Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
ESCOLA BALEAR D'ADMINISTRACIÓ PÚBLICA (EBAP)
Núm. 779681
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual s’aprova la convocatòria del procés excepcional d’estabilització per concurs extraordinari de mèrits per cobrir les places de personal funcionari de l’Agència Tributària de les Illes Balears
Antecedents
1. La Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears (en endavant, LRATIB), disposa en l'article 15 que el Consell General de l'ATIB ha d'aprovar l'oferta pública d'ocupació anual.
2. Mitjançant la Resolució de l'administrador tributari de l'ATIB (per vacant de la Direcció de l'ATIB, art. 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22-12-2016, BOIB núm. 163, de 29-12-2016) de 24 de maig de 2022, es va publicar l'oferta pública d'estabilització per a l'any 2022 corresponent al personal funcionari interí de l'ATIB (BOIB núm. 68, de 26 de maig), aprovada per part del Consell General de l'Agència Tributària de les Illes Balears el 17 de maig de 2022, en el marc de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
3. L'esmentat article 15 de la LRATIB també disposa que correspon al president o a la presidenta de l'Agència, a proposta del Consell General, la convocatòria i la resolució dels procediments de selecció i provisió del personal de l'Agència.
4. En l'àmbit del personal al servei de l'Administració de la comunitat autònoma, la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix en l'article 6.3.c) que és competència de la consellera competent en matèria de funció pública, entre d'altres, convocar i resoldre els procediments de selecció, establir-ne les bases, els programes i el contingut de les proves i nomenar els membres dels òrgans de selecció.
L'article 12.1 de la mateixa llei assenyala que correspon a l'Escola Balear d'Administració Pública (EBAP) la gestió dels procediments de selecció i de promoció del personal. D'altra banda, els Estatuts de l'EBAP estableixen en l'article 5 que l'Escola, per aconseguir els seus objectius, entre d'altres funcions, ha de “preparar, coordinar i executar els processos de selecció de personal i de promoció interna, com també els procediments de provisió de llocs de treball de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si escau, de la resta d'administracions del seu àmbit territorial, sens perjudici de les competències de la persona titular de la conselleria i de la persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública”.
5. La llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic determina en l'article 9.1 que “els òrgans de les diferents administracions públiques poden delegar l'exercici de les competències que tinguin atribuïdes en altres òrgans de la mateixa Administració, encara que siguin jeràrquicament dependents, o en els organismes públiques o entitats de dret públic vinculats o dependents d'aquelles”, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en l'article 25.1 que “mitjançant un acte motivat, els òrgans administratius poden delegar l'exercici de les seves competències, conservant-ne la titularitat, en altres òrgans de l'Administració autonòmica de rang igual o inferior, encara que no siguin jeràrquicament dependents”.
6. L'article 8.3. de la LRATIB fixa com una de les funcions del Consell General de l'Agència “autoritzar les delegacions de competències i els encàrrecs de funcions de l'Agència a altres administracions o entitats publiques”
7. Vist tot l'anterior, el dia 25 d'agost de 2022 es va signar el conveni de col·laboració entre la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, l'Escola Balear d'Administració Pública i l'Agència Tributària de les Illes Balears de delegació de la competència per a la convocatòria i la gestió del procés d'estabilització d'aquest ens públic (BOIB núm. 116, de 3 de setembre), pel qual,” atesa la complexitat i l'especialització de la matèria, l'ATIB considera convenient la delegació de la competència per a la convocatòria i la gestió del procés d'estabilització del personal funcionari interí d'aquest ens públic, així com dels recursos que se puguin interposar arrand'aquest procés”.
A l'esmentat conveni es prevé, en primer lloc, la delegació en la consellera de Presidència, Funció Pública I Igualtat, de les següents funcions, entre d'altres:
“b) Convocar per concurs les 7 places a Mallorca del Cos de Control, Inspecció i Administració Tributària (escala d'Administració Tributària), les 4 places (1 a Mallorca, 2 a Menorca, 1 a Eivissa) del Cos tècnic d'Inspecció i Gestió Tributària (escala de Gestió Tributària), les 2 places a Mallorca del Cos administratiu tributari, les 20 places (15 a Mallorca, 3 a Menorca, 2 a Eivissa) del Cos auxiliar tributari i la plaça a Mallorca del Cos Facultatiu superior de la CAIB (escala d'arquitectes).
c) Aprovar i publicar les bases, que es redactaran entre les parts d'aquest conveni de conformitat amb el que es disposa en el Decret llei 6/2022 i els criteris comuns que s'aprovin en la Mesa de Negociació de les administracions públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.
…
f) Dur a terme la resta d'actuacions que siguin necessàries per al funcionament normal del procés d'estabilització, incloses les resolucions dels recursos administratius que, si s'escau, es presentin i que derivin del procés d'estabilització.”
En segon lloc, es prevé l'encàrrec de la gestió del procés d'estabilització en l'EBAP, que compren l'aprovació i execució de tots els actes materials i jurídics integrants del procediment procés d'estabilització segons les bases de la convocatòria, el Decreto Llei 6/2022 i la resta de normes sobre funció públic aplicables.
8. L'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears regula el procés excepcional d'estabilització de places ocupades de manera temporal de llarga durada de conformitat amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre. Aquestes disposicions preveuen que les administracions públiques convoquin, amb caràcter excepcional i per una sola vegada pel sistema de concurs, les places que, complint els requisits establerts en l'article 2.1 de la Llei 20/2021, hagin estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016. Aquesta disposició es complementa amb la disposició addicional vuitena, la qual estableix que, addicionalment, els processos d'estabilització prevists en la disposició addicional sisena han d'incloure en les convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de manera temporal per personal amb una relació, d'aquesta naturalesa, anterior al dia 1 de gener de 2016.
9. Pel que fa al concurs com a procés excepcional d'accés a la funció pública, cal tenir en compte la doctrina fixada pel Tribunal Constitucional sobre el principi d'igualtat en l'accés als càrrecs i les ocupacions públiques (article 23.2 CE), que diu que únicament pot ser exceptuada per raons excepcionals i objectives. A més, aquest accés s'ha d'ordenar de manera igualitària a la convocatòria mitjançant normes abstractes i generals per tal de preservar la igualtat davant la llei de la ciutadania, fet que obliga el legislador i l'Administració a triar regles fundades en criteris objectius i presidits pels cànons de mèrit i capacitat que l'article 103.3 de la CE disposa (STC 67/1989, 27/1991 i 60/1994).
Entre les condicions que, d'acord amb la jurisprudència constitucional, s'han de donar perquè no es pugui apreciar cap infracció del principi d'igualtat d'accés a càrrecs i llocs de treball públics de l'article 23.2 de la CE es troba, en primer lloc, que sigui una situació excepcional; en segon lloc, que només s'acudeixi a aquest tipus de procediments per una sola vegada, ja que altrament es perdria la seva condició de remei excepcional i, en tercer lloc, que aquesta possibilitat estigui prevista en una norma amb rang legal (STC 12/1999, d'11 de febrer de 1999).
10. Amb la disposició addicional sisena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, i l'article 4 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, es dona empara normativa al concepte jurisprudencial d'interinitat de llarga durada superior a cinc anys.
11. El Decret llei 2/2022, de 7 de febrer, pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública a les Illes Balears, ha creat, de manera excepcional i transitòria, la Mesa de Negociació de les Administracions Públiques per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, per tal de dur a terme la negociació sindical preceptiva limitada a la tramitació dels processos d'estabilització. Així mateix, aquesta norma crea la Comissió de Coordinació per a la Reducció de la Temporalitat en l'Ocupació Pública de les Illes Balears, amb l'objectiu de coordinar l'execució dels processos d'estabilització derivats de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública. En aquesta Comissió hi han d'estar representades: l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, les administracions insulars, l'Ajuntament de Palma i la resta d'administracions locals per mitjà de la Federació d'Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB).
L'articulació d'aquests processos selectius ha de garantir el compliment dels principis de lliure concurrència, igualtat, mèrit, capacitat i publicitat, les bases comunes han estat objecte de negociació en la Mesa de Negociació de les Administracions Públiques de les Illes Balears per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública, creada a aquest efecte, i han de ser coordinats per la Comissió de Coordinació per a la Reducció de la Temporalitat en l'Ocupació Pública de les Illes Balears.
En les bases generals negociades s'han aprovat uns criteris comuns que han de regir tots els processos d'estabilització derivats de la Llei 20/2021 que convocaran les administracions adherides a la Mesa, excepte el personal docent i el personal estatutari de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
12. L'apartat 3 de l'article 2 del Decret Llei 6/2022, de 13 de juny, per evitar dilacions en aquests nous processos, exigeix que la publicació de les convocatòries dels processos selectius per a la cobertura de les places incloses en les ofertes d'ocupació pública d'estabilització s'ha de produir abans del 31 de desembre de 2022. Així mateix, disposa que la resolució d'aquests processos selectius ha de finalitzar abans del 31 de desembre de 2024.
13. L'apartat 3 de l'article 48 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la comunitat autònoma de les Illes Balears, preveu que en “en les ofertes d'ocupació pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha de reservar una quota no inferior al 7 % de les vacants per a les persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, de manera que progressivament s'arribi al 2 % dels efectius totals en cada administració pública”.
L'apartat 2 de l'article 3 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny, diu que pel que fa a les administracions o entitats en què s'hagi arribat al 2 % dels efectius totals, les places ofertes per la quota de reserva es poden limitar a les que s'emparen en llocs de treball ocupats actualment per persones amb discapacitat, d'acord amb les previsions que s'estableixen en la Llei 20/2021, de 28 de desembre.
Atès que l'ATIB té superat el percentatge del 2 % dels efectius totals, la reserva realitzada en aquestes convocatòries es limita als llocs de treball ocupats per persones amb discapacitat que compleixen les previsions de la Llei 20/2021, de 28 de desembre.
Això no obstant, l'article 4 del Decret Llei 6/2022, de 13 de juny, disposa que “en les ofertes dels processos d'estabilització en el cas dels processos de la disposició addicional sisena i vuitena de la Llei, en tractar-se de processos per concurs com a procés excepcional, per una sola vegada, la convocatòria de les places s'ha de fer amb caràcter general per igual valoració dels mèrits objectius fixats per a tots els aspirants, excepte quan l'administració convocant motivi la convocatòria per torn de reserva de persones amb discapacitat”.
14. L'article 12 del Decret llei 6/2022, de 13 de juny preveu que “Les convocatòries dels processos selectius poden establir que, de conformitat amb el que estableix l'article 14.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, els aspirants que participin en els processos de selecció d'estabilització regulats en aquest Decret llei quedin obligats a relacionar-se amb l'administració de què es tracti telemàticament (...)”.
Tenint en compte que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú, ha suposat un impuls per a la implementació de l'administració electrònica i que l'article 56 del Text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat per Reial decret 5/2015, de 30 d'octubre, exigeix per participar en els processos selectius, entre d'altres requisits, el de tenir la capacitat funcional per al desenvolupament de les tasques, es considera convenient que la convocatòria estableixi l'obligatorietat que els aspirants es relacionin per mitjans electrònics en determinades fases del procediment, ja que el desenvolupament adequat de les funcions dels empleats públics, exigeix que aquests disposin d'habilitats relacionades amb l'administració electrònica, les quals pressuposen els coneixements necessaris per tal de realitzar els tràmits telemàtics prevists en aquesta convocatòria.
La inscripció per aquests mitjans facilitarà als aspirants la presentació de sol·licituds, atès que podran dur a terme el tràmit, en tot o en part, en qualsevol lloc i hora, sempre dins el termini establert, i, a la vegada, suposarà una major agilitat en la tramitació del procediment administratiu, en el qual es preveu una elevada concurrència.
15. Per tot això, en virtut del conveni de col·laboració entre la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, l'Escola Balear d'Administració Pública i l'Agència Tributària de les Illes Balears de delegació de la competència per a la convocatòria i la gestió del procés d'estabilització d'aquest ens públic, de 25 d'agost de 2022, fent ús de les competències que m'atorga l'article 6.3 c) de la Llei 3/2007, dicto la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de concurs extraordinari de mèrits per cobrir les places que s'indiquen en l'annex 1 de personal funcionari interí de l'ATIB pel sistema de selecció concurs extraordinari de mèrits (disposició addicional sisena i disposició addicional vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre) incloses en l'oferta pública d'estabilització aprovada per part del Consell General de l'Agència Tributària de les Illes Balears el 17 de maig de 2022 i publicada mitjançant la Resolució de l'administrador tributari de l'ATIB (per vacant de la Direcció de l'ATIB, art. 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques de 22-12-2016, BOIB núm. 163, de 29-12-2016), el 24 de maig de 2022 en el BOIB núm. 68, de 26 de maig, segons consta en l'annex 1.
2. Aprovar els requisits de titulació i de nivell de català que s'indiquen en l'annex 1
3. Aprovar les bases específiques que han de regir aquesta convocatòria, que s'adjunten en aquesta Resolució com a annex 2.
4. Aprovar el barem de mèrits que ha de regir aquest procés que figura com a annex 3 d'aquesta Resolució.
5. Aprovar les instruccions per tramitar les sol·licituds telemàtiques i les declaracions responsables que consten en l'annex 4.
6. Fer públic que el model de sol·licitud i d'autobaremació de mèrits estan inclosos dins el tràmit telemàtic disponible a disposició de les persones interessades en la pàgina web http://oposicions.caib.es.
7.Fer públic el model de presentació de documentació per acreditar els requisits que consta en l'Annex 5.
8. Fer pública la informació sobre protecció de dades personals que figura en l'annex 6.
9. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos, comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 8.2 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 22 de decembre de 2022)
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Per delegació de la presidenta de l'Agència Tributària de les Illes Balears (BOIB núm. 116, de 3/09/2022) Mercedes Garrido Rodríguez