Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE FONS EUROPEUS, UNIVERSITAT I CULTURA
Núm. 779251
Comunicació de la Direcció General de Fons Europeus per la qual es publica l'aprovació per la Comissió Europea del Programa de les Illes Balears FEDER 2021-2027
Mitjançant Decisió d'Execució de la Comissió, de 15 de desembre de 2022, la Comissió Europea va aprovar el Programa de les Illes Balears FEDER 2021-2027 per rebre ajuda del Fons Europeu de Desenvolupament Regional en el marc de l'objectiu d'inversió en ocupació i creixement per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Tenint en compte que el programa va ser sotmès al procediment d'avaluació ambiental estratègica, és procedent complir el que estableix l'apartat 2 de l'article 26 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
En conseqüència, aquesta Direcció General:
1.Dóna publicitat a l'aprovació del Programa de les Illes Balears FEDER 2021-2027. El contingut íntegre del programa es troba a l'adreça electrònica https://www.caib.es/sites/fonseuropeus/ca/programacia_0_0/
2. Com a annex I d'aquesta comunicació s'aporta un extracte incloent-hi els aspectes següents:
a)De quina manera s'han integrat al programa els aspectes ambientals.
b) Com s'ha pres en consideració en el pla o programa l'estudi ambiental estratègic, els resultats de la informació pública i de les consultes, la declaració ambiental estratègica, així com, quan escaigui, les discrepàncies que hagin pogut sorgir en el procés.
c)Les raons de triar l'alternativa seleccionada, en relació amb les alternatives considerades.
3. Com a annex II d'aquesta comunicació es resumeixen les mesures adoptades per al seguiment dels efectes en el medi ambient de l'aplicació del programa.
Palma, 22 de desembre de 2022 El director general de Fons Europeus Félix Pablo Pindado
Annex I Integració dels aspectes ambientals al programa
El programa de les Illes Balears ha estat elaborat pel Govern de les Illes Balears amb la finalitat d'afrontar els desafiaments a què s'ha d'enfrontar l'arxipèlag els propers anys. Per a la redacció del programa s'han tingut en compte el diagnòstic previ de la situació actual de la regió, els referents estratègics que hi incideixen, els principis d'associació i governança multinivell i els resultats de l'avaluació ambiental estratègica.
D'aquesta manera, el programa s'ha articulat en 3 objectius polítics, per als quals es van establir diferents objectius específics i tipus d'accions que es podran finançar amb cadascun:
• OP1.«Una Europa més competitiva i intel·ligent, promovent una transformació econòmica innovadora i intel·ligent i una connectivitat regional a les tecnologies de la informació i de les comunicacions».
• OP2. «Una Europa més verda, baixa en carboni, en transició cap a una economia amb zero emissions netes de carboni i resilient, promovent una transició energètica neta i equitativa, la inversió verda i blava, l'economia circular, la mitigació i l'adaptació al canvi climàtic, la prevenció i gestió de riscos i la mobilitat urbana sostenible».
• OP4. "Una Europa més social i inclusiva, per mitjà de l'aplicació del pilar europeu de drets socials".
Durant l'elaboració del programa s'ha promogut la col·laboració de representants de les administracions autonòmica i local, la Universitat de les Illes Balears (UIB) i les organitzacions de recerca, interlocutors econòmics i socials, així com organismes que representen la societat civil, per la qual cosa s'ha dut a terme un ampli procés de consulta i participació.
A més, dins del procediment d'avaluació ambiental estratègica a què va ser sotmès el programa, l'òrgan ambiental va fer consultes prèvies a les administracions ambientals i climàtiques afectades i les organitzacions no governamentals interessades per determinar l'abast de l'estudi ambiental estratègic. En una fase posterior, el programa i el document d'estudi ambiental estratègic es van sotmetre a un nou procés de consultes i informació pública, oberta a tots els possibles interessats.
En línies generals, la majoria dels consultats han coincidit en la idoneïtat i adequació ambiental del programa i del seu estudi ambiental estratègic, tot i que han fet suggeriments concrets que han estat tinguts en compte, tant al propi text del programa, com a l'estudi ambiental estratègic quan s'han considerat rellevants.
El programa té un marcat component ambiental, amb una contribució estimada als objectius comunitaris en matèria de clima del 30,01%, de medi ambient del 28,19% i de biodiversitat del 2,35%. Pel que fa als efectes ambientals esperats, l'estudi ambiental estratègic constata que la majoria de les actuacions previstes no presenten efectes ambientals negatius significatius, són neutres o irrellevants des del punt de vista ambiental i climàtic. Això no obstant, l'estudi ambiental estratègic inclou una sèrie de mesures correctores i criteris ambientals a tenir en compte.
L'òrgan ambiental va emetre la declaració ambiental estratègica mitjançant Resolució de 13 d'octubre de 2022, del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (BOIB número 138, de 25 d'octubre de 2022). Les determinacions contingudes a la declaració ambiental estratègica s'han incorporat directament al propi text del programa o bé es tindran en compte durant l'execució del mateix, a la selecció de les operacions i al seguiment dels projectes, segons el moment que s'ha considerat més apropiat per donar-hi compliment. A tall de resum, s'indiquen a continuació algunes de les incorporacions més rellevants:
- Les actuacions previstes al PIBAL FEDER s'han de coordinar amb les previstes dins del mateix període al Programa Pluriregional FEDER d'Espanya que afectin les Illes Balears.
- Garantir que el projecte de prolongació de l'emissari submarí de la badia de Palma, retirat cautelarment del PIBAL per la possible afecció a exemplars de nacre (Pinna nobilis), no serà executat fins a disposar d'un estudi previ que determini la no - afecció a aquesta espècie.
- La ubicació preferent de les construccions haurà de valorar si hi ha prou disponibilitat hídrica per satisfer la demanda.
- Respecte dels enjardinaments i barreres vegetals associats als projectes de construcció d'infraestructures, habitatges i altres instal·lacions, s'hauran d'adoptar els criteris següents:
Durant el procés de disseny del programa es van estudiar tres alternatives. El primer escenari analitzat ha estat “l'alternativa zero”, és a dir, la no implementació del PIBAL i, per tant, la renúncia als fons disponibles per a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La segona alternativa suposa programar actuacions a tots els objectius proposats pel Reglament FEDER amb la finalitat d'incidir en tots els aspectes socials, econòmics i ambientals de la regió. Aquesta alternativa va ser rebutjada perquè limitava l‟eficàcia del Programa en termes d'impactes i resultats de rellevància per aconseguir canvis significatius a causa de l'atomització dels recursos. L'alternativa finalment seleccionada queda definida a l'estructura d'objectius polítics marcada pels requisits de concentració temàtica i les necessitats existents a la regió (OP 1, OP 2 i OP4). Aquesta proposta garanteix, a més, un major compliment dels objectius establerts a les polítiques europees en matèria de medi ambient i clima.
Annex II Seguiment ambiental del Programa
S'estableix un sistema de vigilància ambiental que servirà per a l'anàlisi del desenvolupament en els àmbits ambiental i climàtic de les diferents accions desenvolupades. Des d'aquesta perspectiva, tenen especial importància els indicadors de resultat pertanyents a l'OP2 establerts per a l'anàlisi de les actuacions del PIBAL FEDER 2021-2027, que permetran apreciar l'avenç en la consecució de les fites climàtiques i ambientals establertes al Programa.
Alhora, el sistema de seguiment ambiental avaluarà de forma global els resultats del Programa quant als objectius ambientals en què incideix. Per fer-ho, l'eina fonamental és la bateria d'indicadors ambientals proposats a la declaració ambiental estratègica, que comprèn els àmbits següents: biodiversitat, aigua, residus, energia, atmosfera i mobilitat.
Tot això permetrà verificar el compliment de les determinacions de la declaració ambiental estratègica, apreciar els avenços més importants i les dificultats trobades en la implementació de mesures, conèixer la contribució real del programa a les principals polítiques ambientals i climàtiques, determinar l'efectivitat de les accions amb finalitat ambiental o climàtica i generar nova informació que permeti millorar la integració dels aspectes ambientals en els cicles de programació següents.