Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA, FUNCIÓ PÚBLICA I IGUALTAT
Núm. 623937
Resolució de la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat per la qual es classifica el nou lloc de col·laboració de secretaria delegada de classe tercera i es reclassifica el lloc de treball de secretaria delegada de classe primera [18338] a classe tercera, llocs del Consell Insular de Mallorca reservats a personal funcionari de l’Administració local amb habilitació de caràcter nacional
Fets
1. El 10 d'agost de 2022 va tenir entrada al Registre de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (reg. d'entrada núm. 449797/2022) un ofici de la secretària tècnica de Funció Pública de dia 8 d'agost de 2022 mitjançant el qual dona trasllat de l'aprovació de la modificació de la relaci´o de llocs de treball de la corporació en la sessió de 14 de juliol de 2022 publicada en el BOIB núm. 94, de 21 de juliol, i sol·licita la classificació del lloc de treball (codi 01287) de secretari/ària delegat/ada de classe tercera; la reclassificació del lloc de secretaria delegada de classe primera (codi 01167) a classe tercera i el canvi de forma de provisió d'ambdues places, que passarien al sistema de lliure designació.
2. El lloc [18338] (codi 01167) secretaria delegada (classe primera), subescala de secretaria categoria superior, s'ha modificat i ha passat a secretaria delegada, subescala de secretaria-intervenció.
3. Es crea un nou lloc reservat a personal funcionari de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional, la secretaria delegada suplent, subescala de secretaria-intervenció.
4. Així mateix, l'acord plenari esmentat va establir que la forma de provisió dels dos llocs fos la lliure designació.
5. Mitjançant un escrit de 25 d'agost de 2022, el Servei de Corporacions Locals sol·licità al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de les Illes Balears (CSITAL) que informàs sobre la reclassificació i la modificació de la forma de provisió d'aquests llocs de treball. En la sessió de data 31 d'agost, el CSITAL adoptà l'acord d'informar favorablement pel que fa a la reclassificació i a la creació del nou lloc de col·laboració, però desfavorable pel que fa al sistema de provisió, atesa la manca de motivació.
6. En data 2 de setembre de 2022, mitjançant un ofici, se sol·licita al Consell Insular de Mallorca que aporti un informe fonamentat de la necessitat d'establir com a forma de provisió el sistema de lliure designació, d'acord amb el que estableix l'article 99.2 de la Llei 7/1985, reguladora de les bases del règim local, així com l'informe a què fan referència els articles 92 bis.6 de la mateixa Llei i el 45.1 del Reial decret 128/2018, atès que entre les funcions de la subescala de secretaria-intervenció hi ha les de control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària i la comptabilitat, tresoreria i recaptació (punt 2.c) de l'article 92 bis de la Llei 7/1985.
7. En data 6 de setembre, va tenir entrada en el registre de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (amb núm. de registre 499854/2022) l'informe proposta de modificació de l'RLT en la qual es fonamentava la necessitat d'establir com a forma de provisió el sistema de lliure designació.
8. Atesa la informació complementària presentada, el 15 de setembre es va sol·licitar un nou informe al Col·legi de Secretaris, Interventors i Tresorers de les Illes Balears per si es podia considerar esmenada la manca de motivació. En data 21 de setembre, el Col·legi va donar trasllat de l'acord de la Junta de Govern del CSITAL, que mantenia el caràcter de desfavorable, atès que no es complien els requisits que justifiquen l'excepcionalitat de la provisió mitjançant la lliure designació i que hi mancava l'informe que estableix l'article 45.1 del Reial decret 128/2018.
9. En data 26 de setembre, es va reiterar la petició de l'informe que estableix l'article 45.1 del Reial decret 128/2018, atès que entre les funcions necessàries i genèriques que tenen assignades els llocs de treball de la subescala de secretaria-intervenció hi ha les previstes en l'article 2.1.c) del Reial decret 128/2018. El fet que hagin de tenir assignades aquestes funcions per disposició legal, al marge d'altres funcions específiques que els puguin ser encomanades per l'ordenament jurídic, fa que sigui preceptiu l'informe esmentat.
10. El Consell Insular de Mallorca no ha aportat aquest informe. Les funcions de la subescala de secretaria-intervenció són les que obligatòriament estableix l'apartat 2.c) de l'article 92 bis de la Llei 7/1985, al marge de les funcions específiques que els puguin ser assignades per inclusió en l'RLT.
L'article 45 del Reial decret 128/2018, després d'establir el caràcter excepcional de la forma de provisió del sistema de lliure designació, pel que fa al contingut del lloc de treball (especial responsabilitat) i al seu caràcter directiu, estableix que en els casos que tenguin assignades les funcions establertes en els articles 4 i 5 del Reial decret (les establertes en l'apartat 2.c) de l'article 92 bis) serà necessària l'autorització expressa de l'òrgan competent de l'AGE en matèria d'hisendes locals per canviar el sistema de provisió del lloc de concurs a lliure designació.
11. Pel que fa a la classificació del nou lloc de treball de secretaria-intervenció i a la reclassificació del lloc de secretaria delegada de classe primera a tercera, vista la documentació aportada, juntament amb la petició, i vist el caràcter d'organització interna del lloc de treball esmentat, acredita suficientment que compleix les condicions requerides perquè es concedeixi la classificació i reclassificació sol·licitada.
12. El Servei de Corporacions Locals va emetre l'informe jurídic corresponent el 19 d'octubre de 2022, el sentit del qual fou el següent:
La normativa vigent atribueix a les comunitats autònomes la competència per efectuar les classificacions dels llocs de treball reservats als funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional en el seu àmbit territorial, d'acord amb els criteris que consten en el Reial decret 128/2018.
D'acord amb això, atesa l'aprovació de la modificació de la relaci´o de llocs de treball de la Corporació en la sessió de 14 de juliol de 2022 i la sol·licitud presentada; atès que la creació dels llocs de col·laboració i el seu enquadrament dins una de les subescales legalment establertes pertany a l'àmbit d'autoorganització del Consell de Mallorca, procedeix classificar el nou lloc de la secretaria delegada com a classe tercera (subescala de secretaria-intervenció) i reclassificar el lloc de la secretaria delegada de classe primera, a classe tercera (subescala secretaria-intervenció).
Pel que fa a la forma de provisió mitjançant el sistema de lliure designació s'han de fer les següents consideracions.
En primer lloc, atès el que s'ha exposat, entre les funcions que legalment corresponen a la subescala de secretaria-intervenció hi ha les de control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària i la comptabilitat, tresoreria i recaptació, a part de les corresponents a la fe pública i a l'assessorament legal preceptiu.
En l'informe proposta de modificació de la RLT i entre les funcions que es detallen per a les secretaries delegades només s'hi inclouen les que fan referència a les funcions pròpiament de secretaria i no les d'intervenció. Malgrat això, si s'han enquadrat els llocs dins la subescala de secretaria-intervenció (es podria haver enquadrat dins secretaria d'entrada) aquests llocs, tenen assignades per llei les funcions necessàries i genèriques relatives al control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera.
En segon lloc, la provisió pel sistema de lliure designació és excepcional i en l'expedient s'han d'acreditar les circumstàncies excepcionals que justifiquen aquest sistema en relació al contingut del lloc de feina corresponent, el caràcter directiu del mateix i la seva especial responsabilitat.
L'informe-proposta de modificació de la RLT fa una relació de les tasques d'ambdós llocs fent especial referència a la «direcció activa», la «superior direcció», «direcció» i funcions de coordinació. Aquestes tasques de direcció, podrien resultar contradictòries amb aquests llocs de secretaria-delegada com a llocs de col·laboració i amb el fet de la reclassificació d'un dels llocs de primera a tercera. La definició legal de llocs de col·laboració de l'article 15 del Reial decret estableix que «exerciran les seves funcions baix la dependència funcional i jeràrquica del titular de la Secretaria, Intervenció o Tresoreria respectivament».
Així, el sentit d'aquest informe és desfavorable pel que fa a la provisió pel sistema de lliure designació atès que es considera preceptiva l'autorització expressa de l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'Hisendes Locals, que preveu l'article 45 del Reial decret 128/2018.
Pel que fa a la justificació de l'excepcionalitat del procediment de lliure designació, en atenció a les funcions de direcció, especial responsabilitat i contingut del lloc, es considera que podrien entrar en contradicció amb la classificació d'ambdós llocs com de tercera.
Malgrat això, i atenent que en l'expedient hi consta la justificació continguda en l'informe-proposta, aquest informe podria ser favorable amb l'aportació de l'autorització expressa de l'òrgan competent de l'Administració General de l'Estat en matèria d'Hisendes Locals.
Aquest és el criteri de la tècnica que subscriu, sense perjudici de qualsevol altra millor fonamentat en dret.
13. El director general de Relacions Institucionals i Cooperació Local va emetre la proposta de resolució corresponent el 19 d'octubre de 2022.
Fonaments de dret
1. L'article 92 bis.4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, en la redacció de l'apartat 25 de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l'Administració local, disposa que el Govern regularà les especialitats de la creació, classificació i supressió de llocs reservats a funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional.
2. L'article 8 del Reial decret 128/2018 esmentat estableix que els llocs de treball de secretaria en les entitats locals seran classificats per les comunitats autònomes.
3. L'article 15 del mateix Reial decret estableix que les entitats locals podran crear altres llocs de treball que tenguin atribuïdes funcions de col·laboració immediata i auxili a les de secretaria, intervenció i tresoreria. Aquests llocs de treball estaran reservats a funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional i exerciran les seves funcions sota la dependència funcional i jeràrquica del titular de la secretaria, intervenció o tresoreria, respectivament.
4. L'article 24 del Reial decret 128/2018 estableix que correspon als secretaris-interventors l'exercici dels llocs de treball esmentats en l'article 8.1.c) d'aquest Reial decret, és a dir, de les secretaries de classe tercera.
5. La disposició addicional primera del Reial decret 128/2018 estableix que les modificacions en la classificació o forma de provisió de llocs de treball efectuades d'acord amb aquest Reial decret no afecten les destinacions dels qui els estiguin ocupant amb caràcter definitiu.
6. L'article 45.1.a) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, estableix que en tot cas els actes administratius han de ser objecte de publicació, i aquesta té els mateixos efectes que la notificació quan tengui per destinataris una pluralitat indeterminada de persones.
7. L'article 2.2.b) del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix l'exercici de la competència en matèria de personal funcionari de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional que presta servei a les corporacions locals a la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat, mitjançant la Direcció General de Relacions Institucionals i Cooperació Local.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Reclassificar el lloc de treball de secretaria delegada del Consell Insular de Mallorca (codi 01167) de classe primera a classe tercera reservat a funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional de la subescala de secretaria-intervenció.
2. Disposar que aquesta reclassificació no afecta les destinacions dels funcionaris amb habilitació de caràcter nacional que estan ocupant aquests llocs amb caràcter definitiu.
3. Classificar el lloc de secretaria delegada (codi 01287) com de classe tercera reservat a funcionaris de l'Administració local amb habilitació de caràcter nacional de la subescala de secretaria-intervenció.
4. Publicar la Resolució que es dicti en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i notificar-la al Consell Insular de Mallorca i al Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers d'aquesta comunitat autònoma.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
(Signat electrònicament: 24 d'octubre de 2022)
La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat Mercedes Garrido Rodríguez