Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 36987
Resolució de dia 12 de gener de 2023 de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) relativa a l’actualització dels imports per a l’any 2023 de les prestacions econòmiques establertes a la Resolució de 16 de març de 2018 dictada per la presidenta de l'IMAS, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a delegació de guarda amb finalitat d’adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Vist l'informe proposta del coordinador del Servei d'Atenció a Famílies de la Direcció Insular d'Infància i Família amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Infància i Família, en el qual es proposa la necessitat de dictar una resolució d'actualització dels imports de les prestacions econòmiques establertes a la Resolució de 16 de març de 2018 dictada per la presidenta de l'IMAS, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a delegació de guarda amb finalitat d'adopció per a l'any 2023 amb efectes des de l'1 de gener de 2023, d'acord amb el previst a l'esmentada Resolució de 16 de març de 2018, modificada per la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de dia 28 de gener de 2022 (BOIB Núm. 18 de 3 de febrer de 2022).

2. Atès que l'apartat F de l'esmentada resolució estableix que les prestacions econòmiques s'han actualitzar amb efectes del dia 1 de gener de cada any, d'acord amb l'índex de preus al consum real interanual de setembre de l'any anterior publicat a l'Institut Nacional d'Estadística.

3. Atès que s'ha calculat la variació de l'Índex General Nacional segons el sistema IPC base 2016, des de setembre de 2021 fins setembre de 2022 que suposa un increment del 8,9 %, la qual cosa afecta els apartats c.1, c.2 i c.3 de la lletra A), b.1, b.2 i b.3 de la lletra B) i b.1 i b.2 de la lletra C del primer punt de la resolució esmentada.

4. S'ha elaborat per part del Servei d'Infància i Família l'esborrany de la proposta de resolució d'actualització dels imports esmentats, sobre la qual es proposa al Servei Juridicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment corresponent per aprovar-la d'acord amb l'informe proposta.

5. El Servei Juridicoadministratiu ha emès informe favorable en data 21 de desembre de 2022.

Fonaments de dret

1. Per acord del Ple del Consell de Mallorca, de data 11 d'abril de 2019, es varen aprovar els nous estatuts de l'IMAS (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019). Aquest organisme té com a objecte fonamental, d'acord amb l'article 2.1 dels seus estatuts, l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar i autonomia de gestió necessària per complir els seus fins, entre les seves facultats al punt m) d'aquest article 3 es troba la d'atorgar ajuts.

3. Tal com disposa l'article 7.2.7) dels Estatus de l'IMAS, correspon a la presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions.

4. L'article 3.1 f) de la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, estableix la competència per a assumir la guarda dels infants i adolescents d'acord amb el que estableixen els preceptes d'aquesta llei, l'article 172 bis del Codi civil i l'article 19 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei d'enjudiciament civil.

5. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears al seu article 16, assenyala que, dins els drets socials, en tot cas l'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears s'haurà de centrar primordialment en la tutela social del menor. Així mateix, a l'article 70 atribueix com a competències pròpies als consells insulars els serveis socials i l'assistència social; així com la tutela, l'acolliment i l'adopció de menors.

6. El Decret 40/2006, de 21 d'abril, regula els acolliments familiars i a l'article 6 preveu que les persones i famílies acollidores poden rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits, que no seran en cap cas una subvenció i, en conseqüència, no estan subjectes a l'ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, ni a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

7. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears, consolida aquest règim legal.

8. La Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis reguladores de l'Impost sobre Societats, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni, estableix a l'article 7.i) que aquestes prestacions són rendes exemptes de l'Impost sobre la Renda de Persones Físiques.

9. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, que estableix el tipus d'acolliment familiar com a mesura de protecció atenent a la seva duració i objectius.

10. La Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència.

11. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, especialment l'article 39.3, que regula l'eficàcia retroactiva dels actes administratius.

12. El Reial decret 508/2001, de 11 de maig, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Per tot això,

RESOLC

1. ACTUALITZAR els imports aplicables a les prestacions econòmiques derivades de l'aprovació de la resolució dictada per la presidenta de l'IMAS en data 16 de març de 2018, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per la guarda amb fins d'adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), modificada per la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de dia 28 de gener de 2022 (BOIB Núm. 18, de 3 de febrer de 2022), corresponent als següents conceptes i pels següents imports:

A) Prestacions econòmiques per a acolliments permanents amb família extensa, guarda amb fins d'adopció i acolliments temporals amb família extensa:

- La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 430,00 € a 470,00 €.

- La quantitat a percebre per les famílies en el acolliments de menors, amb dificultats especials dels menor i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similars passarà a les quantitats següents:

  • Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 570,00 € a 620,00 € per menor i mes.
  • Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 755,00 € a 825,00 € per menor i mes.
  • Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 940,00 € a 1.025,00 € per menor i mes.

B) Prestacions econòmiques per a acolliments temporals amb família aliena (Programa de Famílies Cangur).

- L'ajuda inicial per a afrontar les primeres despeses de l'acolliment passarà de 500,00 € a 545,00 €.

- La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 730,00 € a 795,00 €.

- La quantitat a percebre per les famílies en els acolliments de menors, amb dificultats especials del menors i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similars passarà a les quantitats següents:

  • Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 955,00 € a 1.040,00 € per menor i mes.
  • Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 1.260,00 € a 1.375,00 € per menor i mes.
  • Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 1.560,00 € a 1.700,00 € per menor i mes.

C) Prestacions econòmiques per a acolliments permanents amb família aliena:

- La quantitat mensual a percebre per les famílies en els acolliments de menors passarà de 505,00 € a 550,00 €.

- La quantitat a percebre per les famílies en el acolliments de menors, amb dificultats especials dels menor i/o socioeconòmiques sobrevingudes de la família o altres situacions similars passarà a les quantitats següents:

  • Nivell 1 de necessitats especials: passarà de 730,00 € a 795,00€ per menor i mes.
  • Nivell 2 de necessitats especials: passarà de 1.035,00 € a 1.130,00 € per menor i mes.
  • Nivell 3 de necessitats especials: passarà de 1.335,00 € a 1.455,00 € per menor i mes.

Ajudes puntuals comuns per A), B) i C):

  •  Activitats d'estiu passarà del màxim de 925,00 € a 1.010,00 € per menor.
  •  Activitats formatives per majors de 16 anys de 420,00 € a 460,00 € per menor i mes.
  •  Material informàtic: pc's, tablets i ipads quan l'import del 50% no superi els 420,00 € passarà a 460,00 € per menor.

2. DETERMINAR que aquesta resolució generarà efectes des del dia 1 de gener de 2023.

3. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al BOIB i al tauler d'edictes de l'IMAS.

4. NOTIFICAR aquesta resolució al Servei d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 dels nous estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, 13 de gener de 2023

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler