Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 150101
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la MP NNSS a l’àmbit de la unitat d’actuació UA8, TM Puigpunyent (154E/2020)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 19 de gener de 2023,

DECLARACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA

MOTIU DE LA SOL·LICITUD, ANTECEDENTS i TRAMITACIÓ

D'acord amb l'article 24 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, des de L'Ajuntament de Puigpunyent, se'ns ha tramés la proposta d'Aprovació subsanació de deficiències segons l'informe proposta de Resolució de la Comissió de Medi Ambient de la modificació puntual de les NNSS a l'àmbit de la UA8 perquè es realitzi per part de la CMAIB la Declaració Ambiental Estratègica (DAE).

D'acord amb l'art. 18 de la Llei 21/2013, el procediment d'avaluació ambiental estratègica (AAE) ordinària d'aquest planejament es va iniciar mitjançant ofici de tramesa de l'Ajuntament de Puigpunyent (entrada 21/04/2022) perquè aquest organisme, la CMAIB, realitzàs el procediment d'AAE dins el procediment substantiu d'aprovació de la modificació de les normes subsidiàries.

Mitjançant la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe ambiental estratègic sobre la modificació Puntual de les NNSS a l'ambit de la Unitat d'Actuació – 8, al TM Puigpunyent, Mallorca (154e/2020) publicada al BOIB Núm. 82 de 22 de juny de 2021 la CMAIB va subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la modificació puntual de les NNSS a l'àmbit de la Unitat d'Actuació UA-8 del nucli urbà de Puigpunyent atès que es preveien efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.

La CMAIB, tenint en compte el principi de precaució, no va considerar prudent afegir desenvolupament sense haver afrontat la correcta gestió de l'aigua al municipi. Això és així, pel fet de tractar-se de la tramitació de la consolidació del sòl urbà previst a les normes subsidiàries, i que d'acord l'article 66.1 del PHIB vigent aprovat pel R.D 51/2019 de 8 de febrer (B.O.E. número 47 de 23/02/2019), era necessari un informe vinculant de l'Administració hidràulica per aquells instruments d'ordenació territorial, planejament urbanístic i la resta d'instruments d'ordenació urbanística que impliquin un increment de la demanda de recursos hídrics. Aquest informe s'ha de pronunciar sobre l'existència de recursos hídrics suficients i reconeguts legalment per atendre l'increment de les demandes hídriques i la suficiència de la xarxa de sanejament i depuració.

D'acord amb l'informe d'ABAQUA de 21/05/2021 ja es produeixen problemes ambientals relacionats amb la gestió de les aigües residuals del municipi considerant que el municipi duu un retard de molts anys en l'actualització del seu sistema general de sanejament i depuració de les aigües residuals i altres infraestructures de bombament d'aigües i pèrdues en el subministrament d'aquestes.

Sobretot tenint en compte la freqüència en superació dels valors límits de cabal i càrrega de les analítiques i els riscs per la salut humana i el medi ambient. I a més, l' incompliment dels objectius de qualitat ambiental en referència al recurs de l'aigua i als possibles accidents que derivin de la mancança d'una Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR) que pugui donar servei a les necessitats actuals del municipi.

Per altra banda, i tenint present la ubicació de l'EDAR, a la ribera d'un torrent i entre un bosc de ribera que és Hàbitat d'Interès Comunitari, Àrea Natural d'Especial Interès i Reserva Natural Especial, s'han de prevenir possibles afeccions derivades de la carència de gestió de les aigües residuals i de les previsions d'unes infraestructures aptes per al municipi.

Totes aquestes consideracions foren exposades a la resolució a més d'una sèrie de condicionants a mode de document d'abast.

ANTECEDENTS

El planejament vigent de Puigpunyent és un Text Refós de les Normes Subsidiàries (NN.SS) de 1992, aprovat definitivament dia 28 de juliol de 2003 (BOIB núm. 153 de 4 de novembre de 2003). La UA-8 forma part de les NN.SS. aprovades l'any 1992 d'ençà està com a sòl urbà pendent d'execució. L'any 2009 es va produir una modificació que va suposar un canvi en la delimitació (que va passar de 16.119,5 m2 a 16.733,2 m2) i un canvi en la qualificació de 1928 m2 (varen passar de residencial extensiva unifamiliar a intensiva plurifamiliar).

Es va presentar un projecte de reparcel·lació per a la urbanització de la UA-8 amb l'ordenació actual que preveia la delimitació de 13 solars en sòl residencial a la zona extensiva unifamiliar amb 13 habitatges i 2 solars a la zona intensiva plurifamiliar amb 9 habitatges. Es proposava la construcció de 22 nous habitatges, amb una superfície total edificada de 4286 m2 i una capacitat de població estimada de 55 habitants. Segons el projecte l'abastiment d'aigua potable i sanejament per a la UA-8 preveia la connexió al col·lector existent procedent de Galilea.

A la tramitació anterior del projecte d'urbanització, l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental (ABAQUA) informà que el nucli de Puigpunyent no podia assumir l'augment de cabal d'aigües residuals associat al projecte d'urbanització.

La viabilitat del projecte d'urbanització d'acord amb el planejament actual suposava una generació d'aigües residuals que l'actual Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR) del terme municipal no pot assumir. Per altra banda, el projecte provocà el rebuig d'associacions ecologistes (Associació per a la Defensa de la Vall del Galatzó, Grup Balear d'Ornitologia i defensa de la Naturalesa) per mantenir un àmbit de gran interès a conservar pels seu valor natural i paisatgístic inherent i per l'afectació que provocava a part del sistema hidràulic de Son Net i s'Hort d'Avall patrimoni etnològic.

Posteriorment, i a causa de la inviabilitat del planejament vigent, l'Ajuntament va tramitar la MP on proposa la construcció de 5 habitatges i un increment considerable d'Espai lliure públic (ELP) que es va subjectar al procediment AAE ordinari pels motius anteriorment especificats. Aquesta MP es decriu a continuació.

DESCRIPCIÓ I UBICACIÓ DE LA MP

Els terrenys afectats per la modificació puntual (MP) són els que actualment es troben delimitats per la Unitat d'Actuació número 8 (UA-8) al nucli de Puigpunyent i qualificats d'Àrees d'Assentament en Paisatge d'Interès (AAPI) urbà i urbanitzable. Estan situats a la Unitat de Paisatge UP-1- Serra Nord i la Victòria i la zona envoltant els terrenys està valorada majoritàriament amb grau de valoració paisatgística alt, molt alt i extraordinari. A més està situada dins la Delimitació de la Serra de Tramuntana com a Paisatge Cultural per la UNESCO.

El terme municipal de Puigpunyent té una extensió de 42,28 km2 i a l'any 2019, el municipi registrava una població de 2.012 habitants amb una densitat de 47,6 habitants/km2. L'àmbit de la modificació puntual correspon a 16.733 m2 i es tracta d'un espai de caràcter rural situat a la part baixa del centre del nucli urbà. Limita al nord amb la séquia de Son Net- s'Hort d'Avall, a l'est amb el conjunt edificat de la parròquia de Nostra Senyora de l'Encarnació, l'església de Puigpunyent, i altres edificis del centre històric protegit. Al sud amb el camí de Sa Teulera i a l'oest amb el torrent de Conques i el torrent de Sa Riera.

La UA s'assenta majoritàriament (85%) sobre dipòsits al·luvials i col·luvials (llims, argiles i graves) i eolianites (calcarenites o marès) del quaternari i, en menor mesura, sobre margocalcàries, margues i calcàries detrítiques del juràssic mitjà – superior (15%).

El Torrent de Conques i el de sa Riera confinen la part de la UA, on es troba un punt de control de les aigües superficials de la tipologia 5, per aquest motiu s'hi troba bosc de ribera i prats, inclou l'hàbitat freixos i oms (Fraxino- Ulmenion minoris), abetzerar (Rubo ulmifollii- Crataegetum brevispinae) i fenassar (Brachypodietum phoenicoidis).

La UA-8 té 16.733 m2 i està qualificada majoritàriament com a residencial 10.021 m2. Es proposa la reordenació a partir d'una actuació aïllada (AA-1) i una actuació edificatòria (AE-1).

Amb la AA-1 es redueix el sòl residencial en 9021 m2 (de 10.021 m2 a 1000 m2) i es redueix la xarxa viària en 2.625 m2 (de 2965 m2 per l'execució d'un vial previst a l'ampliació del camí de sa Teulera 340 m2) i la dotació dels serveis urbanístics necessaris.

Amb la AE-1 es permetrà la construcció de 5 habitatges sobre el camí de sa Teulera (5 parcel·les de 200 m2) i l'execució de les voreres (dotació dels serveis urbanístics necessaris en els termes establerts a l'article 29.2 de la LUIB).

D'aquesta manera i a diferència del projecte anterior s'obtenen 10.738 m2 d'Espai lliure públic (ELP) i 908 m2 d'Espai Lliure Privat (ELPr). L'espai lliure públic total serà de 14.485 m2.

Aquesta modificació puntual es proposa a l'empar d'un conveni urbanístic de modificació de planejament entre l'Ajuntament de Puigpunyent i els propietaris del sòl de la UA-8 de les vigents normes subsidiàries.

Aquest conveni es tramita de conformitat amb la LUIB i el Reglament general de la LOUS. Els terrenys objecte del conveni de planejament inclosos a l'àmbit de la UA8 són la finca amb referència cadastral 9460801DD5896S0001GW amb dos propietaris al 82% la societat Sol de Ponent S.L. i al 18% un particular i la finca amb referència cadastral 9460405DD5896S0001SW de la Parròquia de l'Assumpció de Maria de Puigpunyent. La superfície dels dos terrenys descrits ascendeix a 16.733,2 m2 que configuren el 100% de la superfície de la UA-8 i es troben classificats com a sòl urbà pendent de desenvolupament a les NNSS del 1992 d'aprovació definitiva el 2003.

A les estipulacions del conveni es determinen les actuacions d'interès públic i d'iniciativa privada on l'Ajuntament es compromet a redactar i tramitar la MP de les NNSS on s'anul·la la delimitació vigent i es delimita un àmbit de la AA que inclou la finca de Sol Ponent i el particular que es qualifica una franja de 1000 m2 com a zona 2.1 (Zona Eixample grau 1) on s'aplicarà l'índex d'intensitat vigent en aquesta zonificació que permet un habitatge per parcel·la mínima de 200 m2 la resta dels terrenys 14.825,10 m2 seran de cessió obligatòria i gratuïta a l'Ajuntament i es qualificaran de vial per regularitzar l'amplada del carrer de sa Teulera i de ELLPúblic. Els terrenys de la Parròquia 908, 14 m2 es qualificaran de ELLPrivat sense aprofitament urbanístic. Per a la tramitació i el compliment dels terminis es crea una Comissió de Seguiment. Les despeses que s'originin per la cessió dels terrenys a favor de l'Ajuntament i les que s'originin per l'elaboració dels documents de planejament per a la tramitació seran abonats per l'Ajuntament.

En base al que s'estableix en el primer punt de la disposició transitòria onzena de la Llei 12/2017, d'Urbanisme de les Illes Balears, aprovada el 29 de desembre, l'àmbit de la UA-8 s'ha de considerar com a sòl urbà sense urbanització consolidada, ja que no compta amb els serveis urbanístics bàsics.

ALTERNATIVES

Per a l'elaboració de l'Estudi Ambiental Estratègic (EAE) s'han estudiat 2 alternatives inclosa la 0.

Alternativa 0: manteniment de la situació de planejament actual.

Alternativa 1: l'alternativa del planejament proposat que consisteix en l'eliminació de la UA-8 i reordenació del seu àmbit, reduint el sòl residencial en 9021 m2 i la superfície vial previstes en 2.625 m2. Permetent 10.738 m2 addicionals d'espai lliure públic i 908 m2 d'espai lliure privat.

L'alternativa 0 suposa una alternativa que ja s'ha descartat en el projecte d'urbanització anterior per ser una planificació que va esdevenir inviable.

FASE D'INFORMACIÓ PÚBLICA I DE CONSULTA A LES ADMINISTRACIONS AFECTADES I PERSONES INTERESSADES.

En el BOIB núm. 1- 1 de gener de 2022, es publica l'aprovació subsanació deficiències segons l'informe proposta de Resolució de la Comissió de Medi Ambient de la modificació puntual de les NNSS a l'àmbit de la UA8 per a la qual s'aprova inicialment la modificació i s'exposa al públic, per un període no inferior a 45 dies, l'expedient i es publica en el butlletí oficial de les Illes Balears, en dos periòdics de major difusió (AraBalears 15 gener del 2022, Ultima Hora 14 de gener de 2022) i a la seu de l'Ajuntament on constà la informació completa.

Tal com recull el document «Certificat de secretaria Resultat d'Informació Pública» de 11 d'abril de 2022, durant aquest període no s'han rebut al·legacions.

A data d'avui, els informes rebuts per l'òrgan substantiu, de tots els sol·licitats, han estat el següents:

-Direcció General d'Emergències i Interior de 3 de febrer de 2022. L'informe conclou que es pot informar favorablement atès que no incrementa el risc per a les persones i béns respecte al què estava ja aprovat. Fins i tot, es considera que la decisió d'augmentar l'espai lliure tant públic com privat afavoreix el drenatge de l'aigua enfront una possible inundació produïda per precipitacions intenses o mantingudes. Tot i això, atès que la zona d'Eixample (2.1) s'executarà en el llindar d'una zona potencialment inundable definida per INUNBAL es podria considerar demanar un estudi hidrològic-hidràulic en el futur desenvolupament per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries.

- Informe del Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat de 21 de gener de 2022- entrada a la CMAIB (16/02/2022). A aquest informe s'indica que a la zona de la modificació puntual hi ha presència de dues espècies protegides: Cirerer de Betlem (Ruscus aculeatus), Llampúdol (Rhamnus alaternus) d'Especial Protecció (Decret 75/2005). Segons el criteri d'aquest servei, no és de preveure que la modificació de planejament pugui suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents a la zona i conclou que informa favorablement sobre la Modificació puntual de les NNSS a l'àmbit de la unitat d'actuació UA8 T.M. Puigpunyent.

-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica i Sectors Productius signat el 08/03/2022. L'informe 039/22-CA fa una sèrie de consideracions per tenir en compte segons la Llei 10/2019, de 22 de febrer de Canvi Climàtic i Transició Energètica especificant el contingut dels articles 31, 42, 54 i recorda que és d'aplicació l'article 20. També fa una sèrie de consideracions sobre la mitigació de les emissions de GEH i recomana analitzar l'escenari futur més desfavorable. Respecte la qualitat de l'aire indica que a la fase d'obres s'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica. Conclou que es requereix la quantificació de les mesures proposades en el balanç d'emissions per arribar a la neutralitat de carboni.

- Informe del Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum. En aquest informe, el servei informa favorablement atès que no s'observen riscos per la salut pública.

El SAA de la CMAIB va sol·licitar, directament a l'Agència Balear de l'Aigua i Qualitat Ambiental (ABAQUA), l'informe en relació a la tramitació d'aquest expedient:

Ofici de tramesa per part d'ABAQUA a l'Ajuntament de Puigpunyent de l'Informe sol·licitat l'11 de febrer així com justificant de recepció de comunicació a l'Ajuntament de 23/02/2022.

-Informe de l'Agència Balear de l'Aigua i Qualitat Ambiental (ABAQUA) – L'informe està realitzat per un tècnic ambiental amb el vistiplau del Cap de l'àrea de planificació i construcció de sanejament en data 21/02/2022.

L'informe indica que l'Ajuntament de Puigpunyent, mitjançant ofici de 30/09/2021 (ABAQUA RE núm. 1459 de 13/10/2021) va sol·licitar l'ampliació de l'EDAR de Puigpunyent per fer front al futur augment de la població prevista. També diu que anteriorment, L'ABAQUA va emetre quatre informes sobre la revisió de les NNSS (12/02/2010) els projectes d'urbanització de la UA-8 i UA-7 (08/06 i 27/09 de 2018) i sobre aquesta MP de la UA-8 (21/05/2021).

Seguidament apareix un apartat sobre «Descripció de la subsanació de deficiències de la MP de les NS a l'àmbit de la UA-8 (TM Puigpunyent) que diu que de la documentació facilitada volen destacar els següents aspectes del Document Resum AAE Ordinària:

Apartat núm. 2 « Contingut i objectius del planejament (pàg.3): «Atesa la no viabilitat per a l'execució d'aquesta unitat d'actuació l'Ajuntament planteja una modificació puntual de les NS de planejament que redueixi el sostre edificat i la superfície urbanitzada.

Per mitjà d'un nou conveni amb els titulars dels terrenys, es proposa reduir el sòl residencial (...) permetent la construcció de 5 habitatges sobre el camí de Sa Teulera (...).

Subapartat «Energia, aigua i residus» de l'apartat núm. 2 « Contingut i objectius del planejament» (pàg. 7): « (....) L'abastament d'aigua potable es realitza mitjançant captacions subterrànies municipals i, durant els mesos d'estiu, amb la compra d'aigua en camions al dipòsit de Son Pacs, de l'entitat pública ABAQUA. Les pèrdues de la xarxa d'abastiment són inferiors al 10%, donant compliment al PHIB.

El municipi compta amb l'EDAR de Puigpunyent, gestionada per l'ABAQUA, que es troba al límit de la seva capacitat de funcionament. Per això, l'ajuntament ha iniciat els tràmits per poder ampliar l'estació depuradora i garantir així una correcta depuració de l'aigua residual.

(..).

L'apartat núm. 7 «Conclusions» (pàg) 13: «Amb la nova proposta, només es permet la construcció de 5 habitatges, amb una capacitat de població de 13 persones, front als 22 habitatges permesos al planejament vigent.

Cal destacar el problema del sanejament, ja que la depuradora de Puigpunyent està funcionant al màxim de la seva capacitat i s'han superat els paràmetres de disseny en diverses ocasiona. Per aquest motiu, la present proposta permet minimitzar l'increment de generació d'aigües residuals. Tot i això, l'Ajuntament ja ha iniciat els tràmits per poder ampliar l'EDAR i així garantir una correcta depuració de l'aigua residual»

A les consideracions tècniques i conclusions, indica:

«L'Agència Balear de l'Aigua i de la Qualitat Ambiental gestiona el sistema general de depuració i de sanejament de l'EDAR de Puigpunyent.

L'EDAR de Puigpunyent dona servei als nuclis urbans de Puigpunyent i Galilea, mitjançant el Conveni de col·laboració, de 2 d'octubre de 2020, signat entre l'Ajuntament de Puigpunyent i l'Agència Balear de l'Aigua i la Qualitat Ambiental per a la millora del sistema general de sanejament i depuració associat a l'EDAR de Puigpunyent.

Tot i la reducció del nombre d'habitatges dins l'àmbit de la UA-8, es produirà un creixement d'habitatges.

També es pot donar un increment de cabal d'aigua residual a causa del connexió d'altres habitatges dins sòl urbà consolidat que actualment no disposen d'escomesa a la xarxa de clavegueram municipal (com es recollia al document ambiental de la MP de les NS dins l'àmbit de la UA-8).

A mig termini està prevista la connexió del nucli urbà de Son Serralta al sistema general de sanejament i depuració de l'EDAR de Puigpunyent, gestionat per ABAQUA.

La normativa de referència en matèria d'aigües residuals és la Directiva 91/271/CEE, de 21 de maig, sobre el tractament de les aigües residuals urbanes. L'EDAR de Puigpunyent presenta un cabal de disseny de 232 m3/dia i una capacitat per a 1.547 habitants-equivalent.

Les dades de funcionament de l'EDAR de Puigpunyent mostren la necessitat d'ampliar la seva capacitat, atès que es troba al límit de la seva capacitat (superant el marge de seguretat del 10%), tal com es descriu a continuació:

- Els paràmetres de funcionament de 2020 presenten mitjanes de cabal diari i població equivalent de 213 m3/dia (el que representa un 91,8 % de la seva capacitat hidràulica) 1.223h.e, respectivament.

- Les màximes registrades al 2020 varen ser de 277 m3/dia (enregistrat el mes de juliol) i 2.325 h.e (enregistrat el mes d'octubre), superant els paràmetres de disseny.

Els cabals i població equivalent de 2021 no presenten canvis substancials respecte als indicats anteriorment.

En aquest sentit, destaquen que ABAQUA ha informat a l'Ajuntament de Puigpunyent la conveniència i necessitat d'ampliar l'EDAR de Puigpunyent, tal com es comprova en tots els informes emesos que, seguidament, enumera:

«- Informe, el 21 de maig de 2021, sobre la «Modificació puntual de les NNSS a l'àmbit de la UA-8».

- Informe relatiu al «Projecte d'urbanització de la UA-7 de les NNSS de Puigpunyent» de 27 de setembre de 2018.

- Informe relatiu al «Projecte d'urbanització de la UA-7 de les NNSS de Puigpunyent» de 8 de juny de 2018.

- Informe relatiu a la «Revisió de les Normes Subsidiàries de Puigpunyent» de 12 de febrer de 2010.

L'EDAR de Puigpunyent es localitza a la parcel·la núm. 426 del polígon 1 de Puigpunyent (Classificada com a SG-CI-EDAR) i presenta una superfície de 6.822 m2. L'espai disponible d'aquesta parcel·la és significativament inferior donades les servituds detectades i la reculada prevista en la Revisió de les NNSS de Puigpunyent, tal com es mostra al plànol de la fulla núm. 2 de l'Annex núm. 3 (Nuclis de Puigpunyent).

D'altra banda des de ABAQUA entenem que, a més de la disponibilitat efectiva dels terrenys necessaris per a l'ampliació de l'EDAR de Puigpunyent, serà necessari que l'Ajuntament de Puigpunyent acrediti la viabilitat urbanística als efectes de poder escometre les infraestructures necessàries per donar servei a les necessitats, actuals i futures, del sistema general de sanejament i depuració de Puigpunyent.»

Finalment, enumera 8 conclusions sobre les característiques tècniques de l'EDAR (cabal de disseny i capacitat habitants-equivalent), les mitjanes de cabal diari i població equivalent, les dades màximes de superació dels paràmetres de disseny, la necessitat d'ampliar la capacitat de l'EDAR atès que es troba al límit de la seva capacitat, el fet d'haver comunicat l'assoliment del llindar del funcionament a la màxima capacitat de les instal·lacions en diverses ocasions, l'espera dels terrenys per escometre les infraestructures de sanejament i depuració, inclou l'apartat 2.a de l'epígraf A de la clàusula 2a del Conveni de col·laboració signat entre l'Ajuntament i ABAQUA per a la millora del sistema general de sanejament i depuració associat a la EDAR que diu:

«L'Agència executarà les actuacions quan disposi dels terrenys necessaris, els quals haurà d'aportar gratuïtament el municipi, prèvia conformitat del departament tècnic de l'Agència.»

El cinquè punt de les conclusions diu:

5. L'EDAR de Puigpunyent no pot assumir l'augment de cabal de les aigües residuals associat a la Modificació puntual de les NNSS de Puigpunyent a l'àmbit de la Unitat d'Actuació núm. 8 (UA-8).

L'informe finalitza amb l'afirmació que la MP de les NNSS de Puigpunyent a l'àmbit de la UA-8 no es pot informar favorablement fins que, prèviament, s'hagin esmentat les següents condicions per part de l'Ajuntament de Puigpunyent:

1. Aportar gratuïtament, prèvia conformitat del departament tècnic de l'Agència, els terrenys necessaris per les infraestructures necessàries per donar servei a les necessitats, actuals i futures, del sistema general de sanejament i depuració de Puigpunyent.

2. Acreditar la viabilitat urbanística dels terrenys necessaris per a les infraestructures necessàries per donar servei a les necessitats, actuals i futures, del sistema general de sanejament i depuració de Puigpunyent.

CONSIDERACIONS TÈCNIQUES

Una vegada vista i avaluada la documentació presentada, podem dir que estam davant d'una proposta de modificació puntual que limita el creixement urbanístic del municipi respecte del planejament vigent, però que a la vegada està tan limitat pels seus serveis de sanejament, depuració i prevenció de la contaminació, que no queden garantits ni tan sols amb la reducció que se planteja.

La depuració de les aigües residuals té molta importància en la prevenció de la contaminació, i en aquest sentit, s'ha de realitzar la planificació i inversió necessària per prevenir els impactes d'una inadequada gestió de les xarxes de sanejament i clavegueram amb un planejament a llarg termini.

L'article 18 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears estableix que:

«1 En els procediments d'avaluació ambiental estratègica ordinària dels instruments d'ordenació que impliquin la transformació de sòls en situació rural a sòls urbanitzats, s'han d'incorporar, almenys, els informes preceptius i determinants següents: a) El de l'administració hidràulica sobre: a.1. La disponibilitat d'aigua potable, en quantitat, qualitat i suficiència, i sobre la capacitat de la xarxa de sanejament i depuració, en relació amb la capacitat de població que prevegin les actuacions d'urbanització que s'hi proposin. a.2 La protecció del domini públic hidràulic i sobre les zones protegides pel Pla Hidrològic de les Illes Balears.»

L'article 22, Avaluació i seguiment de la sostenibilitat del desenvolupament urbà, i garantia de la viabilitat tècnica i econòmica de les actuacions sobre el medi urbà del Reial Decret Legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei del Sòl i rehabilitació Urbana estableix que:

«1. Els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb allò previst en la legislació d'avaluació dels efectes de determinats plans i programes en el medi ambient i en aquest article, sense perjudici de l'avaluació d'impacte ambiental dels projectes que se requeriran per a la seva execució, en el seu cas.

(...)

3. En la fase de consultes sobre els instruments d'ordenació d'actuacions d'urbanització, hauran de recaptar-se almenys els següents informes, quan siguin preceptius i no haurien estat ja emesos i incorporats a l'expedient ni hagin d'emetre's en una fase posterior del procediment de conformitat amb la seva legislació reguladora:

a) El de l'Administració hidrològica sobre l'existència de recursos hídrics necessaris per a satisfer les noves demandes i sobre la protecció del domini públic hidràulic.

(...)

Els informes a que se refereix aquest apartat seran determinants per al contingut de la memòria ambiental, que només podrà dissentir d'ells de forma motivada».

Insistim que aquesta modificació de les Normes Subsidiàries no implica un increment de la demanda de recursos hídrics respecte de la previsió de les NNSS actuals, al contrari, el disminueix, això no obstant, l'execució efectiva del creixement que romandrà després de la MP sí suposarà un petit increment de demanda hídrica respecte de l'existent.

Per saber si hi ha disponibilitat de recursos per proveir la futura demanda l'Administració hidràulica ha de conèixer primer si hi ha un excedent hídric després de subministrar a la població de dret i de fet actual sense posar en risc la conservació dels aqüífers. En el cas d'aigües subterrànies, l'Administració hidràulica, també comprova que l'aigua provengui de pous que tenguin una concessió d'ús d'abastiment i no superin les extraccions legalment concedides. També comprova que el municipi no superi la dotació màxima de 250 litres per habitant i dia, per això a més dels subministraments necessita conèixer quina és la població de dret i de fet.

Segons consta a l'EIA, la població de dret del terme municipal de Puigpunyent l'any 2019 era de 2.012 habitants. No consten dades de població de fet. L'Administració hidràulica, també comprova la diferència entre els subministraments i els consums. D'aquesta manera es verifica que les pèrdues admissibles de la xarxa no arribin al màxim de pèrdues permeses a l'article 64 del PHIB 2019 (25% per l'any 2021 i el 17% el 2027).

Actualment, la Direcció General de Recursos Hídrics no té dades de subministraments i consums del municipi de Puigpunyent perquè l'Ajuntament no les ha facilitades tot i l'obligació de presentar-les d'acord a l'establert a l'article 134.2 del PHIB 2019. Les dades que consten per al període 2016-2021 són dades d'extraccions de l'any 2019. No hi han dades de consum, ni de cap altre paràmetre d'aquest període. Les darreres reiteracions fetes per part de la Direcció General de Recursos Hídrics d'aquestes dades són el 18/03/2019 i el 16/05/2019 i, tot que l'Ajuntament de Puigpunyent ha presentat dades econòmiques, no ha presentat dades de subministraments i consums.

Segons les dades elaborades per la consultora GAAT encarregada de l'elaboració de l'EAE, a l'apartat Energia, Aigua i Residus, subapartat abastament d'aigua potable, afirmen que durant l'any 2020 les pèrdues de la xarxa d'abastament només suposen un 9% del volum d'aigua subministrada i inclouen una taula amb dades d'extraccions i compra d'aigua de camions i de facturació de la lectura dels comptadors facilitades per l'Ajuntament.

Les dades que consten a l'EAE extretes de l'IBESTAT, provenen d'estimacions fetes per la Direcció General de Recursos Hídrics amb dades de fa anys, però no tenen el rigor suficient per poder-les emprar per informar la suficiència hídrica. Això no obstant, com s'ha dit, la MP significa un decrement en el consum previst i, per tant, seria paradoxal no aprovar-lo, però s'ha de garantir que el desplegament urbanístic efectiu no es dugui a terme fins que l'Ajuntament de Puigpunyent presenti les dades del subministrament i consum d'aigua dels darrers tres anys d'acord amb els models normalitzats que consten a la web del Portal de l'aigua i justifiqui que té aigua suficient per proveir el subministrament de la nova demanda.

També haurà d'indicar la població estimada de fet per mesos. A més, haurà de presentar certificat del gestor que s'encarregarà del subministrament d'aigua que certifiqui la disponibilitat de recurs i les fonts disponibles o previstes del recurs. Es recorda que en el cas d'aigües subterrànies provindran de pous que tenen un ús d'abastiment i no podran superar les extraccions legalment concedides.

Així mateix, també haurà d'incloure dades de subministrament i consum d'aigua en sòl rústic i el fet de elaborar un Pla de Gestió Sostenible de l'Aigua previst al Decret 54/2017, de 15 de setembre pel qual s'aprova el Pla Especial d'Actuació en situacions d'alerta i eventual sequera (PESIB) i al PHIB 2019.

En relació a la capacitat de sanejament l'estudi d'impacte ambiental diu que «És important remarcar que l'EDAR està previst per una població equivalent de 1547 habitants i actualment el municipi ja en té més». Encara que finalment, tot i el decreixement proposat, es tracti d'un petit creixement, si és cert que actualment ja es supera la població màxima que pot tractar l'EDAR, per poder dur a terme el desplegament efectiu s'haurà de disposar d'informe favorable de l'entitat responsable de la depuració (ABAQUA) que asseguri que els volums generats d'aigua residual, tant en cabal com en concentració de contaminants, podran ser tractats en la seva totalitat per l'EDAR existent i no interferiran en el compliment dels valors límit d'emissió imposats en l'autorització d'abocament al domini públic hidràulic o al domini marítim terrestre.

Cal tenir present que hores d'ara l'administració hidràulica no ha emès informe sobre l'existència o inexistència de recursos hídrics suficients, que no emetrà fins que l'Ajuntament presenti la següent documentació:

1. Dades de subministrament i consum d'aigua del terme municipal de Puigpunyent dels darrers tres anys d'acord amb els models que consten a la web del Portal de l'Aigua:

https://www.caib.es/sites/aigua/ca/abast_urba/

2. Població estimada de fet per mesos.

3. Certificat del gestor que s'encarregarà del subministrament d'aigua que certifiqui la disponibilitat de recurs. Es recorda que en el cas d'aigües subterrànies provindran de pous que tenen un ús d'abastiment i no podran superar les extraccions legalment concedides.

Tampoc l'ha emès Abaqua sobre la capacitat de sanejament, assegurant que els volums generats d'aigua residual, tant en cabal com en concentració de contaminants, podran ser tractats en la seva totalitat per l'EDAR existent i no interferiran amb el compliment dels valors límits d'emissió imposats en l'autorització d'abocament.

A la documentació tramesa pel promotor amb motiu d'aquesta tramitació del procediment ordinari, han inclòs un annex III amb el títol de Suficiència de depuració en el qual argumenten que l'any 1992 es va signar un conveni de col·laboració entre IBASAN i L'Ajuntament de Puigpunyent i que es varen adquirir els terrenys del polígon 1, parcel·la 246 per a la instal·lació de la depuradora. La parcel·la en qüestió es va declarar d'interès general pel fet d'ubicar-se en zona d'ús limitat (PORN Tramuntana), ANEI, Domini Públic hidràulic i zona de servitud de torrent, APR inundació i APT carreteres. Per procedir a l'ampliació de les instal·lacions caldria sol·licitar l'ampliació de l'interès general als nous terrenys necessaris, dins la mateixa parcel·la on s'ubica actualment.

Seguidament, citen el contingut íntegre dels articles 24 i 26 de la Llei 6/1997 de sòl rústic de les Illes Balears i conclouen que, per tot això consideren viable l'ampliació de l'interès general destinat a ampliar i adequar les instal·lacions de la depuradora de Puigpunyent. I afirmen que adjunten, cosa que no consta a la documentació rebuda per la CMAIB:

Sol·licitud formal de l'Ajuntament a ABAQUA per a l'ampliació de la depuradora existent a Puigpunyent

Terrenys necessaris per a l'ampliació (polígon 1, parcel·la 246) que ja són propietat de l'entitat pública ABAQUA, tal com mostra la nota simple del registre de la propietat.

Segons l'informe d'ABAQUA realitzat en data 21/02/2022, amb motiu d'aquest procediment ordinari, ens conta que l'Ajuntament de Puigpunyent, mitjançant ofici de 30/09/2021 (ABAQUA RE núm. 1459 de 13/10/2021) va sol·licitar l'ampliació de l'EDAR de Puigpunyent per fer front al futur augment de la població prevista.

Terrenys necessaris per a l'ampliació de l'EDAR

A la tramitació anterior en la qual es va subjectar a ordinària l'AAE d'aquest planejament, segons la informació facilitada per l'Ajuntament, l'EDAR de Puigpunyent es localitza a la parcel·la núm. 426 del polígon 1 de Puigpunyent (classificada com a SG-CI-EDAR) i presenta una superfície de 6.822 m2. Emperò segons la fitxa cadastral és de 5.087 m2. L'espai útil de la parcel·la és inferior, ja que està afectades per:

  1. Domini públic hidràulic i la zona de servitud
  2. Domini públic de carreteres i la zona de servitud
  3. Fitxa urbanística SG-CI –EDAR

Segons l'informe d'ABAQUA del 27 de setembre de 2018:

«caldria valorar la viabilitat de l'ampliació de l'EDAR de Puigpunyent mantenint la ubicació actual (dins una Zona d'ús limitat, segons defineix el PORN de la Serra de Tramuntana) o en el seu defecte, la possibilitat de trobar una ubicació alternativa a la futura EDAR. Addicionalment, caldria valorar la remodelació i ampliació de les infraestructures que constitueixen el sistema general de sanejament i depuració de l'EDAR Puigpunyent, especialment pel que fa a les Estacions de Bombament (EBARs) i canonades, existents i futures»

La superfície útil necessària per a la futura ampliació de l'EDAR s'ha calculat en 800 m2 de la parcel·la 99 del polígon núm.1 del T.M. de Puigpunyent (contigua a l'EDAR) i ha estat representada en el conveni de col·laboració de 2 d'octubre de 2020 per a la millora del sistema general de sanejament i depuració. Això no obstant, hi ha dubtes ambientals sobre aquesta ubicació i, en tot cas, hores d'ara no està resolta.

Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR)

L'EDAR de Puigpunyent presenta un cabal de disseny de 232 m3/dia i una capacitat per a 1.547 habitants equivalent. Segons les analítiques i els informes presentats per l'Agència Balear de l'Aigua de la Qualitat Ambiental:

-Els paràmetres de funcionament actual presenten mitjanes de cabal diari i població equivalent de 213 m3/dia (el que representa un 91,8 % de la seva capacitat hidràulica) i 1223 h.e.

-Les màximes registrades el 2020 varen ser de 277 m3/dia (juliol) i 2.325 h.e (octubre) superant els paràmetres de disseny. Representa el 150% de la capacitat de càrrega de disseny.

-La mitjana mensual del cabal d'entrada ha superat el cabal de disseny en 4 mesos del 2020 (els mesos de gener, febrer, abril i maig) 3 mesos l'any 2019 (març, novembre i desembre) i 8 mesos l'any 2018 (febrer, març, abril, maig, juny, octubre, novembre i desembre).

-La càrrega de l'afluent (en habitants-equivalent) ha superat la capacitat de tractament de l'EDAR de Puigpunyent en 2 mesos del 2020 (setembre i octubre), 2 mesos 2019 (agost i setembre) i 3 mesos l'any 2018 (maig, juny i novembre).

-ABAQUA ha comunicat a l'Ajuntament, en diverses ocasions, l'assoliment del llindar del funcionament a la màxima capacitat de les instal·lacions i la necessitat de l'ampliació de l'EDAR.

-L'EDAR no pot assumir l'augment de cabal d'aigües residuals associat a la Modificació puntual de les NNSS de Puigpunyent a l'àmbit de la Unitat d'Actuació núm 8 (UA-8).

Les dades existents posen de manifest la necessitat urgent d'iniciar la construcció d'una nova EDAR o ampliar l'existent.

Estudi Hidrològic -Hidràulic

El Pla Especial per fer front al risc d'inundació (INUNBAL) defineix la zona inundable Ma18 Sa Riera Puigpunyent amb risc alt, tot i això, el mapa de riscos d'inundació aprovat per la Direcció General de Recursos Hídrics com a cartografia més actual (RD 159/2016, de 15 d'abril, pel qual s'aprova el Pla de gestió del risc d'inundació en la Demarcació Hidrogràfica de les Illes Balears), no defineix zona inundable a l'àmbit de la modificació puntual. No existeix APR d'inundació a la zona atès que el sòl es classifica com urbà.

L'Informe del tècnic d'Emergències del Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior de 13 de gener de 2020 (sembla ser un error en l'any, ja que l'informe es va sol·licitar el 09/12/2020) conclou que, atès que no incrementa el risc per a les persones i béns respecte al què estava ja aprovat i fins i tot, afavoreix el drenatge de l'aigua enfront una possible inundació produïda per precipitacions intenses o mantingudes es pot informar favorablement. Tot i això, atès que l'actuació AE-1 s'executarà prop de la zona inundable definida per INUNBAL es podria considerar desplaçar-la cap a l'Est o bé demanar un estudi hidrològic-hidràulic en el futur desenvolupament per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries. En el procediment simplificat es va proposar incloure un condicionant demanant un estudi hidrològic-hidràulic.

Segons la Resolució del president de la Comissió de medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe ambiental estratègic sobre la modificació Puntual de les NNSS a l'àmbit de la Unitat d'Actuació-8, al TM Puigpunyent, Mallorca (154e/2020) en el primer punt de les conclusions:

«1.- D'acord amb les esmenes de l'informe del tècnic d'Emergències del Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior de 13 de gener de 2020 (data 2020 per error, hauria de ser 2021) abans de dur a terme l'Actuació Edificatòria (AE1) que s'executarà prop de la zona inundable definida per INUNBAL es demanarà un estudi hidrològic-hidràulic en el futur desenvolupament per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries.»

L'informe del tècnic d'Emergències del Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior del 3 de febrer de 2022, emès per al tràmit ordinari, reitera les mateixes conclusions i consideracions de l'informe del tràmit de l'avaluació ambiental estratègica simplificada.

Es tornarà a incloure el mateix condicionant amb la intenció d'establir mesures i evitar problemes econòmics, ambientals i personals causats per accidents d'inundacions i ordenar el territori amb precaució, previsió i prevenció.

Memòria i EAE

La documentació aportada per a la tramitació de l'expedient, tant la memòria de la MP, com els plànols d'informació i ordenació així com l'Estudi Ambiental Estratègic són de qualitat i a més s'inclouen les esmenes detectades en el procediment simplificat d'avaluació ambiental estratègica en la consulta de les administracions públiques afectades.

Model urbanístic i territorial del municipi

Segons els informes d'ABAQUA i la documentació de la revisió de les NNSS de Puigpunyent per a l'adaptació del PTI, que no han estat aprovades definitivament, es preveu un creixement de població considerable. Actualment, el terme municipal té 2044 habitants distribuïts en 1612 al nucli urbà de Puigpunyent, 316 a Galilea i 116 a Son Serralta. Segons l'informe d'ABAQUA del 2010 a la proposta inicial de les NNSS es va preveure una capacitat màxima de població estimada de 7.170 habitant (5.541 a Puigpunyent, 1.269 a Galilea i 360 a Son Serralta).

Tenint en compte que, actualment es depuren les aigües residuals generades en els nuclis urbans de Puigpunyent i Galilea amb les dades de 2020 sumen 1928 habitants i no es fa amb les aigües dels habitatges disseminats en sòl rústic de Son Serralta. I a més, tenint en compte que hi ha un important creixement de població previst associat al model urbanístic.

Tal com diu l'informe d'ABAQUA de 27 setembre de 2018:

«Els futurs cabals d'arribada (desenvolupament sòl urbanitzables i connexió de Son Serralta) representen increments respecte dels cabals actuals, de manera que a dia d'avui, l'EDAR Puigpunyent no té capacitat suficient per gestionar tot l'augment de les aigües residuals (associat a l'estimació de població a curt i mig termini) que preveuen les Normes Subsidiàries de Puigpunyent.»

A més a més, el sistema general de sanejament i depuració de l'EDAR Puigpunyent, les Estacions de Bombament (EBARs) i canonades existents s'han d'actualitzar i la xarxa és parcialment separativa a Puigpunyent (50%) i totalment separativa a Galilea (100%). I les dades del percentage de pèrdues d'aigua de la xarxa és de 39,61%, 39,62% i 32% en els anys 2017, 2018 i 2019 respectivament incomplint el percentatge màxim de pèrdues admissibles en els proveïments urbans existents actuals un 25% en el 2021.

Els habitants de dret, el nombre de persones empadronades és una dada important, emperò, també s'ha de considerar la població potencial tenint en compte els habitatges existents, les parcel·les vacants i les possibilitats reals de que els nuclis de població cresquin. Aquesta informació és cabdal a l'hora de preveure l'ampliació de les infraestructures de sanejament, depuració i prevenció de la contaminació.

La primera prescripció de l'Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de Revisió de les NNSS de planejament, Puigpunyent (1295/08) sobre la revisió per a l'adaptació al PTI del planejament del municipi, publicat al BOIB núm. 27 del 22 de febrer de 2011, s'indicava:

“1.- Les NNSS de Puigpunyent reduiran la capacitat de població, de 7.170 fins a 4.591 habitants, d'acord amb les justificacions de població argumentades i contemplades als informes de suficiència d'equipaments.”

En vista que les úniques traves per a la tramitació d'aquesta modificació del planejament i les futures modificacions de l'ordenació territorial i urbanística del municipi són la correcta gestió del recurs hídric i la col·laboració necessària entre administracions públiques.

Des d'aquesta AAE ordinària, com a instrument de suport per a la incorporació de la dimensió ambiental en la presa de decisions estratègiques i com a millora de la planificació, es recullen les principals limitacions que comporta el tipus de model urbanístic i territorial del municipi i es convida a corregir i limitar el desenvolupament territorial dels sòls urbans i a fer una revisió del model urbanístic i territorial del municipi limitant el desenvolupament territorial dels sòls urbans no consolidats en consideració que no es disposa de la justificació fonamentada amb les dades de la disponibilitat del recurs hídric i és manifesta la incapacitat de depuració d'aquest recurs.

Atès

1.- Que s'han esmenat totes les deficiències detectades en la tramitació de l'AAE simplificada recollides en els condicionants de la Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l'informe ambiental estratègic sobre la modificació Puntual de les NNSS a l'àmbit de la Unitat d'Actuació – 8, al TM Puigpunyent, Mallorca (154e/2020) en la qual, la MP es va subjectar al procediment ordinari excepte el condicionant “s'haurà de garantir la disposició de suficiència del recurs d'acord amb l'article 66 del PHIB i garantir la suficiència de depuració tenint present les consideracions d'ABAQUA” així com, no s'han complert, el recordatori sobre el subministrament de les dades d'aigua potable i pèrdues admissibles a la D.G de RRHH i el compliment de l'article 64 del PHIB vigent.”

2.- Que s'han recaptat els informes favorables amb condicions del Servei de Salut Ambiental, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, Servei de Protecció d'Espècies, el Departament d'Emergències en el procediment ordinari d'aquesta MP.

3.- Que la proposta de MP per a la UE-8 limita el creixement respecte al planejament vigent i és un començament en la orientació del planejament d'acord amb la capacitat ambiental del terme municipal. La CMAIB no pot promoure l'alternativa de la desclassificació i informar desfavorablement la MP comportaria la paradoxa de mantenir una ordenació urbanística ambientalment pitjor.

Per tot això, es formula la DECLARACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA FAVORABLE a la MP de les NN.SS a l'àmbit de la Unitat d'Actuació-8, al TM Puigpunyent sempre que s'apliquin les mesures de protecció ambiental incloses dins la documentació presentada i el pla de vigilància ambiental proposat en la tramitació del procediment ordinari “Document Ambiental AAE ordinària de la MP de les NS a l'àmbit de la Unitat d'Actuació UA-8. Realitzat per Gabinet d'Anàlisi Ambiental i Territorial i Memòria de la Modificació Puntual amb data Novembre 2021, amb els següents condicionants:

1. L'ajuntament no podrà concedir drets edificatoris en l'àmbit de la MP que comportin consum d'aigua o connexió a la xarxa de sanejament fins que no acrediti la suficiència del subministrament d'aigua i de capacitat de depuració, per això:

a) L'Ajuntament presentarà la següent documentació davant la D. G. RRHH:

a.1 Dades de subministrament i consum d'aigua del terme municipal de Puigpunyent dels darrers tres anys d'acord amb els models que consten a la web del Portal de l'Aigua:

https://www.caib.es/sites/aigua/ca/abast_urba/

a.2 Població estimada de fet per mesos.

a.3 Certificat del gestor que s'encarregarà del subministrament d'aigua que certifiqui la disponibilitat de recurs. Es recorda que en el cas d'aigües subterrànies provindran de pous que tenen un ús d'abastiment i no podran superar les extraccions legalment concedides.

a.4 Dades de subministrament en rústic.

a.5 Aprovació del Pla de Gestió Sostenible de l'Aigua amb el contingut previst a l'article 13 del Decret 54/2017, de 15 de desembre, pel qual s'aprova el Pla Especial d'Actuació en Situacions d'Alerta i Eventual Sequera (PESIB) i a l'article 59 del PHIB 2019.

b) Pel que fa a la capacitat de sanejament, s'haurà d'aportar informe de l'entitat responsable de la depuració (ABAQUA) que asseguri que els volums generats d'aigua residual, tant en cabal com en concentració de contaminants, podran ser tractats en la seva totalitat per l'EDAR existent i no interferiran amb el compliment dels valors límits d'emissió imposats en l'autorització d'abocament.

L'ajuntament ha de valorar si la responsabilitat que comporta aquesta condició a la concreció de l'edificabilitat de l'àmbit recomana la seva desclassificació fins que estigui en disposició d'afrontar el problema de subministrament d'aigua i capacitat de depuració en el municipi.

2. D'acord amb les esmenes de l'informe del tècnic d'Emergències del Servei de Planificació de la Direcció General d'Emergències i Interior de 3 de febrer de 2022 abans de dur a terme l'Actuació Edificatòria (AE1) que s'executarà prop de la zona inundable definida per INUNBAL es demanarà un estudi hidrològic-hidràulic en el futur desenvolupament per tal d'incorporar mesures de protecció envers la inundació en cas que aquestes fossin necessàries.

3. S'hauran d'evitar al màxim l'emissió de contaminants i calcular les emissions de CO2 generades en les fases de construcció i funcionament. El sistema de compensació d'aquestes emissions serà una inversió en un projecte d'absorció de carboni que consistirà en la plantació d'espècies vegetals a l'ELLP. Aquestes seran espècies de les comunitats de bosc de ribera i prats: Freixos (Fraxinus angustifolia) Oms (Ulmus minor) Polls (Populus alba), Romeguers (Rubus ulmifolius) Fenasses (Brachipodion phoenicoidis). A la fitxa urbanística de la modificació: Actuació aïllada 1 es modificarà el paràgraf:

“La zona verda haurà de mantenir, en la mesura del possible, els arbres existents i la vegetació autòctona, afavorint aquelles espècies que requereixen d'un consum d'aigua baix o moderat. Prop dels torrents de Conca i de Sa Riera, s'utilitzarà vegetació de ribera.”

Per la següent redacció:

“La zona verda haurà de mantenir, en la mesura del possible, els arbres existents i la vegetació autòctona, afavorint aquelles espècies que requereixen d'un consum d'aigua baix o moderat. En cas de no poder conservar algun exemplar se substituirà per un altre arbre per compensar. Prop dels torrents de Conca i de Sa Riera, s'utilitzarà vegetació de ribera.”

Així mateix, atès que segons els informes del Servei d'Estudis i Planificació de data 8 d'octubre de 2019 sobre la MP de les NN.SS., per a la reordenació de les UA-1 i UA-3 del nucli urbà de Puigpunyent no està acreditada la suficiència hídrica, i per tant tampoc ho està per a l'àmbit de la UA-08, s'insta a l'Ajuntament a la revisió, si escau, de la declaració ambiental estratègica del planejament vigent, d'acord amb el que preveu l'art. 28 de la Llei 21/2013 i adaptar el planejament a la capacitat ambiental que puguin assumir.

Aquest informe s'emet sense perjudici de les competències en residus, mobilitat, patrimoni, urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris.

 

(Signat electrònicament: 24 de febrer de 2028)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias