Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES
Núm. 105375
Acord del Consell Insular de Mallorca relatiu a la aprovació definitiva del projecte “Construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Modificat núm. 1” amb clau 19-03.1-ML (expedient electrònic 828564J)
El Consell Executiu el 25 de gener de 2023 va acordar el segúent:
<< Antecedents
1. El dia 16 de desembre de 2020 el conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures del Consell Insular de Mallorca va aprovar definitivament el projecte de construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou, amb clau 19-03.1-ML, redactat l'octubre de 2020 pel senyor Juan José Lemm, enginyer de camins, canals i ports i el senyor Rafael Pons Garcías, enginyer tècnic d'obres públiques, baix la direcció de la senyora Rocio Álvarez Martinez, enginyera tècnica d'obres públiques del Consell Insular de Mallorca. El projecte tenia un pressupost per a coneixement de l'administració sis-cents seixanta-quatre mil nou-cents trenta-nou euros amb noranta-set cèntims (664.939,97€) que incloïa, a més del cost d'execució de la contracte de sis-cents quaranta-sis mil dos-cents seixanta-un euros amb quaranta-dos cèntims (646.261,42€), dotze mil dos-cents quinze euros amb noranta-quatre cèntims (12.215,94€) per tractament de gestió de residus i sis mil quatre-cents seixanta-dos euros amb seixanta-un cèntims (6.462,61€) per a foment de patrimoni històric i artístic.
2. En data 7 de juliol de 2021 es signa el “Conveni de col·laboració entre el Consell de Mallorca i l'Ajuntament de Palma, regulador de la concessió d'una subvenció de concessió directa en espècie en matèria d'inversions per capitalitat (millora urbana camí Salard, tram comprès entre el carrer Biniamar i el camí vell de Sineu)”. L'objecte de la subvenció és la col·laboració ambdues administracions, per realitzar les obres consistents a la construcció d'un carril més una vorera, paral·lel a la calçada del Camí Salard que dóna continuïtat al carril bici ja existent que acaba a la Ma-3011 i que permet connectar-la amb el barri des Rafal Nou.
3. En data 25 de febrer de 2022 se signa el decret pel qual s'adjudicava a l'empresa AMER E HIJOS, SA el contracte de les obres del projecte de construcció de carril bici a Camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou”, per un import de cinc-cents vuitanta-tres mil setcents tres euros amb trenta-dos cèntims (583.703,32 €), IVA inclòs.
4. En data 9 de març de 2022 se va formalitzar el contracte que regeix les obres.
5. En data 8 d'abril del 2022 se signa l'acta de comprovació de replanteig que marca el començament de les obres. El termini d'execució de les obres s'estableix en 4 mesos, de manera que la data de finalització queda establerta el 9 d'agost de 2022.
6. El conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures, en virtut de resolució de 5 d'agost de 2022, d'acord amb la sol·licitud del contractista, de 28 de juliol de 2022 i amb l'informe dels directors facultatius de l'obra, de 29 de juliol de 2022, va atorgar una ampliació del termini d'execució de les obres indicades, de dos (2) mesos, fins al 9 d'octubre de 2022.
7. En data 16 de setembre de 2022 la directora insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca va autoritzar una ordre d'estudi complementària per a la redacció del projecte modificat. Rafal Nou.- Modificat 1”, amb clau 19-03.1- ML.
8. Els directors de l'obra, el coordinador en cap i la cap de Servei de Planificació i Projectes varen presentar en data 20 de setembre de 2022, i posteriorment va ser un aclariment, en data 5 d'octubre de 2022, la sol·licitud d'autorització d'inici d'expedient de modificació del contracte d'obres del projecte en qüestió. En aquesta sol·licitud s'indicava que les causes de la modificació se circumscrivien en el supòsit previst a l'article 205.2.a) de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic (LCSP), i se'n proposava la suspensió temporal parcial de totes aquelles unitats de l'obra adjudicada que a la data de la sol·licitud estaven pendents d'executar i que es poguessin veure afectades directament o indirectament per l'execució del projecte modificat, atès que l'àmbit físic d'actuació de les actuacions que es volia projectar amb el projecte modificat se solapava amb l'àmbit físic d'actuació de part de l'obra adjudicada pendent d'executar.
9. En data 5 d'octubre de 2022 el conseller executiu de Mobilitat i Infraestructures va dictar resolució d'autorització de l'inici de l'expedient de modificació del contracte d'obres corresponent al modificat núm. 1 del Projecte de Construcció de carril bici al camí Salard, des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Clau 19-03.0-ML” (Expedient 2021/125/OBR – electrònic 772208M), per a la redacció d'un projecte d'obres modificat, i suspendre temporalment, de manera parcial, l'execució de les obres del projecte inicial, d'acord amb l'informe tècnic dels directors facultatius de l'obra.
10. En gener de 2023 el senyor Jaime Moralejo Rodriguez, enginyer de camins, canals i ports, la senyora Rocio Alvarez Matinez, enginyera tècnica d'obres públiques redactaren el projecte modificat 1 del Projecte de Construcció de carril bici al camí Salard, des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou. - Clau 19-03.0-ML.
11. Dia 23 de gener de 2023 el contractista va manifestat la seva conformitat a la modificació 1 del projecte de “Construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Modificat núm. 1. Clau 19-03.1-ML”, l'Annex núm.11 de la memòria “d'Audiència al Contractista”.
12. L'informe de supervisió núm. 2023-01 de dia 24 de gener de 2023 és favorable a l'aprovació del projecte de “Construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Modificat núm. 1. Clau 19-03.1-ML”, atès que reuneix els requisits mínims exigits a l'article 233 de la LCSP 9/2017, en aquest informe els tècnics de Supervisió eleven l'informe per a la seva consideració per part de l'Òrgan de Contractació, tenint en compte l'indicat als apartats 6, 7 i 9.
El projecte consta de: Núm. arxiu Nom del document 1 19-03.1-ML- Projecte Camí Salard-Modificat 1 - SEFYCU 3079374
13. L'apartat 9 de l'informe de supervisió indica que d'acord amb les actuacions introduïdes en el projecte modificat no és preceptiva la informació pública.
Així mateix, atès que l'obra s'executa a terrenys de titularitat municipal, s'han introduït modificacions que afecten al projecte primitiu informat per part de l'Ajuntament de Palma (el darrer informe consta de data 24/11/2020), i que ara està previst que els punts de connexió del servei d'enllumenat públic, la xarxa de reg i la nova xarxa de drenatge es connectin a les xarxes municipals, es considera convenient que l'Ajuntament de Palma, doni el vistiplau al projecte, abans de l'aprovació definitiva.
14. La directora Insular d'Infraestructures del Consell de Mallorca, el Coordinador en cap, la cap de Servei de Planificació i Projectes, els redactors del projecte i els tècnics de l'Àrea de Mobilitat i de l'Àrea de Infraestructura de l'Ajuntament de Palma i de l'empresa municipal EMAYA, el dia 24 de gener de 2023 signaren l'Acta en la que manifestaven la seva conformitat amb les modificacions del projecte “Construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Modificat núm. 1. Clau 19-03.1-ML”, redactat el gener de 2023.
Fonaments de dret
1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.
2. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.
3. L'article 8.a) del Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), estableix que correspon al Departament de Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.
4. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.
5. L'article 203 i següents de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic regulen la modificació dels contractes.
6. L'article 242.2 i 4 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic regula les modificacions en el contracte d'obra.
7. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.
Per tot l'exposat, atès que es tracte de la modificació d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros, el conseller executiu del Departament de Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d'
ACORD
1. Aprovar definitivament el Projecte modificat 1 de “Construcció de carril bici al camí Salard des de la Ma-3011 fins al carrer Son Gibert. Rafal Nou.- Modificat núm. 1. Clau 19-03.1-ML”, redactat el mes de gener de 2023, amb un pressupost per a coneixement de l'administració de vuit-cents vuitanta-dos mil dos-cents seixanta-set euros amb setanta-nou cèntims (882.267,79€) que inclou, a més del cost d'execució de la contracte de vuit-cents quaranta-sis mil dos-cents setze euros amb noranta-un cèntims (846.216,91€), vint-i-tres mil tres-cents cinquanta-set euros amb seixanta-tres cèntims (23.357,63€) per tractament de gestió de residus i dotze mil sis-cents noranta–tres euros amb vint-i-cinc cèntims (12.693,25€) per a foment de patrimoni històric i artístic.
Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Mallorca, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'aquesta publicació.
Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques >>.
Palma, data de la signatura electrònica (8 de febrer de 2023)
El conseller de Mobilitat i Infraestructures Iván Sevillano Miguel