Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

CONSELL DE GOVERN

Núm. 131352
Decret 5/2023 de 20 de febrer pel qual s’aprova el Reglament del funcionament i la composició del Comitè d’Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

PREÀMBUL

En data 22 de febrer de 2019, el Parlament de les Illes Balears va aprovar la Llei 10/2019, de canvi climàtic i transició energètica, que té per objecte el compliment dels compromisos internacionals que emanen de l'Acord de París mitjançant l'ordenament de les accions encaminades a la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic a les Illes Balears, així com la transició a un model energètic sostenible, socialment just, descarbonitzat, intel·ligent, eficient, renovable i democràtic.

A més, amb la finalitat d'assessorar el Govern de les Illes Balears en relació amb el desenvolupament i la consecució dels seus objectius, la mateixa Llei 10/2019 crea, en l'article 7, un òrgan col·legiat, el Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic, sobre el funcionament i la composició del qual el Govern de les Illes Balears ha de dictar el Reglament, així com mana la disposició final quarta de la Llei 10/2019.

Paral·lelament, el dia 8 de novembre de 2019, el Consell de Govern va aprovar la Declaració d'emergència climàtica a les Illes Balears, fent palesa la necessitat de complir els compromisos assumits amb l'adhesió a l'Acord de París i comprometent-se a implementar canvis normatius i polítiques públiques que promoguin una transició energètica efectiva i socialment justa, així com a combatre els efectes dels canvis en el clima desenvolupant accions dirigides a la mitigació i adaptació al canvi climàtic a les illes.

En l'elaboració d'aquest Decret s'han seguit els principis de bona regulació que, d'acord amb els articles 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i 49 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, s'han d'atendre en l'exercici de la iniciativa legislativa i la potestat reglamentària. Així, aquest Decret és necessari perquè sanciona un reglament que, a la vegada, és un manament de la Llei 10/2019 que s'ha de complir, i és eficaç des del moment que el Reglament que aprova és la norma adequada per regular la composició i el funcionament del Comitè. També es respecta el principi de proporcionalitat, ja que conté la regulació imprescindible per complir el manament de la Llei 10/2019 en relació amb el desenvolupament reglamentari del Comitè. A més, aquest Decret no entra en contradicció amb la resta de l'ordenament jurídic i s'elabora d'acord amb els articles 58.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, que estableix que el Govern té la potestat reglamentària en les seves competències, i 17.e) de la Llei 1/2019, segons el qual el Govern de les Illes Balears exerceix la seva potestat reglamentària mitjançant l'aprovació de decrets, i dona compliment així al principi de seguretat jurídica. També s'ha observat el principi de transparència i, per això, en l'elaboració d'aquesta norma s'ha seguit la tramitació que disposen els articles 53 i següents de la Llei 1/2019. A més, s'ajusta al principi de qualitat perquè el Decret pretén dotar el Comitè d'un règim jurídic conforme a la normativa vigent. Finalment, l'aplicació del Reglament que s'aprova amb aquest Decret no implica cap càrrega administrativa, i respecta, per tant, els principis d'eficiència i simplificació.

Per tot això, a proposta del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, i havent-ho considerat el Consell de Govern en la sessió de dia 20 de febrer de 2023

DECRET

Article únic

S'aprova el Reglament del funcionament i la composició del Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic, que s'adjunta com a annex d'aquest Decret.

Disposició addicional única

Indemnitzacions per assistència

Els membres del Comitè percebran una indemnització per assistència a les sessions del Comitè , d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.

 

Disposició transitòria primera

Finalització del mandat del Comitè constituït el dia 12 de gener de 2021

1. Una vegada entri en vigor aquest Decret, els membres del Comitè que es va constituir en data 12 de gener de 2021 cessaran del seu mandat i s'iniciarà el procediment de constitució d'un nou Comitè en la forma prevista en els articles 5 i 6 del Reglament.

2. Els efectes del contingut de l'article 9 d'aquest Reglament no comptabilitzaran pel temps del mandat dels membres del Comitè que es va constituir en data 12 de gener de 2021 i que cessaran a l'entrada en vigor d'aquest Reglament.

Disposició transitòria segona

Primera renovació de les persones que formen part del Comitè

La primera renovació del Comitè després de l'entrada en vigor d'aquest Reglament tindrà lloc als tres anys de la seva constitució. Aquesta renovació afectarà la meitat dels seus membres i es farà seguint els criteris següents:

1. Cessaran els membres que, per voluntat pròpia, presentin la seva renúncia.

2. En el cas que el nombre de renúncies voluntàries sigui menor al nombre de membres que han de ser renovats, el president del Comitè proposarà el cessament dels membres que pertoqui.

Disposició final única

Entrada en vigor

Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 20 de febrer de 2023

 

 

La presidenta

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

Francesca Lluch Armengol i Socias

Juan Pedro Yllanes Suárez

 

 

 

ANNEX ​​​​​​​Reglament del funcionament i la composició del Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic

Article 1

Objecte

L'objecte d'aquest Reglament és regular la composició, l'organització i el funcionament del Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic.

Article 2

Naturalesa i adscripció

El Comitè d'Experts per a la Transició Energètica i el Canvi Climàtic és un òrgan col·legiat, consultiu i independent, creat per la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, i que, d'acord amb l'article 7.1 de la Llei 10/2019, està adscrit a la conselleria competent en matèria de canvi climàtic.

Article 3

Finalitats i funcions

1. D'acord amb l'article 7.1 de la Llei 10/2019, la finalitat del Comitè és assessorar el Govern de les Illes Balears en relació amb el desenvolupament i la consecució dels objectius que marca aquesta Llei, que són, així com disposa l'article 1 de la Llei esmentada, el compliment dels compromisos internacionals que emanen de l'Acord de París, mitjançant l'ordenament de les accions encaminades a la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic a les Illes Balears, així com la transició a un model energètic sostenible, socialment just, descarbonitzat, intel·ligent, eficient, renovable i democràtic.

2. Les funcions del Comitè són, d'acord amb l'article 7.3 de la Llei 10/2019, les següents:

a) Assessorar, a petició del Consell Balear del Clima, sobre el desenvolupament de les polítiques climàtiques i sobre l'adequació de les polítiques als objectius de la Llei 10/2019 i del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic.

b) Assessorar, a petició del Consell Balear del Clima, sobre l'adequació de projectes de normes i plans del Govern als objectius de la Llei 10/2019.

c) Formular propostes dirigides al compliment dels objectius de la Llei 10/2019. Es podran proposar mesures referides a:

 

1r. Promoure l'estalvi energètic, l'eficiència energètica i la generació amb energies renovables per tal d'estabilitzar i reduir la demanda energètica.

2n. Reduir la dependència energètica exterior i avançar cap a un escenari amb la màxima autosuficiència i garantia de subministraments energètics.

3r. Desenvolupar una progressiva descarbonització de l'economia i una reducció de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle, promovent una implantació contínua de les energies renovables.

4t. Fomentar la democratització de l'energia, afavorint el dret de la ciutadania a l'accés a l'energia, ja sigui com a productors o com a consumidors, i el dret dels usuaris a ser informats i formats per poder adaptar el seu consum i la seva producció a les polítiques energètiques sostenibles i eficients, així com transferir a la ciutadania l'impacte econòmic, social i ambiental positiu del sistema energètic.

5è. Impulsar la gestió intel·ligent de la demanda d'energia per tal d'optimitzar la utilització dels sistemes energètics d'acord amb els objectius de la Llei 10/2019.

6è. Millorar la resiliència i l'adaptació de la ciutadania, dels sectors productius i dels ecosistemes als efectes del canvi climàtic.

7è. Assegurar una transició justa cap a un nou model mediambiental i energètic, que ha de minimitzar els riscos sobre l'ocupació i promoure oportunitats de feina, garantint un tractament equitatiu i solidari als treballadors i treballadores en aquesta transició, sense deixar de banda la perspectiva de gènere.

8è. Incrementar la iniciativa pública en la comercialització de l'energia.

9è. Incentivar l'ocupació i la capacitació dels treballadors i treballadores en els nous sectors econòmics que es generin i es promoguin.

10è. Afavorir la implantació de polítiques sectorials que tenguin en compte els criteris recollits a la disposició addicional sisena da la Llei 10/2019.

​​​​​​​

d) Assessorar l'acció de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i dels seus ens instrumentals en l'àmbit de la lluita contra el canvi climàtic.

e) Emetre l'informe corresponent, previ a la seva aprovació, del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic, d'acord amb l'article 10.4 de la Llei 10/2019.

f) Emetre els informes que li sol·liciti la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic, així com disposa l'article 9.6 del Reglament de funcionament i composició de la Comissió Interdepartamental de Canvi Climàtic del Govern de les Illes Balears.

g) Redactar un pla anual on s'han de fixar els objectius de feina marcats per a aquest any i que s'ha de presentar abans del 31 de març de l'any en qüestió.

h) Elaborar una memòria anual que, d'acord amb l'article 7.4 de la Llei 10/2019, s'ha de trametre a la Presidència del Govern i del Parlament. Aquesta memòria s'ha de presentar abans que finalitzi el segon trimestre de l'any següent a l'any objecte de la memòria.

i) Elaborar cada tres anys un informe de seguiment de l'aplicació i el compliment de la Llei 10/2019. A més, el Comitè podrà elaborar per iniciativa pròpia els informes que consideri adients sobre aquelles qüestions rellevants per al compliment de la llei.

j) Qualsevol altra funció de caràcter consultiu que li sigui encomanada pel conseller o consellera competent en matèria de canvi climàtic.

3. El experts i expertes membres del Comitè han d'incorporar la perspectiva de gènere en l'elaboració de les propostes pel Govern de les Illes Balears i en els informes, plans i memòries que redactin.

Article 4

Composició

1. El Comitè, en virtut de l'article 7.2 de la Llei 10/2019, ha d'estar integrat per persones de reconegut prestigi en els camps mediambiental, laboral, energètic o de canvi climàtic.

2. Aquestes persones han de ser expertes de reconegut prestigi en els distints àmbits científics relacionats amb la transició energètica o el canvi climàtic com puguin ser la física, la biologia, la química, l'agricultura, la geografia, les ciències de la salut, l'enginyeria, el dret, l'economia, la mobilitat o l'educació.

3. Així com disposa l'article 7.2 de la Llei 10/2019, el Comitè està format per un president o presidenta i per un màxim de set vocals. A més, s'han de nomenar un secretari o secretària i un vicepresident o vicepresidenta, que s'han d'escollir entre les persones que ocupen les vocalies.

4. D'acord amb l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, el Comitè ha de tenir cura que hi hagi una presència equilibrada de dones i homes entre els seus membres.

5. La composició del Comitè ha de procurar reflectir la diversitat territorial de les Illes Balears.

Article 5

Presidència

1. La persona que ocupi la Presidència del Comitè ha de ser nomenada pel Govern de les Illes Balears a proposta del conseller o consellera competent en matèria de canvi climàtic, conforme a l'article 7.2 de la Llei 10/2019. Aquesta persona ha de ser major d'edat i estar en plenes facultats per ocupar el càrrec.

2. A l'hora de proposar la persona que hagi d'ocupar la Presidència del Comitè, el conseller o consellera competent en matèria de canvi climàtic ha de consultar al Consell Balear del Clima.

3. Les funcions del president o presidenta són les següents:

a) Exercir la representació del Comitè.

b) Proposar les persones que ocuparan les vocalies del Comitè.

c) Ordenar la convocatòria de les sessions, ordinàries o extraordinàries, del Comitè.

d) Establir l'ordre del dia de les sessions, tenint en compte les propostes de la resta dels membres del Comitè.

e) Donar al vistiplau a les actes de les sessions.

f) Presidir les sessions i moderar el desenvolupament de les deliberacions i dels debats.

g) Dirimir els empats amb el seu vot per adoptar acords.

h) Suspendre les sessions per causa justificada.

i) Assegurar el compliment de les lleis.

j) Proposar al conseller competent en matèria de canvi climàtic els dos membres del Comitè (i els seus suplents) que el representaran en el Consell Balear del Clima, en compliment dels articles 6.3 de la Llei 10/2019 i 3.2 del Reglament del funcionament i la composició del Consell Balear del Clima. Tant per als titulars com per als suplents, cal escollir un home i una dona.

k) Convidar a les sessions del Comitè persones que, pels seus coneixements tècnics i científics, puguin assessorar en determinats assumptes els membres del Comitè. Aquestes persones no tindran dret a vot.

l) Nomenar, entre els vocals del Comitè, les persones que ocuparan la Secretaria i la Vicepresidència del Comitè.

4. En els casos d'absència, malaltia o una altra causa legal, de la persona que ocupa la Presidència, les seves funcions seran assumides per la Vicepresidència.

5. Si la persona que ocupa la Presidència dimiteix o renuncia al càrrec, el Govern de les Illes Balears nomenarà un nou president o presidenta a proposta del conseller o consellera competent en matèria de canvi climàtic, qui ha de consultar prèviament amb el Consell Balear del Clima i amb el Comitè.

Article 6

Vocalies

1. El president o presidenta del Comitè ha de proposar un màxim de set vocals que seran nomenats pel Govern de les Illes Balears, d'acord amb l'article 7.2 de la Llei 10/2019.

2. Són funcions de les persones que ocupin les vocalies:

1. Assistir, amb veu i vot, a les sessions del Comitè.

2. Participar en les deliberacions i debats.

3. Participar, com a autors o coautors, en la redacció de la memòria anual i dels informes que se'ls sol·licitin.

4. Formular un vot particular, així com expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquin, si així ho consideren.

5. Proposar la inclusió de punts en l'ordre del dia, sempre que ho sol·licitin un terç dels membres.

6. Proposar la convocatòria de sessions extraordinàries del Comitè, quan la meitat dels seus membres ho demani.

 

Article 7

Secretaria

1. El president o presidenta del Comitè nomenarà una persona, escollida entre els vocals que en formen part, per ocupar la Secretaria. Per a aquest nomenament cal l'aprovació per majoria simple dels membres del Comitè assistents a la sessió en qüestió.

2. Són funcions de la persona titular de la Secretaria, a més de totes les que li corresponen com a vocal, les següents:

a) Convocar les sessions del Comitè , per ordre de la Presidència, i fer les citacions als membres.

b) Fer les citacions a les persones convidades per part del president.

c) Rebre les comunicacions dels membres amb el Comitè, ja siguin peticions de dades, rectificacions o bé qualsevol altra classe d'escrit del qual s'hagi de tenir coneixement.

d) Estendre acta de les sessions o reunions del Comitè.

e) Expedir certificats de les consultes, els dictàmens i els acords aprovats.

f)Vetllar pel compliment de la legalitat i les lleis.

g)Verificar i documentar la identitat dels participants. Quan les sessions es desenvolupin a distància, la verificació serà per mitjans electrònics, que poden ser telefònics i audiovisuals.

h) Garantir, quan les sessions del Comitè es desenvolupin a distància, la interactivitat i la intercomunicació entre els assistents, així com la disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris durant tota la sessió.

i) Garantir que els procediments i l'adopció d'acords són respectats.

j)Vetlar per la protecció de les dades personals i la garantia dels drets digitals de tots els membres del Comitè així com de totes les persones que puguin participar com a convidades en les sessions o reunions.

k) Garantir de manera efectiva els drets de tots els membres de l'òrgan.

l) Dur a terme totes les altres funcions que siguin inherents a la seva condició de secretari o secretària del Comitè.

3. El secretari o secretària pot delegar les funcions descrites en les lletres b), g), h), j) i k) en un altre membre del Comité.

4. En cas d'absència, per malaltia o una altra causa legal, de la persona que ocupa la Secretaria a una sessió del Comitè , ja sigui ordinària o extraordinària, el president o presidenta ha de designar, entre la resta de membres presents, qui la supleixi, escollint la persona que dugui més temps en el Comitè i, en la mateixa situació, la de major edat.

5. La persona titular de la Secretaria cessa de les seves funcions com a tal quan es nomena un nou president o presidenta, ja sigui perquè ha acabat el mandat de l'anterior, per dimissió o per qualsevol altra causa. En aquest cas, el nou president o presidenta ha de nomenar un nou secretari o secretària.

6. El secretari o secretària pot dimitir o renunciar a ocupar aquest càrrec en qualsevol moment, fet que requereix que la Presidència del Comitè en faci un nou nomenament.

 

​​​​​​​Article 8

Vicepresidència

1. El president o presidenta del Comitè nomenarà una persona, escollida entre els vocals que en formen part, per ocupar la Vicepresidència. Per a aquest nomenament cal l'aprovació per majoria simple dels membres del Comitè assistents a la sessió en qüestió.

2. Amés de les funcions que li corresponen com a vocal, n'ha d'exercir les següents:

a. Substituir el president o presidenta en la totalitat de les seves atribucions en cas d'absència, malaltia o una altra causa legal.

b. Exercir les funcions que li encomani o delegui el president o presidenta.

3. La persona que ocupa la Vicepresidència cessa del càrrec de vicepresident o vicepresidenta quan es nomena un nou president o presidenta, ja sigui perquè ha acabat el seu mandat, per dimissió o per qualsevol altra causa. En aquest cas, la nova Presidència ha de nomenar una persona per ocupar la Vicepresidència.

4. El vicepresident o vicepresidenta pot dimitir o renunciar a ocupar aquest càrrec en qualsevol moment, fet que requereix que la Presidència del Comitè en faci un nou nomenament.

Article 9

Mandat dels membres

1. El mandat dels membres del Comitè és de sis anys, com a màxim.

2. Els membres poden ser reelegits per un altre mandat sempre que hagin transcorregut tres anys des que hagin deixat de formar part del Comitè.

3. La condició de membre del Comitè només es pot perdre per les causes previstes en l'article 10 d'aquest Reglament.

​​​​​​​​​​​​​​Article 10

Cessament dels membres

1. El cessament com a membre del Comitè es produeix per alguna de les causes següents:

a) Renúncia.

b) Defunció.

c) Finalització del mandat.

d) Pèrdua de confiança del Comitè. En aquest cas, la proposta de cessament s'ha d'acordar per majoria absoluta dels seus membres.

2. En el cas de cessament per renúncia, aquesta s'ha de comunicar per escrit a la Presidència del Comitè.

3. El cessament de la persona que ocupi la Presidència del Comitè s'ha de disposar per acord del Consell de Govern, a proposta del conseller o consellera competent en matèria de canvi climàtic.

4. El cessament de les persones que ocupen les vocalies del Comitè s'ha de disposar per acord del Consell Govern, a proposta del president o presidenta del Comitè.

5. Quan es produeix el cessament d'un membre per les situacions descrites en les lletres a), b) i d), la presidenta o president del Comitè, en el cas que la persona cessant ocupi una vocalia, n' ha de proposar una altra al Govern de les Illes Balears per ocupar el lloc vacant, el mandat de la qual finalitzarà en la data originalment prevista per a la persona a la qual ha substituït. Si la persona que cessa ocupa la Presidència del Comitè, la seva substitució es farà d'acord al que disposa el punt 5 de l'article 5 d'aquest Reglament.

Article 11

Renovació dels membres

1. Cada tres anys s'han de renovar la meitat dels membres del Comitè.

2. En la segona renovació i en les següents, han de cessar els membres que compleixin els sis anys de mandat.

Article 12

Règim i tipologia de les sessions

1. El Comitè es reuneix en sessions ordinàries i en sessions extraordinàries, tenint en compte que:

a) Les sessions ordinàries s'han de celebrar cada dos mesos, i les convoca la Presidència amb una setmana d'antelació.

b) Les sessions extraordinàries han de tenir lloc sempre que les convoqui el president o presidenta per iniciativa pròpia o bé a petició de la meitat dels membres del Comitè. A més, tant la conselleria com la direcció general competents en matèria de canvi climàtic poden convocar una sessió extraordinària del Comitè, si s'escau.

c) Quan es convoqui una sessió extraordinària per un motiu d'urgència, el termini mínim per notificar la convocatòria als membres del Comitè és de 24 hores d'antelació.

2. El Comitè es pot convocar, pot quedar vàlidament constituït, pot celebrar les sessions, pot adoptar acords i pot emetre les actes corresponents, tant de manera presencial com a distància o mixta, tenint en compte que:

a) les sessions del Comitè se celebren a distància o de manera no presencial quan els assistents es troben a llocs diferents i hi participen amb mitjans electrònics;

b) si una part dels assistents a una sessió del Comitè és en un mateix espai, que disposa d'un sistema de videoconferència, mentre que una altra no és present i participa a través de mitjans o dispositius electrònics, es tracta d'una sessió mixta;

c) les sessions a distància es poden desenvolupar de manera sincrònica, on han de coincidir obligatòriament en el mateix moment i en temps real tots els assistents a la sessió en qüestió, o bé de manera asincrònica, en què no és obligatòria la coincidència en el mateix moment de tots els assistents, sinó que hi participen amb intervencions successives dins els límits temporals indicats en la convocatòria.

 

Article 13

Quòrum d'assistència i adopció d'acords

1. Per obtenir el quòrum necessari a l'efecte de dur a terme les sessions, les deliberacions i la presa d'acords del Comitè, cal l'assistència de les persones que ocupen la Presidència i la Secretaria o, si escau, dels qui les supleixin, i de la de la meitat, almenys, dels vocals, en primera i única convocatòria, d'acord amb l'article 17.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. En les sessions del Comitè que es desenvolupin a distància, cal assegurar per mitjans electrònics, incloent‐hi també els telefònics i audiovisuals, la identitat dels membres, el contingut de les manifestacions, el moment en què s'esdevenen i, si s'escau, la interactivitat i la intercomunicació entre ells. Quan es tracti de sessions sincròniques, el secretari o secretària del Comitè ha de calcular el quòrum mitjançant el registre dels membres connectats a la videoconferència. En el cas de les sessions asincròniques, el quòrum es calcula segons les persones que hagin respost o intervingut a través del correu electrònic o mitjà equivalent que consti en la convocatòria.

3. Els acords del Comitè es poden adoptar per consens o per votació. Quan s'adoptin per votació, ha de ser per majoria simple de vots dels membres assistents. En cas d'empat dirimeix el resultat de les votacions el vot del president.

4. Únicament es pot deliberar o es poden prendre acords sobre un tema que no consti en l'ordre del dia quan assisteixin a la sessió la totalitat dels membres del Comitè i s'hagi declarat la urgència de l'assumpte amb el vot favorable de la majoria.

Article 14

Convocatòries i actes

1. Les convocatòries de sessions s'han de trametre als membres del Comitè per mitjans electrònics i han d'anar acompanyades de l'ordre del dia i, si s'escau, de la documentació necessària per a la deliberació i adopció d'acords.

2. Totes les convocatòries de sessions han d'especificar el lloc i la data de celebració. Quan es tracti de sessions a distància, o mixtes, s'ha d'indicar el sistema de connexió i, si escau, els llocs on estaran disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir a la sessió. A més, han d'indicar si la sessió serà sincrònica o asincrònica i els mitjans electrònics concrets amb què es desenvoluparà. En el cas de les sessions asincròniques, i degut al fet que la interacció i les respostes són diferides, també ha de constar a la convocatòria el dia i l'hora d'inici i d'acabament de la transmissió de les comunicacions i del vot, si s'escau, i ha d'indicar als membres del Comitè que una vegada hagi passat aquest termini les seves respostes o comunicacions no es prendran en consideració.

3. El secretari o secretària del Comitè ha d'estendre una acta de cada sessió, en la qual han de constar la identitat dels assistents, l'ordre del dia, la data, el lloc i l'horari de celebració. També ha de recollir els principals temes de deliberació i el contingut dels acords adoptats, a més del sentit dels vots. Si s'escau, i a petició dels membres que discrepin del vot majoritari, podran formular el seu vot particular, que haurà de constar per escrit en l'acta.

4. El secretari o secretària ha de signar les actes amb el vistiplau del president o presidenta.

5. L'acta ha de deixar constància de les comunicacions produïdes i del mitjà a través del qual han participat els membres assistents a la sessió.

6. Les actes s'han d'aprovar en la sessió següent. Tanmateix, l'acta de la sessió prèvia a la renovació de membres del Comitè es pot aprovar en la mateixa sessió.

7. Les sessions que es desenvolupin a distància, i sempre que el Comitè no disposi d'una seu oficial, s'han de considerar, als efectes oportuns, celebrades al lloc on es trobi la Presidència, i en la data i hora oficials de la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 15

Publicitat dels treballs del Comitè

Els informes i les propostes o recomanacions del Comitè han de ser públics i accessibles des del portal web del Govern de les Illes Balears, a més d'allà on el Comitè ho consideri adequat.