Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 779319
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2023 a 2027, per a la reestructuració i la reconversió de vinyes corresponents a la Intervenció Sectorial del Vi (ISV 2024-2027)
La secció 4, del capítol III, en el títol III, del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajut als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013; estableix els tipus d'intervencions per dur a terme en el sector vitivinícola i l'ajuda financera de la Unió per a aquesta intervenció. Concretament, l'article 58.1.a preveu una intervenció per a les operacions de reestructuració i reconversió de vinyet.
Al capítol V, del títol III, del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i a les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM), s'estableixen determinades especificitats per a la intervenció en el sector vitivinícola i, concretament, per a la replantació de vinya.
En els annexos II i III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC; s'estableixen els requisits d'informació, publicitat i visibilitat, i ús de l'emblema de la Unió a què es refereix l'article 123, apartat 2, lletres j i k, del Reglament (UE) 2021/2115.
El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013, estableix disposicions generals d'aplicació al FEAGA, així com els sistemes de control i sancions aplicables.
Mitjançant Decisió de 31 d'agost de 2022, la Comissió Europea va aprovar el Pla estratègic nacional de la política agrària comuna (PEPAC) del regne d'Espanya 2023-2027, que té com a objectiu el desenvolupament sostenible de l'agricultura, l'alimentació i les zones rurals per garantir la seguretat alimentària de la societat a través d'un sector competitiu i un medi rural viu. Dins d'aquest pla es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola (ISV), que té per objecte pal·liar les debilitats detectades en el sector vitivinícola espanyol, adaptar-lo al canvi climàtic i fer-lo més sostenible.
Per a la posada en pràctica a Espanya de la normativa exposada, es dicta el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial del Sector Vitivinícola Espanyol, en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, publicat al BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022. Aquest reial decret estableix la normativa bàsica aplicable a la ISV, i regula expressament a la secció 1a, del capítol II, les bases per a la intervenció en matèria de reestructuració i reconversió de vinya.
En aquest sentit, l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que les ajudes s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora. En tot cas, s'estableix que aquesta llei s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.
Per tot això, a escala autonòmica, cal aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució i fixar-ne el procediment, així com determinats aspectes per a la concessió de les ajudes.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, a l'article 2.a, estableix que té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrària comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l'organització i el funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'acord amb el que disposa l'article 3 d'aquest decret, el FOGAIBA es constitueix com a organisme pagador a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració amb relació a possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a la reestructuració i la reconversió de vinyes, previstes a la secció 1a, del capítol II, del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial del Sector Vitivinícola Espanyol, en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna, publicat al BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022.
2. Les convocatòries que preveu aquesta resolució seran un total de quatre.
3. L'àmbit territorial d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. Per a aquesta resolució s'apliquen les definicions que preveu l'article 2 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
Segon
Finançament de la convocatòria
1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria seran finançades pel Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA), de conformitat amb el que estableix l'article 78 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre. D'acord amb el que preveu l'article 73, la Conferencia Sectorial ha de comunicar, per a cada exercici pressupostari, les disponibilitats financeres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes que estableix aquesta resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
Tercer
Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones viticultores i els futurs viticultors, les vinyes dels quals es destinin a la producció de raïm per a vinificació, que duguin a terme les actuacions que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució i que compleixin la normativa vigent de plantacions de vinya en totes les superfícies de vinya de la seva explotació i amb les disposicions relatives a les declaracions obligatòries segons el capítol VI del Reglament delegat (UE) 2018/273 de la Comissió, d'11 de desembre del 2017.
En cas que el viticultor no sigui el propietari de la superfície de la vinya que es vol reestructurar o reconvertir, ha de tenir una autorització del propietari per reestructurar o reconvertir la vinya.
2. No poden ser beneficiaris d'aquestes ajudes els viticultors:
a) Que incompleixin qualsevol dels requisits que preveu l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Que no es trobin al corrent de les seves obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.
c) Que es demostri que han creat artificialment les condicions exigides per complir els criteris d'admissibilitat o de prioritat que estableix el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, tal com estableix l'article 62 del Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell.
d) Que hagin estat sancionats en ferm per l'autoritat competent en matèria d'aigua per fer un ús il·legal d'aquest recurs.
e) Que en les dues convocatòries anteriors a la sol·licitada, essent beneficiaris del Programa de suport al sector vitivinícola (PASVE) 2019-2023 o de la ISV 2024-2027, segons correspongui:
e.1) Hagin renunciat a l'ajuda d'una operació sol·licitada una vegada aprovada, excepte que haguessin comunicat la seva renúncia dins el termini establert.
e.2) No hagin sol·licitat el pagament d'una operació aprovada un cop finalitzat el termini establert per presentar la sol·licitud de pagament dins del segon exercici financer posterior al qual es va sol·licitar l'ajut.
e.3) No hagin executat una operació aprovada per a la qual van sol·licitar el pagament.
Els supòsits que indiquen els apartats e.1, e.2 i e.3 no són aplicables en casos de força major o circumstàncies excepcionals previstos en l'article 3 del Reglament (UE) 2116/2021, del Parlament Europeu i del Consell.
3. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, els beneficiaris han de complir els requisits que estableix el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, i la normativa comunitària d'aplicació.
4. Els requisits que preveu el punt 1 anterior s'han de complir com a mínim abans que finalitzi el termini de presentació de sol·licituds.
La comprovació dels requisits anteriors es farà d'ofici per part del FOGAIBA davant el Registre Vitícola de les Illes Balears. Amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'autoritza el FOGAIBA a comprovar aquestes dades davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant.
En cas que en el Registre Vitícola no constin les dades corresponents a la propietat de la superfície objecte d'ajuda, o qualsevol altra dada necessària per resoldre l'ajuda, el sol·licitant ha d'aportar la documentació corresponent.
5. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, cal nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueixen actuacions subvencionables una o diverses de les operacions següents:
1.1. Replantació amb sistema de conducció o sense. Aquesta operació requereix un canvi de la varietat o bé un canvi del sistema de cultiu, o de tots dos, respecte del que hi havia a la superfície original, tret en els casos en els quals hi hagi una reubicació del vinyet, i pot incloure les accions següents:
- Arrabassada i recollida de ceps.
- Preparació del sòl (aquesta acció inclou les tasques de llaurar fons, llaurar superfície, pas de rodet, aportació de matèria orgànica i adobament).
- Desinfecció del terreny.
- Despedregat.
- Anivellació del terreny.
- Abancalament.
- Planta i plantació.
- Protectors que envolten la planta (material i col·locació).
- Sistema de conducció (material i col·locació).
1.2. Reconversió de vinyes per canvi de varietat. Aquesta operació pot incloure les accions següents:
- Sobreempeltat o empeltat sobre peu franc (material i empelt).
1.3. Millora de tècniques de gestió, que pot incloure les accions següents:
- Instal·lació del sistema de conducció (material i col·locació).
1.4. Replantació després de l'arrabassada per motius sanitaris o fitosanitaris per ordre de l'autoritat competent. Per tenir dret a l'ajuda, l'arrabassada ha de complir el que disposa el Reglament (UE) 2016/2031 del Parlament i del Consell, de 26 d'octubre, i la Llei 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal. Pot incloure les accions següents:
- Preparació del sòl (aquesta acció inclou les tasques de llaurar fons, llaurar superfície, pas de rodet, aportació de matèria orgànica i adobament)
- Desinfecció del terreny
- Planta i plantació
- Protectors que envolten la planta (material i col·locació)
La superfície màxima per la qual es sol·licita l'ajuda no ha de superar la superfície que va ser arrabassada de manera obligatòria per motius sanitaris o fitosanitaris.
1.5. Aquestes accions han de perseguir un o més dels objectius globals que estableix l'annex II, part A, del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, així com els objectius mediambientals previstos en l'annex II part B, en funció de les característiques de les operacions que descriu l'article 6.4 d'aquest reial decret, i per això hauran d'incloure les accions mínimes que s'hi detallen. No obstant això, les operacions que defineixen els punts 1.1 i 1.2 anteriors que no compleixin cap de les característiques establertes seran també subvencionables sempre que tinguin com a objectiu global millora la competitivitat de l'explotació de vinyet.
La replantació o els canvis de varietat s'han de fer amb qualsevol de les varietats autoritzades que es relacionen a l'annex XXI, apartat 4, del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, pel qual es regula el potencial de producció vitícola.
2. Les operacions poden ser anuals o biennals en els termes que s'especifiquen en el punt 2 de l'apartat sisè d'aquesta resolució.
3. Únicament seran subvencionables les accions objecte d'ajuda efectuades des de la data de la visita de control inicial duta a terme pels tècnics de FOGAIBA fins al 31 de maig de l'exercici financer següent per al qual se sol·licita l'ajuda, en el cas d'operacions anuals, o fins al 31 de maig dels dos exercicis financers següents per als quals se sol·licita l'ajuda en el cas d'operacions biennals.
4. No es poden acollir a aquest règim d'ajudes:
a) La renovació normal de les vinyes que han arribat al final del seu cicle natural, entesa com a replantació d'una mateixa parcel·la de terra amb la mateixa varietat de vinya i d'acord amb el mateix mètode de cultiu de ceps, quan els ceps han arribat al final del seu cicle natural o vida útil.
b) Les superfícies que s'hagin beneficiat d'ajudes a la reestructuració i la reconversió de vinya en les darreres deu campanyes, excepte:
- Per fer una operació de millora de tècniques de gestió, d'acord amb el que estableix l'apartat III de l'article 6.4 del Reial decret 905/2022.
- Per causes de força major o circumstàncies excepcionals que hagin pogut afectar la superfície, sempre que no s'utilitzi la mateixa varietat de raïm de vinificació i el mateix sistema de cultiu de ceps que hi havia en aquesta superfície, segons el que disposa l'article 58.1, lletra a, apartat IV, del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell.
Aquest termini es comptabilitza a partir de la data en què el beneficiari va sol·licitar el pagament final de l'ajuda per a aquesta superfície.
c) Els costos de les accions que recull la part II de l'annex II del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió.
d) Les superfícies plantades amb una autorització de nova plantació concedida en virtut de l'article 63 i 64 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, durant els primers cinc anys des de la data de plantació.
e) Les operacions que es duguin a terme amb una autorització de nova plantació concedida en virtut dels articles 63 i 64 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.
f) La instal·lació del sistema de reg.
g) El material de segona mà.
h) Els costos d'arrabassada en aquelles superfícies on s'utilitzin autoritzacions de plantació concedides en virtut dels articles 66 i 68 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, no generades per l'arrabassada efectuada en l'aplicació de l'operació de reestructuració, i quan l'arrabassada es fa amb anterioritat a la presentació de la sol· licitud d'ajuda corresponent.
i) L'impost sobre el valor afegit.
5. La comprovació dels requisits que preveu el punt anterior la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud d'ajuda en suposa l'autorització per comprovar aquestes dades davant la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, que emetrà un informe vinculant acreditatiu del compliment dels requisits esmentats, tret de manifestació expressa en contra del sol·licitant. En cas de no autoritzar la comprovació d'ofici, el sol·licitant ha d'aportar el document de denegació i la documentació acreditativa corresponent.
6. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o de prestació de serveis per part d'empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la justificació o, si escau, amb la sol·licitud de la subvenció, s'ha de dur a terme d'acord amb els criteris d'eficiència i d'economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
7. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 31, 32 i 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també el que estableix l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
8. Requisits de la superfície per reestructurar o reestructurada
8.1. La superfície total reestructurada o reconvertida en el marc d'una sol·licitud d'ajuda ha de ser, com a mínim, de 0,5 hectàrees (superfície del Registre vitícola).
Si l'operació es limita a accions de reempelt o de canvi de sistema de conducció, la superfície mínima serà la inicial.
8.2. La superfície màxima objecte de resolució aprovatòria és de 10 hectàrees per viticultor i any.
8.3. És obligatori, a totes les plantacions, utilitzar portaempelts certificats. Per rebre l'ajuda cal presentar la factura del viver o del comerciant autoritzat i el justificant de pagament.
Cinquè
Quantia i límits de les ajudes
1. Es pot concedir ajuda per:
a) Compensar els viticultors per les pèrdues d'ingressos derivats de l'execució de l'operació.
b) Participar en els costos de la reestructuració i de la reconversió de la vinya.
2. La compensació per la pèrdua d'ingressos podrà adoptar dues formes alternatives:
a) La coexistència de vinyes velles i noves per a les operacions de replantació per un període màxim que no pot excedir els tres anys. En aquest cas, l'arrabassada de la plantació original s'ha de dur a terme abans dels tres anys a comptar des del moment de la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
b) Una compensació econòmica que pot cobrir la pèrdua d'ingressos corresponent. Aquesta compensació serà el resultat de multiplicar la pèrdua d'ingressos pel percentatge d'ajuda establert segons el tipus d'operació i com a màxim per les campanyes que s'assenyalen:
- Replantació amb sistema de conducció o sense, 33 %, 3 campanyes.
- Reconversió de vinyes per canvis de varietat: sobreempeltat o empeltat sobre peu franc, 25%, 1 campanya.
- Millora de tècniques de gestió, 25%, 1 campanya.
- Replantació per arrabassada, per motius sanitaris o fitosanitaris per l'autoritat competent, 0 %.
La pèrdua d'ingressos es calcularà com el rendiment mitjà pel preu mitjà del raïm de les tres darreres campanyes a les Illes Balears, que es publicarà anualment al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
No tenen dret de compensació per pèrdua d'ingressos:
- Les superfícies reestructurades amb l'aportació d'una autorització de plantació concedides en virtut dels articles 66 i 68 del Reglament (UE) núm. 1308/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i generada per una arrabassada efectuada amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud d'ajuda.
- Les operacions de replantació després d'una arrabassada obligatòria per motius sanitaris o fitosanitaris, segons estableix l'annex II, part II, del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre.
3. La participació en els costos de la reestructuració i de la reconversió de la vinya només es podrà efectuar per a les accions que s'indiquen a l'annex 1.
3.1. La subvenció per a la participació en els costs de la reestructuració i de la reconversió de la vinya és el resultat d'aplicar el percentatges següents sobre els barems estàndards que fixa l'annex 2:
- 45% per a les operacions de replantació amb sistema de conducció o sense.
- 45% per a les operacions de reconversió de vinyes per canvis de varietat: sobreempeltat o empeltat sobre peu franc.
- 45% per a les operacions de millora de tècniques de gestió.
- 50% per a les operacions de replantació per arrabassada per motius sanitaris o fitosanitaris per l'autoritat competent.
3.2. En el cas d'operacions de replantació amb sistema de conducció o sense, de reconversió de vinyes per canvis de varietat, sobreempeltat o empeltat sobre peu franc i de millora de tècniques de gestió aquest percentatge, es podrà incrementar:
3.2.1. Un 5% si el beneficiari compleix algun d'aquests criteris:
i) Estar inscrit al registre d'operadors de producció ecològica per al cultiu de la vinya.
ii) Estar inscrit al registre d'operadors de producció integrada en el cultiu de la vinya.
iii) Formar part d'una ADV/ATRIA del cultiu de la vinya.
iv) Si l'any de presentació de la sol·licitud no compleix més de 40 anys.
v) Si durant l'any natural immediatament anterior a la sol·licitud d'ajuda ha contractat una assegurança agrària a la seva explotació per al cultiu de la vinya.
3.2.2. Un 10% per a pendents pronunciats i terrasses en zones on la inclinació sigui superior al 40%.
El muntant que s'ha de percebre serà el resultat de l'aplicació del percentatge esmentat als barems estàndard de costos unitaris que assenyala l'annex 2.
4. Per determinar l'import de l'ajuda a la qual té dret un viticultor per a la reestructuració i/o la reconversió d'una superfície de vinya es mesura la parcel·la reestructurada i, si escau, la parcel·la arrabassada, seguint el mètode que estableix l'article 42 del Reglament delegat (UE) núm. 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021.
5. Les ajudes per a la reestructuració i la reconversió de vinya es pagaran quan s'hagi comprovat l'execució de cada operació i s'ajusti a l'ajuda concedida.
Sisè
Sol·licitud d'ajuda
1. Per a la convocatòria de l'any 2023, el termini de presentació de sol·licituds per a la reestructuració i la reconversió de vinya és des del dia següent de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al 28 de febrer del 2023. Per a les convocatòries següents es poden presentar les sol·licituds:
- Convocatòria 2024, entre l'1 d'octubre del 2023 i el 28 de febrer del 2024, tots dos inclosos.
- Convocatòria 2025, entre l'1 d'octubre del 2024 i el 28 de febrer del 2025, tots dos inclosos.
- Convocatòria 2026, entre l'1 d'octubre del 2025 i el 27 de febrer del 2026, tots dos inclosos.
2. Les sol·licituds contindran les operacions corresponents que s'han de dur a terme, així com el detall de les accions de cada una d'aquestes operacions. D'acord amb el que disposa l'article 6 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, només poden contenir operacions anuals i/o biennals, en el cas d'operacions de replantació amb sistema de conducció o sense i replantació després de l'arrabassada per motius sanitaris o fitosanitaris i anuals en el cas d'operacions de reconversió de vinyes per canvi de varietat: sobreempeltat o empeltat sobre peu franc i millora de tècniques de gestió.
Es pot sol·licitar ajuda per executar una operació en una parcel·la de vinya, sempre que es facin les mateixes accions a tota la superfície. En cas que les accions que s'hagin de dur a terme no siguin les mateixes per a tota la parcel·la de vinya, s'han de sol·licitar operacions diferents.
3. Les sol·licituds es poden presentar de manera individual o col·lectiva. Si es presenten col·lectivament, cal fer-ho a través d'un interlocutor únic amb l'Administració, que serà nomenat representant de tots els integrants de la sol·licitud.
El nombre mínim de viticultors per poder presentar una sol·licitud d'ajuda de reestructuració i de reconversió de vinya col·lectiu és de cinc. La sol·licitud d'ajuda s'ha de fer en el marc d'un acord entre els viticultors participants i ha de respondre a un interès col·lectiu definit.
4. Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 3.2 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la seu electrònica del FOGAIBA (A04026954).
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari corresponent, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
5. A la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.
b) Si escau, document acreditatiu de la representació amb la qual actua el sol·licitant.
c) En cas que el viticultor no sigui el propietari de la superfície de la vinya que es vol reestructurar o reconvertir, autorització del propietari.
d) Si les operacions sol·licitades impliquen l'arrabassada d'una plantació de vinya, i en cas que l'arrabassada s'hagi fet amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud d'ajut:
- Resolucions d'arrabassada i autoritzacions de plantació concedides en virtut de l'article 66 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.
- Autoritzacions de conversió de drets concedides en virtut de l'article 68 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre.
e) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, o sol·licituds col·lectives, també cal aportar:
- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, en el cas que se'n disposi, i fotocòpia del NIF de totes les persones jurídiques que formen part de l'agrupació.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascú.
- Nomenament d'un representant o d'un apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
f) Memòria explicativa de la informació prevista en l'article 8.4, epígrafs b), c), d), e) i f) del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA.
g) Declaració dels criteris de priorització, d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA
h) Si escau, documentació acreditativa del compliment dels requisits de prioritat establerts.
6. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
7. La comprovació del DNI del sol·licitant i, si escau, del representant, de les dades del Registre vitícola de les Illes Balears, de l'absència de sancions per l'ús il·legal de l'aigua i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social es farà d'ofici. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir aquestes dades, cal aportar els certificats o la documentació corresponents.
8. Si la sol·licitud d'ajuda —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no reuneix els requisits indicats, s'ha de requerir l'interessat perquè, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
9. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. En cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les disponibilitats pressupostàries de cada any, i sens perjudici del que preveu el punt 3 de l'apartat novè d'aquesta resolució, s'ordenaran les sol·licituds d'operacions de reestructuració i de reconversió de vinya a partir de l'aplicació dels criteris objectius de preferència següents:
A. Per al viticultor:
- Estar inscrit en el registre d'operadors de producció ecològica per al cultiu de la vinya en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds: 10 punts.
- Estar inscrit en el registre d'operadors de producció integrada al cultiu de la vinya en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds: 5 punts.
- Estar inscrit en una agrupació de defensa vegetal (ADV)/agrupació de tractament integrat a l'agricultura (ATRIA) en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds: 5 punts.
- Que l'any de la presentació de la sol·licitud no compleixi més de quaranta anys: 10 punts.
Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, i aquest criteri no es pugui verificar directament, aquesta condició s'haurà de complir per, almenys, el 50% de les persones físiques amb poder de decisió dins aquesta persona jurídica, o que la persona o persones físiques que compleixin aquest criteri tinguin una participació al capital social superior al 50% o que posseeixin més de la meitat dels drets de vot dins d'aquesta.
- Que l'any natural immediatament anterior a la presentació de la sol·licitud d'ajut hagin contractat una assegurança agrària a la seva explotació per al cultiu de la vinya: 10 punts.
- Que en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds estiguin inscrits en el Registre Insterinsular Agrari (RIA) com a explotacions prioritàries, segons la definició de la Llei 19/1995, del 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries: 10 punts.
- Que en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds reuneixin els requisits d'agricultors professionals, segons la definició de la Llei 19/1995, de 4 de juliol: 5 punts.
- Que en el moment de l'inici del termini de presentació de sol·licituds no tingui una altra superfície reestructurada/reconvertida en l'ISV 2024-2027: 10 punts.
- Sol·licituds col·lectives emparades per una denominació d'origen (DO) o identificació geogràfica protegida (IGP), sempre que els viticultors integrants pertanyin a la DO o IGP: 5 punts.
B. Per a l'operació de cada viticultor (l'ordre de les operacions serà de més a menys superfície):
- Primera operació: 5 punts
- Segona operació: 3 punts
- Tercera operació: 1 punt
C. Si la varietat que es planta és una varietat local de les que s'enumera a l'annex 3: 5 punts.
Vuitè
Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Vocals:
- Director gerent del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Cap del Servei d'Ajudes OCM i d'Estat i Pesca del FOGAIBA o persona en qui delegui.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu la resolució de la convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a cada convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi, i com a mínim de la meitat dels membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. Una vegada revisades les sol·licituds i calculades les ajudes corresponents, el FOGAIBA comunicarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació les necessitats de finançament per a cada exercici pressupostari.
3. Una vegada conegudes les disponibilitats financeres, per a cada exercici pressupostari, de conformitat amb el que disposen els articles 10 i 11 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, es reservaran els fons necessaris per atendre els pagaments de les ajudes resoltes condicionades a la disponibilitat pressupostària per l'exercici financer determinat. Els fons restants constituiran el pressupost disponible per les noves sol·licituds d'ajuda.
S'ordenaran, si escau, les operacions de cada expedient en dues llistes per l'ordre de concurrència que estableix l'apartat setè d'aquesta resolució. En primer lloc, d'acord amb el que estableix l'article 11 del Reial decret 905/2022, en relació amb l'article 41 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre, es concedirà l'ajuda de les operacions de replantació per arrabassada per motius sanitaris o fitosanitaris per ordre de l'autoritat competent, que integren la primera llista, fins a esgotar el 15% dels fons assignats a la Conferència Sectorial per a les Illes Balears.
A continuació, es concedirà l'ajuda als sol·licitants de la segona llista, corresponents a les sol·licituds de la resta d'operacions, fins a exhaurir el pressupost assignat a la Comunitat Autònoma. En el cas d'operacions biennals, la resolució de concessió estarà condicionada a la disponibilitat pressupostària en l'exercici corresponent i, com a màxim, es podrà comprometre un 50% de l'assignació de la primera anualitat. El vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària dictarà la resolució de concessió corresponent, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, d'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des de l'endemà de la celebració de la Conferència Sectorial, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada.
5. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableix l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. En cas de resolució positiva, durant el mes següent a la notificació de la resolució de concessió, i sempre abans del 31 d'agost de l'any corresponent, el beneficiari pot renunciar a l'ajuda de les operacions aprovades.
7. Es podrà autoritzar la subrogació dels drets i les obligacions derivats de l'aprovació de la sol·licitud a un nou viticultor o viticultora, si aquest assumeix els compromisos adquirits pel viticultor o viticultora a qui se li va aprovar la sol·licitud a les parcel·les subrogades.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Les obligacions dels beneficiaris són les següents:
- Justificar i dur a terme les actuacions objecte de subvenció en la forma i dins del termini que estableix aquesta resolució.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, Intervenció General, Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes pel que fa a les ajudes concedides.
- Complir amb la resta d'obligacions que estableix l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
2. Les superfícies acollides a l'ajuda de reestructuració i de reconversió de vinya, d'acord amb aquesta resolució, s'hauran de mantenir en cultiu durant un termini mínim de deu campanyes a comptar des de la campanya posterior en què se sol·licita el pagament de l'ajuda. L'incompliment d'aquesta norma obligarà el beneficiari a tornar l'ajuda rebuda, a més dels interessos legals a comptar des del moment del pagament de l'ajuda, excepte per causes de força major o circumstàncies excepcionals.
En cas que les superfícies acollides a l'ajuda de reestructuració i de reconversió hagin estat objecte de transmissió, i autoritzada la subrogació, el nou adquirent quedarà subjecte al compliment de l'obligació que s'indica al paràgraf anterior en els mateixos termes establerts per al beneficiari.
3. A més de les obligacions esmentades en els punts anteriors, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que estableix el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, així com la resta d'obligacions que derivin de la normativa estatal i europea d'aplicació.
4. En el cas de pagaments indeguts, s'aplicarà el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, així com la resta de normativa que sigui aplicable.
Onzè
Modificacions de les operacions aprovades
1. Els beneficiaris de les ajudes poden sol·licitar modificacions de les operacions inicialment aprovades prèviament a la sol·licitud de pagament final i, en tot cas, sempre que no s'hagin fet els controls sobre el terreny previs al pagament final. La sol·licitud s'ha de presentar abans de presentar la sol·licitud de pagament d'ajuda, mitjançant el tràmit telemàtic que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Les modificacions poden ser de dos tipus: modificacions majors i modificacions menors.
2. Totes les modificacions s'han de remetre degudament justificades al FOGAIBA, el qual les ha d'avaluar. Les modificacions majors requereixen l'autorització expressa amb caràcter previ a la seva execució. Les modificacions menors es poden efectuar sense autorització prèvia.
3. Les modificacions majors només es podran aprovar si compleixen els requisits següents:
a) No comprometen l'objectiu global de l'operació indicat o, en el cas que una operació tingui diversos dels objectius globals a causa de les seves característiques, no es comprometin tots.
b) No suposen canvis en l'admissibilitat de l'operació o del beneficiari.
c) No impliquen una variació de la puntuació que va rebre la sol·licitud d'ajuda en el procediment de selecció, de manera que quedi per sota de la puntuació de tall entre sol·licituds aprovades i no aprovades.
La no execució d'una acció inclosa en una operació té sempre consideració de modificació major.
4. Es consideren modificacions menors les petites modificacions següents:
- Les transferències de pressupost entre accions inferiors al 20% del pressupost definit per a l'acció.
- Els canvis en les varietats aprovades inicialment, sempre que no sigui la substitució d'una varietat local per una de no local.
-L'avançament en el calendari d'execució. L'ajuda s'abonarà en l'exercici pressupostari en el qual s'hagi sol·licitat sempre que hi hagi disponibilitat pressupostària i, si no hi ha disponibilitat, l'ajuda s'abonarà en l'exercici pressupostari que preveu la resolució de concessió.
5. Qualsevol modificació que suposi un increment del pressupost inicialment
aprovat no suposarà un increment de l'ajuda concedida. Les modificacions que suposin una disminució del pressupost inicialment aprovat suposaran la reducció proporcional de l'ajuda concedida.
Dotzè
Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de les actuacions objecte d'ajuda acaba el 30 de juny de l'anualitat que s'ha indicat a la sol·licitud d'ajuda per a cada operació.
L'actuació subvencionada s'ha de dur a terme i s'ha de pagar, per part del beneficiari, d'acord amb les dates màximes que preveu la sol·licitud aprovada i sempre dins el període que preveu el punt 3 de l'apartat quart d'aquesta resolució.
2. Quant a la manera de justificar les actuacions realitzades, s'aplicarà el que disposa l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i també els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El sistema de pagament serà mitjançant l'aplicació de barems estàndard de costos unitaris. Els valors del cost unitari de les accions subvencionables s'han establert a l'annex 2 d'aquesta resolució.
3. Dins el termini de justificació establert, les persones interessades han de presentar la sol·licitud de pagament mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 3 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
4. A la sol·licitud de pagament s'ha d'incloure la documentació següent:
- Factura del viver o comerciant autoritzat per comprovar que els portaempelts estan certificats.
- Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.
5. El pagament de l'ajuda es farà, un cop justificada l'actuació objecte d'ajuda i amb la verificació prèvia de l'actuació duta a terme per control de camp, mitjançant una transferència bancària al compte corrent que hagi indicat la persona beneficiària de la sol·licitud, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
Per determinar l'ajuda definitiva a la qual té dret el viticultor, les superfícies arrabassades, reestructurades o reconvertides es mesuraran seguint la metodologia que estableix el punt 4 de l'apartat cinquè.
6. Si es comprova que alguna acció inclosa a la sol·licitud d'ajuda aprovada o, si escau, modificada, no s'ha executat, l'ajut s'ha d'abonar tenint en compte:
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes de força major o circumstàncies excepcionals, l'ajut final es reduirà d'acord amb l'import d'aquestes accions no executades, és a dir, s'abonarà l'import corresponent a les accions individuals que s'hagin executat totalment.
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes diferents de la força major o les circumstàncies excepcionals, però s'assoleixi l'objectiu global de l'operació/programa, l'ajut final es reduirà aplicant una penalització igual al 100% de l'import corresponent a les accions incloses a la sol·licitud d'ajuda inicialment aprovada o modificada que no s'hagin executat totalment. És a dir, l'ajuda final a abonar es calcularà tenint en compte l'import corresponent a les accions individuals que s'hagin executat totalment i aplicant aquesta penalització.
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes diferents de la força major o les circumstàncies excepcionals, i no s'aconsegueix l'objectiu de l'operació/programa global, no es concedirà cap ajut.
En cas d'aplicar aquestes reduccions, si ja s'han abonat ajuts per accions individuals, s'exigeix el reintegrament de les quantitats corresponents a aquestes accions més els interessos corresponents.
7. Si el viticultor o la viticultora no executa l'operació a la superfície total per a la qual es va aprovar l'ajuda, per al càlcul definitiu de l'import a pagar es té en compte la diferència entre la superfície aprovada o modificada i la superfície realment executada determinada pels controls sobre el terreny, de manera que:
a) Si aquesta diferència no supera el 20%, l'ajut es calcula sobre la base de la superfície determinada pels controls sobre el terreny.
b) Si la diferència és superior al 20%, però igual o inferior al 50 %, l'ajut es calcula sobre la base de la superfície determinada pels controls sobre el terreny i reduït al doble del percentatge de la diferència comprovada.
c) Si la diferència és superior al 50%, el beneficiari perdrà el dret a cobrament de l'ajuda.
8. En el moment del pagament es podrà reajustar l'import de l'ajuda corresponent a la compensació econòmica per la pèrdua d'ingressos, d'acord amb el darrer preu mitjà de raïm de les tres darreres campanyes que s'hagi publicat al BOIB. No obstant això, l'ajuda final total que s'ha de pagar al beneficiari, corresponent a l'import de la compensació més el de la participació dels costos de la reestructuració i reconversió, no pot superar l'import total de l'ajuda concedida.
9. Addicionalment, l'ajuda definitiva corresponent a una operació es reduirà un 20% si el beneficiari presenta la sol·licitud de pagament final d'una operació, després de la data establerta per la Comunitat Autònoma per a l'exercici financer indicat a la sol·licitud d'ajuda aprovada.
Quan el retard sigui per causes de força major o circumstàncies excepcionals no s'aplicarà la reducció de l'ajuda que preveu aquest apartat.
10. Si el beneficiari presenta les sol·licituds de pagament a què fa referència l'apartat anterior després del segon exercici financer posterior al que va presentar la sol·licitud d'ajuda, perdrà el dret al cobrament de l'ajut, llevat que el retard sigui per causes de força major o circumstàncies excepcionals.
Tretzè
Incompatibilitat de les ajudes
Sens perjudici del que preveu l'article 81 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les que pugui rebre el beneficiari, per a la mateixa finalitat, de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre del 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrària comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia Agrària (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrària comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes pels tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.
- El Reglament delegat (UE) 2022/127 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, que completa el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell amb normes relatives als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).
- El Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola en el marc del Pla estratègic de la política agrària comuna.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, quant a les especialitats organitzatives i procedimentals.
- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- La Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
- La resta de normativa d'aplicació vigent.
Quinzè
Controls
1. Totes les sol·licituds i superfícies de vinyes seran objecte dels controls que estableixen els articles 84, 85, 87 i 90 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a l'efecte per aquest servei a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del mateix servei.
Setzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 22 de desembre de 2022
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1. Actuacions / operacions / accions, subvencionables
Replantació amb sistema de conducció o sense
- Arrabassada i recollida de ceps.
- Preparació del sòl.
- Desinfecció del terreny.
- Despedregat.
- Anivellació del terreny (1).
- Abancalament (2).
- Planta i plantació (3).
- Protectors que envolten la planta.
- Sistema de conducció.
Reconversió de vinyes per canvi de varietat
- Sobreempeltat.
Millora de tècniques de gestió
- Instal·lació del sistema de conducció.
Replantació després d'arrabssada per motius sanitaris o fitosanitaris per ordre de l'autoritat competent
- Preparació del sòl.
- Desinfecció del terreny.
- Planta i plantació (3).
- Protectors que envolten la planta.
(1) Cal adjuntar el plànol topogràfic que justifiqui l'anivellament.
(2) Cal fer un mínim de 200 m2/ha de marge de pedra per tenir dret a aquesta ajuda.
(3) Inclou la planta, tot i que s'ha de presentar la factura per comprovar si compleix el requisit d'utilització de portaempelt certificat.
ANNEX 2. Barems estàndard de costos unitaris
Replantació amb sistema de conducció o sense:
- Arrabassada i recollida de ceps.
Arrabassada i recollida de ceps: 478,00 €/ha.
- Preparació del sòl.
Cultivador: 117,00 €/ha.
Arada: 800,00 €/ha.
Subsolat: 822,00 €/ha.
Fertilització química (1): 434,00 €/ha.
Fertilització orgànica (2): 4.400,00 €/ha.
- Desinfecció del terreny.
Desinfecció del terreny: 2.300,00 €/ha.
- Despedregat.
Trituradora de pedres: 6.900,00 €/ha.
Mecànic: 675,00 €/ha.
Manual: 145,00 €/ha.
- Anivellació del terreny.
Anivellació del terreny: 1.875,00 €/ha.
- Abancalament.
Abancalament pendent ≤ 30%: 15.800,00 €/ha.
Abancalament pendent > 30%: 17.400,00 €/ha.
- Planta i plantació.
Mecanitzada planta empeltada: 2,13 €/u.
Mecanitzada planta no empeltada: 1,60 €/u.
Manual planta empeltada: 2,00 €/u.
- Protectors que envolten la planta.
Col·locació manual de tutors: 0,31 €/u.
Col·locació manual de protectors: 0,43 €/u.
- Sistema de conducció.
Emparrat (3): 27.000,00 €/ha.
Palissada (4): 10.300,00 €/ha.
Espatllera (5): 8.700,00 €/ha.
Reconversió de vinyes per canvi de varietat:
- Sobreempeltat.
Poda preparatòria: 0,23 €/u.
Empelt: 0,92 €/u.
Empeltat sobre bord: 0,92 €/u.
Millora de tècniques de gestió:
- Instal·lació del sistema de conducció.
Poda preparatòria: 0,23 €/u.
Emparrat (3): 27.000,00 €/ha.
Palissada (4): 10.300,00 €/ha.
Espatllera (5) 8.700,00 €/ha
Replantació després de l'arrabassada per motius sanitaris o fitosanitaris per ordre de l'autoritat competent.
- Preparació del sòl.
Cultivador: 117,00 €/ha.
Arada: 800,00 €/ha.
Subsolat: 822,00 €/ha.
Fertilització química (1): 434,00 €/ha.
Fertilització orgànica: (2) 4.400,00 €/ha.
- Desinfecció del terreny.
Desinfecció del terreny: 2.300,00 €/ha.
- Planta i plantació.
Mecanitzada planta empeltada: 2,13 €/u.
Mecanitzada planta no empeltada: 1,60 €/u.
Manual planta empeltada: 2,00 €/u.
- Protectors que envolten la planta.
Col·locació manual de tutors: 0,31 €/u
Col·locació manual de protectors: 0,43 €/u
(1) Cal aportar 200 UF/ha per tenir dret a aquesta ajuda.
(2) Cal aportar 25 tn/ha per tenir dret a aquesta ajuda.
(3) Emparrat: sistema de conducció damunt de suports que manté la vegetació en horitzontal i que cobreix almenys el 50% de la vinya.
(4) Empallissada: sistema de conducció damunt suports que manté la vegetació en vertical a una alçària superior a 1,4 m, mesurat des del darrer fil i amb tres o més nivells de fils, dos dels quals han de ser dobles.
(5) Espatllera: sistema de conducció damunt de suports que manté la vegetació en vertical amb almenys 1,0 m d'alçària, mesurat des del darrer fil i amb un mínim de dos nivells de fils, un dels quals ha de ser doble.
ANNEX 3. Relació de varietats locals
Callet, T.
Callet Negrella. T
Calop blanc, B. (*)
Escursac, T.
Esperó de Gall, T.
Fogoneu, T.
Giró negre, N. (*)
Giró Ros, B.
Gorgollassa, T.
Mancès de Tibús, T.
Manto Negro, T.
Moll, Pensal Blanca, Prensal, B.
(*) En cas de que s'incloguin a l'annex XXI, apartat 4, del Reial decret 1338/2018, de 29 d'octubre, quant a les varietats autoritzades a les Illes Balears.