Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 767828
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen les ajudes, per als anys 2023 a 2027, per a inversions materials i immaterials en instal·lacions de transformació i en infraestructures vitivinícoles, així com en estructures i instruments de comercialització corresponents a la Intervenció Sectorial del Vi (ISV 2024-2027)
La secció 4, del capítol III, en el títol III, del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajut als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) 1305/2013 i (UE) 1307/2013; estableix els tipus d'intervencions que cal fer en el sector vitivinícola i l'ajuda financera de la Unió per a aquesta intervenció. Concretament, l'article 58.1.b preveu una intervenció per a les inversions en actius materials i immaterials en sistemes agrícoles vitícoles, en instal·lacions de transformació i en infraestructures vitivinícoles, així com en estructures i instruments de comercialització.
El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i a les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM), estableix determinades especificitats per a la intervenció en el sector vitivinícola i, concretament, per a les inversions en actius materials i immaterials.
En els annexos II i III del Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió de 21 de desembre de 2021 pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC; s'estableixen els requisits d'informació, publicitat i visibilitat, i ús de l'emblema de la Unió als quals es refereix l'article 123, apartat 2, lletres j i k, del Reglament (UE) 2021/2115.
El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna i pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013, estableix disposicions generals d'aplicació al FEAGA, així com els sistemes de control i sancions aplicables.
Mitjançant Decisió de dia 31 d'agost de 2022, la Comissió Europea va aprovar el Pla estratègic nacional de la política agrícola comuna (PEPAC) del regne d'Espanya 2023-2027, que té com a objectiu el desenvolupament sostenible de l'agricultura, l'alimentació i les zones rurals per garantir la seguretat alimentària de la societat a través d'un sector competitiu i un medi rural viu. Dins aquest pla es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola (ISV) que té per objecte pal·liar les debilitats detectades en el sector vitivinícola espanyol, adaptar-lo al canvi climàtic i fer-lo més sostenible.
Per a la posada en pràctica a Espanya de la normativa exposada, es dicta el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna, publicat al BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022. Aquest reial decret estableix la normativa bàsica aplicable a la ISV, i regula expressament a la secció 2a, del capítol II, les bases per a la intervenció en matèria d'inversions materials i immaterials en instal·lacions de transformació i en infraestructures vitivinícoles, així com en estructures i instruments de comercialització.
En aquest sentit, l'article 3.2 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que les ajudes s'han de regir pel règim jurídic aplicable a l'ens que les estableixi, sens perjudici de les especialitats organitzatives i procedimentals de l'administració gestora. En tot cas, s'estableix que aquesta llei s'ha d'aplicar amb caràcter supletori respecte de la normativa reguladora de les subvencions finançades per la Unió Europea.
Per tot això, a escala autonòmica, cal aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant resolució i fixar-ne el procediment, així com determinats aspectes per a la concessió de les ajudes.
D'altra banda, l'article 2.a del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del FOGAIBA, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'instrument financer d'orientació de la pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes previstos per la normativa de la Unió Europea.
A més, mitjançant el Decret 65/2007, de 25 de juny, es regula la constitució, l'organització i el funcionament de l'organisme pagador de les despeses del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. D'acord amb el que disposa l'article 3 d'aquest decret, el FOGAIBA es constitueix com a organisme pagador a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Mitjançant el Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria d'ajudes per a les inversions materials i immaterials en instal·lacions de transformació i en infraestructures vitivinícoles, així com en estructures i instruments de comercialització, previstes a la secció 2a, del capítol II, del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna (BOE núm. 257, de 26 d'octubre de 2022).
2. Les convocatòries que preveu aquesta resolució són un total de cinc.
3. L'àmbit territorial d'aplicació és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
4. Per a aquesta resolució són d'aplicació les definicions que preveu l'article 2 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
Segon Finançament de la convocatòria
1. Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria seran finançades pel Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), de conformitat amb el que estableix l'article 78 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre. D'acord amb el que preveu l'article 73, la Conferencia Sectorial ha de comunicar, per a cada exercici pressupostari, les disponibilitats financeres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En qualsevol cas, la convocatòria de les ajudes que estableix aquesta resolució queda sotmesa a la condició suspensiva d'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades.
Tercer Beneficiaris i requisits
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, sempre que tinguin el domicili fiscal ubicat a les Illes Balears:
a) Les empreses vitivinícoles que en el moment de presentar la sol·licitud produeixin o comercialitzin els productes que preveu l'annex VII, part II del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, o que, com a conseqüència de l'execució de l'operació objecte de la sol·licitud d'ajuda, comencin aquesta producció o comercialització. Les empreses han d'estar constituïdes amb anterioritat a la data de presentació de la sol·licitud.
b) Les organitzacions de productors vitivinícoles reconegudes d'acord amb l'article 152 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i les seves associacions.
c) Les associacions de dos o més productors, amb personalitat jurídica, dels productes esmentats a l'annex VII, part II, d'aquest reglament. Les associacions han d'estar constituïdes abans de la data de presentació de la sol·licitud.
d) Les organitzacions interprofessionals.
e) Les organitzacions professionals.
2. Quan es tracti de sol·licitants amb la comercialització com a única activitat, almenys un 80% de la seva facturació de l'últim exercici tancat haurà de procedir de la comercialització dels productes de l'annex VII, part II, del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Aquest requisit no s'aplica a cooperatives que comercialitzen vi elaborats per elles o els seus membres.
3. No podran ser beneficiaris de l'ajuda els que es trobin en qualsevol de les situacions següents:
a) Situació de crisi, segons es defineix a les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació 2014/C 249/01, de la Comissió, de 31 de juliol de 2014).
b) En procés d'haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari.
c) Haver estat declarat insolvent en qualsevol procediment.
d) Trobar-se declarat en concurs, llevat que hi hagi adquirit l'eficàcia un conveni.
e) Estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitats d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.
4. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, els beneficiaris han de complir els requisits que estableixen el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, i la normativa comunitària d'aplicació.
5. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, cal fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, cal nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiari, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, i l'article 57 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
Quart Actuacions subvencionables
1. Poden ser subvencionables les operacions relatives a inversions tangibles o intangibles en instal·lacions de transformació i infraestructura vinícola, així com en estructures i instruments de comercialització, fins i tot per tal de millorar l'estalvi d'energia, l'eficiència energètica global i els processos sostenibles.
Aquestes inversions s'han de referir a la producció, la comercialització o totes dues dels productes vitivinícoles esmentats a l'annex VII, part II, del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
2. Les operacions objecte d'ajuda hauran de contribuir, almenys, a un dels objectius estratègics que preveu l'annex IX del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre. Per a la consecució d'aquests objectius estratègics, en cada operació s'hauran d'identificar un, o diversos, objectius generals, la relació no exhaustiva dels quals es presenta a l'annex X del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre. En el cas que algun dels objectius generals d'una operació concreta no es trobi recollit en aquesta relació, aquest objectiu l'ha d'especificar el sol·licitant.
3. La inversió es durà a terme a les instal·lacions del beneficiari o, si escau, a les dels seus productors associats o filials que compleixin el requisit del 90% al qual fa referència l'article 31.7 del Reglament delegat (UE) 2022/126, de la Comissió, de 7 de desembre de 2021.
4. Es consideraran com a despeses subvencionables els costos de les accions següents:
a) Construcció, adquisició o millora de béns immobles.
b) Compra de nova maquinària i equip fins al valor de mercat del producte. Dins d'aquestes despeses queden incloses les inversions en actius materials consistents en sistemes que generin energia, sempre que la quantitat d'energia anual generada no superi la quantitat d'energia consumida anualment a les instal·lacions objecte de la inversió.
c) Despeses administratives vinculades a les despeses que preveuen les lletres a i b com ara honoraris d'arquitectura, enginyeria i assessoria, així com estudis de viabilitat, d'acord amb els límits que estableix l'article 76 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
d) Adquisició o desenvolupament de suports lògics d'ordinador i adquisició de patents, llicències, drets d'autor i el registre de marques col·lectives.
5. Els imports màxims subvencionables dins de les operacions d'inversió per als conceptes assenyalats a l'annex XI del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, s'atindran als límits que s'indiquen en aquest annex, de manera que, quan en una operació concreta se superin aquests límits, l'excés es considerarà despesa no subvencionable.
6. No tindran la consideració de subvencionables les despeses que estableix l'annex XII del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
7. Les operacions hauran d'afectar pressupostàriament, com a màxim, dos exercicis FEAGA consecutius immediatament següents a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda, excepte causes de força major o circumstàncies excepcionals.
Tret de les excepcions que preveu l'annex XII, apartat 8, del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, l'execució de les operacions podrà tenir lloc des de la data de presentació de la sol·licitud i, després de l'aixecament de l'acta de no inici corresponent, fins al termini que estableix el punt 10 següent.
Les operacions objecte de pagament en dos exercicis FEAGA hauran de tenir un mínim del 50% de l'import dels conceptes de despesa aprovats inclosos en el primer exercici immediatament següent a l'exercici FEAGA en què es tanqui el termini de presentació de les sol·licituds d'ajuda objecte de la convocatòria.
A les sol·licituds presentades en la cinquena convocatòria, corresponent a l'any 2027, no serà admissible la presentació d'operacions que afectin pressupostàriament dos exercicis FEAGA, de manera que les accions previstes s'han d'executar, pagar i justificar abans de l'1 de maig del 2028.
8. Les despeses susceptibles d'auxili presentades amb una sol·licitud d'ajuda no poden superar els preus normals de mercat i hauran de complir els criteris de moderació de costos següents:
a) D'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 40.000,00 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'hauran d'aportar amb la sol·licitud de la subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
b) Amb independència d'això anterior, les despeses afectades pel que disposa l'annex XI del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, no podran superar les quanties màximes admissibles que s'hi consideren, de manera que si en un projecte d'inversió se superen aquests màxims, l'excés es considerarà despesa no subvencionable.
En els casos de modificació de la inversió auxiliable aprovada en una concessió de subvenció, s'haurà de garantir que qualsevol nova despesa compleixi el que preveu la lletra a, així com que no se superen els límits que assenyala la lletra b, i s'ha de guardar constància d'aquestes comprovacions en la tramitació de les sol·licituds de pagament corresponents.
9. Les operacions d'inversió han d'estar clarament definides amb l'especificació de les accions i la seva durada i el detall dels conceptes de despesa que componen cada acció i els costos estimats de cadascuna. Igualment, cal especificar l'objectiu o els objectius estratègics i generals als quals cada acció pretén contribuir.
10. Únicament són subvencionables les inversions que hagi fet i pagat el beneficiari entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i la visita d'inspecció prèvia que acrediti el no inici de les actuacions, i fins al 30 d'abril de cada exercici FEAGA.
Excepcionalment, es podran fer, dins de l'any anterior a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda, les despeses següents:
a) Honoraris tècnics, estudis de viabilitat econòmica, tècnica, geotectònica, de mercat, avaluació d'impacte ambiental i similars, l'adquisició de patents i llicències, i els permisos i les assegurances de construcció.
b) Aplec de materials de construcció i encàrrec o compra de maquinària, fins i tot el subministrament, però no el muntatge, la instal·lació ni la prova.
La visita d'inspecció prèvia serà posterior a la sol·licitud d'ajuda i no es farà fins que la documentació que acompanya la sol·licitud sigui completa. L'inici de les operacions del projecte d'inversió prèviament a la resolució de concessió no implica cap compromís per part de l'Administració sobre la concessió de l'ajut.
11. Només seran elegibles les operacions amb un pressupost d'inversió sol·licitada igual o superior a 100.000 euros.
12. En el supòsit d'adquisició, construcció, rehabilitació i millora de béns inventariables, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'hauran de fer constar a l'escriptura que el beneficiari haurà de destinar els béns a la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció durant un període de cinc anys, així com l'import de la subvenció concedida, i aquests aspectes seran objecte d'inscripció en el registre públic corresponent.
En el cas d'adquisició de béns immobles, s'ha d'obtenir un certificat d'un taxador independent, degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, acreditatiu que el preu de compra no excedeix el valor de mercat.
13. En tot cas, s'aplicaran les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 31, 32 i 33 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com el que estableix l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Cinquè Quantia i límits de les ajudes
1. L'import de l'ajuda serà:
- del 40% de les despeses subvencionables per a les microempreses i les petites i mitjanes empreses, segons es defineixen a la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig del 2003;
- del 20% de les despeses subvencionables per a les empreses que no estan cobertes pel títol I, article 2, apartat 1 de la Recomanació 2003/361/CE amb menys de 750 empleats o un volum de negoci inferior a 200 milions d'euros;
- del 10% de les despeses subvencionables per a les empreses que no estan cobertes pel títol I, article 2, apartat 1 de la Recomanació 2003/361/CE amb 750 o més empleats i un volum de negoci igual o superior a 200 milions d'euros.
Per tal de determinar el nombre de treballadors i el volum de negoci dels sol·licitants, s'utilitzaran els criteris de càlcul que estableix per a aquests la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió.
2. Per a les inversions en altres països de la Unió Europea o en regions menys desenvolupades o ultraperifèriques, es tindrà en compte la seva ubicació per determinar el percentatge d'ajuda, d'acord amb els percentatges màxims que preveu l'article 50 del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i l'article 23 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
3. Quan el sol·licitant sigui una associació de dos o més productors, amb personalitat jurídica, dels productes esmentats a l'annex VII, part II, del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sense activitat econòmica, el càlcul de l'ajuda es farà proporcionalment a la participació de cada un dels productors en la inversió, d'acord amb el tipus d'ajuda que tindria cada productor de manera independent.
4. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les limitacions que preveu l'annex XI del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
Sisè Sol·licituds i documentació
1. El termini de presentació de sol·licituds és el següent:
- Per a la primera convocatòria, corresponent a l'any 2023, comença l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB i acaba l'1 d'abril del 2023.
- Per a la segona convocatòria, corresponent a l'any 2024, comença el 2 d'abril del 2023 i acaba el 31 de gener del 2024.
- Per a la tercera convocatòria, corresponent a l'any 2025, comença l'1 de febrer del 2024 i acaba el 31 de gener del 2025.
- Per a la quarta convocatòria, corresponent a l'any 2026, comença l'1 de febrer del 2025 i acaba el 30 de gener del 2026.
- Per a la cinquena convocatòria, corresponent a l'any 2027, comença el 31 de gener del 2026 i acaba el 29 de gener del 2027.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el formulari que hi ha a la pàgina web del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 3 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
Només es pot presentar una sol·licitud per establiment i convocatòria.
3. Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF del sol·licitant, en cas de persona jurídica.
b) Acreditació de la representació amb la qual actua el sotasignat de la sol·licitud, si escau.
c) Memòria explicativa, en els termes que preveu el punt 9 de l'apartat quart d'aquesta resolució i d'acord amb el model que figura al web del FOGAIBA. Els projectes presentats han d'estar desenvolupats de manera suficient per tal de poder avaluar-ne la conformitat amb la normativa i la seva viabilitat tècnica i econòmica, d'acord amb l'article 24.4 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
d) Declaració dels criteris de priorització, d'acord amb el formulari que figura en la web del FOGAIBA.
e) Si escau, documentació acreditativa del compliment dels requisits de prioritat establerts.
f) En el cas d'empreses associades o vinculades, certificat d'auditor extern que determini de manera expressa i d'acord amb la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, de 6 de maig de 2003 (Diari Oficial L 124, de 20.5.2003), les dades referents al nombre de treballadors, balanç general i volum de negoci i en quin tipus d'empresa queda classificat el sol·licitant.
g) En cas d'inversions en sistemes que generin energia, un certificat o estudi emès per expert independent que acrediti que la quantitat d'energia anual generada no supera la quantitat d'energia consumida anualment en les instal·lacions objecte de la inversió.
4. No caldrà presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta a la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
5. La comprovació del DNI de l'interessat i, si escau, del seu representant la farà d'ofici el FOGAIBA.
6. En cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per comprovar els DNI del representant i obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'hauran d'aportar el document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment.
7. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, es requerirà a l'interessat que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'interessat, del que contenen aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, i la resta de normativa aplicable.
Setè Selecció dels beneficiaris
1. El procediment de concessió de les subvencions que regula aquesta resolució es tramitarà en règim de concurrència competitiva.
2. El Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca elaborarà una llista provisional de projectes seleccionats, prioritzats d'acord amb els criteris de valoració següents:
1. PRIORITZACIÓ DE SOL·LICITANTS
1.1. Priorització de les entitats associatives prioritàries reconegudes per al sector del vi (incloses multisectorials) d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la seva inscripció i baixa al Registre nacional d'entitats associatives prioritàries, previst a la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari. Així mateix, seran prioritzades les entitats de base (reconegudes també per al sector del vi). També seran prioritzades les entitats associatives prioritàries regionals (incloses multisectorials) o figures anàlogues regulades a l'àmbit autonòmic, així com les seves entitats de base (reconegudes també per al sector del vi): 1 punt.
1.2. Priorització dels sol·licitants associatius (no acumulatius)
1.2.1. Cooperatives i altres entitats associatives agroalimentàries (SAT, societats mercantils sempre que més del 50% del seu capital social pertanyi a cooperatives o SAT): 1 punt.
1.2.2. Associacions, amb personalitat jurídica pròpia, de dos o més productors dels productes esmentats a l'annex VII, part II, del Reglament (UE) 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i no previstes al punt 1.2.1: 1 punt.
1.3 Empreses que no han estat objecte de sanció ferma greu o molt greu sobre la base del que preveu la Llei 12/2013, de 2 d'agost, de mesures per millorar el funcionament de la cadena alimentària en els dos anys anteriors: 1 punt.
1.4. Priorització de sol·licitants les instal·lacions dels quals disposen de certificació mediambiental, que s'haurà d'aportar juntament amb la sol·licitud:
1.4.1. Segons el Reglament comunitari EMAS (Reglament (CE) 1221/2009) o la norma ISO 14.001: 2 punts.
1.4.2. Certificat Wineries for Climate Protection: 1 punt.
1.5. Priorització d'empreses que tinguin implantats sistemes de pagament de raïm per qualitat per a la totalitat dels pagaments com a mínim durant els tres anys anteriors a la data de la sol·licitud. S'acreditarà mitjançant l'aportació de normes de verema aprovades per acord d'assemblea, junta rectora o òrgans de l'empresa: 9 punts.
1.6. Priorització d'operadors que utilitzin en les seves operacions corresponents els contractes tipus plurianuals de raïm i vins vigents en la data de lliurament de la sol·licitud: 1 punt.
1.7. Priorització d'operadors de productes vitivinícoles ecològics: 5 punts.
1.8. Priorització d'operadors acollits a DOP o IGP: 5 punts.
1.9. Priorització de microempreses, petites i mitjanes empreses (excloents entre si).
1.9.1. Priorització de microempreses: 6 punts.
1.9.2. Priorització de petites empreses: 4 punts.
1.9.3. Priorització de mitjanes empreses: 2 punts.
1.10. Priorització de sol·licitants que siguin elaboradors de vi i embotellen més del 51% del vi elaborat, amb aquesta finalitat es prendran com a referència les elaboracions de la campanya vitícola immediatament anterior a la data de registre de la sol·licitud d'ajuda: 3 punts.
1.11. Sol·licitant que no tingui ajuda concedida pel FOGAIBA en la mesura/intervenció d'inversions a la convocatòria immediatament anterior, ja sigui a càrrec del Programa de suport al sector del vi 2019-2023 en la seva darrera convocatòria o en la Intervenció Sectorial Vitivinícola, segons correspongui: 4 punts.
1.12. Sol·licitant que no tingui ajuda concedida pel FOGAIBA de més de 250.000 € en la mesura/intervenció d'inversions a la convocatòria immediatament anterior, ja sigui a càrrec del Programa de Suport al Sector del vi 2019-2023 en la seva darrera convocatòria o en la Intervenció Sectorial del vi, segons correspongui: 2 punts.
2. PRIORITZACIÓ D'OPERACIONS
2.1. Priorització de les operacions amb inversions orientades a l'increment de l'eficiència energètica, sempre que això superi el 30% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. A totes les sol·licituds d'inversions, tant de nova construcció com de millora d'instal·lacions ja existents, el sol·licitant haurà d'aportar un certificat, emès per un expert independent, que tingui en compte els conceptes de despesa de la sol·licitud d'ajuda relacionats amb l'eficiència energètica per demostrar que se supera el 30% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. A més, per al cas de millora d'instal·lacions ja existents, aquest certificat haurà d'acreditar, a més, un estalvi energètic mínim del 15%. Als efectes de la valoració d'aquest criteri, s'entenen inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat II, de l'annex XIII, del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre: 15 punts.
2.2. Priorització de les operacions amb inversions fent ús d'energies renovables, sempre que això superi el 20% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud. Als efectes de la valoració d'aquest criteri, s'entenen inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat III de l'annex XIII del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre: 15 punts.
2.3. Priorització de les operacions amb inversions en l'aprofitament de subproductes, el tractament i la valorització de residus i efluents sempre que això superi el 20% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud: 15 punts.
2.4. Priorització de les operacions amb inversions destinades a la transformació de la totalitat de la producció de raïm propi del sol·licitant. A aquest efecte, el sol·licitant no ha de tenir la titularitat d'una instal·lació d'elaboració dels productes acollits al Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, i ha d'aportar la titularitat d'una vinya: 7 punts.
2.5. Priorització d'operacions amb inversions destinades a la reducció del malbaratament alimentari (s'entén per reducció del malbaratament alimentari tot allò que suposi una disminució de la quantitat dels productes aptes per a consum que es rebutgen com a residus, tant en el maneig de la matèria primera, en els productes intermedis com en el producte acabat) sempre que això superi el 5% de l'import de la inversió en el moment de la sol·licitud: 1 punt.
2.6. Priorització de les operacions que s'orienten en tot o en part a l'obtenció de productes ecològics: 8 punts.
2.7. Priorització de les operacions que s'orienten en tot o en part als productes acollits a règims de qualitat (no acumulatius).
2.7.1. Denominació d'origen protegida: 14 punts.
2.7.2. Indicació geogràfica protegida: 7 punts.
2.7.3. Vi sense indicació geogràfica amb indicació d'anyada o varietat: 1 punt.
2.8. Priorització de les operacions que s'orienten a la comercialització en un percentatge pressupostari més gran o igual al 30%. Als efectes de la valoració d'aquest criteri, s'entenen inclosos exclusivament els conceptes que es detallen al subapartat I de l'annex XIII del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre: 12 punts.
2.9. Priorització de les operacions destinades a la transformació digital de la indústria (indústria connectada). Als efectes de la valoració d'aquest criteri, s'entenen inclosos prioritàriament els conceptes que es detallen en el subapartat IV de l'annex XIII del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre. A més, el sol·licitant haurà de presentar l'informe de l'anàlisi de la maduresa digital de l'empresa a través de l'Eina d'Autodiagnòstic Digital Avançada (HADA): 1 punt.
2.10. Priorització d'operacions d'inversió provinents del resultat d'un grup operatiu d'innovació de l'Associació Europea per a la Innovació: 1 punt.
2.11. Priorització d'inversions materials orientades a la implantació al si de l'empresa de nous productes i noves presentacions. No es considerarà una ampliació o millora d'alguna cosa ja existent a l'establiment del sol·licitant: 1 punt.
3. No tindran dret a l'ajuda els projectes d'inversió que en la fase de valoració no aconsegueixin un mínim de 25 punts.
4. En cas d'un altre empat, es resoldrà amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè Comissió avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Vocals:
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu la resolució de la convocatòria i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà en cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a cada convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi, i com a mínim de la meitat dels membres que pertanyin al FOGAIBA.
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. Una vegada revisades les sol·licituds i calculades les ajudes corresponents, el FOGAIBA comunicarà al Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació les necessitats de finançament per a cada exercici pressupostari.
3. Una vegada conegudes les disponibilitats financeres, per a cada exercici pressupostari, de conformitat amb el que disposen els articles 26 i 27 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, constituirà el pressupost disponible per les sol·licituds d'ajuda.
S'ordenaran les sol·licituds, si escau, per l'ordre de concurrència que estableix l'apartat setè d'aquesta resolució i es concedirà l'ajuda de les sol·licituds, fins a esgotar el fons assignat a la Conferència Sectorial. En el cas d'operacions biennals la resolució de concessió serà condicionada a la disponibilitat pressupostària en l'exercici corresponent. El vicepresident del FOGAIBA en matèria agrària dictarà la resolució de concessió corresponent, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, d'Estat i de Pesca i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar des del dia següent a la celebració de la Conferència Sectorial d'assignació de fons, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat una resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.
5. Contra la resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. En cas de resolució positiva, en el termini d'un mes, a comptar des de la notificació de la resolució de concessió, el beneficiari haurà de presentar al FOGAIBA:
a) Una acceptació expressa dels termes de la concessió de la subvenció.
b) Un document acreditatiu del dipòsit d'una garantia de bona execució, d'acord amb les condicions que preveu el Reglament delegat (UE) 2022/127 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, que completa el Reglament (UE) 2021/ 2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, quant als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro, per un import del 15 % del muntant del finançament comunitari, a fi d'assegurar que el beneficiari executi les accions que formen part de l'operació.
7. A la resolució del procediment es podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que, tot i que complien les condicions administratives i tècniques per adquirir la condició de beneficiari, no hagin estat estimades perquè excedien la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació, si escau, de la puntuació atorgada a cadascuna en funció dels criteris de valoració previstos.
En aquest cas, d'acord amb el que disposa l'article 26.5 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, els fons alliberats per renúncies, desistiments o modificacions formulades pels beneficiaris es podran destinar a atendre les sol·licituds següents per ordre de puntuació. L'òrgan que concedeix la subvenció comunicarà aquesta opció a les persones interessades perquè acceptin la proposta de subvenció i aportin la garantia que preveu el punt 6.b anterior. Una vegada acceptada la proposta per part de la persona sol·licitant, es dictarà l'acte de concessió i es notificarà.
8. Les resolucions denegatòries per falta de pressupost es tramitaran una vegada comprovat que no s'ha alliberat fons.
Desè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
a) Comunicar l'acceptació de la subvenció concedida i dipositar la garantia corresponent en els termes que preveu l'article 27 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
b) Fer tots els cobraments i pagaments relacionats amb aquesta ajuda a través d'un compte corrent bancari únic. El beneficiari haurà de comunicar el número d'aquest compte bancari al FOGAIBA en el moment de sol·licitar el pagament de l'ajuda.
c) Realitzar les inversions o les activitats auxiliades en el termini establert.
d) Justificar les despeses relacionades amb la inversió per a la recepció dels fons comunitaris en els termes i els terminis que determina aquesta resolució.
e) Mantenir la inversió objecte de subvenció i la seva destinació durant almenys cinc anys, tres anys en el cas microempreses i petites i mitjanes empreses en el sentit de la Recomanació 2003/361/CE de la Comissió, comptats des de la data de pagament final de l'ajuda. El beneficiari haurà de reemborsar l'ajuda, més els interessos de demora corresponents, si durant aquest període es produeix alguna de les circumstàncies següents:
- el cessament de l'activitat o la transferència a una altra entitat;
- la relocalització de l'activitat productiva fora de la zona del programa;
- el canvi en la propietat d'un element d'infraestructura que proporcioni a l'empresa un avantatge indegut;
- un canvi substancial que afecti la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscabin els seus objectius originals.
Així mateix, aquesta durabilitat serà exigible als adquirents, en els supòsits de transmissió de l'activitat productiva i de les infraestructures lligades a aquesta, objecte de l'ajuda, i s'haurà acreditar fefaentment davant l'autoritat competent que aquesta circumstància és coneguda i acceptada pels adquirents. En cas contrari, qualsevol supòsit de reintegrament seria exigible al beneficiari original de l'ajut.
f) Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmica, estatal o comunitària, de la Intervenció General, de la Sindicatura de Comptes o d'altres òrgans de control intern o extern, així com facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.
g) Qualsevol altra que estableixi el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, o l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com la resta que es derivin de la normativa estatal i europea d'aplicació.
h) En cas de béns inscriptibles en un registre públic, acreditar en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al pagament de l'ajuda, l'anotació en el registre corresponent relativa a l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va obtenir la subvenció per un període mínim de cinc anys, així com l'import de l'ajuda rebuda.
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions esmentades serà el que preveu el Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, així com a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, amb les especificitats procedimentals i organitzatives que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprendrà des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Modificacions de les operacions aprovades
1. Els beneficiaris de les ajudes poden sol·licitar modificacions de les operacions inicialment aprovades prèviament a la sol·licitud de pagament final i, en tot cas, sempre que no s'hagin fet els controls sobre el terreny previs al pagament final. La sol·licitud s'ha de presentar abans de presentar la sol·licitud de pagament d'ajuda, mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la seu electrònica del FOGAIBA. Les modificacions poden ser de dos tipus: modificacions majors i modificacions menors.
2. Totes les modificacions s'han de remetre degudament justificades al FOGAIBA, el qual les ha d'avaluar. Les modificacions majors requereixen l'autorització expressa amb caràcter previ a la seva execució. Les modificacions menors es poden efectuar sense autorització prèvia.
3. Totes les modificacions hauran de complir les limitacions següents:
a) No alterar els objectius estratègics o generals amb què va ser aprovada l'operació.
b) No alterar les condicions d'elegibilitat.
c) No implicar una variació de la puntuació que va rebre la sol·licitud d'ajuda en el procediment de selecció previ, de manera que quedi per sota de la puntuació de tall entre sol·licituds aprovades i no aprovades. Les accions que hagin donat lloc a l'obtenció de puntuació d'acord amb els criteris de prioritat i siguin eliminades amb posterioritat a l'operació, només es podran incloure en una convocatòria posterior per causes degudament justificades.
d) No suposar un trasllat de pagaments d'un exercici financer a un altre de posterior.
e) No suposar una reducció de la inversió objecte d'ajuda superior al 40% de la inicialment aprovada.
f) No suposar un canvi de beneficiari, d'acord amb el que estableixen els apartats 1.b i 9.c de l'article 11 del Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021.
4. Les modificacions majors s'han de presentar al FOGAIBA abans de l'1 de febrer de l'exercici financer en què s'ha de sol·licitar el pagament de les inversions, objecte de modificació.
Només estarà permesa una sol·licitud de modificació per operació i anualitat, llevat de causes de força major o circumstàncies excepcionals.
La no realització d'una actuació es considerarà sempre modificació major.
5. Es consideren modificacions menors:
a) Canvi de marca o de proveïdor d'una màquina o instal·lació, sempre que se'n mantinguin o millorin les característiques tècniques considerant aspectes com ara rendiment, consums energètics i manteniment.
b) Canvi en el nombre de botes, sempre que se'n mantingui la capacitat total i les característiques d'acord amb la tipologia que preveu l'epígraf V de l'annex XI del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
c) Avançament en el calendari d'execució. L'ajuda s'abonarà en l'exercici pressupostari en el qual s'hagi sol·licitat sempre que hagi disponibilitat pressupostària, i en el cas de no haver disponibilitat l'ajuda s'abonarà en l'exercici pressupostari previst a la resolució de concessió.
Les modificacions menors s'han de comunicar al FOGAIBA abans de presentar la sol·licitud de pagament.
6. Qualsevol modificació que suposi un increment del pressupost inicialment aprovat no suposarà un increment de l'ajuda concedida. Les modificacions que suposin una disminució del pressupost inicialment aprovat suposaran la reducció proporcional de l'ajuda concedida.
7. Amb totes les modificacions el beneficiari manté la seva obligació de dipòsit de garantia de bona execució per raó dels imports calculats sobre la concessió de subvenció inicial.
Dotzè Justificació i pagament de les ajudes
1. El termini per justificar l'execució de les actuacions i/o les operacions objecte d'ajuda finalitza el 30 d'abril de l'exercici FEAGA indicat al projecte d'inversió aprovat.
El beneficiari haurà de fer i pagar l'actuació i/o l'operació subvencionada d'acord amb el calendari de programació aprovat a la resolució de concessió, i sempre dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda o, si escau, de la visita de comprovació de no inici d'inversions i el termini previst al paràgraf anterior.
En el cas que un beneficiari avanci l'execució d'una o diverses actuacions previstes inicialment, segons el seu calendari d'execució, per a la seva justificació en el segon exercici FEAGA objecte de la convocatòria, podrà presentar la sol·licitud de pagament d'aquestes actuacions en el mateix termini que les actuacions previstes per a la seva justificació en el primer exercici FEAGA objecte de la convocatòria. Aquestes actuacions es podran pagar sempre que hi hagi fons disponibles en el primer exercici objecte de la convocatòria, d'acord amb el que estableix l'article 26,5 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
2. Dins el termini de justificació establert, les persones interessades han de presentar la sol·licitud de pagament mitjançant el tràmit telemàtic corresponent disponible a la seu electrònica del FOGAIBA, adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Les sol·licituds s'han de presentar per mitjans electrònics, d'acord amb el que preveu l'article 3 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, en relació amb els articles 14.2.a i 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.
3. Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:
a) Memòria d'execució valorada, amb la relació de despeses, factures i justificants de pagament. Aquesta memòria ha d'incloure la relació detallada de les diferències existents entre els treballs previstos i els realitzats i, si escau, la justificació de les causes excepcionals o de força major, acompanyada de la documentació que les acrediti.
b) En el cas d'adquisició d'edificacions, s'haurà d'aportar, a més, un certificat d'un taxador independent degudament acreditat o d'un òrgan o un organisme públic degudament autoritzat en el qual s'acrediti que el preu de compra no excedeix el valor de mercat, desglossant el valor del sòl a preus de mercat.
c) Factures o documents comptables de valor probatori equivalent respecte de la despesa i acreditació dels pagaments.
d) Extracte bancari del compte únic a través del qual s'han efectuat els pagaments.
e) Sol·licitud de la llicència d'obres o d'activitat, en els casos en què sigui necessària.
f) En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, s'ha d'aportar fotocòpia de l'escriptura pública, en la qual ha de constar l'obligació de destinar els béns a la finalitat concreta per a la qual es va concedir la subvenció, així com l'import de la subvenció. En aquest supòsit, no caldrà aportar el justificant de pagament sempre que se'n derivi el pagament efectuat.
g) En cas d'adquisició d'edificacions, cal aportar un certificat d'un taxador independent degudament acreditat, o d'un òrgan o organisme públic degudament autoritzat, en què s'acrediti que el preu de compra no excedeix el valor de mercat, desglossant-ne el valor del sòl a preus de mercat.
h) Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei general de subvencions, hagi sol·licitat el beneficiari, així com la memòria justificativa de l'elecció, si és procedent.
i) Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.
j) Qualsevol altra documentació exigida per normativa de compliment obligatori.
k) Si escau, presentació dels comptes justificatius de la inversió, verificats per un auditor de comptes o una societat d'auditoria inscrits al Registre Oficial d'Auditors de Comptes. En tot cas, aquesta presentació serà obligatòria si la inversió subvencionable és superior a un milió cinc-cents mil euros (1.500.000,00 €).
La documentació assenyalada en els punts e, f, g i k només s'han d'aportar amb la sol·licitud de pagament final.
4. En el cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com dels registres esmentats anteriorment, haurà d'aportar els certificats corresponents.
5. L'import de l'ajuda concedida s'abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció i s'hagin fet les comprovacions oportunes, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes establerts suposa un incompliment al qual s'aplica el que estableix el punt 2 de l'apartat desè d'aquesta resolució.
6. La garantia de bona execució tindrà validesa fins al moment de l'últim pagament.
La garantia s'alliberarà quan el FOGAIBA n'acordi la cancel·lació, prèvia comprovació administrativa i sobre el terreny que s'ha fet l'operació i el beneficiari ha executat totes les accions que formin part de l'operació global coberta per la sol·licitud d'ajuda, inicialment aprovada o modificada.
En el cas que el beneficiari no executi l'operació coberta per la sol·licitud d'ajuda aprovada o modificada o no compleixi l'objectiu global, s'executarà la garantia de bona execució, tret de causes de força major o circumstàncies excepcionals.
7. D'acord amb el que disposa l'article 97 del Reial decret 905/2022, i sense perjudici del que preveu el punt anterior:
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes de força major o circumstàncies excepcionals en l'accepció de l'article 3 del Reglament (UE) 2021/2116, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, l'ajuda final es reduirà d'acord amb l'import d'aquestes accions no executades. En aquest cas, s'abonarà l'import corresponent a les accions individuals que s'hagin executat totalment.
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes distintes a la força major o les circumstàncies excepcionals, però s'hagi assolit l'objectiu global del programa, l'ajuda final es reduirà aplicant una penalització igual al 100% de l'import corresponent a les accions aprovades o modificades que no s'hagin executat totalment. En aquest cas, l'ajuda final a abonar es calcularà tenint en compte l'import corresponent a les accions individuals que s'hagin executat totalment i aplicant la penalització esmentada.
- Quan no s'hagin executat una o diverses accions per causes distintes a la força major o les circumstàncies excepcional, i no s'ha assolit l'objectiu del programa global, no es concedirà cap ajuda.
Tretzè Incompatibilitat de les ajudes
Sens perjudici del que preveu l'article 81 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les que pugui rebre el beneficiari, per a la mateixa finalitat, de qualsevol Administració pública o d'una altra entitat pública o privada.
Catorzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen:
- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell de 2 de desembre del 2021 pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els Estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) 1305/2013 i (UE) 1307/2013.
- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) 1306/2013.
- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes pels tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC.
- El Reglament delegat (UE) 2022/127 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, que completa el Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, amb normes relatives als organismes pagadors i altres òrgans, la gestió financera, la liquidació de comptes, les garanties i l'ús de l'euro.
- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió de 7 de desembre de 2021 pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del Reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).
- El Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre, pel qual es regula la Intervenció Sectorial Vitivinícola en el marc del Pla estratègic de la política agrícola comuna.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, quant a les especialitats organitzatives i procedimentals.
- La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
- La Llei 19/1995, de 4 de juliol, de modernització de les explotacions agràries.
- La resta de normativa d'aplicació vigent.
Quinzè
Controls
1. Totes les sol·licituds seran objecte dels controls que estableixen els articles 84, 85, 86, 87 i 93 del Reial decret 905/2022, de 25 d'octubre.
2. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria podrà posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a l'efecte pel servei esmentat a l'adreça web http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del mateix servei.
Setzè
Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de desembre de 2022 La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño