Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT

Núm. 700938
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per a la prestació del servei d’escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 660680

L'experiència del confinament viscuda amb la COVID-19 ens ha permès retrobar la vida compartida entre convivents, alhora que s'ha posat de manifest la necessitat que en la nova normalitat la corresponsabilitat en la conciliació de la vida laboral, familiar, social i personal, que actualment està essent assumida en la seva majoria per la dona, sigui un fonament de la convivència. A més, s'ha fet evident que el confinament ha accentuat les desigualtats entre homes i dones, afegides a les que les dones ja patien per qüestions econòmiques, culturals, ètniques, etc.

La generalització de la presència de les dones en el treball remunerat va suposar un dels canvis socials més rellevants de la segona meitat del segle xx i va posar en relleu la necessitat de configurar un sistema de repartiment equitatiu entre homes i dones de les responsabilitats en la vida privada. És a dir, calia posar èmfasi en la necessitat d'interrelacionar l'esfera privada i l'esfera pública. No es pot obviar la doble càrrega de treball de les dones tant en l'àmbit privat com en el públic i les seves conseqüències desfavorables tant en l'àmbit econòmic, d'igualtat d'oportunitats laborals i afavorint la segregació vertical, com en l'àmbit personal i de benestar en general.

Per mitjà del cinquè objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) de l'Agenda 2030, «Assolir la igualtat de gènere i empoderar totes les dones i nines», aprovat per l'Assemblea General de 25 de setembre de 2015, s'estableixen una sèrie de fites que afecten de manera directa les dones en qualsevol edat de la vida, entre les quals destaquen les següents: posar fi a totes les formes de discriminació contra les dones i les nines; reconèixer i valorar les cures i el treball domèstic no remunerat mitjançant serveis públics, infraestructures i polítiques de protecció social i promovent la responsabilitat compartida a la llar i amb la família; assegurar la participació plena i efectiva de les dones i la igualtat d'oportunitats de lideratge en tots els àmbits decisoris en la vida política, econòmica i pública, i aprovar i enfortir polítiques encertades i lleis aplicables per promoure la igualtat de gènere i l'empoderament de les dones i les nines en tots els àmbits, materialitzat mitjançant les unitats d'igualtat a les administracions públiques i els plans d'igualtat, en què la conciliació és un eix fonamental.

La corresponsabilitat entre homes i dones és un dret que tenen totes les persones i que predetermina una conciliació igualitària del treball amb la vida personal, familiar i social, i constitueix un objectiu prioritari per assolir una nova realitat social d'igualtat real i efectiva entre dones i homes.

L'article 14 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la igualtat i a la no-discriminació per raó de sexe. D'altra banda, l'article 9.2 consagra l'obligació dels poders públics de promoure les condicions perquè la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguin reals i efectives. Així mateix, l'article 35.1 disposa que tots els espanyols tenen el deure de treballar i el dret a la feina, a la lliure elecció de professió o ofici, a la promoció a través del treball i a una remuneració suficient per satisfer les necessitats i les de la família, sense que en cap cas no es pugui fer discriminació per raó de sexe.

Al seu torn, l'article 17.2 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears obliga les administracions públiques, d'acord amb la Carta de drets socials, a vetlar en tot cas perquè les dones i els homes puguin participar plenament en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminacions de cap tipus, i han de garantir que ho facin en igualtat de condicions. A aquests efectes, s'ha de garantir la conciliació de la vida familiar i laboral.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, estableix la corresponsabilitat com un eix del desenvolupament de la igualtat entre homes i dones. D'altra banda, la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, en el títol IV, capítol 5è, sobre la conciliació de la vida laboral, familiar i personal, estableix un mandat al Govern de les Illes Balears d'impulsar, en col·laboració amb els consells insulars i les entitats locals, mesures per facilitar la corresponsabilitat i la conciliació en la vida laboral, familiar i personal.

És evident que el servei d'escola matinera que presten els centres educatius s'ha convertit en un dels millors recursos de les famílies per exercir el seu dret a conciliar la vida familiar, laboral i personal durant la setmana laboral, a més de convertir-se en un suport efectiu per millorar les oportunitats laborals de les persones, la qual cosa és una condició fonamental per garantir la igualtat entre dones i homes. D'aquesta manera, té una incidència beneficiosa i directa en les mateixes famílies i afavoreix la corresponsabilitat, a més de l'accés i el manteniment de la dona en el món laboral.

L'Administració, mitjançant les polítiques de foment, satisfà indirectament determinades necessitats considerades de caràcter públic promovent les activitats dels particulars que directament les satisfan. Per això, i mitjançant aquesta convocatòria de subvencions, es pretén donar suport econòmic als centres educatius concertats que prestin el servei d'escola matinera, amb la condició que la totalitat de la reducció del cost de la contractació dels monitors que la subvenció suposa per a l'entitat beneficiària anirà destinada a disminuir el cost del servei d'escola matinera per a les famílies usuàries. La Conselleria d'Educació i Formació Professional, en l'àmbit de les seves competències, fa també, amb càrrec al finançament provinent del Pla Corresponsables, aportacions directes als centres educatius públics per al finançament parcial del servei de referència.

En data 13 de setembre de 2021, la Mesa de Conciliació de les Illes Balears va aprovar el Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024, que té com a objectius generals, entre d'altres, donar resposta a la manca d'equilibri existent entre el desenvolupament de la vida familiar i personal i el desenvolupament de la vida professional, com també fer xarxa i sensibilitzar-se amb altres organitzacions públiques, privades i del tercer sector, en l'àmbit local, insular i autonòmic, per generar sinergies i avançar conjuntament.

En data 24 de febrer de 2022, la Conferència Sectorial d'Igualtat va aprovar l'acord pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla, així com la distribució resultant, del crèdit destinat a l'any 2022 al desenvolupament del Pla Corresponsables.

En l'àmbit d'aquest Pla, l'objectiu 3 dins l'àmbit educatiu i social és el d'oferir el servei d'escola matinera i, particularment, el finançament parcial del cost de les escoles matineres mitjançant el Pla Corresponsables.

Aquesta convocatòria es finança amb els fons provinents del Pla Corresponsables i està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis de 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), modificat mitjançant una resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 29 d'abril de 2022 (BOIB núm. 60, de 7 de maig).

El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat, de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, competències en el desplegament normatiu i la coordinació de les polítiques d'igualtat i diversitat, així com en la coordinació del pla de conciliació, entre d'altres.

Per tot això, d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència, amb la fiscalització prèvia de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m'atribueixen la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a la prestació del servei d'escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats de les Illes Balears, per un import màxim de 300.000,00 €.

2. Comunicar aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions.

3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual comença a produir efectes l'endemà d'haver-se publicat.

4. Establir que totes les denominacions que figuren en aquesta convocatòria en gènere masculí s'han d'entendre referides indistintament al gènere masculí i al femení.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (24 de novembre de 2022)

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez

 

ANNEX

1. Objecte i finalitats

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar l'organització del servei d'escola matinera que duguin a terme centres educatius concertats i associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears per facilitar la conciliació de la vida personal, familiar i laboral, especialment entre les unitats familiars amb més necessitat de protecció.

2. La finalitat d'aquesta línia és, d'una banda, promoure la igualtat d'oportunitats en l'accés i la permanència en l'ocupació de dones i homes, així com remoure els obstacles que poden produir sobre l'ocupació les responsabilitats dels treballadors derivades de l'àmbit familiar o domèstic i d'altres situacions que pertanyen a aquest àmbit, i, de l'altra, fomentar l'ocupació de qualitat.

3. La convocatòria es desenvolupa mitjançant les dues línies següents:

— Línia A: ajuts a centres concertats de les Illes Balears.

— Línia B: ajuts a associacions de mares i pares dels centres concertats de les Illes Balears.

4. Aquesta convocatòria s'enquadra en el marc del Pla Corresponsables del Ministeri d'Igualtat i s'adequa als criteris adoptats en la Conferència Sectorial d'Igualtat de 24 de febrer de 2022 per a la seva execució.

5. A més, es tracta d'una actuació per desenvolupar l'objectiu 3 de l'àmbit educatiu i social del Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024 que va aprovar la Mesa de Conciliació de les Illes Balears de dia 13 de setembre de 2021.

6. Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i per l'Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència (BOIB núm. 106, de 28 d'agost de 2018).

7. Les subvencions atorgades dins el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de Funcionament de la UE, atès que està considerada una activitat no econòmica, d'acord amb l'apartat 2.5 de la Comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajuda d'estat, publicada en el DOUE en data 19 de juliol de 2016.

2. Crèdit

1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 300.000,00 €, distribuïts de la manera següent:

a) Línia A:

— 95.000,00 € amb càrrec a la partida 11401 316A01 48101 10 fons finalista 21131 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022.

— 30.000,00 € amb càrrec a la partida 11401 316A01 48101 20 fons finalista 21131 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022.

— 20.000,00 € amb càrrec a la partida 11401 316A01 48101 30 fons finalista 21131 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022.

5.000,00 amb càrrec a la partida 11401 316A01 48101 40 fons finalista 21131 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022.

b) Línia B:

150.0000,00 amb càrrec a la partida 11401 316A01 48000 00 fons finalista 21131 dels pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l'exercici de 2022.

Aquesta distribució és totalment orientativa i, en el cas que, una vegada rebudes i valorades les sol·licituds, manqui o sobri crèdit en qualsevol de les partides, es pot passar d'una a l'altra, atesa la vinculació de crèdit existent en el capítol 4, sense que sigui necessari modificar aquesta Resolució.

2. Si un cop acabat el termini de presentació de sol·licituds previst en el punt 5.3 queda romanent en una línia, aquest s'emprarà per incrementar la dotació de l'altra i no serà necessari modificar la convocatòria.

3. Sempre que hi hagi sol·licituds no resoltes per no disposar de crèdit suficient, i si les disponibilitats pressupostàries ho permeten, es pot augmentar l'import d'aquesta convocatòria sense obrir un altre termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb el que disposa l'article 5.5 de les bases reguladores d'aquesta convocatòria.

4. Així mateix, l'òrgan competent pot prorratejar l'import global màxim destinat a la convocatòria entre els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.

3. Entitats beneficiàries

1. Es poden beneficiar de la subvenció objecte d'aquesta convocatòria les persones jurídiques següents:

a) Pel que fa a la línia A:

— Centres educatius concertats de les Illes Balears.

b) Pel que fa a la línia B:

— Associacions de famílies d'alumnes de centres docents concertats de les Illes Balears, inscrites en el cens de l'article 6 del Decret 188/2003, de 28 de novembre, pel qual es regulen les associacions de pares i mares d'alumnes.

2. No es poden beneficiar dels ajuts prevists en aquesta convocatòria les entitats afectades per alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions; l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, ni les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

4. Condicions específiques

4.1 Pel que fa a l'activitat

L'activitat ha d'estar adreçada a infants i joves de fins a 16 anys d'edat i s'ha de dur a terme a qualsevol centre educatiu concertat de les Illes Balears, durant el període lectiu 2022-2023.

L'activitat ha de ser necessàriament organitzada pels centres educatius concertats o subcontractada d'acord amb el que preveu el punt 11 de la convocatòria, o per l'associació de mares i pares del centre.

S'ha d'executar a les instal·lacions i amb els recursos dels centres educatius, als matins, en horari no lectiu, abans de començar la jornada escolar i s'ha d'ajustar a allò que preveu el Reial decret 1694/1995, de 20 d'octubre, pel qual es regulen les activitats escolars complementàries, les activitats extraescolars i els serveis complementaris dels centres concertats, així com a les instruccions sobre les activitats complementàries i extraescolars de centres concertats.

Tot l'alumnat que hi participi ha de rebre una atenció adequada a les seves necessitats i s'han de prendre les mesures pertinents per no discriminar cap alumne.

L'activitat s'ha de dur a terme durant el període lectiu 2022-2023.

4.2 Pel que fa a les contractacions

Els monitors han de ser majors d'edat, han de disposar del certificat d'inexistència d'antecedents per delicte contra la llibertat o la indemnitat sexuals o de tràfic d'éssers humans i han de tenir alguna de les titulacions que es preveuen a continuació:

— Tècnic superior en Educació Infantil.

— Tècnic superior en Animació Sociocultural i Turística.

— Tècnic superior en Ensenyança i Animació Socioesportiva.

— Tècnic superior en Integració Social.

— Monitor d'oci i temps lliure.

— Auxiliar d'educació infantil o de jardí d'infància.

Això no obstant, si mitjançant un acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat o un altre instrument jurídic s'incorporen en el Pla Corresponsables altres titulacions, s'inclouran automàticament en el perfil de les persones susceptibles de contractació.

Seran col·lectius prioritaris de contractació les persones menors de 30 anys, les dones en situació de desocupació de llarga durada i les dones majors de 45 anys.

Només se subvencionaran les contractacions subjectes a la normativa laboral en què l'entitat prestadora del servei figuri com a ocupadora davant la Seguretat Social, tret que s'hagi subcontractat l'organització de l'activitat, cas en què s'acceptarà que l'entitat subcontractada en sigui l'ocupadora. En cap cas no se subvencionarà la contractació d'un servei extern per disposar d'aquest personal, encara que sigui parcialment.

4.3 Pel que fa als criteris d'accés a les activitats

Han de tenir accés prioritari a l'activitat les famílies monoparentals, les víctimes de violència de gènere i d'altres formes de violència contra les dones, les dones en situació de desocupació de llarga durada, les dones majors de 45 anys i les unitats familiars en les quals hi hagi altres càrregues relacionades amb les cures.

En els processos de valoració d'accés al servei s'ha de tenir en compte el nivell de renda i les càrregues familiars de les persones que en sol·licitin la participació, per tal d'afavorir la gratuïtat i la universalitat del servei.

4.4 Pel que fa al preu que es cobra a les famílies usuàries

La totalitat de la reducció del cost de la contractació dels monitors que la subvenció suposa per a l'entitat beneficiària ha d'anar destinada a disminuir el cost del servei d'escola matinera per a les famílies usuàries.

Per tal de donar compliment a aquesta circumstància, les famílies han d'emplenar el document d'assabentament del finançament i de la reducció del cost per a la família del servei, el model del qual consta en el tràmit corresponent de la Seu Electrònica d'aquesta Administració (annex IV) i que s'haurà de presentar juntament amb la justificació.

4.5 Pel que fa a l'entitat organitzadora

Les activitats han de ser necessàriament organitzades per les entitats esmentades en el punt 3, directament o mitjançant un contracte privat en el qual les parts han de ser l'entitat beneficiària i l'empresa que durà a terme el servei, el qual ha de ser per escrit en els supòsits del punt 11.3. En aquests casos, la subcontractista ha de facilitar a l'entitat beneficiària els documents justificatius que acreditin el compliment de les condicions per a l'atorgament de l'ajut, tot respectant la normativa de protecció de dades.

5. Presentació de sol·licituds i termini

1. Les entitats interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'adjuntar la sol·licitud específica del procediment que estarà disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, signada electrònicament.

2. En cas de presentar la sol·licitud de manera presencial, l'Administració, atès el que disposa l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, ha de requerir l'entitat que la presenti de la manera indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà data de presentació de la sol·licitud la data en la qual s'hagi produït l'esmena.

3. No es tindran per presentades en el registre les sol·licituds que es presentin per qualsevol altra via telemàtica diferent d'aquest tràmit telemàtic.

4. El termini per presentar la sol·licitud és de deu dies comptadors des de l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears o fins a esgotar el crèdit, en cas que no hagi transcorregut el termini abans establert, que s'haurà de comunicar mitjançant una resolució publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

5. D'acord amb el que disposa l'article 68.1 de la Llei 39/2015, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els que exigeix aquesta Resolució, s'ha de requerir la persona interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la deficiència o aporti els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es considera que desisteix de la seva petició, prèvia resolució que s'ha de dictar en els termes que disposa l'article 21 de la Llei esmentada.

6. Les notificacions que es derivin d'aquest procediment es faran per mitjans electrònics.

6. Documentació

1. Les entitats interessades a participar en aquesta convocatòria han de presentar la documentació que s'especifica en els apartats següents, segons els models que es publiquen en la seu electrònica:

a) Sol·licitud, d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica (annex I).

b) Projecte, d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica (annex II).

c) Les declaracions responsables següents (annex III):

 

— De tots els ajuts i les subvencions que li hagi concedit qualsevol institució, pública o privada, relacionats amb la sol·licitud presentada.

— De no incórrer en cap causa de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la legislació vigent en aquesta matèria.

— De disposar de l'organització i la capacitat suficients i necessàries per garantir el compliment de l'activitat objecte de la subvenció en el moment de la publicació de la convocatòria.

— De comprometre's a fer-se càrrec de les despeses que no se subvencionin en aquesta convocatòria per executar l'activitat.

— Del fet que el personal que fa el projecte i que participa en les seves activitats, inclòs el personal voluntari o en pràctiques, no està inscrit en el Registre central de delinqüents sexuals, d'acord amb els articles 57 i 59 de la Llei orgànica 8/2021, de 4 de juny, de protecció integral a la infància i l'adolescència davant la violència.

— Del fet que la totalitat de la reducció del cost de la contractació dels monitors que la subvenció suposa per a l'entitat beneficiària anirà destinada a disminuir el cost del servei d'escola matinera per a les famílies usuàries.

— Del fet que, d'acord amb l'article 42 de la Llei 7/2018, de 3 de juliol, de promoció de la seguretat i salut en el treball a les Illes Balears, i els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions a l'ordre social:

  • L'entitat disposa d'un sistema de gestió preventiu en alguna de les modalitats previstes i d'un pla de prevenció de riscs laborals en els termes prevists en la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals.
  • L'entitat no està sancionada amb la sanció accessòria de pèrdua o exclusió a l'accés d'ajuts, bonificacions i beneficis derivats de l'aplicació dels programes d'ocupació o formació professional per a l'ocupació prevista en els articles 46 i 46 bis del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social sempre que la sanció sigui ferma i vigent.
  • L'entitat no ha estat sancionada en virtut de resolució administrativa o sentència judicial ferma, en els tres darrers anys, per faltes molt greus en matèria de prevenció de riscs laborals de conformitat amb l'article 13 del Reial decret legislatiu 5/2000, de 4 d'agost.

d) Documentació acreditativa de la representació de la persona sol·licitant de la subvenció.

e) Acreditació de la inscripció al Registre d'Associacions i al Cens d'associacions, federacions i confederacions de pares i mares d'alumnes de centres docents de l'àmbit territorial de les Illes Balears.

f) Declaració responsable de veracitat de dades bancàries, d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica.

2. L'entitat sol·licitant no ha de presentar la documentació requerida quan aquesta estigui en poder de l'Administració autonòmica o se'n pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques.

3. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, s'ha de notificar a la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es notifiqui el tancament de l'expedient.

4. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de l'entitat interessada, de les prescripcions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions; l'Ordre de la consellera de Presidència de 28 d'agost de 2018 i aquesta convocatòria.

5. De conformitat amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i amb l'article 61 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat pot obtenir, excepte oposició expressa de la persona interessada que s'ha de fer constar en la sol·licitud, els certificats acreditatius que està al corrent de les obligacions amb l'Agència Tributària Estatal i amb la Seguretat Social. Si no s'autoritzen aquestes consultes, s'ha d'aportar la documentació acreditativa d'estar al corrent de les obligacions anteriors.

6. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, ha de comprovar d'ofici que l'entitat està al corrent del compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, en els termes que indica l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

7. Les dades consignades en la sol·licitud seran tractades per la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat, com a responsable del tractament, amb la finalitat de determinar el dret a la concessió de la subvenció sol·licitada, en l'exercici de la competència per tramitar la convocatòria que li atribueix la normativa en matèria de subvencions. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, el tractament de les dades personals de les sol·licituds és el següent:

a. Finalitat del tractament: tramitació del procediment administratiu de concessió de subvencions per a la prestació del servei d'escola matinera que duguin a terme els centres educatius concertats de les Illes Balears, d'acord amb el que preveuen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 29 de desembre, i l'Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència.

b. Responsable del tractament: Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat.

c. Persones destinatàries de les dades personals: no se cediran les dades personals a terceres persones, llevat que hi hagi obligació legal o interès legítim d'acord amb l'RGPD i la Llei orgànica 3/2018.

d. Decisions automatitzades: no hi ha decisions automatitzades en relació amb les persones afectades pel tractament.

e.Termini de conservació de les dades personals: el mínim legal des de la data de tancament de l'expedient.

f. Exercici de drets i reclamacions: la persona afectada pel tractament de dades personals pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es). Una vegada rebuda la resposta de la persona responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD).

g. Delegació de Protecció de Dades: la Delegació de Protecció de Dades de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears té la seu a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (passeig de Sagrera, 2, 07012 Palma, a/e: protecciodades@dpd.caib.es).

7. Règim de concessió de les subvencions

1. El procediment de concessió s'ha d'iniciar a sol·licitud de les entitats interessades i els ajuts es concedeixen en règim de concurrència no competitiva en atenció al compliment dels requisits que estableix aquesta convocatòria, atès que, per la seva naturalesa, no és necessària la comparació de les sol·licituds, ni establir un ordre de prelació, d'acord amb l'article 17.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 7.2 de l'Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència.

2. Les sol·licituds s'han de resoldre individualment i per ordre d'entrada, fins a esgotar el crèdit disponible.

8. Despeses subvencionables

1. La subvenció que rebran les entitats beneficiàries s'ha de destinar a cobrir els costs salarials derivats de la contractació d'un monitor per cada 15 alumnes de l'escola matinera durant el període lectiu 2022-2023, amb un màxim de tres monitors. Els salaris han de respectar, com a mínim, el que estableixi el conveni col·lectiu aplicable al treballador.

2. Són despeses subvencionables les següents:

— Salari base brut i, si escau, complements salarials, i les pagues extraordinàries.

— Complement d'insularitat o de residència (segons pertoqui).

— Costs de Seguretat Social a càrrec de l'entitat.

L'import màxim de la subvenció serà del 100 % de les despeses subvencionables esmentades.

Les despeses generades durant la baixa laboral dels treballadors, tant si és per malaltia o accident comú, com per malaltia o accident professional o maternitat o paternitat, són subvencionables, amb el límit màxim de l'import de la subvenció concedida.

La substitució de treballadors per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no pot suposar, en cap cas, un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

El grup o nivell per al qual ha d'estar contractat el treballador ha de ser en funció de la seva titulació.

La quantia màxima de la subvenció s'ha de determinar en funció de l'import que sol·liciti l'entitat beneficiària, d'acord amb el seu pressupost, i els límits que fixa aquesta convocatòria.

En qualsevol cas, l'import dels ajuts no pot superar la quantia sol·licitada ni el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

3. Són despeses no subvencionables les següents:

— Els incentius salarials, les dietes, les despeses de locomoció, les hores extraordinàries, els ajuts en concepte de fons social i conceptes anàlegs.

— Les indemnitzacions per mort i les corresponents a trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

9. Instrucció i resolució del procediment

1. La instrucció i la tramitació del procediment corresponen a la persona titular de la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat, ateses les competències i les funcions que li pertoquen en l'àmbit del desplegament normatiu i la coordinació de les polítiques d'igualtat, així com en la coordinació del pla de conciliació.

2. La persona titular de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat és l'òrgan competent per dictar la resolució de concessió o denegació de la subvenció, d'inadmissió de la sol·licitud, de desistiment de la sol·licitud, de modificació de la concessió i de revocació i de reintegrament, si escau.

3. Una vegada revisada la sol·licitud presentada i fetes les esmenes, si escau, el Departament de Coordinació emetrà un informe d'aprovació del projecte, favorable a la concessió de la subvenció, o bé de no aprovació del projecte amb informe desfavorable a la concessió motivat.

4. La persona titular de la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat, en vista de l'expedient i de l'informe esmentat, ha de formular la proposta de resolució provisional degudament motivada, que s'haurà de notificar a les entitats interessades, i es concedirà un termini de deu dies per al tràmit d'audiència per presentar al·legacions. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figurin en el procediment ni s'hagin de tenir en compte altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per la persona interessada. En aquest cas, la proposta de resolució formulada tindrà el caràcter de definitiva.

5. Quan l'import de la subvenció que resulti de l'informe esmentat sigui inferior a l'import sol·licitat, s'ha d'instar l'entitat beneficiària perquè, en el tràmit d'audiència, modifiqui la sol·licitud inicial per ajustar-la a l'import de la subvenció susceptible d'atorgament que, en tot cas, ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció. Si transcorre el termini sense que l'entitat beneficiària reformuli la sol·licitud, s'entén tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

6. Tenint en compte l'informe esmentat en l'apartat 3 i, si s'escau, les al·legacions en el tràmit d'audiència o la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada.

7. Les propostes de resolució provisional i definitiva no creen cap dret a favor de l'entitat beneficiària, mentre no es dicti i es notifiqui la resolució de concessió.

8. D'acord amb la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, la persona titular de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat ha de dictar una resolució d'aprovació o de denegació degudament motivada. Aquestes resolucions s'han de notificar individualment.

9. El termini màxim per resoldre i notificar la resolució a l'entitat interessada és d'un mes comptador des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que es dicti i es notifiqui la resolució expressa faculta l'entitat interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

10. Pagament

1. Atès el que disposa l'article 37.2 del Decret legislatiu 2/2005, el Consell de Govern de 7 de novembre de 2022, a proposta de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat, va autoritzar el pagament anticipat de la subvenció i ha eximit les entitats beneficiàries de presentar garantia (d'acord amb el que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost).

El pagament de la subvenció s'ha de fer 100 % per anticipat sense necessitat de constituir aval i es tramitarà d'ofici quan es concedeixi l'ajut.

L'òrgan instructor ha de comprovar, dins els tràmits per fer el pagament, que l'entitat beneficiària està al corrent de les obligacions amb la hisenda autonòmica i de les obligacions tributàries amb la hisenda de l'Estat i amb la Seguretat Social. En el cas que l'entitat beneficiària no hagi donat el consentiment perquè l'òrgan instructor pugui comprovar aquestes circumstàncies, d'acord amb el que estableix l'apartat 7.5, l'entitat beneficiària ha de presentar, per tal que es tramiti el pagament, la documentació corresponent que acrediti que està al corrent de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb la Seguretat Social.

2. Si no es pot cobrir el lloc de treball pel qual es va concedir la subvenció, i ja s'ha efectuat el pagament, l'entitat té l'obligació de reintegrar voluntàriament la subvenció rebuda, sense haver d'esperar que es reclami.

11. Subcontractació

1. Es permet la subcontractació fins a un 100 % de l'execució de l'activitat subvencionada, sempre que això impliqui un valor afegit, d'acord amb els límits i les condicions que estableix la Llei 38/2003 i el Text refós de la Llei de subvencions i l'article 27.1 de l'Ordre de la consellera de Presidència de 24 d'agost de 2018 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions de la Conselleria de Presidència. En tots els casos, s'ha de presentar una memòria explicativa dels motius pels quals s'ha de recórrer a la contractació d'activitats a terceres persones, o bé s'ha d'explicar en la memòria d'activitat o el projecte.

2. En cap cas no es poden subcontractar activitats que augmentin el cost de l'activitat subvencionada i no aportin un valor afegit al contingut d'aquesta. En els casos en què l'activitat impliqui un augment del cost, si de la memòria presentada es dedueix que no implica un valor afegit al contingut de l'activitat, s'ha de denegar la possibilitat de subcontractar.

3. Quan l'activitat concertada amb tercers excedeixi el 20 % de l'import de la subvenció i l'import sigui superior a 60.000,00 €, independentment de la quantia, la subcontractació està sotmesa al compliment dels requisits següents:

a) Que el contracte se subscrigui per escrit.

b) Que l'òrgan competent per concedir la subvenció autoritzi prèviament la formalització del contracte.

4. Els subcontractistes hauran de lliurar a l'entitat beneficiària:

— Els contractes dels monitors.

— Les nòmines i els justificants bancaris de l'abonament de manera individualitzada per a cada treballador.

— Els documents dels ingressos de les retencions efectuades als treballadors (model 111), el rebut de liquidació de cotitzacions (RLC) i la relació nominal de treballadors (RNT), així com els justificants de l'abonament.

— L'informe de cotitzacions (IDC) del monitor.

12. Justificació

1. El termini per presentar el compte justificatiu és de tres mesos comptadors des de la data d'acabament de l'execució del projecte.

2. La realització de l'activitat s'ha de documentar mitjançant un compte justificatiu, signat per la persona que representa l'entitat beneficiària, que ha d'incloure el contingut següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per concedir la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i els resultats obtinguts.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats duites a terme, que ha de contenir el següent:

 

1r. Una relació classificada de les despeses i de les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament. En el cas que la subvenció s'atorgui amb un pressupost, s'han d'indicar les desviacions obtingudes.

2n. La indicació, si pertoca, dels criteris de repartiment dels costs generals i/o indirectes incorporats en la relació classificada de les despeses esmentades abans.

3r. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

4t. Els tres pressuposts que, si escau, i en aplicació de l'article 40.3 del Text refós de la Llei de subvencions, ha d'haver sol·licitat l'entitat beneficiària.

5è. Tots els documents, signats, de cada una de les famílies usuàries d'assabentament del finançament i de la reducció del cost del servei, el model del qual consta en la Seu Electrònica.

 

c) Les factures o altres documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que s'han d'identificar amb l'activitat subvencionada, i els justificants de pagament corresponents, els quals han d'estar ordenats tal com figuren en la relació classificada de despeses esmentada en l'apartat anterior.

3. D'acord amb l'article 75 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, la justificació de les subvencions d'import inferior a 60.000 euros es podrà fer mitjançant el compte justificatiu simplificat. El compte justificatiu contindrà la informació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.

b) Una relació classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, el seu import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb la indicació de l'import i la seva procedència.

d) Si escau, la carta de pagament del reintegrament en els supòsits de romanent no aplicats, així com dels interessos que se'n derivin.

e) Tots els documents, signats, de cada una de les famílies usuàries d'assabentament del finançament i de la reducció del cost del servei, el model del qual consta en la Seu Electrònica.

3. L'òrgan concedent ha de comprovar, a través de tècniques de mostreig, els justificants que consideri oportuns i que permetin obtenir una evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció i, amb aquesta finalitat, podrà requerir el beneficiari que trameti els justificants de despesa seleccionats. A aquest efecte, ha de triar un nombre no menor de quinze expedients que han de presentar el total dels documents acreditatius de les despeses que consten en el compte justificatiu, per obtenir una evidència raonable sobre l'aplicació adequada de la subvenció concedida.

4. No són despeses elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.

13. Obligacions de les persones beneficiàries

Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

a. Comunicar a l'òrgan instructor que s'accepta la proposta de resolució o que s'hi renuncia en els termes de la convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si, una vegada transcorregut el termini que determina la convocatòria, no es fa constar el contrari.

b. Dur a terme l'activitat, el projecte o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

c. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

d.Justificar la realització de l'activitat, així com el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

e.Sotmetre's a les actuacions de comprovació i de control financer que duguin a terme els òrgans competents, i aportar tota la informació que els sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

f. Comunicar a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions i ajuts per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de dur a terme en el termini de tres dies hàbils comptadors des de la data de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de justificar la finalitat que s'hagi atorgat als fons percebuts.

g. Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

h. Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, ha de dur l'entitat beneficiària d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

i. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

j. Fer constar, en els termes que estableix la convocatòria, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en les memòries anuals que es redactin, en els treballs, les activitats, els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció i en tot element de comunicació en qualsevol format que es dugui a terme.

k. Reintegrar els fons percebuts en els casos que preveu l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

l. Notificar a l'òrgan instructor qualsevol modificació de la documentació presentada juntament amb la sol·licitud que es produeixi durant el període subvencionat fins que no es presenti la justificació final del projecte.

m. Complir la normativa en matèria de protecció de dades i, en particular, el tractament de les categories especials de dades personals —article 9.2 del Reglament (UE) 2016/679 (RGPD) i de la Llei orgànica 13/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals— a les quals tenguin accés amb motiu de l'execució del projecte subvencionat.

14. Selecció i contractació dels monitors

1. Per poder optar a la contractació, els monitors han d'estar en possessió de la titulació oficial que s'estableix en el punt 4.2 d'aquesta convocatòria i, en el cas de noves contractacions, a més, han d'estar inscrits com a demandants d'ocupació amb caràcter previ a la contractació.

2. En el cas de noves contractacions, l'entitat beneficiària pot presentar una oferta genèrica al SOIB. Les ofertes corresponents es difondran mitjançant el portal web del SOIB. Una vegada finalitzat el període de difusió, el SOIB ha de presentar a l'entitat la relació de totes les persones inscrites a l'oferta amb informació sobre la inscripció com a demandants d'ocupació, l'antiguitat de la demanda i la situació laboral per tal que en pugui dur a terme la selecció.

3. En el cas de noves contractacions, abans de la formalització del contracte, l'entitat beneficiària ha de presentar al SOIB la persona candidata per cobrir el lloc de treball. El SOIB ha de comprovar que aquesta està inscrita com a demandant d'ocupació.

4. El registre de nous contractes es pot fer per mitjans telemàtics a través de l'aplicació Contrat@, que es troba a disposició de les persones interessades al web http://www.soib.es. El contracte s'ha de registrar lligat al número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB que hagi gestionat l'oferta.

5. En el contracte laboral, ha de figurar expressament el lloc i l'activitat en què el personal prestarà els seus serveis.

15. Baixes i substitucions dels monitors durant el període d'execució de l'activitat subvencionada

Quan per qualsevol causa, excepte en cas d'acomiadament improcedent, el treballador sigui baixa en la relació laboral, es pot substituir per un altre sempre complint els requisits i criteris prevists en aquesta convocatòria. Aquesta substitució s'ha de comunicar a la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat, i s'hi ha d'aportar la documentació corresponent.

Igualment, es pot substituir temporalment la contractació d'un monitor de la manera que s'esmenta en el paràgraf primer, com a conseqüència de baixes per incapacitat temporal o d'excedències amb dret a reserva del lloc de treball; en cap cas, però, no ha de presentar un increment en l'import de la subvenció concedida. Aquesta circumstància també s'ha de comunicar a la Direcció General de Coordinació, Relacions amb el Parlament, Drets i Diversitat i s'hi ha d'aportar la documentació corresponent.

16. Avaluació i control

1. Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l'òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

2. L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dona lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

17. Compatibilitat amb altres subvencions

L'import dels ajuts concedits d'acord amb aquesta convocatòria no pot ser, en cap cas, d'una quantia que, de manera aïllada o en concurrència amb subvencions o ajuts d'altres administracions o ens públics o privats, superi el cost de l'activitat que l'entitat beneficiària ha de dur a terme.

18. Difusió i publicitat de les actuacions

1. Les entitats beneficiàries han de situar en un lloc destacat, en totes les actuacions d'informació i de publicitat que duguin a terme, el logotip de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, el del Pla de Conciliació i Corresponsabilitat de les Illes Balears 2021-2024, el del Pla Corresponsables, el del Ministeri d'Igualtat i el de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i contra la Violència de Gènere, que estaran disponibles al web.

2. Tota la publicitat que es derivi de l'activitat que és objecte d'aquesta subvenció ha d'estar redactada en català i ha de fer un ús d'un llenguatge no sexista i d'un tractament igualitari en els continguts i en les imatges. Això determina la necessitat d'exigir la presència obligatòria de la llengua catalana en qualsevol text, sense impedir-hi la presència d'altres llengües.

19. Reintegrament

Si, una vegada cobrada la subvenció, es posa de manifest la manca de pagament, total o parcial, de les despeses justificades per part del beneficiari i la manca d'assistència no justificada, s'ha d'exigir el reintegrament, respecte del qual s'aplicarà el principi de proporcionalitat.

Així mateix, les causes de reintegrament total o parcial, com també el procediment per exigir-lo, són les que disposa l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.