Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE CALVIÀ

Núm. 653715
Bases reguladores i convocatòria per l'atorgament de disposicions dineràries, per l'Ajuntament de Calvià, a favor de persones físiques beneficiàries a través de l'adquisició, mitjançant una plataforma de bons-descompte canviables en els establecimients locals adherits per l'any 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 PREÀMBUL. FONAMENTACIÓ

La situació extraordinària provocada por la irrupció i posterior procés d'evolució del Coronavirus COVID-19 ha determinat que el Govern d' Espanya aprovés en primera instància el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declarava l'estat d'alarma per la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19, establint en el primer apartat del seu article 10 la suspensió de l'apertura al públic dels locals i establiciments minoristes, a excepció dels establiments comercials especificats en l'esmentat precepte. Aquest tancament, estès durant setmanes, va motivar en un primer moment una alarmant disminució de l'activitat econòmica en aquells municipis en què es trobava en vigor aquest esta d'alarma, entre els quals es va trobar el municipi de Calvià.

Així mateix, sens dubte, a aquesta situació exposada se li afegeix la particularitat de la forta vinculació i dependència de l'activitat econòmica del terme de Calvià al sector turístic, a què s'integra. Per raons òbvies, a les nostres Illes i molt particularment en el terme municipal de Calvià, on la indústria principal queda focalitzada entorn del turisme, s'accentuen encara amb més força aquests negatius efectes.

Així, aquesta situació de depressió econòmica ha vingut afectant tant al sector comercial, com molt particularment i sens dubte a la «oferta turística complementària» en el seu conjunt, i de manera molt particular als establiments l'activitat s'ha vist des de tal primer instant afectat per mesures tant restrictives que de manera molt específica han limitat el lliure o normal exercici de la seva activitat, però en definitiva al teixit empresarial en el seu conjunt.

El concepte de ciutat està lligat a una concepció de l'activitat empresarial típicament marcada per la proximitat amb els ciutadans. Els establiments públics tradicionals de barri, juntament amb l'activitat turística, omplen de vida i fan que els carrers siguin més transitats. Contribueixen a revitalitzar els barris, impedint que hi hagi zones desertes i, moltes vegades, a més, funcionen com a llocs de trobada, de manera que els beneficis socials van més enllà dels purament econòmics, vitalitza els entorns urbans, incrementant la cohesió social, contribuint a la generació d'ocupació i al desenvolupament local de la nostra ciutat.

Per això, no hi ha dubte que els efectes associats a la pandèmia que ens assola en res afavoreix la consecució d'aquests objectius, considerats absolutament prioritaris i imprescindibles en tant que consubstancials al concepte de ciutat.

Així mateix, a tal situació derivada de la pandèmia deu sens dubte addicionar-se el no menys menyspreable nou panorama internacional marcat per una conjuntura inflacionista generats per l'alça en els preus de l'energia a conseqüència del conflicte bèl·lic entre les nacions de Rússia i Ucraïna.

Tal conjuntura ha tingut un fort impacte econòmic, provocant un innegable efecte de pèrdua de poder adquisitiu general, i, per tant, d'empobriment social, però a més un important efecte negatiu sobre el teixit empresarial que es veu en la tessitura d'enfrontar i pugnar literalment per la seva supervivència.

Per tot el que s'ha exposat, i fent-nos ressò de l'objectiu principal d'aquesta campanya, i que no és un altre que el de coadjuvar a l'impuls i foment de la reactivació econòmica, aquest en definitiva respon al propòsit superior d'alleujar al conjunt de la ciutadania d'aquest terme dels efectes nocius derivats d'aquesta pandèmia però ara molt especialment de la conjuntura econòmica derivada del conflicte bèl·lic apuntat, integrat aquell tant pel particular sector que se situa al capdavant del teixit empresarial afectat i necessitat d'aquell impuls, com al que conforma l'estructura social d'aquest terme holísticament considerada. Així, contribuir a la sostenibilitat d'aquest teixit empresarial mitjançant la seva activa implicació en la campanya de subvenció a través de l'adhesió dels seus establiments al programa de bons descompte i dels quals els seus beneficiaris primers són els ciutadans adquirents d'aquests, es constitueix com un mecanisme de simbiosi imprescindible per a la mateixa supervivència de la pròpia estructura social que conforma aquest terme municipal.

Per això, i a fi de contribuir a la recuperació de l'activitat econòmica al municipi, l'Ajuntament de Calvià, entre les propostes estudiades per dur a terme aquesta reactivació, ha optat per una mesura capdavantera que té per objectiu injectar recursos en l'economia local, de tal manera que per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, ha elaborat unes bases de subvencions per a, dins dels recursos disponibles, contribuir a la recuperació econòmica del teixit empresarial d'aquest municipi a través d'una mena de col·laboració empresari-ciutadà, fundat tot això en el principal objectiu de protegir l'interès general de la ciutadania de Calvià.

L'article 25 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i en el mateix sentit l'article 25 de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'administració local, estableix que el municipi, per a la gestió dels seus interessos i en l'àmbit de les seves competències, pot promoure tota classe d'activitats i prestar quants serveis públics contribueixin a satisfer les necessitats i aspiracions de la comunitat veïnal. Aquest article en el seu apartat h), fa referència a la competència municipal en informació i promoció de l'activitat turística d'interès i àmbit local, podent-se enquadrar l'activitat econòmica destinatària d'aquesta campanya aquesta competència.

És l'objectiu de l'Ajuntament de Calvià, ajudar les famílies a remuntar aquesta situació econòmica especial amb aquest ajut o incentiu al consum i, alhora, promoure la dinamització de les activitats econòmiques més properes al ciutadà de Calvià amb aquests incentius, i inextricablement associat això a l'activitat turística d'interès i àmbit local.

Amb aquesta finalitat, es vol posar en marxa aquesta convocatòria per a la subvenció de bons de compra de béns o serveis, contribuint així al foment de l'activitat econòmica a Calvià, i així contribuir a la superació de la situació de depressió que l'assola i procurar la consecució de la finalitat última, que no és altra que el de la cohesió, sostenibilitat i reforç de les estructures socials que conformen aquest terme municipal.

Per descomptat, no hi ha dubte que els efectes associats a la pandèmia que ens ha vingut assolant, en un primer instant i de manera prioritària es van acusar entorn de la salut de les persones, si bé en el present instant les seves conseqüències es deixen sentir en forma d'afebliment econòmic acusat, resultant innegable que tal situació de menyscapte ha tingut un evident ressò, deixant-se sentir en major o menor mesura sobre el conjunt de la ciutadania.

Així, i una vegada que sembla que per fi tot apunta a una certa estabilització de la situació pandèmica des d'una perspectiva sanitària estricto sensu considerada, procedeix ara centrar els esforços per apuntalar, reparar i consolidar la situació d'una economia malparada els pilars de la qual s'han vist fortament afectats al llarg d'aquests últims anys amb raó dels efectes associats a la pandèmia en tots els seus vessants.

Però és que a més, i a ningú se li pot escapar, que l'economia, i més especialment els aspectes associats al sector energètic, s'està erigint en una autèntica arma de guerra, i l'abast de la qual es deixa notar de manera directa en la ciutadania, amb l'encariment de la factura energètica domèstica; però també indirectament fruit d'aquesta conjuntura inflacionista associada irremeiablement a això, de repercussió immediata en les empreses, però també en el conjunt de la ciutadania a la qual empobreix inevitablement.

L'afebliment d'aquells pilars es deixa sentir de manera indubtable sobre el conjunt de la ciutadania, al qual impacta irremeiablement. En aquest sentit, sabut és que el concepte de ciutat està lligat a un concepte d'activitat empresarial típicament marcat per la proximitat amb els ciutadans. Els establiments públics tradicionals de barri juntament amb l'activitat turística omplen de vida i fan que els carrers siguin més transitats. Contribueixen a revitalitzar els barris, impedint que existeixin zones desertes i moltes vegades, a més, funcionen com a llocs de trobada, per la qual cosa els beneficis socials van més enllà dels purament econòmics, vitalitza els entorns urbans, incrementant la cohesió social, contribuint a la generació d'ocupació i al desenvolupament local de la nostra ciutat.

Per això, l'actual conjuntura econòmica en res afavoreix la consecució de tals objectius, considerats absolutament prioritaris i imprescindibles en tant que consubstancials al concepte de ciutat. Així mateix, i d'altra banda, amén dels tals models d'activitat empresarial tradicional caracteritzats per aquell component de proximitat al ciutadà, no podem deixar de costat al conjunt d'estructures el funcionament de les quals no va tan directament associat a un establiment físic, i que no per això deixen de representar a ciutadans d'aquest terme igualment afectats per la situació de depressió econòmica.

Per tot el que s'ha exposat, i fent-nos ressó de l'objectiu principal d'aquesta campanya, la mateixa respon en definitiva al propòsit d'alleujar al conjunt de la ciutadania d'aquest terme al capdavant del teixit empresarial que conforma i suporta la seva estructura social, dels efectes nocius derivats d'aquesta pandèmia, però ara molt especialment de la conjuntura econòmica derivada del conflicte bèl·lic apuntat. Així, contribuir a la sostenibilitat d'aquest teixit empresarial s'antulla imprescindible per a la mateixa supervivència de la pròpia estructura social que conforma aquest terme municipal.

Així, i segons s'ha avançat, si bé les anteriors campanyes de subvencions van tenir en un primer terme i com a objectiu prioritari servir d'urgent mesura d'alleujament, per a després en segona instància contribuir a través de línies d'acció erigides a manera de motor d'impuls a la reactivació econòmica, tractant de reforçar la seva consolidació; no és menys cert que ara més que mai i a tenor de la nova situació generada per l'esmentat conflicte bèl·lic, s'antulla imprescindible aprofundir sobre tals esforços articulats en mèrits d'aquestes campanyes de subvencions, els efectes de les quals no requereixen ser encarits.

Per això, i a fi de contribuir a l'alleujament i recuperació de l'activitat econòmica en el municipi, l'Ajuntament de Calvià, entre les propostes estudiades per a dur a terme aquest auxili, ha vingut optant per una mesura que s'ha antullat capdavantera i incontrovertiblement eficient, i que no és una altra que la consistent a injectar recursos en l'economia local d'impacte directe sobre la ciutadania.

En definitiva, es tracta de tot un ventall de mesures de foment que així mateix complementen a les particulars actuacions adoptades per la ciutadania per tal de remuntar aquesta situació, contribuint així amb la seva implementació a insuflar el necessari esperit de resiliència d'aquella a través del precís suport, reforç i impuls que permeti la seva materialització i li dotin d'un real contingut efectiu.

Així doncs, cal considerar que aquest és el context o marc general en el qual s'aproven les bases i la convocatòria per a la concessió de les subvencions que ara ens ocupen (<< bons-descompte 22-23 >>), poden prendre tal criteri com a pedra angular sustentadora dels restants paràmetres a ponderar. Es fa així innegable l'interès social i públic que aquesta campanya revesteix.

Per tot això, l'objecte de les oportunes Bases relatives al procés que ens ocupa, és regular el procediment i condicions per a l'atorgament de subvencions en règim de concessió directa per raó d'interès públic, social i econòmic, denominades "Bons-descompte 22-23", realitzades pel consistori de Calvià a manera de disposicions dineràries a favor de les persones majors de 16 anys residents al municipi de Calvià a través de l'adquisició, mitjançant una plataforma, de bons-descompte bescanviables als establiments d'aquesta localitat adherits a aquella i destinats a la compra de béns i obtenció de determinats serveis en els mateixos.

Aquesta acció realitzada pels beneficiaris directes de la subvenció, està orientada i té per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social, que és la de respondre a l'objectiu general de donar impuls a la reactivació econòmica del terme, i, en particular, a la del seu teixit empresarial que tan durament ha resultat castigat per la situació derivada de la COVID-19 mitjançant el foment del consum. No en va, tant els comerços, com una part representativa d'establiments públics (empreses turístiques de restauració) que podran adherir-se a la plataforma, principalment i en primera instància són aquells l'activitat s'ha vist particularment afectada en ocasió de les mesures adoptades pel Govern d'Espanya en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per l'esmentada pandèmia, així com per altres tantes normes autonòmiques limitadores de la habitual i normal desenvolupament, si bé i en segona instància, advertir també que la present convocatòria es fa així mateix ressò, i resulta per això congruent, amb els objectius perseguits per les diferents polítiques tant municipals com autonòmiques plasmades en normes com ara el Decret llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques, raó per la qual, i sent conseqüents envers l'assoliment dels fins apuntats d'interès social, s'ha exclòs de l'àmbit de la seva concessió a aquells establiments comercials que comptin d'entre la seva oferta de productes, les begudes alcohòliques (supermercats, take aways, i d'anàloga significació), i, òbviament, els establiments o empreses d'oferta turística d'entreteniment coneguda com a oferta de «oci nocturn» (article 60.2 L. 8/2012), i, òbviament, amb particular inclusió en tal categoria als bars de copes (article 112.2, a ) de Decret 20/2015).

Sense perjudici de l'anterior, i si bé d'acord amb l'article 10 de l'esmentat RD 463/2020, determinades activitats s'excepcionaren de la suspensió, com ara per exemple: -Premsa i papereria; -Tintoreries i bugaderies; -Ferreteries; -Equips tecnològics; no és menys cert que sense dubte aquestes activitats han acabat per veure llastrat el seu volum de negoci com a conseqüència de la situació de notable disminució en l'activitat turística associada als seus negocis, i derivada de la situació de crisi sanitària actual, i en aquest punt atendre a un element diferenciador, com és la compatibilitat envers els objectius determinats i en definitiva sustentadors del ja esmentat DL 1/2020, i es reputarà congruent la seva inclusió d'entre les activitats susceptibles d'adherir-se a la plataforma i adquirir d'aquesta manera i, si escau la condició d'entitats col·laboradores.

D'aquesta manera, s'exclouen naturalment les activitats de comerç a l'engròs, i de manera molt particular per les raons exposades, d'entre les minoristes, especialment les activitats compreses en l'Agrupació 64 de l'IAE ( "Comerç al per menor de productes alimentaris , begudes i tabac), resultant en canvi incorporades a la campanya les compreses en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") com restaurants, cafeteries, cafès i bars, i anàlegs, quedant expressament exclòs el denominat oci nocturn, i integrat per establiments públics o empreses d'activitats turístiques de << oferta d'entreteniment >> (→ art. 60 Llei 8/2012, del Turisme: sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert, clubs de platja i qualsevol altre establiment d'entreteniment que es determini per reglament), amb inclusió dels << bars de copes >> referits en l'art. 112.2, a) del Decret 20/2015, de 17 d'abril, de Principis Generals i Directrius de Coordinació en matèria turística. Referent a això, la categorització de les eventuals activitats col·laboradores assenyalades, vindrà definida tant per l'agrupació de l'IAE corresponent, com per la fixada en l'esmentada Llei 8/2012 o Dec. 20/15 si és el cas, però especialment atenent l'oportú títol administratiu dispensat gràcies a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic de Instal·lació, Accés i Exercici d'Activitats a les Illes Balears i / o d'acord amb el que ho sigui d'acord amb la normativa anterior substituïda per aquella i relatiu a les activitats d'anàloga o equivalent significació tècnic-jurídica.

En aquest punt, s'ha de matisar que en línia amb l'esperit que insufla a l'esmentat DL 1/20, les activitats compreses en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") o "empreses turístiques de restauració" (articles 53 i 54 L. 8 / 2012) com restaurants, bar-cafeteries, bars i qualsevol altre establiment de restauració que es determini per reglament) no podran aplicar el descompte sobre el preu d'aquells serveis que consisteixin de manera exclusiva en begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, amb la excepció dels serveis combinats o compostos d'aliments i begudes (v.gr. demanat que inclogui plat integrat per aliments i consumició de beguda), encara tot i que aquestes últimes tinguin certa graduació alcohòlica. A aquests efectes, s'ha previst que el sistema << showroom web >> contingui la possibilitat que el titular de l'establiment adherit pugui pujar una fotografia de el tiquet de caixa o factura associada a dit bo i corresponent al concret servei prestat i objecte de l'intercanvi pel bo per a la seva ulterior comprovació i validació.

Així mateix, i en línia amb l'anterior, s'exclouen de la mateixa manera (virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma) els establiments l'activitat dels quals se centri en les "substàncies canabioides" (incloure en l'epígraf 659.7 de l'I.A.E.), o d'anàloga naturalesa i / o significació.

De la mateixa manera i per les raons exposades, així mateix tal limitació (exclusió de la virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma) es fa extensiva a les activitats que tinguin per objecte la comercialització de qualssevol producte d'anàloga naturalesa i significació als anteriors, i, en qualsevol cas, que poguera estar vinculat al consum associat als excessos * (* acord amb l'accepció que s'extreu de l'esperit o ratio legis contingut en l'exposició de motius de Decret Llei 1/2020, de 17 de gener).

Les persones beneficiàries, amb l'adquisició dels productes oferits per l'establiment adherit, i intervingut l'oportú canvi del bo adquirit prèviament, contribueixen amb tal acció a la promoció del teixit empresarial de Calvià, i al foment de la reactivació econòmica en general.

Els bons adquirits a l'aparador web seran bescanviables en els negocis de Calvià que s'adhereixin a la plataforma.

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i una adreça de correu electrònic acceptant els termes del servei. En fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià.

La plataforma permet als ciutadans i ciutadanes la compra d'un màxim de quatre (4) bons en total i per persona, amb valor monetari de vint euros, que s'adquireix després del pagament de deu euros, de manera que l'Ajuntament subvencionarà els 10 € restants, comprometent-se a abonar la diferència entre el valor real i el valor monetari del bo als comerciants.

Un cop comprat, el ciutadà o ciutadana rebrà per correu electrònic el corresponent bo en format electrònic. En la informació del bo s'inclourà el codi d'ell mateix i la seva caducitat. El bo rebut estarà associat al seu DNI. En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador o compradora haurà de mostrar el seu DNI al responsable de l'empresa adherida i / o persona que el substitueixi perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo.

El ciutadà o ciutadana que compra el bo el podrà bescanviar en qualsevol dels establiments adherits i actius en la plataforma, i aquests hauran d'introduir la informació del bo per poder indicar que s'ha fet la compra. Els bons quedaran associats a el negoci en qüestió, per al posterior cobrament que l'Ajuntament anirà liquidant amb una previsió aproximada de quinze -15- dies de periodicitat.

Amb aquesta finalitat, es vol posar en marxa aquesta convocatòria per a la subvenció de bons-descompte de compra, contribuint així al foment de l'activitat empresarial a Calvià com a pilar de l'estructura social que conforma aquest terme municipal en el seu conjunt.

Article 1. Objecte de les subvencions

L'objecte de les presents Bases és regular el procediment i condicions per a l'atorgament de subvencions en règim de concessió directa per raó d'interès públic, social i econòmic, donades a conèixer com "bons-descompte 22-23", realitzades pel consistori de Calvià com a disposicions dineràries a favor de les persones majors de 16 anys residents al municipi de Calvià mitjançant l'adquisició, mitjançant una plataforma, de bons-descompte bescanviables als establiments adherits a aquella i destinats a la compra de béns i / o prestació de serveis en els mateixos.

L'esmentada plataforma a la qual accedeixen els visitants i que conté la informació dels establiments inscrits i de la promoció de bons.

Aquesta acció realitzada pels beneficiaris directes de la subvenció, està orientada i té per objecte el foment d'una activitat d'utilitat pública o interès social, que és la de respondre a l'objectiu general de donar impuls a la reactivació econòmica de terme estimulant la demanda, i, en particular, a la del seu teixit empresarial i particularment el comercial, que tan durament ha resultat castigat per la situació derivada de la COVID-19. No en va, els establiments que podran adherir-se a la plataforma, principalment i en primera instància, són aquells l'activitat dels quals s'ha vist particularment afectada en ocasió de les mesures adoptades pel Govern d'Espanya en el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per l'esmentada pandèmia, així com per altres tantes normes autonòmiques limitadores del seu habitual i normal desenvolupament, si bé i en segona instància, advertir també que la present convocatòria es fa així mateix ressò, i resulta per això congruent, amb els objectius perseguits per les diferents polítiques tant municipals com autonòmiques plasmades en normes com ara el Decret Llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per la millora de la qualitat en zones turístiques, raó per la qual, i sent conseqüents envers l'assoliment dels fins apuntats d'interès social, s'ha exclòs de l'àmbit de la seva concessió a aquells establiments comercials que comptin d'entre la seva oferta de productes, les begudes alcohòliques (supermercats, take aways, i d'anàloga significació), i, òbviament, els establiments o empreses d'oferta turística d'entreteniment coneguda com a oferta « oci nocturn »(article 60.2 L. 8/2012), i, òbviament, amb particular inclusió en tal categoria als bars de copes (article 112.2, a) del Decret 20/2015).

Sense perjudici de l'anterior, i si bé d'acord amb l'article 10 de l'esmentat RD 463/2020, determinades activitats quedaren exemptes de la suspensió, com ara per exemple: -Premsa i papereria; -Tintoreries i bugaderies; -Ferreteries; -Equips tecnològics; no és menys cert que sense dubte aquestes activitats han acabat per veure llastrat el seu volum de negoci com a conseqüència de la situació de notable disminució en l'activitat turística associada als seus negocis, i derivada de la situació de crisi sanitària actual, i en aquest punt atendre a un element diferenciador, com és la compatibilitat envers els objectius determinats i en definitiva sustentadors de l'esmentat DL 1/2020, i es reputarà congruent la seva inclusió d'entre les activitats susceptibles de adherir-se a la plataforma i adquirir d'aquesta manera i, si escau la condició d'entitats col·laboradores.

D'aquesta manera, s'exclouen naturalment les activitats de comerç a l'engròs, i de manera molt particular per les raons exposades, d'entre les minoristes, especialment les activitats compreses en l'Agrupació 64 de l'IAE ( "Comerç al per menor de productes alimentaris , begudes i tabac), resultant en canvi incorporades a la campanya les compreses en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") com restaurants, cafeteries, cafès i bars, i anàlegs, quedant expressament exclòs el denominat oci nocturn, i integrat per establiments públics o empreses d'activitats turístiques de << oferta d'entreteniment >> (→ art. 60 Llei 8/2012, del Turisme: sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert, clubs de platja i qualsevol altre establiment d'entreteniment que el determini per reglament), amb inclusió dels << bars de copes >> referits en l'art. 112.2, a) de Decret 20/2015, de 17 d'abril, de Principis Generals i Directrius de Coordinació en matèria turística. Referent a això, la categorització de les eventuals activitats col·laboradores assenyalades, vindrà definida tant per l'agrupació de l' IAE corresponent, com per la fixada en l'esmentada Llei 8/2012 o Dec. 20/15 si és el cas, però especialment atenent l'oportú títol administratiu dispensat gràcies a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'Instal·lació, Accés i Exercici d'Activitats a les Illes Balears i / o d'acord amb el que ho sigui d'acord amb la normativa anterior substituïda per aquella i relatiu a les activitats d'anàloga o equivalent significació tècnic-jurídica.

En aquest punt, s'ha de matisar que en línia amb l'esperit que insufla a l'esmentat DL 1/20, les activitats compreses en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") o "empreses turístiques de restauració" (articles 53 i 54 L. 8 / 2012) com restaurants, bar-cafeteries, bars i qualsevol altre establiment de restauració que es determini per reglament) no podran aplicar el descompte sobre el preu d'aquells serveis que consisteixin de manera exclusiva en begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, amb la excepció dels serveis combinats o compostos d'aliments i begudes (v.gr. demanat que inclogui plat integrat per aliments i consumició de beguda), encara tot i que aquestes últimes tinguin certa graduació alcohòlica.

A aquests efectes, s'ha previst que el sistema contingui la possibilitat que el titular de l'establiment adherit pugui pujar una fotografia del tiquet de caixa o factura associada a dit bo i corresponent al concret servei prestat i objecte de l'intercanvi pel bo per a la seva ulterior comprovació i validació.

Així mateix, i en línia amb l'anterior, s'exclouen de la mateixa manera (virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma ) els establiments l'activitat dels quals se centri en les "substàncies canabioides" (incloure en l'epígraf 659.7 de l'IAE), o d'anàloga naturalesa i / o significació.

De la mateixa manera i per les raons exposades, així mateix tal limitació (exclusió de la virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma ) es fa extensiva a les activitats que tinguin per objecte la comercialització de qualssevol producte d'anàloga naturalesa i significació als anteriors , i, en qualsevol cas, que pogués estar vinculat al consum associat als excessos * (* acord amb l'accepció que s'extreu de l'esperit o ratio legis contingut en l'exposició de motius de Decret Llei 1/2020, de 17 de gener) .

Les persones beneficiàries, amb l'adquisició dels productes oferts per l'establiment adherit, i intervingut l'oportú canvi del bo adquirit prèviament, contribueix amb tal acció a la promoció del teixit empresarial de Calvià, i al foment de la reactivació econòmica en general.

Els bons adquirits a l'aparador web seran bescanviables als establiments de Calvià que s'adhereixin a la plataforma.

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint almenys un DNI vàlid i una adreça d'e-mail i acceptar els termes del servei. En fer-ho, estarà declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià i l'aplicació li informarà que falta a la veracitat podria tenir conseqüències legals.

La plataforma permet als ciutadans i ciutadanes la compra d'un màxim de quatre (4) bons en total i per persona, amb valor monetari de vint euros, que s'adquireix després del pagament de deu euros, de manera que l'Ajuntament subvencionarà els 10 € restants, comprometent-se a abonar la diferència entre el valor real i el valor monetari del bo als comerciants.

El pagament del bo es realitzarà mitjançant un TPV virtual, que permeti el pagament a el menys amb targeta de crèdit o de dèbit.

Un cop comprat el bo, el ciutadà o ciutadana rebrà per correu electrònic un bo en format electrònic. En la informació del bo s'inclourà el codi del mateix tant en format QR / codi de barres com amb identificació alfanumèrica aleatòria i la seva caducitat, que també ha de ser configurable a la plataforma, i les condicions d'aplicació i bescanvi. El bo rebut estarà associat al seu DNI. En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador o compradora haurà de mostrar el seu DNI al titular de l'empresa adherida i / o persona que la substitueixi perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo.

Així mateix, en la confirmació de la compra apareixerà en pantalla un missatge de compra realitzada amb èxit i un enllaç a la plataforma on l'usuari podrà veure on pot canviar aquests bons.

El ciutadà o ciutadana que compra el bo podrà bescanviar aquest en qualsevol dels establiments adherits i actius en la plataforma, i aquests hauran d'introduir la informació del bo per poder indicar que s'ha fet la compra. Cada mes, l'empresa adjudicatària transferirà l'import cobrat a l'Ajuntament de Calvià, de manera que aquest al seu torn pugui realitzar els pagaments als establiments adherits pel valor dels bons canviats. Els bons quedaran associats al negoci en qüestió, per al posterior cobrament que l'Ajuntament anirà liquidant amb una previsió aproximada de quinze -15- dies de periodicitat.

Article 2. Règim jurídic

Per tots els extrems no previstos en aquestes Bases serà aplicable:

- Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant LGS).

- Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (d'ara endavant RLGS).

- Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (d'ara endavant Llei 19/2013).

- Reial Decret 130/2019, de 8 de març, pel qual s'aprova la Base de Dades Nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i altres ajuts públics.

- Pressupost municipal de l'any 2022 i les seves bases d'execució.

- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara endavant LPACAP).

- Resta de normativa que sigui aplicable.

Article 3. Crèdit pressupostari

L'import total dedicat a la convocatòria, serà de cent setanta-cinc mil euros (175.000 €) per a les anualitats 2022-2023 corresponents a la partida pressupostària 603-43100-4800001, "Ajudes promoció comerç local", i es distribuirà a raó de 70.000 € per a l'anualitat 2022 i 105.000 € per a l'anualitat 2023, sense perjudici de les possibles modificacions d'anualitats que, si s'escau, puguin ser aprovades.

Així mateix, sense perjudici de la possibilitat que s'acordi l'oportuna ampliació del crèdit inicial amb una quantia addicional, conforme a l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, no requerint-se, d'aquesta manera, d'una nova convocatòria.

Per tant, les anualitats quedaran distribuïdes de la següent manera:

Any

Import

2022

70.000,00 €

2023

105.000,00 €

Article 4. Publicació. Publicitat i transparència

1.- Després de l'aprovació de les bases reguladores (d'ara endavant BB. RR.) i la convocatòria es procedirà a el registre, a la Base de dades nacional de subvencions (BDNS), de la convocatòria. S'haurà d'adjuntar a el formulari de registre el document d'aprovació de les BB.RR. i la convocatòria; així com l'extracte de la convocatòria.

2.- Després d'això s'haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (d'ara endavant BOIB), a la pàgina web municipal i al tauler d'anuncis de l'Ajuntament les BB.RR. i la convocatòria

3.- Es procurarà publicar l'aprovació de les BB.RR i la convocatòria el mateix dia que la publicació de l'extracte de la convocatòria (amb el codi d'identificació que s'hagi assignat la BDNS).

L'eficàcia jurídica de la convocatòria està condicionada a la publicació del seu extracte en el BOIB.

4.- A l'efecte de donar compliment a les obligacions de publicitat i transparència establertes en la LGS i en la L19/2013, s'haurà de remetre a la BDNS, en la seva qualitat de Sistema Nacional de Publicitat de subvencions i ajudes públiques, informació sobre les concessions, els pagaments realitzats, les resolucions de procediment de reintegrament i les resolucions fermes el procediment sancionador.

Artículo 5. Persones beneficiàries

1.- Poden ser beneficiàries les persones físiques majors de 16 anys que siguin residents en el terme municipal de Calvià, que en qualitat de clients dels establiments adherits a la plataforma utilitzin els bons de compra posats a la seva disposició.

Han d'estar inscrites en el padró municipal en la data de publicació de la convocatòria i, així mateix, en la data d'adquisició de l'abonament.

2.- S'eximeix a les persones sol·licitants d'aquests ajuts (beneficiaris directes i indirectes) d'estar al corrent en les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, i de ser deutores per reintegrament enfront l'Administració. Tot això d'acord amb l'article 13.2 de la LGS, en consideració a la naturalesa de la subvenció que ens ocupa i en els termes continguts en l'informe acreditatiu de la concurrència de raons justificades d'interès social.

3.- No podran obtenir la condició de beneficiària les persones en qui concorrin alguna de les circumstàncies establertes en l'apartat 2 de l'article 13 de la LGS, a excepció de la prevista en l'apartat e) d'aquest conforme al que estableix el punt que antecedeix.

4.- Així mateix, es consideraran com a beneficiàries indirectes les empreses col·laboradores degudament adherides i que compleixin amb els requisits establerts en les presents bases per a això, que es detallen en l'article 14 d'aquestes bases.

Article 6. Forma i termini de presentació de les sol·licituds

El procés que condueix a l'atorgament de la subvenció s'obrirà amb l'adquisició del corresponent bo-descompte, previ registre i accés a la seva compra per part de la persona beneficiària, per al seu posterior bescanvi a l'establiment adherit a mitja oportuna adquisició del producte en qüestió i aplicat l'oportú descompte, que tindrà en si la consideració de pagament en primera instància de la subvenció. Hi haurà lloc a això durant el termini fixat en les presents bases i, en tot cas, fins que no s'esgoti el total del crèdit assignat per a la convocatòria, i això així mateix sense perjudici del que estableix l'apartat segon de l'article 7 d'aquestes bases .

Article 7. Comprovació de dades

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i acceptant els termes del servei. En fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià i que és major de 16 anys.

Així mateix, els adquirents han de declarar responsablement que compleixen i /o reuneixen els requisits establerts en aquestes bases i en la Llei 38/2003 General de Subvencions, amb l'excepció prevista en l'article 4.2 que antecedeix.

El ciutadà o ciutadana que compra el bo podrà bescanviar en qualsevol dels establiments adherits i aquests hauran d'introduir la informació del bo per poder indicar que s'ha fet la compra, adjuntant informació sobre la mateixa a través del backoffice del negoci adherit.

Un cop comprat el bo, el ciutadà o ciutadana rebrà per correu electrònic un bo en format electrònic. En la informació del bo s'inclourà el codi del mateix tant en format QR / codi de barres com amb identificació alfanumèrica aleatòria i la seva caducitat, així com les condicions d'aplicació i bescanvi. El bo rebut estarà associat al seu DNI. En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador o compradora haurà de mostrar el seu DNI al titular de l'empresa adherida i / o persona que la substitueixi perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo. En qualsevol moment, l'usuari/a administrador/a de l'Ajuntament podrà consultar la llista de DNI que han adquirit els bons per verificar la seva residència.

La introducció del DNI en el sistema constituirà un primer filtre de comprovació de part dels requisits necessaris, sense perjudici de les ulteriors comprovacions d'ofici a què pugui haver lloc per tal de verificar que les persones beneficiàries no estan sotmeses a les prohibicions per a obtenir tal condició.

L'administrador/a podrà fer un seguiment dels bons emesos i els consumits en tot moment. A més, podrà desactivar la compra o modificar el nombre de bons disponibles, permetent ajustar les condicions mentre duri el servei.

En tot cas, la plataforma garanteix un sistema per a la traçabilitat absoluta entre el bo, el client que l'ha utilitzat, l'establiment on s'ha canviat, i la concreta operació o transacció comercial associada. En aquest sentit, el sistema proporciona a l'usuari/a administrador/a de l'Ajuntament un mecanisme d'exportació de la informació per poder conèixer els bons que s'han emès, els canviats i sobre què establiment s'han utilitzat, així com la informació rellevant de la transacció.

Article 8. Procediment de concessió

1.- D'acord amb el perfil de la persona beneficiària, i, així mateix, ponderant l'excepcionalitat que envolta a la present convocatòria, acreditades les raons d'interès públic, social i econòmic etc i que troben suport en la greu situació de crisi econòmica generada per la pandèmia COVID-19 i els efectes de la inflació actual, el procediment és el de concessió directa de les mateixes, ja que la tramitació d'aquests ajuts exclou excepcionalment la concurrència competitiva ja que en aquests casos no és necessària la comparació de projectes entre si, quedant situat el seu límit en la suficiència de crèdit necessari per atendre l'adquisició dels bons que corresponguin a la mateixa i fins que s'esgoti el mateix i mentre es trobin en règim de disponibilitat.

Així, les subvencions regulades en aquestes bases tenen el caràcter de subvencions directes, a l'empara del que preveu l'article 22.2, c) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per concórrer les raons d'interès públic abans assenyalades, quedant excloses del règim ordinari de concurrència competitiva per a la seva concessió. Així mateix, revesteixen el caràcter de voluntàries i eventuals, no generant cap tipus de dret a l'obtenció d'altres ajuts posteriors, i sense que puguin ser al·legades com a precedent.

Per tant, la concessió de les subvencions directes que ens ocupa, es regeix per aquestes bases, així com per les bases d'execució del pressupost general d'aquesta entitat de l'exercici 2022, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

2.- No obstant això la previsió relativa a terminis fixada en les presents bases, i amb l'excepció d'aquells establerts per determinació legal, podrà acordar-se la modificació d'aquests, podent llavors haver-hi lloc a això gràcies a l'oportuna resolució de Batlia. Per al supòsit que tal modificació tingui per particular objecte l'ampliació de terminis previstos en les bases i que d'alguna manera poguessin tenir incidència comptable (v. gr. termini de bescanvi dels bons etc), en qualsevol cas aquella haurà d'ajustar-se als preceptius paràmetres comptables, quedant així mateix sotmès això a la condició de comptar amb l'oportuna disponibilitat de crèdit a tals efectes. Així mateix, sense perjudici de la possibilitat que s'acordi l'oportuna ampliació del crèdit inicial amb una quantia addicional, conforme a l'article 58 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, no requerint-se, d'aquesta manera, d'una nova convocatòria.

Article 9. Criteris objectius d'atorgament de la subvenció.

La subvenció s'atorgarà a la ciutadania de Calvià que reuneixin la condició de beneficiàries d'acord amb l'establert en aquestes bases, havent lloc al seu atorgament amb l'adquisició dels bons en els termes anteriorment establerts, i trobant material significació a través de l'oportú canvi efectuat en l'establiment adherit intervinguda l'adquisició del corresponent producte ofert en aquell, i el preu final es veurà d'aquesta manera degudament minorat a través del descompte operat amb el mateix bescanvi del bo. Així doncs, el pagament de l'import de la subvenció es realitzarà en un primer moment per les entitats adherides a cadascun dels clients que canviïn els bons en els seus establiments intervinguda la compra del producte en qüestió, sent posteriorment reintegrats a les primeres.

Article 10. Quantia individualitzada de la subvenció

El bo té un valor monetari de 20 €, resultant individualment subvencionat a l'adquirent els 10 € restants de l'adquisició de cada un dels bons-descompte a fons perdut no reintegrable, de tal manera que les persones que adquireixin el bo abonen 10 €, representant aquesta distribució un descompte del 50% en el bo adquirit. Només es podrà adquirir un màxim de quatre (4) bons per DNI, de manera que el total individualitzat per adquirent pot arribar a l'import de 40 €, i sense que resulti reemborsable l'import no gastat.

La quantia pressupostària destinada per a aconseguir els objectius marcats en aquesta iniciativa té una consignació de 175.000€, que seran finançats amb càrrec a l'aplicació pressupostària (partida 603 43100 4800001) <<Ajudes promoció comerç local>> (RC de 70.000 € / 2022, i RC FUT de 105.000 € / 2023), existint per tant consignació pressupostària adequada i suficient en el pressupost de despeses. Així doncs, la disponibilitat de bons quedarà al seu torn vinculada al crèdit disponible limitat, això és, fins que s'esgoti el mateix. A tenor d'això, l'emissió de bons prevista per l'Ajuntament de Calvià serà de: 17.500, podent en conseqüència i a priori (en funció del nombre de bons-persona adquirits efectivament) la qual cosa representarà una injecció de liquiditat en l'economia local de 175.000 €.

Es consideren despeses subvencionables, als efectes previstos en aquestes bases, les compres de béns i serveis que de forma acumulativa compleixin els següents requisits:

Import.- Compra de béns per una quantia mínima de 20 € IVA inclòs (els bons lliurats amb motiu d'aquestes transaccions comercials seran bonificats en 10 €), de manera que si l'import de la compra és inferior a l'import del bo, la diferència no serà retornada en metàl·lic. Els bons no es poden bescanviar per diners en metàl·lic i el seu import no serà en cap cas retornat.

El canvi del bo serà compatible amb el període de rebaixes, sempre que l'import final de la venda sigui igual o superior a 20 € un cop aplicada la rebaixa.

En el cas de devolucions de productes adquirits amb bo descompte, no es procedirà al reintegrament de l'import metàl·lic, sinó que s'haurà de lliurar un val a bescanviar per a futures compres.

On- Compres realitzades en establiments adherits radicats a Calvià que comptin amb el preceptiu títol habilitant, per a això hauran de complir els requisits enumerats en l'article 14 d'aquestes bases.

Quan.- Compres realitzades fins al dia 31 de març de 2023, sense perjudici del que s'assenyala a l'article 10 in fine d'aquestes bases. Transcorregut aquest termini, els bons quedaran sense efecte.

Article 11.- Vigència dels Bons.

1.- Els bons seran posats a disposició en la corresponent plataforma i descàrrega en format digital, a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial, i subjecte en tot cas a l'efectiva operativitat de la plataforma a temps i termini. La venda de "bons descompte" estarà operativa fins al dia 28 de febrer de 2023, sense perjudici de l'apuntat en el present article in fine.

2.- La despesa o bescanvi del bo s'ha d'haver efectuat amb data límit de 31 de març de 2023, no subvencionant-se compres efectuades amb posterioritat a aquesta data, amb l'excepció d'allò apuntat en el present article in fine. En relació a la data s'estarà al que consigna la factura corresponent, no admetent factures posteriors.

3.- Només es pot utilitzar un bo per cada compra efectuada, independentment de la quantia de la mateixa i del nombre de béns adquirits en ella.

4.- Els bons que no s'hagin canviat en el termini establert en el segon apartat de la present base caduquen, per tant no tindran validesa per a campanyes ulteriors. Així doncs, arribada la data límit de consum del bo, quedaran sense efecte, sense possibilitat de reintegrament, ni renovació del bo.

Sense perjudici d'això, en els termes que assenyala l'apartat segon de l'article 7 d'aquestes bases, i per al cas que arribada la data de venciment dels terminis anteriorment assenyalats, resultés un elevat nombre de bons encara pendents de la seva emissió i / o bescanvi si escau, i / o així mateix, per raons sobrevingudes que així ho justifiquessin, es pot acordar l'ampliació d'aquests terminis.

Quadre resum terminis:

<< Fine die termini adquisició de bons >>: 28/02/2023 (*).

<< Fine die termini bescanvi de bons >>: 31/03/2023 (*).

(*) Això sense perjudici del que estableix l'apartat segon de l'article 7 d'aquestes bases.

Article 12. Òrgans competents per a l'ordenació, instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció. Termini de notificació de la resolució.

La fase d'instrucció s'iniciarà amb la validació que l'administrador responsable de l'Ajuntament faci dels establiments recentment donats d'alta, verificada la sol·licitud i les dades dels mateixos, quedant llavors actius a la plataforma i sense perjudici de les ulteriors comprovacions d'acord amb allò que determinen els apartats que segueixen. Aquesta validació determinarà que els adherits adquireixin la condició d'entitats col·laboradores en els termes que estableix l'article 14 de les presents Bases.

Amb la seva sol·licitud, els establiments donats d'alta declararan responsablement el compliment dels requisits esmentats, sense perjudici de les comprovacions ulteriors a que pugui haver lloc, als efectes, així mateix, aquella inclourà la possibilitat que el negoci sol·licitant autoritzi a que l'Ajuntament pugui consultar o demanar altres documents elaborats pel mateix consistori o una altra administració.

Les anteriors declaracions responsables donaran lloc a la validació de les adhesions, si més no provisionalment i supeditada a la ulterior comprovació, però que generarà els oportuns efectes, és a dir, determinarà la seva operativitat o activitat inicial en la plataforma, sense perjudici de les posteriors comprovacions que pertoquen a càrrec de l'administrador responsable de l'Ajuntament, i, si s'escau, adopció de les consegüents mesures d'intervenció (art. 14.6). Els llistats d'establiments adherits admesos definitivament seran objecte de la seva oportuna publicació en els termes legalment establerts i d'acord amb el determinat en les presents bases.

En concordança amb el que determina l'article 3.3 de les presents bases, s'adoptaran les corresponents Resolucions que continguin la relació de les entitats adherides, la quantia que a cadascuna d'elles li correspongui, així com la motivació adequada i suficient de les denegacions, en el cas que es produeixin. Contra aquestes resolucions, que posen fi a la via administrativa, es podrà interposar en el termini de dos mesos, comptats des de l'endemà de la notificació, recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu. No obstant això, amb caràcter potestatiu i previ a el recurs Contenciós-Administratiu, es podrà interposar en el termini d'un mes recurs de reposició davant del mateix òrgan que va dictar la resolució.

Atenent a la naturalesa excepcional que revesteix la present convocatòria de subvencions, i d'acord amb la Base 60 de el Pla Estratègic General de Calvià, les subvencions es concediran mitjançant acord motivat de la Junta de Govern Local, previ dictamen de la Comissió Informativa d'Assumptes Generals, en el qual es faran constar les raons que justifiquen l'excepció de la convocatòria en règim de concurrència, havent lloc a això quan es consideri acreditada l'existència de raons d'interès públic, social o econòmic o humanitari que dificultin l'aplicació del règim general.

Significar que la particular naturalesa d'aquesta convocatòria de subvencions, determina de facto que la seva articulació i efectivitat tingui en definitiva lloc a mitjans de la corresponent adquisició de l'oportú títol, que no és altre que el bo-descompte, i el seu individual pagament efectuat a beneficiari (client) en un primer moment per les entitats adherides a cada un dels clients que els canviïn intervinguda la compra del producte ofert pel comerç, i el preu final es veurà minorat amb el descompte resultant del bescanvi del bo, constituint aquest descompte l'efectiu pagament de la subvenció.

Article 13. Drets de les persones beneficiàries

Els ciutadans i ciutadanes que adquireixin el bo-descompte després del pagament de 10 € per títol, rebran per correu electrònic un bo en format electrònic, i podran canviar-se en qualsevol dels establiments adherits, a qui se'ls abonarà la diferència entre el valor real i el valor monetari del bo.

En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador haurà de mostrar el seu DNI al comerciant perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo en els termes establerts en les presents bases.

 

Article 14. Obligacions de les persones beneficiàries.

Els ciutadans i ciutadanes que vulguin adquirir els bons-descompte, hauran de registrar-se en la plataforma, introduint a l'almenys un DNI vàlid i acceptant els termes del servei. En fer-ho, està declarant responsablement que és ciutadà o ciutadana de Calvià i que és major de 16 anys.

En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador o la compradora haurà de mostrar el seu DNI al titular de l'establiment i / o persona que el substitueixi perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo en els termes establerts en les presents bases.

Article 15. Entitats adherides.

1.- Podran tenir la consideració d'entitats adherides i mitjançant la plataforma esmentada, aquells establiments d'atenció al públic que estant ubicats a Calvià (per a això es tindrà en compte el domicili de la llicència d'activitat), comptin amb el preceptiu títol habilitant necessari per a l'exercici de la seva activitat, i que aquesta última estigui enquadrada en qualsevol dels següents epígrafs de l'Impost d'Activitats Econòmiques -IAE- (impost regulat per els reials decrets legislatius 1175/1990, de 28 de setembre, i 1259/1991, de 2 d'agost): epígrafs 65* (excepte 652.1, 655 i 659.3), 97*i 67* si bé d'acord amb les especificitats seguidament indicades.

* Agrupació 65. "Comerç minorista de productes industrials no alimentaris realitzat en establiments permanents". S'exclouen:

  • 652.1: Farmàcies. Comerç al detall de medicaments, productes sanitaris i d'higiene personal.
  • 655: Comerç al detall de combustibles, carburants i lubricants.
  • 659.3: Comerç al detall d'aparells i instruments mèdics, ortopèdics, i fotogràfics (* s'admeten les òptiques).
  • Així mateix, s'exclouen de la mateixa manera (virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma showroom web) els establiments l'activitat se centri o d'alguna manera vinculi a les "substàncies canabioides" (inloure en l'epígraf 659.7 de l'IAE), o d'anàloga naturalesa i / o significació.

* Agrupació 97 "Serveis personals". (A tall d'exemple i sense que constitueixi llista tancada: 971. Bugaderies, tintoreries, i serveis similars; 972, Salons de perruqueria i instituts de bellesa; 973. Serveis fotogràfics etc.).

* Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") com restaurants, cafeteries, cafès i bars, i anàlegs, quedant expressament exclòs:

L'anomenat «oci nocturn», i integrat per establiments públics o empreses d'activitats turístiques de << oferta d'entreteniment >> (→ art. 60 Llei 8/2012, de l'Turisme: sales de festa, sales de ball, discoteques, cafès concert , clubs de platja i qualsevol altre establiment d'entreteniment que es determini per reglament), amb inclusió dels <<bars de copes>> referits en l'art. 112.2, a) del Decret 20/2015, de 17 d'abril, de Principis Generals i Directrius de Coordinació en matèria Turística.

En aquest punt, s'ha de matisar que en línia amb l'esperit que insufla a l'esmentat Decret Llei 1/2020, de 17 de gener, contra el turisme d'excessos per a la millora de la qualitat en zones turístiques, les activitats compreses en l'Agrupació 67 ( "Serveis d'alimentació") o "empreses turístiques de restauració" (articles 53 i 54 L. 8/2012) com restaurants, bar-cafeteries, bars i qualsevol altre establiment de restauració que es determini reglamentàriament, no podran aplicar el descompte sobre el preu d'aquells serveis que consisteixin de manera exclusiva en begudes alcohòliques, incloses les de baixa graduació, amb l'excepció dels serveis combinats o compostos d'aliments i begudes (v.gr. demanat que inclogui plat integrat per aliments i consumició de beguda), encara tot i que aquestes últimes tinguin certa graduació alcohòlica. A aquests efectes, el sistema << showroom web >> podrà preveure la possibilitat que el titular de l'establiment adherit pugui pujar una fotografia del tiquet de caixa o factura associada a dit bo i corresponent al concret servei prestat i objecte de l'intercanvi pel bo per a la seva ulterior comprovació i validació.

2.- De la mateixa manera i per les raons exposades, així mateix tal limitació (exclusió de la virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma showroom web) es fa extensiva a les activitats que tinguin per objecte -o d'alguna manera es vinculin a- la comercialització de qualssevol producte d'anàloga naturalesa i significació als anteriors (substàncies canabioides, substàncies alcohòliques -amb la matisació anteriorment realitzada al voltant de les consumicions combinades "aliment-beguda" efectuada en aquest cas-, i en general aquelles d'anàloga naturalesa o significació a les anteriors), i, en qualsevol cas, que pogués estar vinculat al consum associat als excessos * (*d'acord amb l'accepció que s'extreu de l'esperit o ratio legis contingut en l'exposició de motius de Decret Llei 1/2020, de 17 de gener).

Així mateix, s'exclouen de l'àmbit d'aquesta convocatòria (virtualitat de resultar autoritzada la seva adhesió a la plataforma showroom web) les filials de grans firmes o empreses de gran implantació nacional o internacional de domicili fiscal fora de Calvià, així com les grans superfícies (400 m2 ).

3.- Referent a això, la categorització de les eventuals activitats col·laboradores assenyalades, vindrà definida tant per l'agrupació de l' IAE corresponent, com per la fixada en l'esmentada Llei 8/2012 o Dec. 20/15 si és el cas, però especialment atenent a l'oportú títol administratiu dispensat gràcies a la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic de Instal·lació, Accés i Exercici d'Activitats a les Illes Balears i / o d'acord amb el que ho sigui d'acord amb la normativa anterior substituïda per aquella i relatiu a les activitats d'anàloga o equivalent significació tècnic-jurídica

4.- Aquestes entitats adherides tindran la consideració de << entitats col·laboradores >>, en tant que col·laboradores en la gestió de la subvenció, de conformitat amb el que estableix el primer apartat de l'article 12 de la LGS 38/2003, i els és aplicable el règim jurídic previst en aquesta norma legal per a les entitats col·laboradores en la gestió de subvencions. Així, en aquest sentit, el sistema permetrà als establiments associats a la plataforma donar-se d'alta un cop validats, previ compliment dels requisits fixats en l'article anterior i en el 13 de la mateixa llei, sense perjudici de les excepcions contingudes en les presents bases, si bé quedaran pendents de la seva aprovació per l'administrador responsable de l'Ajuntament un cop es verifiqui la sol·licitud i dades del comerç, i això d'acord amb les determinacions establertes en les presents bases (art. 11). Referent a això, com establiments adherits adquiriran la condició d'entitat col·laboradora en la mesura que compleixin amb els requisits i es doni la concurrència de les circumstàncies i en la manera previstos en les presents bases reguladores i en la convocatòria, havent així mateix en qualsevol cas no incórrer en cap de les causes que estableix l'apartat 2 de l'esmentat article 12 de la LGS 38/2003, i igualment conforme al que estableix i en els termes fixats en les presents bases.

5.- Són obligacions de les entitats adherides, a més de les assenyalades per a les entitats col·laboradores en l'article 15 de la LGS 38/2003, així com en el RD 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei, les que s'assenyalen a continuació:

a) La verificació del compliment dels requisits de cada compravenda bonificada.

b) Comprometre a la recepció, col·locació, i, si s'escau, ampliació, dels materials publicitaris o d'informació que reparteixi l'Ajuntament de Calvià i relatius a la present convocatòria en un lloc visible de l'establiment.

c) Sotmetre a les actuacions de comprovació, a efectuar per l'Ajuntament de Calvià, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguin realitzar el òrgans de control competents, aportant tota la informació que li sigui requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Perquè l'establiment percebi el reemborsament de l'import bonificat, haurà de seguir el procediment establert per l'Ajuntament.

6.- El termini de sol·licitud o tramitació de l'adhesió s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el BOIB, i, naturalment i en qualsevol cas, un cop es trobi operativa a aquests efectes la plataforma showroom web, finalitzant el termini de presentació de sol·licituds d'adhesió el dia 31/01/2023, i als efectes prèviament s'haurà definit un correu electrònic on s'enviaran les sol·licituds d'adhesió dels negocis interessats perquè l'usuari administrador pugui donar-los d'alta. Aquesta sol·licitud també quedarà registrada en el back office d'administrador. Les llista dels establiments i negocis validats es publicarà d'acord amb el que aquestes bases estableixen en matèria de publicitat, i, en tot cas, al web municipal.

Quadre resum de terminis:

  • << Inici termini sol·licitud d'adhesions de les empreses >>: a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial, i subjecte en tot cas a l'efectiva operativitat de la plataforma showroom web en temps i termini (*).
  • << Fine die termini adhesió de les empreses >>: 31/01/2023 (*)
  • << Inici termini venda de bons >>: a partir de l'endemà de la data de publicació de la convocatòria al Butlletí Oficial, i subjecte en tot cas a l'efectiva operativitat de la plataforma showroom web en temps i termini (*) .

(*) Això sense perjudici del que estableix l'apartat 2n de l'article 7 d'aquestes bases.

7.- Les entitats col·laboradores, un cop donades d'alta, podran accedir al<< backoffice >> del negoci, on podran gestionar la seva informació. Aquest contingut serà sempre administrable pels responsables de l'Ajuntament, és a dir, el consistori podrà retirar, o modificar qualsevol informació que no compleixi les normes de la plataforma sense el consentiment dels titulars dels negocis.

El negoci adherit podrà introduir també les seves dades de contacte, com: marca, logo, nom, dades de contacte, localització, horaris d'obertura, email i pàgina web.

8.- En el cas que hi hagués algun incompliment per part dels establiments adherits, l'Ajuntament de Calvià podrà cancel·lar l'adhesió dels mateixos a el programa de bons-descompte de Calvià, i aplicar les mesures derivades de l'incompliment a què pugui haver lloc . Així mateix, i en qualsevol cas, l'execució del programa, per part de l'empresari adherit, amb finalitats diferents i fraudulents als establerts en les presents bases podrà comportar l'expulsió definitiva del mateix.

Article 16. Termini i forma de justificació per part de la persona beneficiària de l'acompliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.

L'adquisició del bo-descompte es realitza a través d'una plataforma.

En aquesta plataforma un/a administrador/a responsable de l'Ajuntament haurà d'aprovar l'alta dels establiments. De la mateixa manera podrà activar o desactivar usuaris o usuàries i establiments.

Els bons-descompte únicament es podran bescanviar en els establiments adherits a la plataforma, i, així mateix, d'acord amb el que estableixen les presents bases.

A causa del control municipal dels establiments i dels serveis i productes susceptibles de canvi, el beneficiari (usuari de la plataforma que adquireix bons) no ha de justificar el compliment de la finalitat de la disposició dinerària.

Ha de ser l'establiment qui hagi d'introduir la informació del bo per poder indicar que s'ha fet la compra.

Article 17. Formalització

Les persones beneficiàries podran adquirir, a l'aparador web de la plataforma, un bo de valor monetari de 20€ mitjançant el pagament de 10€.

Per registrar-se i accedir a la compra, l'usuari o usuària haurà d'introduir a l'almenys un DNI vàlid, una adreça de correu electrònic i acceptar els termes del servei. En fer-ho s'estarà declarant, responsablement, que és un ciutadà de Calvià des de la data de publicació de la convocatòria i en el moment de l'adquisició del bo; i, així mateix, que és major de 16 anys, informant l'aplicació de faltar a la veracitat podria tenir conseqüències legals.

Un cop comprat, el ciutadà o ciutadana rebrà per correu electrònic un bo en format electrònic.

En el moment de l'intercanvi del bo, el comprador o compradora haurà de mostrar el seu DNI a titular de l'establiment adherit i /o persona que la substitueixi perquè aquest pugui assegurar que coincideix amb el del bo.

El ciutadà o ciutadana que compra el bo podrà bescanviar en qualsevol dels establiments adherits i aquests hauran d'introduir la informació del bo per poder indicar que s'ha fet la compra. Cada bo podrà ser satisfet una vegada. Cada vegada que un client pagui part de la seva compra amb el bo, l'establiment comercial o servei introduirà el codi del bo en el sistema, de manera que el bo quedarà associat al seu negoci i no podrà tornar a ser utilitzat. La compra realitzada serà d'un import mínim de 20 €. Cada bo només es pot utilitzar en un únic establiment i en una sola compra, tot i que poden adquirir-se diversos productes.

Cada quinze -15- dies aproximadament l'Ajuntament, a la vista dels bons adquirits, ha d'adoptar l'oportuna Resolució aprovant el reintegrament als establiments dels imports corresponents. Després d'això, transferirà l'import cobrat per l'adquisició del bo i, a més, l'import de la subvenció, al negoci corresponent. Aquest primer acord s'ha de sotmetre a ulterior acord de Junta de Govern Local de la seva corresponent ratificació.

Article 18.- Pagament de la subvenció.

1. El pagament de l'import de la subvenció es realitzarà en un primer moment per les entitats adherides a cadascun dels clients que canviïn els bons en els seus establiments. Aquest pagament tindrà lloc a través del corresponent descompte aplicat sobre el preu del bé adquirit a mitjans del bescanvi del bo.

2. Amb posterioritat, amb la justificació prèvia per cadascuna de les entitats adherides, l'Ajuntament de Calvià tramitarà periòdicament el reintegrament a aquestes de la quantia que correspongui en funció del nombre dels bons correctament canviats i justificats en la manera que estableixen les presents bases.

Article 19. Justificació de les entitats adherides.

Els establiments tenen accés a una eina de sistema per validar i introduir els bons, quedant aquests associats al seu negoci per al posterior cobrament que l'Ajuntament anirà liquidant. D'aquesta manera, cada vegada que el client pagui part de la seva compra amb el bo, l'establiment adherit introduirà el codi del bo en el sistema, quedarà associat al seu negoci i no podrà tornar a ser utilitzat.

L'usuari/a administrador/a de l'Ajuntament disposarà d'un mecanisme proporcionat pel sistema que li permetrà exportar la informació per poder conèixer els bons que s'han emès, els canviats i sobre quin establiment s'han utilitzat, així com la informació rellevant de la transacció.

Article 20. Mesures de garantia que, si escau, es consideri necessari constituir a favor de l'òrgan concedent, mitjans de constitució i procediments de cancel·lació.

No es constitueixen mesures de garantia per assegurar el compliment dels compromisos assumits pels beneficiaris.

Article 21. Possibilitat d'efectuar pagaments anticipats i abonaments a compte, així com el règim de garanties que, si escau, hauran d'aportar les persones beneficiàries

El pagament de la subvenció a la persona beneficiària es realitza amb la compra del bo i per la diferència entre el valor monetari del bo (20 €) i el preu a pagar (10 €).

Article 22. Circumstàncies que, com a conseqüència de l'alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, podran donar lloc a la modificació de la resolució.

A causa de la naturalesa de la present subvenció no es pot modificar la resolució.

Sense perjudici de l'anterior, mitjançant resolució de l'Ajuntament podran realitzar-se les interpretacions i/o aclariments relatives als preceptes de les presents Bases, així com les necessàries per a executar aquesta convocatòria, i que en cada moment es puguin considerar convenients, podent de la mateixa manera cursar les oportunes circulars i instruccions informatives.

Article 23. Compatibilitat o incompatibilitat amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.

Hi haurà compatibilitat plena amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat.

Article 24. Criteris de graduació dels possibles incompliments de condicions imposades amb motiu de la concessió de les subvencions. Reintegrament.

La persona beneficiària ha de complir tots i cadascun dels requisits establerts en les presents bases. En un altre cas procedirà el reintegrament total de la disposició dinerària.

El procediment de reintegrament es tramitarà d'acord el capítol II del Títol III del RLGS.

Article 25. Recursos

Contra les presents Bases, que posen fi a la via administrativa, podrà interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant el Batle de l'Ajuntament de Calvià en el termini d'un (1) mes, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. O bé, recurs contenciós administratiu davant els Tribunals competents en el termini de dos (2) mesos, comptats des de l'endemà del de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, conforme al que disposen els articles 10 i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 4 de novembre de 2022)

La tinenta de batle d'Activitats, Comerç i Sancions PS (decret de batlia de 26 d'octubre de 2022) Natividad Francés Gárate