Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 711629
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries en l’àmbit de la UE-1A i UE-1B per redefinir el traçat del vial, Algaida, Mallorca. (Exp. 30e/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de novembre de 2022, i d'acord amb l'article 10.1.a) del Decret 4/2018, de 23 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 26 de 27 de febrer de 2018),

RESOLC FORMULAR

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual de les Normes Subsidiàries en l'àmbit de la UE-1A i UE-1B per redefinir el traçat del vial, Algaida, Mallorca. , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'ajuntament d'Algaida en data 18 de febrer de 2022, sol·licita a la CMAIB l'informe mediambiental preceptiu per a la tramitació mitjançant ofici de tramesa de la documentació necessària per a la modificació puntual de les Normes subsidiàries d'Algaida.

La Modificació puntual es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada, ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental i la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei. Segons el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, en el seu article 12 d'àmbit d'aplicació de l'avaluació ambiental estratègica s'ha d'entendre com una modificació que estableix l'ús, d'un àmbit concret de reduïda extensió en l'àmbit municipal que són 7.715,57 m2 de la UE1A i 6.065,03 m2 de la UE1B.

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual

La MP núm. 4 de les NNSS té per objecte l'increment de l'amplària del vial de na Fiola, redefinir el traçat del vial modificant d'acord amb la rodona del carrer Quarterada, millorar l'accessibilitat del carrer i els recorreguts de vianants.

S'aprofita el traçat actual del carrer de na Fiola, que es troba asfaltat i s'ampliarà la seva secció mínima, que és de 10 metres a les NN.SS vigents fins als 12 metres a aquesta proposta de la MP.

Això suposa una nova ordenació de dues unitats d'execució, la UE 1A i la UE 1B, ajustant els límits a la realitat física. Aquest àmbit consta de clavegueram i està situat en sòl urbà no consolidat qualificat amb usos residencials plurifamiliars i per a viaris. S'implantaran els serveis que falten com és la xarxa d'enllumenat públic i de reg, el subministrament d'energia elèctrica, l'abastiment d'aigua, etc ja que no disposa de tots els serveis. El sòl que l'envolta és Sòl Rústic General una part són Àrees de Transició de creixement (AT-C), susceptibles de destinar a previsions del futur creixement urbà, i l'altra part Àrees de Transició d'Harmonització (AT-H) destinada a l'harmonització de les diferents classes de sòl i el seu ús és agrícola.

Segons la documentació no s'han proposat altres possibilitats d'ordenació.

3. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

Segons l'article 22.7 del Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 1/2020, «Si l'òrgan ambiental valora que de la documentació aportada se'n desprèn de manera inequívoca que el projecte no té efectes significatius sobre el medi ambient, podrà formular directament l'informe d'impacte ambiental sense sotmetre'l a la fase de consultes.»

4. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 i avaluació dels efectes previsibles.

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA, es preveu que aquesta modificació puntual de les Normes Subsidiàries no pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, sempre que la modificació puntual sigui en els termes descrits en la memòria de la MP nº4 de les Normes Subsidiàries d'Algaida consistents amb la modificació de les unitats d'execució UE-1A i UE-1B (Marès, arquitectura paisatge territori) Desembre 2021 i que es duguin a terme les mesures i el seguiment del pla descrits en document ambiental (Marès, arquitectura paisatge territori) Desembre 2021.

Malgrat l'aprofitament del vial existent, l'increment de superfície de vials comportarà l'augment de la impermeabilització del sòl i, també, comportarà un impacte paisatgístic atès que la zona que envolta l'àmbit objecte d'aquesta MP té un gran component rural malgrat la seva qualificació d'urbà.

La modificació puntual no suposa increment de població i redueix en 944,16 m2 el sòl lucratiu residencial, millora l'accessibilitat del carrer i els recorreguts de vianants, redefineix el traçat del vial modificant amb la rodona del carrer Quarterada i ajusta els límits de les UE a la realitat física. Així doncs, si comparam ambientalment l'ordenació que es contempla al planejament vigent d'aquestes UE 1A i 1B amb la proposta que avaluam, podem dir que l'ordenació de la MP és més positiva. Amb la UE 1A i 1B, a diferència de la planificació anterior, es redueix el sòl residencial en 944,16 m2 i s'incrementa la xarxa viària en 954,76 m2.

Això no obstant, tractant-se d'un sòl urbà que encara està sense desenvolupar, seguirà permetent la construcció d'una quarantena d'habitatges a la zona qualificada d'extensiva plurifamiliar o J extensiva suburbana, per la qual cosa, abans de la seva efectiva execució caldrà garantir la suficiència d'aigua i de capacitat de depuració. Així mateix, s'hauran de prevenir possibles afeccions derivades de la carència de gestió de les aigües residuals i de les previsions d'unes infraestructures aptes per al municipi.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària, la modificació puntual de les normes subsidiàries en l'àmbit de la UE-1A i UE-1B per redefinir el traçat del vial, atès que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013. Sempre que la modificació proposada sigui aquella descrita a la memòria de la MP nº4 de les Normes Subsidiàries d'Algaida consistents amb la modificació de les unitats d'execució UE-1A i UE-1B (Marès, arquitectura paisatge territori) Desembre 2021 i que es duguin a terme les mesures preventives, correctores o compensatòries així com el seguiment del pla del document ambiental realitzat (Marès, arquitectura paisatge territori) Desembre 2021, a més a més de les següents condicions:

  • El desenvolupament de la modificació puntual s'haurà de dur a terme a través d'un projecte d'urbanització, que s'haurà de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental, havent de garantir, en tot cas, la seva suficiència hídrica, així com analitzar correctament el consum energètic i les emissions derivades de CO2, i, si escau, les mesures correctores o compensatòries que s'adoptaran durant totes les fases del projecte.
  • La vegetació arbòria i arbustiva que es faci servir seran espècies autòctones de baixos requeriments hídrics per evitar l'elevat consum d'aigua per reg així com l'ús d'aigües pluvials i/o regenerades. A més a més, serà de producció o origen balear per tal de no afavorir la translocació d'espècies invasores o bé disposarà de la documentació necessària que acrediti un període de quarantena i/o un passaport fitosanitari. Abans de començar les obres s'hauran d'erradicar les plantes al·lòctones invasores detectades.
  • L'ampliació de la secció del carrer s'haurà de dur a terme amb paviments de drenatge sostenible per tal d'evitar l'efecte d'illa de calor. A més a més, a fi d'estar més ben preparats per les pluges i millorar la seva captació s'haurien d'habilitar Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS) en tot el sistema de recollida de pluvials i clavegueram separatives.
  • S'hauran d'evitar al màxim l'emissió de contaminants. Es farà una estimació de l'emissió de CO2 generat durant la fase de construcció i la d'explotació. El sistema de compensació d'aquestes emissions serà una inversió en un projecte d'absorció de carboni, per exemple, reforestació a altres indrets, treballs per a la conservació de la posidònia... La Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic ha habilitat una eina de càlcul per facilitar aquesta tasca: http://canviclimatic.caib.es
  • Respecte de la maquinària i equips d'obra durant el seguiment ambiental hauran de protegir el confort ambiental diürn i vigilar els nivells de generació de renous, gasos i pols. Així com realitzar una comprovació de la maquinària i equips en la planificació de les obres, mesures periòdiques a la fase d'execució i triar la maquinària i equips més adequats per a la feina que disposin de sistemes silenciadors i amb nivells baixos de renou i emissions de gasos. Es recomanen les mesures indicades a la Guia de prevenció de la contaminació atmosfèrica al sector de la construcció:

https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

  • L'enllumenat públic serà aquell de més baix consum energètic en el moment de l'execució i tendrà en compte la contaminació lumínica.
  • Els elements d'urbanització i el mobiliari urbà que s'instal·lin en el sistema viari hauran de complir les condicions d'accessibilitat establertes reglamentàriament a la normativa vigent i en quantitat suficients per a:
  • Evitar el llançament de residus al medi natural (elevat nombre de papereres amb cendrers i dipòsits pels excrements dels animals de companyia).
  • Per tal d'afavorir el confort dels vianants (bancs per seure, rampes d'accés, distàncies entre senyalització/els arbres/el mobiliari suficientment gran per a l'accés de cotxes de nadons, cadires de rodes, caminadors de gent gran, fonts d'aigua potable) i preveure àrees de descans adaptades a la tipologia de la població usuària habitual i la freqüència d'ús que presenti.
  • La secció del carril designat per a vianants haurà d'acomplir la normativa vigent d'accessibilitat i no discriminació per a l'accés i la utilització dels espais públics urbanitzats.
  • S'inclouran mesures destinades a millorar la integració paisatgística de la nova zona residencial proposada.
  • A les edificacions de la zona qualificada com a J- Extensiva suburbana s'hauran de preveure mesures d'estalvi d'aigua i aprofitament de les aigües pluvials.
  • S'ha de realitzar el càlcul de la petjada de carboni resultant de la construcció i vida útil del projecte d'urbanització a desenvolupar per compensar les emissions de CO2 i assolir la neutralitat de carboni compensant-ho. El sistema de compensació d'aquestes emissions serà una inversió en un projecte d'absorció de carboni que consistirà en la plantació d'espècies vegetals a un Espai Lliure Públic del nucli urbà d'Algaida.

Tenint en compte que aquesta modificació implica un increment de la demanda de recursos hídrics, s'haurà de garantir la disposició de suficiència del recurs d'acord amb l'article 66 del PHIB i garantir la suficiència de depuració tenint present les consideracions de l'administració hidràulica respecte els instruments de planificació del terme municipal. S'hauran de subministrar les dades actualitzades d'aigua potable i pèrdues admissibles a la D.G. De Recursos Hídrics i donar compliment a l'article 64 del PHIB vigent.

  • L'Ajuntament ha de vetllar pel compliment de les mesures en les fases de disseny, execució i funcionament.

Es recorda:

El compliment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica pel que fa al nombre de places de l'aparcament que haurà de disposar de punts de recàrrega de vehicle elèctric d'acord amb la normativa.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 28 de novembre de 2022)

El president de la CMAIB Antoni Alorda Vilarrubias