Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALGAIDA
Núm. 74098
Aprovació definitiva del Reglament Regulador de la cessió d’ús dels centres cívics municipals d’Algaida
Aprovat inicialment el Reglament regulador de la cessió d'ús dels centres cívics municipals pel Ple de l'Ajuntament d'Algaida , en sessió celebrada el dia 20 de desembre de 2022, i atès que durant el termini d'exposició pública no s'ha presentat cap reclamació, i per tant, esdevé aprovat definitivament, es publica íntegrament en compliment del disposat a la Llei 7/1985, de 02 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i a la Llei 20/2006, 15 de desembre, municipal i de règim local, de les Illes Balears.
Recursos
Contra l'aprovació definitiva d'aquest Reglament es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptats des del dia de la present publicació, d'acord amb el disposat en els articles 10.1.b i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Consulta i informació de l'expedient.
L'expedient es pot consultar a l ‘Ajuntament d'Algaida, de dilluns a divendres, de les 09.00 fins a les 14.00hores, excepte festius.
REGLAMENT REGULADOR DE LA CESSIÓ D'ÚS DELS CENTRES CÍVICS MUNICIPALS D'ALGAIDA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
TÍTOL I. DISPOSICIONS GENERALS
ARTICLE 1. OBJECTE
ARTICLE 2. NATURALESA JURÍDICA
ARTICLE 3. ÀMBIT D'APLICACIÓ
ARTICLE 4. USOS PERMESOS I USOS PROHIBITS
ARTICLE 5. RELACIÓ ENUNCIATIVA D'ESPAIS DELS CENTRES CÍVICS MUNICIPALS SUSCEPTIBLES DE CESSIÓ
ARTICLE 6. MODALITATS DE CESSIONS D'ÚS DELS ESPAIS
ARTICLE 7. TAXES I CONTRAPRESTACIONS.
TÍTOL II. PROCEDIMENTS DE CESSIÓ D'ÚS DELS ESPAIS.
ARTICLE 8. PROCEDIMENT D'ATORGAMENT DE CESSIÓ D'ÚS.
ARTICLE 9. ORDRE DE PRELACIÓ PER A L'ATORGAMENT DE L'AUTORITZACIÓ EN CAS DE CONFLICTE PER SIMULTANEITAT DE PETICIONS AL CASAL PERE CAPELLÀ, SA PEIXATERIA I CASAL DE CAN LLUÍS.
ARTICLE 10. ORDRE DE PRELACIÓ PER A L'ATORGAMENT DE L'AUTORITZACIÓ EN CAS DE CONFLICTE PER SIMULTANEÏTAT DE PETICIONS A LA SALA POLIVALENT .
ARTICLE 11. CALENDARI D'ACTES PROGRAMATS.
ARTICLE 12. MODIFICACIONS DEL CALENDARI
ARTICLE 13. DESESTIMACIÓ DE LA SOL·LICITUD
ARTICLE 14. REVOCACIÓ DE LES CESSIONS ATORGADES
TITOL III. DRETS I DEURES
ARTICLE 15. DEVOLUCIÓ DE L'ESPAI CEDIT
ARTICLE 16. RECLAMACIÓ DE DANYS I PERJUDICIS
ARTICLE 17. DRETS DELS USUARIS
ARTICLE 18. DEURES DELS USUARIS
ARTICLE 19. DRETS I DEURES MUNICIPALS
DISPOSICIONS FINALS
DISPOSICIÓ FINAL PRIMERA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
Formant part del patrimoni municipal, l'Ajuntament compta amb una sèrie de centres cívics, distribuïts en espais diversos, que poden ser susceptibles de cessió per a la realització d'activitats, actes culturals, cursos, reunions, mostres, exposicions, assemblees, etc.
La normativa reguladora del patrimoni de les Administracions públiques disposa que ningú no pot ocupar o fer ús dels béns que integren el domini públic municipal sense el corresponent títol habilitant atorgat per l'administració titular corresponent.
Atès que el nombre d'activitats organitzades en aquests espais, a càrrec de persones i entitats alienes a l'organització municipal, ha tingut un notable creixement els darrers anys, s'ha posat de manifest la necessitat imprescindible de comptar amb una normativa específica que contingui les disposicions que han de regir-ne la cessió de l'ús als possibles interessats/des.
Per altra banda, l'ús d'aquests espais ocasiona una important despesa a l'Ajuntament, ja sigui en consum elèctric, neteja o manteniment. Aquest fet comporta, també, la necessitat d'actualitzar els serveis que es presten al centres cívics, amb la finalitat de maximitzar-ne l'ús eficaç i eficient,
A més a més, les darreres reformes realitzades al Casal Pere Capellà, que han donat lloc a la creació de nous espais com a aules, sales col·lectives i despatxos, obri la possibilitat que l'Ajuntament hi apliqui noves formes d'explotació, sempre en desenvolupament de les competències que legalment li corresponen i en benefici de l'interès general dels ciutadans i ciutadanes del municipi.
És, en aquest context, que s'emmarca el present reglament, que pretén regular les condicions d'ús dels centres cívics municipals de la manera més adequada, tenint en compte els espais disponibles, els possibles usuaris/es, ja siguin públics o privats, les activitats que es vulgui desenvolupar, o qualsevol altre aspecte d'interès general.
TÍTOL I DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquest Reglament és regular les condicions d'ús dels espais dels centres cívics de titularitat municipal.
Tenen la consideració de centres cívics, els equipaments municipals al servei del ciutadans i ciutadanes que es destinen fonamentalment al desenvolupament d'accions cíviques, socials, culturals, esportives, de lleure o qualsevol altra d'interès públic general, així com a les accions que fomentin la participació dels ciutadans i ciutadanes en assumptes de la comunitat o que promoguin la difusió de valors i la convivència intercultural, generacional i associativa.
Article 2. Naturalesa jurídica
Els centres cívics regulats en aquest Reglament tenen la consideració de béns de domini públic municipal i, en tot cas, es troben afectes a un ús o servei públic, sense que en cap moment es puguin destinar a altre ús o servei que no sigui d'interès general.
Article 3. Àmbit d'aplicació
3.1. L'àmbit d'aplicació objectiu d'aquest reglament està integrat pels centres cívics municipals “Casal Pere Capellà” i “Antiga Peixateria”, a Algaida, i “Casal de Can Lluís”, a Pina i Sala Polivalent “ Es Porrassar”.
No obstant, també serà d'aplicació a qualsevol altre bé de domini públic municipal de caràcter cívic que no compti amb una regulació específica pròpia i que sigui susceptible de cessió per a ser destinat a serveis similars als previstos en aquest reglament.
3.2. L'àmbit d'aplicació subjectiu d'aquest reglament inclou totes aquelles persones, físiques o jurídiques, públiques o privades, siguin o no ciutadans o ciutadanes d'Algaida, que estiguin interessats/des en fer ús dels centres mitjançant qualsevol de les activitats o usos permesos descrits a l'article.
Article 4. Usos permesos i usos prohibits
4.1. Usos permesos: Les activitats que es desenvolupin als centres municipals han de tenir una finalitat cultural, cívica, social o qualsevol altra que es consideri d'interès general.
4.2. Usos prohibits: Queden prohibits expressament tots els usos que atemptin contra els valors fonamentals d'igualtat, llibertat, tolerància, convivència i democràcia, i les que siguin il•legals.
Article 5. Relació enunciativa d'espais dels centres cívics municipals susceptibles de cessió
Sense perjudici del que disposa l'article 3, la relació d'espais que poden ser objecte de cessió als interessats/des són els següents:
1) Casal Pere Capellà (Algaida)
ZONA A (ALA ESQUERRA)
Local A.0.1. Entrada
Local A.0.2. Auditori
ZONA B (PATI)
Espai B.0.1. Pati
ZONA C (ALA DRETA):
Local C.-1.1. Soterrani Local C.0.1.
Local C.0.2.
Local C.1.1.
Local C.1.2.
Local C.1.3.
Local C.1.4.
Local C.2.1.
Local C.2.2.
Local C.2.3.
Local C.2.4.
Local C.2.5.
Local C.2.6.
Local C.2.7.
Local C.2.8.
Local C.2.9.
Local C.3.1.
2) Antiga Peixateria (Algaida)
Local D.0.1.
3) Can Lluís (Pina)
Local E.0.1.
Local E.1.1.
4) Sala Polivalent “Es Porrassar”.
Article 6. Modalitats de cessions d'ús dels espais
Article 7. Taxes i contraprestacions.
TÍTOL II PROCEDIMENTS DE CESSIÓ D'ÚS DELS ESPAIS
Article 8. Procediment d'atorgament de cessió d'ús.
Sol·licitud: La cessió d'ús , ja sigui gratuïta o onerosa, s'atorgarà prèvia presentació de la corresponent sol·licitud, mitjançant el model que es trobarà a disposició dels usuaris a les oficines municipals i a la pàgina web de l'Ajuntament (www.ajalgaida.net).
A la sol·licitud es farà constar necessàriament:
La sol·licitud, que servirà també com a model de pagament bancari, si n'és el cas, s'haurà de presentar necessàriament amb una antelació mínima de 15 dies naturals a la data de celebració de l'activitat que es vulgui dur a terme.
L'Ajuntament dictarà resolució i notificarà en el termini màxim de 7 dies a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud. L'Ajuntament pot denegar la sala per la falta de dates o pels motius que cregui convenient, sempre que no siguin arbitraris.
Si no dicta resolució expressa dins d'aquest termini, la sol·licitud d'autorització d'ús de l'equipament s'ha d'entendre denegada per silenci administratiu.
Si per motius de força major o d'interès general la sala no es pot cedir, l'usuari no té dret a cap mena de reclamació o d'indemnització , tot i que l'Ajuntament farà el possible per buscar llocs alternatius o altres dates amb l'objectiu que l'activitat programada es pugui realitzar.
En qualsevol cas, d'acord amb l'article 68 Llei 39/2015, d'01 d'octubre de procediment administratiu comú, l'Ajuntament podrà requerir al sol·licitant la presentació de la documentació complementària que estimi pertinent per resoldre l'atorgament de la cessió de l'espai sol·licitat.
Article 9. Ordre de prelació per a l'atorgament de l'autorització en cas de conflicte per simultaneïtat de peticions al Casal Pere Capellà, Peixateria i Casal de Can Lluís.
L'equipament podrà ser utilitzat per qualsevol dels usuaris que descriu el reglament de cessió d'ús d'espais de gestió municipal , però si hi hagués un conflicte de sol·licituds del mateix espai, es fixa l'ordre de prelació següent :
1.Activitats del propi centre.
2.Activitats que dugui a terme l'Ajuntament mateix, la regidoria de Cultura o qualsevol altra.
3.Activitats organitzades per les associacions municipals sense ànim de lucre i legalment constituïdes.
4.Activitats organitzades per altres entitats o col·lectius que realitzin activitats d'interès públic o cultural pel municipi i es pretengui una duració continuada en el temps.
5.Activitats que, essent actes culturals, comportin més participació ciutadana o col·laborativa entre diferents sectors de la ciutadania.
6.Una vegada aplicats els criteris anteriors, s'utilitzarà el criteri de la data de presentació de sol·licitud per determinar la preferència en el cas de coincidència de dates i aules.
Article 10. Ordre de prelació per a l'atorgament de l'autorització en cas de conflicte per simultaneïtat de peticions a la Sala Polivalent.
L'equipament podrà ser utilitzat per qualsevol dels usuaris que descriu el reglament de cessió d'ús d'espais de gestió municipal , però si hi hagués un conflicte de sol·licituds del mateix espai, es fixa l'ordre de prelació següent :
1.Activitats que dugui a terme l'Ajuntament mateix, la regidoria de Cultura o qualsevol altra.
2.Activitats organitzades per l'associació de Gent Gran.
3.Activitats organitzades per les associacions municipals sense ànim de lucre i legalment constituïdes.
4.Activitats organitzades per altres entitats o col·lectius que realitzin activitats d'interès públic o cultural pel municipi i es pretengui una duració continuada en el temps.
5.Activitats que, essent actes culturals, comportin més participació ciutadana o col·laborativa entre diferents sectors de la ciutadania.
6.Una vegada aplicats els criteris anteriors, s'utilitzarà el criteri de la data de presentació de sol·licitud per determinar la preferència en el cas de coincidència de dates i aules.
Article 11. Calendari d'actes programats
L'Ajuntament podrà comptar amb un calendari d'actes publicat a la pàgina web, on s'anunciaran les activitats o actes programats a cada un dels espais i en el que es reflectirà la reserva d'espais continuada i programada per a les associacions o altres col·lectius.
Article 12. Modificacions del calendari
Per causes justificades, es pot sol.licitar la modificació de l'horari o les dates dels actes ja programats, sempre que es comuniqui per correu electrònic (biblioteca@ajalgaida.net) al responsable del centre cívic corresponent i amb una antelació mínima de 3 dies hàbils abans de la data de celebració programada.
Qualsevol modificació de l'horari o de les dates programades requerirà el vistiplau exprés del responsable del centre.
Article 13. Desestimació de la sol·licitud
El Batle podrà desestimar motivadament les sol·licituds presentades, mitjançant resolució expressa, quan es prevegi que l'activitat pugui causar molèsties a la resta d'usuaris/es, s'incompleixin les normes previstes en aquest reglament o siguin contràries a l'interès general o l'ordre públic.
Article 14. Revocació de les cessions atorgades
Les cessions d'ús puntuals atorgades es poden revocar, entre d'altres, per les causes següents:
TITOL III DRETS I DEURES
Article 15. Devolució de l'espai cedit
Els usuaris/es estan obligats a retornar l'espai i els mobles objecte de cessió en el mateix estat en que els varen rebre.
El personal responsable del centre comprovarà l'estat de l'espai retornat per tal de verificar que es troba en les condicions establertes i que es retornen, en el seu cas, tots els béns mobles cedits.
Els usuaris/es puntuals hauran de fer entrega de les claus del centre de la manera que les indiqui el responsable de les instal.lacions. Els usuaris/es continuats estaran obligats a fer entrega de les claus en la data de finalització de la cessió establerta en el conveni.
Article 16. Reclamació de danys i perjudicis
El Batle/Batlessa podrà reclamar motivadament els danys i perjudicis ocasionats pels usuaris/es sempre que, per dolo o culpa, s'hagin produït danys o desperfectes als immobles o a qualsevol dels elements municipals cedits.
Article 17. Drets dels usuaris/es
Els usuaris tindran, entre d'altres, els drets següents:
Article 18. Deures dels usuaris/es.
Article 19. Drets i deures municipals
En qualsevol moment, el Batle/Batlessa podrà exercir les seves potestats de tutela i inspecció mitjançant resolució motivada.
L'Ajuntament d'Algaida conservarà i mantindrà en les millors condicions possibles les instal.lacions i els serveis objecte d'aquest reglament, així com les condicions de salubritat i higiene als espais objecte del present reglament.
L'Ajuntament d'Algaida realitzarà al seu càrrec la neteja periòdica general de les instal.lacions.
DISPOSICIONS FINALS
Disposició final primera. Aplicació i interpretació. Tot allò no previst expressament per aquest reglament podrà ser resolt motivadament pel Batle/Batlessa o l'òrgan municipal corresponent.
(Signat electrònicament: 26 de gener de 2023
La batlessa accidental Margalida Puigserver Servera)