Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 166156
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Soterrament parcial línia aèria Son Orlandis-Son Reus, canvi traçat aeri, TM de Marratxí (116A/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 16 de febrer de 2023,

DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL

El projecte objecte del present informe està inclòs en el punt 8 del grup 3 de l'annex 1 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: Línies de transmissió d'energia elèctrica de tensió igual o superior a 66 kV a partir de 500 m de longitud.

En el cas del present projecte, es tracta d'una modificació d'una línia existent de 220 kV, amb una longitud superior a 500 m.

L'exp. d'autorització d'activitats per a la declaració d'interès general es va exposar al públic l'1 de març de 2022 (BOIB núm. 31). També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al diari «Ultima Hora». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al Decret legislatiu 1/2020.

Per la qual cosa, després d'haver estat sotmesa a avaluació d'impacte ambiental ordinària, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, és procedent formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013.

1.Antecedents

En data 09/12/2021 l'òrgan substantiu va realitzar consulta a la CMAIB sobre les administracions públiques que es consideraven havien de ser consultades dins el tràmit d'AIA ordinària (RE SAA 1.073).

En data 17/02/2022 la CMAIB remet a l'òrgan substantiu informe tècnic, de data 2 de febrer de 2022, en el qual es conclou que dins del tràmit d'avaluació ambiental del projecte, com a mínim, havien de ser consultades les administracions públiques i entitats següents:

- DG d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat.

- Direcció Insular d'Infraestructures, del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell de Mallorca.

- Servei de Patrimoni Històric, de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

- Ajuntament de Marratxí.

- Associació de veïnats de Son Ramonell.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Terraferida.

2.Informació del projecte

El projecte pretén la modificació de la línia elèctrica d'alta tensió (LAT) a 220 kV simple circuit “Son Orlandis – Son Reus”, a causa del projecte d'urbanització de la UE 6.03. Es projecta el soterrament parcial entre els suports T-14 i T-18, al TM de Marratxí, el que implica la reubicació dels actuals suports T-15 i T-17 (es projectaran dos nous suports, T-15 PAS i T-17 PAS), de tal manera que el nou tram de la línia tendrà una longitud de 843 m i es desmuntaran 976 m de la línia existent. La longitud de línia afectada és d'aproximadament 1.176 m, corresponent a 368 m de tram aeri i 808 m de tram subterrani.

Les actuacions previstes són les següents:

1. Tram aeri:

○ Desmuntatge dels suports existents T-15, T-16 i T-17. El desmuntatge inclou suports, conductors, ferratges, cadenes i resta d'accessoris.

○ Muntatge dels nous suports de transició aèria-subterrània (T-15 PAS i T-17 PAS), la ubicació del nou suport T-15 PAS serà sota l'obertura actual T-14 i T-15, mentre que la del T-17 PAS serà fora de la traça actual.

○ Regulat dels conductors i OPGW del tram aeri entre el suport existent T-14 i el nou suport de transició aèria-subterrània T-15 PAS.

○ Regulat dels conductors i OPGW del tram aeri entre el suport existent T-18 i el nou suport de transició aèria-subterrània T-17 PAS.

2. Tram subterrani:

○ Tram subterrani de simple circuit entre el nou suport de transició aèria- subterrània T-15 PAS i el nou suport de transició aèria-subterrània T-17 PAS. En tot el traçat la línia discorrerà per canalització formigonada, sota tubs de PE d'1 circuit.

○ Es realitzarà l'obertura d'uns 808 m aproximadament de rasa nova simple circuit.

Finalitzades les obres, es preveu recuperar els sòls degradats per les labors de construcció i instal·lacions annexes, així com les zones ocupades pels antics suports T-15, T-16 i T-17, incloent-hi la retirada de tot material i residu generat, i la restauració ambiental, aprofitant la terra vegetal prèviament apilada durant els treballs inicials de preparació del terreny.

3.Elements ambientals significatius de l'entorn del projecte

L'àmbit d'actuació es localitza majoritàriament dins sòl urbà, a un paisatge antropitzat, on l'ús predominant és residencial, dotacional i industrial, amb parcel·les ocupades per vegetació corresponents a les etapes de degradació i cultius arboris (principalment al nord). A l'extrem sud-est de l'àmbit trobam sòl urbanitzable, i al nord-oest terreny qualificat com a sòl rústic.

Destaca la presència d'una gran superfície comercial (Centre Comercial Alcampo Marratxí) i de vials pavimentats pertanyents a la xarxa viària urbana, principalment les vies de comunicació terrestre Ma-30 i Ma-13 (la nova obertura entre el suport T-17 PAS i el suport T-18 ha de salvar aquesta infraestructura). També discorre al sud de l'àmbit la via de ferrocarril de la Línia M2 del Metre de Palma.

La modificació descrita no afecta cap espai de rellevància ambiental, ni cap dels espais definits a la Llei 1/1991, de 30 de gener, d'espais naturals i de règim urbanístic de les àrees d'especial protecció de les Illes Balears, ni a cap hàbitat d'interès comunitari (HIC). El projecte se situa fora d'àrees de prevenció de riscos (APR) d'inundació, d'erosió, d'esllavissament o d'incendis. Segons el IV Pla Forestal de les Illes Balears, 2015-2024, es correspon amb una zona sense risc d'incendi forestal.

Al sud de la zona d'estudi se situa el Torrent de Coanegra, pròxim als suports T-14 i T-15 PAS. Encara que no afecten directament la zona de llit, el suport T-15 PAS es troba dins de la zona de policia, a uns 47 metres del llit. El suport 14 es troba a uns 8 metres del llit, i està inclòs dins de la zona de domini públic del torrent. No obstant això, no estan contemplades accions que puguin afectar el suport T-14, més enllà de l'estesa del cablejat. El tram a modificar de la línia elèctrica s'ubica sobre la massa d'aigua subterrània 1814M3 «Pont d'Inca», aqüífer poc profund en mal estat qualitatiu i bon estat quantitatiu, i moderada vulnerabilitat a la contaminació.

Segons l'EIA, el grau d'antropització de la zona d'estudi provoca que la fauna associada es caracteritzi per la dominància d'espècies cosmopolites, ben adaptades a la presència i activitat humana. D'acord amb informe del Servei de Protecció d'Espècies, hi ha constància de la presència de dragó (Tarentola mauritanica), espècie inclosa en el Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (RD 139/2011). D'altra banda, no hi ha constància de la presència de nius de rapinyaires a distàncies inferiors a 1.000 m dels terrenys afectats pel projecte. El projecte es localitza fora d'àrees de protecció de col·lisió i electrocució d'avifauna.

Dins l'àmbit d'actuació no hi figura cap element catalogat d'interès cultural. No obstant això, entre la documentació aportada pel promotor figura proposta d'intervenció arqueològica, remesa al Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca.

4.Resum del procés d'avaluació

4.1. Tramitació

Fase d'informació pública i de consultes

En el BOIB núm 31, d'1 de març de 2022, es va sotmetre a informació pública l'exp. d'autorització d'activitats per a la declaració d'interès general. També es va publicar a la seu electrònica del Consell de Mallorca i al diari «Ultima Hora». La tramitació a seguir és l'establerta a la Llei 21/2013 i el Decret legislatiu 1/2020.

b) Consultes

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 31 de maig de 2022, han estat consultades les administracions següents:

- DG d'Energia i Canvi Climàtic, de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica:

Vist el vostre escrit de data 2 de març de 2022, sobre l'assumpte de referència us inform que aquesta Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic no veu inconvenient en informar favorablement sobre el projecte d'execució de soterrament parcial de la línia aèria de transport d'energia elèctrica a 220 kV simple circuit sempre que es doni compliment a les disposicions de la nostra competència indicades a continuació:

- Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09.

- Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves Instruccions Tècniques Complementàries ITC-RAT 01 a 23.

- Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió i les seves instruccions tècniques complementàries.

- Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

- Decret 36/2003, d'11 d'abril, pel qual es modifica el Decret 99/1997, d'11 de juliol, pel qual es regula el procediment administratiu aplicable en la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Resolució del Director General d'Indústria, del 16 de juliol de 2004, per la qual s'aproven a l'empresa «Endesa Distribución Eléctrica S.L.U.» les condicions tècniques per a instal·lacions d'enllaç en el subministrament d'energia elèctrica en baixa tensió (CIES) publicada en el BOIB núm. 121 de data 31 d'agost de 2004.

- Resolució de 27 de juliol de 2004 de la Direcció General d'Indústria per la qual s'aproven, a l'empresa «Endesa Distribución Eléctrica SLU», les Condicions Tècniques per a Xarxes Subterrànies d'Alta tensió de 3a categoria (mitja tensió), publicada en el BOIB núm. 109 de data 7 d'agost de 2004.

- Resolució de 5 de desembre de 2018, de la Direcció General d'Indústria i de la petita i mitjana empresa, per la qual s'aproven especificacions particulars i projectes tipus d'Endesa Distribución Eléctrica, SLU.

Aquest informe no substitueix a la preceptiva autorització administrativa del projecte elèctric en qüestió que haurà de ser sol·licitada a aquesta Direcció General.

- Servei de Gestió del DPH, de la DG de Recursos Hídrics.

- Servei de Protecció d'Espècies, de la DG d'Espais Naturals i Biodiversitat:

S'informa que:

Segons criteri d'aquest servei, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona, sempre que es portin a terme les accions preventives i correctores previstes, així com el Programa de Vigilància Ambiental.

Es conclou que:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre el soterrament parcial de la línia aèria Son Orlandis-Son Reus pel canvi de traçat aeri entre els suports T14 i T18.

- Direcció Insular d'Infraestructures, del Consell de Mallorca:

Inform favorablement autoritzar les obres de soterrament parcial de línia aèria de transport d'energia elèctrica a 220 kV simple circuit, a les carreteres Ma-13 PK 4+600; Ma-30 PK 7+300, en el terme municipal de Palma, sempre que s'ajustin a les condicions següents:

1. Per a l'elaboració d'aquest document s'ha considerat la classificació urbanística referida a l'assumpte d'acord amb la informació que consta al Mapa Urbanístic de les Illes Balears (MUIB) del Govern de les Illes Balears (http://muib.caib.es/mapurbibfront/visor_index.jsp#). Abans de l'atorgament de la corresponent llicència d'obres, l'Ajuntament haurà de comprovar que l'esmentada classificació urbanística és coincident amb el Planejament Urbanístic vigent.

2. L'autorització s'entendrà llevat del dret de propietat i sense perjudici de tercers. En cap cas adquirirà el peticionari dret de propietat ni de possessió sobre els terrenys del Consell de Mallorca que s'ocupin amb l'obra. Aquesta autorització no suposarà l'assumpció per part d'aquesta Administració pública de cap mena de responsabilitat respecte del titular o de tercers.

3. La present autorització té un termini de validesa d'UN (1) any a partir del dia següent al de la data de recepció del present escrit, quedant sense efecte a la finalització d'aquest.

4. Les obres es duran a terme sota vigilància del personal encarregat de la carretera, el qual, en qualsevol moment, podrà exigir la presentació de l'autorització. Per poder complir aquest requisit, l'autorització haurà d'estar a l'obra durant tota la seva durada.

5. (...)

6. (...)

7. El titular de la present autorització està obligat a mantenir en bon estat d'ús i neteja les instal·lacions autoritzades. El personal al servei d'aquest Departament podrà inspeccionar les mateixes per comprovar el seu correcte manteniment.

8. No es permetrà l'acumulació de materials ni d'escombraries sobre la calçada, vorals, cunetes i voravies, ni dificultar el trànsit amb l'execució de les obres.

9. El pla de treball haurà d'incloure les fases d'execució necessàries per a l'ús del trànsit rodat, no autoritzant-se en cap cas la seva interrupció.

10. Si amb motiu de les obres el trànsit s'ha de veure afectat, abans del començament de les obres s'haurà de recaptar la conformitat de l'organisme gestor del trànsit (prèvia sol·licitud de registre a l'adreça electrònica cau.traza@dgt.es de la plataforma Traza-Obras de la DGT) a l'enllaç https://sede.dgt.gob.es/es/movilidad/comunicacion-obras-en-vias-publicas/#

11. La carretera Ma-30 té zona de reserva amb clau d'actuació 1.AVU4C.01 Ma-30. Prolongació Ma-30: Tram III: Ma-13/Ma-11 per millorar el trànsit a la Ma-20 i els trams radials compresos entre la Ma-20 i la Ma-30 de la Ma-13, Ma-11 i Ma-110 segons la fitxa programa de construcció del Pla Director Sectorial de Carreteres (illa de Mallorca) Fase 1 de Novembre de 2009 i, segons l'article 30.1 de la Llei 5/90 de Carreteres de la CAIB, es prohibeix l'execució de qualsevol tipus d'obra o instal·lacions que no siguin de mera conservació de les existents i també qualsevol altra classe d'activitats que puguin elevar el valor del sòl, excepte les de cultius agrícoles. Adjuntem annexa a aquest informe la franja de reserva amb estudi informatiu aprovat.

12. D'acord amb l'article 31.2 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, serà preceptiu l'informe de l'organisme titular de la carretera per a la posada en marxa de qualsevol activitat nova o modificació de l'existent, que sorgeixi entorn de la carretera i que la pugui afectar directament o indirectament a les zones limitades per unes línies longitudinals paral·leles a les arestes exteriors de l'explanació i a una distància de cent (100) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils. Per tant, a sòl urbà, aquest informe contempla aquesta franja i que afecta únicament al recolzament nº 18 que es manté.

13. D'acord amb l'article 32.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, en les travesseres els plans urbanístics establiran les zones de domini públic, reserva i protecció que coincidiran en una sola. Per tant, a sòl urbà, tenim les següents situacions:

13.1 Respecte a la carretera Ma-13. Com existeix zona de reserva, totes les instal·lacions hauran de situar-se més enllà de l'esmentada zona, tal com es reflecteix al projecte presentat. En particular, el recolzament nº 17 PAS de pas aeri-soterrat i el tram soterrat pel carrer Inspector Ferran Leal i carrer Mestre Andreu Ferrer es situen fora de la zona de reserva.

13.2 Respecte a la carretera Ma-30. No és preceptiu informar sobre el recolzament nº 15 PAS aeri-soterrat i el tram soterrani projectat per estar en sòl urbà i més enllà de 120 metres des de l'aresta exterior de l'explanació.

14. D'acord amb l'article 33.3.e de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, en les travesseres, les conduccions han d'anar sota les voreres o les zones destinades a tal destinació, sempre que sigui possible. Per tant, el traçat soterrat es projecta fora de la zona de reserva i sempre que sigui possible sota les voreres dels carrers inspector Ferran Leal i Mestre Andreu Ferrer.

15. D'acord amb l'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, es defineix com a zona de protecció de la carretera la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distància d'aquestes de vint-i-cinc (25) metres en carreteres de quatre (4) o més carrils. A la zona de protecció no es podran realitzar obres ni es permetran més usos que els compatibles amb la seguretat viària. Per tant, a sòl no urbà, el recolzament nº 18 a mantenir se situa més enllà de setanta (70) metres de l'aresta exterior de l'explanació, fora de la zona de protecció i fora de la zona de reserva de la carretera Ma-13.

16. D'acord amb l'article 33.3.f de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB, les esteses aèries de qualsevol tipus hauran d'estar a una distància mínima d'una vegada i mitja l'alçària dels seus elements de sustentació a la vora exterior de la calçada i fora de la zona de domini públic. Les cruïlles hauran de deixar un gàlib de sis (6) metres; els elements de suport de les línies d'alta tensió no podran autoritzar-se dins la zona de protecció. Per tant, el recolzament nº 17 PAS d'alçària 26,60 metres situat segons projecte a 60 metres des de la vora exterior de la calçada de la carretera Ma-30, són més enllà de la condició d'una vegada i mitja l'alçària dels seus elements. A més, segons el plànol «Perfil u planta. Tramo aéreo» del «Proyecto de circuito Son Orlandis – Son Reus entre apoyos T-14 y T-18» de juny de 2020, el pas aeri del cablejat entre els recolzaments 18 i 17 PAS compleix aquest gàlib. També s'haurà de tindre en compte que els elements prefabricats desmuntables que conformen el pòrtic de protecció durant les tasques de desmuntatge de línies hauran de complir aquesta distància respecte a la vora exterior de la calçada per evitar la seva caiguda als carrils de la carretera Ma-13.

17. S'atendrà l'establert a la norma 8.3 IC Senyalització d'obres i al Manual d'exemples d'obres fixes del Ministeri de Foment per a la senyalització i abalisament de les obres. Aquesta serà tant diürna com nocturna i haurà de garantir la seguretat de la circulació.

18. En cas que amb obres de manteniment o implantació de senyals o d'altres s'afectés la xarxa, no es podrà exigir a aquest Departament cap tipus d'indemnització i serà a càrrec del titular de la canalització la seva reposició.

19. (...).

20. (...).

21. Les obres es faran sense minvar l'amplària de la calçada.

22. Les obres no modificaran el drenatge de la carretera.

23. Prèviament a l'inici de les obres, hauran de contactar amb el personal de la nostra Secció de Topografia per al seu replanteig (686 451 620) i amb la nostra Secció d'Explotació (M6: 619 370 113).

- Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Consell de Mallorca.

- Servei de Patrimoni Històric, de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca.

- Ajuntament de Marratxí:

S'informa que:

A la vista de la documentació presentada, el tècnic que subscriu informa en sentit favorable la documentació adjunta amb la sol·licitud, amb el compliment de les condicions del referit informe tècnic de 23 de juny de 2021, que es transcriuen a continuació:

- Abans de la concessió de la llicència municipal s'haurà d'obtenir la corresponent Declaració d'Interès General del projecte.

- Compliment de les condicions de l'informe municipal de 05/01/2021, que en resum són:

1.El projecte haurà de tenir el vistiplau dels Organismes afectats, en especial de la Direcció Insular de Carreteres del Consell de Mallorca i d'AESA.

2.El projecte haurà de coordinar-se amb el projecte d'urbanització de la Unitat d'Execució UE 6.03, de forma que garanteixi la viabilitat dels serveis projectats i pendents d'execució de la urbanització.

- Compliment de la Resolució de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, de data 21 de gener de 2021.

- Abans de la concessió de la llicència municipal s'haurà de presentar la següent documentació:

+Contracte amb Mac Insular per al tractament dels residus de construcció.

+Dipòsit o aval davant el Consell de Mallorca, per a la correcta gestió dels residus de construcció de les obres i justificant de pagament de la taxa corresponent.

+Direcció de les obres.

+Nomenament d'empresa constructora i alta fiscal d'aquesta.

- Compliment de les condicions i normativa de seguretat i salut a les obres de construcció.

- L'horari dels treballs a la via pública estarà comprès entre les 8:00 h i les 20:00 h de dilluns a divendres i els dissabtes de 8:00 h a 13:00 h, no permetent-se els mateixos fora d'aquest horari ni els diumenges ni festius, tret de circumstàncies excepcionals.

- Es tramitarà davant la Policia Local el permís corresponent d'ocupació temporal de la via pública.

- Una setmana abans d'iniciar les obres es presentarà un pla de treball per al coneixement d'aquest Ajuntament. Aquest pla de treball serà comunicat de forma clara, expressa i amb la mateixa antelació a la Policia Local de Marratxí (tel 971 60 44 08).

- Finalitzades les obres, s'haurà de presentar un Certificat de Final d'Obra, signat pel director de les obres, certificant la correcció de l'obra civil realitzada i el compliment de les condicions d'aquesta llicència.

- El termini d'execució s'estableix en 24 mesos.

- El termini d'inici de les obres és de 6 mesos des de la data de concessió de la llicència.

- El pressupost d'execució material del projecte és de 3.655.428,66 €.

- Associació de veïnats de Son Ramonell.

- GOB.

- Amics de la Terra.

- Terraferida.

c) Al·legacions

Segons certificat de l'òrgan substantiu, de data 31 de maig de 2022, durant el tràmit d'informació pública no s'han rebut al·legacions.

d) No s'han realitzat consultes transfrontereres per no considerar-se necessari.

5. Anàlisi tècnica de l'expedient

5.1. Alternatives

A l'EIA es plantegen dues alternatives:

L'alternativa 0, suposa la no realització del projecte. Considerant la situació futura d'implantació del projecte de construcció d'Urbanització de la UE 6.03 i a l'empara del que s'estableix en l'article 153 del Reial decret 1955/2000, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica, no permetrà garantir el subministrament elèctric de la població de la zona d'actuació.

L'alternativa 1 (seleccionada), consisteix a modificar la línia elèctrica existent per a procedir al soterrament d'una longitud aproximada de 808 m, majoritàriament a zona ja asfaltada, i a l'execució de dos trams en aeri de 368 m, resultant una longitud total de 1.176 m.

Aquesta alternativa implica modificar lleugerament el traçat de la línia, sent necessari dur a terme actuacions únicament sobre cinc suports. En concret, se suprimeixen els suports T-15, T-16 i T-17, s'instal·len els nous suports T-15 PAS i T-17 PAS, i es realitza el soterrament del tram de línia comprès entre els nous suports T-15 PAS i T-17 PAS. Els treballs per a retirar el cablejat antic i tendir el nou queden, per tant, circumscrits al tram existent entre els suports T-14 i T-18 (aquests suports no sofreixen cap modificació).

Segons l'EIA, es justifica la selecció de l'alternativa 1, des d'un punt de vista ambiental, perquè implica el soterrament de 808 m de traçat, el que suposa una notable millora ambiental en relació amb la situació actual, especial pel que fa als impactes sobre el paisatge i la fauna.

5.2. Principals impactes de l'alternativa escollida i la seva correcció

S'identifiquen i valoren els impactes ambientals més rellevants durant les fases d'obres i de funcionament, considerant-se, en tot cas, com a compatibles.

a) Sòl i subsol

D'acord amb l'EIA, durant la fase de construcció, respecte del tram de línia a soterrar, únicament una longitud de 12 m discorr per sòl no pavimentat, mentre que la resta del traçat discorre sobre una zona ja asfaltada, mancada per tant de valor edàfic (terreny antropitzat). Les úniques alteracions que es poden produir són els canvis de relleu que es poden generar a conseqüència de les tasques de preparació del terreny i els moviments de terres i excavacions, associats fonamentalment a l'excavació i rebliment de la rasa del tram soterrat, així com les excavacions de fonamentacions dels nous suports de transició aèria - subterrani T-15 PAS i T-17 PAS. En tot cas, no serà necessària l'obertura de nous accessos per a executar les obres, ja que la línia elèctrica se situa pròxima a vies de comunicació existents i s'hi accedeix a través de les vies urbanes.

Quant a la compactació del terreny, es preveu senyalitzar l'àrea d'actuació per a evitar que els materials o maquinària envaeixin zones perifèriques a la d'execució del projecte. D'altra banda, pel que fa a l'afecció al sòl i subsol per abocaments accidentals de substàncies contaminants, es preveu la retirada immediata del sòl afectat i la seva gestió, segons la normativa vigent. En tot cas, el manteniment de la maquinària i els canvis d'olis es realitzaran fora de l'àmbit d'actuació, en la mesura del possible.

b) Emissions

Durant la fase d'execució, es preveu l'emissió de partícules de pols, gasos contaminants a l'atmosfera i renous, a conseqüència del moviment de terres necessari i del trànsit de maquinària. Es preveu que aquests impactes siguin poc rellevants amb un funcionament correcte de la maquinària i una supervisió del seu estat, així com amb la introducció d'altres mesures com el reg de camins i de la zona d'obres o la no execució dels treballs durant l'horari nocturn, diumenges o festius.

Durant la fase de funcionament, cal tenir en compte que el soterrament d'un tram de la línia afectada suposa una mitigació dels nivells acústics generats, que seran menors que els emesos per la línia actual. Per a les labors de manteniment es considera que, en tractar-se d'activitats molt puntuals, l'increment acústic no és significatiu.

c) Hidrologia

Durant la fase de construcció, no es preveu cap afecció pel que fa a la possible alteració al torrent de Coanegra, situat a 50 m al sud-est del suport T-15 PAS, curs d'aigua més pròxim a l'àmbit d'actuació. No obstant això, la zona d'actuació compresa entre el suport T-14 i el suport T-15 se situa dins de la seva zona de policia, per la qual cosa s'haurà de sol·licitar autorització a la DG de Recursos Hídrics. En tot cas, com a mesura preventiva, no es permetrà la realització d'aplecs de materials en aquesta zona.

d) Flora

Els impactes més significatius sobre la flora es donaran a la fase d'execució, a causa de la destrucció i degradació de la vegetació de la zona d'estudi, a causa de les actuacions relacionades amb la preparació del terreny, excavacions (rasa, fonamentacions de suports, etc.), instal·lació de nous suports i estesa del cablejat. D'altra banda, l'afecció a la vegetació adjacent pel projecte serà limitada atès que moltes de les zones d'actuació fora d'aquest àmbit d'influència es caracteritzen per l'absència de vegetació. En tot cas, la major part de les actuacions que impliquen remoció del terreny es realitzen sobre superfícies pavimentades.

Pel que fa a les accions d'estesa de cablejat, no s'identifiquen en la zona d'execució exemplars arboris o vegetació llenyosa d'interès que pugui resultar afectada. En tot cas, l'EIA identifica cinc exemplars arboris (quatre garrovers i un ametller) situats entorn dels suports T-15 (3), T-15 PAS (1) i T-16 (1) que, donada la seva proximitat als suports a executar o a desmantellar, podrien resultar danyats durant l'execució del projecte. Així mateix, en modificar-se lleugerament la ubicació de dos suports, el T-15 i T-17, serà necessari redefinir una nova zona de seguretat en les noves obertures (T-14 a T-15 PAS i T-17 PAS a T-18). En aquesta zona es verificarà la necessitat de procedir a la poda o fitació dels arbres que, donada la seva altura i volum de copa no compleixin amb les distàncies mínimes de seguretat establertes en el Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09, concretament en la Instrucció Tècnica Complementària ITC-LAE 07 “Línies aèries amb conductors nus”.

D'altra banda, durant la fase de funcionament, la destrucció i degradació de la vegetació serà mínima.

e) Fauna

Els impactes del projecte sobre la fauna estaran relacionats amb l'alteració i/o eliminació de la qualitat dels hàbitats, alteració del comportament, afecció directa a microfauna, i col·lisió i electrocució d'avifauna. En tot cas, cal tenir en compte la petita magnitud de les obres a realitzar i el seu caràcter temporal.

Durant la fase de funcionament, es preveu un impacte sobre l'avifauna del territori a causa de la possibilitat de col·lisió i electrocució amb la línia elèctrica. No obstant això, atès que el present projecte té com a objectiu principal el soterrament parcial d'una línia elèctrica, eliminarà completament aquest risc en el tram subterrani. En tot cas, es preveu tenir en compte el que s'estableix al Reial decret 1432/2008, de 29 d'agost, pel qual s'estableixen mesures per a la protecció de l'avifauna contra la col·lisió i l'electrocució en línies elèctriques d'alta tensió, pel que fa al tram aeri que es mantindrà després de les obres.

f) Àrees de prevenció d'incendis

El projecte es desenvolupa a una zona sense risc d'incendi forestal. En tot cas, es prendran les mesures necessàries no sols per a no afectar les actuacions de prevenció, detecció i extinció d'incendis, sinó també per a prevenir la seva declaració durant els treballs de construcció.

g) Residus

Durant la fase d'obres, s'estima la generació de residus de diferent naturalesa, principalment excedents d'excavació (1360,07 m3). En tot cas, es preveu la seva separació i entrega a gestor autoritzat.

h) Energia

El projecte no suposa el consum ni la generació d'energia elèctrica, per la qual cosa no hi haurà cap canvi sobre la demanda energètica ni afectarà les puntes de demanda, en tractar-se precisament d'una infraestructura de distribució d'electricitat.

i) Paisatge

El paisatge de l'àmbit d'estudi podria definir-se com essencialment urbà i periurbà, amb forta presència d'urbanització, agrupada o dispersa, que exerceix una forta pressió sobre el paisatge per les nombroses edificacions presents pel territori. Cal tenir en compte, en tot cas, que, actualment, la zona afectada per les actuacions previstes ja suporta l'impacte visual i paisatgístic de la línia elèctrica existent. D'altra banda, el soterrament d'un tram de la línia elèctrica existent i la disminució en el nombre de suports millora la qualitat del paisatge i la intrusió visual en ser menys visible per als observadors situats en l'entorn. En conseqüència, l'impacte paisatgístic serà positiu, atès que l'afecció sobre el paisatge serà menor que en situació preoperacional.

D'altra banda, en finalitzar les obres, es realitzarà una neteja de tota la zona d'actuació i es restaurarà la configuració original del relleu de manera que es permeti el seu ús per a accés a la zona en actuacions de manteniment i per a aconseguir una màxima integració paisatgística. Aquestes zones inclouran les àrees en les quals es localitzaven els antics suports T-15, T-16 i T-17.

j) Patrimoni històric

Malgrat que no es preveu l'afecció a béns d'interès cultural, en cas que durant l'execució dels treballs apareguin restes històriques, arqueològics o paleontològics, es preveu la paralització de les obres a la zona afectada i la seva comunicació a l'autoritat competent.

5.3 Seguiment ambiental

Es preveu un Pla de Vigilància Ambiental (PVA) per al seguiment de les mesures proposades per a minimitzar els impactes a les fases de construcció i funcionament del projecte. Es desconeix si el PVA té una partida específica dins el pressupost del projecte.

6. Conclusions

Per tot l'anterior, es formula la declaració d'impacte ambiental favorable a la realització del projecte d'execució de “Soterrament parcial de la línia aèria Son Orlandis-Son Reus pel canvi de traçat aeri entre els suports T-14 i T-18 (TM de Marratxí)”, signat pel Sr. Ramón Fernández, enginyer industrial, amb data 17 de juliol de 2020, i visat pel «Colegio de Ingenieros del ICAI», amb núm. 0322/20 i data 17 de juliol de 2020, atès que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius sobre el medi ambient, sempre que es compleixin totes les mesures preventives i correctores previstes per l'EIA i al PVA, redactat pel Sr. Manuel Vázquez, biòleg, per la Sra. Laura Lope, la Sra. Clara del Amo i la Sra. Marina Caballero, ambientòlogues, i per la Sra. Aída Díez, biòloga, i els condicionants següents:

1. D'acord amb l'Ajuntament de Marratxí, el projecte haurà de coordinar-se amb el projecte d'urbanització de la Unitat d'Execució UE 6.03, de forma que garanteixi la viabilitat dels serveis projectats i pendents d'execució de la urbanització.

2. Atès que el projecte es desenvolupa sobre una massa subterrània amb moderada vulnerabilitat a la contaminació, s'atendrà al que disposa l'article 2, apartat c), del Decret llei 1/2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.»

3. Durant la fase de construcció, els regs periòdics per a minimitzar la generació de pols s'hauran de fer amb aigua regenerada, a més de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

http://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/d/guia_pel_control_de_les_emissions_de_pols_de_la_construccio_i_demolicio-30632/

4. En la mesura del possible, els exemplars arboris que puguin resultar afectats per les obres del projecte hauran de ser trasplantats a altres espais amb característiques adients.

5. Al final de la vida útil dels elements del projecte, s'haurà de procedir a la retirada de tots els residus generats i la seva entrega a gestor autoritzat, així com a la restauració ambiental dels terrenys afectats, si escau.

6. El Pla de Vigilància Ambiental (PVA) de seguiment de les mesures per a minimitzar els impactes ambientals del projecte haurà de tenir una partida específica dins el pressupost del projecte.

Així mateix, es recorda que:

- Abans de l'execució de les obres, s'hauran de sol·licitar les autoritzacions pertinents a AESA, a la Direcció Insular d'Infraestructures i a la DG d'Energia i Canvi Climàtic.

- Prèviament a la concessió de la llicència municipal, s'haurà d'obtenir la corresponent Declaració d'Interès General del projecte.

- S'haurà de disposar d'aprovació del Servei de Patrimoni Històric del Consell de Mallorca a la sol·licitud d'autorització d'intervenció arqueològica, presentada pel promotor.

- S'haurà de donar compliment a la normativa següent, relativa a línies elèctriques:

+Reial decret 223/2008, de 15 de febrer, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en línies elèctriques d'alta tensió i les seves instruccions tècniques complementàries ITC-LAT 01 a 09.

+Reial decret 337/2014, de 9 de maig, pel qual s'aproven el Reglament sobre condicions tècniques i garanties de seguretat en instal·lacions elèctriques d'alta tensió i les seves Instruccions Tècniques Complementàries ITC-RAT 01 a 23.

+Reial decret 842/2002, de 2 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament electrotècnic per a baixa tensió i les seves instruccions tècniques complementàries.

+Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears.

+Decret 36/2003, d'11 d'abril, pel qual es modifica el Decret 99/1997, d'11 de juliol, pel qual es regula el procediment administratiu aplicable en la tramitació de les instal·lacions elèctriques de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

+Resolució del Director General d'Indústria, del 16 de juliol de 2004, per la qual s'aproven a l'empresa «Endesa Distribución Eléctrica S.L.U.» les condicions tècniques per a instal·lacions d'enllaç en el subministrament d'energia elèctrica en baixa tensió (CIES) publicada en el BOIB núm. 121 de data 31 d'agost de 2004.

+Resolució de 27 de juliol de 2004 de la Direcció General d'Indústria per la qual s'aproven, a l'empresa «Endesa Distribución Eléctrica SLU», les Condicions Tècniques per a Xarxes Subterrànies d'Alta tensió de 3a categoria (mitja tensió), publicada en el BOIB núm. 109 de data 7 d'agost de 2004.

+Resolució de 5 de desembre de 2018, de la Direcció General d'Indústria i de la petita i mitjana empresa, per la qual s'aproven especificacions particulars i projectes tipus d'Endesa Distribución Eléctrica, SLU.

Aquesta DIA s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'obtenció de l'autorització.

 

(Signat electrònicament: 6 de març de 2023)

La secretària general Catalina Inès Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 26, de 28/02/2023)