 de gener de 2023 (BOIB núm. 12, de 26 de gener de 2023), es va preveure una línia de subvencions per a aquesta finalitat.

2. Objecte

2.1. Amb caràcter general, l'objecte d'aquestes ajudes és recuperar i conservar el patrimoni històric de l'illa d'Eivissa, i més concretament l'objecte d'aquesta convocatòria és col·laborar econòmicament en la realització d'obres de conservació, recuperació i/o manteniment de béns mobles i immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa, esmentat abans, durant el termini comprès entre l'1 de gener de 2023 i el 31 d'octubre de 2024, ambdós inclosos.

2.2. Als efectes d'aquesta convocatòria, integren el patrimoni històric de l'illa d'Eivissa:

- Edificis o construccions històriques l'antiguitat dels quals sigui igual o superior a l'any 1956 i que no s'hagin sotmès a reformes o transformacions amb posterioritat als anys cinquanta del segle XX que hagin malmès els seus valors patrimonials de manera molt elevada o, fins i tot, irreversible.

- Elements que formen part del patrimoni històric, marítim, etnològic, arqueològic i cultural de l'illa d'Eivissa, com són feixes, sénies, torres de defensa, molins de vent o d'aigua, trulls, forns de calç i de pega, sitges, eres, marges de pedra seca que es troben en estricte proximitat o connexió directa amb altres béns de patrimoni històric, arbres singulars nascuts i crescuts a l'illa d'Eivissa (segons els termes especificats a la base 2.5), entre d'altres elements, i construccions tradicionals relacionades amb l'aprofitament d'aigua, com aljubs, pous, fonts, bombes eòliques, en els quals sigui necessari realitzar obres o intervencions per al seu manteniment i/o recuperació, fomentant a la vegada el coneixement, l'estudi i la documentació d'aquest patrimoni, així com les embarcacions tradicionals de pesca de cala, com a llaüts, bots i xalanes, balandres, barques de bou i també pailebots, si és el cas.

2.3. A aquest efecte, s'entén:

- Per edifici històric: les cases pageses i altres construccions amb sostre cobert tradicional, els edificis tipus botiga o indústria de caràcter extraurbà, o simplement d'habitatge, que normalment s'ubicaven a la vora de camins importants o carreteres, i les construccions antigues que conformen els conjunts històrics rurals, tenguin o no la funció pròpia de cases pageses, sempre que la seua antiguitat sigui superior a 1956.

- Per construcció històrica: els elements anteriors a 1956, com són per exemple sénies, torres de defensa, aljubs, pous, trulls, eres, ponts, portals, cases de feixa, casetes varador, marges de pedra seca en la situació esmentada, entre d'altres.

- Per patrimoni arqueològic: els jaciments excavats que pel seu estat actual necessiten treballs de condicionament i neteja per tal que puguin ser visitats pel públic.

- Per patrimoni marítim: embarcacions tradicionals de fusta, fetes per mestres d'aixa i de tipologia local: llaüts, xalanes, bots, barques de bou, pailebots...

2.4. S'exclouen d'aquesta convocatòria les intervencions sobre els edificis de culte religiós en general, i els béns immobles que conformen la zona Bé d'Interès Cultural (BIC) del conjunt històric de la ciutat d'Eivissa i l'Eixample Vell, i sobre elements del patrimoni històric de l'illa d'Eivissa declarats BIC monuments, excepte les actuacions sobre l'adequació de l'entorn immediat, la creació d'infraestructures de protecció, així com la museïtzació d'aquesta tipologia de béns, previstes a la modalitat C de la present convocatòria.

2.5. També s'exclouen d'aquesta convocatòria embarcacions en actiu que es trobin en règim de pesca professional o semiprofessional, és a dir que tenguin inscripció en la llista 3a corresponent a pesca.

2.6. S'estableixen cinc modalitats d'ajudes:

2.6.1. Modalitat A: Ajudes per a la restauració, la conservació i/o el manteniment de béns immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa, siguin de titularitat privada o pública.

2.6.2. Modalitat B “Apadrina Patrimoni”: Ajudes destinades a la recuperació, la restauració i el manteniment de béns immobles del patrimoni històric de l'illa de Eivissa, tant de titularitat pública com privada, per part d'associacions i entitats sense ànim de lucre, que tendran el deure de fer un seguiment i el manteniment de l'element o els elements del patrimoni històric que apadrinin, així com de dedicar-li una atenció preferent, amb activitats didàctiques i de difusió, per tal que tota la ciutadania pugui prendre consciència del valor del patrimoni historicocultural de l'illa d'Eivissa, dins la política de foment de la participació activa del que preveu la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears.

2.6.3. Modalitat C: Ajudes per a les obres d'adequació de l'entorn immediat i de creació d'infraestructures de protecció del bé o per afavorir l'accés al públic a béns d'interès cultural amb la tipologia de monument, així com la museïtzació d'aquestos béns de titularitat pública i privada, de l'illa d'Eivissa, amb la finalitat essencial i obligatòria de facilitar l'obertura al públic per a la difusió cultural d'aquests béns. Aquesta modalitat no preveu les intervencions sobre el bé declarat BIC monument pròpiament dit, que compta amb línia de subvenció pròpia i específica.

2.6.4. Modalitat D: Ajudes per a la conservació, la protecció i la recuperació dels elements arquitectònics originals de ses Feixes del prat de Vila al terme municipal d'Eivissa i a ses Feixes del prat de ses Monges, als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, de titularitat privada.

2.6.5. Modalitat E “Patrimoni marítim”: Ajudes econòmiques per a la realització de tasques de conservació i reparacions periòdiques, d'instal·lacions o reparacions elèctriques i/o mecàniques, i per a la redacció dels corresponents i necessaris projectes i de les llicències oportunes per poder obtenir els permisos de navegació, que poden sol·licitar les persones físiques o jurídiques públiques o privades propietàries i posseïdores d'embarcacions tradicionals (llaüts, bots, xalanes, barques de bou, pailebots...).

2.7. Seran subvencionables les actuacions sobre el patrimoni històric següents:

2.7.1. Modalitat A: Ajudes per a la restauració, la conservació i/o el manteniment de béns immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa:

a) Despeses originades per estudis arqueològics professionals i estudis, previs i en el decurs de l'obra, de caràcter històric i arqueològic.

b) Les despeses originades per intervencions de restauració professional.

c) Manteniment:

- Emblanquinat amb calç, almanguenat (amb almànguena vermella o groga), pintura amb blavet de les parets i dels rodapeus, etc. tant en interiors com en exteriors.

- Reparació d'espellats o escrostats dels referits dels murs, amb morters de calç.

- Reposició i reparació dels redons o part superior dels murs i dels canalons de desguàs i de les canonades que porten l'aigua a la cisterna.

- Reparació i almanguenat de la cisterna o cisternes de la casa.

- Manteniment dels elements de fusta de la casa (portes, finestres, barreres, reixats, baranes, arrambadors, etc.).

- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobi ubicat el bé.

d) Recuperació i conservació:

- L'eliminació i/o la substitució d'estructures adossades, superposades, recolzades, etc. a l'edifici original i aixecades amb materials, sistemes constructius o amb una concepció clarament moderna i no ajustada a la tradició constructiva de l'illa d'Eivissa, que siguin reversibles.

- L'eliminació i/o la substitució de les estructures sense valor patrimonial que sense estar en contacte directe amb l'edifici original estan a la rodalia immediata, afectant les visuals i les condicions ambientals del casament.

- La reparació de cobertes: la retirada i la reposició d'elements de les cobertes (bigues o jàssenes i tegell). Se subvencionaran també sistemes d'impermeabilització no vistos de tipus modern.

- La reparació de murs de l'edifici o del tancó o corrals immediats atacats per l'erosió o per intervencions no adients.

c) Quan es tracti dels arbres singulars nascuts i crescuts a l'illa d'Eivissa (exemplars centenaris d'oliveres, alzines, pins, savines, etc.), que per les seues característiques, ubicació, etc. tenguin una significació per al patrimoni cultural de l'illa d'Eivissa, i també els inclosos en el Catàleg d'arbres singulars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Llei 6/1991, de 20 de març, de protecció d'arbres singulars):

- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobi ubicat el bé; podes i tractaments sanitaris. Quan es tracti d'arbres inclosos en el Catàleg d'arbres singulars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aquestes intervencions es realitzaran complint les prescripcions contingudes als articles 3 i 4 de l'esmentada Llei 6/1991, de 20 de març.

2.7.2. Modalitat B “Apadrina Patrimoni”:

a) Despeses originades per estudis arqueològics professionals i estudis, previs i en el decurs de l'obra, de caràcter històric i arqueològic.

b) Les despeses originades per intervencions de restauració professional.

c) Actuacions de manteniment:

- Emblanquinat amb calç, si és el cas.

- Reparació d'espellats o escrostats dels referits dels murs.

- Manteniment dels elements de fusta.

- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobi ubicat el bé.

d) Obres de recuperació:

- L'eliminació i/o la substitució d'elements adossats, superposats, recolzats, etc. a l'element original i aixecats amb materials, sistemes constructius o amb una concepció clarament no ajustada a la tradició constructiva de l'illa d'Eivissa.

- L'eliminació o la substitució dels elements que sense estar en contacte directe amb l'edifici original estan a la rodalia, afectant les visuals i l'aspecte general de l'element.

- La reparació de murs immediats atacats per l'erosió o per intervencions no adients.

c) Quan es tracti dels arbres singulars nascuts i crescuts a l'illa d'Eivissa (exemplars centenaris d'oliveres, alzines, pins, savines, etc.), que per les seues característiques, ubicació, etc. tenguin una significació per al patrimoni cultural de l'illa d'Eivissa, i també els inclosos en el Catàleg d'arbres singulars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Llei 6/1991, de 20 de març, de protecció d'arbres singulars):

- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobi ubicat el bé; podes i tractaments sanitaris. Quan es tracti d'arbres inclosos en el Catàleg d'arbres singulars de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears aquestes intervencions es realitzaran complint les prescripcions contingudes als articles 3 i 4 de l'esmentada Llei 6/1991, de 20 de març.

2.7.3. Modalitat C: Ajudes per a les obres d'adequació de l'entorn immediat i de creació d'infraestructures de protecció del bé o per afavorir l'accés al públic a béns d'interès cultural amb la tipologia de monument, així com la museïtzació d'aquestos béns:

a) Sistemes de tancament de l'entorn immediat del bé per facilitar la seua visita.

b) Obres de realització i millora dels accessos al bé.

c) Obres i equipaments de museïtzació (senyalística, equipaments audiovisuals per a la difusió cultural del bé, etc.).

d) Obres de millora de l'entorn immediat del bé per facilitar la seua visita.

2.7.4. Modalitat D: Ajudes per a la conservació, la protecció i la recuperació dels elements arquitectònics originals de ses Feixes del prat de Vila i del prat de ses Monges situades als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, de titularitat privada:

- L'eliminació i/o la substitució d'estructures adossades, superposades, recolzades, etc. a l'edifici original i aixecades amb materials, sistemes constructius o amb una concepció clarament moderna i no ajustada a la tradició constructiva de l'illa d'Eivissa.

- Recuperació de l'estat originari de les cases de feixa (eliminació d'elements i transformacions parasitàries posteriors a l'estat original: bidons, uralites...).

- Restauració i manteniment dels portals d'accés a les feixes.

- Neteja, desbrossament i adequació de l'entorn on es trobin ubicats aquests béns.

2.7.5. Modalitat E “Patrimoni marítim”:

- Posada en dic sec per al procés d'assecat de la fusta, incloent-hi grua/transport i varador.

- Pintada per a protecció de la fusta.

- Rascat i pintat de la fusta.

- Calafatejat.

- Reparació de I'orla.

- Canvi de peces de fusta podrides.

- Canvi de folro.

- Reclavat i substitució de punxes de ferro.

- Manteniment i reparació de l'arboradura i el velam de cotó.

- Substitució de corrioles, escotes i caps, guindaresses i rems.

- Aparellament de l'embarcació amb vela tradicional: arboradura en fusta, eixàrcies fermes, eixàrcies de maniobra i veles per al foment de la navegació tradicional: tarquines, cangrees, llatina, flocs, escandaloses, guaires, místiques, martell, velatxos. No seran subvencionables les veles de tall modern tipus Marconi.

- Reparacions o instal·lacions elèctriques i/o mecàniques.

- Posada en funcionament de les embarcacions, inclòs el cost del projecte i la llicència per la tramitació dels obligats permisos de navegació.

En tot cas, serà requisit previ i necessari que:

1. L'embarcació objecte de la petició sigui de construcció i tipus tradicional, feta amb elements i procediments tradicionals (fusta, ferro, estopa i massilla, velam de lona...).

2. Que l'esmentada embarcació no hagi patit reformes anteriors no adients que la malmetin o la desvirtuïn sense remei.

3. Que el projecte o procediment previst per a les tasques de manteniment o restauració s'adeqüi als procediments i materials tradicionals de conformitat amb l'embarcació.

2.8. En cap cas no seran subvencionables reparacions fetes amb anterioritat a l'1 de gener de 2023.

2.9. En cap cas no se subvencionaran obres que suposin una ampliació o una modificació de l'estructura i dels paràmetres originals dels béns patrimonials pròpiament dits.

2.10. Tampoc no seran objecte de subvenció aquelles actuacions que no es realitzin utilitzant sistemes constructius i/o elements tradicionals, excepte la reparació de cobertes, canalons..., en els quals es podran utilitzar materials moderns adequats, els quals quedaran coberts o no seran objecte d'impacte visual.

2.11. Els béns que siguin objecte de subvencions s'inclouran en una relació de béns subvencionats amb valor patrimonial per tal de garantir la conservació dels valors patrimonials de la totalitat del bé i no només de la part subvencionada.

3. Règim de les ajudes

3.1. Les ajudes rebudes per aquesta convocatòria són compatibles amb la percepció d'altres ajudes procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, sempre que el seu import sigui de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres subvencions no superi el cost total de l'activitat subvencionada, i són incompatibles amb altres ajudes atorgades per aquest Consell amb la mateixa finalitat. Serà obligació de les persones beneficiàries de les ajudes informar, en la relació d'ingressos i despeses prevista a la base catorzena de la convocatòria, de totes les subvencions rebudes amb destinació a l'actuació objecte de subvenció.

3.2. Les persones beneficiàries podran subcontractar amb tercers, totalment o parcialment, les activitats objecte d'aquestes ajudes, sempre que es compleixin les prescripcions contingudes a l'article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS) i a l'article 68 del seu Reglament de desenvolupament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol (RLGS).

4. Persones beneficiàries

Podran sol·licitar aquestes ajudes:

4.1. Modalitat A: Ajudes per a la restauració i la conservació i/o el manteniment de béns immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa:

Les persones físiques i jurídiques, públiques i privades, siguin o no propietàries dels immobles o les construccions històriques de l'illa d'Eivissa que necessitin realitzar obres o intervencions per a la seua conservació, recuperació i/o manteniment.

4.2. Modalitat B “Apadrina Patrimoni”:

Les associacions cíviques, entitats de caràcter cultural, social, entitats dedicades a l'educació a l'illa d'Eivissa sense ànim de lucre, clubs esportius, socials o de majors, colles de ball, associacions de pares i mares d'alumnes, associacions de vesins, i altres entitats sense ànim de lucre, com les confraries, legalment constituïts i que desenvolupen la seua activitat a l'illa d'Eivissa.

4.3. Modalitat C: Ajudes per a les obres d'adequació de l'entorn immediat i de creació d'infraestructures de protecció del bé o per afavorir l'accés al públic a béns d'interès cultural amb la tipologia de monument, així com la museïtzació d'aquestos béns:

Les persones físiques i jurídiques, públiques i privades, siguin o no propietàries de béns d'interès cultural amb la tipologia de monuments de l'illa d'Eivissa.

4.4. Modalitat D: Ajudes per a la conservació, la protecció i la recuperació dels elements arquitectònics originals de ses Feixes del prat de Vila i del prat de ses Monges situades als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, de titularitat privada:

Les persones físiques i jurídiques privades, siguin o no propietàries dels immobles o les construccions històriques originals situades a ses Feixes del prat de Vila al terme municipal d'Eivissa i a ses Feixes del prat de ses Monges, als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, que necessitin realitzar obres o intervencions per a la seua conservació, protecció i/o recuperació.

4.5. Modalitat E “Patrimoni marítim”:

Les persones físiques i jurídiques públiques i privades, propietàries i/o posseïdores d'embarcacions tradicionals de l'illa d'Eivissa que necessiten tasques de conservació, recuperació o d'aparell, velam i arboradura i reparacions periòdiques i elèctriques i/o mecàniques.

4.6. En el supòsit que qui sol·liciti l'ajuda no sigui el titular del bé objecte de la subvenció, s'haurà d'aportar l'autorització expressa de la propietat per a la realització de les intervencions per a les quals se sol·licita l'ajuda, segons l'Annex 6 d'aquestes bases.

4.7. No podran obtenir la condició de beneficiàries aquelles persones físiques o jurídiques públiques o privades en què concorri alguna de les causes previstes en els articles 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. Crèdits pressupostaris i quanties de les subvencions

5.1. Es destina a càrrec dels pressupostos dels exercicis 2023 i 2024 un import total de 550.000 euros, que es distribueix de la manera següent:

 

Pressupost

Partida

Quantia màxima

Percentatge total pressupost

2023

3360 78900

165.000,00 €

30 %

2024

3360 78900

385.000,00 €

70 %

El pressupost total màxim d'aquesta convocatòria, per import de 550.000 €, està condicionat a l'existència efectiva de fons en l'exercici 2024.

A més, de conformitat amb l'apartat 2 de l'esmentat article 57 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, la quantitat de 550.000 € es distribueix entre els anys 2023 a 2024 en les quantitats anteriorment indicades i, atès que se superen els percentatges fixats a l'apartat 174.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s'ha de procedir de conformitat amb l'establert a l'apartat 5 del mateix article 174 del RD 2/2004, de 5 de març, que preveu que en casos excepcionals el Ple de la corporació podrà ampliar el número d'anualitats així com elevar els percentatges.

És per això que es considera necessària l'elevació dels percentatges que preveu l'article 174.3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i atès el que disposa la base 35 de les Bases d'execució del Pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponent a l'exercici 2023, en la tramitació de la despesa d'aquells expedients plurianuals en els quals la competència per a l'aprovació de la despesa no correspongui al Ple del Consell Insular, aquest òrgan delega en el competent en funció de la despesa la competència per a la variació dels percentatges que estableix l'article 174.5 del Reial decret legislatiu 2/2004 abans esmentat; així, en el present supòsit, per raó del seu import, es delega en el Consell Executiu.

Així mateix, es podrà modificar la distribució inicialment aprovada mitjançant la tramitació del corresponent expedient de reajustament d'anualitats, que haurà d'aprovar l'òrgan competent per a l'aprovació d'aquestes bases (article 57.2 del RD 887/2006, de 21 de juliol).

La quantitat total prevista en aquesta convocatòria es podrà ampliar amb quantitats addicionals, la fixació i la utilització de les quals es realitzarà en els termes establerts a l'article 58 del Reglament de la Llei general de subvencions.

5.2. La quantitat assenyalada es distribueix de la manera següent:

5.2.1. Modalitat A: Per a la restauració i la conservació i/o el manteniment de béns immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa, un import màxim de 200.000 €, distribuïts de la manera següent:

  • Per a l'any 2023, el 30 %, és a dir 60.000 €.
  • Per a l'any 2024, el 70 %, és a dir 140.000 €.

L'import màxim de les ajudes individuals concedides serà de 40.000 € i, en tot cas, no podrà ser superior al 90 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres de manteniment o de recuperació del bé.

5.2.2. Modalitat B “Apadrina Patrimoni”: Per realitzar obres o intervencions menors, un import màxim de 60.000 €, distribuïts de la manera següent:

  • Per a l'any 2023, el 30 %, és a dir 18.000 €.
  • Per a l'any 2024, el 70 %, és a dir 42.000 €.

L'import màxim de les ajudes concedides a cada associació o entitat serà de 7.500 € i en cap cas no podrà superar el 100 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar la intervenció sol·licitada.

5.2.3. Modalitat C: Per a les obres d'adequació de l'entorn immediat i de creació d'infraestructures de protecció del bé o per afavorir l'accés al públic a béns d'interès cultural amb la tipologia de monument, així com la museïtzació d'aquestos béns, un import màxim de 40.000 €, distribuïts de la manera següent:

  • Per a l'any 2023, el 30 %, és a dir 12.000 €.
  • Per a l'any 2024, el 70 %, és a dir 28.000 €.

L'import màxim de les ajudes individuals concedides serà de 40.000 € i, en tot cas, no podrà ser superior al 90 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres objecte de subvenció.

5.2.4. Modalitat D: Ajudes per a la conservació, la protecció i la recuperació dels elements arquitectònics originals de ses Feixes del prat de Vila i del prat de ses Monges situades als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, de titularitat privada, un import màxim de 150.000 €, distribuïts de la manera següent:

  • Per a l'any 2023, el 30 %, és a dir 45.000 €.
  • Per a l'any 2024, el 70 %, és a dir 105.000 €.

L'import màxim de les ajudes individuals concedides serà de 40.000 € i, en tot cas, no podrà ser superior al 90 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres de manteniment o de recuperació del bé.

5.2.5. Modalitat E “Patrimoni marítim”: Per a la restauració i la conservació i/o el manteniment del patrimoni històric marítim de l'illa d'Eivissa, un import màxim de 100.000 €, distribuïts de la manera següent:

  • Per a l'any 2023, el 30 %, és a dir 30.000 €.
  • Per a l'any 2024, el 70 %, és a dir 70.000 €.

L'import màxim de les ajudes individuals concedides serà de 6.000 € per a petites intervencions de manteniment i de 75.000 € per a projectes de restauració i, en tot cas, no podrà ser superior al 90 % del pressupost total sol·licitat i previst per executar les obres de manteniment o de recuperació del bé.

5.3. En el cas que la concessió de les ajudes d'una modalitat o línia no exhaureixi la quantitat que hi està destinada, el sobrant de l'import podrà incorporar-se a la quantitat de l'altra modalitat o línia.

6. Forma de presentació de les sol·licituds i documentació a aportar

6.1. Les persones o entitats sol·licitants formalitzaran la sol·licitud de la subvenció mitjançant instància, segons el model que figura a l'Annex 1 d'aquesta convocatòria. Les instàncies es dirigiran a la Presidència del Consell Insular d'Eivissa i les hauran d'acompanyar dels documents següents:

a) Si el/la sol·licitant és persona física: còpia del DNI o, si escau, còpies del passaport o carta d'identitat i NIE o targeta de residència en vigor.

b) Si el/la sol·licitant és persona jurídica: còpia del NIF de l'entitat, còpia de l'escriptura de constitució o dels estatuts de l'entitat degudament legalitzats, còpia del document que atorga el poder de representació i còpia del DNI o, si escau, còpies del passaport o carta d'identitat i NIE o targeta de residència en vigor de la persona representant.

c) Si el/la sol·licitant és una entitat local: certificat, signat pel secretari o per la secretària de l'entitat local sol·licitant, en què s'acrediti que la persona que signa la sol·licitud exerceix la representació de l'entitat.

d) Document acreditatiu de la propietat del bé.

e) Autorització de la persona o entitat propietària per a la realització de les intervencions per a les quals se sol·licita l'ajuda, quan la persona sol·licitant de l'ajuda no sigui la titular del bé, segons model normalitzat que figura a l'Annex 6 d'aquesta convocatòria, acompanyada de la documentació acreditativa de la persona propietària.

f) Projecte o memòria tècnica de les obres que es pretenen realitzar segons el model que figura a l'Annex 8 d'aquesta convocatòria, en què constarà:

- Descripció dels elements o les parts en què es vol intervenir per al manteniment i/o la recuperació del bé.

- Les causes, els motius o la justificació de les obres o intervencions.

- Els materials dels quals estava fet originalment l'element o la part objecte d'intervenció.

- Materials que s'utilitzaran en la intervenció.

- Croquis de situació de l'immoble, amb la indicació del seu accés.

- Plànol de l'immoble amb indicació dels llocs, els elements, els àmbits o les parts afectades per la intervenció.

- Fotografies anteriors i actuals de l'immoble i dels llocs en què es vol intervenir.

g) Pla d'actuació arqueològica o estudi històric arqueològic realitzat, signat per tècnic competent, a excepció que l'activitat a realitzar consisteixi només que en una incidència epidèrmica sobre el bé (emblanquinats, eliminació de vegetació, etc.), en què no serà necessari. Tampoc no serà necessari en el cas de les embarcacions.

h) Pressupost del cost de l'activitat per a la qual se sol·licita la subvenció, que contendrà la relació de les despeses que es volen afrontar, per al qual se sol·licita l'ajuda, i dels ingressos previstos, tenint en compte que la quantitat total dels ingressos ha de coincidir amb la de les despeses.

i) Llicència d'obres o còpia de la seua sol·licitud o comunicació prèvia a l'Ajuntament corresponent, i d'altres autoritzacions que, per part d'altres organismes o institucions, siguin procedents.

j) Declaració responsable de no trobar-se sotmès/esa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiari de subvencions establerts als articles 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, segons el model que figura a l'Annex 2 d'aquesta convocatòria.

k) Declaració responsable d'haver sol·licitat o no ajuda econòmica a altres entitats públiques o privades per dur a terme les mateixes actuacions de la present subvenció, segons el model que figura a l'Annex 3 d'aquesta convocatòria.

l) Sol·licitud d'alta o de modificació com a creditor del Consell Insular a efectes econòmics a nom de l'entitat sol·licitant, degudament emplenada, signada i segellada per l'entitat bancària. Aquesta sol·licitud o modificació es pot fer a través de la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es), i s'adreçarà directament a la Tresoreria d'aquest Consell. Només s'haurà de presentar si no consta al Consell o bé si s'ha produït alguna modificació en la que ja hi consta.

m) Certificat en què consti que la persona sol·licitant es troba al corrent amb les seues obligacions amb la Seguretat Social, i amb la Hisenda Estatal i autonòmica i del Consell Insular d'Eivissa. No serà necessari presentar aquestos certificats si la persona o entitat sol·licitant autoritza el Consell Insular d'Eivissa a comprovar el compliment de les seues obligacions mitjançant la casella establerta a l'efecte a l'Annex 2.

D'acord amb el que estableix el segon paràgraf de l'article 11.f del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, aquesta acreditació es pot substituir per la presentació d'una declaració responsable de la persona o l'entitat sol·licitant quan es tracti d'ajuts de quantia igual o inferior a 3.000 €.

n) De conformitat amb l'article 31.3 de la LGS, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties de 40.000 € en contractes d'obres, o 15.000 € en contractes de subministrament o de serveis, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís, llevat que per les especials característiques no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que els realitzin, prestin o subministrin, o llevat que la despesa s'hagi fet amb anterioritat a la subvenció. L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar en la justificació, o, si escau, en la sol·licitud de subvenció, s'ha de fer de conformitat amb criteris d'eficiència i economia, i s'ha de justificar expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

o) Pel que fa al patrimoni marítim, els sol·licitants hauran de presentar la documentació de l'embarcació, indicar el lloc on es troba amarrat o en dic sec i el lloc on es portarà a terme la intervenció, als efectes del seguiment i les inspeccions del Departament.

6.2. Les sol·licituds i tota la documentació mencionada en aquesta base s'hauran de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:

a) Els subjectes legalment previstos d'acord amb el que estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les hauran de presentar per mitjans electrònics en la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa a l'adreça https://seu.conselldeivissa.es.

b) Les persones físiques, d'acord amb el que estableix l'article 14.1 de la Llei 39/2015, poden presentar la sol·licitud presencialment al registre d'entrada del Consell Insular d'Eivissa (avinguda d'Espanya, 49, tel. 971 195906), o en qualsevol altre registre i lloc dels que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, tot i que poden escollir també comunicar-se amb l'Administració pública per mitjans electrònics.

6.3. Les persones o entitats sol·licitants que vulguin fer valer documents presentats amb anterioritat al Consell Insular d'Eivissa hauran d'indicar la data en què es varen presentar, sempre que aquesta documentació es trobi en vigor i no s'hi hagi produït cap canvi, i no hagin transcorregut més de cinc anys des que es va presentar, de conformitat amb l'article 53.1.d de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Quan aquestos documents contenguin dades de caràcter personal, la persona sol·licitant haurà d'autoritzar expressament a l'òrgan gestor de la subvenció per a la seua utilització en aquesta convocatòria (Annex 7).

6.4. Després de valorar les sol·licituds, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni donarà a conèixer una llista en què es requerirà a les persones o entitats interessades, si la sol·licitud no reuneix els requisits establerts en aquestes bases, que l'esmenin.

Aquesta llista d'esmenes, que contendrà les dades identificatives de la persona o entitat sol·licitant i el detall de les esmenes a realitzar, es publicarà al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es).

6.5. Si en el termini de deu dies hàbils la persona o entitat interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, el Consell Insular d'Eivissa considerarà que desisteix de la seua petició, després d'haver pres la resolució pertinent, d'acord amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

La consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni dictarà aquesta resolució de desistiment per delegació del Consell Executiu.

6.6. L'òrgan instructor podrà requerir, en qualsevol moment de la tramitació de l'expedient, els documents complementaris que es considerin necessaris, a l'efecte de garantir la inversió correcta dels recursos pressupostaris destinats a les ajudes.

7. Termini de presentació de les sol·licituds i publicitat de la convocatòria

7.1. S'estableix un termini de presentació de vint dies hàbils que s'inicia l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

7.2. Una vegada aprovades les bases, es publicaran al BOIB. Posteriorment es remetrà la convocatòria i el seu extracte a la Base de Dades Nacional de Subvencions, que donarà trasllat al BOIB de l'extracte de la convocatòria per a la seua publicació, tal com estableix l'article 20 de la LGS. L'eficàcia de la convocatòria queda supeditada a la publicació de l'extracte en el BOIB.

8. Selecció de les persones beneficiàries

8.1. D'acord amb l'article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb els principis de publicitat, d'objectivitat, de transparència, d'igualtat i de no-discriminació.

S'entén per concurrència competitiva el procediment mitjançant el qual la concessió de les subvencions es realitza per comparació, en un únic procediment, de les sol·licituds presentades per a cada una de les modalitats, amb les finalitats d'establir una prelació entre si d'acord amb els criteris de valoració fixats a la base desena d'aquestes ajudes i d'adjudicar, amb el límit fixat a les bases, el crèdit disponible segons la valoració obtenguda.

8.2. El càlcul de l'import de l'ajuda a concedir s'obtendrà de l'aplicació de la fórmula següent:

A = (DT/PT) x PI

On:

  • A = Import de l'ajuda a concedir dins de la modalitat corresponent.
  • DT = Dotació econòmica de la modalitat o línia
  • PT = Suma del total de les puntuacions individuals
  • PI = Puntuació individual de cada sol·licitud

Una vegada adjudicades les ajudes a partir de la primera prelació, si hi hagués crèdit sobrant, es faria una segona prelació amb aquelles sol·licituds que amb la primera adjudicació no han arribat a cobrir el pressupost sol·licitat. Sobre aquesta segona prelació, que respectaria igualment la valoració obtenguda d'acord amb els criteris de valoració fixats a les bases específiques de cada modalitat d'ajuda, es faria una nova adjudicació i així successivament fins a exhaurir el crèdit disponible a la convocatòria (sempre amb els límits assenyalats a l'apartat 3 d'aquesta base per a les diferents modalitats).

D'aquesta manera es justifica que entitats amb la mateixa puntuació obtenguin diferent ajuda.

No podran obtenir subvenció aquelles sol·licituds que, reunint els requisits exigits a la present convocatòria, obtenguin una puntuació inferior a 10 punts de conformitat amb els criteris de valoració establerts a la clàusula desena.

9. Obligacions de les persones beneficiàries

El fet de sol·licitar aquestes ajudes significa, a més de l'acceptació plena de les bases d'aquesta convocatòria, el compliment de les condicions següents:

a) Dur a terme l'activitat subvencionada que fonamenta la concessió de la subvenció. Aquesta subvenció haurà d'anar destinada obligatòriament als conceptes que s'exposen en la memòria explicativa de les obres o intervencions a realitzar i en el pressupost, seguint sempre les condicions i les prescripcions que es facin en cada cas concret.

b) Comptar amb totes les autoritzacions i les llicències que corresponguin en cada cas.

c) Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de l'ajuda, mitjançant la instal·lació d'un cartell, com a mínim en llengua catalana, que indiqui la naturalesa de la intervenció, l'entitat promotora i el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa com a institució patrocinadora, sense perjudici que hi puguin aparèixer altres patrocinadors, en cas que n'hi hagi, o entitats que hi prestin el seu assessorament. A aquests efectes, el Departament de Cultura, Educació i Patrimoni en facilitarà el model.

d) Comunicar al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni el començament de les obres i qualsevol incidència que s'hi pugui produir.

e) No executar intervencions ni modificacions amb posterioritat que malmetin o menyscabin els valors històric, cultural, arquitectònic, arqueològic, marítim, historicoindustrial, etnològic dels béns subvencionats, fet que suposaria la revocació de l'ajuda concedida, sense perjudici del que preveu el títol XI de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears sobre les infraccions i les sancions per danys ocasionats a béns patrimonials.

f) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i amb l'Estat espanyol, amb la Seguretat Social i amb el mateix Consell Insular d'Eivissa.

g) Justificar la realització de les actuacions, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

h) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

i) I en tot cas, complir les obligacions establertes als articles 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

j) En el cas de béns patrimonials declarats BIC, les persones físiques o jurídiques beneficiàries es comprometen a respectar el règim de visites establert a l'article 34 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, que estableix en el seu apartat c “la visita pública dels béns, almenys quatre dies al mes i en dies i hores prèviament assenyalats”, tot i que “en casos justificats, el consell insular corresponent podrà dispensar totalment o parcialment del règim de visites”. Així mateix, estan obligades a permetre “l'examen i l'estudi dels béns als investigadors i altres persones autoritzades pel consell insular respectiu, per realitzar inspeccions i estudis tècnics, científics o de catalogació” (article 34.a de l'esmentada Llei 12/1998, de 21 de desembre).

k) En virtut de l'article 84.2 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, en relació amb els articles 40.4 i 5 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i 31.4 i 5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, amb la finalitat d'evitar l'especulació amb els béns que es conserven i restauren amb fons públics, la persona o entitat beneficiària haurà de destinar els béns al fi concret pel qual es va concedir la subvenció durant un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta de béns. A més, serà necessària l'autorització de l'òrgan que instrueix aquestes subvencions per a l'alienació o el gravamen del bé subvencionat dins del termini de cinc anys per als béns inscriptibles en un registre públic i de dos anys per a la resta de béns (aquest termini comença a comptar des de la data de concessió de la subvenció). L'incompliment d'aquesta obligació serà causa de reintegrament de la subvenció concedida en els termes establerts a l'article 31.4.d de la LGS. Tot això, sense perjudici del dret de tempteig i de retracte de l'article 32 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears.

10. Criteris que han de servir de base per concedir les subvencions

Els ajuts es concediran d'acord amb els següents criteris a qualificar per la comissió avaluadora:

10.1. Modalitat A: Per a la restauració i la conservació i/o el manteniment de béns immobles integrants del patrimoni històric i cultural de l'illa d'Eivissa

- Per tractar-se d'un (o part d'un) BIC amb les tipologies establertes a l'article 6 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, excepte amb la tipologia de monument: 25 punts.

- Per tractar-se d'un Bé Catalogat (BC) a l'empara de l'article 14 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre: 20 punts.

- Per tenir alguna mena de protecció administrativa patrimonial: 15 punts.

- Pel seu valor patrimonial, el qual no estigui reconegut als supòsits anteriors: 10 punts.

- Per estar dins l'entorn de protecció d'un BIC: 10 punts.

- Pel seu estat de conservació: fins a 10 punts (donant 10 punts als que millor es conserven i 1 punt als pitjor conservats).

10.2. Modalitat B “Apadrina Patrimoni”

- Per tractar-se d'un (o part d'un) BIC amb les tipologies establertes a l'article 6 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, excepte amb la tipologia de monument: 25 punts.

- Per tractar-se d'un BC a l'empara de l'article 14 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre: 20 punts.

- Per tenir alguna mena de protecció administrativa patrimonial: 15 punts.

- Pel seu valor patrimonial, el qual no estigui reconegut als supòsits anteriors: 10 punts.

- Per estar dins l'entorn de protecció d'un BIC: 10 punts.

- Per ser béns que tenguin consolidades activitats de tipus cultural (ballades, festes populars...): 15 punts.

- Pel seu estat de conservació: fins a 10 punts (donant 10 punts als que millor es conserven i 1 punt als pitjor conservats).

10.3. Modalitat C: Ajudes per a les obres d'adequació de l'entorn immediat i de creació d'infraestructures de protecció del bé o per afavorir l'accés al públic a béns d'interès cultural amb la tipologia de monument, així com la museïtzació d'aquestos béns

- Per conservar-se íntegrament el bé declarat BIC monument i en el seu estat original: 25 punts.

- Per aquells béns declarats BIC monument que no es conserven de manera íntegra, ja que per haver perdut la seua funcionalitat pròpia han patit un deteriorament, però que el mantenen com a mínim un 50 % o més: 20 punts.

- Per la ubicació propera del bé declarat BIC monument a llocs transitats, amb forta densitat d'ocupació, i per tant, amb major afluència de visites previsible: 15 punts.

- Quan la ubicació del bé declarat BIC monument dificulti la seua accessibilitat a través de xarxes de comunicació de l'illa existents: 10 punts.

10.4. Modalitat D: Ajudes per a la conservació, la protecció i la recuperació dels elements arquitectònics originals de ses Feixes del prat de Vila i del prat de ses Monges situades als termes municipals d'Eivissa i de Santa Eulària des Riu, de titularitat privada

- Per tenir una construcció original auxiliar per a les feines pròpies de la feixa i depenent del seu estat de conservació: fins a 50 punts (donant 50 punts als que millor es conserven i 10 punt als pitjor conservats).

- Per comptar amb un portal de feixa adscrit a l'espai a recuperar: 20 punts.

- Per tenir o tractar-se d'un BC a l'empara de l'article 14 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears: 30 punts.

- Pel seu valor patrimonial, el qual no estigui reconegut als supòsits anteriors: 10 punts.

10.5. Modalitat E “Patrimoni marítim”

- Reparacions encarregades a mestres d'aixa, fusters de ribera o calafatejadors que coneixen i dominen les tècniques i els materials tradicionals: 25 punts.

-Embarcació sense reformes no adients: 20 punts.

-Embarcació adquirida/recuperada per evitar el seu desballestament: 20 punts.

-Per les especials característiques i el contingut del projecte o altres circumstàncies o millores que augmentin el valor patrimonial del bé: 15 punts.

11. Instrucció i resolució

11.1. Òrgans competents per a l'ordenació, la instrucció i la resolució

El Departament de Cultura, Educació i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa és el competent per instruir el procediment d'aquesta convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'apartat tercer 6 del Decret de Presidència núm. 2020000768, de modificació del Decret de Presidència núm. 2019000471, de data 10-07-2019, d'estructura del govern del Consell Insular d'Eivissa i creació de departaments, i del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16-07-2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 153, de 5 de setembre de 2020, modificació al BOIB núm. 119, de 2-09-2021).

Dins d'aquest Departament correspon a la consellera executiva l'ordenació del procediment, en virtut de l'apartat primer, lletra i, del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol de 2019, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa (BOIB núm. 98 EXT., de 17-07-2019; modificacions al BOIB núm. 175, de 31-12-2019, al BOIB núm. 101, de 4-06-2020, i al BOIB núm. 153, de 5-09-2020).

Pel que fa a la competència per aprovar aquestes bases i la convocatòria, de conformitat amb l'establert a l'apartat tercer, lletra e, del Decret de Presidència núm. 2019000484, de data 16 de juliol, de determinació de les atribucions corresponents als diferents òrgans del Consell Insular d'Eivissa, correspon al Consell Executiu “Aprovar i resoldre les convocatòries d'ajuts o subvencions a particulars o entitats públiques i privades d'import superior a quinze mil euros (15.000 €)”.

L'article 174.5 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, preveu la competència del Ple del Consell Insular d'Eivissa per elevar els percentatges en els supòsits de compromisos de despesa de caràcter plurianuals que es refereix l'apartat 3 d'aquest precepte. Aquest òrgan va delegar aquesta competència a l'òrgan competent en funció de la despesa, en virtut de l'establert a la base 35 (despeses plurianuals) de les Bases d'execució del Pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponent a l'exercici 2023, en conseqüència correspon també al Consell Executiu l'aprovació de l'elevació dels percentatges previst a l'article 174.3 del RD 2/2204, de 5 de març.

A més, atès que l'efectiva realització de les obres i intervencions objecte d'aquesta convocatòria precisen de la prèvia obtenció d'autoritzacions i llicències d'altres administracions, i que la naturalesa dels treballs i les intervencions requereixin d'un temps d'execució més llarg, és necessari ampliar el termini de justificació a sis mesos del primer pagament anticipat, de conformitat amb l'establert a la base 23 de les Bases d'execució del Pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponents a l'exercici 2023, que després de disposar que “Quan es proposi el pagament avançat d'una subvenció caldrà complir amb allò previst a l'article 34.4 de la LGS, i justificar tant l'import com la realització del fet subvencionat dins d'un termini no superior a 3 mesos”, preveu que “En casos excepcionals i degudament justificats a l'expedient, el Consell Executiu podrà modificar aquest termini fins a un màxim de 6 mesos”. Per la qual cosa, en aquesta convocatòria, correspon així mateix al Consell Executiu la competència per ampliar el termini de justificació d'aquestes ajudes a sis mesos.

 

11.2. Instrucció

Amb fonament en l'informe de la comissió d'avaluació i de conformitat amb l'article 24.4 de la Llei 38/2003, l'òrgan instructor formularà la Proposta de resolució provisional, degudament motivada, que expressarà la relació de persones beneficiàries per a les quals es proposa la concessió de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses i/o desestimades/denegades, s'indicarà la causa d'exclusió i/o de desestimació/denegació, i s'obrirà un termini de deu dies hàbils per presentar-hi al·legacions, comptador a partir del dia següent al de la publicació de la Proposta de resolució provisional al tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell (https://seu.conselldeivissa.es).

Les persones i les entitats que es proposin com a beneficiàries d'aquestes ajudes a la Proposta de resolució provisional disposaran d'un termini de deu dies hàbils, a partir del dia següent de la seua publicació, per comunicar al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni l'acceptació de l'ajuda. Tanmateix, l'acceptació s'entendrà produïda automàticament si en el dit termini no es fa constar el contrari.

Així mateix, en el cas que la persona o l'entitat interessada vulgui renunciar a aquesta ajuda, haurà de presentar l'Annex 9 d'aquestes bases, també dins el termini de deu dies hàbils, comptadors a partir del dia següent a la publicació de la Proposta de resolució provisional.

11.3. Resolució

Examinades les al·legacions adduïdes, es formularà la resolució definitiva, que expressarà la relació de persones beneficiàries i la quantia de l'ajuda; igualment, si és el cas, en les sol·licituds excloses i/o desestimades/denegades, s'indicarà la causa d'exclusió i/o de desestimació/denegació.

La resolució definitiva es notificarà als interessats mitjançant la seua publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i a la seu electrònica del Consell Insular d'Eivissa (https://seu.conselldeivissa.es).

Aquestes ajudes es concediran i es pagaran, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.

12. Comissió avaluadora

12.1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual corresponen les funcions següents:

  • Avaluar i qualificar les sol·licituds, d'acord amb els criteris establerts a la base desena d'aquesta convocatòria.
  • Emetre una acta amb un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

12.2. La comissió avaluadora pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi a les persones i les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que es considerin convenients.

12.3. La comissió estarà autoritzada a resoldre els dubtes que es presentin i a adoptar els acords necessaris per al bon ordre del procés previst en aquestes bases.

Aquesta comissió estarà constituïda per:

President/a:

  • Titular: Catalina Sansano Costa, tècnica superior d'Activitats Socioculturals del Consell Insular d'Eivissa
  • Suplent: José V. Garibo Redolat, cap de Secció del Consell Insular d'Eivissa

Secretari/ària (amb veu i sense vot):

  • Titular: Marilina Serra Cardona, administrativa del Consell Insular d'Eivissa
  • Suplent: Maria Antònia Parra Roselló, administrativa del Consell Insular d'Eivissa

Vocals titulars:

  • Maria Dolores Tena Medina, tècnica de Cultura del Consell Insular d'Eivissa
  • Belén Garijo Falcó, tècnica de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
  • Justo Manuel González González, arquitecte tècnic del Consell Insular d'Eivissa

Vocals suplents:

  • Irene Jaumà Maragall, arquitecta del Consell Insular d'Eivissa
  • Joan Ramon Torres, tècnic de Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa
  • Joan-Albert Ribas Fuentes, tècnic de Normalització Lingüística del Consell Insular d'Eivissa

En tot el que no estigui previst expressament en aquestes bases sobre el funcionament de la comissió, seran d'aplicació les disposicions de la subsecció 1a de la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

13. Publicitat

Respecte a la publicitat de les subvencions, s'han d'observar les prescripcions contengudes als articles 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, al Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de Dades Nacional de Subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajuts públics, i els articles 5.4 i 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

En compliment de l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, es farà pública la relació de persones beneficiàries i la quantia de l'ajuda concedida, incloses les inferiors a 3.000 €.

La presentació de la sol·licitud dels ajuts d'aquesta convocatòria comportarà l'autorització de les persones sol·licitants al Departament de Cultura, Educació i Patrimoni a publicar les dades personals relatives a la seua identitat que resultin imprescindibles per tramitar aquest procediment administratiu.

14. Pagament i justificació de les ajudes

14.1. El pagament de la subvenció es farà de manera fraccionada en dos pagaments, de conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.k i 34.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions:

  • Un primer pagament avançat del 30 % de l'ajuda concedida en el moment de la concessió de la subvenció.
  • I un segon pagament del 70 % restant una vegada justificat correctament el 100 % de l'activitat subvencionada.

14.2. La justificació del primer pagament avançat (30 % de l'ajuda concedida) es farà davant el Consell Insular d'Eivissa en un termini no superior a sis mesos des de la data de l'abonament de l'ajuda, de conformitat amb el que preveu la base 23 de les Bases d'execució del Pressupost general integrat del Consell Insular d'Eivissa corresponents a l'exercici 2023, mitjançant la presentació del compte justificatiu, que contendrà:

14.2.1. Pel que fa a les persones físiques i jurídiques que no siguin administracions públiques:

a) Memòria de la intervenció realitzada.

b) Relació detallada de despeses i d'ingressos que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència i despeses de l'activitat desenvolupada (segons el model que figura a l'Annex 5 d'aquestes bases).

c) Relació de les factures i els justificants presentats amb identificació del creditor i del document, del concepte, del seu import, de la data d'emissió i de la data de pagament, segons el model que figura a l'Annex 4 d'aquestes bases.

d) Documentació justificativa de les despeses realitzades, impostos, factures oficials i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa. Per justificar la despesa es requerirà l'acreditació del pagament de les despeses subvencionades.

e) Acreditació d'haver adoptat les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de l'ajuda, mitjançant la instal·lació del cartell que preveu la base 9.c d'aquestes ajudes.

14.2.2. Pel que fa a les persones jurídiques públiques beneficiàries de les ajudes:

a) Memòria de la intervenció realitzada.

b) Relació detallada d'ingressos i despeses de l'activitat desenvolupada en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat, signada pel secretari o la secretària de l'entitat local, segons el model que figura a l'Annex 4 d'aquestes bases.

c) Certificat, signat pel secretari o per la secretària de l'entitat local beneficiària, que acrediti les despeses realitzades per l'activitat subvencionada i que aquestes es troben efectivament pagades i s'han aplicat a la seua finalitat.

e) Acreditació d'haver adoptat les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de l'ajuda, mitjançant la instal·lació del cartell que preveu la base 9.c d'aquestes ajudes.

14.3. La justificació definitiva de l'ajuda concedida es realitzarà com a data límit el 31 d'octubre de 2024, mitjançant la presentació del compte justificatiu, que constarà de:

14.3.1. Pel que fa a les persones físiques i jurídiques que no siguin administracions públiques:

a) Memòria de l'activitat realitzada que contengui fotografies de les intervencions realitzades.

b) Relació detallada de despeses i d'ingressos que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i la seua procedència i despeses de l'activitat desenvolupada, en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat, signada per la persona que presideixi l'associació, segons el model que figura a l'Annex 5 d'aquestes bases.

c) Relació de les factures i els justificants amb identificació del creditor i del document, del concepte, del seu import, de la data d'emissió i de la data de pagament, segons el model que figura a l'Annex 4 d'aquestes bases.

d) Documentació justificativa de les despeses realitzades: factures oficials i altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa. Per justificar la despesa es requerirà l'acreditació del pagament de les despeses subvencionades.

e) Acreditació d'haver adoptat les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de l'ajuda, mitjançant la instal·lació del cartell que preveu la base 9.c d'aquestes ajudes.

f) Original de les llicències i les autoritzacions que siguin necessàries, de conformitat amb la legislació vigent, per dur a terme les obres de reforma o manteniment subvencionades.

14.3.2. Pel que fa a les persones jurídiques públiques beneficiàries de les ajudes:

a) Memòria de l'activitat realitzada que contengui fotografies de les intervencions realitzades.

b) Relació detallada d'ingressos i despeses de l'activitat desenvolupada en què s'informarà, si és el cas, d'altres ajudes rebudes per a la mateixa activitat, signada pel secretari o la secretària de l'entitat local, segons el model que figura a l'Annex 5 d'aquestes bases.

c) Certificat, signat pel secretari o per la secretària de l'entitat local beneficiària, que acrediti les despeses realitzades per l'activitat subvencionada i que aquestes es troben efectivament pagades i s'han aplicat a la seua finalitat.

d) Original de les llicències i les autoritzacions que siguin necessàries, de conformitat amb la legislació vigent, per dur a terme les obres de reforma o manteniment subvencionades.

e) Acreditació d'haver adoptat les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de l'ajuda, mitjançant la instal·lació del cartell que preveu la base 9.c d'aquestes ajudes.

14.5. Si amb la documentació presentada no s'arriba a justificar el 100 % de l'activitat per a la qual es va sol·licitar l'ajuda, la quantitat d'ajuda concedida es reduirà proporcionalment a la despesa justificada, de manera que les ajudes cobriran només les despeses correctament justificades.

Tanmateix, en el cas que el cost final de l'activitat subvencionada sigui inferior al cost inicialment pressupostat i aquesta reducció no suposi un incompliment de l'objectiu pel qual es va concedir l'ajuda, ni afecti l'adequada realització de les activitats subvencionades, el Consell farà efectiu l'import màxim de la subvenció concedida, sempre que la persona o entitat beneficiària hagi efectuat despeses, com a mínim, per aquest import.

14.6. Les factures de pagament hauran de tenir data des del dia 1 de gener de 2023 i fins al dia 31 d'octubre de 2024. El comprovant de pagament podrà tenir data fins al dia 31 d'octubre de 2024, data límit per a la justificació de l'ajuda concedida.

14.7. L'acreditació del pagament dels justificants de les despeses aportades pels beneficiaris s'ha de dur a terme a través de la documentació que tot seguit s'indica, depenent dels mitjans de pagament que s'hagin utilitzat:

a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

  • Document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'import, les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona o entitat beneficiària i amb l'emissor de la factura, respectivament.

b) Pagament en metàl·lic (fins a un màxim de 1.000 € per factura):

  • Document justificatiu de la despesa (per exemple, factura) amb l'expressió “rebut en metàl·lic”, “pagat” o similar, signada pel proveïdor amb la data del pagament.

c) Pagament mitjançant xec nominatiu:

  • Document justificatiu de la despesa (per exemple, factura) amb l'expressió “rebut en xec nominatiu” o similar, signada pel proveïdor amb la data i amb indicació del nom i del DNI/NIE de la persona que signa.
  • Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec.

d) Pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit:

  • Extracte del compte del beneficiari de l'ajuda en què figuri el càrrec del pagament amb targeta.

e) Pagament mitjançant domiciliació bancària:

  • Extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en què figuri el càrrec de la domiciliació.

14.8. Una vegada que s'hagi justificat (en la forma establerta en aquesta clàusula) la realització total de l'activitat, de les seues despeses i del pagament d'aquestes, i amb l'informe tècnic favorable del Departament Cultura, Educció i Patrimoni sobre el compliment de les clàusules d'aquestes bases i sobre l'adequació de la documentació justificativa aportada per la persona o entitat beneficiària, s'emetrà informe proposta sobre el pagament de l'ajuda i es farà efectiu el pagament mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament Cultura, Educció i Patrimoni, per delegació del Consell Executiu.

14.9. El pagament de la subvenció es farà mitjançant transferència bancària al número de compte bancari indicat per la persona o entitat sol·licitant en la documentació aportada amb la sol·licitud (base 6.1.l).

15. Revocació i reintegrament de l'ajuda

15.1. L'incompliment de l'obligació de justificar la finalitat de l'ajuda econòmica rebuda en la forma i els terminis establerts suposarà, a més de la revocació, la impossibilitat de participar en pròximes convocatòries d'ajudes del Consell Insular d'Eivissa, mentre no es faci la devolució de l'import reclamat.

De conformitat amb l'article 17.3.n de la LGS, en relació amb l'article 37.2 de la mateixa llei, s'estableixen el següents criteris de graduació del possible incompliment material de l'activitat objecte d'aquesta subvenció, i sempre que les persones beneficiàries acreditin una actuació inequívoca tendent a la satisfacció dels seus compromisos:

GRAU DE COMPLIMENT MATERIAL

PERCENTATGE A DISMINUIR/REINTEGRAR

70-74 %

15 %

75-79 %

12 %

80-84 %

9 %

85-89 %

6 %

90-94 %

3 %

95-99 %

1 %

L'òrgan instructor aplicarà aquests criteris per determinar la quantitat que finalment haurà de percebre l'entitat o la persona beneficiària o, en el seu cas, l'import a reintegrar.

Les ajudes concedides es podran revocar, per delegació del Consell Executiu, mitjançant resolució de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni.

D'acord amb el que disposa l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es revocarà la subvenció quan, posteriorment a la resolució de concessió vàlida i ajustada a dret, la persona o entitat beneficiària incompleixi totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció. En tal cas, quedarà sense efecte l'acte de concessió, com a conseqüència de la revocació, i pertocarà reintegrar totalment o parcialment l'ajuda rebuda per les entitats beneficiàries i, si escau, l'exigència de l'interès de demora, en els casos previstos en l'article 44 del Decret llei 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

El procediment de reintegrament de subvencions es regeix per les disposicions generals sobre procediments administratius contingudes en el títol IV de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici de les especialitats que s'estableixen en la LGS i en el RLGS, en el qual s'ha de garantir l'audiència a les entitats interessades.

Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

16. Règim d'infraccions i sancions

El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el títol V del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en tractar-se de competències transferides per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears als consells insulars. Tot això sense perjudici de les responsabilitats penals o civils en què es pugui incórrer.

17. Control

El Consell Insular d'Eivissa podrà utilitzar en qualsevol moment del procediment qualsevol mitjà de control com inspeccions, visites, sol·licitud d'aportació de nous documents i/o aclariments, etc. per a l'aplicació correcta de l'ajuda concedida.

18. Règim de recursos

18.1. L'acord del Consell Executiu que aprovi les bases reguladores d'aquestes ajudes no exhaureix la via administrativa.

Les resolucions de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació i que s'han de considerar dictades per l'òrgan delegant (en aquest cas el Consell Executiu), no exhaureixen la via administrativa.

Contra l'acord del Consell Executiu d'aprovació de les bases reguladores de les ajudes i les resolucions sobre aquestes ajudes de la consellera executiva del Departament de Cultura, Educació i Patrimoni, dictades per delegació del Consell Executiu, es podrà interposar davant el Ple el recurs d'alçada previst als articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en el termini d'un mes des de l'endemà de la seua notificació, tot això en virtut del que disposa l'article 66.2 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars. El recurs haurà de resoldre's en el termini de tres mesos, transcorreguts els quals sense que s'hagi dictat resolució expressa s'entendrà desestimat i quedarà oberta la via contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici de qualsevol altre recurs o acció que es consideri pertinent.

18.2. Entre administracions públiques, contra l'acord del Consell Executiu i les resolucions de la consellera, dictades per delegació, no es podrà formular recurs en via administrativa; en el seu lloc, es podrà interposar, en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la present notificació, el corresponent recurs contenciós administratiu davant del Jutjat d'aquest ordre dels existents a la ciutat de Palma, tot conformement amb l'establert a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa o, si és el cas, exercitar la via establerta a l'article 44 d'aquesta Llei davant d'aquest Consell Insular.

19. Règim jurídic

Aquesta convocatòria es regeix per les presents bases, per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, que aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, d'aplicació a aquestes ajudes en virtut de la seua disposició addicional segona, en tractar-se d'una competència transferida per la Comunitat Autònoma de les Illes Balears als consells insulars.

A més, com a normativa específica per raó de la matèria, hi són d'aplicació la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears, i la Llei 16/1985, de 25 de juny, del patrimoni històric espanyol.

Respecte de la protecció i el tractament de dades de caràcter personal per a la realització de les activitats objecte d'aquesta convocatòria, s'han d'observar les prescripcions contingudes a la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals, al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades –DOUE 4-05-2016), i a la resta de legislació vigent en matèria de protecció de dades personals, que hi sigui d'aplicació.

 

Eivissa, 23 de març de 2023

El cap de secció del Departament d'Educació, Cultura i Patrimoni del Consell Insular d'Eivissa José V. Garibo Redolat

Documents adjunts