Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 120722
Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025
Per decret de batlia, de data 6 febrer de 2023, es va aprovar definitivament el “Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022-2025”. D'acord amb el disposat en l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i en l'article 103.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es publica íntegrament el seu text.
Calvià, (signat electrònicament: 20 de febrer de 2023)
El batle-president Alfonso Rodríguez Badal
Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025
Taula de continguts
1. Introducció
2. Marc normatiu
3. Procés d'elaboració del Pla
3.1. Participació ciutadana
3.2. Treball interàrees
4. Estructura del Pla
5. Gestió del Pla: implantació, seguiment i avaluació
5.1. Implantació
5.2. Seguiment
5.3. Avaluació
6. Principis transversals i eixos d'actuació
Eix 1: Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient
Eix 2: Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social
Eix 3: Suport i atenció integral als serveis públics municipals
1. Introducció
La política pública municipal que aquí es presenta inclou els compromisos assumits per l'Ajuntament de Calvià, en forma d'eixos estratègics i accions, per l'adaptació al procés d'envelliment poblacional i canvi demogràfic que, en el marc d'un procés global, viu també el municipi. Algunes d'aquestes accions són noves i d'altres reforcen polítiques ja existents.
El Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià 2022 – 2025 té com a fonament teòric i d'acció el Protocol de Vancouver desenvolupat en el marc del Projecte “Ciutats i Comunitats Amigables amb les Persones Majors”, promogut per l'Organització Mundial de la Salut.
Les accions que es proposen en aquest document són resultat d'un procés de diagnosi que ha constat de tres elements centrals. En primer lloc, l'estudi i anàlisi de la situació demogràfica del municipi; per una altra banda, un procés de participació ciutadana i protagònica per part de persones de 65 anys o més residents a Calvià, i, per últim en un sentit cronològic, la coordinació tècnica de totes les àrees municipals, amb l'objectiu d'aconseguir una visió polièdrica de la realitat que inclogui la perspectiva de cada departament.
Com a resultat de tot aquest procés, el document concreta l'estratègia sobre canvi demogràfic i envelliment, assenyalant els seus objectius i valors, així com les accions distribuïdes en tres eixos estratègics: (1) Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient, (2) Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social i (3) Suport i atenció integral als serveis públics municipals.
Presentació
El I Pla estratègic d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià es posa en marxa al llarg de 2022 i té un període d'execució previst fins a l'any 2025. La proposta pretén començar a incorporar una visió estratègica a les polítiques locals: preparar el consistori i el municipi per als importants canvis demogràfics que ja està vivint no només Calvià sinó, com a mínim, el Nord polític global.
Aquest document es planteja des d'una visió transversal i multiprofessional centrada en els objectius i les tasques a desenvolupar, amb base en les bones pràctiques socials conegudes. D'aquesta manera, el Pla també vol respondre a la necessitat de tenir instruments consensuats, actualitzats i adaptats a les noves realitats socials que formen part del procés d'envellir al segle XXI. En aquest marc consideram rellevant establir canals directes de participació activa i protagònica i una comunicació periòdica i propera per conèixer l'opinió de la ciutadania gran en tot el que forma part de la seva vida.
Entre els valors que consideram nuclears s'inclou l'assumpció de la diversitat, riquesa i heterogeneïtat de les realitats plurals de les persones majos, com a camí per trencar amb els mites, estereotips i prejudicis de la vellesa. També és central una perspectiva feminista que posi les persones en el centre i que contribueixi a trencar amb el sistema sociocultural de discriminació de les dones pel fet de ser-ho. En aquest sentit, també es proposa la revisió social del concepte de vellesa, que miri per un benestar basat en el «ser» i no tant en el «fer», és a dir, passar de posar al centre l'«activitat», a traslladar el focus cap al desenvolupament d'un projecte personal digne al qual cada persona li doni el seu propi sentit social i comunitari.
2. Marc normatiu
Els drets de les persones grans representen un conjunt de principis jurídics universals recollits de maneres diverses en la normativa internacional, comunitària, estatal, autonòmica i d'àmbit inferior.
En l'àmbit estatal destaca l'article 50 de la Constitució Espanyola de 1978, segons el qual, "els poders públics garantiran la suficiència econòmica als ciutadans durant la tercera edat, mitjançant pensions adequades i actualitzades periòdicament. Amb independència de les obligacions familiars, en promouran el benestar mitjançant un sistema de serveis socials que atendran els problemes específics de salut, habitatge, cultura i lleure". A més, entre d'altres, podem trobar entre la normativa espanyola:
Reial Decret-llei 5/2013, de 15 de març, de mesures per afavorir la continuïtat de la vida laboral dels treballadors de major edat I promoure l'envellimet actiu. BOE núm. 65, de 16 de març de 2013.
Llei 4/2005, de 22 d'abril, sobre els efectes en les pensions no contributives dels complements atorgats per les comunitats autònomes. BOE núm. 97, de 23 d'abril de 2005.
Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència. BOE núm. 299, de 15 de desembre de 2006.
Pel que fa a la normativa autonòmica, l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears en el seu article 16, estableix que l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'ha de centrar primordialment en diversos àmbits, entre els quals trobam la protecció i l'atenció integral de les persones majors per a la promoció de la seva autonomia personal i de l'envelliment actiu que els permeti una vida digna i independent i el seu benestar social i individual.
A més, la llei 4/2009 d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears inclou, en el seu article 6, les persones majors com a destinatàries prioritàries dels serveis socials, en casos de situacions de vulnerabilitat, risc o desemparament. Alhora, la llei estableix que els municipis tenen la responsabilitat d'estudiar i detectar les necessitats del seu àmbit territorial i crear, organitzar i gestionar els serveis que considerin necessaris en el seu municipi, amb l'objectiu de contribuir al benestar i la cohesió social. En el moment de publicació d'aquest Pla estratègic, al llarg de 2022, s'està tramitant un projecte de decret de principis generals de la cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2022-2025, amb el qual s'han d'establir els principis generals per a les carteres insulars i locals i s'han de modificar diverses normatives de l'àmbit social que substituirà el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2017-2020 i s'estableixen els principis generals per a les carteres insulars i locals.
També resulten d'interès, en el marc d'aquest Pla estratègic, allò que recull la Llei 39/2015 en el seu article 13, en el qual fa referència al dret de les persones administrades “a ser tractades amb respecte i deferència per les autoritats i treballadors públics, que hauran de facilitar-los l'exercici dels seus drets i el compliment de les seves obligacions”.
A més, la Llei 40/2015 aprofundeix aquest principi de “facilitat” quan estableix com a principi general del règim jurídic del sector públic la “simplicitat, claredat i proximitat als ciutadans” (article 3.1.b).
3. Procés d'elaboració del Pla
En l'elaboració del primer Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià cal destacar diversos antecedents:
En primer lloc, el document de Diagnòstic i Pronòstic de les Persones Majors de Calvià publicat el març de 2017, constitueix un punt de partida clau per l'impuls de la mirada estratègica cap a la situació de les persones majors per part del consistori i que, alhora, s'ha de considerar la font fonamental que nodreix la diagnosi del Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic de Calvià 2022 – 2025.
Entre 2020 i 2021, a més, l'Ajuntament de Calvià va treballar la llavor del primer Pla estratègic municipal de persones majors. Malgrat que no es va arribar a publicar a causa de les importants dificultats i limitacions que va imposar la pandèmia de la COVID-19, representa també una passa fonamental per construir la base de l'actual proposta.
3.1. Participació ciutadana
Un antecedent clau que ha nodrit la diagnosi d'aquest Pla estratègic ha estat el projecte L'ajuntament al teu costat que Calvià posà en marxa el 2020. En el marc d'aquesta iniciativa, 3.184 persones de 65 anys o més va participar en una enquesta telefònica en la qual es consultà sobre les seves problemàtiques i principals preocupacions, en general com en el moment de la pandèmia, tenint en compte l'impacte singular de les mesures de confinament sanitari.
Més recentment, l'equip tècnic del Servei d'Intervenció Social, Infància i Gent Gran organitzà una dinàmica participativa que va tenir lloc el dia 23 de maig de 2022. En aquesta trobada presencial, 36 persones majors de 65 anys residents a diversos nuclis de població de Calvià van formar sis grups de discussió en els quals van ser demanats per les seves experiències i per les problemàtiques observades des de la seva perspectiva a partir del fet de viure al municipi de Calvià. A la reunió, les persones assistents van exposar, a més, les seves propostes de millora sobre temàtiques diverses, com ara espais lliures i infraestructures, transport, habitatge, respecte i inclusió social, participació social, serveis socials i salut, entre altres.
3.2. Treball interàrees
La coordinació interàrees és una eina sine qua non per aconseguir, per una banda, posar en marxa polítiques que responguin al canvi demogràfic que viu el municipi, així com, alhora, avançar en la transversalització de la mirada intergeneracional, anti-edatista i de cures cap a les persones grans.
Aquesta experiència de coordinació entre departaments s'inicia abans de la posada en marxa del Pla, a través, per exemple, de la creació dels grups focals que van elaborar el Protocol per a la detecció de la violència de gènere en dones majors de 65 anys.
Pel que fa a la construcció del Pla estratègic per se, el treball de coordinació interàrees ha constat de dues fases: la primera ha implicat una enquesta oberta en la qual els departaments han aportat la seva visió sobre com se relacionen amb la gent gran del municipi, sobre problemàtiques detectades i possibilitats de millora observades de les polítiques públiques existents. Com a segon element, s'han fet reunions bilaterals amb els departaments implicats per avaluar la viabilitat tècnica de les mesures proposades.
4. Estructura del Pla
El Pla d'envelliment i canvi demogràfic de Calvià 2022 - 2025 s'estructura en tres eixos estratègics, cadascun amb els seus àmbits temàtics corresponents.
El primer, Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient, incorpora els objectius i mesures que reivindiquen el dret de les calvianeres i calvianers grans a viure a Calvià al llarg de la vida si així ho volen, a gaudir d'un espai públic accessible i saludable, així com l'objectiu de la consolidació transversal de la perspectiva del canvi demogràfic en les polítiques públiques locals.
Per la seva part, des de l'eix Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social es vol promoure l'envelliment actiu i saludable, la participació social i comunitària de les persones majors i la no discriminació per raons d'edat, així com la seva intersecció amb la discriminació per gènere i per ètnia.
Finalment, l'eix Suport i atenció integral als serveis públics municipals aborda l'anàlisi i coordinació dels serveis públics existents per avaluar la seva possible millora o la posada en marxa de nous serveis que puguin resultar necessaris.
5. Gestió del Pla: implantació, seguiment i avaluació
5.1. Implantació
La implantació d'aquesta estratègia local suposa la posada en marxa de les seves mesures i les accions concretes. Aquest procés es desenvoluparà, de forma progressiva, entre els anys 2022 i 2025, període de vigència del Pla estratègic de persones majors i canvi demogràfic. Aquesta fase es realitzarà de forma coordinada entre els diferents departaments municipals, altres institucions públiques de caràcter supramunicipal i les entitats del tercer sector que hi participin. Anualment es preveu elaborar una programació que permeti concretar les accions que es duran a terme durant l'any, els departaments, serveis o organismes responsables i agents col·laboradors, a més de la temporalització de les accions. L'impuls i la coordinació de la programació anual és competència del Departament de Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, concretament del Servei d'Intervenció Social i Gent Gran.
5.2. Seguiment
El seguiment de la implantació del pla es preveu com a un procés continu d'observació, mesuratge i anàlisi del desenvolupament dels objectius i les accions que formen part de l'estratègia. Això ens permetrà:
Per dur a terme el seguiment es combinaran dues tasques:
5.3. Avaluació
L'avaluació és un procés fonamental per determinar el funcionament de l'estratègia; ha de permetre conèixer si s'han implantat les mesures i les accions previstes pel Pla, i els resultats obtinguts. A més dels continguts per avaluar, una altra qüestió important és en quin moment s'avalua, distingint-se entre avaluació intermèdia i avaluació final.
De forma transversal al procés d'avaluació, es contempla la participació directa de la ciutadania, en especial de la població a la qual van dirigides les accions. Aquesta avaluació tindrà en compte el compliment dels objectius i accions del pla i el grau de satisfacció de la població major de seixanta-cinc anys i de les seves famílies.
Per tant, pel que fa als aspectes per avaluar, podem diferenciar:
En ambdós casos, serà el Departament de Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran el responsable, en col·laboració amb la resta de departaments municipals que, en coordinació amb el Servei d'Intervenció Social i Gent Gran, hauran d'aportar la informació pertinent.
Per a la recollida de les dades necessàries per a l'avaluació s'utilitzaran tècniques quantitatives i qualitatives.
Pel que fa a la temporalització, l'avaluació es durà a terme en dos moments clarament diferenciats:
L'avaluació amb la població s'estructurarà al llarg de tot el procés d'implementació del pla, planificant la recollida de dades per tenir resultats a l'avaluació intermèdia i final.
6. Principis transversals i eixos d'actuació
El Pla s'estructura en tres eixos estratègics, cadascun amb els seus àmbits temàtics corresponents. Alhora, es plantegen sis principis transversals que són considerats prioritaris i que han d'estar presents en totes les fases del desenvolupament del pla:
Principis transversals:
Eix 1: Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient
1.1. Impulsar el compromís de Calvià com a municipi amigable amb les persones grans
1. Consecució del reconeixement de l'OMS de municipi amigable amb les persones grans.
1.2. Avançar cap a un espai públic accessible i habitable i un transport i comerç de proximitat per a tothom
2. Desenvolupament del Pla d'accessibilitat municipal de Calvià.
2a. Revisió de l'accessibilitat universal dels contenidors de residus sòlids urbans.
2b. Revisió de l'accessibilitat universal dels edificis i equipaments municipals.
2c. Adaptació dels edificis i equipaments municipals.
3. Inclusió de la perspectiva del bio urbanisme en la planificació urbanística municipal contra l'escalfament dels nuclis urbans i l'efecte de les illes de calor.
4. Enfortiment de les mesures d'atenció específica preferent a gent gran als serveis municipals.
5. Impuls d'una campanya de difusió del servei d'atenció Digi Calvià, especialment dirigida a les persones majors.
6. Desenvolupament de camins amigables per a la gent gran: acompanyaments i espais amigables.
7. Creació o adaptació de parcs saludables i accessibles.
8. Potenciació del comerç de proximitat amigable amb les persones grans.
9. Impuls del servei de transport especial a demanda per afavorir la inclusió social, l'accés a tràmits administratius i necessitats bàsiques de la ciutadania amb difícil accés al transport regular.
10. Impuls de la millora de rutes, accessibilitat i freqüència del transport públic.
11. Recuperació del conveni per oferir un servei de trasllat directe a l'Hospital Universitari de Son Espases a persones majors.
12. Suport a les comunitats de veïnatge perquè participin en les convocatòries de subvencions per l'adaptació d'edificis d'habitatges i facilitació del tràmit.
13. Suport en la sol·licitud de subvencions per a adaptació d'habitatges i facilitació del tràmit.
1.3. Promoure noves solucions en habitatge
14. Suport a projectes d'habitatges sènior living intergeneracionals.
15. Suport a fórmules d'habitatge cooperatiu i compartit.
16. Impuls d'un programa de convivència intergeneracional entre estudiants i persones treballadores amb persones grans que viuen soles.
17. Inclusió de les situacions específiques de les persones majors a les convocatòries d'ajuts al lloguer.
Eix 2: Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social
18. Suport als programes de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB.
19. Enfortiment de la participació de les persones grans en les polítiques culturals del municipi.
20. Elaboració d'una estratègia per apropar els espais culturals i les biblioteques a les necessitats i interessos de les persones grans, amb una atenció particular a les persones amb diversitat funcional.
21. Programació d'activitats culturals de caràcter intergeneracional en biblioteques i altres equipaments culturals.
2.2. Fomentar la participació activa
22. Creació d'un consell de participació de la gent gran.
23. Impuls al projecte "Donar veu a la gent gran".
24. Promoció d'activitats d'accés a les tecnologies per part de les persones majors i reducció de la bretxa digital.
25. Impuls a la implantació de les tecnologies de la informació i la comunicació als equipaments destinats a la gent gran.
26. Foment del voluntariat entre les persones majors.
27. Enfortiment del suport a les associacions de gent gran.
28. Impuls d'espais de trobada i reflexió per a la facilitació de la participació de persones majors.
29. Creació d'un espai web municipal específic per a gent gran de Calvià i la visibilització de la seva participació.
2.3. Drets, bon tracte i prevenció de maltractaments
30. Prevenció i atenció als maltractaments de les persones grans.
30a. Formació a professionals i a la ciutadania en bon tracte i prevenció del maltractament a gent gran.
31. Impuls d'activitats contra la discriminació per raons d'edat.
32. Difusió i capacitació a les persones grans sobre els seus drets.
32a. Difusió dels drets de les persones grans amb dependència.
33. Enfortiment de la formació per a persones grans sobre diversitat sexual i eliminació dels estereotips de gènere.
34. Promoció de la visibilització positiva i diversa de la gent gran a la comunicació municipal, lluitant contra estereotips d'edat, de gènere i ètnics.
2.4. Potenciar l'envelliment saludable i autònom
35. Enfortiment de les actuacions adreçades a promoure l'activitat física per a les persones grans, especialment adaptada a les diferents etapes del procés d'envelliment.
36. Desenvolupament de les accions dirigides a les persones grans del Pla municipal d'hàbits de vida saludable.
2.5. Potenciar activitats intergeneracionals
37. Impuls a les activitats intergeneracionals en la programació dels equipaments i serveis municipals.
38. Foment de la perspectiva intergeneracional, especialment en les accions dels departaments I serveis municipals.
39. Organització d'activitats per fomentar el coneixement i l'intercanvi d'experiències sobre projectes intergeneracionals.
40. Impuls del voluntariat en projectes comunitaris de cura a les persones majors.
41. Inclusió, a les convocatòries de subvencions, de criteris de concessió sobre promoció del respecte cap a la gent gran, l'eliminació de l'edatisme i activitats intergeneracionals.
2.6. Potenciar les xarxes de suport mutu
42. Foment d'espais comunitaris de suport mutu entre persones majors.
43. Foment d'espais de suport mutu entre dones grans.
Eix 3: Suport i atenció integral als serveis públics de Calvià
3.1 Impulsar la cooperació interinstitucional
44. Avaluació conjunta de les necessitats de la gent gran del municipi.
44a. Planificació dels recursos, equipaments i serveis necessaris al municipi per a la cobertura de necessitats de la gent gran, especialment de les persones en situació de dependència.
45. Impuls i promoció d'espais de debat sobre com afrontar el canvi demogràfic des del món local mallorquí.
46. Revisió de la necessitat d'ampliació d'horaris dels centres de salut del municipi.
47. Participació activa del consistori en l'Observatori de les Persones Majors de Mallorca.
3.2 Impulsar serveis i suport per a la cura
48. Desenvolupament de programa de suport a les persones i famílies cuidadores.
48a. Impuls del projecte municipal de respir domiciliari, de suport a les famílies amb persones amb dependència o dificultats greus de salut.
49. Enfortiment del servei d'estimulació cognitiva.
50. Suport a la permanència voluntària de les persones grans a Calvià i a la seva llar mitjançant el desenvolupament de prestacions domiciliàries i altres recursos com els centres de dia.
51. Impuls de la teleassistència avançada i d'altres millores tecnològiques.
52. Revisió i planificació de l'enfortiment dels serveis d'atenció psicosocial a la gent gran.
53. Increment de les partides pressupostàries per a la rehabilitació d'habitatges per adaptacions de la llar i de les comunitats de veïnatge.
54. Impuls de la formació específica del personal municipal en l'atenció a la gent gran.
3.3 Lluitar contra la solitud no desitjada de les persones grans
55. Impuls de grups comunitaris de detecció de la solitud no desitjada als nuclis del municipi.
56. Foment de la creació de grups de suport mutu i del voluntariat per fer front a la solitud no desitjada.
57. Promoció d'un programa d'activitats a l'espai públic.
58. Enfortiment de la perspectiva de l'envelliment actiu en els projectes de desenvolupament comunitari.
59. Planificació de programes per combatre la solitud no volguda i facilitar la permanència de les persones grans a la seva llar.
3.4. Promoure l'equitat de gènere i millorar la detecció de les violències masclistes cap a dones majors i la seva atenció integral
60. Impuls del Protocol de detecció de la violència de gènere en dones grans i definició dels circuits de coordinació i atenció a víctimes.
61. Potenciar la formació de professionals que atenen persones majors.
3.5 Avaluar i fer seguiment de les polítiques sobre canvi demogràfic i els seus efectes
62. Impulsar i potenciar les xarxes de suport i sororitat entre dones, especialment dones grans.
63. Anàlisi de les necessitats actuals i futures d'habitatge per a persones grans.
64. Anàlisi i coneixement sobre el col·lectiu de persones més grans (+80), incorporant-hi les metodologies més adequades per conèixer les seves necessitats i preferències i facilitar la seva participació en les polítiques de ciutat.
65. Establiment d'una línia d'anàlisi i recerca sobre migracions, interculturalitat i envelliment.
6.1. Quadres d'accions
Eix 1 | Dret a envellir a Calvià, entorn físic i medi ambient
Objectius específics |
|||
1.1 Impulsar el compromís de Calvià com a municipi amigable amb les persones grans |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
1. Consecució del reconeixement de l'OMS de municipi amigable amb les persones grans. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Batlia |
2024 |
Objectius específics |
|||
1.2 Avançar cap a un espai públic accessible i habitable i un transport i comerç de proximitat per a tothom |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
2. Desenvolupament del Pla d'accessibilitat municipal de Calvià. |
Infraestructures, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Tots els implicats en el pla d'accessibilitat |
2025 |
2a. Revisió de l'accessibilitat universal dels contenidors de residus sòlids urbans. |
Infraestructures |
Calvià 2000 |
2023 - 2025 |
2b. Revisió de l'accessibilitat universal dels edificis i equipaments municipals. |
Infraestructures, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 |
2c. Adaptació dels edificis i equipaments municipals. |
Infraestructures |
- |
2024-2025 |
3. Inclusió de la perspectiva del bio urbanisme en la planificació urbanística municipal contra l'escalfament dels nuclis urbans i l'efecte de les illes de calor. |
Urbanisme, Infraestructures |
- |
2023 - 2025 |
4. Enfortiment de les mesures d'atenció específica preferent a gent gran als serveis municipals. |
SAC |
- |
2023 - 2025 |
5. Impuls d'una campanya de difusió del servei d'atenció Digi Calvià, especialment dirigida a les persones majors. |
SAC |
- |
2024 |
6. Desenvolupament de camins amigables per a la gent gran: acompanyaments i espais amigables. |
Infraestructures, Medi ambient |
ICE, Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran |
2023 - 2025 |
7. Creació o adaptació de parcs saludables i accessibles. |
Infraestructures, ICE |
Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran |
2023 - 2025 |
8. Potenciació del comerç de proximitat amigable amb les persones grans. |
Comerç |
Desenvolupament Social, Infància I Gent Gran |
2023 - 2025 |
9. Impuls del servei de transport especial a demanda per afavorir la inclusió social, l'accés a tràmits administratius i necessitats bàsiques de la ciutadania amb difícil accés al transport regular. |
Infraestructures |
- |
2023 - 2025 |
10. Impuls de la millora de rutes, accessibilitat i freqüència del transport públic. |
Infraestructures |
- |
2023 - 2025 |
11. Recuperació del conveni per oferir un servei de trasllat directe a l'Hospital Universitari de Son Espases a persones majors. |
Infraestructures |
- |
2023 - 2025 |
12. Suport a les comunitats de veïnatge perquè participin en les convocatòries de subvencions per l'adaptació d'edificis d'habitatges i facilitació del tràmit. |
Habitatge |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2024 |
13. Suport en la sol·licitud de subvencions per adaptació d'habitatges i facilitació del tràmit. |
Habitatge |
- |
2024 |
Objectius específics |
|||
1.3 Promoure noves solucions en habitatge |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
14. Suport a projectes d'habitatges sènior living intergeneracionals. |
Habitatge |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2024 |
15. Suport a fórmules d'habitatge cooperatiu i compartit. |
Habitatge |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 |
16. Impuls d'un programa de convivència intergeneracional entre estudiants i persones treballadores amb persones grans que viuen soles. |
Habitatge, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
IMEB, IFOC, Participació ciutadana i joventut |
2024 |
17. Inclusió de les situacions específiques de les persones majors a les convocatòries d'ajuts al lloguer. |
Habitatge |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2024 |
Eix 2 | Envelliment actiu: participació comunitària i inclusió social
Objectius específics |
|||
2.1 Promoure l'educació i la cultura al llarg de la vida |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
18. Suport als programes de la Universitat Oberta per a Majors de la UIB. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 - 2025 |
19. Enfortiment de la participació de les persones grans en les polítiques culturals del municipi. |
Cultura |
IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Batlia |
2023 - 2025 |
20. Elaboració d'una estratègia per apropar els espais culturals i les biblioteques a les necessitats i interessos de les persones grans, amb una atenció particular a les persones amb diversitat funcional. |
Cultura |
IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
21. Programació d'activitats culturals de caràcter intergeneracional en biblioteques i altres equipaments culturals. |
Cultura |
IMEB, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
2.2 Fomentar la participació activa |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
22. Creació d'un consell de participació de la gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran- |
Batlia |
2023 |
23. Impuls al projecte "Donar veu a la gent gran". |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació ciutadana |
2023 - 2025 |
24. Impuls d'activitats d'accés a les tecnologies per part de les persones majors i reducció de la bretxa digital. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Informàtica, IMEB, Llar de Calvià, Joventut |
2023 - 2025 |
25. Impuls a la implantació de les tecnologies de la informació i la comunicació als equipaments destinats a la gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Cultura |
Llar de Calvià, Infraestructures, Informàtica |
2023 - 2025 |
26. Impuls del voluntariat entre les persones majors. |
Participació Ciutadana |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
27. Enfortiment del suport a les associacions de gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Llar de Calvià, Participació ciutadana |
2023 - 2025 |
28. Impuls d'espais de trobada i reflexió per a la facilitació de la participació de persones majors. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, Participació ciutadana |
- |
2023 - 2025 |
29. Creació d'un espai web municipal específic per a gent gran de Calvià i la visibilització de la seva participació. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Comunicació |
2024 |
Objectius específics |
|||
2.3 Drets, bon tracte i prevenció de maltractaments |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
30. Prevenció i atenció al maltractament cap a les persones grans. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
IMEB, ICE, Participació Ciutadana, Llar de Calvià, Cultura, Igualtat |
2023 |
30a. Formació a professionals i a la ciutadania en bon tracte i prevenció del maltractament a gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Recursos Humans, IMEB, ICE, Participació Ciutadana, Llar de Calvià, Igualtat |
2023 - 2025 |
31. Impuls d'activitats contra la discriminació per raons d'edat. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Cultura, IMEB, Comunicació, Igualtat |
2023 - 2025 |
32. Difusió i capacitació a les persones grans sobre els seus drets. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Comerç, Igualtat, Comunicació |
2023 - 2025 |
32a. Difusió dels drets de les persones grans amb dependència. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Llar de Calvià, Comunicació, Participació Ciutadana |
2023 - 2025 |
33. Enfortiment de la formació per a persones grans sobre diversitat sexual i eliminació dels estereotips de gènere. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, |
Igualtat |
2023 - 2025 |
34. Promoció de la visibilització positiva i diversa de la gent gran a la comunicació municipal, lluitant contra estereotips d'edat, de gènere i ètnics. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Igualtat, Comunicació, Batlia i tots els departaments municipals que realitzen accions de difusió dirigides al col·lectiu de gent gran |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
2.4 Potenciar l'envelliment saludable i autònom |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
35. Enfortiment de les actuacions adreçades a promoure l'activitat física per a les persones grans, especialment adaptada a les diferents etapes del procés d'envelliment. |
ICE |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, |
2023 |
36. Desenvolupament de les accions dirigides a les persones grans del Pla municipal d'hàbits de vida saludable. |
ICE |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran, |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
2.5 Potenciar activitats intergeneracionals |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
37. Impuls a les activitats intergeneracionals en la programació dels equipaments i serveis municipals. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació Ciutadana, Joventut Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat |
2023 |
38. Foment de la perspectiva intergeneracional, especialment en les accions dels departaments I serveis municipals. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació Ciutadana, Joventut, Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat |
2023 - 2025 |
39. Organització d'activitats per fomentar el coneixement i l'intercanvi d'experiències sobre projectes intergeneracionals. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació Ciutadana, Joventut, Cultura, IMEB, ICE, Medi Ambient, Igualtat |
2023 - 2025 |
40. Impuls del voluntariat en projectes comunitaris de cura a les persones majors. |
Participació ciutadana |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
41. Inclusió, a les convocatòries de subvencions, de criteris de concessió sobre promoció del respecte cap a la gent gran, l'eliminació de l'edatisme i activitats intergeneracionals. |
Participació ciutadana |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
2.6. Potenciar les xarxes de suport mutu |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
42. Foment d'espais comunitaris de suport mutu entre persones majors. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació ciutadana, Cultura, IMEB |
2023 |
43. Foment d'espais de suport mutu entre dones grans. |
Igualtat, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació ciutadana, Cultura, IMEB |
2023 - 2025 |
Eix 3 | Suport i atenció integral als serveis públics de Calvià
Objectius específics |
|||
3.1 Impulsar la cooperació interinstitucional |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
44. Avaluació conjunta de les necessitats de la gent gran del municipi. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Tots els departaments municipals |
2023 - 2025 |
44a. Planificació dels recursos, equipaments i serveis necessaris al municipi per a la cobertura de necessitats de la gent gran, especialment de les persones en situació de dependència. |
Vies i obres, Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 - 2025 |
45. Impuls i promoció d'espais de debat sobre com afrontar el canvi demogràfic des del món local mallorquí. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Batlia |
2023 - 2025 |
46. Revisió de la necessitat d'ampliació d'horaris dels centres de salut del municipi. |
Batlia |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
47. Participació activa del consistori en l'Observatori de les Persones Majors de Mallorca. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Batlia |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
3.2 Impulsar serveis i suport per a les cures |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
48. Desenvolupament de programa de suport a les persones i famílies cuidadores. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
IMEB, ICE, Llar de Calvià |
2023 - 2025 |
48a. Impuls del projecte municipal de respir domiciliari, de suport a les famílies amb persones amb dependència o dificultats greus de salut. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2024 |
49b. Enfortiment del servei d'estimulació cognitiva. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 |
50. Suport a la permanència voluntària de les persones grans a Calvià i a la llar mitjançant el desenvolupament de prestacions domiciliàries i altres recursos com els centres de dia. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Llar de Calvià |
2023 - 2025 |
51. Impuls de la teleassistència avançada i d'altres millores tecnològiques. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2024 |
52. Revisió i planificació de l'enfortiment dels serveis d'atenció psicosocial a la gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 - 2025 |
53. Increment de les partides pressupostàries per a la rehabilitació d'habitatges per adaptacions de la llar i de les comunitats de veïnatge. |
Habitatge |
- |
2023 - 2025 |
54. Impuls de la formació específica del personal municipal en l'atenció a la gent gran. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Recursos Humans |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
3.3 Lluitar contra la solitud no desitjada de les persones grans |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
55. Impuls de grups comunitaris de detecció de la solitud no desitjada als nuclis del municipi. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Cultura, IMEB, ICE, Participació ciutadana, Joventut |
2023 |
56. Impuls de grups de suport mutu i del voluntariat per fer front a la solitud no desitjada. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació ciutadana |
2023 - 2025 |
57. Impuls d'un programa d'activitats a l'espai públic. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Participació ciutadana, Cultura, ICE |
2023 - 2025 |
58. Enfortiment de la perspectiva de l'envelliment actiu en els projectes de desenvolupament comunitari. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
ICE, Infraestructures, IMEB, Cultura, Participació, Medi Ambient, Policia Local, Batlia, Llar de Calvià |
2023 - 2025 |
59. Planificació de programes per combatre la solitud no volguda i facilitar la permanència de les persones grans a la seva llar. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 - 2025 |
Objectius específics |
|||
3.4. Promoure l'equitat de gènere i millorar la detecció de les violències masclistes cap a dones majors i la seva atenció integral u |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
60. Impuls del Protocol de detecció de la violència de gènere en dones grans i definició dels circuits de coordinació i atenció a víctimes. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Igualtat, Policia Local i tots els serveis que tenen relació professional amb dones majors. |
2023 |
61. Potenciar la formació de professionals que atenen persones majors. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Recursos Humans, Igualtat, Policia local |
2023 - 2025 |
62. Impulsar i potenciar les xarxes de suport i sororitat entre dones, especialment dones grans. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Igualtat, Participació Ciutadana, ICE, IMEB |
2023 - 2025 |
3.5 Avaluar i fer seguiment de les polítiques sobre canvi demogràfic I els seus efectes |
|||
Accions |
Departament responsable |
Departaments participants |
Temporalització |
63. Creació d'eines de promoció del treball transversal sobre envelliment en les polítiques municipals. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Tots els departaments amb serveis que atenguin persones majors |
2023 - 2025 |
64. Anàlisi de les necessitats actuals i futures d'habitatge per a persones grans. |
Habitatge |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
2023 - 2025 |
65. Anàlisi i coneixement sobre el col·lectiu de persones més grans (+80), incorporant-hi les metodologies més adequades per conèixer les seves necessitats i preferències i facilitar la seva participació en les polítiques de ciutat. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
- |
2023 - 2025 |
66. Establiment d'una línia d'anàlisi i recerca sobre migracions, interculturalitat i envelliment. |
Desenvolupament Social, Infància i Gent Gran |
Tots els departaments que atenen a la població major de 65 anys. |
2023 - 2025 |