Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 783096
Resolució de concessió parcial i reconeixement de l’obligació de les ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d’Ucraïna i la crisi energètica per a l’any 2022
Antecedents
1. En data 14 de setembre de 2022 el Consell Executiu del Consell de Mallorca va aprovar la modificació del Pla Estratègic de Subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) incloent una ajuda econòmica per a famílies de Mallorca per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022.
2. El 6 d'octubre de 2022 la Gerència de l'IMAS va proposar la tramitació de l'expedient per aprovar la «convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials per a famílies de l'illa de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica per a l'any 2022» essent l'import màxim 5.000.000,00 €, amb càrrec a la partida 00.23137.48000 del pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2022.
3. Prèvia la tramitació pertinent en data 14 d'octubre es va signar la resolució de la Presidència de l'IMAS aprovant les bases específiques i convocatòria de l'ajut de referència, autoritzant la despesa proposada, i va ser informada a la Base de dades nacional de subvencions corresponent-li el número 655837.
4. En data 18 d'octubre de 2022 es van publicar al BOIB les bases específiques i convocatòria d'ajudes econòmiques per a famílies de Mallorca, per a pal·liar els efectes econòmics derivats de la guerra d'Ucraïna i la crisi energètica (bo per a famílies), iniciant-se el termini per a presentar sol·licituds el dia 21 d'octubre de 2022.
5. En data 3 de novembre de 2022 es va aprovar l'ampliació del termini per 10 dies naturals fins el dia 21 de novembre de 2022.
6. En data 9 de desembre de 2022 consten emeses diligències de la descàrrega del Fitxer comprimit amb les descàrregues de totes les sol·licituds rebudes per al tràmit d'ajudes "Bo per a les famílies 2022", sense i amb representant, respectivament. Els fitxers de descàrrega han estat xifrats per motius de seguretat i confidencialitat, en custodien la seva contrasenya la Secretaria Delegada i el Servei de Sistemes d'Informació i Suport Tecnològic. De l'exportació de dades resulta que han tengut entrada a través del procediment telemàtic establert un total de 23.051 sol·licituds a través del procediment telemàtic sense representant i 10 sol·licituds mitjançant el procediment telemàtic amb representant.
7. Consten a l'expedient vàries peticions de la Gerència de l'IMAS d'aplicació de filtres a les sol·licituds, havent-se emès diligències per part de diferents serveis de l'IMAS i informes per part del Servei de Sistemes d'Informació i Suport Tecnològic.
8. Consten lliurades per registre general d'entrada a l'IMAS les instàncies de desistiment relatives a les sol·licituds següents: 55800, 47178, 54266.
Així mateix consten lliurades al registre general instàncies aportant documentació.
9. En data 20 de desembre consta emès informe proposta de concessió per part de l'òrgan instructor en base als cribratges efectuats.
10. En la mateixa data consta emesa Resolució d'avocació de la competència de reconeixement de l'obligació a favor de les persones que resultin beneficiàries d'aquesta ajuda.
11. Consten a l'expedient informes favorables del Servei Juridicoadministratiu i de la Intervenció delegada.
Fonaments de dret
Pel que fa a la competència.
1. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errates BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret, l'article 16 en quant al deure dels poder públics de les Illes Balears de defensar i promou els drets socials dels ciutadans i de centrar la seva actuació en la defensa integral de la família i de promoure les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans de les Illes Balears siguin objecte d'una aplicació real i efectiva; i l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.
2. La Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars que a l'article 96 expressament preveu que els consells insulars exerceixen l'activitat de foment de les matèries sobre les que tenen atribuïdes competències pròpies d'acord amb la legislació de subvencions de la comunitat autònoma.
3. Vists els Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en data 11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té per objecte l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció menors. I a l'article 3 en quan a que aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.
Conforme disposa l'article 7.2.7 dels Estatuts esmentats, correspon a la Presidència de l'IMAS aprovar les bases específiques de les ajudes i subvencions públiques i resoldre'n els procediments. I correspon a la Gerència de l'IMAS ordenar els pagaments que tenguin consignació expressa i responguin a obligacions degudament contretes (art. 10.19 dels Estatuts).
4. El Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de dia 12 de novembre de 2021 (BOIB núm. 158, de 16 de novembre de 2021) per el que es nomena la senyora Sofia Alonso Bigler consellera executiva de Drets Socials.
5. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.
Pel que fa al fons
6. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix com a principis rectors dels sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.
7. D'acord amb la Llei 38/2003, general de subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.
8. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per a pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna, convalidat per la Resolució del Parlament de les Illes Balears adoptada en sessió de 12 d'abril de 2022 (Decret llei 4/2022). Decret llei que a més de ser d'aplicació directe per trobar-nos en l'exercici d'una activitat de foment d'una competència pròpia, també ho és com a entitat local per haver-se dictat el Decret de la Presidència del Consell de Mallorca de mesures per l'agilització en la tramitació de subvencions de 30 de maig de 2022 (BOIB núm. 74, de 7 de juny de 2022).
En especial l'establert al capítol IV sobre mesures per agilitzar la tramitació de subvencions, articles 11 a 14, els quals no són objecte de la Comissió Bilateral de Cooperació de l'Administració general de l'Estat-Comunitat Autònoma de les Illes Balears referida al Decret llei esmentat segons resulta de la Resolució de 15 de juny de 2022 de la Secretaria general de Coordinació territorial per la que es publica l'Acord de 6 de juny de la citada Comissió (BOE núm. 156, de 30 de juny de 2022).
9. L'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en tot el que no contradigui la nova ordenació establerta per l'article 96 de la Llei 4/2022.
10. La Resolució de la Presidència de l'IMAS de 14 d'octubre de 2022 que aprova les bases específiques i convocatòria.
L'òrgan instructor ha formulat la proposta de concessió en la qual detalla la relació de beneficiaris i l'import de la subvenció concedida tenint per acreditats els requisits de concessió i la justificació de la despesa mitjançant la comprovació de l'existència de la declaració responsable completa i de tota la documentació exigida, sens perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control. El que s'assenyala a l'empara de l'article 12.2 del Decret llei 4/2022 i a l'expedient es constata que a més de les comprovacions bàsiques de correctesa d'alguns camps que realitza el sistema (dels dígits de control del DNI/NIE i IBAN), també s'han realitzat comprovacions de manera massiva en quan a la coherència de les dades aportades per les persones interessades, del qual resulta que un total de 16.695 sol·licituds han superat tots els filtres practicats, complint amb els criteris següents:
Finalment, en quan a la manca de compliment o a la manca d'acreditació dels requisits per ser beneficiari de la subvenció, si aquesta fos apreciada abans de la concessió de la subvenció, conforme estableixen les bases específiques i convocatòria de la subvenció, i de conformitat amb la Llei 39/2015 i l'Ordenança insular: “ 3. Com que tots els tràmits i els procediments accessibles per via electrònica estaran catalogats i s'informarà dels documents necessaris per iniciar el procediment, si la persona interessada no aportés tota la documentació requerida, serà informada d'aquest defecte i es paralitzarà el tràmit fins que presenti tota la documentació preceptiva. En aquest sentit, la persona interessada disposarà del termini de deu dies per solucionar la sol·licitud, de conformitat amb el que preveu l'article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Transcorregut aquest termini sense haver esmenat les deficiències de la sol·licitud presentada, s'entendrà que desisteix de la petició, de la qual s'acordarà l'arxiu.”
Així dons, i en tant no s'ha exhaurit el crèdit autoritzat per a aquesta convocatòria, serà necessari requerir d'esmena aquelles sol·licituds que no s'han presentat en la deguda forma i que per tant, no han superat els cribratges efectuats. Així com, denegar l'atorgament de la subvenció a aquelles sol·licituds que de les comprovacions efectuades resulta directament que les persones sol·licitants no reuneixen els requisits establerts per ser persones beneficiàries de la subvenció.
11. L'òrgan competent per resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS és la Presidència de l'IMAS, qui a més, d'acord amb la Resolució d'avocació de la competència de 20 de desembre, també és la competent per a reconèixer la obligació de pagament a favor de les persones beneficiàries.
Per tot això,
RESOLC
Primer. ATORGAR les ajudes econòmiques a les persones que consten en l'annex 1 d'aquesta resolució amb CSV K9AARKTPL777C33RQNNA, així com DISPOSAR i RECONÈIXER en el seu favor una despesa per un import total de TRES MILIONS TRES-CENTS TRENTA-NOU MIL EUROS (3.339.000€) a raó de dos-cents euros per persona beneficiària.
Segon.- ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la Base Nacional de Dades de Subvencions.
Tercer. COMUNICAR aquesta resolució a Gerència, al Servei de Gestió Econòmica, a la Intervenció Delegada i a la Tresoreria de l'IMAS.
Quart. INFORMAR que aquesta resolució pel que fa al reconeixement de l'obligació es dicta per avocació de la competència de la gerent en la presidenta.
Palma, 23 de desembre de 2022
La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler