Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES MERCADAL

Núm. 779189
Aprovació definitiva modificació ordenança reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans de l'Ajuntament des Mercadal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent transcorregut el termini d'exposició al públic de l'acord d'aprovació inicial, pel Ple que es va celebrar el passat 26 d'octubre de 2022, de l'Ordenança reguladora de la taxa per recollida i tractament de residus sòlids urbans, contra la qual no s'ha presentat cap al·legació, queda elevat a definitiu l'acord plenari inicial d'aprovació el qual texte de l'ordenança es transcriu íntegrament pel general coneixement i en compliment del disposat en l'article 70,2 de la Llei 7/1985 RBRL.

Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.

ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER RECOLLIDA  I TRACTAMENT DE RESIDUS SÒLIDS URBANS

Article 1 Fonament i naturalesa

A l'empara del que hi ha previst en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant TRLHL), i de conformitat amb el que s'hi disposa en els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per recollida de fems i tractament de residus sòlids urbans.

Article 2 Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis de recepció obligatòria de recollida de residus domiciliaris i tractament de residus sòlids urbans d'habitatges, allotjaments i locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques o de serveis

2. A aquest efecte, es consideren residus domiciliaris i residus sòlids les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents d'obres, detritus humans, matèries i materials contaminats, corrosius, perillosos o aquells la recollida o l'abocament dels quals exigeixi l'adopció de mesures higièniques especials, profilàctiques o de seguretat.

3. No està subjecta a la taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

a) Recollida de fems i residus no qualificats domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida de deixalles i cendres de calefaccions centrals

c) Recollida de peltret i residus d'obres.

Article 3 Subjectes passius

1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resultin beneficiades o afectades pels serveis o activitats objecte d'aquesta ordenança en ocupar o utilitzar, per qualsevol títol (persones propietàries, usufructuàries, arrendatàries, prestatàries, precàries o altres) els habitatges o locals situats en els llocs, places, carrers o vies públiques en els quals es realitzi el servei.

2. Tindrà la consideració de subjecte passiu substitut de la persona contribuent, la persona propietària dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si n'és el cas, les quotes abonades sobre les persones usuàries dels susdits habitatges o locals, beneficiàries del servei.

Article 4 Responsables

1. Seran responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l'article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que allà s'assenyala.

2. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fan referència l'article 42 de la LGT.

3. Seran responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l'article 43 de la LGT.

Article 5 Quota tributària

1. La quota tributària consisteix en una quantitat fixa, per unitat de local o metre quadrat, que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació de la superfície i lloc on estiguin situats.

2. A aquest efecte, s'aplicaran les següents tarifes:

2.1. Recollida de residus

CONCEPTE

Base imposable

Quota anual

1.a. Habitatges particulars i xalets nuclis urbans des Mercadal i Fornells

unitat

62,36 €

1.b. Habitatges particulars i xalets nuclis turístics

unitat

74,35 €

2. Cotxeria particular no vinculada a habitatge

unitat

20,00 €

3.a. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador

plaça

19,39 €

3.b. Hostals i residències sense servei de menjador

plaça

13,01 €

4. Tallers i llauneries fins a 10 operaris

 

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

118,81 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,28 €

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles

 

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

238,11 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,28 €

6. Comerços (Forns, pastisseries, estancs, merceries, llibreries,

 

 

farmàcies, electrodomèstics, magatzems material construcció i similars)

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

158,50 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,28 €

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries:

 

 

a) Fins a 50 m2 de superfície emprada .

unitat

199,88 €

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2

m2 addicionals

2,78 €

c) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

2,50 €

8. Cafeteries i bars:

 

 

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

276,43 €

b) Més de 60 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

3,36 €

9. Restaurant:

 

 

a) fins a 75 m2 de superfície emprada

unitat

575,66 €

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

5,82 €

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

2,22 €

d) més de 300 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

1,10 €

10. Locals comercials sense activitat

unitat

62,36 €

11. Ports:

 

 

a) Direcció de Port i Litoral de Balears,

Port de Fornells

4.565,18 €

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

 

 

ses Salines i altres:

7 amarratges

69,56 €

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

69,56 €

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic:

unitat

62,36 €

13. Magatzems, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial de Llinàritx

 

a) Superfície menor de 100 m2

unitat

235,36 €

b) Superfície major o igual a 100 m2

unitat

313,81 €

2.2. Tractament i eliminació de residus sòlids urbans

CONCEPTE

Base imposable

Quota anual

1.a. Habitatges particulars i xalets nuclis urbans des Mercadal i Fornells

unitat

30,16 €

1.b. Habitatges particulars i xalets nuclis turístics

unitat

35,96 €

2. Cotxeria particular no vinculada a habitatge

unitat

9,68 €

3.a. Hotels, hostals i residències amb servei de menjador

plaça

9,26 €

3.b. Hostals i residències sense servei de menjador

plaça

6,96 €

4. Tallers i llauneries fins a 10 operaris

 

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

55,95 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,14 €

5. Tallers d'11 a 20 operaris i establiments venda mobles

 

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

111,29 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,14 €

6. Comerços (Forns, pastisseries, estancs, merceries, llibreries,

 

 

farmàcies, electrodomèstics, magatzems material construcció i similars)

 

a) Fins a 200 m2 emprats

unitat

75,61 €

b) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

0,14 €

7. Supermercats, tendes d'alimentació i fruiteries:

 

 

a) Fins a 50 m2 de superfície emprada .

unitat

93,46 €

b) Més de 50 m2 de superfície emprada i fins a 200 m2

m2 addicionals

1,20 €

c) Més de 200 m2 emprats

m2 addicionals

1,08 €

8. Cafeteries i bars:

 

 

a) Fins a 60 m2 de superfície emprada

unitat

134,11 €

b) Més de 60 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

1,63 €

9. Restaurant:

 

 

a) fins a 75 m2 de superfície emprada

unitat

278,40 €

b) més de 75 m2 de superfície emprada fins a 200 m2

m2 addicionals

2,85 €

c) més de 200 m2 de superfície emprada fins a 300 m2

m2 addicionals

1,07 €

d) més de 300 m2 de superfície emprada

m2 addicionals

0,53 €

10. Locals comercials sense activitat

unitat

30,16 €

11. Ports:

 

 

a) Direcció de Port i Litoral de Balears,

Port de Fornells

2.088,30 €

b) Concessionari d'amarratges d'Addaia, na Macaret, Cala Molí,

 

 

ses Salines i altres:

7 amarratges

33,64 €

c) Concessionari d'amarratges al port esportiu d'Addaia:

4 amarratges

33,64 €

12. Apartaments explotació en règim hoteler i turístic:

unitat

30,16 €

13. Magatzems, empreses o indústries ubicades en el polígon industrial de Llinàritx

 

a) Superfície menor de 100 m2

unitat

125,76 €

b) Superfície major o igual a 100 m2

unitat

167,68 €

3. Les quotes assenyalades a la tarifa tenen caràcter irreductible i corresponen a l'any natural. En el cas de què la persona contribuent realitzi dues activitats, el gravamen a aplicar serà el corresponent a les dues si es tracta de dues activitats susceptibles de generar residus específics i només una si per la seva similitud generen el mateix tipus de residus i en conjunt no s'aparta del volum de residus generat per l'activitat gravada.

4. Si la superfície emprada dels locals corresponents als punts 4, 5, i 6 dels anteriors apartats 2.1. i 2.2. tenen més de 200 m2, a l'excés s'aplicarà un suplement de 0,28 euros/m2 per escombraries i 0,14 euros/m2 per tractament i eliminació.

 

​​​​​​​5. En els epígrafs 8 i 9 es considerarà “superfície emprada” la destinada al servei de bar o menjador i concretament, l'espai destinat a bar i menjador (incloent l'interior de les barres o espais destinats a cambrers), terrasses i els espais públics utilitzats, però excloent les cuines tancades al públic, els serveis públics i els magatzems. S'entendrà que es dediquen a terrasses els espais que, per les seves condicions, no poden ser utilitzats més de 180 dies anuals; tots els espais que estiguin tancats en més d'un 75% es consideraran com a menjadors. La superfície dels espais definits com terrasses serà ponderada amb un coeficient 0,5, pel seu menor aprofitament potencial. Els espais públics utilitzats seran computats segons l'ús efectuat durant l'any natural anterior i se'ls aplicarà un coeficient reductor segons el nombre de mesos autoritzats.

6. Cada lloc que es dediqui a ramaderia o agricultura es considerarà com un habitatge.

7. Recollida i tractament de fems en sòl rústic:

a) Els edificis, llocs, horts i habitatges ubicades en sòl rústic i que poden tenir un ús d'habitatge o que generin algun tipus de fems en qualque moment, abonaran:

- Si estan ubicats a menys d'1 km de la ruta habitual del camió de fems, i tenen recollida domiciliària, hauran d'abonar les tarifes anteriors.

- Si no tenen recollida domiciliària de fems o estan ubicats a 1 km o més de la ruta habitual del camió de fems, hauran d'abonar el 50% de la tarifa de fems i la tarifa normal de tractament.

b) Els bars, restaurants, hotels rurals, agroturismes i empreses situades en zones rústiques se'ls aplicarà les tarifes anteriors amb les dues condicions de l'apartat 7 a).

Article 6 Bonificacions

1. Gaudiran d'una bonificació subjectiva del 50% aquelles persones contribuents que hagin estat declarades jubilades, siguin majors de 65 anys o es trobin inscrites en les oficines d'ocupació en situació legal d'atur, sempre que no obtinguin ingressos o rendes superiors al salari mínim interprofessional, i que, en el mateix domicili, no hi habitin familiars o persones que obtinguin rendes superiors al susdit salari, i amb el vistiplau dels serveis socials de l'Ajuntament, els quals demanaran la documentació justificativa que creguin convenient.

2. Els grans generadors de residus que acreditin mitjançant certificacions emeses per entitats acreditades i amb el vistiplau del tècnic municipal que destinen mitjans en mesures de reciclatge per millorar la gestió dels residus de cartró, vidre, plàstic, on cal valorar en especial l'emmagatzament de cartró dins gàbies metàl·liques aptes per a la recollida singular, se'ls bonificarà el 6% de la taxa de tractament, el qual l'Ajuntament abonarà a petició de la persona interessada l'any següent, i després que hagués presentat les certificacions esmentades més amunt.

Article 7 Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en el qual s'iniciï la prestació del servei, que s'entén iniciada, atesa la seva naturalesa de la recepció obligatòria, quan estigui establert i funcioni el servei municipal de recollida domiciliària de fems en els carrers o llocs on hi figurin els habitatges o locals utilitzats per les persones contribuents subjectes a la taxa.

2. Una vegada s'hagi establert i funcioni l'esmentat servei, les quotes s'acreditaran l'u de gener de cada any natural i el període impositiu comprendrà l'any natural, llevat de quan l'inici o la finalització de l'ús del servei es produeixi amb posterioritat, en els casos que estableix aquesta ordenança.

3. S'entendrà que l'inici de l'ús del servei es produeix amb posterioritat a l'u de gener únicament en el cas que l'habitatge o local es comenci a utilitzar després del dia 1 de gener, amb independència que disposin o no de la llicència de final d'obra o d'obertura. En qualsevol cas, es presumirà que han començat a ocupar els habitatges o locals que hagin obtingut el final d'obra o la llicència d'obertura.

Article 8 Declaració i ingrés

1. Dins els trenta dies hàbils següents a la data en la qual es meriti per primera vegada la taxa, els subjectes passius han de formalitzar la seva inscripció en matrícula, presentant, a l'efecte, la corresponent declaració d'alta i ingressant simultàniament la quota corresponent al primer any natural. Únicament es prorratejarà la quota dels locals comercials, que es liquidarà pels trimestres naturals; l'alta d'un sol dia ja suposa la liquidació del trimestre.

2. La baixa o modificació de qualsevol dada del padró, tant de la titularitat com del tipus d'activitat realitzada, haurà de ser sol·licitada pel subjecte passiu, tot presentant l'oportuna declaració, la qual ha de ser autoritzada per resolució de batlia, previ informe d'intervenció.

3. Si l'Administració té coneixement de l'existència d'un habitatge o local nou o que hagi experimentat canvis en relació al padró, procedirà a alterar el padró i ho notificarà al subjecte passiu, amb independència de l'expedient sancionador que es pugui tramitar.

4. Les baixes i modificacions del padró tindran efectes a partir del període de cobrament següent al de la data en la qual s'hagi realitzat la declaració, excepte en el cas d'activitats econòmiques, que es poden prorratejar per trimestres naturals, a sol·licitud de subjecte passiu, si en el mateix local es realitza una altra activitat.

5. El cobrament de les quotes es realitzarà anualment mitjançant un rebut derivat de la matrícula en el període comprès entre el dia 1 de juny i el 15 d'agost.

Article 9.-Infraccions i sancions

Tot quant sigui relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries i a les sancions que els corresponguin en cada cas, es regirà pel que està establert a la Llei general tributària.

Disposició Addicional

1. Les persones contribuents podran sol·licitar l'aplaçament o el fraccionament de la quota tributària d'aquest impost sense interessos.

2. La sol·licitud només es podrà realitzar dins del període voluntari del pagament de l'impost i no es podrà allargar més enllà del 20 de desembre de l'any natural. L'import mínim de l'aplaçament o de cadascun dels fraccionaments no pot ser inferior a 100 € i el seu pagament s'ha de realitzar mitjançant ordre de domiciliació en compte. La persona sol·licitant no pot tenir deutes tributàries amb l'Ajuntament en període executiu, excepte si han estat fraccionades o aplaçades. En cas contrari, s'aplicaran interessos de demora en els termes establerts en la Llei General Tributària i el Reglament General de Recaptació.

3. La sol·licitud haurà d'identificar clarament la persona contribuent, la quota tributària que es vol aplaçar o fraccionar i els terminis en què vol pagar, els quals han de coincidir amb els dies 5 o 20 de cada mes.

4. L'incompliment dels terminis de pagament tindrà els efectes previstos en el Reglament General de Recaptació.

DISPOSICIÓ FINAL

La present Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i començarà a aplicar-se a partir del primer dia de gener de 2019; tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.”

 

Firmat as Mercadal en la data de la signatura electrònica que consta en aquest document (22 de desembre de 2022)

El batle Francesc Ametller Pons