Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 120722
Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Per decret de batlia, de data 6 febrer de 2023, es va aprovar definitivament el “Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022-2025”. D'acord amb el disposat en l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i en l'article 103.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica íntegrament el seu text.

 

Calvià, (signat electrònicament: 20 de febrer de 2023)

El batle-president  Alfonso Rodríguez Badal

 

Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025

Taula de continguts

1. Introducció

2. Marc normatiu

3. Procés d'elaboració del Pla

3.1. Participació ciutadana

3.2. Treball interàrees

4. Estructura del Pla

5. Gestió del Pla: implantació, seguiment i avaluació

5.1. Implantació

5.2. Seguiment

5.3. Avaluació

6. Principis transversals i eixos d'actuació

Eix 1: Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient

Eix 2: Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social

Eix 3: Suport i atenció integral als serveis públics municipals

1. Introducció

La política pública municipal que aquí es presenta inclou els compromisos assumits per l'Ajuntament de Calvià, en forma d'eixos estratègics i accions, per l'adaptació al procés d'envelliment poblacional i canvi demogràfic que, en el marc d'un procés global, viu també el municipi. Algunes d'aquestes accions són noves i d'altres reforcen polítiques ja existents.

El Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià 2022 – 2025 té com a fonament teòric i d'acció el Protocol de Vancouver desenvolupat en el marc del Projecte “Ciutats i Comunitats Amigables amb les Persones Majors”, promogut per l'Organització Mundial de la Salut.

Les accions que es proposen en aquest document són resultat d'un procés de diagnosi que ha constat de tres elements centrals. En primer lloc, l'estudi i anàlisi de la situació demogràfica del municipi; per una altra banda, un procés de participació ciutadana i protagònica per part de persones de 65 anys o més residents a Calvià, i, per últim en un sentit cronològic, la coordinació tècnica de totes les àrees municipals, amb l'objectiu d'aconseguir una visió polièdrica de la realitat que inclogui la perspectiva de cada departament.

Com a resultat de tot aquest procés, el document concreta l'estratègia sobre canvi demogràfic i envelliment, assenyalant els seus objectius i valors, així com les accions distribuïdes en tres eixos estratègics: (1) Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient, (2) Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social i (3) Suport i atenció integral als serveis públics municipals.

Presentació

El I Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià es posa en marxa al llarg de 2022 i té un període d'execució previst fins a l'any 2025. La proposta pretén començar a incorporar una visió estratègica a les polítiques locals: preparar el consistori i el municipi per als importants canvis demogràfics que ja està vivint no només Calvià sinó, com a mínim, el Nord polític global.

Aquest document es planteja des d'una visió transversal i multiprofessional centrada en els objectius i les tasques a desenvolupar, amb base en les bones pràctiques socials conegudes. D'aquesta manera, el Pla també vol respondre a la necessitat de tenir instruments consensuats, actualitzats i adaptats a les noves realitats socials que formen part del procés d'envellir al segle XXI. En aquest marc consideram rellevant establir canals directes de participació activa i protagònica i una comunicació periòdica i propera per conèixer l'opinió de la ciutadania gran en tot el que forma part de la seva vida.

Entre els valors que consideram nuclears s'inclou l'assumpció de la diversitat, riquesa i heterogeneïtat de les realitats plurals de les persones majos, com a camí per trencar amb els mites, estereotips i prejudicis de la vellesa. També és central una perspectiva feminista que posi les persones en el centre i que contribueixi a trencar amb el sistema sociocultural de discriminació de les dones pel fet de ser-ho. En aquest sentit, també es proposa la revisió social del concepte de vellesa, que miri per un benestar basat en el «ser» i no tant en el «fer», és a dir, passar de posar al centre l'«activitat», a traslladar el focus cap al desenvolupament d'un projecte personal digne al qual cada persona li doni el seu propi sentit social i comunitari.

2. Marc normatiu

Els drets de les persones grans representen un conjunt de principis jurídics universals recollits de maneres diverses en la normativa internacional, comunitària, estatal, autonòmica i d'àmbit inferior.

En l'àmbit estatal destaca l'article 50 de la Constitució Espanyola de 1978, segons el qual, "els poders públics garantiran la suficiència econòmica als ciutadans durant la tercera edat, mitjançant pensions adequades i actualitzades periòdicament. Amb independència de les obligacions familiars, en promouran el benestar mitjançant un sistema de serveis socials que atendran els problemes específics de salut, habitatge, cultura i lleure". A més, entre d'altres, podem trobar entre la normativa espanyola:

  • Reial Decret-llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de major edat I promoure l'envellimet actiu. BOE núm. 65, de 16 de març de 2013.

  • Llei 4/2005, de 22 d'abril, sobre els efectes en les pensions no contributives dels complements atorgats per les comunitats autònomes. BOE núm. 97, de 23 d'abril de 2005.

  • Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. BOE núm. 299, de 15 de desembre de 2006.

Pel que fa a la normativa autonòmica, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears en el seu article 16, estableix que l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment en diversos àmbits, entre els quals trobam la protecció i l'atenció integral de les persones majors per a la promoció de la seva autonomia personal i de l'envelliment actiu que els permeti una vida digna i independent i el seu benestar social i individual.

A més, la llei 4/2009 d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears inclou, en el seu article 6, les persones majors com a destinatàries prioritàries dels serveis socials, en casos de situacions de vulnerabilitat, risc o desemparament. Alhora, la llei estableix que els municipis tenen la responsabilitat d'estudiar i detectar les necessitats del seu àmbit territorial i crear, organitzar i gestionar els serveis que considerin necessaris en el seu municipi, amb l'objectiu de contribuir al benestar i la cohesió social. En el moment de publicació d'aquest Pla estratègic, al llarg de 2022, s'està tramitant un projecte de decret de principis generals de la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2022-2025, amb el qual s'han d'establir els principis generals per a les carteres insulars i locals i s'han de modificar diverses normatives de l'àmbit social que substituirà el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals.

 

També resulten d'interès, en el marc d'aquest Pla estratègic, allò que recull la Llei 39/2015 en el seu article 13, en el qual fa referència al dret de les persones administrades “a ser tractades amb respecte i deferència per les autoritats i treballadors públics, que hauran de facilitar-los l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions”.

A més, la Llei 40/2015 aprofundeix aquest principi de “facilitat” quan estableix com a principi general del règim jurídic del sector públic la “simplicitat, claredat i proximitat als ciutadans” (article 3.1.b).

3. Procés d'elaboració del Pla

En l'elaboració del primer Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià cal destacar diversos antecedents:

En primer lloc, el document de Diagnòstic i Pronòstic de les Persones Majors de Calvià publicat el març de 2017, constitueix un punt de partida clau per l'impuls de la mirada estratègica cap a la situació de les persones majors per part del consistori i que, alhora, s'ha de considerar la font fonamental que nodreix la diagnosi del Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià 2022 – 2025.

Entre 2020 i 2021, a més, l'Ajuntament de Calvià va treballar la llavor del primer Pla estratègic municipal de persones majors. Malgrat que no es va arribar a publicar a causa de les importants dificultats i limitacions que va imposar la pandèmia de la COVID-19, representa també una passa fonamental per construir la base de l'actual proposta.

3.1. Participació ciutadana

Un antecedent clau que ha nodrit la diagnosi d'aquest Pla estratègic ha estat el projecte L'ajuntament al teu costat que Calvià posà en marxa el 2020. En el marc d'aquesta iniciativa, 3.184 persones de 65 anys o més va participar en una enquesta telefònica en la qual es consultà sobre les seves problemàtiques i principals preocupacions, en general com en el moment de la pandèmia, tenint en compte l'impacte singular de les mesures de confinament sanitari.

Més recentment, l'equip tècnic del Servei d'Intervenció Social, Infància i Gent Gran organitzà una dinàmica participativa que va tenir lloc el dia 23 de maig de 2022. En aquesta trobada presencial, 36 persones majors de 65 anys residents a diversos nuclis de població de Calvià van formar sis grups de discussió en els quals van ser demanats per les seves experiències i per les problemàtiques observades des de la seva perspectiva a partir del fet de viure al municipi de Calvià. A la reunió, les persones assistents van exposar, a més, les seves propostes de millora sobre temàtiques diverses, com ara espais lliures i infraestructures, transport, habitatge, respecte i inclusió social, participació social, serveis socials i salut, entre altres.

3.2. Treball interàrees

La coordinació interàrees és una eina sine qua non per aconseguir, per una banda, posar en marxa polítiques que responguin al canvi demogràfic que viu el municipi, així com, alhora, avançar en la transversalització de la mirada intergeneracional, anti-edatista i de cures cap a les persones grans.

Aquesta experiència de coordinació entre departaments s'inicia abans de la posada en marxa del Pla, a través, per exemple, de la creació dels grups focals que van elaborar el Protocol per a la detecció de la violència de gènere en dones majors de 65 anys.

Pel que fa a la construcció del Pla estratègic per se, el treball de coordinació interàrees ha constat de dues fases: la primera ha implicat una enquesta oberta en la qual els departaments han aportat la seva visió sobre com se relacionen amb la gent gran del municipi, sobre problemàtiques detectades i possibilitats de millora observades de les polítiques públiques existents. Com a segon element, s'han fet reunions bilaterals amb els departaments implicats per avaluar la viabilitat tècnica de les mesures proposades.

4. Estructura del Pla

El Pla d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025 s'estructura en tres eixos estratègics, cadascun amb els seus àmbits temàtics corresponents.

El primer, Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient, incorpora els objectius i mesures que reivindiquen el dret de les calvianeres i calvianers grans a viure a Calvià al llarg de la vida si així ho volen, a gaudir d'un espai públic accessible i saludable, així com l'objectiu de la consolidació transversal de la perspectiva del canvi demogràfic en les polítiques públiques locals.

Per la seva part, des de l'eix Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social es vol promoure l'envelliment actiu i saludable, la participació social i comunitària de les persones majors i la no discriminació per raons d'edat, així com la seva intersecció amb la discriminació per gènere i per ètnia.

 

Finalment, l'eix Suport i atenció integral als serveis públics municipals aborda l'anàlisi i coordinació dels serveis públics existents per avaluar la seva possible millora o la posada en marxa de nous serveis que puguin resultar necessaris.

5. Gestió del Pla: implantació, seguiment i avaluació

5.1. Implantació

La implantació d'aquesta estratègia local suposa la posada en marxa de les seves mesures i les accions concretes. Aquest procés es desenvoluparà, de forma progressiva, entre els anys 2022 i 2025, període de vigència del Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic. Aquesta fase es realitzarà de forma coordinada entre els diferents departaments municipals, altres institucions públiques de caràcter supramunicipal i les entitats del tercer sector que hi participin. Anualment es preveu elaborar una programació que permeti concretar les accions que es duran a terme durant l'any, els departaments, serveis o organismes responsables i agents col·laboradors, a més de la temporalització de les accions. L'impuls i la coordinació de la programació anual és competència del Departament de Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, concretament del Servei d'Intervenció Social i Gent Gran.

5.2. Seguiment

El seguiment de la implantació del pla es preveu com a un procés continu d'observació, mesuratge i anàlisi del desenvolupament dels objectius i les accions que formen part de l'estratègia. Això ens permetrà:

  • Per una banda, conèixer el grau de compliment de la programació, com també les fortaleses i les debilitats de la posada en marxa de les accions.
  • Per l'altra, identificar bones pràctiques i, si és necessari, realitzar reajustaments de les accions, les millores en la implantació de les actuacions, dels processos de treball o del model de gestió.

Per dur a terme el seguiment es combinaran dues tasques:

  • Recollida d'informació per part de les diferents àrees, a través d'unes fitxes de seguiment, sobre la implantació de les accions programades.
  • Per l'altra, la participació en les reunions de seguiment que es programin, aportant també reflexió, anàlisis de les fortaleses i les debilitats associades al Pla, noves necessitats, suggeriments, etc. El departament de Desenvolupament Social serà el responsable de coordinar i dinamitzar aquest procés. A través de reunions tècniques les àrees aportaran i canalitzaran la informació necessària. En funció de la responsabilitat en l'execució de les accions, en aquesta fase també prendrà part personal directiu. En aquesta tasca es tindrà en compte l'avaluació ciutadana d'eficàcia i impacte de les accions programades utilitzant fitxes de seguiment i avaluació específiques que permetin conèixer el grau de resposta de la població a la qual van dirigides les accions concretes.

5.3. Avaluació

L'avaluació és un procés fonamental per determinar el funcionament de l'estratègia; ha de permetre conèixer si s'han implantat les mesures i les accions previstes pel Pla, i els resultats obtinguts. A més dels continguts per avaluar, una altra qüestió important és en quin moment s'avalua, distingint-se entre avaluació intermèdia i avaluació final.

De forma transversal al procés d'avaluació, es contempla la participació directa de la ciutadania, en especial de la població a la qual van dirigides les accions. Aquesta avaluació tindrà en compte el compliment dels objectius i accions del pla i el grau de satisfacció de la població major de seixanta-cinc anys i de les seves famílies.

Per tant, pel que fa als aspectes per avaluar, podem diferenciar:

  • Avaluació del grau de compliment: La finalitat d'aquesta avaluació és conèixer en quina mesura s'han implantat les accions del Pla. Es realitzarà en dos moments diferents (en l'avaluació intermèdia i en l'avaluació final).
  • Avaluació de resultats: Amb aquesta, es vol conèixer en quina mesura s'ha avançat per a aconseguir els objectius plantejats al Pla. Es farà en finalitzar el període d'implantació de les accions (avaluació final).

En ambdós casos, serà el Departament de Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran el responsable, en col·laboració amb la resta de departaments municipals que, en coordinació amb el Servei d'Intervenció Social i Gent Gran, hauran d'aportar la informació pertinent.

Per a la recollida de les dades necessàries per a l'avaluació s'utilitzaran tècniques quantitatives i qualitatives.

Pel que fa a la temporalització, l'avaluació es durà a terme en dos moments clarament diferenciats:

  • Avaluació intermèdia: es realitzarà durant el segon trimestre de 2024.
  • Avaluació final: es durà a terme en finalitzar el període d'implantació del Pla, al final de 2025.

L'avaluació amb la població s'estructurarà al llarg de tot el procés d'implementació del pla, planificant la recollida de dades per tenir resultats a l'avaluació intermèdia i final.

6. Principis transversals i eixos d'actuació

El Pla s'estructura en tres eixos estratègics, cadascun amb els seus àmbits temàtics corresponents. Alhora, es plantegen sis principis transversals que són considerats prioritaris i que han d'estar presents en totes les fases del desenvolupament del pla:

Principis transversals:

  • Diversitat i heterogeneïtat entre les persones majors: les dimensions física, biològica i psicològica i la seva singular interacció fa que cada persona visqui el procés d'envelliment d'una manera particular. És clau assumir aquesta diversitat de realitats vitals per poder atendre les necessitats diverses que conviuen a la nostra societat.
  • Perspectiva feminista: posa en relleu els problemes socials que sovint es passen per alt o s'identifiquen erròniament en les teories socials ja presents. Aquesta mirada ens ha de permetre analitzar les experiències de subordinació de gènere de les dones i identificar les causes subjacents de l'opressió de gènere.
  • Mirada intercultural: Calvià és un municipi construït sobre les bases de la diversitat i la riquesa de cultures. Amb la perspectiva intercultural volem reconèixer la presència i interaccions de diverses cultures entre les gents de Calvià, a més de la voluntat de generar expressions culturals compartides, a través del diàleg i del respecte mutu.
  • Enfocament d'equitat i igualtat d'oportunitats: l'equitat ens ha de servir com a eina per avençar cap a una igualtat efectiva a tots els nivells. D'aquesta manera, davant les diferències en l'accés a drets i recursos, l'equitat planteja tenir en compte les circumstàncies individuals des d'una visió interseccional i establir accions concretes per superar els desavantatges socials.
  • Enfocament de participació ciutadana: la participació és un dret de la ciutadania, tant en el procés d'elaboració, com en el de seguiment i avaluació de les polítiques públiques. La intenció és, a més, que la presa de decisions es vegi enriquida per la visió de la ciutadania. La participació no es pot entendre només com un procés d'informació pública o de consulta, sinó com un procés de debat, deliberació i diàleg.

Eix 1: Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient

1.1. Impulsar el compromís de Calvià com a municipi amigable amb les persones grans

1. Consecució del reconeixement de l'OMS de municipi amigable amb les persones grans.

1.2. Avançar cap a un espai públic accessible i habitable i un transport i comerç de proximitat per a tothom

2. Desenvolupament del Pla d'accessibilitat municipal de Calvià.

2a. Revisió de l'accessibilitat universal dels contenidors de residus sòlids urbans.

2b. Revisió de l'accessibilitat universal dels edificis i equipaments municipals.

2c. Adaptació dels edificis i equipaments municipals.

3. Inclusió de la perspectiva del bio urbanisme en la planificació urbanística municipal contra l'escalfament dels nuclis urbans i l'efecte de les illes de calor.

4. Enfortiment de les mesures d'atenció específica preferent a gent gran als serveis municipals.

5. Impuls d'una campanya de difusió del servei d'atenció Digi Calvià, especialment dirigida a les persones majors.

6. Desenvolupament de camins amigables per a la gent gran: acompanyaments i espais amigables.

7. Creació o adaptació de parcs saludables i accessibles.

8. Potenciació del comerç de proximitat amigable amb les persones grans.

9. Impuls del servei de transport especial a demanda per afavorir la inclusió social, l'accés a tràmits administratius i necessitats bàsiques de la ciutadania amb difícil accés al transport regular.

10. Impuls de la millora de rutes, accessibilitat i freqüència del transport públic.

11. Recuperació del conveni per oferir un servei de trasllat directe a l'Hospital Universitari de Son Espases a persones majors.

 

12. Suport a les comunitats de veïnatge perquè participin en les convocatòries de subvencions per l'adaptació d'edificis d'habitatges i facilitació del tràmit.

13. Suport en la sol·licitud de subvencions per a adaptació d'habitatges i facilitació del tràmit.

1.3. Promoure noves solucions en habitatge

14. Suport a projectes d'habitatges sènior living intergeneracionals.

15. Suport a fórmules d'habitatge cooperatiu i compartit.

16. Impuls d'un programa de convivència intergeneracional entre estudiants i persones treballadores amb persones grans que viuen soles.

17. Inclusió de les situacions específiques de les persones majors a les convocatòries d'ajuts al lloguer.

Eix 2: Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social

18. Suport als programes de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB.

19. Enfortiment de la participació de les persones grans en les polítiques culturals del municipi.

20. Elaboració d'una estratègia per apropar els espais culturals i les biblioteques a les necessitats i interessos de les persones grans, amb una atenció particular a les persones amb diversitat funcional.

21. Programació d'activitats culturals de caràcter intergeneracional en biblioteques i altres equipaments culturals.

2.2. Fomentar la participació activa

22. Creació d'un consell de participació de la gent gran.

23. Impuls al projecte "Donar veu a la gent gran".

24. Promoció d'activitats d'accés a les tecnologies per part de les persones majors i reducció de la bretxa digital.

25. Impuls a la implantació de les tecnologies de la informació i la comunicació als equipaments destinats a la gent gran.

26. Foment del voluntariat entre les persones majors.

27. Enfortiment del suport a les associacions de gent gran.

28. Impuls d'espais de trobada i reflexió per a la facilitació de la participació de persones majors.

29. Creació d'un espai web municipal específic per a gent gran de Calvià i la visibilització de la seva participació.

2.3. Drets, bon tracte i prevenció de maltractaments

30. Prevenció i atenció als maltractaments de les persones grans.

30a. Formació a professionals i a la ciutadania en bon tracte i prevenció del maltractament a gent gran.

31. Impuls d'activitats contra la discriminació per raons d'edat.

32. Difusió i capacitació a les persones grans sobre els seus drets.

32a. Difusió dels drets de les persones grans amb dependència.

33. Enfortiment de la formació per a persones grans sobre diversitat sexual i eliminació dels estereotips de gènere.

34. Promoció de la visibilització positiva i diversa de la gent gran a la comunicació municipal, lluitant contra estereotips d'edat, de gènere i ètnics.

 

2.4. Potenciar l'envelliment saludable i autònom

35. Enfortiment de les actuacions adreçades a promoure l'activitat física per a les persones grans, especialment adaptada a les diferents etapes del procés d'envelliment.

36. Desenvolupament de les accions dirigides a les persones grans del Pla municipal d'hàbits de vida saludable.

2.5. Potenciar activitats intergeneracionals

37. Impuls a les activitats intergeneracionals en la programació dels equipaments i serveis municipals.

38. Foment de la perspectiva intergeneracional, especialment en les accions dels departaments I serveis municipals.

39. Organització d'activitats per fomentar el coneixement i l'intercanvi d'experiències sobre projectes intergeneracionals.

40. Impuls del voluntariat en projectes comunitaris de cura a les persones majors.

41. Inclusió, a les convocatòries de subvencions, de criteris de concessió sobre promoció del respecte cap a la gent gran, l'eliminació de l'edatisme i activitats intergeneracionals.

2.6. Potenciar les xarxes de suport mutu

42. Foment d'espais comunitaris de suport mutu entre persones majors.

43. Foment d'espais de suport mutu entre dones grans.

Eix 3: Suport i atenció integral als serveis públics de Calvià

3.1 Impulsar la cooperació interinstitucional

44. Avaluació conjunta de les necessitats de la gent gran del municipi.

44a. Planificació dels recursos, equipaments i serveis necessaris al municipi per a la cobertura de necessitats de la gent gran, especialment de les persones en situació de dependència.

45. Impuls i promoció d'espais de debat sobre com afrontar el canvi demogràfic des del món local mallorquí.

46. Revisió de la necessitat d'ampliació d'horaris dels centres de salut del municipi.

47. Participació activa del consistori en l'Observatori de les Persones Majors de Mallorca.

3.2 Impulsar serveis i suport per a la cura

48. Desenvolupament de programa de suport a les persones i famílies cuidadores.

48a. Impuls del projecte municipal de respir domiciliari, de suport a les famílies amb persones amb dependència o dificultats greus de salut.

 

49. Enfortiment del servei d'estimulació cognitiva.

50. Suport a la permanència voluntària de les persones grans a Calvià i a la seva llar mitjançant el desenvolupament de prestacions domiciliàries i altres recursos com els centres de dia.

51. Impuls de la teleassistència avançada i d'altres millores tecnològiques.

52. Revisió i planificació de l'enfortiment dels serveis d'atenció psicosocial a la gent gran.

53. Increment de les partides pressupostàries per a la rehabilitació d'habitatges per adaptacions de la llar i de les comunitats de veïnatge.

54. Impuls de la formació específica del personal municipal en l'atenció a la gent gran.

 

3.3 Lluitar contra la solitud no desitjada de les persones grans

55. Impuls de grups comunitaris de detecció de la solitud no desitjada als nuclis del municipi.

56. Foment de la creació de grups de suport mutu i del voluntariat per fer front a la solitud no desitjada.

57. Promoció d'un programa d'activitats a l'espai públic.

58. Enfortiment de la perspectiva de l'envelliment actiu en els projectes de desenvolupament comunitari.

59. Planificació de programes per combatre la solitud no volguda i facilitar la permanència de les persones grans a la seva llar.

3.4. Promoure l'equitat de gènere i millorar la detecció de les violències masclistes cap a dones majors i la seva atenció integral

60. Impuls del Protocol de detecció de la violència de gènere en dones grans i definició dels circuits de coordinació i atenció a víctimes.

61. Potenciar la formació de professionals que atenen persones majors.

3.5 Avaluar i fer seguiment de les polítiques sobre canvi demogràfic i els seus efectes

62. Impulsar i potenciar les xarxes de suport i sororitat entre dones, especialment dones grans.

63. Anàlisi de les necessitats actuals i futures d'habitatge per a persones grans.

64. Anàlisi i coneixement sobre el col·lectiu de persones més grans (+80), incorporant-hi les metodologies més adequades per conèixer les seves necessitats i preferències i facilitar la seva participació en les polítiques de ciutat.

65. Establiment d'una línia d'anàlisi i recerca sobre migracions, interculturalitat i envelliment.

6.1. Quadres d'accions

Eix 1 | Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient

Objectius específics

1.1 Impulsar el compromís de Calvià com a municipi amigable amb les persones grans

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

1. Consecució del reconeixement de l'OMS de municipi amigable amb les persones grans.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Batlia

2024

 

Objectius específics

1.2 Avançar cap a un espai públic accessible i habitable i un transport i comerç de proximitat per a tothom

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

2. Desenvolupament del Pla d'accessibilitat municipal de Calvià.

Infraestructures, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Tots els implicats en el pla d'accessibilitat

2025

2a. Revisió de l'accessibilitat universal dels contenidors de residus sòlids urbans.

Infraestructures

Calvià 2000

2023 - 2025

2b. Revisió de l'accessibilitat universal dels edificis i equipaments municipals.

Infraestructures, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023

2c. Adaptació dels edificis i equipaments municipals.

Infraestructures

-

2024-2025

3. Inclusió de la perspectiva del bio urbanisme en la planificació urbanística municipal contra l'escalfament dels nuclis urbans i l'efecte de les illes de calor.

Urbanisme, Infraestructures

-

2023 - 2025

4. Enfortiment de les mesures d'atenció específica preferent a gent gran als serveis municipals.

SAC

-

2023 - 2025

5. Impuls d'una campanya de difusió del servei d'atenció Digi Calvià, especialment dirigida a les persones majors.

SAC

-

2024

6. Desenvolupament de camins amigables per a la gent gran: acompanyaments i espais amigables.

Infraestructures, Medi ambient

ICE, Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran

2023 - 2025

7. Creació o adaptació de parcs saludables i accessibles.

Infraestructures, ICE

Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran

2023 - 2025

8. Potenciació del comerç de proximitat amigable amb les persones grans.

Comerç

Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran

2023 - 2025

9. Impuls del servei de transport especial a demanda per afavorir la inclusió social, l'accés a tràmits administratius i necessitats bàsiques de la ciutadania amb difícil accés al transport regular.

Infraestructures

-

2023 - 2025

10. Impuls de la millora de rutes, accessibilitat i freqüència del transport públic.

Infraestructures

-

2023 - 2025

11. Recuperació del conveni per oferir un servei de trasllat directe a l'Hospital Universitari de Son Espases a persones majors.

Infraestructures

-

2023 - 2025

12. Suport a les comunitats de veïnatge perquè participin en les convocatòries de subvencions per l'adaptació d'edificis d'habitatges i facilitació del tràmit.

Habitatge

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2024

13. Suport en la sol·licitud de subvencions per adaptació d'habitatges i facilitació del tràmit.

Habitatge

-

2024

 

Objectius específics

1.3 Promoure noves solucions en habitatge

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

14. Suport a projectes d'habitatges sènior living intergeneracionals.

Habitatge

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2024

15. Suport a fórmules d'habitatge cooperatiu i compartit.

Habitatge

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023

16. Impuls d'un programa de convivència intergeneracional entre estudiants i persones treballadores amb persones grans que viuen soles.

Habitatge, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

IMEB, IFOC, Participació ciutadana i joventut

2024

17. Inclusió de les situacions específiques de les persones majors a les convocatòries d'ajuts al lloguer.

Habitatge

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2024

 

Eix 2 | Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social

Objectius específics

2.1 Promoure l'educació i la cultura al llarg de la vida

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

18. Suport als programes de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023 - 2025

19. Enfortiment de la participació de les persones grans en les polítiques culturals del municipi.

Cultura

IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Batlia

2023 - 2025

20. Elaboració d'una estratègia per apropar els espais culturals i les biblioteques a les necessitats i interessos de les persones grans, amb una atenció particular a les persones amb diversitat funcional.

Cultura

IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

21. Programació d'activitats culturals de caràcter intergeneracional en biblioteques i altres equipaments culturals.

Cultura

IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

 

Objectius específics

2.2 Fomentar la participació activa

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

22. Creació d'un consell de participació de la gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran-

Batlia

2023

23. Impuls al projecte "Donar veu a la gent gran".

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació ciutadana

2023 - 2025

24. Impuls d'activitats d'accés a les tecnologies per part de les persones majors i reducció de la bretxa digital.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Informàtica, IMEB, Llar de Calvià, Joventut

2023 - 2025

25. Impuls a la implantació de les tecnologies de la informació i la comunicació als equipaments destinats a la gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Cultura

Llar de Calvià, Infraestructures, Informàtica

2023 - 2025

26. Impuls del voluntariat entre les persones majors.

Participació Ciutadana

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

27. Enfortiment del suport a les associacions de gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Llar de Calvià, Participació ciutadana

2023 - 2025

28. Impuls d'espais de trobada i reflexió per a la facilitació de la participació de persones majors.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Participació ciutadana

-

2023 - 2025

29. Creació d'un espai web municipal específic per a gent gran de Calvià i la visibilització de la seva participació.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Comunicació

2024

 

Objectius específics

2.3 Drets, bon tracte i prevenció de maltractaments

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

30. Prevenció i atenció al maltractament cap a les persones grans.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

IMEB, ICE, Participació Ciutadana, Llar de Calvià, Cultura, Igualtat

2023

30a. Formació a professionals i a la ciutadania en bon tracte i prevenció del maltractament a gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Recursos Humans, IMEB, ICE, Participació Ciutadana, Llar de Calvià, Igualtat

2023 - 2025

31. Impuls d'activitats contra la discriminació per raons d'edat.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Cultura, IMEB, Comunicació, Igualtat

2023 - 2025

32. Difusió i capacitació a les persones grans sobre els seus drets.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Comerç, Igualtat, Comunicació

2023 - 2025

32a. Difusió dels drets de les persones grans amb dependència.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Llar de Calvià, Comunicació, Participació Ciutadana

2023 - 2025

33. Enfortiment de la formació per a persones grans sobre diversitat sexual i eliminació dels estereotips de gènere.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran,

Igualtat

2023 - 2025

34. Promoció de la visibilització positiva i diversa de la gent gran a la comunicació municipal, lluitant contra estereotips d'edat, de gènere i ètnics.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Igualtat, Comunicació, Batlia i tots els departaments municipals que realitzen accions de difusió dirigides al col·lectiu de gent gran

2023 - 2025

 

Objectius específics

2.4 Potenciar l'envelliment saludable i autònom

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

35. Enfortiment de les actuacions adreçades a promoure l'activitat física per a les persones grans, especialment adaptada a les diferents etapes del procés d'envelliment.

ICE

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran,

2023

36. Desenvolupament de les accions dirigides a les persones grans del Pla municipal d'hàbits de vida saludable.

ICE

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran,

2023 - 2025

 

Objectius específics

2.5 Potenciar activitats intergeneracionals

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

37. Impuls a les activitats intergeneracionals en la programació dels equipaments i serveis municipals.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació Ciutadana, Joventut Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat

2023

38. Foment de la perspectiva intergeneracional, especialment en les accions dels departaments I serveis municipals.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació Ciutadana, Joventut, Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat

2023 - 2025

39. Organització d'activitats per fomentar el coneixement i l'intercanvi d'experiències sobre projectes intergeneracionals.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació Ciutadana, Joventut, Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat

2023 - 2025

40. Impuls del voluntariat en projectes comunitaris de cura a les persones majors.

Participació ciutadana

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

41. Inclusió, a les convocatòries de subvencions, de criteris de concessió sobre promoció del respecte cap a la gent gran, l'eliminació de l'edatisme i activitats intergeneracionals.

Participació ciutadana

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

 

Objectius específics

2.6. Potenciar les xarxes de suport mutu

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

42. Foment d'espais comunitaris de suport mutu entre persones majors.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació ciutadana, Cultura, IMEB

2023

43. Foment d'espais de suport mutu entre dones grans.

Igualtat, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació ciutadana, Cultura, IMEB

2023 - 2025

 

Eix 3 | Suport i atenció integral als serveis públics de Calvià

Objectius específics

3.1 Impulsar la cooperació interinstitucional

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

44. Avaluació conjunta de les necessitats de la gent gran del municipi.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Tots els departaments municipals

2023 - 2025

44a. Planificació dels recursos, equipaments i serveis necessaris al municipi per a la cobertura de necessitats de la gent gran, especialment de les persones en situació de dependència.

Vies i obres, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023 - 2025

45. Impuls i promoció d'espais de debat sobre com afrontar el canvi demogràfic des del món local mallorquí.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Batlia

2023 - 2025

46. Revisió de la necessitat d'ampliació d'horaris dels centres de salut del municipi.

Batlia

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

47. Participació activa del consistori en l'Observatori de les Persones Majors de Mallorca.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Batlia

2023 - 2025

 

Objectius específics

3.2 Impulsar serveis i suport per a les cures

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

48. Desenvolupament de programa de suport a les persones i famílies cuidadores.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

IMEB, ICE, Llar de Calvià

2023 - 2025

48a. Impuls del projecte municipal de respir domiciliari, de suport a les famílies amb persones amb dependència o dificultats greus de salut.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2024

49b. Enfortiment del servei d'estimulació cognitiva.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023

50. Suport a la permanència voluntària de les persones grans a Calvià i a la llar mitjançant el desenvolupament de prestacions domiciliàries i altres recursos com els centres de dia.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Llar de Calvià

2023 - 2025

51. Impuls de la teleassistència avançada i d'altres millores tecnològiques.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2024

52. Revisió i planificació de l'enfortiment dels serveis d'atenció psicosocial a la gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023 - 2025

53. Increment de les partides pressupostàries per a la rehabilitació d'habitatges per adaptacions de la llar i de les comunitats de veïnatge.

Habitatge

-

2023 - 2025

54. Impuls de la formació específica del personal municipal en l'atenció a la gent gran.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Recursos Humans

2023 - 2025

 

 

Objectius específics

3.3 Lluitar contra la solitud no desitjada de les persones grans

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

55. Impuls de grups comunitaris de detecció de la solitud no desitjada als nuclis del municipi.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Cultura, IMEB, ICE, Participació ciutadana, Joventut

2023

56. Impuls de grups de suport mutu i del voluntariat per fer front a la solitud no desitjada.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació ciutadana

2023 - 2025

57. Impuls d'un programa d'activitats a l'espai públic.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Participació ciutadana, Cultura, ICE

2023 - 2025

58. Enfortiment de la perspectiva de l'envelliment actiu en els projectes de desenvolupament comunitari.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

ICE, Infraestructures, IMEB, Cultura, Participació, Medi Ambient, Policia Local, Batlia, Llar de Calvià

2023 - 2025

59. Planificació de programes per combatre la solitud no volguda i facilitar la permanència de les persones grans a la seva llar.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023 - 2025

 

Objectius específics

3.4. Promoure l'equitat de gènere i millorar la detecció de les violències masclistes cap a dones majors i la seva atenció integral u

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

60. Impuls del Protocol de detecció de la violència de gènere en dones grans i definició dels circuits de coordinació i atenció a víctimes.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Igualtat, Policia Local i tots els serveis que tenen relació professional amb dones majors.

2023

61. Potenciar la formació de professionals que atenen persones majors.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Recursos Humans, Igualtat, Policia local

2023 - 2025

62. Impulsar i potenciar les xarxes de suport i sororitat entre dones, especialment dones grans.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Igualtat, Participació Ciutadana, ICE, IMEB

2023 - 2025

 

3.5 Avaluar i fer seguiment de les polítiques sobre canvi demogràfic I els seus efectes

Accions

Departament responsable

Departaments participants

Temporalització

63. Creació d'eines de promoció del treball transversal sobre envelliment en les polítiques municipals.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Tots els departaments amb serveis que atenguin persones majors

2023 - 2025

64. Anàlisi de les necessitats actuals i futures d'habitatge per a persones grans.

Habitatge

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

2023 - 2025

65. Anàlisi i coneixement sobre el col·lectiu de persones més grans (+80), incorporant-hi les metodologies més adequades per conèixer les seves necessitats i preferències i facilitar la seva participació en les polítiques de ciutat.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

-

2023 - 2025

66. Establiment d'una línia d'anàlisi i recerca sobre migracions, interculturalitat i envelliment.

Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran

Tots els departaments que atenen a la població major de 65 anys.

2023 - 2025