Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 99764
Aprovació definitiva de l’Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei públic municipal d’atenció a la primera infància (0-3 anys) de l’Escola Infantil Ses Oronelles de Ferreries
El Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en sessió ordinària de data 24 de novembre de 2022, va aprovar inicialment l'Ordenança reguladora del preu públic per la prestació del servei públic municipal d'atenció a la primera infància (0-3 anys) de l'Escola Infantil Ses Oronelles de Ferreries, acord que es va sotmetre a informació pública (BOIB núm. 154 de 26 de novembre de 2022).
Finalitzat el termini d'informació pública sense que s'hagin presentat al·legacions ni suggeriments, l'acord ha esdevingut definitiu, per la qual cosa, d'acord amb els articles 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, de les bases de règim local, es transcriu el text íntegre de l'Ordenança.
"ORDENANÇA REGULADORA DEL PREU PÚBLIC PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI PÚBLIC MUNICIPAL D'ATENCIÓ A LA PRIMERA INFÀNCIA (0-3 ANYS) DE L'ESCOLA INFANTIL SES ORONELLES DE FERRERIES
ARTICLE 1. OBJECTE I FONAMENT
De conformitat amb el que disposa l'article 41 del Reial decret legislatiu 2/2004 pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
Serà d'aplicació a aquest preu públic aquesta Ordenança, a l'empara del que disposen els articles que van del 41 al 48 de la Llei 39/1988, de 28 de desembre, reguladora de les hisendes locals.
ARTICLE 2. OBLIGATS AL PAGAMENT
Estan obligats al pagament de les quanties contingudes en aquesta normativa:
a. Els pares, les mares o qui ostenti la tutoria dels infants que es beneficiïn dels serveis educatius prestats per les escoles infantils públiques o altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
b. O, si s'escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests conformement al que preveu el Codi civil.
ARTICLE 3. QUANTIA DE LES DIFERENTS QUOTES
La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els serveis que s'utilitzin:
a) Servei d'escolarització bàsica (de 08.00 a 14.00 h)
Per a AE1:
Quota inicial del curs per material ………………………………...................…… 80 €
a. Mesades:
Horari |
Quota |
---|---|
De 08.00 h a 14.00 h (*) |
220,00 € |
Per a AE2:
a. Quota inicial del curs per a material ……………………………………… 80 €
b. 11 mesades:
Horari |
Quota |
---|---|
De 08.00 h a 14.00 h (*) |
190,00 € |
(*) L'horari d'acollida és de 8.00 h a 9.00 h i el de recollida de 13.00 h a 14.00 h
Per a AE3:
a. Quota inicial del curs per a material……………………………………… 80 €
b. De setembre a juny:
Horari |
Quota |
---|---|
De 8.00 h a 14.00 h (*) |
00,00 € |
c. Mes de juliol:
Horari |
Quota |
---|---|
De 8.00 h a 14.00 h (*) |
150,00 € |
(*) L'horari d'acollida és de 8.00 h a 9.00 h i el de recollida de 13.00 h a 14.00 h
b) Programes d'acompanyament familiar
- Espais Familiars:
Quota mensual activitats d'infància i família 2 h/setmana ................ 18 €
- Curs de massatges:
Quota cursos de massatges................................................................ 18 €
c) Servei d'alimentació:
a. Per tot el curs escolar, menú triturats 45,72 € al mes (11 rebuts, l'agost no).
b. Per tot el curs escolar, menú sòlid 82,30 € al mes (11 rebuts, l'agost no).
c. Quan es comptabilitzi per dies o el menjador no sigui utilitzat tot el curs escolar, el preu serà de 5,1 € per dia el menú sòlid i de 3,05 € el menú triturats.
d. Quan es comptabilitzin setmanalment dos dies fixos durant tot el curs escolar, els preus seran de 4,57 € per dia el menú sòlid i de 2,54 € el menú triturats.
ARTICLE 4. LIQUIDACIÓ I INGRÉS
ARTICLE 5. BONIFICACIONS
a) Bonificacions del servei d'escolarització bàsica
1. Les bonificacions de la quota inicial per a material i les quotes dels preus públics dels serveis educatius prestats per l'Escola Infantil Ses Oronelles de Ferreries s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, que permet la bonificació de les quanties dels preus públics quan hi hagi raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
2. L'òrgan competent per concedir les bonificacions de les quotes és la Regidoria d'Educació, que és la que determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.
3. Requisits per a la sol·licitud de les bonificacions:
a) Es podrà sol·licitar una bonificació per a l'alumnat empadronat a Ferreries que es matriculi a l'Escola Infantil Ses Oronelles. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne/a, i la bonificació s'aplicarà a la quota de material del curs i a les quotes previstes a l'article 3.
b) El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Computarà com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
La renda es calcularà de la manera següent:
Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en el cas següent:
LLINDARS DE RENDA
Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a una bonificació, i que es calcularan anualment en funció de l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), són els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
---|---|
2 membres |
IPREM x 2,475 |
3 membres |
IPREM x 2,775 |
4 membres |
IPREM x 3,025 |
5 membres |
IPREM x 3,275 |
6 membres |
IPREM x 3,525 |
7 membres |
IPREM x 3,775 |
8 membres |
IPREM x 4,025 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Només en els casos en què la mateixa unitat familiar tengui escolaritzats dos o més infants alhora al primer cicle d'educació infantil, aquests llindars seran superiors atenent al fet que l'esforç econòmic de la família ha de ser major. Aquests llindars seran els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
---|---|
3 membres |
IPREM x 3,025 |
4 membres |
IPREM x 3,275 |
5 membres |
IPREM x 3,525 |
6 membres |
IPREM x 3,775 |
7 membres |
IPREM x 4,025 |
8 membres |
IPREM x 4,175 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Quantia de les bonificacions per escolarització a l'escola infantil:
Es determinen quatre tipus de bonificacions (100 %, 75 %, 50 % i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
Membres de la unitat familiar |
0% de les quotes |
0% de les quotes 2023 |
25 % de les quotes |
25% de les quotes 2023 |
50 % de les quotes |
50% de les quotes 2023 |
75% de les quotes |
75% de les quotes 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 MEMBRES |
IPREM X 1,5 |
12.159,42 |
IPREM X 1,825 |
14.793,96 |
IPREM X 12,15 |
17.428,5 |
IPREM X 2,475 |
20.063,04 |
3 MEMBRES |
IPREM X 1,65 |
13.375,36 |
IPREM X 2,025 |
16.415,21 |
IPREM X 2,4 |
19.455,07 |
IPREM X 2,775 |
22.494,92 |
4 MEMBRES |
IPREM X 1,725 |
13.983,33 |
IPREM X 2,125 |
17.225,84 |
IPREM X 2,525 |
20.468,35 |
IPREM X 3,025 |
24.521,49 |
5 MEMBRES |
IPREM X 1,8 |
14.591,3 |
IPREM X 2,225 |
18.036,47 |
IPREM X 2,65 |
21.481,64 |
IPREM X 3,275 |
26.548,06 |
6 MEMBRES |
IPREM X 1,875 |
15.199,27 |
IPREM X 2,325 |
18.847,1 |
IPREM X 2,775 |
22.494,92 |
IPREM X 3,525 |
28.574,63 |
7 MEMBRES |
IPREM X 1,95 |
15.807,24 |
IPREM X 2,425 |
19.657,72 |
IPREM X 2,9 |
23.508,21 |
IPREM X 3,775 |
30.601,2 |
8 MEMBRES |
IPREM X 2,025 |
16.415,21 |
IPREM X 2,525 |
20.468,35 |
IPREM X 3,023 |
24.505,28 |
IPREM X 4,025 |
32.627,77 |
Un cop determinat el percentatge de bonificació que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars (ajustat a la baixa si hi ha persones amb discapacitats a la família), es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la bonificació compleix algun dels requisits següents:
b) Bonificacions del servei d'alimentació
En el cas dels serveis d'alimentació, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5 a del servei d'escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.
c) Bonificacions programes d'acompanyament familiar
En el cas dels programes d'acompanyament familiar, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5 a del servei d'escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.
d) Quan els infants siguin menors d'1 any, a més a més dels requisits econòmics ,hauran de complir els següents requisits:
Han de justificar documentalment la impossibilitat dels tutors o tutores legals d'atendre els infants afectats en l'horari d'escolarització. Ho podran fer mitjançant contractes de treball, certificat d'horari de treball i vida laboral.
Si la necessitat d'escolarització és una altra que el treball dels familiars, s'haurà de justificar documentalment segons el cas:
e) En els casos en què ho manifesti un informe de Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100 % de la matrícula i de les quotes.
f) A aquelles famílies que no rebin l'ajut referenciat més amunt en funció de la renda, se'ls aplicarà un descompte si compleixen un dels requisits següents. En cap cas el descompte serà acumulable i, per tant, aquest serà d'un màxim del 10%:
g) Es tindrà en compte la situació de les dones víctimes de gènere, i dels seus fills i filles, d'acord amb els articles 76 i 78 de la Llei 11/2016 d'igualtat de dones i homes.
h) Les bonificacions no tindran efectes retroactius, excepte aquelles que se sol·licitin juntament amb la matrícula.
ARTICLE 6. TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
Sol·licituds i documentació a presentar.
Sens perjudici del que disposa l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar a l'Ajuntament, preferentment de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.
Si la bonificació se sol·licita per a més d'una persona membre de la família, s'haurà de presentar un imprès per a cadascuna, però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat al mateix municipi.
Amb la sol·licitud caldrà adjuntar l'original i la fotocòpia –o, si s'escau, l'autorització específica de la persona sol·licitant a consultar les dades requerides en poder de l'Administració– de la documentació següent:
a) Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet) o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat.
b) Fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.
c) Fotocòpia del llibre de família complet.
d) Fotocòpia del resguard de la matrícula.
e) Certificat de convivència.
En tots els casos, si és procedent:
a) Certificat que acrediti la discapacitat de les persones membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.
b) Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.
c) Sentència o conveni de separació o divorci.
d) Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.
e) En cas que la família estigui atesa pels Serveis Socials, persona i centre que els atén.
En els casos d'infants menors d'1 any, si és procedent:
a) Justificants de treball dels tutors o tutores: contracte de treball, certificat d'horari de l'empresa i vida laboral.
b) En cas de malaltia d'algun tutor o tutora legal: certificat mèdic.
c) En cas d'estudis d'algun tutor o tutora legal: certificat de matrícula.
d) Per motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca
Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
ARTICLE 7. PROCEDIMENT
L'Ajuntament revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida, i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.
En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'Ajuntament establirà un termini de 15 dies hàbils per efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades, o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment.
En el cas que les persones interessades, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades, es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.
L'Ajuntament, vista la documentació presentada, resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui completa.
Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar un recurs d'alçada davant la Batlia, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes, tot aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l'article 14 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
ARTICLE 8. INCOMPATIBILITATS
La suma de les quanties d'ajudes rebudes no podrà superar el total de les quotes previstes amb caràcter general, per la qual cosa la persona beneficiària resta obligada a informar l'Ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes.
ARTICLE 9. SUPÒSITS DE REVISIÓ DELS AJUTS I LES BEQUES
1. Els requisits econòmics de les bonificacions, establertes amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar quan es formalitzi la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
- Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor/a o tutor/a legal dels menors no emancipats. En aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud juntament amb la còpia del certificat de defunció.
- Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal. Si el divorci o la separació legal considera la guarda i custòdia compartida, es computaran les rendes dels dos tutors legals (pare i mare) i no hi haurà revisió de les bonificacions.
Si la guarda i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor/a, no serà membre computable aquell o aquella excònjuge que no convisqui amb l'infant, però tanmateix sí que serà membre computable el nou cònjuge unit per anàloga relació, així com la seva renda. En aquest supòsit, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud la sentència o el conveni de divorci i/o separació.
- Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de Serveis Socials en el qual es posi en relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableixi el grau corresponent de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts en l'apartat 3 de l'article 5 de la present regulació en el moment d'emetre aquest nou informe. Els efectes de la revisió de la corresponent bonificació seran els de la data de presentació de la nova sol·licitud de bonificació, acompanyada de l'informe de Serveis Socials, així com de tota aquella documentació que sigui necessària per acreditar els llindars de renda de les dues persones tutores de l'exercici en curs (fulls de salari de tots els mesos, les pagues extra incloses; indemnització per acomiadament, si s'escau; certificat de cobraments o drets de cobraments fins al final de l'any de rendes d'inserció; prestació d'atur, de viduïtat o no contributives, així com altra documentació que pugui requerir l'Administració a l'efecte d'acreditar la nova renda familiar disponible).
- Infants en acollida en centres de serveis socials especialitzats, on s'haurà de tramitar la sol·licitud amb còpia de la sentència judicial, la resolució administrativa o l'informe de l'organisme competent que determina la tutoria de l'infant als Serveis Socials.
2. En els casos en què es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. A més a més, han d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els Serveis Socials Municipals o l'Equip d'Atenció Primerenca per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què reben ajuda.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
En el cas d'infants que en la data d'entrada en vigor d'aquesta normativa estiguin matriculats a l'Escola Infantil i tenguin concedida una bonificació d'igual naturalesa que la regulada en la present Ordenança d'acord amb la normativa municipal vigent a l'entrada en vigor d'aquesta norma, se'ls mantindrà fins a la finalització del curs escolar. En el cas que vulguin optar a les bonificacions establertes en la present regulació, la concessió d'aquestes comportarà la renúncia a les concedides anteriorment.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en aquesta Ordenança es regirà pel Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l'Ordenança de preu públic vigent fins en aquest moment.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta normativa específica serà aplicada pels centres d'Educació Infantil i Espais Familiars a partir del dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per a tot l'alumnat matriculat i per al ja escolaritzat del curs 2022-2023, i serà vigent mentre l'Ajuntament no n'acordi la modificació o derogació."
(Signat electrònicament: 2 de febrer de 2023)
La batlessa Joana Febrer Rotger