Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE SANT LLUIS
Núm. 107081
Aprovació definitiva de la imposició i ordenació de contribucions especials per a l’execució de les obres del projecte d’urbanització de Binissafúller -Sector IV
El Ple de l'Ajuntament, en sessió extraordinària de data 16 de novembre de 2022, va acordar l'aprovació provisional de la imposició i ordenació de contribucions especials com a conseqüència de l'execució de les obres del projecte d'urbanització (actualització) de la urbanització de Binissafúller -Sector IV- .
L'expedient es va sotmetre a informació pública durant el termini de trenta dies hàbils mitjançant anunci en el BOIB núm. 153 de data 24.11.2022.
Atès que durant el termini d'exposició pública es van presentar al·legacions, en data 31 de gener de 2023 el Ple de l'Ajuntament va adoptar els acords que es transcriuen a continuació:
Primer.- DESESTIMAR les al·legacions presentades en el termini d'informació pública pels motius que es concreten en les consideracions de l'informe emès el 25 de gener de 2023 pel lletrat Sr. Antoni J. Montaner Fernández, col. ICAIB núm. 3793, per encàrrec de l'Ajuntament.
Segon.- APROVAR DEFINITIVAMENT l'acord d'imposició de les contribucions especials com a conseqüència de l'execució de les obres del projecte d'urbanització (actualització) de la Urbanització Binissafúller -Sector IV-, l'establiment i exigència de les quals es legitima per l'obtenció d'un benefici o per l'augment de valor dels immobles afectats per les obres.
Tercer.- APROVAR DEFINITIVAMENT l'acord d'ordenació del tribut concret d'acord amb les següents determinacions:
- Subjectes passius: Tindran la consideració de subjectes passius de les contribucions especials municipals les persones físiques i jurídiques, com també les entitats a què es refereix l'article 33 de la Llei general tributària, els propietaris dels immobles beneficiats per les obres.
- Base Imposable. La base imposable de les contribucions especials estarà constituïda pel 90 per cent del cost que l'Ajuntament suporti per la realització de les obres:
1. Cost total previst de les obres: 4.762.830,31 €.
2. Cost total suportat: 4.762.830,31 €
3. Quantitat a repartir entre els beneficiaris, base imposable: Es fixa la quantitat de 4.286.547,28 € corresponents al 90 % del cost suportat perquè les obres que es pretenen executar consisteixen en la implantació de les xarxes de sanejament i d'aigües pluvials (actualment inexistents), la substitució de les xarxes d'aigua potable, telefonia, baixa tensió i enllumenat públic obsoletes i refer la xarxa viària en el sector Binissafúller Roters -Sector IV- i el benefici derivat de les mateixes, pel seu marcat caràcter local, el reben el propietaris i usuaris dels immobles afectats per les obres. La resta de residents al terme municipal del Sant Lluís no es veuran beneficiats per les obres. El benefici públic o general que suposa l'execució de les relatades obres queda cobert amb el 10%.
Aquesta quantitat té el caràcter de mera previsió, ja que, finalitzada l'obra, si el cost real és més alt o més baix que el previst, s'ha de prendre aquest cost a efectes del càlcul de les quotes, s'han d'assenyalar els subjectes passius i s'han de girar les liquidacions que siguin necessàries.
- Quota tributària. Determinació dels criteris de repartiment: 1. La base imposable de les contribucions especials es distribuirà entre els subjectes passius d'acord amb els següents mòduls de repartiment, aplicats de forma conjunt en la proporció que s'indica:
1. Superfície: 25 %.
2. Volum edificable de l'immoble: 55 %.
3. Valor cadastral: 20 %.
2. En el cas que s'atorgàs per a la realització de les obres o l'establiment o l'ampliació dels serveis municipals una subvenció o auxili econòmic per part de qui tingués la condició de subjecte passiu de les contribucions especials que s'originin per aquesta raó, l'import de la subvenció o l'auxili es destinarà, en primer lloc, a compensar la quota de la respectiva persona o entitat. L'excés, si n'hi ha, s'aplicarà a reduir, a prorrata, la quota dels altres subjectes passius.
3. Les quotes corresponents al immobles situats al C/ Zefir que s'identifiquen a continuació per la seva referència cadastral, es reduiran proporcionalment en l'import que resulti d'aplicar al pressupost d'execució material previst al projecte “PROYECTO DE URBANIZACIÓN BINISAFUA (SECTOR IV) SANT LLUÍS-MENORCA- SEPARATA VIALES Z2 Y Z4 URBANIZACIÓN PARCELAS 8a/8c, 151, 152, y 153”, redactat per l'enginyer de caminis Sr. Joan Moll Serra i l'enginyer industrial Sr. Pere Allès Cardell, que ascendeix a 100.864,02 €, els coeficient de depreciació anual del 2,5 % (d'acord amb el termini d'amortització previst a la Resolució de 14 de desembre de 1999, de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat). La distribució individual d'aquesta reducció entre els immobles afectats es realitzarà aplicant els mateixos mòduls de repartiment aplicats per la determinació de la quota. Els immobles als qual s'aplicarà aquesta reducció són:
5094006FE0059S0001KQ |
5094007FE0059S0001RQ |
5094009FE0059S0001XQ |
5094010FE0059S0001RQ |
5094049FE0059S0001ZQ |
4. Una vegada adoptat l'acord concret d'ordenació de contribucions especials, i determinades les quotes a satisfer, aquestes seran notificades individualment a cada subjecte passiu si aquest o el seu domicili fossin coneguts i, en el seu defecte, per edictes. Els interessats podran formular recurs de reposició davant l'Ajuntament, que podrà versar sobre la procedència de les contribucions especials, el percentatge del cost que hagin de satisfer les persones especialment beneficiades o les quotes assignades.
- Exempcions i bonificacions:
1. No es reconeixeran altres beneficis fiscals que els que s'estableixin per disposicions amb rang de llei o per tractats o convenis internacionals.
2. Els qui es considerin amb dret a un benefici fiscal en els casos que es refereix l'apartat anterior, així ho faran constar davant del municipi, mencionant expressament el precepte en el que considerin que hi ha el seu dret emparat.
3. Quan es reconeguin beneficis fiscals en les contribucions especials municipals, les quotes que haurien pogut correspondre als beneficiaris o, si és el cas, l'import de les bonificacions no es podran distribuir entre els altres subjectes passius.
- Meritació:
1. Les contribucions especials es meriten en el moment que les obres s'hagin executat.
2. Sense perjudici del que disposa l'apartat anterior, una vegada aprovat l'acord concret d'imposició i ordenació, l'Ajuntament podrà exigir a l'avançada el pagament de les contribucions especials en funció de l'import del cost previst per a l'any següent. No es podrà exigir l'avançament d'una nova anualitat sense que s'hagin executat les obres per a les quals es va exigir el corresponent avançament.
3. El moment de la meritació de les contribucions especials es tindrà en compte als efectes de determinar la persona obligada al pagament, encara que a l'acord concret d'ordenació figuri com a subjecte passiu el qui ho sigui en referència a la data de l'aprovació i que hagués anticipat el pagament de quotes, d'acord amb l'apartat 2 precedent. Quan la persona que figuri com a subjecte passiu a l'acord concret d'ordenació i n'hagi estat notificada, transmeti els drets sobre els béns que motiven la imposició en el període comprès entre l'aprovació de l'acord i el naixement de la meritació, estarà obligada a informar l'Administració municipal de la transmissió efectuada, dins el termini d'un mes des de la data d'aquesta. Si no ho fa, la dita Administració podrà adreçar l'acció per al cobrament contra aquell que figurava com a subjecte passiu a l'acord d'ordenació.
4. Una vegada finalitzada la realització de les obres es procedirà a assenyalar els subjectes passius, la base i les quotes individualitzades definitives. Es giraran les liquidacions que pertoquin i es compensaran com a entregues a compte els pagaments anticipats que s'haguessin fet.
- Gestió, liquidació, inspecció i recaptació.
1. La gestió, liquidació, inspecció i recaptació de les contribucions especials es realitzaran en la forma, els terminis i les condicions que s'estableixen a la Llei general tributària i a les altres lleis de l'Estat reguladores de la matèria, i també a les disposicions dictades per desplegar-les.
2. Les Contribucions Especials es gestionen mitjançant liquidació tributària. Un cop s'hagi executat l'obra, s'emetrà la liquidació definitiva, calculada en base al cost real, efectiu i definitiu de l'obra.
3..L'Ajuntament podrà concedir, a requesta del contribuent, el fraccionament o l'ajornament de la quota tributària, tant dels pagaments anticipats com de les liquidacions definitives, amb les condicions següents:
a) El pagament dels deutes podrà ser ajornat o fraccionat fins al termini màxim de 5 anys i, en qualsevol cas, la quota mínima de cada fracció no podrà ser inferior a 60 euros mensuals. No obstant, amb l'aprovació de cadascuna de les liquidacions, s'aprovaran els terminis màxims i les condicions concretes pels ajornament/fraccionaments.
b) Els pagaments de l'ajornament o fraccionament de pagament s'efectuaran per domiciliació bancària.
c) No es podran concedir fraccionaments o ajornaments a aquells subjectes passius que tenguin deutes en període executiu.
d) Els deutes fraccionats o ajornats meritaran interessos de demora pel temps que duri el mateix.
e) No s'exigiran garanties per a les sol·licituds d'ajornament i fraccionament dels pagaments anticipats i/o de les liquidacions definitives de les contribucions especials, quan el seu import no excedeixi els 6.000 euros i es trobin en període voluntari. En els casos que el subjecte passiu acrediti que ja consta dipositada una garantia suficient per cobrir les despeses d'execució de les obres d'urbanització del sector, no s'exigirà garanties per les sol·licitud d'ajornament i fraccionament encara que del pagaments anticipats i/o de les liquidacions definitives excedeixin els 6000 euros.
f) En cas de manca de pagament, es procedirà d'acord amb l'article 11 de l'Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació.
g) Per tot el no previst en aquest acord d'ordenació respecte de la gestió i recaptació, així com dels ajornaments o fraccionaments, s'estarà al que preveu l'Ordenança general d'actuacions i procediments de recaptació.
- Infraccions i sancions.
1. En tot el que correspon a infraccions, la qualificació d'aquestes i les sancions que els corresponen en cada cas, cal aplicar les normes de la Llei general tributària.
2. La imposició de sancions no suspèn en cap cas la liquidació ni el cobrament de les quotes meritades no prescrites.
Quart.- APROVAR definitivament la relació de subjectes passius i aprovar les quotes singulars que resulten d'aplicar a la quantitat que es reparteixen els beneficiaris el valor dels mòduls aplicables, segons consta en el document annex I (Relació de subjectes passius).
Cinquè.- PUBLICAR aquest acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i notificar de forma individualitzada als beneficiaris de l'obra la quota provisional que resulta de la contribució aprovada conforme el previst a l'art. 34.4 de la LRHL.
Sisè.- Notificar aquest Acord a totes aquelles persones que haguessin presentat al·legacions durant el període d'informació pública.
Setè.- EXIGIR a l'avançada el pagament de les contribucions especials en funció de l'import del cost previst per a l'any següent.
Vuitè.- Facultar a l'Alcaldia per realitzar les actuacions necessàries per executar aquest acord, exigir el pagament anticipat del cent per cent de les contribucions especials esmentades (en funció de l'import del cost previst per a l'any següent) i subscriure i signar tota classe de documents i, en general, per tot el relacionat amb aquest assumpte.”
Contra l'acord definitiu d'imposició o ordenació de les contribucions especials, que esgota la via administrativa, es pot interposar davant la jurisdicció contenciós administrativa el recurs contenciós administratiu assenyalat a l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos comptats des del següent al de la publicació de l'acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, llevat que es presenti el recurs previ potestatiu de reposició previst a l'article 123 de la Llei 39/2015, de 2 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, davant el mateix òrgan que ha dictat l'acord i en el termini d'un mes a comptar del dia següent al de la publicació de l'acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Sant Lluís, en la data de la signatura electrònica: (9 de febrer de 2023)
La batlessa de l'Ajuntament de Sant Lluís
M. Carolina Marquès Portella