Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 131361
Decret 7/2023 de 20 de febrer pel qual s’aproven els Estatuts de l’Agència de Salut Pública de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

I

El dret a la protecció de la salut està reconegut en l'article 43 de la Constitució espanyola de 1978 com un dels principis rectors de la política social i econòmica, el reconeixement, el respecte i la protecció dels quals han d'informar la legislació positiva i l'actuació dels poders públics.

D'acord amb la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, la salut pública es defineix com el conjunt organitzat d'actuacions de les administracions públiques i de la societat dirigit a vigilar, promoure i protegir la salut de les persones en l'esfera individual i col·lectiva, i a prevenir-ne la malaltia, mitjançant la mobilització i l'optimització de tots els recursos humans i materials.

La salut pública també depèn en gran part de factors estructurals i ambientals, i de factors lligats a l'estil de vida, l'activitat física, la sexualitat, l'alimentació i les addiccions, entre d'altres.

L'estratègia «Salut en totes les polítiques», engegada per l'Organització Mundial de la Salut en la Declaració de Hèlsinki (2013), posa la salut pública al centre del desenvolupament i, com a resultat d'això, la participació d'aquesta en l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, amb implicacions sobre els diversos aspectes comentats més amunt.

La protecció de la salut pública a Espanya té una fita important amb l'aprovació de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat, que escomet la tasca de la reforma sanitària. Amb aquesta norma s'estableixen les bases d'un sistema sanitari homogeni i uniforme i s'eviten les duplicitats d'estructures i la fragmentació i dispersió d'actuacions que havien caracteritzat el període anterior. La Llei general de sanitat inclou, entre les finalitats del Sistema Nacional de Salut, la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia.

De la mateixa manera, la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, general de salut pública, detalla les diferents actuacions en salut pública, vigilància, promoció de la salut, prevenció de problemes de salut i també dels diferents determinants d'aquesta, la protecció de la salut, la salut laboral, l'avaluació de l'impacte en salut d'altres polítiques i la gestió sanitària com a acció de salut pública.

En l'àmbit de les Illes Balears, l'article 30.48 de l'Estatut d'autonomia atribueix a la Comunitat Autònoma la competència exclusiva per a l'organització, el funcionament i el control dels centres sanitaris públics i dels serveis de salut, la planificació dels recursos sanitaris, la coordinació de la sanitat privada amb el sistema sanitari públic i la promoció de la salut en tots els àmbits, en el marc de les bases i la coordinació general de la sanitat. D'altra banda, l'article 31.4 de l'Estatut disposa que correspon a la Comunitat Autònoma, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, el desplegament legislatiu i l'execució en matèria de salut i sanitat.

Aquest desplegament es va fer per la Llei 5/2003, de 4 d'abril, de salut de les Illes Balears, el títol II de la qual estableix les actuacions de protecció de la salut pública, que inclouen, entre d'altres, la protecció de la salut, especialment el control dels factors mediambientals i el seguiment d'aquests, l'avaluació dels riscs per a la salut de les persones, així com la promoció de la salut, l'educació per a la salut i la prevenció de malalties.

La Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, regula les actuacions, prestacions i serveis en matèria de salut pública que es desenvolupen en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma, garanteix la coordinació i la cooperació entre les diferents administracions públiques implicades i estableix un model de gestió basat en determinants de salut de la societat.

II

La crisi sanitària mundial provocada per l'aparició d'un nou coronavirus el 2019, que l'Organització Mundial de la Salut va catalogar l'11 de març de 2020 de pandèmia per COVID-19, ha posat de manifest la necessitat d'establir instruments àgils, flexibles i eficaços per gestionar les emergències sanitàries dirigits a combatre aquest tipus de crisis de salut pública.

Aquests instruments no s'han de centrar únicament en la salut humana, ja que aquesta està íntimament connectada amb la salut del planeta, de la qual formen part indissoluble la salut animal i la salut ambiental, com bé ha demostrat l'origen zoonòtic de la COVID-19, i cal considerar també el gran repte que suposaran els efectes del canvi climàtic en la salut pública del futur. Per aquest motiu, l'enfocament one health (una salut) serà imprescindible per promoure respostes multisectorials enfront dels problemes de salut, tal com indica el Pla Nacional Estratègic de Salut i Medi Ambient 2022-2026 del Ministeri de Sanitat.

El títol VII de la Llei 16/2010, modificada per la disposició final primera de la Llei 2/2021, de 8 de novembre, i la disposició final sisena del Decret llei 3/2022, d'11 de febrer, de mesures urgents per a la sostenibilitat i la circularitat del turisme de les Illes Balears, afegeix un nou instrument de gestió de la salut pública a la situació actual de pandèmia i crea en l'article 17 l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears, com a organisme autònom per al desenvolupament de l'execució de les competències de la Comunitat Autònoma en matèria de salut pública, capaç de donar resposta als reptes actuals i futurs de la salut pública.

L'article 35.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, disposa que, una vegada vigent la llei de creació de l'organisme, el Consell de Govern, a proposta de la persona titular de la conselleria d'adscripció, i amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, n'ha d'aprovar els estatuts per decret.

III

Aquest Decret és conforme als principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de l'Administració autonòmica, d'acord amb l'article 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, en relació amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Així, s'ajusta als principis de necessitat i eficàcia, atès que compleix el mandat del legislador, que preveu l'establiment de l'estructura orgànica bàsica, la composició i les funcions de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears mitjançant l'aprovació dels seus Estatuts. Alhora, permet dotar d'un sistema de gestió més eficaç amb vista a afrontar situacions d'emergències d'importància en salut pública, sempre mitjançant la coordinació i la cooperació entre els diferents òrgans que integren l'Administració autonòmica amb competències sobre la matèria que ens ocupa, a fi d'optimitzar els recursos disponibles.

D'acord amb l'article 35.2 de la Llei 7/2010, la tramitació de la norma és l'instrument més adequat per garantir la consecució de les finalitats de l'Agència. Així mateix, s'adequa al principi de proporcionalitat, ja que la norma conté la regulació imprescindible per cobrir la necessitat que ha d'atendre, i al de seguretat jurídica, atès que la norma és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic. Quant al principi de transparència, es tracta d'una disposició reglamentària de caràcter organitzatiu, la qual cosa implica que es pot prescindir dels tràmits de participació ciutadana. El Decret no preveu càrregues administratives innecessàries o accessòries per assolir les finalitats que persegueix, per la qual cosa és conforme als principis d'eficiència i simplificació. Finalment, quant a la qualitat de la norma, s'ha optat per un llenguatge clar, senzill i comprensible.

Per tot això, a proposta de la consellera de Salut i Consum, amb l'informe previ de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió del dia 20 de febrer de 2023,

DECRET

Article únic Aprovació dels Estatuts de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears

S'aproven els Estatuts de l'organisme autònom Agència de Salut Pública de les Illes Balears, creat per l'article 17 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, els quals consten com a annex d'aquest Decret.

Disposició transitòria única Règim transitori dels procediments

a) Els procediments iniciats abans de l'entrada en vigor d'aquest Decret s'han de regir per la normativa anterior.

b) Els actes i les resolucions dictats amb posterioritat a l'entrada en vigor d'aquest Decret s'han de regir, quant al règim de recursos, per les disposicions d'aquest.

c) Els actes i les resolucions pendents d'execució en el moment de l'entrada en vigor d'aquest Decret s'han de regir per a l'execució per la normativa vigent quan es van dictar.

Disposició derogatòria única Normes que es deroguen

Queden derogades les disposicions de rang igual o inferior que s'oposin a aquest Decret, el contradiguin o siguin incompatibles amb allò que disposa.

 

Disposició final primera Autorització de desplegament normatiu

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut per dictar les normes de desplegament d'aquest Decret.

Disposició final segona Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de febrer de 2023

  La presidenta
La consellera de Salut i Consum Francesca Lluch Armengol i Socias
Patricia Gómez Picard  

 

 

ANNEX Estatuts de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears

TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1 Naturalesa, normativa aplicable i adscripció

1. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears és un organisme autònom dels que preveu l'article 2.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per al desenvolupament i l'execució de les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de salut pública, amb personalitat jurídica pròpia, autonomia financera i plena capacitat d'obrar per al compliment de les seves finalitats.

2. Els recursos econòmics i el règim de personal, de contractació, patrimonial i economicofinancer de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears s'han de regir pel que estableixen la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears, aquests Estatuts i, en general, per la normativa aplicable als organismes autònoms del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

3. L'Agència de Salut Pública queda adscrita a la conselleria competent en matèria de salut, sota la dependència funcional de la persona titular de la direcció general que exerceix competències en matèria de salut pública.

Article 2 Finalitats

1. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears té per objecte l'execució de les polítiques de salut i la prestació dels serveis que integren la cartera de serveis de salut pública per donar una resposta eficient a les necessitats de la població en aquest àmbit i possibilitar una adaptació permanent a aquestes necessitats i més participació de la societat.

2. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears exerceix les competències que té assignades en concurrència amb les administracions i altres organismes competents en matèria de salut pública, amb els quals actua de manera coordinada.

Article 3 Competències

1. Són competències de l'Agència de Salut Pública les següents:

a) El desenvolupament i l'execució de polítiques actives de salut pública, els eixos de la qual són la promoció, la prevenció, la protecció i la vigilància de la salut.

b) La participació en la planificació de les polítiques en matèria de salut pública per donar una resposta eficient a les necessitats de la població en aquest àmbit i possibilitar una adaptació permanent a aquestes necessitats i més participació de la societat.

c) La coordinació i la cooperació amb els òrgans corresponents de l'Administració autonòmica i la cooperació amb les altres administracions públiques en matèria de salut pública.

d) La definició de les directrius que, en matèria de salut pública, s'han de dur a terme en els centres sanitaris de la xarxa assistencial.

e) La coordinació i el suport a les actuacions en matèria de salut pública en el marc de relació i col·laboració amb les diferents entitats proveïdores d'assistència sanitària.

f) El foment de la competència dels professionals i de la investigació en salut pública, en col·laboració amb els organismes responsables, universitats i centres d'investigació.

g) La gestió de les situacions de crisi i d'emergència que constitueixen un risc per a la salut de la població, de manera coordinada amb els dispositius de les administracions que es mobilitzen en aquestes situacions.

h) La promoció, la gestió i la innovació del sistema d'informació en salut pública, tal com indiquen els articles 9 i 11 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears.

i) L'avaluació i l'anàlisi de dades de salut per millorar la presa de decisions, així com l'avaluació dels plans o programes de la seva competència, tenint en compte especialment la perspectiva de gènere, tot garantint el compliment d'allò que disposen els articles 47 a 50 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, amb la finalitat de contribuir a millorar la salut de la ciutadania.

j) L'establiment dels instruments per informar de manera àgil i transparent la ciutadania i les administracions de les qüestions més rellevants en matèria de salut pública.

k) Qualsevol altra funció de salut pública que estigui relacionada amb els objectius i les activitats que preveu la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears.

2. Per dur a terme aquestes competències l'entitat pot exercir totes les potestats administratives necessàries, incloent-hi la sancionadora i la de foment, excepte l'expropiatòria, per mitjà del personal funcionari de l'Agència i dels òrgans que estableixen aquests Estatuts.

Article 4 Relacions amb la conselleria competent en matèria de salut

Les relacions entre l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears i la conselleria competent en matèria de salut s'articulen mitjançant un contracte programa pluriennal que ha d'incloure, com a mínim, els aspectes següents:

1. La relació de serveis i activitats que ha de prestar l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears, l'avaluació econòmica, els recursos en relació amb els sistemes de compra i els pagaments vigents en cada moment, els objectius i el finançament.

2. Els requisits i les condicions en què s'han de prestar aquests serveis i activitats.

3. Els objectius, els resultats esperats, els indicadors i el marc de responsabilitats de l'Agència de Salut Pública en relació amb el nivell de compliment del contracte programa.

4. El termini de vigència.

Article 5 Formes de gestió

L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears pot executar les funcions encomanades de les maneres següents:

1. Mitjançant els òrgans i les unitats que la integren.

2. Mitjançant contractes o convenis amb altres entitats públiques o privades, amb subjecció a la normativa sobre contractes del sector públic i altres requisits que hi siguin aplicables.

3. Mitjançant qualsevol altra forma de gestió admesa en dret.

Article 6 Condició de mitjà propi i encàrrecs de gestió

1. D'acord amb l'article 32 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears té el caràcter de mitjà propi i servei tècnic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'organismes de dret públic o de dret privat integrats en el sector instrumental de la Comunitat Autònoma que tenguin la consideració de poders adjudicadors.

2. En conseqüència, l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i les entitats esmentades en el paràgraf anterior poden encarregar a l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears l'execució de qualsevol activitat material relacionada amb els seus objectius o finalitats. D'altra banda, l'Agència no pot participar en cap licitació pública d'aquestes administracions o entitats.

3. La contraprestació a favor de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears per aquests encàrrecs de gestió s'ha d'ajustar a les tarifes que aprova l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les quals s'han de calcular segons els costs reals imputables a l'execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que aporti l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears a aquesta finalitat. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar abans de formalitzar els actes o acords que contenguin els encàrrecs, mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut.

4. Els encàrrecs de gestió que no compleixin el caràcter onerós propi dels encàrrecs a què es refereix l'article 32.1 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, s'han de regir pel que estableix l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

TÍTOL II ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ DE L'AGÈNCIA DE SALUT PÚBLICA

Capítol I Estructura orgànica

Article 7 Classes d'òrgans

1. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears s'estructura en òrgans superiors de direcció, òrgans de gestió i òrgans d'assessorament.

2. Són òrgans superiors i centrals de direcció de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears:

a) el president

b) el vicepresident

c) el Consell Rector

d) el director executiu

3. Són òrgans de gestió territorials executius:

a) els centres insulars de salut pública

4. Són òrgans d'assessorament:

a) el Consell Assessor de Salut Pública

b) els consells sectorials

5. L'Agència pot crear llocs de feina de personal directiu professional, dependents de la direcció executiva, als quals es pot encomanar la gestió d'àrees homogènies d'activitat de l'Agència.

6. El règim jurídic del personal directiu professional és el que estableixen l'article 22 de la Llei 7/2010, de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la resta de disposicions que hi siguin aplicables.

7. Els òrgans de direcció, gestió i assessorament de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears han de garantir la representació equilibrada entre dones i homes que preveu la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

 

Capítol II Òrgans superiors i centrals de direcció

Secció 1a La presidència i la vicepresidència de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears

Article 8 La presidència

La presidència de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut.

Article 9 Funcions

1. Corresponen al president de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears les funcions següents:

a) Assumir la representació institucional de l'Agència.

b) Subscriure, en nom i representació de l'Agència, convenis de col·laboració i acords de cooperació amb altres entitats, públiques o privades, autoritzats pel Consell Rector.

c) Convocar, presidir i fixar l'ordre del dia de les sessions del Consell Rector, moderar les deliberacions i dirimir els empats amb el seu vot de qualitat.

d) Les atribucions que li pugui delegar el Consell Rector.

2. En cas de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, el president a ha de ser substituït per la persona a qui correspongui la vicepresidència del Consell Rector o, si no n'hi ha, pel membre del Consell a qui ho delegui en cada cas.

3. El president pot delegar, amb caràcter temporal o permanent, determinades funcions en el director executiu.

Article 10 La vicepresidència

1. La vicepresidència, l'ha d'exercir la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública.

2. A més, el vicepresident assumeix les funcions atribuïdes al president en els supòsits de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal.

 

Secció 2a El Consell Rector

Article 11 Composició

1. El Consell Rector és l'òrgan superior de govern de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears.

2. El Consell Rector està format pels membres següents:

a) El president de l'Agència, que és alhora el president del Consell Rector.

b) El vicepresident de l'Agència, que és alhora el vicepresident del Consell Rector.

c) Hi actuen com a vocals:

 

1r. El secretari general de la conselleria competent en matèria de salut.

2n. El director general del Servei de Salut de les Illes Balears.

3r. Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

4t. Un representant de la conselleria competent en agricultura, ramaderia i pesca.

5è. Un representant de la conselleria competent en medi ambient.

6è. Un representant de la conselleria competent en treball, concretament en matèria de salut laboral.

7è. Un representant de la conselleria competent en educació.

8è. Un representant de la conselleria o departament competent en serveis socials.

9è. Un representat de la conselleria competent en matèria de funció pública.

10è. Dos vocals designats pel conseller competent en matèria de salut.

3. Ha d'assistir a les sessions amb tasques d'assessorament jurídic, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, sens perjudici que aquesta pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.

4. El director executiu ha d'assistir a les sessions amb tasques informatives i d'assessorament, amb veu i sense vot.

5. Ha d'actuar com a secretari, amb veu i sense vot, el funcionari designat pel president de l'Agència d'entre el personal de la conselleria competent en matèria de salut adscrit a l'Agència.

6. Els vocals esmentats en els números 3 a 9 de la lletra c) de l'apartat 2 i el representant de l'apartat 3 han de ser nomenats i separats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut, a proposta dels titulars respectius de cadascuna de les conselleries corresponents o de la Direcció General de l'Advocacia.

7. En els casos de vacant, absència i malaltia, o quan concorri alguna causa justificada, els vocals i el secretari del Consell han de ser substituïts pels seus suplents, els quals s'han de designar al mateix temps que els titulars.

Els membres del Consell Rector queden subjectes al règim d'incompatibilitats en els termes que preveu la normativa que hi sigui aplicable.

8. El president, a instàncies de qualsevol membre, pot autoritzar l'assistència a les reunions del Consell Rector de persones convidades que siguin expertes en els temes que s'hi han de tractar d'acord amb l'ordre del dia, els quals poden participar en les deliberacions amb veu, però sense vot.

Article 12 Funcions

Corresponen al Consell Rector les funcions següents:

a) Establir els criteris d'actuació de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears de conformitat amb les directrius de la conselleria competent en matèria de salut.

b) Aprovar el pla d'actuació anual de l'Agència de Salut Pública, que s'ha de presentar a la conselleria competent en matèria de salut perquè el ratifiqui.

c) Aprovar el contracte programa amb la conselleria competent en matèria de salut.

d) Establir els criteris de coordinació de l'Agència de Salut Pública amb els òrgans corresponents de l'Administració autonòmica i la cooperació amb les altres administracions públiques.

e) Aprovar la proposta d'avantprojecte de pressupost anual de l'Agència de Salut Pública, sens perjudici de complir el que disposa l'article 44 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

f) Aprovar, si escau, els comptes anuals de l'Agència i la memòria de gestió de cada exercici.

g) Aprovar la proposta de preus públics per a la prestació de serveis.

h) Elevar a la conselleria competent en matèria de salut la proposta de la relació de llocs de feina, així com les modificacions d'aquesta, perquè la tramiti.

i) Elevar a la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut la proposta d'una terna de candidats per a la direcció executiva.

j) Aprovar el reglament de règim intern de l'Agència a proposta del director executiu.

k) Acceptar les delegacions de competència o els encàrrecs de gestió d'altres administracions públiques i de les entitats que en depenen a favor de l'Agència de Salut Pública.

l) Avaluar periòdicament el pla d'acció i el grau de consecució dels objectius de l'Agència de Salut Pública.

m) Autoritzar els convenis de col·laboració i els acords de cooperació amb entitats públiques i privades per a l'exercici de les funcions assignades.

n) Aprovar els criteris de selecció dels membres del Consell Assessor de Salut Pública i proposar-ne el nomenament i cessament.

o) Proposar la creació i la composició dels consells sectorials al conseller competent en matèria de salut.

p) Decidir l'exercici d'accions davant els òrgans judicials i la interposició de recursos administratius.

q) Acceptar les herències, llegats o donacions a favor de l'Agència de Salut Pública, així com autoritzar les cessions gratuïtes de béns i drets i les cessions d'ús a títol gratuït a favor de terceres persones.

r) Qualsevol altra que li atribueixen les disposicions vigents.

Article 13 Règim de funcionament

1. El Consell Rector es reuneix en sessió ordinària almenys una vegada cada quatre mesos i, si escau, en sessions extraordinàries. El convoca el president del Consell a iniciativa pròpia o a petició de la meitat dels membres del Consell.

2. Per motius d'urgència, i si tots els membres del Consell Rector hi són presents i n'expressen la conformitat, el Consell es pot constituir sense necessitat de convocatòria prèvia.

3. En tot allò que no preveu aquest Decret, el funcionament del Consell Rector s'ha de regir pel reglament d'ordre intern que aprovi i per la normativa general de funcionament dels òrgans col·legiats.

4. Les indemnitzacions per raó d'assistència a les sessions del Consell Rector s'han de subjectar al que estableix la normativa vigent aplicable al funcionament dels òrgans col·legiats de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del sector instrumental.

 

Secció 3a La direcció executiva

Article 14 Nomenament i naturalesa del càrrec

1. El director executiu de l'Agència n'assumeix la direcció i la gestió ordinària, d'acord amb els criteris d'actuació que fixa el Consell Rector.

2. El Govern nomena i separa el director executiu a proposta del conseller competent en matèria de salut, havent oït el Consell Rector, en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

3. El director executiu se sotmet al règim d'incompatibilitats dels alts càrrecs de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 15 Funcions

1. La direcció executiva té atribuïdes les funcions següents:

a) Executar els acords adoptats pel Consell Rector.

b) Exercir, en cas d'urgència o per delegació del Consell Rector, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions administratives o judicials necessàries per a la defensa dels drets i dels interessos de l'Agència de Salut Pública i retre'n ces al Consell Rector.

c) Preparar i redactar propostes en relació amb les qüestions que s'hagin d'elevar al Consell Rector perquè les aprovi.

d) Dirigir, administrar i gestionar el personal i els serveis que integren l'Agència de Salut Pública, sens perjudici de les competències que, sobre aquesta matèria, puguin tenir atribuïdes altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

e) Elaborar i proposar al Consell Rector el pla d'actuació anual de l'Agència de Salut Pública.

f) Proposar al Consell Rector la relació de llocs de feina i l'estructura organitzativa i funcional de l'entitat.

g) Proposar al Consell Rector el reglament d'ordre intern perquè l'aprovi.

h) Impulsar i coordinar els òrgans d'assessorament i participació de l'Agència.

i) Impulsar, coordinar, supervisar i avaluar les diferents àrees de feina de l'Agència.

j) Vetlar per millorar els mètodes de feina, introduir les innovacions tecnològiques adequades, conservar i mantenir els centres, edificis, instal·lacions i equips i optimitzar els ingressos i les despeses.

k) Impulsar la formació continuada i la recerca en salut pública, sens perjudici de les competències que, sobre aquesta matèria, puguin tenir atribuïdes altres òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

l) Dictar les resolucions, les instruccions i les circulars relatives al funcionament i l'organització interns de l'Agència i ordenar l'execució dels actes administratius que requereixin l'activitat de l'ens.

m) Actuar com a òrgan de contractació de l'Agència de Salut Pública, en els termes que s'estableixen en la legislació sobre contractes del sector públic.

n) Elaborar la proposta d'avantprojecte de pressupost anual de l'Agència de Salut Pública perquè l'aprovi el Consell Rector.

o) Formular els comptes anuals i elaborar la proposta de memòria de gestió de cada exercici.

p) Proposar al Consell Rector, si escau, els preus públics per la prestació dels serveis.

q) Gestionar els recursos econòmics, autoritzar les despeses i ordenar els pagaments dins els límits que estableix el Consell Rector.

r) Dictar la resolució dels procediments en matèria de vacances, permisos o llicències del personal de l'Agència, atribucions de funcions, control horari d'aquest personal i altres aspectes propis de la relació de dependència funcional derivats del vincle entre l'Agència i el seu personal.

s) Proposar al conseller competent en matèria de salut la resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial.

t) Acordar l'adquisició a títol onerós de béns immobles i drets reals, i l'arrendament de béns immobles.

u) Proposar a l'òrgan competent de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'exercici de la potestat sancionadora per infraccions en matèria de salut pública.

v) Assumir les facultats que no estan expressament atribuïdes a altres òrgans i les que, si escau, li atribueixen les disposicions vigents, així com les que el president i el Consell Rector li encomanin.

w) Resoldre els recursos contra els actes administratius que dictin els òrgans inferiors de l'Agència.

2. El director executiu pot delegar determinades funcions, amb caràcter temporal o permanent, en el personal directiu professional corresponent.

3. En el supòsit de vacant, absència, malaltia o una altra causa legal, les funcions de la direcció executiva les ha d'assumir, temporalment, la persona que ocupi la direcció general competent en matèria de salut pública, llevat que la presidència de l'Agència designi una altra persona.

 

Capítol III Òrgans de gestió executius

Article 16 Els centres insulars de salut pública

Naturalesa i atribucions

1. Els centres insulars de salut pública són òrgans de gestió on se situen els equips de salut pública per executar i intervenir en l'àmbit territorial respectiu en tots els programes de salut pública que dissenyen els òrgans, els serveis i les unitats de l'Agència.

2. L'Agència de Salut Pública presta els seus serveis a través dels equips de salut pública, d'índole interdisciplinària, formats pels professionals de l'Agència.

3. A les illes de Menorca, Eivissa i Formentera, l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears ha d'exercir les seves competències a través dels equips de salut pública situats en els centres insulars de salut pública, com a òrgans de gestió, un per cada àrea de salut. En el cas de l'illa de Mallorca, els equips de salut pública s'han d'organitzar segons els sectors sanitaris.

 

Capítol IV Òrgans d'assessorament

Secció 1a El Consell Assessor de Salut Pública

Article 17 Naturalesa i composició

1. El Consell Assessor de Salut Pública és l'òrgan consultor i d'assessorament sobre els aspectes tècnics i científics de la salut pública.

2. El Consell Assessor de Salut Pública ha d'estar format per un mínim de deu persones i un màxim de vint, totes elles expertes i de solvència reconeguda en les àrees relacionades amb la salut pública.

3. Els membres del Consell Assessor de Salut Pública són nomenats i separats pel conseller competent en matèria de salut, a proposta del Consell Rector, per un període de quatre anys, sens perjudici que es puguin reelegir per un període de durada igual.

4. El Consell Rector ha d'aprovar els criteris de selecció dels membres del Consell Assessor de Salut Pública. Aquests criteris han de tenir en compte la idoneïtat dels candidats per a les funcions que es duen a terme d'acord amb la solvència i experiència reconegudes en el seu camp d'acció específic.

5. En el desenvolupament de les seves funcions, el Consell Assessor pot constituir grups de treball específics o procurar la col·laboració puntual d'experts de prestigi reconegut en matèries específiques quan no hi hagi membres amb experiència per a un assessorament concret. Aquesta situació l'ha d'autoritzar el director executiu abans que aquestes persones participin en les deliberacions del Consell Assessor.

6. La composició del Consell Assessor es pot determinar per resolució del conseller competent en matèria de salut.

Article 18 Funcions

1. El Consell Assessor de Salut Pública té les funcions següents:

a) Assessorar els òrgans de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears en qüestions tècniques i científiques relacionades amb la salut pública.

b) Informar i emetre dictàmens sobre aspectes relacionats amb la salut púbica a sol·licitud dels òrgans de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears.

c) Formular propostes d'actuacions en matèria de salut pública i elevar-les al director executiu de l'Agència.

d) Suggerir el desenvolupament de projectes d'investigació en les àrees d'acció de la salut pública, tenint en compte, si escau, les diferències entre homes i dones en relació amb la protecció de la salut.

e) Proposar iniciatives de comunicació sobre aspectes relacionats amb la salut pública i estimular la participació ciutadana i institucional.

f) Promoure la col·laboració amb altres consells assessors amb funcions anàlogues.

2. Els membres del Consell Assessor de Salut Pública han d'exercir les seves funcions amb imparcialitat i independència, i han de guardar reserva sobre les deliberacions i les decisions que s'hi adoptin.

Article 19 Règim de funcionament

1. Els membres del Consell Assessor de Salut Pública es relacionen amb l'Agència a través del director executiu.

2. El règim de funcionament del Consell Assessor de Salut Pública és el que estableixen la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que siguin aplicables al funcionament dels òrgans col·legiats. D'acord amb el que disposa l'article 17 d'aquesta darrera Llei, el Consell Assessor pot aprovar un reglament de funcionament intern que les complementi.

3. El Consell Assessor de l'Agència de Salut Pública s'ha de reunir sempre que el convoqui el director executiu, a iniciativa pròpia o a petició d'almenys un terç dels membres.

4. Els informes, les propostes i els dictàmens sobre aspectes relacionats amb la salut pública que se li encomanin s'han d'emetre en un termini màxim de dos mesos, llevat que circumstàncies tècniques justificades aconsellin emetre'ls en un termini superior o inferior. Els informes, les propostes o els dictàmens tenen caràcter consultiu i no són preceptius ni vinculants.

5. L'Agència ofereix al Consell Assessor de Salut Pública el suport organitzatiu i material necessari per a l'exercici de les seves funcions.

 

Secció 2a Els consells sectorials

Article 20 Naturalesa i composició dels consells sectorials

1. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears pot crear consells sectorials de salut pública, que són òrgans de participació activa que han de tenir per objectiu exercir les funcions de participació ciutadana, assessorament, consulta i seguiment sobre les qüestions relacionades amb la salut pública a fi de cooperar en la consecució dels objectius que els són propis.

2. La creació i composició dels consells sectorials s'han de determinar per resolució del conseller competent en matèria de salut, a proposta del Consell Rector.

Han de garantir la participació de l'Administració autonòmica, insular o local, dels agents professionals, de les entitats socials i del conjunt de la ciutadania en l'elaboració, l'aplicació i la supervisió de les polítiques de salut pública, i potenciar la cooperació interadministrativa i ciutadana en l'àmbit autonòmic i local.

3. Els consells sectorials es poden establir de manera permanent o temporal, depenent de la matèria o actuació amb la qual es relacioni la tasca que s'hi assigni. Es relacionen amb l'Agència a través del director executiu.

 

TÍTOL III RÈGIM ECONÒMIC, PRESSUPOSTARI, COMPTABLE I PATRIMONIAL

Article 21 Règim econòmic

L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears ha de comptar, entre d'altres, amb els recursos financers següents per al compliment de les seves finalitats:

1. Les dotacions corresponents del pressupost del Govern de les Illes Balears.

2. Els ingressos ordinaris i extraordinaris generats per l'exercici de les seves activitats.

3. Els productes i rendes del seu patrimoni.

4. Els crèdits, préstecs, emprèstits i altres operacions que pugui concertar.

5. Les subvencions, herències, llegats, donacions i aportacions voluntàries d'entitats o organismes públics i privats, i de particulars.

6. Els ingressos procedents de sancions administratives i els que es deriven de resolucions judicials que li corresponguin.

7. Els altres ingressos de dret públic o privat que li siguin autoritzats o puguin correspondre-li d'acord amb la normativa vigent.

8. Qualsevol altre recurs que se li pugui atribuir.

Article 22 Règim pressupostari, comptable i de control

1. L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears compta amb un pressupost en els termes que preveu l'article 23.1 de la Llei 16/2010, de 28 de desembre, de salut pública de les Illes Balears.

2. El règim pressupostari, econòmic, financer, de comptabilitat, intervenció i control financer aplicable a l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears és el que s'estableix en la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i la normativa de desplegament.

Article 23 Règim patrimonial

1. El patrimoni de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears, l'integren els béns i drets que li són propis i els que li són adscrits o cedits pel Consell de Govern de les Illes Balears o qualsevol altra administració pública.

2. Tenen la consideració de béns i drets propis tots els que l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears adquireix o rep per qualsevol títol, així com els productes i les rendes d'aquests.

3. Els béns i drets que el Consell de Govern de de les Illes Balears o qualsevol altra administració pública adscrigui a l'Agència de Salut Pública han de conservar la qualificació jurídica originària i només es poden utilitzar per al compliment de les finalitats assignades. L'Agència té, respecte d'aquests, totes les prerrogatives i els drets que estableix la normativa sobre patrimoni, a l'efecte de conservar-los, administrar-los i defensar-los.

4. L'adquisició, la venda i el gravamen de béns immobles propis requereix un informe favorable de la conselleria competent en matèria d'hisenda i de la conselleria competent en matèria de salut.

5. Els béns i drets patrimonials propis, afectes al compliment de les funcions assignades, tenen la consideració de domini públic i, com a tal, gaudeixen de les exempcions i bonificacions tributàries que corresponguin.

6. L'Agència de Salut Pública gaudeix d'autonomia per a la gestió del seu patrimoni, en els termes que estableix la legislació patrimonial i d'hisenda pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, que hi és aplicable junt amb el que preveuen aquests Estatuts.

7. L'Agència de Salut Pública ha d'establir la comptabilitat i els registres que permetin conèixer la naturalesa, la titularitat i la destinació dels seus béns i drets, propis o adscrits, sens perjudici de les competències dels altres ens i organismes en matèria de salut.

 

TÍTOL IV CONTRACTACIÓ

Article 24 Òrgans de contractació

1. L'òrgan de contractació de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears és el director executiu de l'Agència.

2. La contractació de l'Agència s'ha d'ajustar a les prescripcions de la normativa bàsica en matèria de contractació de les administracions públiques i en la normativa autonòmica sobre la matèria.

 

TÍTOL V RECURSOS HUMANS DE L'AGÈNCIA DE SALUT PÚBLICA DE LES ILLES BALEARS

Article 25 Règim de personal

1. El personal de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears està integrat per:

a) Personal directiu professional contractat sota el règim laboral especial del contracte d'alta direcció.

b) Personal funcionari i laboral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears que s'hi adscrigui.

c) Personal procedent d'altres administracions públiques que s'hi adscrigui.

d) Personal que s'incorpori a l'Agència de Salut Pública d'acord amb la normativa vigent.

2. El personal que presta serveis a l'Agència de Salut Pública es regeix per les disposicions que li siguin aplicables segons la seva naturalesa funcionarial o laboral.

 

​​​​​​​Article 26 Règim jurídic

El règim jurídic aplicable al personal de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears es regeix pel que disposen la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la normativa següent:

1. El personal directiu professional es regeix pel que disposen la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de les Illes Balears, i el Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial del personal d'alta direcció.

2. El personal funcionari, de carrera o interí, es regeix per la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i les normes de desplegament.

3. El personal laboral es regeix per la legislació laboral comuna i els convenis col·lectius que hi siguin aplicables.

Article 27 Personal directiu professional

1. Poden accedir a aquesta condició persones sense vinculació laboral prèvia amb l'Administració de la Comunitat Autònoma.

2. El règim jurídic del personal directiu professional de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears és el laboral d'alta direcció i implica la incompatibilitat per exercir la funció pública.

3. El personal directiu professional s'ha de regir també per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en allò que hi sigui aplicable.

Article 28 Traspàs del personal a l'Agència de Salut Pública

El personal funcionari i laboral que, en la data d'inici de l'activitat de l'Agència de Salut Pública de les Illes Balears, ocupi llocs de treball en la Direcció General de Salut Pública i Participació o es trobi adscrit a serveis dependents d'aquesta, s'adscriu a l'Agència de Salut Pública, sense perjudici que se de compliment previ al que es disposa en l'article 91 de la llei 3/2007, de 27 de març de Funció Pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears . Aquest personal manté la seva dependència orgànica de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública mentre que, funcionalment, depèn dels òrgans de l'Agència de Salut Pública.

Se n'exceptua el personal funcionari o laboral que ocupi llocs propis o adscrits de les unitats administratives que hagin de gestionar les competències l'exercici de les quals es reservi a la Direcció General de Salut Pública resultant de la creació de l'Agència.

Article 29 Formació

L'Agència de Salut Pública de les Illes Balears ha de fomentar la professionalització i la formació permanent del personal que hi presta serveis. Amb aquesta finalitat es poden subscriure convenis amb l'Escola Balear d'Administració Pública o amb altres entitats públiques o privades.

 

TÍTOL VI RÈGIM JURÍDIC

Article 30 Actes administratius

1. El règim jurídic que s'aplica als actes dictats en via administrativa és el que s'estableix en la normativa bàsica estatal; en la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, hi són aplicables les regles específiques següents:

a) Els actes administratius que dicten el Consell Rector, el president i el director executiu exhaurexien la via administrativa.

b) Contra els actes que dictin altres òrgans inferiors es pot interposar un recurs d'alçada davant el director executiu.

 

​​​​​​​Article 31 Responsabilitat patrimonial

1. En matèria de responsabilitat patrimonial regeixen les normes estatals de caràcter bàsic vigents, així com la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. La tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial derivats del funcionament de l'Agència de Salut Pública correspon a la direcció executiva, i la resolució que exhaureix la via administrativa, al conseller competent en matèria de salut.

Article 32 Representació i defensa en judici

La representació i defensa en judici de l'Agència correspon als advocats de la Direcció de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, de conformitat amb la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

TÍTOL VII MODIFICACIÓ D'ESTATUTS, EXTINCIÓ I LIQUIDACIÓ DE L'AGÈNCIA

Article 33 Modificació

La modificació que afecti únicament aspectes establerts només en els Estatuts s'ha de dur a terme per decret, d'acord amb el que disposa l'article 36 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 34 Extinció i liquidació

L'entitat s'ha d'extingir en els termes que s'estableixen en l'article 37 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.