Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 776565
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2022, subvencions per al foment de la conservació, l’ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Els recursos fitogenètics són de vital importància per garantir el futur i la sostenibilitat de l'agricultura, ja que suposen una enorme font d'informació i material genètic per adaptar-nos als nous reptes del sector i a les demandes del mercat. En aquest sentit, la pèrdua de variabilitat genètica suposa una limitació de la capacitat de respondre a noves necessitats i un increment de la vulnerabilitat dels nostres cultius davant de canvis ambientals o l'aparició de noves plagues o malalties.

El fet que a les Illes Balears hi hagi una cultura de producció agrària per a consum propi molt arrelada i que la població illenca valori especialment la producció local ha tingut com a conseqüència que el ventall de varietats locals a les Illes Balears sigui molt ampli i abasti bona part de les espècies cultivades. Els agricultors, tant professionals com aficionats, han anat cultivant històricament varietats locals d'hortalisses, cereals, lleguminoses i fruiters, entre d'altres.

La Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és conscient de la problemàtica que hi ha a les Illes Balears per recuperar varietats locals amb risc d'erosió genètica i ha abordat aquesta necessitat publicant el Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears, que suposa un punt d'inflexió en la protecció i la gestió del ric patrimoni fitogenètic que encara podem localitzar al nostre territori. Aquest catàleg de les varietats locals de les Illes Balears, la gestió del qual correspon a la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural per mitjà de l'Institut de Recerca i Formació Agrària i Pesquera (IRFAP), estableix les mesures necessàries per a la conservació, la caracterització i el foment dels recursos fitogenètics del sector agrari de les Illes Balears.

La Comissió de Varietats Locals de Balears, integrada per la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, els consells insulars, els representants de les entitats que treballen amb varietats locals, les organitzacions agràries i la Universitat de les Illes Balears (UIB), ha aprovat, el març del 2022, un pla d'acció per a la biodiversitat cultivada que recull un conjunt de mesures per desenvolupar fins al 2027, amb l'objectiu d'impulsar i fomentar les varietats locals a les Illes. Així, doncs, per tal de contribuir al desenvolupament de les varietats locals de les Illes Balears, aquesta mesura fomentarà, entre d'altres, la realització d'algunes de les accions que preveuen els punts 1 i 2 de l'article 8 del Reglament delegat 807/2014, que completa el Reglament 1305/2013.

El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears (PDR) per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l'ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i complementa les disposicions comunes per als fons estructurals i d'inversió europeus, que estableix la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell. Concretament, entre altres mesures, la mesura 10.2 del PDR preveu el foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura.

Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pel reglament esmentat funcioni correctament i s'apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a l'efecte de la seva execució. Com a resultat, es dicten el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i s'hi introdueixen disposicions transitòries, i el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

En data 28 de desembre del 2020, es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea el Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació durant els anys 2021 i 2022. Aquest reglament va prorrogar el període de duració dels programes finançats pel FEADER fins al 31 de desembre del 2022.

D'altra banda, l'article 154 del Reglament (UE) 2021/2115, de 2 de desembre, publicat al Diari Oficial de la Unió Europea el 6 de desembre del 2021, deroga el Reglament (UE) núm. 1305/2013, amb efecte a partir de l'1 de gener de 2023, i no obstant això estableix que aquest reglament s'ha d'aplicar a l'execució dels programes per al desenvolupament rural aprovats fins al 31 de desembre del 2025 i que serà igualment d'aplicació per a les despeses efectuades pel beneficiari en el marc d'aquests programes fins al 31 de desembre del 2025.

El 26 de febrer del 2015 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, que a l'article 2 assenyala que seran objecte d'ajuda, entre d'altres, totes les mesures i submesures que resultin aprovades en el PDR d'acord amb el que estableix l'article 10 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer.

Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponent a l'any 2022, per a les accions de foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.

2. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon.

Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc-cents cinquanta mil euros (550.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2022.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Les subvencions esmentades les cofinançarà el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) en un 50%, l'Administració general de l'Estat (AGE) en un 5%, i la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB) en un 45%.

Tercer.

Requisits dels beneficiaris

1. Poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta convocatòria les persones jurídiques públiques o privades, inclosos els grups d'acció local, que tinguin domicili social i àmbit d'actuació a les Illes Balears, que facin projectes per a la conservació i la recuperació de varietats locals, com també per a la prevenció de l'erosió genètica i la pèrdua de biodiversitat agrària, i que reuneixin els requisits següents:

a. Que acreditin la solvència tècnica del responsable del projecte per al desenvolupament dels treballs objecte d'ajuda amb alguna de les condicions següents:

a.1 Acreditar més de cinc anys d'experiència en varietats locals.

a.2 Disposar de l'assessorament d'un tècnic de com a mínim grau mitjà en matèria agrícola o grau/llicenciatura, amb experiència mínima de dos anys acreditable en varietats locals.

a.3 50 hores de formació específica en varietats locals.

b. Que presentin un projecte d'actuació amb les característiques definides a l'apartat sisè, punt 3.d d'aquesta convocatòria.

2. Per als projectes de conservació in situ, també podran ser beneficiàries les persones físiques, que igualment hauran de complir els requisits de l'apartat 1.

S'entén per conservació in situ en agricultura la conservació de material genètic en ecosistemes i hàbitats naturals i el manteniment y la recuperació de poblacions d'espècies o races silvestres viables en el seu entorn natural i, en el cas d'espècies vegetals cultivades, en el medi ambient cultivat on han desenvolupat les seves propietats distintives.

3. A més dels requisits anteriors, han de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat per l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

4. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades s'ha de fer de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

5. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

6. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants que hagin estat sancionades o condemnades els darrers tres anys, per una resolució administrativa o per una sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart.

Actuacions subvencionables

Seran subvencionables les accions dutes a terme per contribuir al desenvolupament de les varietats locals de les Illes Balears englobades en un projecte d'actuació que actuï sobre una o diverses de les accions següents:

- La prospecció, caracterització, descripció i elaboració de la memòria tècnica per a la inscripció de varietats locals en el catàleg de varietats locals de les Illes Balears.

- La conservació in situ i ex situ de les varietats locals de les Illes Balears. S'entén per conservació ex situ la conservació de material genètic per a l'agricultura fora del seu hàbitat natural.

- Inventari de varietats locals de les Illes Balears conservades.

- Foment de l'ús de varietats locals per part dels agricultors i la població en general mitjançant activitats informatives, divulgatives i d'assessorament en matèria de varietats locals.

- Cursos de formació (exclosos de la mesura 1 del PDR) i elaboració d'informes tècnics.

- Recopilació i/o reproducció de les varietats locals cultivades en l'agricultura.

- Creació i/o manteniment d'un banc de llavors per conservar còpies del material genètic recuperat.

- Creació i/o manteniment de col·leccions de plantes.

- Bases de dades i activitats d'intercanvi d'informació entre organitzacions tant regionals com nacionals o europees.

- Participació en la Comissió de Varietats Locals de les Illes Balears creada pel Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el Catàleg de les varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears.

- Altres accions similars que persegueixin l'objectiu de la mesura.

Les varietats sobre les quals s'actuï han de complir els requisits següents:

- Ajustar-se a la definició de varietat local de les Illes Balears d'acord amb la definició que estableix el Decret 13/2018, de 18 de maig, pel qual es crea el catàleg de varietats locals d'interès agrari de les Illes Balears.

- Seguir el sistema de producció tradicional, caracteritzat per la producció a petita escala, el policultiu i l'autogestió de les llavors, de manera individual o col·lectiva.

- Haver-se utilitzat tradicionalment el nom de la varietat per referir-se al producte específic.

- Ser varietats de pol·linització oberta.

- Estar lliures de propietat intel·lectual.

2. Els expedients que s'aprovin a l'empara d'aquesta resolució han de complir els requisits següents:

a. Tenir una inversió subvencionable d'un import mínim de 20.000,00 euros.

b. Incloure actuacions que recull el Pla d'acció de biodiversitat cultivada aprovat per la Comissió de Varietats Locals, publicat a la web https://varietatslocalsib.com/ca/documents, i avalades tècnicament per l'Institut de Recerca i Formació d'Agricultura i Pesca (IRFAP).

c. Preveure la realització d'accions d'informació i difusió de les varietats locals objecte del projecte.

3. Seran costos subvencionables els següents:

- Petites inversions necessàries per al desenvolupament del projecte, com ara cambres de germinació, equips d'higiene fitosanitària, utillatge, petits hivernacles, frigorífics, material, programes informàtics i altres degudament justificades.

- Estudis que siguin necessaris per desenvolupar el projecte, fins a un màxim del 10% del cost total del projecte.

- Personal tècnic imputable al projecte en funció de la dedicació justificada.

- Despeses de lloguer de les parcel·les necessàries per dur a terme el projecte.

- Costos de manteniment i labors culturals de les varietats objecte d'actuació.

- Analítiques del material vegetal que es duguin a terme en un laboratori reconegut, públic o privat, i que estiguin destinades a la millora sanitària o a la identificació del material vegetal.

- Jornades d'informació i difusió de les varietats.

- Divulgació de les col·leccions (publicacions, llocs web...).

- Instal·lació de proteccions físiques o regs de suport i altres actuacions de prevenció dels atacs de Xilella fastidiosa.

En el cas d'inversions, aquestes estaran limitades a les estrictament necessàries per al desenvolupament del projecte i aquesta necessitat s'ha de justificar a la memòria d'actuació.

Únicament seran subvencionables les despeses de personal pel temps de dedicació al projecte aprovat.

La justificació de les despeses realitzades, llevat de les accions que es poden justificar pel sistema de mòduls mitjançant els costos simplificats que es detallen a l'annex 1, s'ha de fer mitjançant la presentació dels documents justificatius que acreditin el pagament de l'actuació per part de la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren al punt 4 de l'apartat desè.

4. Les actuacions s'han d'haver dut a terme entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2025.

A més, llevat dels costos simplificats que es detallen a l'annex 1, les despeses subvencionables les ha d'haver pagat el beneficiari durant el període d'execució que preveu el paràgraf anterior.

5. En qualsevol cas, s'han de considerar les regles d'elegibilitat comunitàries aplicables a les accions que finança el FEADER.

6. Si l'import de la despesa subvencionable supera la quantia de 15.000,00 €, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ al lliurament del bé o servei, excepte quan, per les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o l'ofereixin.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

En el cas de despeses justificables pel sistema de mòduls mitjançant costos simplificats no caldrà que s'aportin aquestes ofertes.

7. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

8. En el material informatiu, promocional i publicitari de les actuacions s'hi ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea i de la CAIB i hi han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014. El logotip també s'ha d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos subvencionats.

9. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

10. Les activitats que pretenguin acollir-se a les subvencions que preveu aquesta resolució han de ser tècnicament viables.

Cinquè.

Intensitat i límit de les subvencions

1. La quantia de l'ajuda serà del 100% de l'import corresponent als costos simplificats que estableix l'annex 1.

S'estableixen els límits per actuació següents:

- Prospecció: un màxim de 50 varietats

- Multiplicació: un màxim de 50 accessions

- Caracterització: un màxim de 50 fitxes/varietats

- Manteniment del banc: un màxim de 100 accessions

2. En el cas d'actuacions que no siguin justificables pels sistema de mòduls amb costos simplificats, la quantia de l'ajuda serà del 100% del cost subvencionable de l'acció.

3. La inversió màxima subvencionable per a aquesta convocatòria serà de 100.000,00 € per a un mateix beneficiari.

Sisè.

Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds serà des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució en el BOIB fins a l'1 de febrer de 2023.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds segons els models oficials de formulari que figuren a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o de qualsevol altre registre que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica han de presentar la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la Seu electrònica del FOGAIBA.

3. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i la resta de normativa d'aplicació.

4. Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Persones físiques: si escau, document que n'acrediti la representació.

b. Persones jurídiques: fotocòpia del NIF de l'entitat, els estatuts socials degudament inscrits en el registre corresponent i el document que n'acrediti la representació.

c. Certificat de l'Agència Tributària si s'està exempt de declarar l'IVA.

d. Projecte d'actuació que contingui com a mínim els elements següents amb un plantejament concret de treball amb varietats locals i ordenats de la manera que es detalla a continuació:

d.1. Descripció del context i les necessitats concretes a les quals dona resposta el projecte, fent especial esment dels projectes i les experiències previs que serveixen de base per definir la proposta actual.

d.2. Objectius que es pretenen assolir.

d.3. Àmbit geogràfic de l'actuació.

d.4. Activitats que es duran a terme.

d.5. Varietats sobre les quals s'actuarà

d.6. Responsable del projecte, que podrà ser el beneficiari mateix si acredita la solvència tècnica.

d.7. Calendari d'execució de les actuacions.

d.8. Pressupost desglossat per anys.

d.9. Justificació dels mitjans de què es disposa.

d.10. Justificació de la capacitat tècnica.

d.11. Experiència prèvia en matèria de varietats locals.

d.12. Activitats de divulgació previstes.

El projecte d'actuació ha d'incloure actuacions amb una durada màxima de 24 mesos i ha d'estar signat pel tècnic responsable.

En la fase d'instrucció de l'expedient, el FOGAIBA avaluarà la solvència tècnica del sol·licitant i la idoneïtat del projecte.

e. Si escau, els tres pressupostos que preveu el punt 6 de l'apartat quart d'aquesta resolució, així com la memòria justificativa de l'elecció.

La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, cal aportar un document de denegació i els certificats corresponents.

En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.

5. En el supòsit que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no caldrà aportar-lo novament, sempre que es facin constar la data i l'òrgan o la dependència on es va presentar o emetre, si escau, i no hagin passat més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual correspongui. Tampoc caldrà aportar-lo novament si el document exigit s'ha incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document. No obstant això, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en el moment de presentar la sol·licitud d'ajuda.

En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals fa referència el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.

6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una publicació al web del FOGAIBA, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, tal com indica l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè.

Selecció dels beneficiaris

1. El procediment per seleccionar els beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant aquesta resolució serà el de concurrència no competitiva.

2. Per tal d'ajustar la concessió de les ajudes objecte d'aquesta convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, si el conjunt de peticions supera la dotació que preveu l'apartat segon d'aquesta resolució, es prorratejarà l'import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser-ne beneficiaris.

Vuitè.

Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la web del FOGAIBA cada dilluns o primer dia hàbil següent; en el cas de persones jurídiques, es farà de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, i la secció II del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emetrà un informe en el qual s'acreditaran, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import. Prèviament a l'emissió de l'informe tècnic, si ho considera necessari, la secció II podrà sol·licitar informes d'entitats o persones de reconegut prestigi sobre la solvència tècnica dels sol·licitants o sobre la idoneïtat del projecte. A la resolució de concessió de l'ajuda es faran constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa corresponent.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i la resolució es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podrà acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al BOIB.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè.

Obligacions dels beneficiaris

1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:

- Executar el projecte d'actuació dins els terminis previstos.

- Facilitar a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació una mostra del material vegetal obtingut per a la seva conservació en un banc de germoplasma, si així ho sol·licita l'Administració competent.

- Presentar anualment una memòria justificativa de les actuacions desenvolupades durant l'anualitat corresponent, i aportar els justificants que siguin procedents, signada pel tècnic responsable del projecte i pel representant de l'entitat.

- Fer anualment activitats de divulgació adreçades al sector per fomentar i afavorir l'intercanvi de coneixement per tal de revalorar les varietats locals i promoure la seva utilització en el sector agrari.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic en general i fer-ne publicitat. A aquest efecte, en tot el material imprès hi hauran de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), de la Unió Europea i del PDR, i a les instal·lacions on es desenvolupi l'actuació hi haurà d'haver un cartell amb les característiques que es descriuen al web del FOGAIBA.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

2. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.

3. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir-ne la resta que preveuen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, aprovat mitjançant l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, així com la resta que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

4. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions, sens perjudici del que estableix l'apartat desè d'aquesta resolució i la normativa específica, estatal i comunitària, és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

 

Desè.

Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions que es proposen a la resolució començarà l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió de l'ajuda. En tot cas, aquest termini no pot superar el 30 de setembre del 2025.

2. L'actuació subvencionada l'ha d'haver fet i pagat el beneficiari en el període d'elegibilitat que preveu el punt 4 de l'apartat quart d'aquesta resolució.

3. Per raons justificades de demora, per exemple, baixes laborals i incidències greus que no siguin imputables al sol·licitant, les persones beneficiàries poden sol·licitar ampliar el termini de realització i justificació que estableix la resolució de concessió. Aquesta sol·licitud s'ha de presentar durant el termini d'execució.

El FOGAIBA pot acordar l'ampliació sol·licitada sempre que amb això no es perjudiquin els drets de terceres persones ni l'execució del PDR. L'acord d'ampliació s'ha de notificar individualment a la persona interessada i no és susceptible de recurs.

4. Durant el termini de justificació que estableix el punt 1 anterior, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, mitjançant el tràmit telemàtic disponible a la Seu electrònica, adreçada al FOGAIBA. Caldrà subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en aquest formulari, incloent-hi la memòria de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts, i també l'assumpció de compromisos, l'atorgament d'autoritzacions i les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

a. Memòria de l'actuació realitzada, en què es descriguin les actuacions fetes, els seus resultats, els imports pagats i les activitats de divulgació dutes a terme.

b. Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contenguin el desglossament de les inversions efectuades.

c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; el pagament de l'import d'aquestes factures quedarà acreditat d'alguna de les maneres següents, presentant:

– Justificant de l'ordre de transferència bancària o document bancari acreditatiu de la transferència del pagament de cada factura en què figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament, juntament amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda.

– Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

En el cas que l'import de la inversió auxiliable i l'import del xec no coincideixin, aquest document ha d'incloure un certificat de l'emissor de la factura en el qual hi hagi constància que aquest xec o pagaré s'ha cobrat efectivament, amb indicació de la data de cobrament i de la factura a la qual correspon el pagament. El certificat esmentat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té el sotasignant.

- Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d'incloure l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

- Per a despeses inferiors als 200 €, s'admetrà el pagament en efectiu i el justificant consistirà en el bitllet de caixa. En el conjunt de l'expedient s'admetrà un import màxim de 3.000,00 € pagat en efectiu.

d. Per justificar els costos simplificats en forma de mòduls relatius a contractació laboral i despeses de personal:

i. El contracte laboral subscrit amb cada treballador correctament segellat per l'òrgan competent en matèria d'ocupació.

ii. La certificació del gerent o de l'autoritat administrativa corresponent de la imputació de despeses de personal propi a l'activitat subvencionable.

iii. La vida laboral de cada treballador propi.

e. Per justificar els costos simplificats en forma de mòduls no relatius a despeses de personal:

i. Relació d'actuacions fetes signada pel gerent o l'autoritat administrativa corresponent amb aplicació dels mòduls corresponents.

ii. Memòria justificativa i evidències de la realització de les actuacions corresponents explicades de manera individual.

iii. Per al cas dels desplaçaments amb vehicle particular, el detall dels trajectes efectuats.

f. Certificat de titularitat del compte bancari.

5. Es pot presentar fins a un màxim de dues sol·licituds de pagament parcial i una sol·licitud de pagament final de les actuacions subvencionables. El pagament s'efectuarà quan s'hagin comprovat la realització i la justificació de les actuacions o les inversions corresponents.

6. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària quan s'hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

7. El fet de no presentar la documentació justificativa o no executar la inversió objecte de l'ajuda en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa el punt 4 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

8. Si es produeixen canvis en el projecte d'actuacions, sempre que no alterin la naturalesa o la finalitat de la subvenció ni es perjudiqui terceres persones, s'haurà de sol·licitar la modificació del projecte al FOGAIBA dins el termini d'un mes des que s'hagi detectat la necessitat del canvi. Aquesta sol·licitud s'ha de resoldre dins el termini de quinze dies i el silenci administratiu serà en sentit positiu.

9. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, i l'annex 2 que s'adjunta a aquesta resolució.

Onzè.

Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè.

Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin constituir frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a aquest efecte pel servei esmentat a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Tretzè.

Règim jurídic aplicable

Per al que preveu aquesta convocatòria, s'aplica el següent:

– El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.

– El Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.

– El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.

– El Reglament (UE) 2020/2220 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 de desembre de 2020, pel qual s'estableixen determinades disposicions transitòries per a l'ajuda de Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i de Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) en els anys 2021 i 2022, i pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1305/2013, (UE) núm. 1306/2013 i (UE) núm. 1307/2013 pel que fa als seus recursos i a la seva aplicació els anys 2021 i 2022.

– El Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, que completa el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i hi introdueix disposicions transitòries.

– El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

– El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

– El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.

– El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

– L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.

– La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

– El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

– El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

– La Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluacions d'impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears.

– La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

 

Catorzè.

Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació de la modificació del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la al programa aprovat.

Quinzè.

Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 21 de desembre de 2022

La presidenta del FOGAIBA

María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño

 

ANNEX 1

Costos simplificats aplicables a les actuacions subvencionables

A. Per a personal propi, que dur a terme les tasques relacionades anteriorment, s'estableix un import basat en el càlcul de personal fet a partir de les taules retributives del personal laboral de la CAIB per a l'any 2022:

Aquestes quantitats s'han d'incrementar per tal d'incloure el cost de la Seguretat Social empresarial, per la qual cosa resulta un total de:

Nivell

Grup equivalent

Titulacions accés

Anual

Cost total

1

A1

Llicenciats- grau + màster

31.821,22

41.813,08

2

A2

Diplomats, grau

29.134,52

38.282,76

4

C1

Batxillerat o equivalent

24.580,76

32.299,12

5

C2

Graduat ESO, graduat escolar

23.131,92

30.395,34

8

E

Sense titulació

18.396,64

24.173,18

Aquests costos es refereixen a una jornada de 37,5 hores setmanals (1.720 h anuals).

Aquests imports inclouen IRPF i Seguretat social.

Es podrà fer imputacions de jornades parcials de manera proporcional.

B. Per a cursos o altres activitats formatives o divulgatives dutes a terme s'estableixen els costos horaris següents per curs i illa on se celebri la formació, dels quals s'exclou el cost del desplaçament del formador en cas que es desplaci des de fora de les Illes Balears o des de fora de l' illa on s'imparteixi el curs:

Illa

Cost hora (€)

Mallorca

104,50

Menorca

121,00

Eivissa

121,00

Formentera

136,40

En línia

104,50

Els honoraris dels formadors no seran superiors a 100,00 €/hora, incloent-hi l'IRPF.

El mínim d'assistència serà de 10 alumnes a Mallorca, 6 alumnes a Eivissa i Menorca i 4 alumnes a Formentera.

C. Prospecció. Recerca de varietats locals i de la informació etnobotànica associada. Inclou la visita a les finques prospectades, la transcripció de les entrevistes i l'elaboració de la fitxa de prospecció: 510,00 €/varietat.

D. Multiplicació de llavors. Les actuacions de multiplicació comporten la planificació dels cultius, el disseny de la plantació, el seguiment a camp, la selecció de les plantes i fruits, la recol·lecció al final del cicle, el procés de neteja i assecat de llavor, el control de qualitat i condicionament per a la conservació, l'envasat i etiquetatge, a més del compliment dels requisits legals establerts per als operadors durant tot el procés. La finalitat darrera és obtenir llavors o material de reproducció en quantitat suficient i amb la qualitat exigida per poder-la comercialitzar sense que la comercialització sigui obligatòria. Per calcular el cost simplificat s'estimen les fases següents amb les seves durades aproximades:

- Accessió autògama: 15-17 hores de feina, 357 €/accessió

- Accessió al·lògama i varietats de reproducció vegetativa: 20-26 hores de feina, 476 €/accessió

- Accessió de bianuals: 30-40 hores de feina, 723 €/accessió

E. Caracterització. És el procés de descripció dels diferents caràcters morfològics, hereditaris, que es poden observar amb facilitat, que s'expressen al llarg del cicle de cultiu, en tots els ambients, que permeten la seva distinció amb la suficient homogeneïtat i manifesten estabilitat suficient en les diferents generacions. La caracterització implica sembra/plantació amb disseny experimental de les varietats locals per caracteritzar, que faciliti al personal tècnic i qualificat l'obtenció i el registre dels valors que permeten fer la caracterització mitjançant els descriptors acordats a la Comissió de Varietats Locals d'Interès Agrari de Balears. Aquesta tasca es fa en base a unes memòries tècniques descriptives consensuades pel grup de treball tècnic de la Comissió i que tenen com a referència els protocols de diferents organismes internacionals. Els resultats obtinguts de les caracteritzacions es presentaran mitjançant fitxes de caracterització oficials a l'Institut de Recerca i Formació d'Agricultura i Pesca (IRFAP): 1.900 €/varietat.

F. Manteniment del banc de germoplasma. Entre les tasques que es fan pel manteniment del banc hi ha: envasat, etiquetat, renovació del materials fungibles, realització de test de germinació i còpies de seguretat, registre de la informació associada i renovació del material de reproducció per no perdre el seu potencial reproductiu. L'objectiu final és mantenir una petita quantitat de material reproductiu representatiu de la varietat, en condicions òptimes (fitosanitàries, d'humitat i temperatura) el màxim de temps possible sempre que conservi la seva capacitat reproductora i eviti la degeneració de la varietat.

S'entén per entrada d'una accessió de varietat local cada mostra de material vegetal que es conserva dins d'un banc de germoplasma.

D'acord amb aquestes activitats, es proposa el cost simplificat següent:

- Accessió de llavors/any: 50 €

- Accessió de fruiter/any: 100 €

Aquest cost inclou tant les despeses de personal com els materials i fungibles necessaris per mantenir cada accessió.

En aquest apartat, també s'estableix un import de 400 €/banc de germoplasma per a la realització d'anàlisis fitosanitaris.

G. Desplaçaments. Per als desplaçaments que es facin amb vehicle personal dels treballadors s'estableix un preu de 0,19 €/km.

 

ANNEX 2

REDUCCIONS I EXCLUSIONS

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examinarà la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinarà els imports admissibles. A més, fixarà:

a. L'import que es pagarà al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajustarà al límit de la concessió.

b. L'import que es pagarà al beneficiari després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que consti a la sol·licitud de pagament.

Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció pot ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.

La reducció que es defineix al paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions

2.1. Aspectes generals

En aquest apartat s'inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.

Dins dels criteris d'admissibilitat i els compromisos se'n poden diferenciar els tipus següents:

– Compromisos excloents (CE): els incompliments que no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts els anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

– Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com:

– Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

– Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

– Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.

2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

2.3. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions definides a l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda per al foment de la conservació, l'ús sostenible i el desenvolupament dels recursos genètics en agricultura tenen la tipificació següent:

– Executar el projecte d'actuació dins els terminis previstos. CB

– Facilitar a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació una mostra del material vegetal per a la seva conservació en un banc de germoplasma, si així ho sol·licita l'administració competent. CS

– Presentar una memòria justificativa de les actuacions desenvolupades, amb els justificants que siguin procedents, signada pel tècnic responsable del projecte i pel representant de l'entitat. CB

– Fer activitats de divulgació anualment adreçades al sector per fomentar i afavorir l'intercanvi de coneixement per tal de revalorar les varietats locals i promoure'n l'ús en el sector agrari. CP

– Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic en general i fer-ne publicitat. A aquest efecte, en tot el material imprès han de figurar els anagrames del FOGAIBA, el MAPA i la Unió Europea, i a les instal·lacions on es desenvolupi l'actuació hi haurà d'haver un cartell de les característiques que es descriuen al web del FOGAIBA. CS

– Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos. CB

– Mantenir els requisits i les condicions exigibles respecte del beneficiari, als quals fa referència l'apartat tercer d'aquesta resolució. CB

Les sancions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2. COMPROMISOS PRINCIPALS

1 compromís incomplert: 25% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 50% de l'ajuda.

3. COMPROMISOS SECUNDARIS

1 compromís incomplert: 2% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

4. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Els beneficiaris, quan no hagin pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.