Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA

Núm. 75914
Ordre 2/2023 del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 26 de gener de 2023 per la qual es regula el Cens d’entitats de voluntariat de les Illes Balears (CEVIB)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, té per objecte regular, reconèixer, divulgar, promoure, fomentar i protegir el voluntariat en tots els àmbits com a forma de participació mitjançant programes de voluntariat desenvolupats per entitats de voluntariat.

Amb l'objectiu de tenir identificades les entitats de voluntariat de les Illes Balears i poder planificar i elaborar polítiques de foment i suport al voluntariat, d'acord amb la realitat, l'article 27 d'aquesta Llei preveu el Cens d'entitats de voluntariat i l'article 22.a) encomana al Govern de les Illes Balears la seva creació. Per això, mitjançant el Decret 28/2022, de 25 de juliol, s'ha creat el Cens d'Entitats de Voluntariat de les Illes Balears (CEVIB).

Així, es preveu aquest Cens com un instrument de publicitat de les entitats de voluntariat i esdevé un pas previ facilitador per a la participació en les polítiques públiques.

L'apartat segon de l'article 27 de la Llei 11/2019 estableix que la conselleria competent en matèria de voluntariat ha de regular, mitjançant una ordre, les condicions i el procediment per accedir a aquest Cens, previsió que es reprodueix així mateix en l'apartat segon de l'article 3 del Decret 28/2022, de 25 de juliol.

L'elaboració d'aquesta Ordre és coherent amb els principis de bona regulació establerts en l'article 49.1 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears. En aquest sentit, aquesta Ordre respon als principis de necessitat i eficàcia, atès que l'article 27 de la Llei 11/2019, de 8 de març, del voluntariat de les Illes Balears, estableix que, pel que fa a les condicions i al procediment per accedir al cens, aquests s'han de regular mitjançant una ordre. També s'ajusta al principi de proporcionalitat, atès que conté la regulació imprescindible per atendre la necessitat exposada i garanteix el principi de seguretat jurídica dels seus destinataris, en la mesura que l'Ordre és coherent amb el marc normatiu. Així mateix, compleix el principi de transparència, atès que s'han efectuat els tràmits d'audiència i informació pública i se n'ha identificat clarament el propòsit. Finalment, la norma projectada és també conforme als principis d'eficiència, qualitat i simplificació, atès que les càrregues administratives han quedat justificades en la tramitació del procediment i es podran compensar sempre que s'articulin les polítiques de foment que preveu la Llei del voluntariat de les Illes Balears.

Per tot això, fent ús de les atribucions que em confereix l'article 46.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i d'acord amb el Consell Consultiu de les Illes Balears, dict la següent

 

ORDRE

Article 1 Objecte

L'objecte d'aquesta Ordre és regular les condicions i el procediment per accedir al Cens d'entitats de voluntariat de les Illes Balears (CEVIB).

Article 2 Àmbit subjectiu d'aplicació

Aquesta Ordre és d'aplicació a:

1. Les entitats de voluntariat que compleixin els requisits que estableix l'apartat 1 de l'article 14 de la Llei 11/2019, i que duguin a terme programes de voluntariat a les Illes Balears.

2. Les entitats de voluntariat de segon nivell d'àmbit territorial a les Illes Balears reconegudes en l'article 14.3 de la Llei 11/2019.

 

Article 3 Sol·licitud d'inscripció en el CEVIB

1. Les entitats de voluntariat han d'iniciar el procés d'inscripció en el CEVIB mitjançant el procediment previst en la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Per això, han de presentar el formulari electrònic de sol·licitud.

3. Així mateix, han d'adjuntar:

a)Una declaració responsable que acrediti el compliment dels deures establerts en l'article 15.2 de la Llei 11/2019.

b)Una còpia de la pòlissa i del darrer rebut de pagament de l'assegurança que cobreixi els riscs i els accidents als quals puguin estar exposades les persones voluntàries en la realització de la seva acció de voluntariat, incloent-hi possibles responsabilitats civils a tercers.

4. Les entitats de voluntariat de segon nivell, en cas de no disposar de persones voluntàries, queden excloses d'adjuntar la documentació esmentada en l'apartat tercer d'aquest article.

Article 4 Tramitació

1. La direcció general competent en matèria de voluntariat ha d'analitzar la documentació presentada i dur a terme les comprovacions necessàries, de conformitat amb el que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. En concret, la direcció general ha de verificar d'ofici la inscripció de l'entitat en algun dels registres següents, d'acord amb la normativa vigent:

a) Registre d'associacions de les Illes Balears.

b) Registre únic de fundacions de les Illes Balears.

c) Registre d'entitats esportives de les Illes Balears.

d) Registre d'entitats religioses del Ministeri de Justícia.

e) Registre nacional d'associacions del Ministeri de l'Interior.

f) Qualsevol altre que sigui competent.

3. El procediment d'inscripció finalitza amb la resolució de la persona titular de la direcció general, que ha de tenir el contingut mínim següent:

a) Dades d'identificació de l'entitat.

b) Número i secció assignada d'inscripció en el Cens.

c) Àmbit sectorial i geogràfic d'actuació.

4. El procediment d'inscripció s'ha de resoldre i notificar en el termini màxim de tres mesos comptadors a partir de la data de presentació de la sol·licitud. Si una vegada transcorregut aquest termini no s'ha notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre estimada.

Article 5 Obligacions de les entitats inscrites

1. Les entitats inscrites en el CEVIB han de donar una informació completa, veraç i precisa, i han de comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació que afecti les dades d'identificació de l'entitat.

2. Així mateix, dins del primer trimestre de cada any, les entitats han de ratificar o comunicar les modificacions de les dades aportades, de conformitat amb el procediment d'actualització de dades de la Seu Electrònica. A més, les entitats que disposin de personal voluntari han de presentar en aquest període un justificant del pagament de la pòlissa d'assegurança vigent.

3. La direcció general competent en matèria de voluntariat està facultada per verificar d'ofici la veracitat de les dades aportades per les entitats.

4. La manca de comunicació de les dades previstes en els apartats anteriors pot ser causa de tramitació de la cancel·lació de la inscripció en el Cens, d'acord amb l'article 7 d'aquesta Ordre.

Article 6 Efectes de la inscripció

La inscripció en el CEVIB és obligatòria i atorga la possibilitat d'accedir a ajuts i concórrer a les mesures de foment de l'acció voluntària, contractes i convenis amb el Govern de les Illes Balears, així com la possibilitat de participar en els seus òrgans consultius.

Article 7 Causes de cancel·lació

1. El procediment de cancel·lació de la inscripció d'una entitat en el CEVIB es pot iniciar a instància de part o d'ofici, d'acord amb la Llei 39/2015.

2. Les causes de cancel·lació de la inscripció són:

a) Per extinció o dissolució de l'entitat.

b) Per deixar de complir els requisits establerts per a la inscripció o per pèrdua de la condició d'entitat de voluntariat, d'acord amb els requisits de l'article 14 de la Llei 11/2019.

c) Per no ratificar o comunicar les modificacions de les dades inscrites.

3. Les entitats les inscripcions de les quals hagin estat cancel·lades en el CEVIB poden tornar a sol·licitar la seva inscripció, sempre que compleixin els requisits.

Disposició addicional primera Simplificació administrativa

A l'efecte de simplificar càrregues administratives, s'han d'establir mecanismes de col·laboració i coordinació entre la direcció general competent i altres òrgans o administracions públiques, d'acord amb l'article 53 de la Llei 39/2015, per dur a terme la comprovació d'inscripció en registres públics.

Disposició addicional segona Contingut de les inscripcions

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de voluntariat per establir, mitjançant una resolució que s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, el contingut mínim de les dades que han de constar en cada inscripció.

Disposició final única Entrada en vigor

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 26 de gener de 2023

El conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica Juan Pedro Yllanes Suárez