Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE VALLDEMOSSA

Núm. 612957
Aprovació definitiva del reglament d'organització i funcionament de la taula local de coordinació i prevenció contra la violència masclista del municipi de Valldemossa

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Acordat per aquest Ajuntament en Ple, en sessió ordinària celebrada 13 de juny de 2022, per la qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament que regula la taula local de coordinació i prevenció contra la violència masclista del municipi de Valldemossa. I feta la legal exposició i publicació al públic sense haver-ne presentat durant el temps d'exposició cap reclamació, suggeriments, de conformitat amb els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, es considera definitivament aprovat, transcrivint-ne a continuació el text complet del reglament.

TEXT DEL REGLAMENT

REGLAMENT D'ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT DE LA TAULA LOCAL DE COORDINACIÓ I PREVENCIÓ CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA DEL MUNICIPI DE VALLDEMOSSA

EXPOSICIÓ ANTECEDENTS PACTE D'ESTAT I MOTIUS

El Ple del Congrés dels Diputats va aprovar per unanimitat, en la seva sessió del 15 de novembre de 2016, una Proposició no de Llei per la qual s'instava el Govern a promoure la subscripció d'un Pacte d'Estat en matèria de Violència de Gènere pel Govern de la Nació, les Comunitats Autònomes i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i la Federació Espanyola de Municipis i Províncies, que continués impulsant polítiques per a l'erradicació de la Violència sobre la dona com una veritable política d'Estat.

Un pacte que recuperés l'esperit de consens de la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere, vinculant a tots els partits polítics, poders de l'Estat i societat civil, en un compromís ferm en pro d'una política sostinguda per a l'erradicació de la violència de gènere.

Després de diversos mesos de treballs, el 13 de setembre 2017 el Ple del Senat va aprovar, per unanimitat, l'informe de la Ponència d'Estudi per a l'elaboració d'estratègies contra la violència de gènere. Per part seva, el Congrés, en la seva sessió plenària del 28 de setembre de 2017, va aprovar sense cap vot en contra l'Informe de la Subcomissió per a un Pacte d'Estat en matèria de Violència de Gènere.

Tots dos informes recullen un conjunt de propostes d'actuació per als pròxims anys i s'han unificat amb el que es coneix com a "Pacte d'Estat en matèria de Violència de Gènere". Mesures que tenen per objecte la millora de la resposta institucional, la coordinació i el treball en xarxa, mitjançant el foment de les accions de coordinació en l'atenció i la prevenció de la violència de gènere. Desenvolupant accions dirigides a millorar la resposta institucional a tots els nivells, promovent recursos de suport a l'àmbit local, perfeccionant els protocols d'actuació i de comunicació entre els diferents agents amb la finalitat d'evitar la revictimització secundària i millorar la confiança de les víctimes a les institucions.

El resultat de l'intens treball realitzat per part de la subcomissió creada a aquest efecte dins de la Comissió d'Igualtat del Congrés dels Diputats, així com per part de la Ponència creada dins de la Comissió d'Igualtat del Senat, van ser uns documents que contenien un total de 214 mesures en el cas del Congrés i 267 en el cas del Senat a partir dels quals es desenvolupa el Pacte d'Estat contra la Violència de gènere l'aprovació del qual culmino el desembre de 2017 amb els Acords aconseguits entre el Govern i la resta d'Administracions autonòmiques i locals, entitats i organismes intervinents en el desenvolupament d'aquest.

El Pacte d'Estat preveu 292 mesures distribuïdes en 10 eixos d'actuació.

Normativa a tenir present:

Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere.

Article 1. Objecte de la Llei.

1. La present Llei té per objecte actuar contra la violència que, com a manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones, s'exerceix sobre aquestes per part dels qui siguin o hagin estat els seus cònjuges o dels qui estiguin o hagin estat lligats a elles per relacions similars d'afectivitat, fins i tot sense convivència.

2. Per aquesta llei s'estableixen mesures de protecció integral la finalitat de la qual és prevenir, sancionar i erradicar aquesta violència i prestar assistència a les dones, als seus fills menors i als menors subjectes a la seva tutela, o guarda i custòdia, víctimes d'aquesta violència.

3. La violència de gènere a què es refereix la present Llei comprèn tot acte de violència física i psicològica, incloses les agressions a la llibertat sexual, les amenaces, les coaccions o la privació arbitrària de llibertat.

Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes. Article 14. Criteris generals d'actuació dels Poders Públics.

1. El compromís amb l'efectivitat del dret constitucional d'igualtat entre dones i homes.

2. La integració del principi d'igualtat de tracte i d'oportunitats en el conjunt de les polítiques econòmica, laboral, social, cultural i artística, amb la finalitat d'evitar la segregació laboral i eliminar les diferències retributives, així com potenciar el creixement de l'empresariat femení en tots els àmbits que abasti el conjunt de polítiques i el valor del treball de les dones, inclòs el domèstic.

3. La col·laboració i cooperació entre les diferents Administracions públiques en l'aplicació del principi d'igualtat de tracte i d'oportunitats.

4. La participació equilibrada de dones i homes en les candidatures electorals i en la presa de decisions.

5. L'adopció de les mesures necessàries per a l'erradicació de la violència de gènere, la violència familiar i totes les formes d'assetjament sexual i assetjament per raó de sexe.

6. La consideració de les singulars dificultats en què es troben les dones de col·lectius d'especial vulnerabilitat com són les que pertanyen a minories, les dones migrants, les nenes, les dones amb discapacitat, les dones majors, les dones vídues i les dones víctimes de violència de gènere, per a les quals els poders públics podran adoptar, igualment, mesures d'acció positiva.

7. La protecció de la maternitat, amb especial atenció a l'assumpció per la societat dels efectes derivats de l'embaràs, part i lactància.

8. L'establiment de mesures que assegurin la conciliació del treball i de la vida personal i familiar de les dones i els homes, així com el foment de la corresponsabilitat en les labors domèstiques i en l'atenció a la família.

9. El foment d'instruments de col·laboració entre les diferents Administracions públiques i els agents socials, les associacions de dones i altres entitats privades.

10. El foment de l'efectivitat del principi d'igualtat entre dones i homes en les relacions entre particulars.

11. La implantació d'un llenguatge no sexista en l'àmbit administratiu i el seu foment en la totalitat de les relacions socials, culturals i artístiques.

12. Tots els punts considerats en aquest article es promouran i integraran d'igual manera en la política espanyola de cooperació internacional per al desenvolupament.

Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'Igualtat de dones i homes. Article 77. Coordinació interinstitucional.

El Govern de les Illes Balears, a través de l'Institut Balear de la Dona, elaborarà i desenvoluparà, juntament amb la resta d'administracions i institucions competents, els protocols d'intervenció per a l'atenció a les víctimes de violència masclista, en qualsevol de les fases del procés en què es trobi, que inclouran els mapes de processos, els mapes de serveis i els mapes de cobertura de ràtios per a evitar la doble victimització de les dones i la duplicitat de serveis entre administracions.

1. OBJECTE DEL REGLAMENT

És objecte del present reglament regulador municipal, establir l'organització i el funcionament de la Taula Local de Coordinació i Prevenció contra la Violència Masclista, creada el maig de 2019, i concebuda com un òrgan de treball interdisciplinari i un instrument de coordinació entre diferents agents i institucions que actuen en la prevenció com en l'atenció en el municipi de Valldemossa.

També és objecte del present reglament regularització de la Comissió d'Intervenció, constituïda amb l'objectiu d'abordar la intervenció directa de les dones, i la Comissió de Prevenció creada amb la finalitat de treballar temes de prevenció i sensibilització.

2. TAULA LOCAL DE COORDINACIÓ CONTRA LA VIOLÈNCIA MASCLISTA DEL MUNICIPI DE VALLDEMOSSA.

2.1 Naturalesa i objectius.

La Taula Local de Coordinació i Prevenció contra la Violència Masclista del municipi de Valldemossa està constituïda com un òrgan de treball interdisciplinari i un instrument de coordinació entre càrrecs polítics i professionals de diferents serveis a favor d'adoptar mesures d'acció positiva per fer efectius i reals els drets de les dones davant de les violències masclistes.

La llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes de les Illes Balears defineix la violència masclista, al seu article 65, com la manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder dels homes sobre les dones que s'exerceix sobre aquestes pel fet de ser dones. Comprèn qualsevol acte de violència per raó de sexe que tingui com a conseqüència un perjudici o sofriment en la salut física, sexual o psicològica, i inclou les amenaces d'aquestes actes, la coerció i les privacions de la seva llibertat, tant si es produeixen en la vida pública com en la privada.

Els objectius principals de la creació de la Taula és la promoció, en l'àmbit municipal, de polítiques i actuacions per a l'erradicació de la violència masclista a través de:

• Optimitzar la coordinació d'agents, actuacions i recursos implicats a la la lluita contra la violència masclista.

• Millorar detecció precoç de casos de violència masclista.

• Millorar la protecció de les víctimes.

• Visualitzar la violència de gènere com a un problema de salut pública.

• Conèixer els diferents protocols generals d'actuació i agilitzar la derivació recíproca.

• Desenvolupar propostes de prevenció i coordinació conjuntes.

• Informar, formar i sensibilitzar en la matèria, tant a professionals com a població en general.

• Afavorir l'intercanvi d'experiències i bones pràctiques que contribueixen a la prevenció i sensibilització de la violència contra les dones.

• Fomentar la coordinació entre recursos i entitats especialitzats i no especialitzats en violències masclistes.

• Oferir una atenció i resposta àgil a les víctimes de violència.

• Millorar les accions de sensibilització i prevenció dirigides a professionals i a la ciutadania.

2.2 Funcions.

La Taula Local de Coordinació i prevenció contra la violència Masclista té competència en el desenvolupament de les següents funcions:

• Donar a conèixer les línies concretes d'actuació de cada àmbit representat.

•Determinar criteris per a la detecció precoç de casos de violència masclista a cada un dels àmbits.

• Acordar criteris comuns per a la detecció i atenció.

• Analitzar i realitzar el seguiment de casos.

• Analitzar estratègies de coordinació entre els distints àmbits i realitzar propostes de millora.

• Posar en comú i analitzar les dades sobre violència masclista de cada àmbit d'actuació.

• Impulsar la posada en marxa d'estratègies de sensibilització i prevenció dirigides a la ciutadania i/o a col·lectius específics.

• Analitzar el funcionament de les campanyes de sensibilització i prevenció realitzades.

2.3 Composició.

La Taula estarà integrada pels següents membres:

• Presidència i suplent: La presidència efectiva serà exercida pel Batle o la Batlessa i/o Regidora o Regidor de Benestar social i/o igualtat.

• Secretaria i suplent: Les funcions de secretaria o secretari seran desenvolupades en aquests casos per la Treballadora o Treballador social municipal i l'administrativa o administratiu de Serveis Socials Comunitaris Bàsics.

 • Vocals:

- Una persona representant de les àrees: de Benestar, Igualtat, Policia Local, Cultura, Educació, Esport i   Joventut de l'equip de Govern de l'ajuntament valldemossa

- Representants de tots els partits polítics amb representació a l'ajuntament de Valldemossa

- Policia Tutor/a de Valldemossa i/o representant de la divisió Viogén de la Policia local

- Representants dels centres educatius: Escoleta Infantil de Valldemossa, CEIP Nicolau Calafat de Valldemossa i IES d´Esporles

- Psicòloga o psicòleg municipal de l'Ajuntament de Valldemossa

- Educadora o Educador Social municipal de l'Ajuntament de Valldemossa

- Representant de l'Institut Balear de la Salut (corresponent a Valldemossa)

- Representants de Guàrdies Civils de la divisió de Viogén

- Representan del'EMUME de Guàrdia Civil

- Representants de la Delegació del Govern

- Representants de l'Institut Balear de la Dona

- Representants de la Direcció Insular d'Igualtat i Diversitat del Consell de Mallorca

Cada vocal designarà una persona suplent per substituir en el cas de no poder assistir a alguna de les convocatòries. A més d'aquestes persones, durant les convocatòries podran participar qualsevol representant de l'oposició del govern que estigui representat, així com altres professionals d'altres serveis i institucions que es considerin necessàries per a l'abordatge de les violències masclistes.

2.4 Règim de sessions, convocatòries i funcionament.

Correspondrà a la Secretaria, per ordre de la Presidència, la convocatòria de la Taula amb una antelació mínima de 10 dies. Les convocatòries, que s'enviaran a membres de la Taula per mitjans electrònics, han de contenir l'ordre del dia, la data i l'hora i el lloc on es durà a terme la sessió i, si escau, s'acompanyarà de l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per conèixer els temes a tractar.

La convocatòria de les Taula també es podran realitzar per via telemàtica, si les circumstàncies o requereixen, mitjançant la plataforma en línia.

Per a la constitució de la Taula, a efectes de celebració de les sessions, deliberacions i presa de decisions, es requerirà l'assistència presencial de la Presidència i la Secretaria o dels seus suplents, així com la meitat, al manco, dels seus membres.

Prèvia convocatòria de la Presidència, es podrà proposar l'assistència a les sessions de la Taula d'altres membres com personal de l'Ajuntament de Valldemossa, persones assessores externes i associacions, organitzacions, institucions, o fundacions que treballin en la prevenció de les violències masclistes i en l'atenció a víctimes de la violència masclista. Aquesta participació extraordinària es durà a terme quan ho requereixi l'assumpte a tractar, per motius tècnics o d'incidència en les competències de determinades unitats organitzatives i assistiran en qualitat de persones expertes o agents implicats.

Correspon a la Presidència dirigir les actuacions de la Taula, moderar el desenvolupament dels debats i elevar, amb la seva signatura, les propostes pertinents a l'òrgan o òrgans competents per a la seva tramitació i/o aprovació.

Els membres hauran d'aportar informació o documents sol·licitats en el termini de 10 dies posteriors a la sessió en la qual se'ls sol·liciti.

La Taula es reunirà, com a mínim, de manera ordinària dues vegades a l'any, i de manera extraordinària, a petició motivada de qualsevol membre, i la Presidència quan ho consideri necessari.

3. LA COMISSIÓ DE PREVENCIÓ

3.1 Naturalesa i objectius.

Es crearà una comissió tècnica constituïda per professionals de les entitats i institucions que formin part de la Taula per elaborar propostes amb relació a la prevenció de les violències masclistes en diferents àmbits al municipi de Valldemossa.

La coordinació d'aquesta comissió serà assumida per la cap del departament de Benestar i/o tècnic o tècnica de l'Ajuntament de Valldemossa.

La Comissió de Prevenció és un instrument operatiu de treball en el qual hi ha representats tots els àmbits implicats directament i indirectament, en el seu exercici professional, amb la prevenció de les violències masclistes en el municipi de Valldemossa.

La Comissió de Prevenció es reuneix de manera ordinària de forma trimestral (3-4 comissions anuals), i de forma extraordinària, sempre que els i les professionals integrants ho considerin necessari i en facin demanda de manera formal mitjançant correu electrònic al correu igualtat@valldemossa.es

A proposta i valoració dels serveis que formen part de la Comissió de Prevenció, podran participar puntualment altres agents i entitats com per exemple: Centre de Dia de Gent Gran, Club esportius, Bibliotèca, etc., i es podrà crear una subcomissió per gestionar la realització d'aquestes tasques.

Correspondrà a Secretaria, per ordre de la Presidència, la convocatòria de les comissions amb una antelació mínima de 10 dies. Les convocatòries, s'enviaran a membres de les comissions per mitjans electrònics, han de contenir l'ordre del dia, la data i el lloc on es durà a terme la sessió i, si escau, s'acompanyarà de l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per conèixer els temes a tractar.

Les Comissions de Prevenció també es podran realitzar per via telemàtica, si les circumstàncies o requereixen, mitjançant la plataforma en línia.

De manera ordinària, la Comissió de Prevenció estarà formada per:

- Representant i/o professional tècnic de l'àrea de Benestar social i/o igualtat de l'ajuntament Valldemossa

- Representant i/o professional tècnic de l'àrea de joventut, cultura, educació de l'ajuntament de Valldemossa

- Treballador/a social de referència dels serveis socials comunitaris bàsics i altres professionals de l'equip tècnic

- Policia Tutor/a de Valldemossa i/o representant de la divisió Viogén de la Policia local

- Representants dels centres educatius: Escoleta Infantil de Valldemossa, CEIP Nicolau Calafat de Valldemossa i IES d´Esporles

- Representant de l'Institut Balear de la Dona

- Agent d'igualtat de l'Àrea Comarcal, Direcció insular d'igualtat i diversitat del Consell de Mallorca

- Representat de l'EMUME de Guàrdia Civil

- Representant de l'Institut Balear de la Salut (consulta Jove corresponent a Valldemossa)

La Comissió de Prevenció es reunirà amb l'objecte d'elaborar plans de formació i sensibilització, catàlegs de serveis, campanyes de prevenció, protocols i memòries anuals i altra documentació que requereixi la planificació d'accions i altres propostes en referència a les funcions i objectius plantejats en aquest reglament.

Els objectius de la Comissió de Prevenció són:

- Desenvolupar noves estratègies de sensibilització o prevenció adreçades a la població general o a col·lectius específics i revisar les accions passades.

- Analitzar el funcionament de les campanyes de sensibilització o prevenció realitzades.

- Compartir bones pràctiques.

4. LA COMISSIÓ D'INTERVENCIÓ

4.1 Naturalesa i objectius.

Es crearà una comissió d'intervenció constituïda per professionals que formin part de la Taula amb l'objectiu de compartir dades sobre incidències, procediments, prestacions i diferents iniciatives dels recursos i serveis membres; afavorir l'actuació coordinada sobre les víctimes de violència de gènere i persones al seu càrrec i generar intervencions conjuntes. La coordinació d'aquesta comissió serà assumida per la cap del departament de Benestar i/o tècnic o tècnica de l'Ajuntament de Valldemossa.

La Comissió d'Intervenció és un instrument operatiu de treball en el qual hi ha professionals representats tots els àmbits implicats directament en la lluita contra les violències masclistes del municipi de Valldemossa.

La Comissió d'Intervenció es reuneix, de manera ordinària de forma trimestral (3-4 comissions anuals), i de forma extraordinària, sempre que els i les professionals integrants ho considerin necessari i en facin demanda de manera formal mitjançant correu electrònic al correu igualtat@valldemossa.es

A proposta i valoració dels serveis que formen part de la Comissió d'Intervenció, podran participar puntualment altres agents i entitats, i es podrà crear una subcomissió per gestionar la realització d'aquestes tasques.

Correspondrà a Secretaria, per ordre de la Presidència, la convocatòria de les comissions amb una antelació mínima de 10 dies. Les convocatòries, s'enviaran a membres de les comissions per mitjans electrònics, han de contenir l'ordre del dia, la data i el lloc on es durà a terme la sessió i, si escau, s'acompanyarà de l'acta de la sessió anterior i la documentació necessària per conèixer els temes a tractar.

Les Comissions d'Intervenció també es podran realitzar per via telemàtica, si les circumstàncies o requereixen. , mitjançant la plataforma en línia.

De manera ordinària, la Comissió d'Intervenció estarà formada per:

- Representant i/o professional tècnic de l'àrea de Benestar social i/o igualtat de l'ajuntament Vallldemossa

- Treballador/a social de referència dels serveis socials comunitaris bàsics i altres professionals de l'equip tècnic

- Representant de la divisió Viogén de la Policia local

- Representant de la divisió Viogén de Guardia civil

- RepreSentan de L´EMUME de la Guardia Civil

- Representant de l'Institut Balear de la Salut (corresponent a Valldemossa)

- Representant de l'Institut Balear de la Dona

- Representant de la Direcció insular d'igualtat i diversitat del Consell de Mallorca (Referent de l'atenció al CID).

Els objectius de la Comissió d'Intervenció són:

- Donar una atenció més acurada que respongui a les necessitats específiques de dones en situació de violència masclista i de les seves filles i fills

- Realitzar actuacions coordinades i utilitzar metodologies comunes en matèria de les violències masclistes a l'àmbit municipal que facilitin el treball multidisciplinar i en xarxa.

- Assegurar a les víctimes de la violència masclista i a les seves filles i fills una resposta unànime des de tots els àmbits, i evitar la desorientació i la doble victimització.

- Establir o millorar les vies de comunicació entre les entitats i serveis per garantir una resposta àgil i coordinada de tots els i les professionals davant casos concrets de violència masclista.

5. GRUP DE TREBALL

A més d'aquestes comissions poden sorgir els grups de treball han d'estar liderats per participants de les comissions i formats per persones expertes, personal tècnic grups formals o no formals sensibilitzat en els diferents temes que es treballin en cada una de les comissions.

Els grups de treball són flexibles i oberts i la seva implicació en les comissions finalitza quan acaba el treball encomanat.

Les persones que formin part dels grups de treball poden oferir dades, estudis, experiències, etc., dels temes encomanats, així com informar o assessorar les comissions tècniques de prevenció i intervenció sobre temes específics.

Aquests grups de treball s'han de crear a proposta de cada comissió. Les persones de cada una establiran les sessions de treball, les dates i horaris per tal de treballar en les accions que s'hagin plantejat a la comissió corresponent o a la Taula Local de Coordinació i Prevenció contra la Violència Masclista del municipi de Valldemossa.

(Signat electrònicament: 20 d'octubre de 2022

El batle Nadal Torres Bujosa)