Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 150306
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoca, per a l’any 2023, el procediment de selecció d’entitats col·laboradores relatives a determinades intervencions en forma de pagaments directes i de desenvolupament rural a l’empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Amb la reforma de la política agrària comuna (PAC) 2023-2027, s'implanta un nou enfocament en el qual els estats membres han d'establir els detalls de les intervencions o mesures de la nova PAC, a través d'un pla estratègic, partint d'una subsidiarietat més gran. El pla esmentat ha d'agrupar les intervencions en forma de pagaments directes, les intervencions en determinats sectors, així com les intervencions per al desenvolupament rural, i serà finançat amb càrrec als fons europeus agrícoles, FEAGA i FEADER. L'objectiu és provar de garantir que s'assoleixin les metes previstes perquè se satisfacin les necessitats existents.

El 31 d'agost del 2022, la Comissió Europea va aprovar el Pla estratègic de la PAC (PEPAC) d'Espanya i, a fi de poder fer una implantació i gestió correctes del conjunt d'intervencions que s'inclouen al Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PAC) del Regne d'Espanya 2023-2027, es fa necessari disposar de les eines jurídiques adequades que permetin una aplicació harmonitzada de totes les mesures al territori nacional.

Amb aquesta finalitat, l'Administració General de l'Estat ha vingut aprovant durant la tardor del 2022 un paquet legislatiu format per la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrària comuna i altres matèries connexes i divuit reials decrets que regulen els aspectes necessaris per a la seva aplicació: normes per aplicar les intervencions en forma de pagaments directes, requisits comuns i sol·licitud única; sistema de drets d'ajuda bàsica a la renda per a la sostenibilitat; regulació de condicionalitat reforçada i social; sistema integrat de gestió i control, i governança dels fons europeus agrícoles.

D'altra banda, el Pla estratègic de la política agrària comuna per al període 2023-2027 (PEPAC), aprovat per la Comissió Europea mitjançant la Decisió d'execució C(2022) 6017, de 31 d'agost de 2022, preveu una sèrie d'intervencions de desenvolupament rural a l'empara del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021 pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013. Entre el catàleg d'intervencions que preveu, hi ha aquelles lligades a compromisos mediambientals, climàtics i altres compromisos de gestió, de l'article 70 i els ajuts a zones amb limitacions naturals o altres limitacions específiques de l'article 71 del reglament.

Així mateix, l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control, estableix que els agricultors que vulguin obtenir durant l'any el pagament de les intervencions en forma de pagaments directes o de les intervencions per al desenvolupament rural assimilades al SIGC han de presentar una sol·licitud única.

Partint d'aquest fet, resulta necessari que tant els ajuts que preveu l'article 1 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, esmentat, com les intervencions de desenvolupament rural 6503, 6505, 65011, 65012, 65017 i 6613 del PEPAC 2023-2027 que preveuen els articles 70 i 71 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, s'hagin de presentar sota el sistema de la denominada sol·licitud única, i el reial decret esmentat és considerat com la base reguladora d'aquests ajuts.

L'apartat 4 de l'article 104 esmentat estableix que la sol·licitud única pot ser presentada directament per l'agricultor, a través del seu representant o a través d'una entitat habilitada per l'autoritat competent de la comunitat autònoma per a aquesta finalitat.

Aquesta entitat ha d'estar acreditada, en aquest cas, pel FOGAIBA, per presentar la sol·licitud única, de manera que tingui potestat per actuar en nom de l'agricultor durant la seva tramitació, incloent-hi la recepció de notificacions i avisos emesos per l'Administració i l'enviament de respostes als mateixos, així com l'accés a la informació de l'expedient. De la mateixa manera, estableix que el FOGAIBA li ha de conferir els permisos d'accés als sistemes i aplicacions que en cada cas es determinin.

D'altra banda, a l'article 5.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'estableix que les administracions públiques poden habilitar amb caràcter general o específic persones físiques o jurídiques autoritzades per dur a terme determinades transaccions electròniques en representació de les persones interessades. Aquesta habilitació ha d'especificar les condicions i obligacions a què es comprometen els que així adquireixin la condició de representants, i determina la presumpció de validesa de la representació tret que la normativa d'aplicació prevegi una cosa diferent. Les administracions públiques poden requerir, en qualsevol moment, l'acreditació d'aquesta representació. Tanmateix, la persona interessada sempre pot comparèixer per si mateix en el procediment.

Partint de tot això i atesa la configuració especial dels ajuts esmentats, considerant que tots han de respondre a una sola gestió sota el marc de la sol·licitud única, es considera necessari que s'estableixi un procediment de selecció d'entitats col·laboradores per dur a terme les actuacions anteriorment descrites.

Per tot el que s'ha exposat i en el marc del que preveu l'article 104 del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, i la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control i de l'article 26.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, és procedent dur a terme la convocatòria corresponent de selecció d'aquestes entitats.

La selecció esmentada s'ha de fer entre aquelles entitats que reuneixin un perfil més adequat per a les tasques que cal dur a terme, atesa l'especialitat tècnica, en cas que en tinguin experiència i estiguin estretament relacionades amb el sector agrari.

Així mateix, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

De la mateixa manera, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a l'article 2.a, assenyala que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.

Per tot això, en virtut del que estableix el Decret 64/2005, de 10 de juny, esmentat, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte

1. És objecte d'aquesta resolució convocar el procediment de designació d'entitats col·laboradores per participar en la gestió dels ajuts que es convoquin, per a l'any 2023, i que preveu el títol I del Reial decret 1048/2022, de 27 de desembre, sobre l'aplicació, a partir del 2023, de les intervencions en forma de pagaments directes i l'establiment de requisits comuns en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, la regulació de la sol·licitud única del sistema integrat de gestió i control (BOE núm. 312, de 29 de desembre de 2022) i les que corresponen a les intervencions de desenvolupament rural 6503, 6505, 65011, 65012, 65017 i 6613 que preveu el Pla estratègic de la política agrària comuna d'Espanya, per al període 2023-2027 (PEPAC), aprovat per la Comissió Europea mitjançant Decisió d'execució C(2022) 6017, de 31 d'agost de 2022.

2. L'àmbit d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Requisits de les entitats col·laboradores

1. Són designades entitats col·laboradores, amb la finalitat que preveu aquesta resolució, totes les entitats ubicades a les Illes Balears que s'indiquen a continuació, que no incorrin en cap de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i que compleixin els requisits d'eficàcia que estableix aquest apartat:

a) Corporacions locals

b) Empreses públiques

c) Entitats bancàries

d) Entitats associatives i econòmiques amb un caràcter agrari clar

Tenint en compte que la finalitat de la col·laboració de les entitats esmentades se circumscriu a actuacions de gestió, sense la intervenció en la distribució o lliurament de fons, no s'han d'aportar documents acreditatius de la solvència financera.

2. A fi i efecte d'acreditar el compliment de les condicions d'eficàcia, les entitats han de justificar:

a) Que el seu objecte social o activitat tingui relació directa amb el sector al qual van dirigits els ajuts o subvencions.

b) Que disposin de prou mitjans materials per desenvolupar l'activitat de lliurament, distribució i comprovació exigibles, dels ajuts i subvencions.

Amb aquest efecte i com a mitjans materials, han de disposar de:

 

b.1. Requeriments de maquinari:

- CPU: 1,86-3,20 GHz. Es recomana Intel Core i5 amb 4 cores a 2,4 GHz

- RAM: 4 GB

- Disc: 256 Gb

- Resolució de pantalla: 1280 x 1024

- Una impressora làser

- Un escàner

 

b.2. Requeriments de programari:

- Sistema operatiu: Windows 7 o superior.

- Navegador, versió mínima i configuració: Edge 88.0.705.74, Firefox 42.0, Chrome 47.0.2526.106 m, actualitzats a l'última versió.

- Condicions per a la signatura electrònica: ha d'estar instal·lada l'aplicació Autofirma, com a mínim en la versió 1.6.2.

- Versió d'Adobe Reader actualitzada i, si cal, s'ha de tenir activat el connector al navegador utilitzat: versió 11 (11.0.10.X).

 

b.3. Amplada de banda:

- Es recomana una amplada de banda mínima de 2 Mb de baixada per a cada lloc de treball.

Tercer Condicions de col·laboració

1. Les entitats col·laboradores designades es poden acollir a una de les dues modalitats següents, que han d'indicar en el moment de cursar la sol·licitud corresponent:

A) Fer només la captura de la sol·licitud, per a la qual cosa han de dur a terme les tasques de suport en l'emplenament i informatització de sol·licituds i el trasllat de documentació a l'òrgan gestor, d'acord amb les directrius següents:

A1. Difondre els termes i requisits de les línies d'ajuda que s'estableixen, informant sobre els requisits necessaris tant per poder accedir a aquests ajuts com per a les diferents fases de la tramitació, així com les condicions i terminis que s'estableixen.

A2. Posar a disposició dels particulars, en la mesura que els recursos materials i personals així ho permetin, els mitjans necessaris per oferir suport administratiu i tècnic per cursar les sol·licituds corresponents.

A3. Emplenar les sol·licituds que presenten les persones interessades utilitzant els programes informàtics que proporciona el FOGAIBA, seguint les guies i procediments d'utilització que s'estableixen. De conformitat amb l'article 5.7 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'habilita les entitats col·laboradores designades per presentar la sol·licitud electrònica en representació de les persones interessades, sempre que les persones interessades els atorguin, de manera expressa i en els termes que la llei esmentada estableix, la representació. Aquesta habilitació determina la presumpció de validesa de la representació i el FOGAIBA pot requerir, en qualsevol moment, l'acreditació de la representació esmentada. Tanmateix, la persona interessada sempre pot comparèixer per si mateix en el procediment.

A4. Escanejar la documentació presentada per part de les persones interessades, seguint els procediments que estableix el FOGAIBA.

B) Fer la captura de la sol·licitud, en els termes que preveu el punt A d'aquest apartat, així com el seguiment de les incidències i la gestió dels semàfors, que consisteix en la captura segons l'apartat anterior, la resolució de les incidències que sorgeixin en la tramitació dels expedients i la resolució dels semàfors grocs i vermells resultat dels controls per monitoratge.

2. Aquesta col·laboració, serà efectiva des de la designació com a entitats col·laboradores i signatura del corresponent conveni, fins a la finalització del període d'instrucció del procediment de concessió  d'aquest ajuts.

Quart Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds per designar l'entitat col·laboradora va desde el mateix dia de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears, al 22 de març del 2023.

2. Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 3.2 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la seu electrònica del FOGAIBA (A04026954).

S'han de subministrar totes les dades que indica aquest formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas que sigui persona jurídica.

b. Acreditació de la representació amb què actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.

c. Document acreditatiu que el seu objecte social o activitat tingui relació directa amb el sector al qual es dirigeixen els ajuts i subvencions, excepte quan hagi col·laborat amb caràcter previ amb el FOGAIBA o la conselleria competent en matèria d'agricultura en la realització d'actuacions iguals o similars.

d. Relació de mitjans materials disponibles.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa, caldrà aportar el document esmentat.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui les ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

5. La presentació de la sol·licitud suposa l'atorgament d'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació del Govern de les Illes Balears per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social. En cas que es vulgui denegar expressament aquesta autorització, cal aportar, juntament amb la sol·licitud, el document de denegació i els certificats corresponents.

Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable.

6. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació indicada, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a les persones sol·licitants que esmenin el defecte o que aportin la documentació en el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entén que desisteixen de les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

Cinquè Instrucció del procediment i selecció d'entitats

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de designació d'entitat col·laboradora és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. L'òrgan esmentat duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució, així com per valorar la idoneïtat de les capacitats i mitjans disponibles per cada candidata a ser designada entitat col·laboradora que, en tot cas, ha d'incloure la valoració del resultat assolit per cada una en campanyes anteriors.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes Directes PAC.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d'un mes comptat des de l'acabament de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud.

La pràctica de les comunicacions i notificacions a les persones interessades, en aquest procediment, es fa de manera telemàtica.

L'efectivitat de la resolució esmentada està condicionada a la subscripció dels convenis corresponents segons s'estableix a l'apartat següent.

4. Contra aquesta resolució es pot interposar un recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Sisè Convenis

1. Segons el que s'estableix a l'article 27 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, una vegada designada l'entitat col·laboradora, i en el termini màxim d'un mes des de la notificació de la resolució de designació, totes dues parts han de formalitzar un conveni en el qual s'han de concretar els termes de la col·laboració.

2. El conveni de col·laboració ha d'incloure, com a mínim, els extrems següents:

a) Delimitació de l'objecte de col·laboració i de les obligacions de l'entitat col·laboradora.

b) Identificació de la normativa reguladora específica de les subvencions que hagi de gestionar l'entitat col·laboradora.

c) Termini de durada del conveni.

Setè Obligacions de les entitats col·laboradores

Les entitats col·laboradores estan obligades, a més de complir la resta d'obligacions que preveu la normativa reguladora d'ajuts i subvencions, a:

a) Dur a terme les actuacions en la forma que preveu el conveni subscrit en aquesta resolució i la resta de normativa d'aplicació.

b) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que faci la Intervenció General de la Comunitat Autònoma o la Sindicatura de Comptes, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

c) Complir el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la normativa de desenvolupament i d'aplicació, així com subscriure el contracte corresponent per al tractament de dades personals per compte de tercers.

d) Seguir les instruccions que corresponen a la preparació i a l'enviament de sol·licituds i adjuntar la relació de declaracions tramitades en cada enviament, en el format subministrat.

e) No cedir en cap circumstància, ni utilitzar per a altres finalitats diferents de l'ús per al qual han estat reservades, les dades gràfiques o alfanumèriques que el FOGAIBA pugui cedir a l'entitat per tal que els programes SIGPAC funcionin millor.

f) Utilitzar els programes i les aplicacions informàtiques que subministri el FOGAIBA únicament i exclusivament per emplenar les sol·licituds d'ajuda al territori de les Illes Balears, i per a la finalitat pròpia de les línies corresponents, i fer un ús reservat de les dades personals a les quals tingui accés a aquest efecte.

g) Sotmetre's a les actuacions de formació que, per dur a terme les tasques assignades, organitzi el FOGAIBA.

Vuitè Publicació

Aquesta resolució es publica al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 27 de febrer 2023

La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño