Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MOBILITAT I HABITATGE

Núm. 84868
Resolució del conseller de Mobilitat i Habitatge de 31 de gener de 2023 per la qual es convoquen els exàmens per obtenir les titulacions per al govern d’embarcacions d’esbarjo

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

D'acord amb el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo; el Reial decret 238/2019, de 5 d'abril, pel qual s'estableixen habilitacions annexes a les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d'esbarjo i s'actualitzen les mesures de seguretat en la utilització de les motos nàutiques, i l'Ordre del conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori de 28 de gener de 2009, sobre organització i procediments administratius en matèria de titulacions i ensenyaments nàutics d'esbarjo, en l'ús de les facultats que em confereix el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar els exàmens teòrics per obtenir les titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo, d'acord amb les bases que figuren en l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Aprovar els models de sol·licitud, que s'adjunten en els annexos 2, 3, 4 i 6 d'aquesta Resolució.

3. Aprovar les normes de participació en les proves de l'annex 5 d'aquesta Resolució.

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

(Signat electrònicament: 31 de gener de 2023)

El conseller de Mobilitat i Habitatge Josep Marí i Ribas 

 

ANNEX 1 Bases de la convocatòria

Primer

Normes generals

Les proves per obtenir les titulacions de patró de navegació bàsica, patró d'embarcacions d'esbarjo, patró de iot i capità de iot s'han d'ajustar al que disposa el Reial decret 875/2014, de 10 d'octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.

Segon

Edat mínima

1. Per obtenir els títols nàutics regulats en aquesta convocatòria la persona interessada ha de tenir 18 anys en el moment en el qual faci les proves.

2. Sens perjudici del que disposa l'apartat anterior, els menors d'edat que hagin fet 16 anys en el moment de la realització de les proves poden obtenir el títol de patró per a navegació bàsica, sempre que acreditin, mitjançant la presentació per escrit, el consentiment dels pares o tutors.

Tercer

Sol licitud

La sol·licitud d'admissió als exàmens s'ha de fer, preferentment, a través de la seu electrònica mitjançant l'enllaç http://www.caib.es/sites/transportmaritim i clicant en la pestanya «Matrícula exàmens».

Així mateix, la inscripció pot fer-se mitjançant la presentació de la sol·licitud corresponent —segons els models que s'adjunten com a annexos 2, 3 i 4—, juntament amb la documentació que s'estableix en el punt següent. La sol·licitud de participació i la documentació es poden presentar en el Registre de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri (c/ del Gremi de Corredors, 10, 3r pis, polígon de Son Rossinyol, Palma), sol·licitant cita prèvia a través de la pàgina web https://ac.fundaciobit.org/citaregistro/reservar-cita.

Igualment, pot presentar-se en qualsevol dels llocs indicats en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Tan sols es permet als aspirants una sol·licitud de participació a les proves per obtenir titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo per convocatòria.

No s'admeten sol·licituds de participació a les proves per obtenir titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo per convocatòria que es presentin fora dels terminis que estableix aquesta resolució.

S'ha d'indicar a la sol·licitud en quin idioma es vol fer la prova (català o castellà). En cas que no s'indiqui, es matricularà per defecte a la prova en castellà.

Quart

Documentació per adjuntar amb la sol·licitud

S'ha d'adjuntar a la sol·licitud d'admissió a les proves la documentació següent:

a) La fotocòpia del document nacional d'identitat (DNI) per als espanyols i el número d'identitat d'estranger (NIE) o passaport (i, si s'escau, la targeta de residència vigent) per als estrangers.

b) El justificant del pagament de la taxa corresponent. El pagament ha de fer-se en el període de presentació de sol·licituds de cada convocatòria que indica l'apartat vuitè. La falta de pagament dins del termini establert suposa l'exclusió de la persona aspirant i és causa d'exclusió no esmenable. En cap cas, el pagament de la taxa no suposa la substitució del procediment, en temps i forma, de la sol·licitud de participació. Només s'admeten ingressos individuals que identifiquin la persona que s'examina; en conseqüència, no s'admeten ingressos d'una pluralitat de taxes sense identificar els examinands fets per una tercera persona. Aquest ingrés s'ha de formalitzar en els comptes oberts a les entitats de crèdit i estalvi autoritzades. Per a això, s'ha d'emplenar el model d'imprès 046 (Taxes, preus públics i sancions, altres ingressos), disponible a la web de l'Agència Tributària de les Illes Balears, el qual ha de validar l'entitat de crèdit i estalvi mitjançant la certificació mecànica o la signatura autoritzada, o bé presentar el resguard del pagament telemàtic.

Si la matriculació es fa a través de la seu electrònica de «Matrícula d'exàmens» no s'ha de pagar la taxa abans d'iniciar el procediment. Aquest procediment ja inclou el pagament de les taxes de forma telemàtica.

c) La fotocòpia del títol immediat inferior, en el cas que se sol·liciti l'examen de patró de iot i de capità de iot, o mòdul específic de patró d'embarcació d'esbarjo (PEE), o l'acreditació d'haver-lo sol·licitat i que es compleixen els requisits per expedir-lo a la data de la sol·licitud.

d) L'autorització dels pares o tutors per als menors d'edat que han fet 16 anys i opten a patró de navegació bàsica.

e) Les persones amb discapacitat reconeguda que necessitin d'alguna mena d'adaptació per dur a terme les proves han de justificar-ho dins del termini de sol·licituds mitjançant un informe del Servei de Valoració i Orientació de la Discapacitat i la Dependència de la Direcció General d'Atenció a la Dependència.

Així mateix, les persones que tenguin diagnosticat un trastorn de la lectoescriptura (dislèxia) o trastorn per dèficit d'atenció (TDA) i vulguin demanar l'adaptació de la prova han de presentar un informe d'una entitat competent en què es reconegui aquesta condició i especifiqui l'adaptació que s'ha de fer.

En ambdós casos, l'adaptació de les condicions de la prova s'ha de sol·licitar en formalitzar-se la inscripció i cal que l'informe es lliuri com màxim en el termini de deu dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de l'acabament del període d'inscripció. En cas contrari, podran fer la prova però sense l'adaptació sol·licitada.

Cinquè

Proves específiques

1. Aquelles persones que estiguin en possessió del títol de patró de navegació bàsica, o hagin superat l'examen teòric per obtenir el títol de patró de navegació bàsica d'acord amb el que especifica el Reial decret 875/2014, no han de fer la prova especifica de patró d'embarcacions d'esbarjo en la seva totalitat, sinó únicament les unitats teòriques 7, 8, 9, 10 i 11, i disposaran d'un temps màxim de 45 minuts.

2. Aquelles persones que es presentin a l'examen per a l'obtenció del títol de patró d'embarcacions d'esbarjo i no aprovin la prova completa, però si que aprovin d'acord amb les exigències del patró de navegació bàsica, es reconeixerà aquest aprovat, be per a les següents convocatòries a la mateixa Administració, be per a l'expedició del títol de patró de navegació bàsica, conservant aquest aprovat per un màxim de dues convocatòries consecutives en las que l'Administració dugui a terme exàmens de patró d'embarcacions d'esbarjo.

3. Aquelles persones que es presentin a l'examen de patró de iot o capità de iot poden obtenir l'aprovat per mòduls, sempre que se superin els criteris específics de les dues matèries que conformen cada mòdul, d'acord amb el que estableix el Reial decret 875/2014.

L'aprovat del mòdul només és vàlid en l'àmbit exclusiu de la comunitat autònoma de les Illes Balears i es conservarà durant les dues convocatòries següents a la de realització de l'examen en la qual es va aprovar el mòdul.

En cas que es tengui aprovat un mòdul, els aspirants poden optar per examinar-se del mòdul pendent o fer l'examen complet. L'aprovat del mòdul només es conserva en cas que s'opti per fer l'examen del mòdul pendent.

Si opten per fer l'examen complet, no es conserva l'aprovat del mòdul que havien obtingut en la convocatòria anterior.

4. Els aspirants han d'indicar a la sol·licitud si opten per matricular-se a la prova específica o completa, en el cas de patró d'embarcacions d'esbarjo, o al mòdul pendent o prova completa, en el cas de patró de iot o capità de iot, amb indicació de la data en què varen aprovar el mòdul.

En cas que no s'indiqui a la sol·licitud, es matricularà d'ofici la persona aspirant a la prova específica o mòdul pendent d'aprovar.

Igualment, en cas que l'aprovat d'un mòdul o de la part general hagi caducat, es matricularà d'ofici la persona aspirant a la prova completa que correspongui.

5. Quant a la conservació de l'aprovat de la prova específica (cas de patró d'embarcacions d'esbarjo) o d'un mòdul (patró de iot i capità de iot) durant dues convocatòries, s'entén que la persona aspirant tan sols pot matricular-se en els exàmens d'una de les seus (Mallorca, Menorca o Eivissa) i en convocatòries consecutives diferents.

Sisè

Titulació prèvia

Els requisits de titulació prèvia, si escau, es refereixen a la data de finalització del període de sol·licituds. En els expedients tramitats en aquesta Administració autonòmica, aquesta data és la de sol·licitud d'expedició, sempre que es reuneixin i s'hagin acreditat, en aquesta data, tots i cadascun dels requisits de la titulació prèvia requerida.

En el cas de titulacions tramitades en altres administracions, s'ha d'aportar aquesta titulació o un certificat de l'Administració en què se n'hagi sol·licitat l'expedició que acrediti que en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds d'examen s'ha sol·licitat aquesta i que es reuneixen els requisits per expedir el títol previ necessari.

Setè

Taxa de matriculació

Per ser admès a l'examen corresponent s'ha de fer el pagament de la taxa de matriculació. L'import de les taxes d'examen, d'acord amb el que estableix la Llei 11/1998, de 14 de desembre, sobre el règim específic de taxes de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és el següent:

Taxes:

Capità de iot: 100,48 €

Patró de iot: 80,46 €

Patró d'embarcacions d'esbarjo: 60,31 €

Patró per a navegació bàsica: 60,31 €

No presentar-se a l'examen no dona dret al canvi de la matrícula ni a la devolució de la taxa abonada, excepte per motius de salut, els quals ha de justificar degudament un facultatiu mèdic, o per causa de força major acreditada degudament.

Vuitè

Termini de matrícula. Data i localitat de realització dels exàmens

Les sol·licituds d'admissió als exàmens teòrics per obtenir titulacions per al govern d'embarcacions d'esbarjo han d'ajustar-se als terminis següents:

Convocatòria de març de 2023

—Termini de presentació sol·licituds: del 9 al 17 de febrer de 2023.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

PALMA

  • Capità de iot: 31 de març de 2023
  • Patró de iot: 31 de març de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 31 de març de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 31 de març de 2023

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 28 de març de 2023
  • Patró de iot: 28 de març de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 28 de març de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 28 de març de 2023

Convocatòria de juny de 2023

— Termini de presentació sol·licituds: del 26 d'abril al 5 de maig de 2023.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

PALMA

  • Capità de iot: 16 de juny de 2023
  • Patró de iot: 16 de juny de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 16 de juny de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 16 de juny de 2023

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 13 de juny de 2023
  • Patró de iot: 13 de juny de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 13 de juny de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 13 de juny de 2023

Convocatòria de setembre de 2023

— Termini de presentació sol·licituds: del 17 al 26 de juliol de 2023

— Lloc i data de realització dels exàmens:

PALMA

  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 15 de setembre de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 15 de setembre de 2023
 

MENORCA / EIVISSA

  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 12 de setembre de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 12 de setembre de 2023

Convocatòria de desembre de 2023

— Termini de presentació sol·licituds: del 20 al 30 d'octubre de 2023.

— Lloc i data de realització dels exàmens:

PALMA

  • Capità de iot: 15 de desembre de 2023
  • Patró de iot: 15 de desembre de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 15 de desembre de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 15 de desembre de 2023

MENORCA / EIVISSA

  • Capità de iot: 12 de desembre de 2023
  • Patró de iot: 12 de desembre de 2023
  • Patró d'embarcacions d'esbarjo: 12 de desembre de 2023
  • Patró per a navegació bàsica: 12 de desembre de 2023

En vista de les sol·licituds presentades i de les disponibilitats de personal i infraestructures, el president o presidenta del Tribunal pot acordar modificar les dates per fer els exàmens en els dies necessaris, sempre anteriors o posteriors a les dates indicades en aquest apartat.

Novè

Llista provisional i definitiva

Una vegada que hagi finalitzat el termini per presentar les sol·licituds, s'ha de publicar una llista provisional d'admesos i exclosos en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri.

Els candidats que hagin fet la sol·licitud de participació i no figurin a les llistes provisionals o hagin resultat exclosos poden esmenar les deficiències en el termini de deu dies hàbils, d'acord amb el que estableix l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquest termini d'esmena és per presentar els requisits no acreditats i no per emplenar aquells que s'han de tenir en la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds (pagament de taxes, requisits de titulació, etc.).

Els candidats que no completin la documentació en el termini esmentat anteriorment quedaran exclosos de la convocatòria, així com aquells que en el termini inicial de presentació de sol·licituds no complien els requisits per presentar-se a la convocatòria.

Les llistes definitives d'admesos i exclosos s'han de publicar, almenys, amb tres dies hàbils d'antelació a la data de realització de l'examen, juntament amb el lloc, la data i l'hora, a la web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri (https://dgtam.caib.es). També s'indicaran el material que han de tenir o que poden portar els candidats.

Els aspirants han de dur a terme les proves a l'illa i a l'hora en què figurin inscrits, i no es podran fer canvis d'ubicació o horari, excepte per motius de salut acreditats degudament per un facultatiu mèdic.

Qui no figuri a les llistes definitives d'admesos no podrà realitzar, en cap cas, les proves per obtenir les titulacions nàutiques per al govern d'embarcacions d'esbarjo.

Tampoc no es podrà fer una prova diferent a aquella en què es figuri com a matriculat a la llista definitiva d'admesos.

Desè

Tribunals

El director general de Transport Marítim i Aeri ha de nomenar, prèviament a la realització de les proves de cada convocatòria, els membres del Tribunal.

El Tribunal queda constituït vàlidament amb la presència del president o presidenta i del secretari o secretària, o les persones que els substitueixin, i un o una dels vocals.

El president del Tribunal, en cas de ser necessari, pot nomenar el personal de suport o col·laborador necessari per desenvolupar cada convocatòria.

Els membres del Tribunal i el personal col·laborador tenen dret a percebre les indemnitzacions per les assistències en les quals intervenguin, sens perjudici de les dietes que, si s'escau, els corresponguin, d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el Text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears; o, si escau, la prestació de serveis extraordinaris fora de l'horari o la jornada habituals de treball, en lloc de ser remunerada, s'ha de compensar amb temps de descans en els termes prevists reglamentàriament.

Onzè

Qualificacions provisionals i definitives

Una vegada finalitzats els exàmens i feta la correcció, la plantilla de resultats i les qualificacions provisionals s'han de publicar en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri (https://dgtam.caib.es).

Aquells fulls de resposta amb defectes d'identificació (DNI incorrecte, model d'examen incorrecte, etc.) quedaran sense corregir, sens perjudici que es pugui sol·licitar l'esmena d'aquests errors dins del termini establert en el paràgraf següent i, en aquest cas, es considerarà com a revisió d'examen sense que es concedeixi un nou termini.

Els candidats disposen de cinc dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les qualificacions provisionals de la convocatòria de què es tracti, per presentar per escrit les reclamacions que considerin oportunes, dirigides al president o presidenta del Tribunal, amb indicació de les dades personals, telèfon de contacte i motiu de la reclamació, segons el model que figura en l'annex 6 de la convocatòria.

Una vegada que hagi finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, membres del Tribunal s'han de posar en contacte amb els sol·licitants, de manera telefònica, per comentar les al·legacions i observacions sobre l'examen. Si la persona sol·licitant vol fer la revisió de manera presencial a les oficines de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri, ho haurà de comunicar en aquest moment i se li facilitarà dia i hora per dur a terme la revisió.

Una vegada que s'hagin atès i resolt les al·legacions, s'han de publicar les llistes de qualificacions definitives en la pàgina web de la Direcció General de Transport Marítim i Aeri (https://dgtam.caib.es). Contra les qualificacions definitives es pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes davant el conseller de Mobilitat i Habitatge, d'acord amb el que estableix l'article 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Els fulls de resposta dels exàmens es conserven durant un termini de cinc anys comptadors des de la data de la realització, sens perjudici de la consignació informàtica del resultat. La resta del material utilitzat en l'examen es conserva únicament durant un any.

Documents adjunts