Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 623551
Resolució de 21 d’octubre de 2022 de la presidència de l'IMAS per a l’aprovació de convocatòria pública d'ajudes econòmiques a entitats que duen a terme activitats de suport als Serveis Socials d'Atenció Primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2022, i activitats i /o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d’exclusió social

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 20 de setembre de 2022 va entrar als Serveis Jurídics de l'IMAS un informe proposta del Cap de Servei d'Inclusió Social amb el vist-i-plau del Director Insular d'Inclusió Social, proposant la necessitat d'aprovar la convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2022 , i activitats i /o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social

2. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria, per un import màxim de 650.000,00€, a càrrec de les següents partides:

  • 30 23152 48000 (Ref. comptable: 22022014862) per un import de 450.000,00€ i
  • 30 23152 48001 (Ref. comptable: 22022014863) per un import de 200.00,00€.

3. La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries és mitjançant concurrència competitiva, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció, d'acord amb els criteris de valoració fitxats a les bases específiques d'aquesta convocatòria.

4. Pel que fa al procediment, assenyalar que, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el BOIB per tal que totes les persones que estiguin interessades puguin presentar-s'hi.

5.El 19 d'octubre de 2022 la Intervenció Delegada ha emès l'informe favorable per a la tramitació, aprovació i publicació d'aquesta convocatòria.

Fonaments de dret:

1. Vists els Estatuts de l'IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en data 11 de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té per objecte l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció menors.

2. L'IMAS en el marc de les seves competències i de l'activitat de foment pròpia de les administracions públiques, vol promoure accions dirigides a donar suport a entitats que desenvolupen activitat complementaris dels serveis socials públics.

3. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

4. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

5.Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que estableix com a principis rectors dels sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

6.Als Acords del Consell Executiu de 29 de desembre de 2021, mitjançant els quals s'aprova el PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS DE L'EXERCICI 2022 es preveia un import estimatiu d'aquesta convocatòria per un import de 450.000,00€.

Atès que l'import definitiu per aquesta convocatòria serà de 650.000,00€, cal assenyalar el disposat al punt 7 d'aquests acords esmentats que preveu que:

«7. Al respecte, les quanties que es preveuen tenen un caràcter merament estimatiu, de manera que l'alteració eventual a l'alça o a la baixa de les previstes a l'hora d'aprovar les ajudes no requereixen la modificació de les previsions quantitatives que es contenen en els plans.».

 7.D'acord amb la Llei 38/2003, General de Subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

8.Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca aprovada en sessió de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives. Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

9.D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

10.L'òrgan competent per aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS és la Presidència de l'IMAS en virtut de l'article 7.2.7 dels Estatuts de l'IMAS i atès el Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca pel qual es nomena el conseller executiu de Drets Socials (BOIB núm. 92 de 9 de juliol de 2019), el qual, d'acord amb l'article 7.1 dels Estatuts de l'IMAS, exercirà també el càrrec de president de l'IMAS.

Per tot això,

RESOLC

Primer. APROVAR les bases i convocatòria pública d'ajudes econòmiques per a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut per a l'any 2022 , i activitats i /o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social, d'acord amb les bases i convocatòria següents:

«BASES DE LA CONVOCATÒRIA D'AJUDES ECONÒMIQUES PER A ENTITATS QUE DUEN A TERME ACTIVITATS DE SUPORT ALS SERVEIS SOCIALS D'ATENCIÓ PRIMÀRIA I ACTIVITATS DE SUPORT PER A PERSONES EN SITUACIÓ D'EXCLUSIÓ SOCIAL AMB PROBLEMES AFEGITS DE SALUT PER A L'ANY 2022 I ACTIVITATS I/O ACCIONS FORMATIVES DESTINADES A DONAR SUPORT A ENTITATS QUE TREBALLEN AMB PERSONES EN RISC D'EXCLUSIÓ SOCIAL

1. OBJECTE

L'objecte d'aquesta convocatòria és fixar els criteris i el procediment de les ajudes econòmiques adreçades a:

  • Entitats que duen a terme activitats de suport als Serveis Socials d'Atenció Primària
  • Entitats que duen a terme activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut.
  • Activitats i/o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social.

2. FINALITAT

Complementar els serveis socials municipals, donant suport econòmic a entitats privades sense afany de lucre dedicades a persones en risc d'exclusió social, i amb problemes afegits de salut, als barris de Ciutat i als municipis de Mallorca i fomentar la formació de les entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social.

 

3. ENTITATS BENEFICIÀRIES

Aquesta convocatòria va dirigida a entitats que realitzin des de la iniciativa privada no lucrativa, sent entitats que treballen, des de la vessant dels serveis socials, amb les persones en situació d'exclusió social amb problemàtiques de salut a les quals l'IMAS no pot donar cobertura i que no pertanyen a la Xarxa d'inserció Social de Mallorca i/o no tenen cap tipus de contracte o ajudes de l'administració per a la realització de dites activitats.

3.1 REQUISITS PER A LES DIFERENTS LÍNIES

3.1.1 Línia I i Línia II

Poden sol·licitar els ajuts que s'estableixen en aquesta convocatòria a les línies I i II, amb caràcter general, per al suport als serveis socials d'atenció primària i suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, les entitats que compleixin els requisits següents:

a) Estar constituïda com a entitat privada sense afany de lucre amb l'adopció de la forma jurídica d'associació, fundació o altres. S'exclouen d'aquesta convocatòria les entitats privades següents:

  • Entitats que d'acord amb els seus estatuts, adoptin la denominació de federació, confederació o coordinadora, o en tot cas, es tracti d'una unió d'associacions (article 3 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació).
  • Fundacions que, d'acord amb l'escriptura de constitució, tenguin com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.

b) Estar legalment constituïdes i inscrites com a entitats prestadores de Serveis Socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013 de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i acreditació de Serveis Socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit supra insular.

c) Tenir per objecte principal en els seus estatuts la realització d'activitats, serveis i programes en matèria de serveis socials adreçats a població en general i/o a aquells col·lectius de persones en risc o situació d'exclusió social.

d) Disposar de seu o delegació permanent i activa a l'illa de Mallorca.

e) No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'art. 13 de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions.

f) Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries, tant estatals com autonòmiques, locals, i amb la Seguretat Social.

3.1.2 Línia III

Poden ser-ne beneficiàries d'aquesta línia les entitats associatives o organitzatives sense afany de lucre que reuneixin aquests requisits:

1.- Estar legalment i definitivament constituïdes i trobar-se inscrites en el registre pertinent.

2.- Tenir el domicili social, una sucursal o una delegació permanent i activa a Mallorca.

3.- Tenir com a objecte/finalitat activitats de formació que es dirigeixen a l'enfortiment de les estructures organitzatives de les entitats de serveis socials no governamentals (ong) i que fomentin l'intercanvi de coneixement i plantejament de noves idees i aportació de solucions per a nous reptes.

4.- Que el projecte presentat arribi en la seva avaluació a la puntuació mínima prevista en el punt 10 d'aquesta convocatòria. I que no hagi estat subvencionat en convocatòries anteriors l'objecte de les quals coincideix amb aquesta.

4. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de SIS-CENTS CINQUANTA MIL EUROS (650.000,00 €), del pressupost de despeses de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de l'anualitat 2022 amb càrrec a la partida pressupostària 30.23152.48000 i 30.23152.48001. Distribuïts de la següent manera:

  • Línia I : 560.000€
  • Línia II : 70.000€
  • Línia III: 20.000€

5. ÀMBIT TERRITORIAL D'ACTUACIÓ

Les actuacions objecte d'aquesta convocatòria s'hauran de dur a terme en els municipis de Mallorca, per les entitats beneficiàries, les quals disposaran de seu o delegació permanent i activa a Mallorca.

 

6. ÀMBIT TEMPORAL

En la línia I i II, són subvencionables les activitats de suport als serveis socials d'atenció primària i activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, que compleixin els requisits d'aquesta convocatòria i que es duguin a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre de 2022.

En la línia III, són subvencionables les activitats i accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en situació d'exclusió social realitzades de l'1 de gener al 31 de desembre de 2021.

7. SOL·LICITUDS

7.1 Lloc de Presentació de les sol·licituds

Les entitats interessades que compleixin els requisits generals d'aquesta convocatòria en el moment de la seva publicació podran presentar les sol·licituds d'acord amb els models autoemplenables normalitzats relacionats en els annexos d'aquesta convocatòria.

Les instàncies s'han de dirigir a la Presidència de l'IMAS i atès que els beneficiaris de les ajudes són persones jurídiques i, per tant, subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb l'establert per l'art. 14.2 de de la Llei 39/2015, d' 1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques la presentació de sol·licituds s'ha de fer a través del Registre electrònic de l'IMAS https://imas.sedipualba.es/carpetaciudadana/tramite.aspx?idtramite=12092 o del Registre Electrònic Comú (de l'AGE) https://rec.redsara.es/registro/action/are/acceso.do

Les entitats interessades hauran d'emplenar els models de sol·licitud d'aquesta convocatòria que estan disponibles a la seu electrònica de l'IMAS https://seu.conselldemallorca.net/web/seu/cercador-de-procediments.

La presentació de la sol·licitud de subvenció, suposa que la persona sol·licitant accepta aquestes bases i convocatòria i autoritza al Consell de Mallorca i els seus organismes dependents per obtenir l'acreditació de les circumstàncies d'estar al corrent de les obligacions tributàries, amb la Seguretat Social, amb el Consell de Mallorca i els seus organismes dependents a través de certificats telemàtics i, en aquest cas, no cal aportar cap certificat.

Si la persona sol·licitant denega expressament aquesta autorització, els haurà d'aportar juntament amb la sol·licitud.

7.2 Termini de presentació de sol·licituds

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quinze dies hàbils, comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Segons l'article 30.2 de la Llei 39/15, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes, els diumenges i els declarats festius. Si el darrer dia del termini fos inhàbil, s'entendrà prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

7.3 Documentació a presentar

7.3.1 Documentació comuna per a totes les línies que s'ha d'adjuntar a la sol·licitud

Les entitats interessades que compleixin els requisits que s'estableixen al punt 3 d'aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud d'acord amb el model que figura com a annex 1, que ha de signar la persona representat de l'entitat juntament amb la següent documentació:

1. Annex 1. Sol·licitud de l'ajuda econòmica

2. Annex 2. Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments, signada per qui ho sol·licita i per l'entitat bancària. No cal que facin el tràmit d'acreditació de titularitat del compte bancari les persones o entitats que ja hagin estat anteriorment beneficiàries de subvencions de l'IMAS i no desitgin canviar el compte bancari.

3. Annex 3. Memòria descriptiva o projecte, on l'entitat sol·licitant exposarà les característiques del projecte per a què pugui ser valorat per la comissió avaluadora. La memòria descriptiva o projecte ha de seguir l'estructura de l'annex 3

4. La documentació que acrediti la representació i vigència del càrrec de la persona signant de la sol·licitud.

5. Annex 4. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni haver rebut cap altre ajut per la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacionals com estrangers, o, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s'ha sol·licitat subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n'ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o atorgada.

6. Annex 5. Una declaració del responsable que l'entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció.

7. La documentació acreditativa de què l'entitat compleix amb els requisits prevists al punt 3 d'aquesta convocatòria:

1. Documentació acreditativa de què l'entitat es troba inscrita en el registre pertinent.

2. Documentació acreditativa de què l'entitat té el domicili social, l'establiment principal, una sucursal o una delegació a Mallorca.

3. Els estatuts de l'entitat.

En el cas que les entitats sol·licitants hagin estat beneficiàries d'ajuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, dins dels dos anys precedents, no resulta necessari presentar la documentació que estableixen els punts 2, 4, 5, 6, 7 d'aquest apartat), per la qual cosa s'ha de presentar una declaració expressa que la documentació a què es refereix en els punts indicats indicades no ha sofert modificacions i que ja obra en poder de l'Administració.

La presentació de la sol·licitud suposa l'autorització als serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a sol·licitar qualsevol altra documentació o demanar a altres administracions les dades i els informes complementaris adients per tramitar l'expedient.

7.4 Esmena de deficiències

En cas de que la sol·licitud no reuneixi els requisits legals i els que es deriven d'aquestes bases reguladores específiques i convocatòria, des de l'IMAS es requerirà a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de la Llei esmentada.

8. INSTRUCCIÓ DEL PROCEDIMENT

8.1. L'òrgan instructor és la Direcció Insular d'Inclusió Social de l'IMAS, que ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l'article 24 i següents de la Llei general de subvencions, i ha de formular la proposta de resolució vetllant pel compliment dels requisits de la convocatòria.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar a l'òrgan competent per resoldre, l'arxiu de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-ho a la persona interessada.

8.2 Comissió d'avaluació

D'acord amb el que disposa l'article 22.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, es constitueix la Comissió Avaluadora, que ha d'estudiar i revisar totes les sol·licituds presentades, i ha d'emetre l'informe que serveix de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució.

Aquesta comissió estarà formada per els següents membres:

President: El director insular d'Inclusió Social de l'IMAS o persona en qui delegui.

Secretari: Amb veu però sense vot, la cap del servei juridicoadministratiu, o persona que la substitueixi.

Vocals:

  • La directora gerent de l'IMAS o persona que la substitueixi.
  • El cap de la secció d'inserció Social o persona que el substitueixi.
  • La cap del servei de gestió econòmica l'IMAS, o persona que la substitueixi.
  • La tècnica jurídica de la Secció d'Inserció Social.

8.3 Examen de la documentació presentada.

Els serveis tècnics de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials han d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits generals que es preveuen i que aporta la documentació que preveu el punt 7.3 d'aquesta convocatòria.

En el cas que les sol·licituds no reuneixin els requisits legals exigits en aquesta convocatòria, s'ha de requerir a l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

 

9. RESOLUCIÓ DE LA CONVOCATÒRIA.

L'òrgan competent per aprovar i resoldre la convocatòria és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'art. 7.2.7 dels Estatuts. Si bé, la facultat de resoldre la convocatòria es delega en la directora gerent que és també l'òrgan competent per ordenar el pagament de les subvencions.

La resolució ha de ser expressa i motivada d'acord amb els criteris de valoració establerts i ha de fixar amb caràcter definitiu la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

El termini màxim per a resoldre és de sis mesos comptadors des de la data de publicació de la convocatòria. Les sol·licituds no resoltes en aquest termini es consideraran desestimades per silenci administratiu.

Contra les resolucions que adopta la Presidència o la directora gerent es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de la LPAC.

La resolució de concessió de les ajudes es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb l'article 45.1 de la LPAC.

Les resolucions de denegació de les ajudes s'han de notificar individualment a les entitats interessades.

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

En compliment del que es preveu en els articles 14 i 19.2 de l'Ordenança general de subvencions, l'IMAS trametrà informació sobre aquesta convocatòria i sobre les resolucions de concessió que se'n derivin a la base de Dades Nacional de Subvencions.

L'extracte de la convocatòria de subvencions es publicarà en el BOIB i a la seu electrònica del IMAS. La resolució de concessió o denegació de les subvencions es publicarà en el BOIB a la base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS).

10. ACTUACIONS, INTERVENCIONS, OBJECTIUS I PERFIL DE LES PERSONES USUÀRIES PER LÍNIES.

10.1. LÍNIA I:

10.1.1 Actuacions de suport als serveis socials d'Atenció Primària:

Les actuacions que seran objecte de subvenció són:

  • Atenció directa en els barris i pobles. Treball que es fa amb professionals, bàsicament treballadors/es socials, i que realitzin les tasques d'acollida, orientació, informació, i si cal, derivació cap a altres recursos.
  • Treball sobre els usuaris: l'acompanyament i seguiment dels usuaris durant tot el procés en el que s'està intervenint i la tramitació de recursos, prestacions i altres ajuts tant públics com privats.
  • Activitats de caràcter preventiu, d'informació, d'atenció i de suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social.
  • Activitats d'inserció, rehabilitació i integració social i/o sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment. En aquest apartat no es poden presentar entitats que realitzin exclusivament tasques d'inserció sociolaboral.

No es poden presentar a aquesta línia projectes que tenen algun contracte de servei emmarcat dins de la Xarxa d'Inserció Social de Mallorca de titularitat de l'IMAS.

No es valoraran els projectes que només facin determinades actuacions que es poden emmarcar en aquesta línia que tinguin com a objectiu no la inserció social plena sinó cobrir part de les necessitats socials de les persones en risc d'exclusió (necessitats bàsiques, formació, ...) com menjadors socials, entitats de formació per a la inserció sociolaboral, etc.

10.1.2 Les intervencions s'han de fer amb el següent model d'intervenció:

Treball individual i familiar o comunitari: el treball d'atenció i seguiment a persones i famílies realitzats per professionals. Es valorarà que es desenvolupin accions i projectes de grup i comunitaris amb la intenció d'afavorir la inclusió, mobilització i participació de les persones en situació d'exclusió i/o vulnerabilitat des de la proximitat.

Acollida, informació i orientació general des de l'atenció directa personal o via telefònica, mitjançant la qual es facilita informació d'atenció, recursos i serveis.

Treball de reinserció social amb els casos derivats per serveis especialitzats.

L'objectiu general en aquest apartat és acollir, atendre i acompanyar els usuaris, que estan en situació de necessitat social o es troben en situació o risc d'exclusió social en el seu propi entorn; barri, poble, amb els recursos personals, familiars, comunitaris disponibles per tal de facilitar la resolució de les distintes problemàtiques, així com motivar-los perquè vulguin accedir als recursos públics més adients i oferir-los el suport necessari per tal de facilitar el procés d'inserció i normalització. També la reinserció a la comunitat dels usuaris de la Xarxa d'inserció Social de l'IMAS que facin processos positius tendents a la reincorporació a la comunitat i la seva desinstitucionalització.

10.1.3. Objectius línia I.

Els objectius a assolir són:

1. Acollir i acompanyar els usuaris durant tot l'itinerari d'accions.

2. Detectar problemàtiques socials.

3. Coordinar actuacions amb els centres municipals de serveis socials de Palma i Part Forana.

4. Oferir serveis d'ajuda bàsica tal com informació i assessorament i accés a la xarxa de prestacions i recursos socials.

5. Cobrir les necessitats bàsiques.

6. Realitzar una tasca preventiva que eviti, fins on sigui possible, el deteriorament de l'usuari del servei.

7. Iniciar una acció socioeducativa i d'orientació que permeti a la persona conèixer i potenciar les seves possibilitats i habilitats així com els recursos públics disponibles.

8. Coordinar i articular-se amb la Xarxa d'inserció Social de l'IMAS i, sobretot, amb el seu Equip de Valoració.

10.1.4 Perfil de les persones usuàries dels projectes i actuacions de la línia I.

El perfil de les persones usuàries de les entitats beneficiàries d'aquesta convocatòria respecta a la línia 1 han de ser:

  • Persones amb dificultats econòmiques que no poden afrontar el cost de la vida quotidiana, com habitatge, alimentació, salut, atenció als menors...
  • Persones desocupades amb problemes per trobar un treball.
  • Famílies monoparentals amb greus problemes per conciliar la vida familiar i laboral.
  • Persones que tenen sous o prestacions molt baixes que només els permeten sobreviure, amb greus dificultats, o dependents de prestacions d'altres.
  • Persones immigrants que no han pogut accedir al món laboral. Aquestes persones, cada cop amb més freqüència, tenen problemes econòmics, d'habitatge, laborals, etc... que afecten tant a la seva integritat social, com a la salut física o mental.
  • Persones que havien fet un procés d'inserció sociolaboral i que havien millorat la seva situació sociofamiliar, però amb la pèrdua de treball tornen als serveis socials per noves deutes, dificultats per trobar feina, etc., i es troben en una situació de vulnerabilitat.
  • Persones en situació d'exclusió social usuaris d'algun servei de la Xarxa d'inserció Social que han fet un procés positiu cap a la seva reinserció a la comunitat.

També s'inclouen totes les persones que es trobin en les següents situacions:

  • Situacions de desestructuració social i/o familiar
  • Conflictivitat familiar/violència de gènere
  • Situacions de vulnerabilitat, risc exclusió social
  • Immigrants que no han pogut trobar feina i sense suport familiar o amb menors dependents.
  • Dificultats per accedir a recursos.
  • Manca de treball o dificultats per accedir al món laboral.
  • Homes majors de 50 anys demandants de formació, orientació i intermediació laboral.
  • Manca de recursos econòmics suficients per cobrir les seves necessitats bàsiques.
  • Joves que havien iniciat el seu procés d'independència, i famílies de nova formació tornen a la llar parental per no poder assumir els costs de la vida quotidiana.
  • Manca de xarxa familiar o relacional Persones amb pensions no contributives o pensions mínimes que no arriben a cobrir necessitats bàsiques. La major part solen ser dones majors sense una xarxa relacional o familiar.
  • Persones amb pensions no contributives o pensions mínimes que no arriben a cobrir necessitats bàsiques. La major part solen ser dones majors sense una xarxa relacional o familiar.

​​​​​​​10.2 LÍNIA II

10.2.1 Actuacions de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, Intervencions i objectius de la línia II.

Les ajudes van adreçades a aquelles entitats que treballen, des de la vessant dels serveis socials, amb les persones en situació d'exclusió social amb problemàtiques de salut a les quals l'IMAS no pot donar cobertura i que no pertanyen a la Xarxa d'inserció Social de Mallorca i/o no tenen cap tipus de contracte o ajudes de l'administració per a la realització de dites activitats.

Les activitats de suport a les persones en situació d'exclusió social són les adreçades a la cobertura de necessitats bàsiques de dites persones (allotjament, manutenció, roba, etc.), acompanyaments, suport i companyia, connexió amb els serveis de salut, així com suport psicosocial.

L'objectiu general d'aquest apartat és acollir, atendre i acompanyar les persones en situació clara d'exclusió social i que tenen problemes afegits de salut en el seu dia a dia, oferint-los allotjament, companyia, acompanyament i connexió amb els serveis socials que li pertoquin i, sobretot, en el seu acompanyament als serveis de salut.

Per persones en situació clara d'exclusió social s'ha d'entendre persones que tenen dificultats a nivell personal (tenen dèficits formatius tant educatius com d'inserció laboral), tenen dificultats per accedir a recursos, eminentment els d'accés a prestacions o pecuniaris degut, bàsicament, a les seves mancances a nivell personal, tenen dificultats o dèficits en les xarxes relacionals (han perdut o no tenen família, manca de xarxa relacional, manca de referents normalitzadors a la comunitat, etc.) i no tenen sostre (i, per tant, les entitats que es presentin a aquesta convocatòria han de poder cobrir). Per últim, aquestes persones, a més, tenen greus dificultats a nivell personal, ja que tenen greus problemes de salut que agreugen la seva situació social i personal.

Per tant, les entitats susceptibles de presentar-se a aquest apartat de la convocatòria han de ser entitats que puguin donar cobertura a les necessitats bàsiques de dites persones (allotjament, manutenció i vestit), han de fer el paper de substitutiu de la família i han de fer possible que, en cada cas, puguin accedir a recursos econòmics o a prestacions.

No es poden presentar a aquesta línia projectes que tenen algun contracte de servei emmarcat dins de la Xarxa d'Inserció Social de Mallorca de titularitat de l'IMAS.

No es valoraran els projectes d'entitats d'altres sectors ja siguin des de sectors de la sanitat o de subsectors dels serveis socials com serveis de tractament de drogodependents, serveis relacionats amb el sector de dependència, etc., encara que puguin fer actuacions semblants, en tant és objectiu d'aquesta convocatòria la inserció social plena i no cobrir part de les necessitats socials de les persones en risc d'exclusió amb problemàtiques de salut.

10.2.2 Perfil de les persones usuàries de les entitats beneficiàries de la convocatòria de la línia II:

Persones que tenen dificultats a nivell personal (tenen dèficits formatius tant educatius com d'inserció laboral, etc.), tenen dificultats per accedir a recursos, eminentment els d'accés a prestacions o pecuniaris degut, bàsicament, a les seves mancances a nivell personal, tenen dificultats o dèficits en les relacions relacionals (han perdut o no tenen família, manca de xarxa relacional, manca de referents normalitzadors a la comunitat, etc.) i no tenen sostre (i, per tant, les entitats que es presentin a aquesta convocatòria han de poder cobrir). Per últim, aquestes persones, a més, tenen greus dificultats a nivell personal, ja que tenen greus problemes de salut que agreugen la seva situació social i personal.

10.3. LÍNIA III

10.3.1 Activitats i/o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social durant el 2021.

Les actuacions que s'emmarquen en aquesta línia són aquelles activitats de formació que es dirigeixen a l'enfortiment de les estructures organitzatives de les entitats de serveis socials no governamentals (ong) i que fomentin l'intercanvi de coneixement i plantejament de noves idees i aportació de solucions per a nous reptes.

Es tracta de fomentar el debat i posar en comú propostes d'actuacions basades i orientades en la millora de la qualitat de vida de les persones en risc d'exclusió social.

Les activitats i accions formatives que es presentin s'hauran d'haver realitzat durant el 2021.

10.3.2 Perfil de les persones usuàries línia III.

  • Persones en risc d'exclusió social, mitjançant accions d'intercanvi d'idees coneixement i experiències en activitats organitzades per personal tècnic d'entitats tant no governamentals com del sector públic que tenguin com a finalitat l'atenció d'aquest col·lectiu.
  • Personal tècnic de les entitats de serveis socials de caire no governamental i no lucratives.

11. CRITERIS DE VALORACIÓ I CRITERIS DE CÀLCUL DE L'IMPORT A CONCEDIR.

11.1 La concessió de la subvenció s'ha de regir per criteris que garanteixin els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat, no-discriminació i eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que la concedeix i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

El procediment de selecció de les entitats beneficiàries s'ha de fer mitjançant concurrència competitiva, per línia, en els termes que preveu l'article 21 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca i en virtut de la qual es comparen, en un únic procediment, totes les sol·licituds presentades amb la intenció d'establir-hi una prelació, a cada línia de subvenció.

11.2 La prelació de les sol·licituds es farà de conformitat amb l'establert al punt 10 d'aquesta convocatòria per a cada línia i mitjançant els criteris de valoració prevists en aquest punt. En tot cas, les sol·licituds hauran d'obtenir un mínim de vint-i-cinc punts per ser beneficiàries de la subvenció i s'atorgarà la subvenció a les sol·licituds que obtenint el mínim de 25 punts obtenguin una major puntuació dins els límits recollits en aquesta convocatòria i fins a l'import del crèdit pressupostari establert.

Quan el crèdit pressupostari sigui suficient, es podrà atorgar el 100% de la quantia sol·licitada sense necessitat d'establir un ordre de prelació entre les sol·licituds presentades que reuneixen els requisits de la convocatòria, i obtengui la puntuació mínima exigida, d'acord amb l'article 17.1 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

En cas que el crèdit pressupostari no sigui suficient per satisfer-les, per que sigui inferior a la suma de les quanties sol·licitades per projectes que obtenguin almenys 25 punts, s'atorgaran en la forma següent:

De 25 a 55 punts, entre el 35% i el 100% de la subvenció sol·licitada, d'acord amb el quadre de quantificació següent:

Puntuació obtinguda

% de l'import sol·licitat

25 a 27 punts

35%

28 a 29 punts

45 %

30 a 31 punts

55%

32 a 35 punts

65 %

36 a 40 punts

75 %

41 a 45 punts

85 %

46 a 50 punts

95%

51 a 55 punts

100%

En el cas que una vegada valorats els projectes i quantificats els imports a concedir de conformitat amb el punt anterior, la suma dels imports superin el crèdit pressupostari disponible per a aquesta convocatòria, s'hauran de prorratejar els imports d'acord amb la fórmula següent:

import concedit al projecte segons valoració tècnica X import màxim de la convocatòria

suma dels imports totals concedits als projectes

11.3 Criteris per a la valoració dels projectes presentats.

Els criteris per a la valoració dels projectes presentats queden fixats a continuació per a cada línia, essent la puntuació màxima la de 55 punts.

11.3.1. Línia I.

Els criteris per fer la valoració dels projectes, per a la línia d'ajuts a entitats que duen a terme activitats de suport als serveis socials d'atenció primària són els següents:

Bloc 1. Persones usuàries (màxim 13 punts)

1.1 Descripció acurada de característiques sociofamiliars de les persones usuàries. Nivell de suport i treball a realitzar amb dites persones (de 0 a 2 punts).

1.2 Necessitats sobre les quals es pretén actuar (de 0 a 2 punt).

1.3 Determinació del nombre total de persones usuàries directes per sexe i edat. Per a cada 1000 usuaris un punt fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.4 Àmbit territorial sobre al que es fan les actuacions. En un sol barri o poble 0 punts fins un màxim de 3 (de 0 a 3 punts).

1.5 Àmbit territorial sobre el que es fan les actuacions. És valorarà les actuacions a barris concrets, d'especial vulnerabilitat amb col·lectius amb risc d'exclusió social 0 punt amb un màxim de 3 ( de 0 a 3 punts).

Bloc 2. Qualitat tècnica (màxim 30 punts).

2.1. Presentació de l'objectiu general i específics (de 0 a 2 punts).

2.2. Activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 4 punts).

2.3. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir objectius (de 0 a 2 punts).

2.4. Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats (de 0 a 3 punts).

2.5. Actuacions en relació a l'ocupació de les persones usuàries (de 0 a 2 punts)

2.6. Actuacions en relació a la cobertura de necessitats bàsiques (de 0 a 2 punts)

2.7. Experiència en les activitats de suport als Serveis Socials Comunitaris Bàsics i amb atenció a persones en situació d'exclusió social (1 punt per any fins un màxim de 15 punts)

Bloc 3. Avaluació de l'activitat (màxim 12 punts).

3.1. Definició dels indicadors i instruments d'avaluació (de 0 a 2 punts).

3.2. Utilització de l'ítem: Enfocament de gènere de les accions previstes (de 0 a 1 punt).

3.3. Utilització de l'ítem: Ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris de l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.4. Utilització de l'ítem: Prevenció de riscs laborals a les activitats desenvolupades o personal que realitza l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.5. Previsió d'activitats per conèixer el nivell de satisfacció dels usuaris i altres persones beneficiàries indirectes (de 0 a 1 punt).

3.6. Realització de l'activitat de conformitat a criteris qualitatius, a través de la realització d'auditories externes financeres o d'auditories de certificació de qualitat referents a aquesta activitat (de 0 a 1 punts).

3.7. S'aporta en annex el model d'expedient individual (1 punt)

3.8. S'explica l'ús de l'expedient individual (1 punt)

3.9. Es compta amb programa informàtic de registre d'intervencions (1 punt).

3.10. S'usen mesures de protecció de dades (0,5 per mesura amb un màxim de 2 punts).

11.3.2 Línia II.

Els criteris per fer la valoració dels projectes, per a la línia d'ajuts a entitats que duen a terme activitats de suport per a persones en situació d'exclusió social amb problemes afegits de salut, són els següents:

Bloc 1. Persones usuàries (màxim 15 punts)

1.1 Descripció de característiques socials de les persones usuàries, amb especial èmfasi en les seves característiques de salut. Nivell de suport i treball a realitzar amb dites persones (de 0 a 3 punts).

1.2 Necessitats sobre les quals es pretén actuar (de 0 a 4 punt).

1.3 Determinació del número total de persones usuàries directes (de 0 a 3 punts).

1.4 Adequació de les persones ateses a l'objecte de la convocatòria en relació al seu nivell de necessitat i/o gravetat (de 0 a 5 punts)

Bloc 2. Qualitat tècnica (màxim 33 punts).

2.1. Presentació de l'objectiu general i dels específics (de 0 a 1 punts).

2.2. Activitats concretes que es desenvoluparan (de 0 a 4 punts).

2.3. Adequació dels objectius a les activitats plantejades. Justificació tècnica de les activitats: per què aquestes activitats són les més adients per aconseguir objectius (de 0 a 3 punts).

2.4. Mitjans tècnics, recursos humans, mitjans materials i econòmics necessaris utilitzats per a la cobertura de les necessitats (de 0 a 3 punts).

2.5. Actuacions en relació a l'ocupació/inserció sociolaboral de les persones usuàries (de 0 a 4 punts)

2.6. Actuacions en relació a la cobertura de necessitats bàsiques (de 0 a 3 punts)

2.7. Experiència en itineraris d'acompanyament i suport de persones en situació d'exclusió social, amb problemes afegits de salut. (1 punt per any fins un màxim de 15 punts)

Bloc 3. Avaluació de l'activitat (màxim 7 punts).

3.1. Definició dels indicadors i instruments d'avaluació (de 0 a 2 punts).

3.2. Utilització de l'ítem: Ús de les noves tecnologies de la informació per part dels beneficiaris de l'activitat (de 0 a 1 punt).

3.3. Es té i s'explica l'ús de l'expedient individual (1 punt)

3.4. Es compta amb programa informàtic de registre d'intervencions (1 punt).

3.5. S'usen mesures de protecció de dades (0,5 per mesura amb un màxim de 2 punts).

11.3.3. Línia III.

Els criteris per fer la valoració dels projectes, per a la línia d'ajuts a entitats que duen a terme activitats i/o accions formatives destinades a donar suport a entitats que treballen amb persones en risc d'exclusió social durant el 2021 són els següents:

1. Número de participants en la/es activitat/s (1 punt per cada 20 persones participants amb un màxim de 15 punts).

2. Tipologia de persones a qui s'ha arribat. Fins un màxim de 10 punts, amb la següent distribució:

  • Professionals (1 punt cada 5 persones, fins a 5 punts)
  • Directius (1 punt cada 5 persones, fins a 2 punts)
  • Població general inclou persones que han participat online (1 punt cada 100 persones, fins a 3 punts)

3. Hores de formació (1 punt cada 5 hores fins un màxim de 10 punts)

4. Retransmissió online si/no (1 punt)

5. Existència de lloc web de les jornades si/no (2 punts)

6. Existència de tallers (1 punt cada taller fins a un màxim de 5 punts)

7. Taules rodones (1 punt cada taula fins un màxim de 2 punts)

8. Pòsters i altres tècniques de presentacions (1 Punt cada tècnica fins un màxim de 2 punts)

9. Avaluació i satisfacció dels participants si/no (0 o 2 punts)

10. Puntuació de la valoració (Fins un màxim de 3 punts). Satisfacció dels participants a nivell global:

  • D'un 50 fins a un 60% 1 punt
  • D'un 61 fins a un 75% 2 punts
  • D'un 76 al 100% 3 punts

11. Referent a la entitat (Fins un màxim de 3 punts)

Pertànyer a estructures organitzatives superiors a diferents nivells (puntuació acumulativa):

  • Illes Balears 1
  • Estat espanyol 1
  • Europa 1

12. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES

Les entitats beneficiàries dels ajuts econòmics han de complir les obligacions previstes d'acord amb els articles 13.2.a), 14 i 34.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; els articles 18, 20 i 21 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'article 9.e) de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017, modificada per Acord del Ple de 14 de juny de 2018-BOIB núm. 96, de 04-08.2018-):

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, exercir l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de les subvencions.

b) Justificar, davant l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, el compliment dels requisits i les condicions, i també la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha d'efectuar l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora, si escau, i qualsevol altra de comprovació i control financer que poden dur a terme els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota la informació que li requereixin en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció o l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s'ha d'efectuar tan aviat com es conegui i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.

e) Acreditar, abans de dictar-se la proposta de resolució de concessió, que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb el Consell Insular de Mallorca i els organismes autònoms que en depenen, i de les obligacions amb la Seguretat Social.

f) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que s'exigeix en la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics exigits en la convocatòria de les subvencions, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

13. JUSTIFICACIÓ DE LA SUBVENCIÓ

La modalitat de justificació serà la de compte justificatiu de la despesa feta amb aportació de justificants, d'acord amb el previst a l'article 39 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, i , que es troba annex 6 Compte justificatiu.

La persona o entitat beneficiària ha de justificar que ha complert les condicions imposades i que ha assolit els objectius prevists en l'acta de concessió de la subvenció.

Per abonar les subvencions, les entitats beneficiàries han de justificar la realització de l'activitat subvencionada, aportant documentalment totes les despeses ocasionades per a la realització de la totalitat de l'activitat, no només per la quantia subvencionada.

Si el projecte no es justifica totalment, la subvenció concedida es reduirà proporcionalment en funció de l'import total justificat, sempre que no impliqui superar el cost total de l'activitat o projecte, un cop deduïts els ingressos aliens o les subvencions que l'han finançat, si n'hi ha.

Tots els annexes de justificació es presentaran correctament emplenats i signats en document pdf individuals (cada annex un document pdf).

L'annex 6 compte justificatiu, a més de presentar-lo en format pdf degudament signat, també s'ha de presentar en format de full de càlcul (excel,Libre Office Calc) juntament amb la resta de documentació.

La documentació justificativa que s'ha d'aportar és la següent:

a) MEMÒRIA ECONÒMICA signada per tècnic competent on es facin constar les actuacions realitzades i els resultats obtinguts, quantificats amb el major detall possible, amb el contingut general següent:

- Una relació de les despeses de l'activitat subvencionada estructurada d'acord amb les partides del pressupost/projecte presentat i ha d'indicar les següents dades de les factures o documents acreditatius: número d'ordre, número de factura, data d'emissió de la factura, proveïdor, NIF, concepte de la despesa, import imputat i data de pagament. S'han d'indicar les desviacions esdevingudes (Annex 6 b).

- Els justificants de despesa i pagament que permetin obtenir una evidència raonable que la subvenció s'ha aplicat de manera adequada. Els justificants del pagament de cada factura/nòmina ha d'anar a continuació de la factura nòmina corresponent, amb la mateixa numeració, així com la documentació sobre les retencions d'IRPF i Seguretat Social.

En el supòsit en que es presenti més d'un document, aquests s'han de presentar agrupats en un únic pdf o comprimits en un arxiu tipus rar o zip.

Les factures i els pagaments s'han de presentar numerats i en el mateix ordre que en la relació de despeses del document Annex 6 b).

Les factures originals o els documents justificatius de les despeses de l'activitat objecte de la subvenció que han d'estar expedides a nom de la persona física o jurídica beneficiària i , a més, compliran amb tots els requisits que s'exigeixen en el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament que regula les obligacions de facturació. Hi han de constar obligatòriament, com a mínim:

  • Dades fiscals identificatives del proveïdor i destinatari.
  • Data i número de la factura
  • Concepte de la despesa.
  • IRPF i/o IVA (si correspon)

En el cas que la factura estigui subjecte a retenció d'IRPF i/o retenció de lloguer, seguit de la factura i pagament s'ha de presentar la documentació corresponent: declaració 111 trimestral o 216 per no residents, i/o 115, els corresponents justificants de pagament, la declaració informativa 190 anual o 296 per no residents i/ o 180 anual i, en el seu defecte, s'ha de presentar la relació general de bases i descomptes.

Quan l'operació documentada en la factura estigui exempta o no subjecte a l'impost (IVA) s'hi ha de fer constar i s'ha d'incloure una referència a les disposicions corresponents de la Directiva 2006/112/CE, de 28 de novembre, o als preceptes corresponents de la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l'Impost sobre el Valor Afegit o indicació de quina és la operació exempta.

Quan les factures incloguin conceptes subvencionables i no subvencionables s'hauran d'especificar els conceptes pels quals es demana la subvenció.

Quan l'import de la despesa per la qual es sol·licita la subvenció superi els 15.000 euros (IVA exclòs), en el cas de béns, aparells i maquinària o de prestació de serveis de consultoria i assistència o els 40.000 euros (IVA exclòs) en els cas de la realització d'obres s'haurà d'acreditar que l'elecció dels proveïdors s'ha realitzat amb criteris d'eficiència, i economia, adjuntant amb aquest objectiu un mínim de tres ofertes i justificant de la tria realitzada.

Les ofertes hauran d'estar suficientment detallades, especificant subministrament, serveis i preus, així com data de realització i identificació de l'empresa oferent.

La beneficiària quedarà exceptuada de la presentació de tres ofertes quan justifiqui que, per les especials característiques de la despesa subvencionable, no hi al mercat suficients empreses que ho subministrin o realitzin.

- Una relació detallada dels ingressos o subvencions que han finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència. (Annex 6 c).

b) MEMÒRIA TÈCNICA (annex 3):

És la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha realitzat l'activitat subvencionada, tal com el va presentar inicialment al projecte o amb la introducció dels canvis que prèviament, ha comunicat al Servei d'Inclusió Social mitjançant escrit presentat al registre electrònic. La memòria tècnica estarà integrada per la documentació següent:

  • Memòria explicativa de l'activitat realitzada: comentari i avaluació dels resultats obtinguts i de tots aquells aspectes que siguin rellevants, amb indicació de la data d'acabament del projecte. Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i ha d'explicar la resta del projecte realitzat.
  • Qualsevol altra documentació que li sigui requerida als efectes de comprovar la realització del projecte subvencionat.

13.4. Terminis de presentació de la justificació.

13. 4. 1 Línia I i Línia II

Les entitats han de presentar la justificació que correspondrà a les activitats desenvolupades i les despeses meritades entre l'1 de gener al 31 de desembre de 2022, amb data límit del 15 de febrer de 2023.

La justificació ha de ser de l'import total concedit a la subvenció, en cas de no justificar aquest import, s'iniciarà un procediment de reintegrament. ​​​​​​​

 

​​​​​​​13.4. 2 Línia III

Es justificaran les despeses meritades del 1 de gener al 31 de desembre de 2021, i es presentarà la justificació en el termini de quinze dies des de la publicació de la concessió de la subvenció, no abonant-se bestreta, sinó directament l'import concedit, fet pel qual l'annex 6 i la justificació de la despesa s'han de presentar dins del termini de quinze dies abans esmentat.

13.4.3. Transcorregut el termini establert de justificació per a cada línia, sense que s'hagi presentat davant l'òrgan administratiu competent, aquest requerirà a la persona o entitat beneficiària perquè en el termini improrrogable de quinze dies la presenti. La falta de presentació de la justificació en el termini establert en aquest apartat comporta l'exigència del reintegrament i altres responsabilitats establertes en la Llei general de Subvencions.

La presentació de la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix la persona beneficiària de les sancions que d'acord amb la Llei general de Subvencions, corresponen.

13.5. Despeses subvencionables.

Només es pot considerar com a despesa realitzada i, per tant subvencionable, aquella que estigui relacionada de manera evident amb l'activitat/projecte subvencionat, i sempre que s'hagi pagat abans de la finalització del termini per a la presentació de la documentació justificativa de la subvenció.

Només serà subvencionable l'import d'IVA que gravi les actuacions subvencionades que sigui satisfet per l'entitat beneficiària i que aquesta no pugui recuperar o compensar.

Quan la persona o entitat beneficiària de la subvenció posa de manifest en la justificació que s'han produït alteracions de les condiciones tingudes en compte per a concedir la subvenció que han pogut modificar la resolució conforme al que s'havia indicat i s'ha omès el tràmit d'autorització administrativa prèvia per a l'aprovació, l'òrgan que concedeix la subvenció pot acceptar la justificació presentada, sempre que l'acceptació no suposi danyar els drets de tercers i sense que eximeixi la persona beneficiària de les sancions que puguin correspondre d'acord amb la legislació vigent.

Les entitats beneficiàries de la present subvenció queden exemptes de l'obligació de constituir garantia o aval recollida e l'article 52 de l'Ordenança General de Subvencions i al art. 25.4 de les bases d'execució del pressupost de l'IMAS.

Tota aquesta documentació haurà de relacionar-se amb el projecte/memòria presentats pels sol·licitants, d'acord amb l'establert a l'apart 7.3. d'aquesta convocatòria.

Per a la documentació acreditativa del pagament, de les factures justificatives de la subvenció, s'estarà al previst a l'art. 48 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca. (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017) d'acord amb la modificació de les lletres a) b) i f) d'aquest article, que han estat modificats per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 56, de 4 d'agost de 2018) i és el següent:

a) Pagament mitjançant transferència bancària o ingressos en compte bancari:

  • Còpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament en el qual figurin el concepte de la transferència o l'ingrés, la data del document, l'mport, la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, i les dades de l'ordenant i del destinatari que ha de coincidir amb la persona beneficiària i amb l'emissora de la factura, respectivament, i

Extracte del compte bancari de la persona/entitat beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència, quan no quedin acreditats els requisits assenyalats en el paràgraf anterior.

b) Pagament mitjançant xec nominatiu:

  • Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu emès a nom del proveïdor que expedeix la factura o document equivalent, sempre que estigui vençut i
  • Extracte del compte corrent del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquest xec o pagaré, o
  • Certificat de l'entitat bancària en què consti el número de xec, l'import i la identificació de qui cobra i la data de cobrament (no és necessari presentar l'extracte del compte corrent si el certificat de l'entitat bancària inclou també la identificació del número de compte en què s'ha carregat el xec i el titular del compte ha de coincidir amb la persona beneficiària de l'ajuda).

c) Pagament mitjançant targeta de crèdit:

  • Tiquet de compra en què figuri el pagament amb targeta en cas que no s'indiqui en la factura i
  • Extracte del compte en què figuri el càrrec del pagament amb targeta. L'extracte del compte pot substituir-se per un certificat o títol similar de l'entitat bancària, en què com a mínim, consti el titular i el número de compte en què es carrega el pagament de la targeta, la persona beneficiària , el concepte pel qual es fa la transferència i l'import i data de l'operació.

d) Pagament en efectiu:

  • Rebut signat i segellat pel proveïdor, en el qual s'ha d'especificar la despesa a què correspon el pagament, la data i l'expressió «rebut en metàl·lic». S'admetran justificacions de pagaments en efectiu sempre que no superin l'import màxim establert legalment en la normativa reguladora d'aquesta modalitat de pagaments.

Només es poden justificar en efectiu els pagaments de factures per un import no superior a 250€ incloent-hi l'IVA, amb un màxim de 1.000€ per subvenció concedida.

Si el pagament es fa en divises, la persona o entitat beneficiària ha d'aportar l'equivalència del canvi oficial en euros que correspongui a la data del pagament del document justificatiu de la despesa.

En cas que en el document acreditatiu del pagament figuri un import que no coincideix amb l'import del justificant en qüestió, el beneficiari haurà de presentar un certificat o documentació justificativa de l'entitat bancària o qualsevol altre document que justifiqui que dins aquell pagament es troba inclòs l'abonament del justificant en qüestió.

S'admetran tots els mitjans de pagament de l'article 48 de l'ordenança general de subvencions, sempre que es compleixin tots els requisits establerts al mateix article.

Declaració responsable de no ser deutor/a per una resolució de reintegrament de subvencions

Qualsevol altra documentació que es derivi d'aquesta convocatòria o li sigui requerida als efectes de comprovar la justificació econòmica de l'activitat.​​​​​​​

​​​​​​​14. PAGAMENT DE LA SUBVENCIÓ.

L'IMAS tramitarà el pagament de l'import de la subvenció a l'entitat beneficiària, d'acord amb l'article 48 de l'Ordenança, de la manera següent:

14. 1. Línies I i II.

Un 100% de l'import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, que es tramita d'ofici una vegada acceptada la subvenció, d'acord amb l'establert a la clàusula onzena d'aquesta convocatòria, i sense necessitat prèvia de presentació d'aval per l'entitat d'acord amb el previst a les bases d'execució del pressupost de l'IMAS per a l'exercici 2022 i l'article 52 de l'Ordenança.

14.2. Línia III.

L'import de la subvenció aprovada una vegada concedida i acceptada la subvenció i prèvia comprovació de la justificació presentada.

15.- DIFUSIÓ DE LA SUBVENCIÓ CONCEDIDA.

D'acord amb el que disposa l'article 15 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, l'entitat beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de subvenció. Les mesures de difusió consistiran en la inclusió de la imatge institucional del IMAS, (logotip de la Direcció Insular d' Inclusió Social) així com en llegendes relatives al finançament públic del IMAS, en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades.

Si l'entitat beneficiària compta amb perfils a les xarxes socials, haurà de difondre l'acció i etiquetar els comptes del Institut Mallorquí d'afers socials.

També s'haurà de convidar a l'IMAS als actes que organitzi i el beneficiari en relació a l'activitat subvencionada, com ara rodes de premsa, presentacions o inauguracions.

En relació a les activitats desenvolupades amb anterioritats a la concessió de la subvenció es deixarà constància de la subvenció de l'IMAS per qualsevol mitjà del que disposi el beneficiari (web, xarxes socials).. amb les mateixes condicions i criteris abans esmentats.

Si s'incompleix l'obligació de difusió, i sens perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'apliquen les regles següents:

a) Si encara n'és possible el compliment en els termes establerts, l'òrgan instructor de la subvenció requerirà la persona beneficiària perquè, en un termini no superior a quinze dies, adopti les mesures de difusió establertes, amb advertència expressa de les conseqüències, que poden derivar de l'incompliment per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció

b) Si no n'és possible el compliment en els termes establertes, pel fet d'haver-se dut a terme les activitats afectades per aquestes mesures, l'òrgan instructor de la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin donar la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast que les inicialment acordades. En el requeriment que l'òrgan que concedeix la subvenció fa a la persona beneficiària, es fixarà un termini no superior a quinze dies perquè adopti aquestes mesures alternatives, amb l'advertència expressa de les conseqüències que puguin derivar de l'incompliment esmentat per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

16. PÈRDUA DEL DRET A COBRAR LA SUBVENCIÓ.

D'acord amb l'article 58 de l'Ordenança sobre «Pèrdua del dret al cobrament de la subvenció,» es produeix la pèrdua del dret a cobrar total o parcialment la subvenció en cas de falta de justificació , de justificació incompleta o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'art 56 d'aquesta Ordenança, amb les particularitats següents:

Si el/la beneficiari/a incompleix les obligacions contemplades en l'art. 9 de l'Ordenança General de Subvencions del CIM, o altres aspectes rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per concedir l'ajuda, els òrgans competents han de declarar la pèrdua del dret a cobrar-la.

Com a conseqüència de la revocació de l'ajut, queda sense efecte l'acte de concessió i s'han de reintegrar les quantitats percebudes indegudament. d'acord amb el que estableix l'article 57 de l'Ordenança.

17. REINTEGRAMENT I PÈRDUA DEL DRET AL COBRAMENT DE LA SUBVENCIÓ

La declaració judicial o administrativa de nul·litat o anul·lació implica l'obligació de tornar les quantitats percebudes.

Si després d'haver cobrat la subvenció, una comprovació o un control financer per part dels serveis de l'Administració posa de manifest la falta de pagament, total o parcial de les despeses justificades per part del beneficiari o la falta d'assistència no justificada s'ha d'exigir el reintegrament, respecte del qual s'aplicarà el principi de proporcionalitat.

A tal efecte, es considera reintegrable la subvenció en proporció amb les despeses impagades.

L'òrgan que concedeix la subvenció es competent per exigir de la persona beneficiària el reintegrament de subvencions mitjançant la resolució del procediment regulat a l'article 57 de l'Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca.

18. INEFICÀCIA SOBREVINGUDA DE LA CONVOCATÒRIA.

Si per circumstàncies sobrevingudes d'interès públic i general, l'IMAS no pot dur endavant la tramitació d'aquesta convocatòria, l'òrgan que la va aprovar, l'ha de deixar sense efectes previ informe justificatiu dels serveis jurídics.

19. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL.

Les entitats beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.

Les entitats beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

Les dades facilitades per les beneficiàries a l'IMAS seran incloses a un fitxer titularitat de l'IMAS amb la finalitat de la fiscalització i gestió de la subvenció. L'exercici dels drets d'accés, rectificació i cancel·lació es podrà realitzar davant el Registre general de l'IMAS, carrer General Riera, 67, 07010 de Palma de Mallorca.

Les entitats beneficiàries hauran de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD, Reglament UE 2016/679, del Parlament europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016), i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, LOPDGDD.​​​​​​​

 

​​​​​​​​​​​​​​20. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS.

L'incompliment dels requisits que preveu aquesta convocatòria dóna lloc a l'aplicació del règim d'infraccions i sancions establert en el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

Les infraccions i sancions que, si escau, es poden derivar de l'atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V de la Llei de subvencions i d'acord amb el procediment que recull l'article 62 del mateix text legal.

21. RECURSOS.

Contra l'acord que aprova aquesta convocatòria, així com, contra els acords de concessió que se'n derivin, que no posen fi a la via administrativa, podeu interposar el recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador a partir de l'endemà de rebre aquesta notificació o publicació. El recurs es pot interposar formalment davant la Presidència de l'IMAS o davant el Consell executiu del Consell Insular de Mallorca, que és l'òrgan competent per resoldre'l.

Contra la desestimació expressa d'aquest recurs d'alçada, hi podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma que correspongui, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l'endemà de rebre la notificació de la desestimació del dit recurs d'alçada.

Si han transcorregut tres mesos des de la interposició del recurs d'alçada i no n'heu rebut la notificació de resolució expressa, s'entén desestimat per silenci i podeu interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat contenciós Administratiu de Palma que correspongui, sense limitació de temps.

No obstant l'anterior, podeu interposar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu oportú.

Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

22. NORMATIVA APLICABLE.

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte la Llei 38/2003 General de Subvencions, de 17 de novembre i l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017, modificada per BOIB núm. 96, de 04 d'agost de 2018.»

Segon. APROVAR els models de Sol·licitud d'Ajuda Econòmica línies I- II i III (Annex 1A I 1B), model de Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments (Annex 2), model PROJECTE TÈCNIC I PRESSUPOST DE L'ACTIVITAT (Annex 3), Declaració responsable de percepció o sol·licitud d'altres subvencions o ajuts (Annex 4), Declaració expressa sobre compliment de les obligacions derivades de la normativa d'aplicació en matèria de subvencions (Annex 5) i Compte justificatiu de convocatòria de subvencions liquidació econòmica de la subvenció (Annex 6 i 10)

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per un import total de SIS-CENTS CINQUANTA MIL EUROS (650.000,00€) amb càrrec de següents partides:

  • 30 23152 48000 (Ref. comptable: 22022014862) per un import de 450.000,00€ i
  • 30 23152 48001 (Ref. comptable: 22022014863) per un import de 200.00,00€.

Quart. DELEGAR en la directora gerent de l'IMAS la resolució d'aquesta convocatòria de subvencions.

Cinquè. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, en la Base Nacional de Dades de Subvencions i a la seu electrònica del Consell de Mallorca. ​​​​​​​

​​​​​​​Sisè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Inclusió Social, al servei de Gestió Econòmica, a la directora gerent i a la Intervenció Delegada.

 

Palma, 24 d'octubre de 2022

La presidenta de l'IMAS Sofía Alonso Bigler

Documents adjunts